Battlestar Galactica - Säsong 3
Posted 29 December 2009 - 21:32
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 29 December 2009 - 21:45
Posted 04 January 2010 - 19:04
Lite kommentarer om säsong 3:
Jag föredrar faktiskt när de är i rymden, men det var intressant att se tillbakablickarna till Nya Caprica.
Är de någon som har koll på numreringen på Cylonmodellerna, jag kan 6 naturligtvis, trean och 12an(Cavil), men vad har Leoben för nummer och han den andra killen och simon? (Jag vet naturligtvis vilka åttorna är också)
Efter den här säsongen har jag slutat att gilla Boomer-sharon men däremot gillar jag Athena-sharon mycket bättre(intressant hur de kan känna så olika). Gillar väl Caprica-6 också.
Intressant det där med projecting-psykologin hos cyloner, de får ju en att tro att Adama och Gaius Baltar kan vara Cylons.(Eftersom de är de enda "människor" som har använt någon sorts projektion).
Frågan är nu vad Chief, Tigh, the presidents aid och Anders är för något, om de är Cylons, varför har de inte gjort något innan.
Fast Tigh öga är ju en bra förklaring till varför Three sa förlåt.
Fast en ännu viktigare fråga kanske är vem är den sista cylonen?
Också intressant att de sista 5 inte pratas om bland cylonerna, frågan är varför, vill de något helt annat egentligen?
Jag tycker det känns som om de 5 sista är väldigt speciella och annorlunda.
Gillade de flesta scener med Gaius Baltar på Cylonskeppet.
Kommer inte på något mer att skriva just nu men jag ser fram emot säsong 4.
Edited by Magnus, 04 January 2010 - 19:26.
Posted 07 February 2010 - 23:42
01 Occupation
Närbilder på bomb som tillverkas, älskande par, en hand som rättar till en gaffel, hand som gnuggar mot ett sten golv. Jag ser lite förbryllat på dessa scener och finner dem lite märkliga. Vad vill de säga med dem månntro?
Svaret kommer här:
Anders och Chief riggar en bomb och detonerar den när cylonerna anländer.
Starbuck bjuds på middag av Leoben. Hon ser inte så värst glad och nöjd ut.
Tigh som är misshandlad och torterad fånge hos cylonerna. Ristar in dagarna i stengolvet. Tycker så oerhört synd om honom här. En spillra av sitt forna jag.
Ellen älskar med en Cavil. Med ryggen mot honom frågar hon när hon får det hon är ute efter. Jag anar att hon menar Tigh. Säljer sin kropp för sin makes frihet.
Cylonerna diskuterar sinsemellan syftet med ockupationen. Att rädda mänskligheten från fördömelse genom Guds kärlek. Att de insett att slakten av människorna var fel. Finna ett nytt sätt för fred. Som Gud vill att de ska leva. Ledaren säger att grunden för tro är rädsla. De ska plocka ut människor från gatan och förhöra dem, fängsla dem och tortera dem.
Människor utbildas till poliser. De tror först att det är för att skydda den civila säkerheten, men till syvende och sist handlar det om att vara cylonernas förlängda makt. Ingen vet vilka det är som gömmer sig bakom masken. Cylonernas ledare gör verklighet av sitt hot och människor fängslas, misshandlas och försvinner helt enkelt. Jag som trodde de var där för att visa att cyloner och människor ska gå skilda vägar, inte att cylonerna återigen skulle terrorisera och mörda människor. Men alla cylonerna känner väl inte likadant.
På Galactica är Adama missnöjd med situationen. Känner inte igen sitt manskap eller sin son längre. Håller med om den senare: snacka om dålig makeup då han ska föreställa se lite mer härjad och rundare ut. Enda Adama trivs med är Sharon som upenbarligen ej längre hålls fången. Hon frågar om han har dåligt samvete för att de lämnade alla människorna bakom sig. Att han måste förlåta sig själv för det, för folket behöver en ledare som även kan förlåta sig själv.
Hoppet stiger på Nya Caprica då de lyckas få kontakt med en raptor från Galactica i omloppsbana.
Det visar sig att det är Gaeta som är den hemliga personen som förser motståndsrörelsen med inside information från Baltars administration. Undrar hur länge det håller innan han blir avslöjad?
Ett av de svagare avsnitten tycker jag som inte riktigt höll ihop. Än är jag inte riktigt övertygad om att handlingen på planeten känns optimal. Till viss del känns det som att de tagit några steg tillbaka här genom att förlägga en handling på fast mark. Tidshoppet som gjorde ett år fram i tiden var också lite småjobbigt för jag hade precis lärt känna karaktärerna (kändes det som) och nu förändrades det till viss del. Hängde inte med och kunde inte ta in allt de nya till fullo. T ex att Chief och Cally är tillsammans och har ett litet barn.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 08 February 2010 - 21:14
Självmordsbombaren skrämmer cylonerna som sätter hårt mot hårt och börjar arrestera folk med hjälp av säkerhetsstyrkan. Chief är upprörd över Callys försvinnande och pratar om det med Jammer, föga anar han att Jammer är en av dem som ingår i den hemliga säkerhetsstyrkan. Säger att sådana som Gaeta, kollaboratörer, kommer att dingla när detta är över och han och Chief är de som håller i snaran. Tror det här gör intryck på Jammer som kanske kommer att vakna till liv och inse vad det är han håller på med.
Leoben har tagit nästa steg i sin plan att få Starbuck att älska honom. Överraskar henne en dag med att komma hem med en liten flicka och presentera henne som deras dotter. Säger att hon är en del av Starbuck. Jag undrar då om det är resultatet från tiden som Starbuck tillbringade i farmen, odlingsfarmen. Kan vara så. Starbuck vill inget ha att göra med "den" som hon säger. Leoben är smart och lämnar dem ensamma. Starbuck gömmer sig på toaletten och när hon väl kommer ut därifrån ligger flickan på golvet med blod som börjar samlas i en pöl vid hennes huvud. Starbuck sitter oroligt vid flickans sjuksäng och ber till Gud att hon ska klara sig. Blir överlycklig när flickan vaknar till liv. Leoben ser nöjt på. Mission completed.
Tigh är i sitt esse nu när han har ett krig att bekämpa. Roslin försöker övertala honom att sluta med självmordsbombare men han vill inte höra på det örat. De lyckades få cylonernas uppmärksamhet.
