Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#376 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 May 2009 - 19:57

Datorn var rejält dyr iaf, så mycket såg jag.

I rent piratmanér så snodde jag naturligtvis bilderna från ett inlägg på http://www.wn.se

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#377 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 May 2009 - 20:31

Datormagazin. :wub: Har några sådana i garderoben som jag nördläser ibland. :D

Edited by XC, 11 May 2009 - 20:32.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#378 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 May 2009 - 20:44

Japp, jag med.. :P Den och Svenska Hemdator Hacking/Nytt...

Fast jag läser dem inte så ofta nu för tiden. Hittar jag dem är det risk att de hamnar på Tradera.. :P

//Peak

sixty six."

#379 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 May 2009 - 08:29

Uhm... vi skall kanske tänka om angående det här med fildelning...

Vägrade fildela – slogs av pappan med kedja

:blink:

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#380 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 May 2009 - 23:07

Franska fildelare portas från nätet

Edited by GaterGirl, 12 May 2009 - 23:07.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#381 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 May 2009 - 14:45

//Peak

sixty six."

#382 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 May 2009 - 18:59

:lol:
Den där discokillen var bra skön! :D

Winter is Coming

#383 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 June 2009 - 11:33

Fler poliser sätts in mot fildelare
Uppdaterad 2009-06-15 12:02

Spaningen mot fildelare ska bli vassare. 15 poliser placeras nu om för att bevaka fildelare.De två specialåklagarna mot fildelning tycker att deras jobb har blivit lidande eftersom det varit brist på utredare hos polisen. Det har till och med hänt att utredningar har lagts ner för att det inte funnits folk att utreda de eventuella brotten. Men nu ska ytterligare 15 poliser avsättas för fildelningsutredningar.

"De nya utredarna ska söka information på nätet, abonnentuppgifter, IP-adresser och husrannsakningar. I en del fall är det bråttom för att hinna få den bevisning som krävs. Bevis kan försvinna eller förstöras, bevis är en färskvara."

Det blir ytterligare fem fildelningspoliser i Stockholm, Göteborg och Malmö. Formellt fattas besluten av polismyndigheterna i storstäderna.

"Det är omplaceringar det handlar om, inga nyanställningar", säger Stefan Eurenius, sektionschef på Rikspolisstyrelsen som inte tror att bevakningen på andra områden blir sämre genom förflyttningarna.

<_<
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#384 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 June 2009 - 11:55

:rolleyes:

Jag tycker faktiskt att det finns andra faror i vårat samhälle som borde prioriteras...

Edited by XC, 16 June 2009 - 11:55.

fqq5BYam.jpg

#385 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 June 2009 - 15:16

De tycker väl att det börjar bli trångt hos mordutredarna :rolleyes:

Winter is Coming

#386 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 16 June 2009 - 16:27

Hmm, omplaceringar? Trodde först att man skulle anställa 15 nya poliser speciellt för detta ärende. Tycker redan polisen är dålig som den är, varför inte placera in 15 på mer viktiga områden?? Ja man blir ju inte förvånad längre... :rolleyes:

#387 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 June 2009 - 16:44

Ja vad säger man? 15 man mindre på gatorna som bekämpar mördare, våldtäktsmän och rånare. Riktigt illa, är vad det är. :\

#388 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 17 June 2009 - 13:31

Det är skönt att vi äntligen kan sätta stopp för de hemska fildelarna som terroriserar vårat samhälle! (jisses... <_< )

Nä, jag hoppas verkligen det är som han säger att de andra områdena inte påverkas negativt, dock svårt att lita på sånt där.

Edited by Chrille, 17 June 2009 - 15:18.

#389 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 June 2009 - 11:49

Märks visst rätt tydligt på trafiken att flera har struntat i att fildela i dag.

Fildelningen minskade direkt | Ipred-lagen | Nyheter | Aftonbladet

Minns ni strax efter att Ipred började gälla hur anti-piratbyrån stod och klappade sig själva på axeln över att trafiken minskade? Det har den slutat med... Rejält.

"Fildelningen har tagit fart igen efter den kraftiga svackan i spåren av Ipredlagen. | Den är nu större än förra sommaren och trenden är fortsatt uppåt."Källa

För första gången så stiger den dessutom sommartid - det brukar den inte göra enl artikeln. (Men det kan vara en effekt av den dåliga sommaren, eller svenskar som skall se ikapp alla amerikanska tv-serier... kanske en kombo av båda. :P ) I vilket fall så är jag inte förvånad - jag har bara väntat på att gummisnodden skulle snärta tillbaka.

