Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27

• Please log in to reply
489 replies to this topic

#376 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 June 2007 - 23:17

Samma anledning som Borg i Star Trek, skulle jag tro. Kalla, känslolösa, hälften maskiner, hälften levande, anser sig vara perfekta varelserna, vill vara de ända som existerar i universum och är väldigt mäktiga, kraftfulla och farliga. För att inte glömma designen som är klassisk robot (Destu mindre levande det ser ut destu kusligare är det) med death ray och nästan ostoppbara.

Länktar tills Torsdag så jag kan diskutera sista avsnittet med er andra. :) Jag postade en sammanfattning av vad jag tyckte i spoilertråden.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#377 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 June 2007 - 05:53

Riktigt sjysst avsnitt, men som andra konstaterat var det en dum spoiler i förra avsnittet.

En gång i tiden, i början av säsongen trodde jag på allvar att de varit modiga nog att utrota daleksen helt, men så fel jag har haft. Jag tror att när en serie är för inarbetad så sitter man som manusförfattare fast om man inte vill skrämma bort fans som tenderar att vara konservativa. De vill ju ha mer av det de gillat hittills.

Jag tänker nog gå emot trenden och uttrycka ett ogillande av kaptenen. Tycker han är mest slemmig och det är nåt i ansiktsuttrycket som gör att han ser falsk ut. Jag förstår vad han ska försöka vara men skådisen lyckas inte sälja in det hos mig.

#378 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 June 2007 - 14:41

Det där med Daleks utrotning var inget som de först bestämde och sedan ändrade sig utan bara en grund till den nya Doktorns historia med The Time War. Alla avsnitten av säsong 1 skrevs och filmades innan serien började visas.
Jag tror inte att de hade en tanke på att inte ha med Daleks. Och så förstår jag inte varföär de skulle ta bort Daleks, de mäst populära fienderna, bara för att vara modiga och visa att de vågar.
Dessutom, ska de helt utrota Daleks så vill jag se det. Och jag tror de flesta fansen håller med om det. Jag har svårt att tänka mig att folk skulle vara nöjda om Doktorns största fiender blev helt besegrade off-screen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#379 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 June 2007 - 08:38

Jag tror inte att de hade en tanke på att inte ha med Daleks. Och så förstår jag inte varföär de skulle ta bort Daleks, de mäst populära fienderna, bara för att vara modiga och visa att de vågar.
Dessutom, ska de helt utrota Daleks så vill jag se det. Och jag tror de flesta fansen håller med om det. Jag har svårt att tänka mig att folk skulle vara nöjda om Doktorns största fiender blev helt besegrade off-screen.

Det är ju just det jag menar. När fansen förväntar sig en viss grej vågar inte författarna gå emot de förväntningarna. Det är inte nödvändigtvis något eftersträvansvärt att gå emot förväntningarna. Det man förlorar i goodwill till fansen resulterar dock i en vinst i oförutsägbarhet, vilket i sig kan vara trevligt.

Det här är självklart nåt som gäller alla långtgående franchises, inte bara Dr. Who.

#380 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 June 2007 - 10:48

Vinsten som görs är så oerhört liten att den inte är värd att ta. Det är ofta ett tecken på desperation som tas till som en "stunt" då man inte har en bättre berättelse att tas. Ett beslut som ofta kan leda fram till att man hoppar hajen. Gör man det ska man ha ett rejält bra skäl och dessa skall definitivt överväga möjligheterna till andra berättelser som man skulle kunna göra med det man utplånar.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#381 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2007 - 18:28

Sista avsnittet för säsongen... Förhoppningsvis så säger hallåan att "Doctor Who återkommer till jul med ett specialavsnitt"... :P

Fast jag håller inte andan.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#382 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 June 2007 - 19:50

Underbar säsongsavslutning. Fantastiskt crescendo och ett värdigt slut för Eccleston.