Med nästa självmordsbombare så skadas 23 cyloner, varav 14 fick avlivas och 4 människor dog. Detta berättar Cavlin för de andra cylonerna och säger att det värsta är att kraftstationen blev skadad och halva staden är utan ström. Säger att aningen ökar vi kontrollen eller så förlorar vi den. De andra håller med. Dags att avrätta folk som avskräckande exempel. Men de vill att Baltar, som folkets president, ska skriva på listan med 200 namn. Upprört vägrar han. De riktar en pistol mot hans huvud och hotar honom. Han börjar gråta, säger att han kan inte. Vill inte. Plötsligt uppenbarar sig den gamla Number 6. Säger till Baltar att skriva på, det finns inget annat han kan göra. Ibland måste man göra avskyvärda saker bara för att överleva ytterligare en dag. Han skriver på. Stark scen där jag verkligen känner med Baltar. Vad ska han göra egentligen? Skriver han inte på, dödar de honom och avrättar människorna i allafall. Skriver han på så överlever åtminstone han. Självbevarelsedriften kan vara stark ibland och alla vill vi inte vara martyr.
På Galactica pratar Lee med Adama om situationen och säger att de finns inget de kan göra. De borde ge sig av med flottan. Adama säger att första prion är mänsklighetens överlevnad, men den här gången kan han inte lämna dem kvar.
Till allas förvåning och protester återinsätter han Sharon i tjänst som pilot, löjtnant i flottan. Helo är stolt över henne och hon säger att hon kommer inte att svika dem. Hm. Hoppas inte det. Vem vet vad som händer? Tänk om hon får reda på vad som hände med hennes barn? Kommer hon fortfarande att hjälpa dem då?
Ellen har trasslat in sig ordentlig i sitt 'förhållande' med Cavil. Han säger att de vet att Tigh är ledare för rebellerna, varför skulle de annars släppa honom från fängelset? Nu vill han att hon ska ge honom tidpunkt och mötesplats för ledarnas nästa möte, och gör hon inte det kommer de att fängsla Tigh igen och den här gången är det inte bara ett öga han kommer att förlora. Ja, lilla Ellen vilken soppa du hamnat i. Eftersom hon gör allt för Tigh så misstänker jag att hon kommer göra Cavlin till viljes. Mycket riktigt när hon kommer hem sitter de och planerar mötet med folket från Galactica som kommer att anlända i raptorer till en dalsänka. Anders ska möta upp dem där. De har en karta med mötesplatsen utmärkt och Tigh tänker elda upp den, men Ellen säger att hon kan göra det. Eller hur? Självklart stoppar hon den i fickan. Bah.
När Anders möter upp dem på den förutbestämda platsen blir de överraskade av en attack från cylonerna (maskinerna). Surprise! Någon blir skjuten, de andra flyr in i skogen.
Cylonerna stuvar in de fängslade människorna i lastbilar och ger sig av. Efter en tag så stannar de för fem minuters rast. Jag anar att det är dags för avrättningen för det finns väl ingen lämpligare plats än mitt ute i ingenstans.
En maskerad Jammer frigör Cally, de ser varann i ögonen och jag tror att hon vet vem det är. Han säger åt henne att springa sin väg och inte se sig om, vad som än händer. Fumligt springer hon iväg, snubblar till innan hon återfår balansen och fortsätter springa. Samtidigt ser vi hur några maskin-cyloner tornar upp sig och kameran flyttar sig till Roslin och Zarek som oroligt ser på.
Nästa klipp ser vi Cally som springer i skogen. Skott avlossas. To be continued...
...
Jag tror att Sharon, Helo och Anders hann före och att det är deras vapen vi hör avfyras.
Det här avsnittet var klart bättre än förra. Mer spänning och starka känslor här. Mmm, kan nog bli något av det här kanske. Enda som är sådär är handlingen med Starbuck. Jag förstår att de vill att det ska komma fram hur cylonerna så hemskt gärna vill uppleva mänskliga känslor och har sitt eget sätt att uppnå det. Men det ändrar inte det faktum att det är ganska tråkiga scener. Händer inte så där jättemycket precis.
Ser fram emot att se hur de spinner vidare med splittringen av folket - på ena sidan har vi rebellerna, motståndarna till cylonerna och på andra sidan har vi dem som jobbar med cylonerna. Baltar, Gaeta, Ellen och säkerhetsstyrkan har vi som de senare. Hur kommer de andra reagera när de får reda på vilka som jobbar med cylonerna? Vad kommer Tigh säga om Ellens roll i det hela? Kommer han förlåta henne? Och Chief, vad säger han om att vännen Jammer är en utav de föraktliga människorna som frivilligt anslutit sig till den hemliga säkerhetsstyrkan? Baltar då, kommer han någonsin få styrka att sätta sig upp emot cylonerna? Kommer han att vilja det är frågan? Kommer Gaeta att våga göra något mer drastiskt än att lämna ut information till rebellerna? Ja, det finns några intressanta trådar att nysta i.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 February 2010 - 22:18
Vi backar tillbaka en timme. Chief har fått dödslistan och upptäckt Callys namn där. Säger upprört till Tigh att de måste göra något. De har även fått koordinaterna och Chief samlar ihop ett gäng som ska befria dem. Frågan är vem som hinner först? Cylonerna? Galactica? Eller rebellerna?
Galactica teamet som möttes upp av Anders hittar en karta hos en död cylon. Med Anders handstil. Anders säger att de blev förrådda av Ellen. Kommer han att berätta det för Tigh och hur kommer Tigh då att reagera?
Number 3 har en återkommande dröm och i den ser hon en spåkvinna. Hon hittar stället från drömmen och går in. En kvinna sitter på golvet. Säger att hon har ett meddelande till henne, från den hon dyrkar. "The fruit born of two people is alive. Hera lives." 3 tror henne inte, säger att barnet dog. Spåkvinnan säger till henne att hon kommer hålla barnet i sin famn och för första gången inse vad sann kärlek är. Men hon kommer att förlora allt hon åstadkommit där.
Adama och Lee tar ett känslosamt farväl. Lee har fått order om att Pegasus och den civila flottan ska vänta i 18 timmar på Galactica. Är de inte tillbaka innan dess ska de fortsätta letandet efter jorden. Lee har motvilligt gått med på det. Han säger till Dualla att Galactica har ingen chans, att det var sista gången de såg dem.
