Jump to content

Photo

SFN tittar på film - Förslagstråd

• Please log in to reply
470 replies to this topic

#376 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 December 2015 - 10:45

Att köra Tarzan/Garbo varannan vecka låter som ett intressant upplägg, bägge innebär ju en hel filmer.

Hitchcock minns jag kommit upp någon gång, r inte helt främmande för den idén heller. Har inte sett många filmer av honom.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#377 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 December 2015 - 00:55

Ni andra kan ju säga till när ni är intresserade av att starta Tarzan/Garbo för jag är "alltid redo!". :)

När det gäller Hitchcock så har inte jag heller sett så många av hans filmer. Så jag är lite intresserad, men jag lovar dock inget.

#378 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 December 2015 - 02:52

Jag är också alltid redo. Jag har minskat mitt twitch-tittande då det gjorde att jag kände att jag aldrig hade tid att göra något annat och jag har tagit en längre paus i mitt Fallout 4 spelande.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#379 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 December 2015 - 00:51

Så, hur många är med på Star Wars? Jag har sett Episode 4-6 idag med ett par vänner men planerar att se Episode 1-3 också (har inte sett dem sedan 3:an hade premiär).
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#380 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 July 2016 - 23:50

Jag hade bestämt att jag inte skulle vara nästa som skrev i den här tråden igen men nu nästan 7 månader senare så verkar jag bli så tvungen. :P

Så hur blir det med Tarzan, Garbo eller Hitchcock? Eller de andra femtioelva serierna vi har funderingar på? :D Huset som Gud Glömde lär troligen aldrig bli av då jag starkt tvivlar på att Georgia kommer tillbaka med tanke på omständigheterna (fast hon tittade visst in i Julas) eller att Synon (Hellraider lär väl aldrig blir färdigt heller) kommer tillbaka. Eller Wylie... eller alla andra som har försvunnit utan ett ord (OK, så Synon kom iallafall in och sa att hon skulle vara borta ett tag, trodde bara inte det skulle vara över 2 år) och aldrig återvänt. :(
-Sora, Kingdom Hearts

#381 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 July 2016 - 09:27

"Ett tag" kan vara allt från ett par dagar till en evighet eller två på det här forumet. :P

Vad gäller Tarzan så är ju jag två filmer före er, och har undvikit se fler i väntan på om filmfesten blir av.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#382 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 July 2016 - 09:26

"Ett tag" kan vara allt från ett par dagar till en evighet eller två på det här forumet. :P

Har märkt det. :P

Vad gäller Tarzan så är ju jag två filmer före er, och har undvikit se fler i väntan på om filmfesten blir av.

Jag kan när som. Får se vad Garm säger. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#383 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 July 2016 - 00:03

Vi kan se lite Tarzan-filmer, det skulle vara trevligt. Jag vill ha en lista över vad det är för filmer som vi ska se och gärna då i korrekt ordning som vi ska se dom. Efter det så behöver jag ha lite tid på mig för att kolla upp vad jag kan få tag på och vad jag behöver hjälp med att få tag på, och sedan så fixar jag fram ett gäng av filmerna så att vi kan starta. Jag kan säga till när jag är klar med det. Det tar nog inte så långt tid när jag väl vet vilka filmer som det gäller.

Vi kan behöva fundera lite över hur ofta som vi ska se filmerna. Själv så ser jag inte alls så mycket film nuförtiden, utan ser istället en hel del tv-serier. Känn även efter lite ni med, vad ni tycker skulle passa bäst för er, så kommer vi överens om ett upplägg som passar oss alla.

#384 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 July 2016 - 05:43

Jag antar att vi skippar ljud-lösa filmerna? :P Det vi snackade om tidigare var att ta de första 12 filmerna i ljud-serien med Johnny Weissmuller till en början och sedan se om vi vill se mer eller ta en paus och se annat (där finns 16 filmer till i serien med andra skådespelare). Vi pratade om att också se Garbo samtidigt och se varannan vecka Tarzan och Varannan vecka Garbo men det intresset har kanske svalnat? Jag kan ser inte heller så mycket film just nu och jag skulle nog inte orka med det tempot vi brukar köra med (varannan dag). Och vi snackade om att ta dte lite lugnt med Tarzan så att vi inte tröttnar.