Hallåan sa väl ingenting alls om julavsnittet? Men det stod med i eftertexterna iaf. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#383 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 07 June 2007 - 19:52

Ett mycket bra avsnitt. :) Tycker det har varit en väldigt underhållande serie/säsong. Fick nästan lite Stargate SG1 känsla över avsnittet på visa bitar, den där Dalek som säger sig vara gud t ex. ;)

Jag undrar om någon vet om SVT kommer fortsätta? När de säger att de är sista avsnittet av Doctor Who bli jag ju lite bekymmrad, de sa samma på TV3 med SG1 och den kom aldrig tillbaka igen...inte där i varje fall. Annars får man väl ta till alternativa medel för att se vidare. ;)

#384 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2007 - 19:57

Mjo, SVT har ju inte haft några jättetittarsiffror att skryta med direkt. Men det har ju å andra sidan inte Veronica Mars heller.. :\

//Peak

sixty six."

#385 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 June 2007 - 19:59

EXTERMINATE!!! ;)

Alla dessa Daleks när dom kommer flygandes i rymden är en riktig maffig scen.

Captain Jack fick tillbaka sitt liv :wub:

Ny Doktor :D sista scenen är helt underbar.

Where were we, oh yes, Barcelona (eller vad han nu säger)

Men inget om julavsnittet eller s.2 :(
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#386 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 07 June 2007 - 20:01

Får hoppas den kommer tillbaka, och snart. ;) Jag hatar när kanalerna skrotar en serie långt innan de visat hela serien. Hmm, de här julavsnittet ni pratar om, är de något specialavsnitt mellan säsong 1&2 eller något?

#387 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 June 2007 - 20:07

SaberBlade83: Där är 2 Julavsnitt. Ett kort (Webavsnitt, tror jag) som tar vid exakt där sista avsnittet slutar i säsong 1 där Doktorn förklarar vad som har hänt. Det stora Julavsnittet tar vid där det kortare slutade. Så igentligen så igentligen går de sista 2 avsnitten av säsong 1 och Julavsnitten i en följd eftervarandra.
De sändes under Julen mellan säsong 1 och 2.

Det här är nog det bästa avsnittet hitils. :) Krig mot Daleks. Rikligt med rysningar man fick när Dalek-armén for ur skeppen.

Heh, Jack kysser både Rose och Doktorn. Väldigt fint det där. Måste säga jag gillar honom mer och mer. Mycket för att han är en väldigt bra människa trots sin macho-stil.

Upplösningen vet jag inte vad jag tycker om.
Att Rose var Bad Wolf och tog den kraften som gjorde att hon kunde radera Daleks från universum (Men jag har svårt att tro att Kejsar-Daleken är död, även om jag inte gillade den)... men vad hände med Jorden? Fixade Rose den? Daleks gjorde ju enorm skada och där är 200 år med total kaos att reda upp.
Jobbigt så obesvarat de frågorna blev. :(
Konstigt att Rose överlevde när hon hade Matrixen i sig längre än Doktorn.

Och Jack... vad händer med honom?

Blev lite besviken över Doktor-bytet (Har inte sett något sådant förut) och hade hoppats på att han typ skulle dö och att hans lik sedan skulle morpha så att Rose fick gråta lite. Men annars så var det fint med hur han offrade sig för Rose och hur mycket han älskar henne (Vilket var väldigt tydligt över huvudtaget under de här 2 avsnitten).
Har inte sett tillräkligt av den nya Doktorn för att skapa något utlåtande. De sekunderna man såg så härmade han bara de förra.

Synd att de inte visar de 2 Jul-special avsnitten också. (Jag har sett dem men jag tänker på er andra)

Edited by Crusader, 07 June 2007 - 20:14.

-Sora, Kingdom Hearts

#388 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 June 2007 - 20:11

de här julavsnittet ni pratar om, är de något specialavsnitt mellan säsong 1&2 eller något?

Ja, det kan man nog kalla det för.
Julavsnittet gick ett halvår efter s.1 och 4 månader innan s.2 började i England. Och dom gjorde likadant inför s.3
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#389 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2007 - 20:11

Jag har mailat SVT och frågat om "The Christmas Invasion" och säsong 2..

//Peak

sixty six."

#390 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 07 June 2007 - 20:17

Tack för svaren Crusader och Georgia. :) Man kan ju alltid hoppas att dom kan visa de här också, men när de gäller SVT så...ja...

#391 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2007 - 20:23

Det första "Julavsnittet" kommer nog iaf inte att visas. Det var en special för "Children of Need" i England bara.

//Peak

sixty six."

