Att köra Tarzan/Garbo varannan vecka låter som ett intressant upplägg, bägge innebär ju en hel filmer.
Hitchcock minns jag kommit upp någon gång, r inte helt främmande för den idén heller. Har inte sett många filmer av honom.
Posted 05 December 2015 - 10:45
Att köra Tarzan/Garbo varannan vecka låter som ett intressant upplägg, bägge innebär ju en hel filmer.
Hitchcock minns jag kommit upp någon gång, r inte helt främmande för den idén heller. Har inte sett många filmer av honom.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 December 2015 - 00:55
Ni andra kan ju säga till när ni är intresserade av att starta Tarzan/Garbo för jag är "alltid redo!". ![]()
När det gäller Hitchcock så har inte jag heller sett så många av hans filmer. Så jag är lite intresserad, men jag lovar dock inget.
Posted 06 December 2015 - 02:52
Posted 08 December 2015 - 00:51
Posted 04 July 2016 - 23:50
Posted 05 July 2016 - 09:27
"Ett tag" kan vara allt från ett par dagar till en evighet eller två på det här forumet. ![]()
Vad gäller Tarzan så är ju jag två filmer före er, och har undvikit se fler i väntan på om filmfesten blir av.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 07 July 2016 - 09:26
Har märkt det."Ett tag" kan vara allt från ett par dagar till en evighet eller två på det här forumet.
Jag kan när som. Får se vad Garm säger.Vad gäller Tarzan så är ju jag två filmer före er, och har undvikit se fler i väntan på om filmfesten blir av.
Posted 15 July 2016 - 00:03
Vi kan se lite Tarzan-filmer, det skulle vara trevligt. Jag vill ha en lista över vad det är för filmer som vi ska se och gärna då i korrekt ordning som vi ska se dom. Efter det så behöver jag ha lite tid på mig för att kolla upp vad jag kan få tag på och vad jag behöver hjälp med att få tag på, och sedan så fixar jag fram ett gäng av filmerna så att vi kan starta. Jag kan säga till när jag är klar med det. Det tar nog inte så långt tid när jag väl vet vilka filmer som det gäller.
Vi kan behöva fundera lite över hur ofta som vi ska se filmerna. Själv så ser jag inte alls så mycket film nuförtiden, utan ser istället en hel del tv-serier. Känn även efter lite ni med, vad ni tycker skulle passa bäst för er, så kommer vi överens om ett upplägg som passar oss alla.
Posted 15 July 2016 - 05:43
Edited by Crusader, 15 July 2016 - 05:48.
Posted 16 July 2016 - 11:41
Det var väl ungefär den planen som jag minns. Jag är fortfarande intresserad av både Garbo och Hitchcock btw.
Jag är inte helt främmande för ett långsammare schema (speciellt nu under sommaren då det kan bli mycket annat med semestrar m.m.) och vill minnas att vi snackade en film i veckan som fortfarande känns som ett bra upplägg -- då kanske man orkar med de efterdöljande filmerna med.

Posted 18 July 2016 - 14:19
Tack för listan Cruz.
Tycker även XC att det blir bra att köra efter den?
Jag är också fortsatt intresserad av Garbo och Hitchcock.
Jag håller med om att ett långsammare tempo är att föredra. Av flera skäl, varav ett är det som ni båda två påpekade; så att man inte tröttnar då det är rätt många filmer inom samtliga tre kategorier med filmer. Men även som XC påpekar, nu när det är sommar och allt som hör det till så vill man kanske inte vara uppbunden till att se filmer var och varannan dag när man har annat som man också vill hinna med att göra. Så en film i veckan är kanske även fortsatt ett bra förslag.
Så vad säger ni, ska vi se alla tre kategorier film samtidigt? Typ vecka 1=Tarzan, vecka 2=Garbo, vecka 3=Hitchcock, vecka 4=Tarzan, vecka 5=Garbo, vecka 6=Hitchcock, och så vidare. I sådant fall behöver vi någon form av lista vad vi ska se av Garbo och Hitchcocks filmer. Eller om ni andra har något annat bra upplägg.
Jag börjar med att leta upp några av Tarzan-filmerna under tiden som vi planerar.
Posted 18 July 2016 - 21:43
Edited by Crusader, 18 July 2016 - 22:09.
Posted 19 July 2016 - 17:48
Jag ser inga problem med att köra dem parallellt som Garm föreslog.
Hitchcock, musikaler och romantiska dramakomedier.
;dåndimpen:
Det bästa vore ju om man kunde får hjälp med "måstefilmerna" inom Garbo och Hitchcock.

Posted 21 July 2016 - 20:38
Posted 22 July 2016 - 17:52
Posted 23 July 2016 - 11:37
Jag har väl inte heller någon koll på Garbo -- men det känns som om känns helt rätt att prioritera de filmer som går att hitta. (det finns säkert någon guide någonstans).
Jag kollade mina vanliga källor och dessa filmer finns listade där:

Posted 24 July 2016 - 00:39
"The Divine Woman" (1928) director Victor Sjöström (Seastrom)
Edited by Garm, 24 July 2016 - 00:59.
Posted 24 July 2016 - 21:47
Vilka filmer ingår i boxen? De filmer som redan listats månne?
Gösta Berlingssaga verkar gå att få tag på för min del. ![]()

Posted 24 July 2016 - 23:03
Edited by Garm, 24 July 2016 - 23:05.
Posted 25 July 2016 - 21:14
Posted 27 July 2016 - 12:10
Rear Windows har jag sett iaf en remake på, och det skulle vara kul att se originalet. I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att tillägga på den där listan.

Posted 27 July 2016 - 22:11
Just det! Med Christopher Reeve! Gillade verkligen den filmen som jag tycker är underskattad. Hmm, jag har ett svagt minne av en ny remake av den men jag hittar inget om den. Var det bara något jag hade för mig och jag tänkte egentligen på Disturbia (2007)?Rear Windows har jag sett iaf en remake på, och det skulle vara kul att se originalet. I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att tillägga på den där listan.
Posted 30 July 2016 - 17:09
Jupp jag gillade Reeves version med, tycker det bidrog till filmen att han satt i rullstol på riktigt.
IMDb listar bara två remakes
Men jag har i bakhuvudet att jag läst någonstans att man ville göra en ny version på den... Hittar inget vettigt om det bara.

Posted 30 July 2016 - 20:31
Posted 31 July 2016 - 21:48
Jo, det stämmer. Jag har sett båda och Disturbia är starkt inspirerad av Rear Window, något som de som gjorde filmen var rätt öppna med. Den är också väldigt bra.Jag har för mig att jag läste en gång i tiden att det finns en del slående likheter mellan Rear Window och Disturbia. Jag har dock inte sett någon av dom så ta mig inte på orden.
OK, men då låter det som att vi har en plan nu.Jag har 3 Hitchcock-filmer i min filmsamling. Frenzy, Rear Window samt Vertigo. Jag har sett alla förutom Rear Window. Jag kan tänka mig att ta med samtliga om ni vill se dom, jag har inget problem med att se om filmer. Frenzy är bra och för övrigt den enda (om jag minns rätt) av regissörens filmer som fick en R-rating i US och 18 i UK när filmen visades på bio i dessa länder. Alla tidigare filmer fick lägre åldersgräns.
I övrigt aå ser jag inga problem med listan som Cruz skrapade ihop. Jag har inte kollat upp vad filmerna handlar om, men kan göra det någon dag, för att se om man vill plocka bort någon av dom.