Roslin pratar med Anders om att han måste skydda Maya och barnet till varje pris. Ingen annan är viktigare än dem. Cylonerna får inte få tag på dem. Anders säger att hon kommer väl inte säga varför. Roslin säger att barnet kan vara vad som komma skall. "Either a blessing or a curse." Intressant att se hur den biten utvecklas.
Anders visar kartan som de hittade för Tigh, kartan som Ellen skulle bränna upp. Upprört säger Ellen att hon hade inget val, de skulle döda honom annars. Vad gör Tigh nu? Förlåter henne? Låter cylonerna ta hand om henne? Eller tar hand om henne själv?
Sharon i en byggnad, på jakt efter startnycklarna till kolonisternas flygplan som behövs om de ska ta sig därifrån. 3 kommer in. Känner igen henne direkt. Aha, så cylonerna ser skillnad på kopiorna? Hon säger att Sharon förråder sitt eget folk. Sharon svarar att hon är en kolonial officer nu. 3 överraskar henne genom att säga att Hera lever. Sharon stelnar till. Åh nej, nu har ögonblicket kommit då hon får reda på det! Hjälp, vad ska nu hända? Jag blir förvånad då Sharon skjuter 3, bara i benen men ändock. Säger att Adama skulle aldrig ljuga för henne. Stackarn, hon skulle bara veta vad han gjort. Tycker synd om henne. Blir väl en rejäl explosion den dagen hon får reda på sanningen, först att dottern lever, men sen även att Adama fört henne bakom ljuset. Oj oj.
Sharon meddelar Galactica att hon har startnycklarna. Det är dags. Dags att hämta hem folket från Nya Caprica.
04 Exodus Part II
Anders talar upprört med Tigh om vad som kunde ha hänt iom Ellens förräderi. Cylonerna hade fått reda på att de har kontakt med Galactica. Hela stadens öde hade satts ur spel. Säger till Tigh: "You know what you have to do. Or someone else will. It's better for Ellen if it's you." Jobbigt läge. Ska han klara av det?
Rörande scen mellan Tigh och Ellen. Hon pratar, försöker förklara. Han ser tyst på henne, säger inte ett ljud. Hon ber om en drink. Han räcker henne glaset som hon dricker ur. Säger att hon är så sömnig. Lutar sig mot honom och han håller om henne. Säger att han älskar henne. Gråter. Vi förstår att han förgiftat henne. Stackars Tigh.
Anfallet börjar. Nere på planeten viner bomberna från flygplanen och människorna där försöker ta sig till flygplanen. Ovanför planeten gör Adama riktigt smarta drag och lurar verkligen cylonerna som går på hans knep. Smart Adama! Men så upptäcker Galactica att två basskepp blir till fyra. Adama inser att de är för många. Galactica klarar inte av så många med skadat skepp och halverad besättning. Hm, undrar när Pegasus kommer att göra entré...?
Cylonerna inser sig besegrade och börjar evakuera. Erbjuder Baltar att följa med dem. Han kan ju knappast stanna kvar här. 3 stannar kvar för att detonera atombomben de har där. Baltar sitter kvar med ansiktet i händerna. Han vill dö. Här. "That can be arranged", hör vi en röst säga. Gaeta står och riktar en pistol mot Baltar. Han säger att cylonerna har en atombomb, men att han kan stoppa D'Anna (helt plötsligt har de fått namn). Till slut går Gaeta med på det, ger Baltar en sista chans att ställa saker till rätta. Frågan är om Baltar kommer att göra det? Har han tillräckligt med ryggrad för det. Jag tror det. Verkar som att de senaste dagarnas händelser satt sina spår.
Galactica i trubbel bland fyra basskepp. Men självklart dyker Pegasus upp som en räddande ängel. Ger sig genast på cylonerna. Lee säger till Dualla att styra in mot mitten. Hon ser på honom och säger att då har de ingenstans att ta vägen. De ser tyst på varandra. Båda förstår vad det innebär. Vi ser Pegasus på en kollisionskurs mot ett av basskeppen. Explosion. Förmodar att de överlevde...
Nere på Nya Caprica befriar Anders fångarna hos cylonerna varav Starbuck är en av dem. När de ska ge sig iväg kommer hon ihåg att hon glömt något: lilltjejen är ju kvar i rummet! Rusar iväg med en upprörd Anders efter som inte förstår någonting. Vem är mer i rummet förutom Kacey? Gissa. Tråkigt förutsägbart.
Baltar och 6 är ute och letar efter D'Anna. Stannar till då de hör barnskrik. Nej, är det Hera månntro? Mycket riktigt, de hittar henne i en död Mayas famn. Shit, cylonerna fick tag på henne iaf. Men iofs så var det ju de 'goda' så vem vet vad som händer härnäst?
Kärt återseende på Galactica. Räddningsinsatsen lyckades mot alla odds. Starbuck får en oväntad (och oönskad) överraskning då mamma till Kacey hittar dem. En sorgsen Starbuck ser dem gå iväg. Snopet när hon väl har tytt barnet till sig och så rycks hon ifrån henne.
Slutscen: Adama rakar av sig skägget. Går runt på skeppet. Musiken. En ny början. Ska vi äntligen bege oss ut i rymden igen?
Posted 11 February 2010 - 23:24
Jammer står anklagad för förräderi inför Cirkeln som består av sex personer, bl a Tigh, Chief och Anders, en inofficiell jury som dömer misstänkta kollaboratörer. Olyckligt försöker Jammer förklara att han försökte hjälpa människor, han räddade ju Cally? Chief ser begrundande på honom. Är ett liv mer värt än 23 undrar de andra? 23 människor, varav några var barn, miste livet i Tempelanfallet som Jammer var delaktig i. Ska han slippa straff för det? För att han räddade Callys liv. Nej, säger Chief, han kommer inte undan sitt straff. Straffet för förräderi är döden. De lämnar rummet. Ser genom glaset Jammer som desperat, ljudlöst, försöker säga dem något. De öppnar luftslussen. Jammer har fått sitt straff. Anders gillar det inte. Säger att han inte vill vara delaktig i det här längre. Lämnar rummet. Skönt att någon reagerar.
Kan det verkligen vara möjligt att Zarek vill hjälpa Roslin, att han inte har en hidden agenda? De har nämligen en plan: Zarek blir president och Roslin vice, sen avgår han frivilligt och lämnar över posten till sin vicepresident. Hon i sin tur utser honom till vicepresident. Haha, snurrigt värre.