Här är iallafall listan på de första 12 Tarzan filmerna vilket också är ordningen vi skulle se dem i. De borde inte vara några problem att få tag på då de fortfarande är populära. Det är snarare de senare som blir lite svårare.

Edited by Crusader, 15 July 2016 - 05:48.

-Sora, Kingdom Hearts

#385 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 July 2016 - 11:41

Det var väl ungefär den planen som jag minns. Jag är fortfarande intresserad av både Garbo och Hitchcock btw.

Jag är inte helt främmande för ett långsammare schema (speciellt nu under sommaren då det kan bli mycket annat med semestrar m.m.) och vill minnas att vi snackade en film i veckan som fortfarande känns som ett bra upplägg -- då kanske man orkar med de efterdöljande filmerna med.

fqq5BYam.jpg

#386 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 July 2016 - 14:19

Tack för listan Cruz.

Tycker även XC att det blir bra att köra efter den?

Jag är också fortsatt intresserad av Garbo och Hitchcock.

Jag håller med om att ett långsammare tempo är att föredra. Av flera skäl, varav ett är det som ni båda två påpekade; så att man inte tröttnar då det är rätt många filmer inom samtliga tre kategorier med filmer. Men även som XC påpekar, nu när det är sommar och allt som hör det till så vill man kanske inte vara uppbunden till att se filmer var och varannan dag när man har annat som man också vill hinna med att göra. Så en film i veckan är kanske även fortsatt ett bra förslag.

Så vad säger ni, ska vi se alla tre kategorier film samtidigt? Typ vecka 1=Tarzan, vecka 2=Garbo, vecka 3=Hitchcock, vecka 4=Tarzan, vecka 5=Garbo, vecka 6=Hitchcock, och så vidare. I sådant fall behöver vi någon form av lista vad vi ska se av Garbo och Hitchcocks filmer. Eller om ni andra har något annat bra upplägg.

Jag börjar med att leta upp några av Tarzan-filmerna under tiden som vi planerar.

#387 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 July 2016 - 21:43

Jag tar gärna alla 3. :) Risken finns annars att det tar flera år innan vi kommer till de andra. :P Plus att det blir lite variation då. :) Jag kan skaffa en Hitchcock lista men Garbo är jag inte så insatt i så jag vet inte var man ska börja, om man ska hoppa över någon eller så.

När det gäller Hitchcock så är fågan var man ska börja. Han gjorde trots allt nästan 60 filmer. Tar man bort de ljud-lösa och de som inte var thrillers (såvidar ni inte ville se musikaler och romantiska dramakomedier) så blir där ändå runt 40 kvar. Ska vi börja med hans genombrott "The Man Who Knew Too Much (1934)" eller hans först ljudfilm "Blackmailed (1929)" (som förövrigt är den första brittiska långfilmen med ljud och en historiskt viktig film) eller ska vi hoppa till hans storhetstid på 1950-talet? Personligen så börjar jag gärna från hans första ljudfilm så att man kan se hur hans filmer utvecklade sig från en, som han kallar det, amatör filmskapare till en professionell filmskapare.

Edited by Crusader, 18 July 2016 - 22:09.

-Sora, Kingdom Hearts

#388 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 July 2016 - 17:48

Jag ser inga problem med att köra dem parallellt som Garm föreslog.

Hitchcock, musikaler och romantiska dramakomedier. :D ;dåndimpen:

Det bästa vore ju om man kunde får hjälp med "måstefilmerna" inom Garbo och Hitchcock.

fqq5BYam.jpg

#389 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 July 2016 - 20:38

Att se "måstefilmerna" med Garbo och av Hitchcock låter som en bra utgångspunkt. Hellre det, än att kanske se precis allting. Dessutom så skulle det inte förvåna mig om en del av deras filmer kan vara svåra att få tag på. Så då återstår var eller vem som hjälper oss att peka på vilka "måstefilmerna" med respektive är. ;)

Bra att vi nu alla är överrens om upplägget med våra tre filmserier. En ny varje vecka och sedan börja om igen enligt mitt förslag låter bra och som ni säger så ger det även lite variation.

