Jump to content

Photo

Årets film 2010 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
529 replies to this topic

#376 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 March 2011 - 19:47

Äntligen kommer några filmer där jag sett båda.

Och då röstade du rätt också :P

Edited by Rick Hunter, 02 March 2011 - 19:48.

Winter is Coming

#377 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 March 2011 - 19:50

Ska erkänna att jag bara har läst serien Kick-Ass, men jag...äh, jag fattar inte grejen. Vet inte om det är jag, men jag kan bara inte se tanken på en nioårig flicka med katanas särskilt underhållande t. ex.
*Hockey och superhjältar*

#378 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 March 2011 - 20:06

Det var ju precis det som gjorde den så underhållande anser jag (inte bara det men en stor del)

Winter is Coming

#379 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 March 2011 - 20:07

Jag har inget emot våld i filmer eller serier, inte alls. Men när det är små barn inblandade känns det bara...sjukt och fel faktiskt.

#380 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 March 2011 - 20:12

Så har jag aldrig tänkt, visst är det jäkligt udda men sjukt? Nej, om ni frågar mig.

Winter is Coming

#381 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 March 2011 - 20:15

Jag överdrev lite där, märkte jag. Och jag anklagar inte någon för att vara sjuk här, det är ett ord jag använder ofta som i "sjukt"= fel eller "sjukt hungrig" osv. Osmakligt kanske är ett bättre ord? Det är inget med det som lockar eller underhåller mig i alla fall. Fast nu har jag ju inte ens sett filmen i fråga.

#382 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 March 2011 - 20:22

Okej jag fattar. Och jag kan tänka mig att de finns dem som skulle beskriva Kick-Ass som osmaklig (moraltanter i USA kanske? :rolleyes: )
Själv ser jag den som mycket underhållande och rolig :D Du kanske ser filmen vid nått tillfälle så får vi kanske höra vad du tycker? :)

Edited by Rick Hunter, 02 March 2011 - 20:23.

Winter is Coming

#383 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 March 2011 - 20:30

Haha, det är det som jag är rädd för - att vara en moraltant. Men det finns så mycket annat våldsamt som jag gärna tittar på, så jag tror att jag klarar mig där. ;) (men jag fattar fortfarande inte grejen med Kick-Ass)

#384 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 March 2011 - 20:45

Haha, det är det som jag är rädd för - att vara en moraltant. Men det finns så mycket annat våldsamt som jag gärna tittar på, så jag tror att jag klarar mig där. ;) (men jag fattar fortfarande inte grejen med Kick-Ass)

En vän till mig, en kvinna, utbildad lärare , feminist, engagerad i en massa viktiga frågor, absolut älskade Hitgirl. Hon läser inte serier eller nåt sånt. Hon tyckte att det var perfekt med en liten tjej som kickar ass på ett brutalt sätt och svär som en packad sjöman. Har träffat många tjejer/kvinnor som alla älskat den karaktären och garvat helt tokcrazy åt henne. Sen berättade hon även att hon gillade/uppskattade att hon hade egentligen ett hemskt liv och att man visade saker som att hur fel det kan bli när ett barn växer upp med föräldrar som är galna etc. Mark Millar är bra på att göra grejer som civila gillar. Hitgirl är ju en extrem, och vissa skulle säga "realistisk" variant på Robin. Den enda sidekicken som civila brukar veta. Och just kontrasten med att hjälten den här gången är en liten farlig tjej som svär, och inte en missförstådd tonårsgrabb eller en hunkig man liksom. Blir ju nästan så att "Kick Ass" blir den här mer misslyckade sidekicken till Hitgirl.

Sen måste man komma ihåg att de flesta civila inte känner till grejer som 80/90-talens serietidningar där man dekonstruerade superhjälten eller möjligtvis gjorde "realistiska" storys hur det skulle funka om det dök upp folk med superkrafter i vår värld.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#385 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 March 2011 - 20:54

Tja, det måste ju finnas en dimension i det som jag inte har fattat eftersom så många gillar det. Absolut. Och du har nog gett en bra förklaring till varför.