Heta känslor uppstår då Gaeta kommer in på bryggan. Tigh kan inte hålla känslorna i styr och spyr ut sitt förakt över en tyst Gaeta. Så ensam och så utlämnad stackaren. Stillatigande står de andra och ser på. Precis när det börjar bli riktigt hätskt från Tighs sidan träder Adama in och ber lugnt Tigh följa med honom. Försöker få Tigh att ta ledigt. Att han behöver det. Jag tror honom. Tigh är t.o.m aggresiv mot sin gamle vän. Håller hatet på att förtära honom totalt?
Cirkeln sitter och går igenom mappar med misstänkta kollaboratörer. Går igenom bevisen mot dem och fäller sin dom. Nästa mapp är Gaetas... Inga bevis finns mot honom ändå vill de döma honom som skyldig. Särskilt Tigh är väldigt negativ. Anders får nog och säger att han fått nog och lämnar rummet. Men då han hoppat av behöver de en sjätte röst. Här kommer naturligtvis Starbuck in i bilden som precis haft ett 'samtal' med Gaeta och där vi fick se att även hon är fylld av bitterhet och hat. Tror Gaeta ligger risigt till hos Cirkeln...
Röstningen fortsätter. Naturligtvis säger Starbuck att han är skyldig. 5-0. Beslutet måste vare enhälligt och allas ögon vänds mot Chief, som är den som ej lämnat sin röst än. Det syns så tydligt på honom att han inte alls uppskattar sin sits. Vad ska han göra? Han tycker ju inte att bevisen är överväldigande direkt. Men han faller för grupptrycket och dömer Gaeta som skyldig.
Anders behöver prata med Starbuck som uppfört sig märkligt alltsedan de återvände till Galactica. Uppenbart att händelserna i lägenheten satt sina spår - och konstigt vore det väl annars. Han är inte överdrivet förtjust i att hon tagit hans plats i Cirkeln. Förstår vad hon är ute efter, men säger att det var inte dessa människor som låste in henne. Hon säger kallt att de får duga. Inte bara för hennes skull utan för alla som de lämnade kvar. Någon måste betala.
De hämtar Gaeta. Det är dags att verkställa domen. Olustigt att se några enstaka människor ta lagen i egna händer, tron på att de gör det rätta. Men oj vilken scen det utvecklar sig till. Väldigt bra och känslostark. Gaeta som står på knä. Vägrar förklara sig igen. Vägrar böna och be vilket gör Starbuck rasande och hon utmanar honom att göra det, att berätta vad hon berättade tidigare. Att han gav information om cylonerna. Om hundskålen. Chief hajar till när han hör det sista. Knäböjer framför Gaeta, vill att han berättar vad han sa till dem. Gaeta gör honom till viljes och en chockerad Chief befriar honom. De andra undrar vad han gör. Upprört säger han till Tigh att du ville ju veta vem källan var? Han gav oss dödslistorna, räddade Cally, räddade dem. Tack vare honom de är där de är nu. En förlamande tystnad sänker sig över dem. Man kan riktigt ta på känslorna som strömmar fram. Tanken på vad de fått reda på. Vad de precis var på väg att göra. Sakta reser sig Gaeta upp. "I did what I could. I didn´t know what else I could have done." Lämnar ostadigt rummet. Så jäkla bra scen!
Ah, visste väl att Zarek hade något lurt för sig. Det är ju han som ligger bakom cirkeln. Han som godkänt dödsdomarna. Tydligen ansåg han att han gjorde en god gärning som besparar Roslin att få befläckade händer när hon tar över ledarskapet. Zarek har då redan löst problemet med kollaboratörerna... Han känner inte Roslin så väl.
Presidenteden svärs och en glad Roslin tackar alla för förtroendet. Gillar hennes replik: "A new day requires a new thinking." Så sant. Fortsätter med att de alla känner ett behov av rättvisa, av hämnd och att avgöra skillnaden dem emellan är kan vara svårt. De är alla offer för cylonerna och kan inte vara opartiska. Hon ska omgående tillsätta en kommision för sökandet efter sanning och försoning. De ska dokumentera och bevara deras upplevelser för eftervärlden. Inga åtal. Generell amnesti för alla människor i flottan. Alla kommer inte att gilla det, men hon tror att det är nödvändigt för att de ska kunna gå vidare, få styrka i läkandets och förlåtandets anda. Mycket bra sagt. Det tar skruv hos de församlade som sakta börjar applådera.
...
Tankeväckande avsnitt.
Bra att de tar upp det här med hämnd, hur vi så gärna vill ha "öga för öga, tand för tand". Men är det verkligen lösningen? Ja visst, för stunden mår vi säkert bra, men i längden? Vi får ju aldrig tillbaka det vi förlorat genom att hämnas den skyldiga. Och vad händer om personen är oskyldig? Man kan ju knyta an det till dödsstraffens vara eller icke vara, som fortfarande finns i bl a USA.
Gillar även det sista med Roslin: inte det lättaste att förlåta någon som gjort en ont. "Lär dig livets stora gåta: älska, glömma och förlåta." Hört den förr? Passar in riktigt bra här tycker jag. Gillade den när jag var fjortis, fast då handlade det ju naturligtvis om lite mer ytliga saker...
Jag saknar Sharon här. Vart tog hon vägen? Med tanke på det heta känslorna, hatet, som florerar så hade det ju varit logiskt om hon funnits med i bilden som representant för de förhatliga cylonerna. Förstår att de ville ha fokus på kollaboratörerna och känslorna de väcker hos de andra, men ändock. Sharon hade ju passat ypperligt in.
Edited by Synon, 12 February 2010 - 08:25.
Posted 12 February 2010 - 08:50
Adama: stark start, men ligger mest och "småputtrar" nu. Trygg fadersgestalt och ledare.
Tigh: stabilast genom hela säsongen
Baltar: svag början som växte sig starkare. Dock lite svackor. Framförallt efter att han fick reda på att han är Guds redskap där blev det lite mer "same same".
Sharon/Boomer: Först mot slutet som hon började bli riktigt intressant. Mycket tack vare, så klart, utvecklingen av karaktären men även pga skådespelerskan börjar bli varm i kläderna. Hon var strålande i avsnittet Water för att sedan försvinna lite ur periferin.
Starbuck: svag ända in i det sista. Nästan. I näst sista avsnittet börjar hon sakta få in lite personlighet i sin karaktär.