Edited by XC, 18 June 2009 - 11:50.

fqq5BYam.jpg

#390 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 June 2009 - 12:35

IPRED håller på att bli ett stort skämt.

Ipredlagen satt ur spel - DN.se

Det är inte tillåtet att registrera IP-nummer. Det står klart sedan regeringsrätten inte ger Antipiratbyrån prövningstillstånd i frågan.

Beslutet från regeringsrätten betyder att Antipiratbyrån nu inte har några lagliga medel att spåra misstänkta fildelare genom att samla in IP-nummer från deras datorer. Tills vidare har man dock dispens för att göra detta.

Det var i juni 2005 som Datainspektionen för första gången meddelade att Antipiratbyråns övervakning av fildelare bröt mot personuppgiftslagen, PUL. Eftersom insamlandet av IP-nummer var en förutsättning för att kunna peka ut enskilda fildelare överklagade Antipiratbyrån beslutet till länsrätten och sedan till kammarrätten.

Båda instanserna ansåg dock att insamling av IP-adresser stred mot personuppgiftslagen varför Antipiratbyårn gick vidare till regeringsrätten. Men där blev det stopp. Regeringsrrätten beslutar nu att frågan inte ska tas upp av rätten och att tidigare domar i kammarrätten och länsrätten står fast.

Detta innebär att datainspektionens beslut står fast och att Antipiratbyråns metoder för att sätta fast fildelar genom att registrera deras IP-nummer strider mot personuppgiftslagen eftersom dessa nummer kan härledas till en fysisk person.

"Enligt personuppgiftlagen är det förbjudet för andra än myndigheter att registrera brottsuppgifter", skrev datainspektionen den 10 juni 2005.

Regeringsrättens beslut är ett hårt slag mot Antipiratbyrån som nu måste sluta att samla in och registrera IP-nummer. Något som är en förutsättning för att den omstridda Ipredlagen ska kunna fungera.

Antipiratbyrån har hävdat att IP-adresser inte kan anses som personuppgifter, trots att adresserna används för att identifiera enskilda personer.

Antipiratbyråns jurist Henrik Pontén är på semester och vill inte kommentera domen. I samband med Datainspektionens beslut 2005 sade han såhär om sin organisations registrering av ip-nummer:

- Ska vi ha en chans att värna om upphovsrätten så måste vi göra det här.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#391 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 June 2009 - 12:53

Svensk byråkrati på ett snöre! :lol:

Kul att det för en gångskull är för privatpersoners fördel. :)

fqq5BYam.jpg

#392 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 18 June 2009 - 15:15

Låt oss nu inte glömma att PUL (Personuppgiftslagen) är ett EU-direktiv från början. EU beats "kapitalet" by proxy. :)

Den stora fördelen är att rättssäkerheten nu förbättrats avsevärt både visavi IPRED och generellt. IPRED var horribelt ur rättssäkerhetssynpunkt och bevisföringen som AP använt hittills är ju rent undermålig. Ska AP och deras "konsulter" nu som utföra polisiärt arbete, vilket i sig är högt olämpligt i min mening, så får de åtminstone hålla viss kvalitet.

Nu höjs ribban avsevärt för vilka typer av bevis som krävs för att bevisa misstanke om illegal fildelning, så att husrannsakan kan göras och brottet styrkas.

Men även generellt så minskar nu missbruket av IP-nummer och den godtyckliga hanteringen av dem vi sett i kölvattnet av arbetet mot illegal fildelning.

Med det sagt, brott ska beivras (och illegal fildelning är ett brott punkt), men det ska ske på rättssäkra grunder. Detta är ett stort steg i rätt riktning.

Edited by dukeofnewyork, 18 June 2009 - 15:16.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#393 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 June 2009 - 21:41

Hmm... jag var på väg att ta ett glädjeskutt själv, men Rick Falkvinge, hade lite mer information i frågan, som innebär att det ovanstående tydligen inte stämmer.

http://rickfalkvinge...e-satt-ur-spel/

Står tydligt i IPRED-lagen att man inte behöver ta hänsyn till Personuppgiftslagen verkar det som.