#390 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 July 2016 - 17:52

OK, då tar jag mig ann att kolla upp vilka Hitchcock filmer som är ett måste. Hur många tycker ni blir lagom?

Men med Garbo, som sagt, så kan jag inget. Jag tänkte att du Garm kanske kände till dem men annars så kan jag försöka att hitta någon guide.

Det kommer bli lite svårare att hitta filmerna nu när en viss sida är nere (annars hade nog Hitchcock inte varit något större problem) men hjälps vi åt så hittar vi nog de flesta vi vill se.
-Sora, Kingdom Hearts

#391 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2016 - 11:37

Jag har väl inte heller någon koll på Garbo -- men det känns som om känns helt rätt att prioritera de filmer som går att hitta. (det finns säkert någon guide någonstans).

Jag kollade mina vanliga källor och dessa filmer finns listade där:

• A Woman of Affair.. (1928) (Drama)
  • Anna Christie (1930) (Drama Romance)
  • Anna Karenina (Drama Romance)
  • Camille (1936) (Drama Romance)
  • "The Divine Woman" (1928) director Victor Sjöström (Seastrom)
  • Flesh and the Devil (1926) (Drama Romance)
  • Grand Hotel (1932) (Drama Romance)
  • Hollywood Party (1934) (Comedy Musical)
  • Joyless Street (1925) (Drama)
  • Mata Hari (1931) (Drama Romance)
  • Ninotchka (1939) (Comedy Romance)
  • Queen Christina (1933) (Biography Drama History Romance War)
  • Wild Orchids (1929) (Drama Romance)

fqq5BYam.jpg

#392 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 July 2016 - 00:39

Jag har ingen direkt koll på vare sig Hitchcock eller Greta Garbo. Inte mer än att man känner igen en massa filmtitlar och vet på ett ungefär vilka av dessa som är storfilmer och därmed "måste filmer". Men det där med vad man måste se går ju att diskutera hur mycket som helst. Det som en person tycker är ett måste kanske någon annan inte tycker är det. Jag tycker att vi söker runt lite och ser vad vi kan hitta på "andra kanaler", vad andra tycker att man ska se och vad vi själva tycker verkar intressant. Så väljer vi själva sedan vad vi vill se istället för att sno någon annans lista rakt av. Typ.

När det gäller Garbo så skulle det vara intressant att se "Gösta Berlings Saga" från 1924 i regi av den legendariska regissören Mauritz Stiller. Han sägs ju vara den som upptäckte Garbo och tog med henne över till USA efter den filmen och resten är historia. Han är dessutom en väldigt bra regissör. Läste även att det kan vara han som tyckte att hon skulle ha Garbo som artistnamn, då hon ju hette Gustafsson från början. Jag har i alla fall den filmen med henne då den ingår i DVD-boxen "Svenska Stumfilmklassiker", men jag har inte sett den än. Vet dock inte hur svårt det är att få tag på den på "annat sätt" för er andra. Jag har även boxen "Greta Garbo: Signature Collection" men har bara sett en av filmerna, så där finns det ju lite att ta av. Sökte lite via mina källor, vad man kan få tag på, och en av dom gav följande resultat. Finns säkert ännu mer om man kollar igenom alla källor.

Joyless Street (1925)
Flesh and the Devil (1926)
A Woman of Affairs (1928)
Wild Orchids (1929)
Anna Christie (1930)
Mata Hari (1931)
Grand Hotel (1932)
Queen Christina (1933)
Hollywood Party (1934)
Anna Karenina (1935)
Camille (1936)
Ninotchka (1939)

Samt följande som dock inte är med henne, annat än arkivmaterial osv. Men hennes namn genererade dessa träffar. Den sista intresserar mig då det här med censur alltid är intressant.

Garbo Talks (1984)
Thou Shalt Not: Sex, Sin and Censorship in Pre-Code Hollywood (2008)

"The Divine Woman" (1928) director Victor Sjöström (Seastrom)

Den tar vi med. Victor Sjöström är tillsammans med Mauritz Stiller bland dom viktigaste regissörer som vi hade på den här tiden.