Lee: har varit lite upp och ner, men aldrig riktigt utmärkt sig.
Roslin: trodde ett tag att hon skulle ta sig upp, men har mer stannat av nu. Tror det kom efter det här med profetian.
Helo: Lite osynlig i början, men börjar synas mer och mer för varje avsnitt.
Chief: bra. Särskilt efter att han dumpade Boomer så tog det mer fart.
Number 6: Har varit jämn hela säsongen. Godkänt.
Adama: finns fortfarande med i bilden som tryggheten och ledaren som träder fram när det krävs.
Tigh: fortfarande stabil. Ett antal starka scener med honom. Fått se mer av hans känslor och reaktioner.
Baltar: flat line. Händer absolut ingenting mer än att han har sina evinnerliga samtal med 6. Yadiyadi. Dags att utveckla karaktären, tack.
Sharon: en favorit. Intressant utveckling av karaktären. Bra spelat.
Starbuck: växt sig starkare för varje avsnitt. Dock för tillfället stannat av lite iom händelserna på Nya Caprica.
Lee: Nej, fortfarande en blek karaktär som man lika gärna kunde vara utan. Händer inte så mycket där.
Roslin: känns som en små mysig liten moster som sakta puttrar fram. Glimmar till ibland, men oftast vet vi var vi har henne. Skulle vilja ha lite mer go och action med hennes karaktär. Chockera oss! Do something!
Helo: stabil karaktär, som när han är med gör bra ifrån sig.
Chief: helt ok. Lite ojämn ibland. Tänder till ibland, men det krävs lite mer för att han ska vara i topp.
Number 6: well, haft sina stunder då vi fått lära känna henne på Caprica. Känns som att hon stannat av totalt. Som Baltar. Går på rutin, händer ej så mycket. Bäst var ju den 6:a som hölls fången på Pegasus, det var kanon.
Dualla som fått lite mer utrymme iom förhållandet med Lee, är fruktansvärt tråkig. Och deras förhållande...gäsp.
Anders, Starbucks loverboy, har fått lite mer utrymme. Han har potentialen att växa.
De övriga cylonerna som dykt upp, bl a 3?5? (minns inte nu på rak arm, men hon som var reporter) och hennes gäng, tycker jag de behöver elda upp lite mer. Saknar faktiskt känslan av att cylonerna verkligen är ett hot, tycker inte det riktigt framkommer längre. Undantaget en kort stund med Cavlin när de ockuperat Nya Caprica och vi får se en ledare som är iskall. En anledning till frånvaron av känslan av hot från de mäktiga cylonerna har att göra med de mänskliga versionerna. Självklart intressant att se att det finns några av dem som har känslor och så, men de har börjat ta för stor plats. För att öka spänningen så behövs det en hotbild i form av de känslokalla cylonerna som gör allt för att utplåna mänskligheten. Eller gäller det inte längre?
En till sak när jag ändå är igång: tycker de slarvade bort storyn om Sharons baby som hamnade i cylonernas händer. Men hallå? Var hon inte en sensation? Unik? Någon som cylonerna absolut inte fick få vetskap om och till varje pris inte fick hamna i deras händer? När hon väl gör det blir det mer en axelryckning från Roslin kändes det som. Synd.
Edited by Synon, 12 February 2010 - 09:06.
Posted 12 February 2010 - 14:06
Måste säga att det är kul att läsa dina kommentarer till avsnitten
Edited by Magnus, 12 February 2010 - 14:06.
Posted 12 February 2010 - 22:42
Kul att du gillar det jag skriver!
Raskt över till kvällens avsnitt:
06 Torn
Vad roligt, jag fick lite av det jag efterfrågade sist
Baltar frågar återigen 6 vem hon är: antingen en koppling till kvinnan han kände på Caprica eller hans undermedvetna som försöker yttra sig. Hon svarar att hon är en ängel sänd av Gud för att hjälpa honom. Som hon sagt tidigare.
Dumma Baltar som är så mån om sitt eget liv att han villigt offrar hela mänskligheten för sin egen överlevnad. Get a spine, Gaius! Denna gång gäller det att hjälpa cylonerna hitta Jorden, den 13:e kolonin. Det ska nämligen bli deras nya hem. Of course.
Starbuck är vårdslös och skadar planet så pass att hon knappt tar sig tillbaka till Galactica. Där väntar en lagom glad Lee. Förbannad ger han henne flygförbud. Hon möter Kacey i korridoren som vill ha en kram av Starbuck. Hårt lyfter hon upp henne och ger henne till mamman med orden att det sista hon behöver är en 2-årig vän. Men snälla du, så elak mot lilltjejen som bara ville ha en kram från den som tog hand om henne på Nya Caprica när mamman inte fanns där. Dumma tant.
Intressant. 6 berättar för Baltar att cylonerna projicerar. Han undrar vad hon egentligen menar med det? Hon frågar om han brukar dagdrömma? Fantisera? För de fantiserar inte, de projicerar. Säger att de väljer att se omgivningen i en valfri form. Raskt över till Baltar och hans fantasi? 6. Han säger att han förstår vad som menas med projektion. Ett ljus går upp för honom. Ser orolig ut. Projicerar jag, frågar han. Lite förskräckt: "Am I a cylon?" Hon ser förvånat på honom, men nu är han tillbaka på skeppet med den fysiska kopian. Hm. Kan det ligga något i det?
Besättningen på Galactica slappar. Mitt bland dem sitter Sharon, en i gänget. Accepterad av de andra som kommer på ett anropsnamn åt henne: Athena, krigets gudinna enlig grekisk mytologi. Kanske även en koppling till en viss krigarprinsessa som förekommer här i serien?
12 cylonmodeller. Baltar undrar vilka de fem andra är då han bara sett sju. Upprört säger 6 att de talar aldrig om dem. Den meningen väckte min nyfikenhet: jag vill också veta vilka de andra är och varför så hemligt?
