Jump to content

Photo

Alias

• This topic is locked This topic is locked
603 replies to this topic

#376 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 15 June 2005 - 08:55

Ja, det var ett riktigt bra avsnitt igår.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#377 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 June 2005 - 12:27

Håller med, ett kanon-avsnitt. T.o.m Will fick göra ett kort gästspel, men han fick ju ut det mesta av tiden; både blodshämnd och "kvalitetstid" med Sydney ;)

Var har Vaughns fru tagit vägen?? Har tyvärr missat de senaste två avsnitten..

#378 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 June 2005 - 14:12

Jag vet inte riktigt var Vaughns fru tog vägen, men jag antar att vi får svar på det snart.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#379 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 June 2005 - 20:27

Hon har inte tagit vägen någonstans direkt, fokus flyttades bara för ett ögonblick ifrån henne. Själv tror jag det är lugnet före stormen, snart lär det komma ett chockerande avslöjande.
*Hockey och superhjältar*

#380 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2005 - 08:38

Minsann... Jobbade natt i tisdgs och såg inte avsnittet föränn i går kväll...

Det här avsnittet kändes lite som om det ville fördröja handlingen, Lazarey försvinner (troligen död) och Lindsey försvinner (nu får vi antagen inte veta vad han hade emot Syd)

Will gör ett gästspel, gillar honom, men försvinner snabbt igen. Jag saknar Will ... hade de inte kunnar skicka iväg honom på ett träningsläger för CIA agenter istället?

Allison kan säkert komma igen, hon hade säkert en flaska bumbibärssaft eller ngt liknande med sig. Sark (Julian) förnamnet nämndes tidigare i ett avsnitt. Att Syd inte sköt Sark tycker jag är logiskt - jag kan inte minnas ngt avsnitt där Syd spelat avrättare.

Mer Rambaldi - känns som om storylinen är "back on track" igen. Sloane kommer mao visa sitt rätta ansikte igen väldigt snart. Kan inte riktigt bestämma mig för om Slone lyckades byta ut lådan eller ej. Weiss hade ju koll på honom?

Allt tyder på att Syds minnesförlust var ett medvetet val av Julia/Syd och kanske kan hon sabortera för sig själv nu genom att rota i det hela.

Ett bra avsnitt, på det hela taget, men som ändå känns som om det fördröjde handlingen lite.

Betyg: 3.75 Återtagna Rambaldi prylar av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#381 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 16 June 2005 - 09:47

Det här är ingen spoiler direkt, men det TV4 har skrivit om nästa avsnitt är att Syd ska få veta vad som hände under de 2 åren hon inte minns något av...spännande.

Egentligen är det väl lite skumt att Will visade upp riktigt avancerade fighting-tekniker i detta avsnitt?, så vida han inte legat i hårdträning de senaste åren vill säga...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#382 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2005 - 13:13

Han kanske bestämde sig för att historien inte skulle upprepa sig och har gått en massa självförsvars kurser de senaste 2 åren?

Eller också hade jag fel - kanske skickades han på träningsläger av CIA! :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#383 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 16 June 2005 - 17:07

Jo, det finns ju alltid chansen att han fortfarande är agent, bara att Syd inte vet något om det...

last.fm Filmtipset

#384 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 June 2005 - 17:33

Det har har inte talats så mycket om Will i över huvud taget, det enda som sagts är väl att han har vittnesskydd, eller minns jag fel?

fqq5BYam.jpg

#385 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 June 2005 - 08:54

Det stämmer :)

last.fm Filmtipset

#386 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 June 2005 - 11:51

Han verkade rätt paranoid och skrämd i början av avsnittet, så man kan nog lugnt anta att han sett till att träna upp sig under dessa två åren som förflutit...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#387 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 June 2005 - 19:21

Det är sant...

last.fm Filmtipset

#388 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 June 2005 - 19:39

På sätt och vis har han det svårre än Syd: Han gick igenom samma sak som alla andra - med tvingades gå under jorden, skaffa ny indentitet, och ensam möta sina mardrömmar. Kanske var han mer lättad och se Syd i levande form än Syd var och se honom?

fqq5BYam.jpg

#389 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 June 2005 - 22:29

Jo, Syd visste ju dessutom om att Will var i livet, medan han trodde att hon var död. Han hade förmodligen haft ett mindre helvete under de senaste åren...

last.fm Filmtipset

#390 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 June 2005 - 16:47

Plus att det var ett helvete som han var tvungen till att korsa ensam... Med eller utan terapi.

fqq5BYam.jpg

#391 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 22 June 2005 - 11:47

Gårdagens avsnitt:

Vad var det som hände egentligen?

Gårdagens avsnitt var otroligt händelsrikt, det hände ju en massa spännande grejer hela tiden, även om jag inte tyckte att det var något som var direkt upprörande eller tankeväckande. Tempot var ungefär som i en säsongsavslutning. Mycket bra avsnitt, om än lite rörigt, men med en mycket cool cliffhanger, jag visste redan från början att det var nåt skumt med henne!

last.fm Filmtipset

#392 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 22 June 2005 - 12:47

det var riktigt bra avsnitt igår. Cliffhangern var perfekt, först tänkte jag, nu är det väl Allison som spökar men när man fick se vem det var så tappade man ju hakan. Ser fram emot nästa avsnitt
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

#393 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 22 June 2005 - 19:46

Jo, jag ser också fram emot nästa avsnitt, verkligen...