Edited by Garm, 24 July 2016 - 00:59.

#393 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 July 2016 - 21:47

Vilka filmer ingår i boxen? De filmer som redan listats månne?

Gösta Berlingssaga verkar gå att få tag på för min del. :)

fqq5BYam.jpg

#394 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 July 2016 - 23:03

I boxen "Svenska Stumfilmsklassiker" så ingår det bara en film med Garbo, just "Gösta Berlings Saga". Som för övrigt verkar vara en helaftonfilm á 3h. o_O Tur att man har en vecka på sig att se den. ;) Om Cruz kan få tag på den med, så skulle den kunna vara en av filmerna som vi ser.

I boxen "Greta Garbo: Signature Collection" så ingår följande filmer;

- Ninotchka
- Christina (Queen Christina)
- Kameliadamen (Camille)
- Anna Christie
- Anna Karenina
- Mata Hari

Edited by Garm, 24 July 2016 - 23:05.

#395 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 July 2016 - 21:14

Jag måste erkänna att Gösta Berlings Saga låter interessant, om man orkar sig igenom den. :P

Blackmail (1929)
The Man Who Knew Too Much (1934)
The 39 Steps (1935)+
The Lady Vanishes (1938)+
Rebecca (1940)
Saboteur (1942)+
Shadow of a Doubt (1943)+
Notorious (1946)+
Rope (1948)
Strangers on a Train (1951)+
Rear Window (1954)+
To Catch a Thief (1955)
The Man Who Knew Too Much (1956)+
The Wrong Man (1956)
Vertigo (1958)+
North by Northwest (1959)+
Psycho (1960)+
The Birds (1963)+
Marnie (1964)
Frenzy (1972)
Family Plot (1976)

Direkt när jag läste om Blackmail (1929) så kände jag att det var en vi måste ha på vår lista om vi kan hitta den. Den första ljudfilmen producerad i England och Hitchcock's första ljudfilm och hans första Engelska film. Den är med på listan av historiskt viktiga verk.
Tanken var att jag skulle gå igenom alla hans filmer och kolla vilka man borde se men jag har inte haft ork att göra det så jag vände mig till ett par listor istället. Listan jag visar är bla deras top 10 Hitchcock filmer (markerade med ett +) och de var rätt mycket överens om vilka det var. Saboteur (1942), The Lady Vanishes (1938), The Man Who Knew Too Much (1956) och The 39 Steps (1935) var de ända filmerna som inte var på båda. Rebecca (1940) var inte med på någon av Top 10 listorna men det var Hitchcock's Hollywood debut vilket jag tycker kanske skulle vara intresant att se. Sedan finns också Rope (1948) som var en unik film för dess tid då filmen utspelar sig helt i realtid och anses en viktig film. Den fanns inte heller på top 10 men på top 20.
Där är också de mer kontroversiella filmerna där kritiker inte riktigt är överens. Som t ex Marnie (1964) med Sean Connery som ska sakna det psykologiskt djup som Hitchcock annars är känd för men samtidigt ska vara väldigt obehaglig. Frenzy (1972) anses vara hans sista stora film och också hans grymmaste och smutsigaste. Den romantiska mysteriekomedin To Catch a Thief (1955) anses vara en av nyckelfilmerna i hans filmbibliotek men då han är bäst känd för hans thrillers så är alla inte överens om den. The Wrong Man (1956) är den mäst deprimerande filmen som han har gjort vilket är orsaken att den inte är på top listan. Och så har vi Family Plot (1976). Hitchcock's sista film men anses också av många vara en av hans sämre.
Frågan är The Man Who Knew Too Much (1934) och The Man Who Knew Too Much (1956). Den från 1934 var Hitchcock's genombrott så den känns som en man borde se men den från 1956 ska vara en av hans absolut bästa filmer. Så frågan är, ska vi välja en av dem eller se båda?

Listan blev lång men det är för att ni själva ska kunna vara med och välja lite också. :) Själv så är väl Rope (1948), To Catch a Thief (1955), The Wrong Man (1956), Frenzy (1972) och Family Plot (1976) de jag är minst intresserad av.