Febril aktivitet då cylonerna upptäcker att basskeppet drabbats av en smittsam sjukdom. De måste hindra smittan från att spridas. Prio är upplivningsskeppet. Men vad ska de göra? Ingen cylon kan ta sig ombord med risken att bli smittan. Baltar får tips från sin fantasi, 6, att han ska säga att han kan åka. Visa de andra att han är värd att behålla vid liv. Han anmäler sig som frivillig, men först får han reda på vem det är som egentligen styr basskeppet. Visar sig vara en hybrid, ej lik de andra människocylonerna förutom till utseendet. "She swims in heavens", säger 6. De säger att Leoben är övertygad om att Gud talar genom henne. Ombord på det smittade skeppet finner han många döda kroppar, men en 6:a som fortfarande är vid liv. En bit ifrån henne ser han en apparat som är gjord av människor (hur han nu kan veta det?) och anar att det är den som ligger bakom epidemin. Han försöker hjälpa 6:an, men hon anklagar honom för att ligga bakom det här. Det var han som lurade dit dem. Han visste att de skulle ta ombord apparaten som de fann drivande i rymden. Hon säger att den 13:e kolonin lämnade den efter sig för att cylonerna skulle finna den. Ah, kan det ligga något i det? Nåja, hon lyckas göra Baltar så upprörd så att det slutar med att han stryper henne. Ops, en ny sida av Baltar. Föga smickrande. Vem är han egentligen?
Cylonerna är väldigt upprörda över situationen. Baltar ljuger och säger att han inte såg något speciellt ombord. Frågan är vad de ska göra nu? Rädda dem och riskera att själva smittas? Riskera att smittan sprider sig till hela deras ras? Överge dem? Blir förbannade på Baltar och menar på att han ledde dem dit. Han som gav dem koordinaterna. Just när det är som mest hätsk stämning säger D'Anna (3:an) att de måste ge sig av. Hux flux enas de om att överge det smittade basskepp (trots hybridens protester).
Adam går till Starbuck och Tigh. Oj, vilken härlig scen! Han utmanar dem. Ger dem pistolen och säger att de ska skjuta honom. Eller har ni ingen stake? "Frakking cowards", säger han föraktfullt. Säger att de vänder piloterna mot varann. Förgiftar besättningens sinne. Starbuck säger att han tar miste om han kommer att få höra en ursäkt. Pang - så ger han henne en örfil så att hon far av stolen. "You were lika a daughter to me once. No more. You're mediocrity, cancer. I don't wanna have you on my ship. You have a choice. Figure out how to become human being and be an officer or you can find another place to live off of this ship. You're dismissed." Wow, vilket uppträdande av Adama. I like it!
Hos Starbuck tog det skruv iaf. Hon börjar med att skära av det långa håret med en kniv. Sedan letar hon upp Kacey. Håller om henne. Adama lyckades visst ruska liv i henne så nu kanske hon kan börja läka inombords igen och vi får återigen ta del av gamla Starbuck.
Avslutas med att de hittar stjärnbilden med ett lejon med ett gnistrande öga: vägen mot jorden. Men de upptäcker att även cylonerna är där och får bråttom att inleda hoppet tillbaka. Sharon stirrar hypnotiserad mot stjärnbilden och säger: "When Gods anger awakens even the mighty will fall." O, ruggig kommentar. Vad menar hon? Spännande att se vad som händer härnäst. Riktigt bra avsnitt. Det tar sig sa pyromanen som tände på.
Posted 13 February 2010 - 12:04

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 February 2010 - 12:09
Posted 13 February 2010 - 12:30

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 February 2010 - 19:48
07 Measure of Salvation
Galactica utforskar mysteriet med de stillastående cylonskeppen. Aj då, bara inte Sharon går ombord och blir smittad. Inne på skeppet blir de förvånade och fundersamma när de ser de döda cylonerna. Vad är det som har hänt? Panik utbryter när de upptäcker att fem är vid liv. Någon ropar Skjut inte och tur är väl det för med nerverna utanför kroppen av spänningen så kunde nog vad som helst hända med alla skarpladdade vapen. Sharon sätter sig ner vid cylonerna som säger att hon ska ge sig iväg, bort från dem. Berättar om sändaren. Om smittan.
Lee rapporterar till Adama och säger att de alla har blivit utsatta för smittan. På väg därifrån exploderar basskeppet. Vilken tajming. Märkligt. Som om någon visste att de fem cylonerna var ombord en av raptorerna och kusten var klar att spränga skeppet. Eller? Vild fantasi nu igen kanske?
D'Anna och Caprica konfronterar Baltar. Kallar honom för en förrädare. De visste redan om sändaren och anklagar honom för att veta mer om smittan än han vill medge. D'Anna beslutar att de ska få reda på sanningen av honom och påbörjar en regelrätt tortyr. Baltar skriker av smärta, en smärta som för honom bort, bort till number 6 som försöker få honom att glömma bort smärtan. Det är bara kroppen som registrerar det. Hon gör det enda hon kan för att distrahera honom och när de älskar så pratar han högt och D'Anna ser fundersamt på honom då han säger att han älskar henne. Hon stryker honom ömt över hakan. Är även hon en av dem som är nyfiken på mänskliga känslor trots att hon utåt sett är en iskall cylon? Tänka sig.
Tillbaka på Galactica sätts hela manskapet i karantän tills svaren på blodproverna kommer. Doktorn förklarar dem snart friska, men vill att Sharon stannar kvar. Det gör Helo orolig, men han kan snart vara lugn då det visar sig att Sharon är immun mot smittan. Tack vare barnet hon bar, som hon delade blodkroppar med, så är hon immun. På tal om barnet: vad händer där? Vet cylonerna hur speciell hon är? När får vi veta mer?
Då Adama nekar doktorn att ta dit sändaren pga smittrisken, så frågar han om cylonerna de tog med sig? Adama ger honom tillåtelse. Doktorn upptäcker att det finns ett vaccin mot sjukdomen, men då cylonernas kroppar bryter ner vaccinet innebär det att vaccinet måste ges regelbundet. De beslutar sig för att förhöra en utav fångarna. Adama undrar vad cylonerna gjorde där? Cylonen svararar att de letade efter lejonnebulosan. Baltar sa att den skulle visa vägen till Jorden. De andra rycker till. Lever Baltar? Inte nog med att de får reda på att han lever, han hjälper även cylonerna i letandet efter Jorden. Jag tror att Baltar härmed har bränt den sista bron hos de sina.
"We want a new beginning. Just like you", säger cylonen till dem. Han ser så ledsen ut att jag inte kan låta bli att tycka synd om cylonerna. Är de inte värda en ny chans?
Adama undrar vad det är Lee finner så roligt? Lee säger att de nu har chansen att slå ut cylonerna. Utrota hela rasen. Ja minsann, nu har de verkligen chansen att en gång för alla avgöra kampen mot cylonerna. Men kommer alla gå med på det? De må vara cyloner, men utrota en hel ras?