Sen måste man komma ihåg att de flesta civila inte känner till grejer som 80/90-talens serietidningar där man dekonstruerade superhjälten eller möjligtvis gjorde "realistiska" storys hur det skulle funka om det dök upp folk med superkrafter i vår värld.

Det där har jag också tänkt på. Vi som är seriefans har nästan sett dekonstruktioner av superhjältar och "realism" till leda nu, alla vill göra den nya Watchmen eller DKR. Men "civila" kanske bara tror att man gnäller för att de VÅGAR driva med superhjältar. Näe, så är det inte. Och jag borde egentligen inte ha gnällt heller, men jag har liksom undrat vad charmen med Kick-Ass är.

Så, Rick. Sälj den! ;)

#386 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 March 2011 - 21:16

Okej jag fattar. Och jag kan tänka mig att de finns dem som skulle beskriva Kick-Ass som osmaklig (moraltanter i USA kanske? :rolleyes: )

Eller Moraltanter i England, eller moraltanter överallt där det finns moraltanter. Såg en brittisk talkshow där det var debatt om "Kick-Ass" och Kevin Smith och någon yngre brittisk kvinna, minns inte om hon var författare,eller journalist hamnade i en debatt mot en brittisk kvinna som tyckte att Kick-Ass var osmakligt och hemskt och ger fel signaler till unga flickor. Sen är det helt ok att beskriva det som osmakligt tycker jag. Ofta kan det vara väldigt underhållande om något är osmakligt och politiskt inkorrekt, just eftersom "det får inte vara så!!!!". Ibland faller det platt. Det finns scener i Kick-Ass som jag tyckte var hysteriskt roliga, andra var rätt platta. Lite som med serietidningen.

Vi som är seriefans har nästan sett dekonstruktioner av superhjältar och "realism" till leda nu, alla vill göra den nya Watchmen eller DKR. Men "civila" kanske bara tror att man gnäller för att de VÅGAR driva med superhjältar.

Jo jag håller med. Jag älskar Christopher Nolans "The Dark Knight" och i den visar ju Nolan att han har en hel del idéer om att dekonstruera grejer med en superhjälte-karaktär osv. Jag älskar filmen, men många av den typen av "dekonstruktions-idéer" är ju sånt man skrivit i 20-30 år i serier. Lite så med Kick-Ass också att det finns inte så mycket nytt i den för den skaran av publiken som är vana vid serietidningar. Snarare att Millar (och givetvis Vaughn) har lyckats ta upp den typen av grejer som går hem med en modern biopublik.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#387 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 March 2011 - 22:03

Så, Rick. Sälj den! ;)

Jag är väl ingen reklambyrå heller? :P

Det som fick mig nyfiken på filmen till att börja med var ju grejen med hur verkligt det verkade vara, att en kille utan några som helst färdigheter skulle dra på sig en mask och bekämpa brott (förutom att han har en hög smärtgräns). Det får en att tänka på att det mycket väl skulle kunna se ut så här i fall någon skulle försöka sig på det i verkligheten. Men den delen är mest i första delen av filmen. Sen övergår ju filmen till mer vanlig om än brutal action. I alla fall så fann jag det väldigt underhållande, och jag har väl den humorn också att det är kul när barn svär och slåss på film/tv. Lite av en ny idé och sådana är ju ovanliga i Hollywood numera. Kick-Ass är en frisk fläkt bland superhjältar på film!

Winter is Coming

#388 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 March 2011 - 23:10

Alice. Kick-Ass. Kick-Ass. Alice. Hm. Bra filmer båda två, men när jag tänker efter så har ju Alice något som Kick-Ass saknar: Chess! :wub:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#389 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 March 2011 - 07:21

Wylie lilla rebus: Ah... lurig. Misstänkte ju vilken film du syftade på, men fick inte riktigt till åsnan i ekvationen. :blink: Visste inte att åsna även kan kallas för ass. Där ser man! Tack för dagens lektion. :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#390 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2011 - 09:05

Jo jag håller med. Jag älskar Christopher Nolans "The Dark Knight" och i den visar ju Nolan att han har en hel del idéer om att dekonstruera grejer med en superhjälte-karaktär osv. Jag älskar filmen, men många av den typen av "dekonstruktions-idéer" är ju sånt man skrivit i 20-30 år i serier. Lite så med Kick-Ass också att det finns inte så mycket nytt i den för den skaran av publiken som är vana vid serietidningar. Snarare att Millar (och givetvis Vaughn) har lyckats ta upp den typen av grejer som går hem med en modern biopublik.