#392 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2007 - 22:06

Ni som är vakna kan ju gå in på Aftonbladet och rätta till pollen angående sista avsnittet. - leder just nu med 50% av rösterna.

:P

http://www.aftonbladet.se

//Peak

sixty six."

#393 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 June 2007 - 22:09

:o
-52.3 % just nu.
Vad är det för idioter som röstar. Ingen härifrån får jag hoppas :P

Fanns en till poll under Dr. Who's
Vad tycker du om sciencefiction ?
Bra ibland (37.9 %) leder
Det bästa som finns! (35.1 %) tvåa
Fy sjutton! (26.9 %) är trea

Edited by Georgia, 07 June 2007 - 22:11.

#394 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2007 - 22:09

Antagligen en massa folk som inte ens sett avsnittet.

//Peak

sixty six."

#395 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 08 June 2007 - 06:03

Aftonbladet och Expressen, dessa högborgar för oklanderlig journalistik... Jag ger av någon märklig anledning inte så mycket för det de skriver eller de som läser dem.

Nåja. Avsnittet var ett bra säsongsavslutaravsnitt. Skönt att det inte är som hos amerikanska serier med cliffhangers som sista avsnitt i de flesta serier. Jag tycker det är fantastiskt tråkigt att de byter skådespelare för doktorn, han kändes verkligen rätt från första sekund. Man anar ju av kropp och ansikte att den nye doktorn går i en liknande linje så förhoppningsvis kommer jag gilla honom också.

Mickey skötte sig spännande nog bra i avsnittet också så jag slapp irritera mig över honom :)

Finns det nåt datum satt för nästa säsong på SVT? Just nu sitter jag och betalar TV-licens och det finns inget program alls jag tittar på...

#396 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2007 - 09:27

Jag kommer att sakna Christopher Eccleston... :(

Lite trist egentligen att man redan visste att CE bara var med 1 säsong - man satt i princip och väntade på det där ödesdigra ögonblicket då den nionde doktorn går ur tiden. Måste ha varit ett hårt slag för Mickey och höra Rose säga att det inte fanns något liv för henne "i hennes egen tid", gillar av någon udda anledning mamman. :) Jag kan inte förstå varför Daleks är så populära, jag tycker de är ganska störande...

Roses avundsjuka blickar när Lynda limmar på doktorn var riktigt söta, synd att Lynda inte hade den minsta lilla chans bara. :) Undrar om doktorn var medveten om att kaptenen återupplivades, och jag gissar att detta avsnitt också fungerar som avstamp för torchwood?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#397 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 June 2007 - 10:06

Heh jo jag tycker faktiskt att Daleks är ganska störande, de är så högljudda. Men ändå gillar jag dom av någon anledning. :P

Det är verkligen tråkigt att Eccleston lämnade serien efter 1a, tycker han spelar ut karaktären så bra. Man visste om det dock så de va inte direkt en överraskning. Man får se hur man kommer gilla den nya doktorn, och hur pass stor skillnad det kan komma bli i serien. :)

#398 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 June 2007 - 12:15

Jag har mailat SVT och frågat om "The Christmas Invasion" och säsong 2..

Jag också, för en månad sedan och jag har inte fått något svar. Dels ett mail till tittarombudsmannen samt en till inköpsansvarig. Hoppas att någon av oss får svar förr eller senare. :)

Tråkigt att det inte blir en fortsättning med Christopher Eccleston, han gjorde doktorn på ett väldigt bra sätt och jag tycker att han är en bra skådespelare. Ska dock inte döma ut den kommande doktor då jag inte sett någonting av honom än.

Vilka avsnitt tycker ni var bäst respektive sämst i denna säsong?

Jag håller The End of the World, The Unquiet Dead samt Dalek som dom tre absolut bästa avsnitten. Medans Boom Town, Rose samt World War Three som dom tre något sämre avsnitten. Dock tycker jag att serien håller en hög "sämsta" kvalité, då inget avsnitt egentligen är för dåligt enligt min smak.

#399 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 June 2007 - 12:15

95 000 tittare i går.. :(

Robin Hood fick 455 000

//Peak

sixty six."

#400 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 June 2007 - 13:08

Med rådande väderlek över hela landet är det inte förvånande att folk gör annat än att se på tv. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.