Fyran har ju varit relativt schyssta med Alias och vi slipper något vansinnigt sommar-break...annars hade jag nog inte stått ut ;)

last.fm Filmtipset

#394 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 22 June 2005 - 20:20

Bra avslutning där vi äntligen fick se vad som hänt de senaste 2 åren..för inte tala om cliffhangern - fru Vaugh som ond hitman!!!!

En liten detalj; när Sydney gjorde sitt första mord inför ett gäng höjdare från Brödraskapet hördes en bekant röst...var det inte Quentin Tarantino som gav order till henne att döda den bundna mannen???? Om jag inte minns fel så har Tarantino varit med förut i sässong 1, när han gjorde ett anfall mot SD6 högkvarter, har för mig att han överlevde, men jag kan ha fel.

Hoppas på mer Tarantino i nästa sässong :)

#395 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts

Posted 22 June 2005 - 21:46

Jo. Nog var det Tarantino alltid

#396 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 22 June 2005 - 23:22

Alltid kul med små inhopp i såna här serier, Ricky Gervais (David Brent i suveräna "The Office") ska ju vara med i ett avsnitt av Alias. Fast det har inte visats i Sverige än...det här räknas inte som spoiler, eller?

last.fm Filmtipset

#397 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 June 2005 - 12:25

Alltid kul med små inhopp i såna här serier, Ricky Gervais (David Brent i suveräna "The Office") ska ju vara med i ett avsnitt av Alias. Fast det har inte visats i Sverige än...det här räknas inte som spoiler, eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Kul! Antar att han spelar en inlånad MI6-chef med alldeles för höga tankar om sig själv :P Verkar som Marshall får konkurrens som kontorets clown...

#398 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 23 June 2005 - 17:34

Gervais var med i ett avsnitt av brittiska talk-showen Parkinson och då berättade han om när han gästade Alias. Han sa att han hade komplex över att alla andra var så vackra, jag skulle känna precis likadant. I Alias ser ju karaktärerna ganska realistiska ut men i andra amerikanska serier som t.ex. OC (skit, skit, skit) är ju alla fotomodeller :(

last.fm Filmtipset

#399 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 June 2005 - 08:06

Nu har jag (äntligen) fått tid och se det (bandade) avsnittet.

Det här var ett avsnitt som lämnade en udda känsla efter sig. Vi fick många svar, men inget direkt överraskande. Var inne på när Syd/Julia hade gömt "kuben" att Syd satte en pinne i sina egna planer - och se rätt fick jag.

Så Syd raderade sitt eget minne? Och lämnade order till Kendall att inte säga ngt till henne? Varför inte tillaggt då att han skulle stoppa henne om hon någonsin satte kurs mot kuben? Fast han hade antagligen inte lytt, han är antagligen lika sjukt intresserad av Rambaldi som Sloane.

Undrar om Slone var en omedveten mellanhand för att få igång Syd eller o han medvetet och frivilligt hjälpte brödraskapet på traven.

Marchall fick en nyckel roll... Syd vet precis var hon har honom. Vilken tur att han ite kunde låta bli och sätta en sändare på kuben... :D

Och Lauren jobbar för Sark? eller jobbar de båda för Brödraskapet? Eller är hon undercover för NCS? Är hon "Passageraren" Lazaray talade om? *skakar på huvudet* Cliffhangern lämnade de enda frågorna efter sig, och det är tillräkligt för att vara bokad nästa vecka.

Hoppas Allison är ett avslutat kapitel nu, men å andra sidan så kan Sark ha räddat henne.

Betyg: 4.25 Pålitligt Opålitliga Clown Tekniker av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#400 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 29 June 2005 - 12:06

Gårdagens avsnitt:

Syd och Vaughn kysser varandra ?!? Jo, det stämmer...Det var i och för sig väntat att dom skulle hitta tillbaks till varandra nu när vi fått veta att Vaugns fru jobbar för Brödraskapet. Men, jag trodde inte att det skulle hända så tidigt.

Ett helt OK avsnitt. Där svenska Isabella Rosselini, Ingrid Bergmans dotter, hade en ganska skum roll.

Fast framåt slutet när koreaner skjuts ner i mängder till lite soft musik börjar jag fundera på vad som egentligen är budskapet med denna serie? Det är väldigt tveksamt vilka som är onda och goda, eller om det ens finns något gott och ont? Jag är säker på att om man ville skulle man kunna göra en likadan serie och vinkla den från Brödraskapets vinkel, med samma trevliga karaktärer och intriger. Från början har det stått klart att Alias är en väldigt amerikansk serie, med lite patriotism och konstiga budskap. Är inte CIA precis lika onda som det fruktansvärda Brödraskapet eller ännu mer onda SD-6 och Alliansen? En tanke bara...

Annars är Alias en mycket bra serie, ser redan fram emot nästa avsnitt!

last.fm Filmtipset