#394 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 June 2009 - 13:47

Listat bolag köper Pirate Bay för 60 Mkr

Mjukvaruföretaget Global Gaming Factory X (GGF) uppger i ett pressmeddelande att det köper webbsajten The Pirate Bay för totalt 60 miljoner kronor, varav minst 30 miljoner i kontanter och resten i nyemitterade aktier.

Affären omfattar domännamnet med tillhörande webbsajter, däribland www.thepiratebay.org.

Samtidigt köper GGF teknikföretaget Peerialism, som har tagit fram en ny fildelningsteknik, för totalt 100 miljoner kronor, varav minst 50 miljoner i kontanter, enligt pressmeddelandet.

GGF lägger in några rejäla brasklappar i pressmeddelandet: För att affärerna ska bli av krävs att bolaget erhåller finansiering, att en bolagsstämma godkänner dem samt att GGF och dess styrelse gör bedömningen "att de förvärvade tillgångarna kan användas på ett legalt och ändamålsenligt sätt".

Bolaget räknar dock med att kunna slutföra köpen i augusti.

"Genom förvärven av The Pirate Bay och Peerialism, kommer GGF erhålla en strategisk position på den internationella marknaden för digital distribution" skriver vd Hans Pandeya.

I samband med köpen har GGF för avsikt att lansera nya affärsmodeller "som möjliggör kompensation till innehållsleverantörer och upphovsrättsinnehavare".

"Innehållets skapare och leverantörer måste kunna få kontroll på sitt innehåll och få betalt för det. Fildelare behöver kunna ladda ner snabbare och med bättre kvalitet", skriver Hans Pandeya.

Global gaming factorys vd Hans Pandeya bekräftar för TT att man köper fildelningssajten The Pirate Bay och att man ska skapa en ny fildelningsteknik.

GGF: "Fildelarna ska tjäna pengar"

GGF vill göra om Pirate Bay till en betalsajt. - Det kommer att vara ett pris som på till exempel Itunes. men med vårt system blir det en trivial fråga att betala en låt. För intäkterna kommer att överstiga kostnaderna, säger Hans Pandeya, vd för Global Gaming Factory.

Så gick PPB i graven - eller jag menar till botten :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#395 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 July 2009 - 07:15

Vi får väl se vart det slutar.

fqq5BYam.jpg

#396 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 July 2009 - 18:46

Till och med Kalle Anka fildelar :lol2:

Förlag backar från piratkopierande Kalle Anka - DN.se

Kalle Anka piratkopierar skivor - nu får förlaget stå till svars | SvD

Förlaget backar om Kalle Anka som musikpirat | Nyheter | Aftonbladet

Hade ingen av de stora tidningarna uppmärksammat det, så hade det nog fallit i glömska rätt snabbt.
Och inte tror jag att Egmont hade politiska tankar/åsikter heller när serien gick i tryck. Plus känner jag Kalle rätt så åkte han nog på ett bakslag pga sin piratkopiering :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#397 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 July 2009 - 19:25

Men herrejösses...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#398 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 July 2009 - 19:39

Hade ingen av de stora tidningarna uppmärksammat det, så hade det nog fallit i glömska rätt snabbt.
Och inte tror jag att Egmont hade politiska tankar/åsikter heller när serien gick i tryck. Plus känner jag Kalle rätt så åkte han nog på ett bakslag pga sin piratkopiering :lol:

Jo men det är inte därför folk är upprörda. Läs serien på SVD länken så får du se. Det är att serien i stort sett är propaganda för antipiratbyrån.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#399 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 July 2009 - 23:21

Ja, det var en hemsk smörja till propaganda. Tror också att det är igentliga orsaken att folk blev upprörda.

Och mina ögon himmlades i slutet:

I våras väckte det viss uppståndelse när Skalman i en serie visar Bamse sin solenergidrivna mp3-spelare som han har tankat med 30.000 timmar musik. Att Skalman skaffat sin musik på laglig väg kunde dock Bamses chefredaktör Charlotta Borelius försäkra för SvD.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#400 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 July 2009 - 15:37

En gång räckte tydligen inte, nu stäms Pirate Bay av filmbolagen en gång till. :rolleyes:

The Pirate Bay stäms av filmbolagen - Aftonbladet

Edited by Wylie Times, 28 July 2009 - 15:38.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter