Jump to content

Photo

Star Trek Next Generation

• Please log in to reply
453 replies to this topic

#376 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 October 2006 - 00:18

Förklaringen är vad jag vet att gravitationsgeneratorerna laggar lite när de blir träffade av något oförutsett. Det tar ett litet tag för den att kompensera. Skeppet hanterar det alltså automagiskt när det går in i warp.

Men det borde ju vara omöjligt, eftersom den yttre kraft inte befinner sig i den inre omfattning
av gravitationen inne i rymdskeppet.

#377 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2006 - 00:38

Antar att skeppet hela tiden får kompensera för gravitationen hela tiden, för att ge en jämn gravitation, även om de kanske är nära en stjärna (som har en motverkande gravitation osv...

Jag är ingen expert på Treknologi, dock.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#378 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 October 2006 - 14:44

Antar att skeppet hela tiden får kompensera för gravitationen hela tiden, för att ge en jämn gravitation, även om de kanske är nära en stjärna (som har en motverkande gravitation osv...

Jag är ingen expert på Treknologi, dock.

Det borde ju vara omöjligt. I rymden finns det ju ingen gravitation. När en yttre kraft träffar
rymdskeppet så borde dom inne i skeppet inte kunna påverkas
eftersom det inte finns någon gravitation omkring ute i rymden vilket inte borde kunna
påverka dom inne i rymdskeppet

Gravitationen existerar ju bara inne i rymdskeppet.

#379 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2006 - 16:02

Gravitationskrafter finns väl även i rymden. Jorden påverkas av solens gravitation, månen påverkas av jorden och så vidare. Svårt att gå på månen annars.

//Peak

sixty six."

#380 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 October 2006 - 16:34

Gravitationskrafter finns väl även i rymden. Jorden påverkas av solens gravitation, månen påverkas av jorden och så vidare. Svårt att gå på månen annars.

Men nu handlar det om rymdskepp i rymden och gravitationen i själva rymdskeppet.
Hur kommer en planet in i sammanhanget?

Håll dig till ämnet om den konstgjorda gravitationen i rymdskeppet vilket ingen
gravitation existerar utanför.

#381 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2006 - 16:37

Men gravitationen inne i skeppet borde ju påverkas på samma sak som utanför skeppet.

//Peak

sixty six."

#382 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 October 2006 - 17:08

Hur kan den påverkas utanför skeppet om den inte finns där? :unsure:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#383 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2006 - 17:16

Alltså personer inne i skeppet bör ju påverkas av samma gravitationskrafter som skeppet. Vilket bör innebära att skeppets interna graviationsgeneratorer bör få sitta och kompensera hela tiden. När skeppet går in i warp så vet skeppet att den skall gå in i warp, så den kan kompensera för det (massa är ju trots allt massa, även i rymden). Men om skeppet träffas av en torped eller något så hinner inte graviationsgeneratorerna med under ett litet ögonblick, därav en massa flygande personer och sånt.

Det var väl ursprungsfrågan, om jag inte minns fel.

//Peak

sixty six."

#384 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 October 2006 - 17:46

Men gravitationen inne i skeppet borde ju påverkas på samma sak som utanför skeppet.

Nej, därför att skeppet är en sluten miljö med egen gravitation. Det finns ingen yttre kraft att kompensera för (iaf inte när de är i interstellär rymd, på långt avstånd från himlakroppar) så även om det gör en plötslig manöver så bör inte den inre miljön påverkas. Det är enbart för tittarens skull.

Edited by Mjolnir, 10 October 2006 - 17:51.

#385 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 October 2006 - 18:03

Nej, därför att skeppet är en sluten miljö med egen gravitation. Det finns ingen yttre kraft att kompensera för (iaf inte när de är i interstellär rymd, på långt avstånd från himlakroppar) så även om det gör en plötslig manöver så bör inte den inre miljön påverkas. Det är enbart för tittarens skull.

Där sprack bubblan till kritan.

Tack så hjärtligt mycket för hjälpen

Mjolnir och Capshaw :)

#386 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 18:27

Så lite så...

(Även om jag inte vet vad jag gjorde :P )

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#387 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2006 - 18:42

Nå, vi talar ju om en fiktiv verklighet. Hittade en sida om det jag pratar om iaf:

http://en.wikipedia....ial_compensator

Inertial compensators, or inertial dampers (as they are more often called) are fictional devices aboard starships in some science fiction series, including Star Wars, Star Trek, Stargate SG-1 and Stargate Atlantis. Futuristic space travel generally involves accelerating to superluminal velocity in short time. However the enormous G-forces so generated would be sufficient to crush many things on board—bulkheads, equipment, and, of course, human bodies. Inertial compensators provide a mechanism to counteract such G-forces and protect all on board. They also act as a form of universal seat belt, protecting crews from the inertial forces caused by the ships's regular manoeuvring. Without inertial compensators, space travel would be rendered extremely slow, as a ship would only be permitted to accelerate at a pace tolerable to human beings. They therefore are a critical component of any science fiction which involves rapid space transit.

http://web.mit.edu/n...rtrek-0331.html

The average person cannot comfortably bear more than three Gs, a pressure similar to that of three people sitting on your chest, he said. Keeping the force that low would mean accelerating so slowly (by Star Trek standards) that it would take about two and a half months just to reach half the speed of light, making even a short intragalactic trip prohibitively long for a one-hour episode.

To solve this dilemma, the Star Trek writers came up with -- but have yet to explain -- "inertial dampers," miraculous devices that somehow invalidate Newton's laws of motion aboard the Enterprise. When the inertial dampers get knocked out of commission, said Professor Krauss, you see the crew thrown around the bridge in that special starship stumble familiar to any fan of the popular TV show created by Gene Roddenberry.

http://www.bbc.co.uk...is/page39.shtml

he inertial dampers basically allow us to nullify the effects of acceleration. Whether it’s when we’re jumping to warp or if the ship is being rattled by an ion storm or rattled by some sort of an explosion from an alien weapon. the inertial dampers basically take the edge off of those kinds of accelerations. How do they work? Well, we have no idea. That's not a technology that is presently possible. But one would imagine that if you can manipulate gravity – and of course on Star Trek we have artificial gravity plates, we have some way of controlling the force of gravity – if you can control the force of gravity and create an artificial gravity environment on your ship, one would imagine that you could also control inertia because they’re, in effect, the same thing.

Vilket är väl ungefär vad jag sagt, fast jag mindes inte ordet "intertial dampers" för tillfället...

//Peak

sixty six."

#388 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 October 2006 - 21:05

Jag är rätt så kass på engelska. Vem vill översätta till mig?

#389 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 October 2006 - 21:23

I princip så står det att dessa "inertial dampers" (tröghetsdämpare) skapar den slutna miljö jag talade om genom att åsidosätta de fysikaliska rörelselagarna och därmed invalidera begrepp som acceleration och tryckkraft inuti skeppet. Men jag tror ändå inte det går ihop, därför att när man tar i akt de hastigheter skeppen rör sig i även när de inte warpar så skulle effekterna bli allvarligare än att folk bara blir lite omskakade, när dämparna sätts ur spel. Dessutom skulle de väl bli tyngdlösa då, även om bara för en kort stund?

#390 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2006 - 21:27

Det är väl inte det att de inte sätts ur spel, utan snarare inte hinner kompensera. Det gör de dock rätt snabbt. Allt är givetvis en ursäkt för att kunna visa lite människor flyga omkring när skeppet träffas av ett fiendevapen, men det skulle kanske vara lite tråkigt om det inte märktes att skeppet träffas. Tycker de borde uppfinna lite säkringar i ST-universumet också, så att inte panelerna behövde explodera så fruktansvärt ofta.. :P

//Peak

sixty six."

#391 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 October 2006 - 21:37

För att inte tala om när två individer pratar via en viewscreen och man på nära håll ser hur dålig upplösningen är. Har de glömt hur man tillverkar HDTV? :P

#392 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 October 2006 - 23:09

För att inte tala om när två individer pratar via en viewscreen och man på nära håll ser hur dålig upplösningen är. Har de glömt hur man tillverkar HDTV? :P

Men vad roligt. Tyvärr kan ju inte serien förutse framtiden så bra.

#393 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 October 2006 - 23:34

Nej, verkligen inte. Det finns lingvistiska (språk som inte förändras ett dyft på hundratals år), biologiska (människokopior över hela galaxen) och fysiska (en hel del nonsensvetenskap) argument som går stick i stäv med Star Treks version av framtiden. Men bortser man från det... :)

#394 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 October 2006 - 00:00

Nej, verkligen inte. Det finns lingvistiska (språk som inte förändras ett dyft på hundratals år), biologiska (människokopior över hela galaxen) och fysiska (en hel del nonsensvetenskap) argument som går stick i stäv med Star Treks version av framtiden. Men bortser man från det... :)

Varför ska alla varelser de påträffar gå på två ben och ha ett huvud
precis som människor har? Varför påträffar de inte varelser med 7 huvudet 9 ben
och de kan prata?

Men när de påträffar nån konstig varelser som inte ser ut som en människa
så är den typiskt så primitiv som inte kan prata.

Som i första avsnitt säsong1 och ett annat avsnitt med ett levande rymdskepp

Hur vore det om det levande rymdskeppet kunde haft en intelligens och kunde
sända och kunde kontanta dem och prata? Men icke sa nicke.

Är en varelser 100 procent inkompatibel en mänsklig presentabel motorik
så finns det tydliga inga lika smarta varelser i andra utseende som har hus
men kanske liknande intresse som människor.

#395 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 October 2006 - 21:41

Varför påträffar de inte varelser med 7 huvudet 9 ben
och de kan prata?

Såna varelser hade nog inte främjats av evolutionen. Men visst, vår förståelse av liv är begränsad till sånt som förekommer i en kväve- och syrerik atmosfär och i flytande diväteoxidmiljö. Det är inte orimligt att anta att andra förutsättningar finns.

#396 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 October 2006 - 21:38

Jag har börjat uppskatta denna serie mycket nu! Tills den började visas i våras hade jag endast sett 20-25 ströavsnitt mest hämtade från internetkanalen, men nu har den nog nästan blivit min favorit Star Trek serie.
Överlag ganska svaga 2 första säsonger men det har sakta men säkert tagit sig för Picard & Co. Jag kommer att se på TNG filmerna på ett helt nytt sätt i framtiden.

Jag kommer även att försöka se DS9 i vinter :)
Den är väl värd en chans va?

Winter is Coming

#397 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 October 2006 - 21:53

Deep Space Nine är defintivt värd en chans. Den sparkar skiten ur TNG. :P

#398 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 October 2006 - 22:16

Mja, TNG är bra, men DS9 är bättre, det håller jag med om.. :)

//Peak

sixty six."

#399 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 15 October 2006 - 22:33

DS9 är den enda Trek-serien som har vågat stå ut från mängden och känns inte lika daterad som TNG. Helt klart värd en chans. :)

#400 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 October 2006 - 22:47

Tre Deep Space Nine älskare kan inte ha fel ;)

Winter is Coming