När Helo får höra talas om det blir han chockerad. Utrota en hel ras? De skulle bli precis som dem, cylonerna. De skulle förlora en bit av deras själ. Han tar upp Sharon som exempel som haft ett helvete för deras skull. Hur vet de att det inte finns fler som hon? Hon gjorde ett val. Hon är en person.
När han senare är med Sharon berättar han vad de andra planerar. Han får inte den reaktionen han tänkt sig. Sharon säger att hon svurit sin lojalitet till uniformen hon bär. "Let me tell you something, Helo", säger hon. "My people may die, my entire race might be wiped out. This cylon gonna keep her word even if it means she's the last cylon left in the universe. Could a human being do that?" Starkt.
Adama säger till Roslin att Helo till viss del har rätt. Om de utrotar en hel ras kommer det slita loss en bit av deras själ. Men Roslin har bestämt sig. De ska utrota cylonerna. Härmed är biologiska vapen tillåtna. And may the extinction begin, säger jag då.
Galactica verkställer planen. De ska locka till sig en cylonflotta med återupplivningsskepp och sprida smittan genom att avrätta fångarna som kommer att laddas över till skeppet. De får kontakt med en flotta men då det är dags att avrätta fångarna visar det sig att de redan är döda... De missade tillfället och nu ligger de pyrt till då fler cylonskepp anländer. Snabbt får de hoppa tillbaka med svansen mellan benen.
Helo som var den som ströp syretillförseln till fångarna, klarar sig. Adama säger till Roslin att han lägger ner det. Doktorn har berättat att det var en ren tillfällighet att sändaren bar smittan. Någon som nyste? säger Roslin med ett leende. Något sådant ja, svarar Adama. Doktorn säger att sjukdomen är densamma som härjade på Kobol för 3 000 år sedan. Samtidigt som den 13:e kolonin lämnade planeten. Sändaren visar vägen till Jorden. Adama förundrat till Roslin: "I think we're on right track, Laura." Han som inte trodde på berättelsen om Jorden. "So are the cylons", svarar Roslin. Domedagskänsla.
...
Tänk vad en liten nysning kan ställa till med. Så nära att det blev slutet för en hel ras. Strålande idé av manusförfattarna, jag gillade det skarpt.
Edited by Synon, 13 February 2010 - 20:06.
Posted 14 February 2010 - 12:28
Minns att jag var väldigt kluven i det här avsnittet över utrotningsgrejen, och i slutändan faktiskt blev lite lättad att det misslyckades.

Posted 14 February 2010 - 12:56
Posted 14 February 2010 - 13:08

Posted 14 February 2010 - 13:54
Edited by Synon, 14 February 2010 - 13:54.
Posted 15 February 2010 - 23:55
08 Hero
Roslin bläddrar nostalgiskt i mappen hon en gång fick av Billy när hon tillträdde som president. Hittar ett kort på Adama där han står med manskapet från skeppet Valkyrie, som han tjänstgjorde på innan han kom till Galactica. Hon upptäcker att det var 45 år sedan han började i flottan och säger till sin assistent att han ska få tapperhetsmedaljen. De ska ordna en fest för de alla behöver det.
De upptäcker på dradis tre raiderskepp, varav två jagar det tredje, vilket förbryllar dem. Vad är det som står på? Hm. Intressant att se vem som är i det jagade skeppet. Tolkar som att det är någon som rymt från cylonerna, alltså måste det vara en människa. Wow, vilken slutledningsförmåga. Jag överväldigar mig själv
Starbuck och Kat jagar raiderskeppen och skjuter ner två. De siktar in sig på det tredje när Galactica snappar upp ett meddelande: "This is Bulldog". Adama ser fundersam ut. Tänker. Sedan beordrar han eld upphör.
På flygdäck. Raidern har landat. Spänningen stiger när dörren öppnas. Lite slem rinner ut på golvet och snart faller en man ner. Sakta tar han sig upp på fötter. Ställer sig framför Adama. De ser på varandra och jag anar att den här mannen har något att göra med att vi fick reda på att Adama varit på Valkyrie... Mannen gör honnör till Adama som besvarar den. Starbuck ser undrande på Adama. Mannen: "Is it really you, sir?" Adama svarar: "Yes, it is. Welcome home Bulldog."
Tillbakablick. Adama får ett hemligt uppdrag av sin överordnade. Ett uppdrag som involverar ett stealthskepp och en pilot... Aha. Kan Bulldog ha varit den piloten? Jepp. Bulldog försvann för tre år sedan. Fånge hos cylonerna. Säger att han kunde fly tack vare att de var sjuka. Viruset. Kan det stämma eller är han inte den han utger sig för att vara?
Adama döljer något om vad som hände när Bulldog försvann. Bulldog hälsar på Tigh och frågar varför de inte är kvar på Valkyrie? Tigh säger att de som hände inte direkt ökade Adamas popularitet och Galactic skulle bli hans pensionering. Tänk hur saker och ting kan utveckla sig!
Lee får reda på av sin far vad som verkligen hände. Det gör honom upprörd då Adama berättar att det var de som sköt ner Bulldog. De var tvungna för att förhindra att cylonerna skulle få vetskap om att de var där. Lee blir chockerad när han hör att de redan visste om att cylonerna fanns där. Han som trodde att de inte haft någon som helst kontakt med dem på 40 år. Adama säger att det var han som var orsaken till kriget. Han som startade det. Han som överskred gränsen och gav cylonerna inget annat val än att anfalla innan de blev anfallna.
Starbuck upptäcker något på inspelningen av de tre raiderskeppen. Hon går och talar med Tigh. Berättar om sina misstankar att de två raiderskeppen avsiktlig sköt som krattor. De lät honom fly.
Samtidigt konfronterar Bulldog Adama: förbannad efter att ha hört sanningen och fäller honom till golvet. Säger att det som höll honom vid liv var tanken på att Adama inte skulle överge honom, han skulle komma efter honom. Tänk om han inte tagit tillfället i akt då dörren stod öppen och flytt? Han hade ruttnat där. Adama hajar till och frågar om de lämnade dörren öppen? Aha, han börjar ana något...
Tigh kommer in i rummet och sliter bort Bulldog. Varför lät cylonerna dig fly?
Cylonerna visste om vad de gjort mot honom och lät honom fly, trygg i vissheten att han skulle få reda på sanningen på Galactica och förmodligen ställa till med både det ena och det andra. Så rätt de hade för så nära var det.