Och det är väl egentligen inte fel att låta en modern biopublik få ta del av den typen av grejer. Jag kan tycka att Watchmen-filmen inte riktigt nådde ända fram med sin dekonstruerings-aspekt. De flesta biobesökarna lär mest ha tyckt den var "skum" eller kanske "kewl" med alla salgsmålsscener i slow motion. Och sen stämmer ju det, en del verkar tro att Nolan kom med något nytt, och revolutionerade Batman och superhjältar, men han visade ju mest väldigt lyckat vad som "finns" med honom. Sen är ju risken nu att alla tror att man MÅSTE göra dark and gritty superhjältar med ALLA bara för att det funkade med Batman. Det är jag lite rädd för med Amazing Spider-Man t.ex.

Det som fick mig nyfiken på filmen till att börja med var ju grejen med hur verkligt det verkade vara, att en kille utan några som helst färdigheter skulle dra på sig en mask och bekämpa brott (förutom att han har en hög smärtgräns). Det får en att tänka på att det mycket väl skulle kunna se ut så här i fall någon skulle försöka sig på det i verkligheten. Men den delen är mest i första delen av filmen. Sen övergår ju filmen till mer vanlig om än brutal action. I alla fall så fann jag det väldigt underhållande, och jag har väl den humorn också att det är kul när barn svär och slåss på film/tv. Lite av en ny idé och sådana är ju ovanliga i Hollywood numera. Kick-Ass är en frisk fläkt bland superhjältar på film!

Typ en ny idé för superhjältefilmer men inte för superhjälteserier skulle jag vilja kalla det. Personligen hade jag nog gillat det här stenhårt när jag var lite yngre, men är inte så lockad nu.

#391 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 March 2011 - 09:38

@Synon: :lol: Du får ju skilja på Alice in Zombieland och Alice in Underland. :P

F.ö. med tanke på att jag inte var hemma igår på em så är jag glad att jag fick chansen på utslagsrösten iaf. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#392 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 March 2011 - 09:40

/me ger XC smisk för att hon var för sen att ge utslagsrösten
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#393 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 March 2011 - 11:51

Wylie lilla rebus: Ah... lurig. Misstänkte ju vilken film du syftade på, men fick inte riktigt till åsnan i ekvationen. :blink: Visste inte att åsna även kan kallas för ass. Där ser man! Tack för dagens lektion. :D

Varsågod. :)

Måste säga att jag är rätt nöjd med den själv. Det fanns så många alternativ att välja mellan. Jag hade först tänkt nåt mer uppenbart.

Edited by Wylie Times, 03 March 2011 - 11:52.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#394 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 March 2011 - 12:03

/me ger XC smisk för att hon var för sen att ge utslagsrösten

Sorry. :( Hade jag varit smart hade jag ju skrivit "RE" bara, då hade det kanske gått vägen.

Edited by XC, 03 March 2011 - 12:03.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#395 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 March 2011 - 12:07

Spännande idag med, det står väl lika nu.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#396 Vicky

Vicky

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 03 March 2011 - 18:01

Tack Vicky. :P För vi vet ju alla vilket instant-fan jag blev av Willow Smith... :lol: Jag lägger portion hämnd i frysen... Beware! :evil:

:ph34r:

Jag ser fram emot det med en skräckblandad förtjusning. :P

#397 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 March 2011 - 18:12

Dagens ros går till Vicky för sin avgörande röst på Kick-Ass! :hug:

Winter is Coming

#398 Vicky

Vicky

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 03 March 2011 - 18:26

Så snäll och gullig du är Rick. :hug:

#399 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 March 2011 - 19:06

Bra där Synon! :thumbsup: Fin tajming.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#400 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 March 2011 - 19:24

Yay! Tack Wylie! Förvånad att ingen annan hann före (och tacksam för det) med tanke på tiden och det faktum att jag sitter på tåget och SJs Wifi är.. så där...