Hitchcock - Vol. 1 har några av dem. Psycho, Rope, Saboteur, Rear Window, Shadow of a Doubt, The Trouble with Harry och The Man Who Knew Too Much.
Hitchcock - Vol. 2 har några till till. The Birds, Vertigo, Frenzy, Topaz, Marnie, Torn Curtain och Family Plot.
Alfred Hitchcock Collection har också 2. Dial M for Murder, I Confess, Wrong Man, Stage Fright, Strangers on a Train och North by Northwest.
Alfred Hitchcock - The Masterpiece Collection ett flertal av filmerna men kostar också 1500 kr. :P

Annars finns såklart internet. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#396 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 July 2016 - 12:10

Rear Windows har jag sett iaf en remake på, och det skulle vara kul att se originalet. I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att tillägga på den där listan.

fqq5BYam.jpg

#397 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 July 2016 - 22:11

Rear Windows har jag sett iaf en remake på, och det skulle vara kul att se originalet. I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att tillägga på den där listan.

Just det! Med Christopher Reeve! Gillade verkligen den filmen som jag tycker är underskattad. Hmm, jag har ett svagt minne av en ny remake av den men jag hittar inget om den. Var det bara något jag hade för mig och jag tänkte egentligen på Disturbia (2007)?

Jag får fortfarande en tår i ögat när jag tänker på Christopher Reeve och hans öde trots att det var så längesedan. Få filmer med honom som jag inte gillade. Speciellt gillade jag Superman och Black Fox filmerna.
-Sora, Kingdom Hearts

#398 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 July 2016 - 17:09

Jupp jag gillade Reeves version med, tycker det bidrog till filmen att han satt i rullstol på riktigt.

IMDb listar bara två remakes

Men jag har i bakhuvudet att jag läst någonstans att man ville göra en ny version på den... Hittar inget vettigt om det bara.

fqq5BYam.jpg

#399 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2016 - 20:31

Jag har för mig att jag läste en gång i tiden att det finns en del slående likheter mellan Rear Window och Disturbia. Jag har dock inte sett någon av dom så ta mig inte på orden.

Jag har 3 Hitchcock-filmer i min filmsamling. Frenzy, Rear Window samt Vertigo. Jag har sett alla förutom Rear Window. Jag kan tänka mig att ta med samtliga om ni vill se dom, jag har inget problem med att se om filmer. Frenzy är bra och för övrigt den enda (om jag minns rätt) av regissörens filmer som fick en R-rating i US och 18 i UK när filmen visades på bio i dessa länder. Alla tidigare filmer fick lägre åldersgräns.

I övrigt aå ser jag inga problem med listan som Cruz skrapade ihop. Jag har inte kollat upp vad filmerna handlar om, men kan göra det någon dag, för att se om man vill plocka bort någon av dom.

#400 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2016 - 21:48

Jag har för mig att jag läste en gång i tiden att det finns en del slående likheter mellan Rear Window och Disturbia. Jag har dock inte sett någon av dom så ta mig inte på orden.

Jo, det stämmer. Jag har sett båda och Disturbia är starkt inspirerad av Rear Window, något som de som gjorde filmen var rätt öppna med. Den är också väldigt bra. :)

Jag har 3 Hitchcock-filmer i min filmsamling. Frenzy, Rear Window samt Vertigo. Jag har sett alla förutom Rear Window. Jag kan tänka mig att ta med samtliga om ni vill se dom, jag har inget problem med att se om filmer. Frenzy är bra och för övrigt den enda (om jag minns rätt) av regissörens filmer som fick en R-rating i US och 18 i UK när filmen visades på bio i dessa länder. Alla tidigare filmer fick lägre åldersgräns.

I övrigt aå ser jag inga problem med listan som Cruz skrapade ihop. Jag har inte kollat upp vad filmerna handlar om, men kan göra det någon dag, för att se om man vill plocka bort någon av dom.

OK, men då låter det som att vi har en plan nu. :) Nu ska vi bara pussla ihop det. :P
-Sora, Kingdom Hearts