Adama går till Roslin med sin uppsägning. Hon vill inte gå med på det. Säger att han vill ha botgöring. Visar honom tapperhetsmedaljen som hon tänkte ge honom vid ceremonin. Får en idé: han ska komma till ceremonin och han ska ta emot medaljen. Han kan inte, säger han. Hon svarar att det är inte för hans skull, utan för alla de andra. De behöver en hjälte. Det är hans botgöring. Well said.
Tigh kommer till Adama. Så rörande att se de gamla vännerna återuppta sin vänskap
09 Unfinished Business
Boxningsmatch på Galactica. Adama säger till Roslin att det är ett perfekt tillfälle att låta besättningen släppa loss, ge utlopp för sina aggressioner för det är mycket spänning som byggs upp på ett sådant skepp.
Nu får vi reda på lite mer om Starbuck och Lee. Hur de kastade alla betänkligheter överbord och umgicks lite mer intimt på stranden på Nya Caprica. Säger att de älskar den andre. Lite snopet för Lee nästa morgon då han vaknar själv. Hon har redan gått. Ute möter han sin far som berättar om morgonens stora händelse: Starbuck har gift sig med Anders! What? Snälla Starbuck vad håller du på med? Vilken reaktion på nattens händelser. Uppenbart att hon är rädd för ett förhållande med Lee. Oroar hon sig för att Zak kommer att stå som ett osynligt spöke mellan dem kanske?
Även Adama ger sig upp i boxningsringen. Kan tänka mig att han har ett och annat som han behöver få ur sig. Vi får reda på att han har dåligt samvete för att han släppte taget om dem, lät familjen upplösas på Nya Caprica. Bestämt säger han att det kommer aldrig hända igen.
Starbuck och Lee boxas tills de utmattade bara står och håller om varandra. Anders ser det och lämnar lokalen. Dualla står kvar och ser ledsen ut. Ja, Adama har rätt: boxningen hjälper dem att ta itu med sina problem, släppa loss dem i stället för att låta dem ligga inombords och puttra vilket aldrig är bra. Förr eller senare måste de komma ut, och ju tidigare desto bättre annars riskerar man en explosion då fördämningen släpper.
...
Ett ganska ok avsnitt.
Saknade några bitar, kändes lite abrupt ibland vissa händelser. Men förstod ju sen när jag såg extended cut versionen som hjälpte till att förklara de delarna jag saknade.
Unfinished Business - Unaired Extended Cut
Det här avsnittet gav faktiskt mer kött på bena till ovanstående avsnitt. Hjälper oss att förstå mer vad som händer och varför. Synd att de klippte bort så pass mycket. Kunde gott ha plockat ihop några fler bitar härifrån och lagt in dem i avsnittet som blev det som sändes.
Edited by Synon, 16 February 2010 - 00:12.
Posted 16 February 2010 - 09:12
Jag diggar tillbakablickarna till Cylonkriget, även om det kanske var lite väl uppenbart att de lär honom fly.
Avsnittet med boxningen är både udda och briljant. Synd bara att vi inte fått någon hint om att sådant här försiggår (för jag betvivlar att det är första vändan de gräver fram en boxningsring på Galactica).

Posted 16 February 2010 - 09:39
Jag gillar sättet de lyckas knyta an till händelser som hänt tidigare (jag vet, har sagt det tidigare, men tåls att nämnas igen), som t ex att det skar sig mellan Starbuck och Lee på Nya Caprica, men vi fick aldrig en riktig förklaring till varför. Vilket de gör här. Lovely! Sen tycker jag som jag skrev att extended cut versionen var mycket bättre för den gav mer.
Posted 16 February 2010 - 10:00
Japp, de har ett väldigt bra sätt i serien att knyta an till det förflutna.

Posted 17 February 2010 - 21:16
Akut matbrist i flottan. Sharon har skickats på uppdrag till en planet med alger som kan bearbetas till föda. Kruxet att vägen dit går genom ett stjärmkluster.
Hon är tre timmar försenad. Alla blir lättade när hon kommer tillbaka. Hon säger att hon hittade en passage till planeten. Men det kommer inte bli lätt. Skadlig strålning och ett så starkt ljus som gör att det visuella blir lika med noll. De konstaterar att de civila skeppen inte kommer klara av det då deras navigation kommer att slås ut och det visuella är obefintligt. De kommer att tappa bort sig. Men de kommer på en lösning: de civila skeppen får varsin raptor tilldelad sig som ska leda dem rätt. Tyvärr innebär det att piloterna får köra fem vändor för att få med sig alla skeppen. De får en strålningsmätare av Lee som säger att när den går över till att visa svart så är det inte bra. Inte alls.
Vem är Kat? En kille hejdar henne genom att kalla henne för Sascha. Hon säger att Sascha och han hör till ett annat liv. Vill inte kännas vid honom. Men han tycker annat. Menar på att hon kanske kan dela med sig lite av all maten hon får...Aha, idkar lite utpressning. Vad har han för hållhake på henne mer än att vi nu vet att hon egentligen heter något annat?
Baltar listar ut vad D'Anna gör på eftermiddagarna, tar livet av sig för att om och om igen laddas ner. Han anar att det är något mer än döden hon är ute efter. Döden är bara en dörr. Baltar undrar om hon sett de fem cylonerna vid återupplivningen? De fem som ingen sett? Hon undrar varför han vill veta det. Han förklarar att han kan vara en cylon. Han skulle sluta att förråda folk, bli hjälte för ett annat. Veta var han hör hemma. Stackars Baltar, vad jobbigt att leva i denna ovisshet. D'Anna visar teckningarna hon gjort. Säger upprört att hon minns inget. Baltar: "Cylons, humans... We all just try to discover who we are. Aren't we?" Baltar och hon går till den som sköter basskeppet. D'Anna säger att den pratar nonsens. Baltar tycker att de ska ta reda på det, ställer sig på knä, kavlar upp ärmen och för ner handen i vätskan. Den griper tag om hans arm. Vänder ansiktet mot honom och säger: "Intelligence. A mind that burns like a fire. Find the hand that lies on the shadow of light. In the eye of the husband of the eye of the cow." Han rycker till sig armen. Funderar. Säger att det är Hera för hon brukar omtalas som den koögda Hera. Och Heras make är Jupiter, de sista säger D'Anna. "The Eye of Jupiter." Så står de i skrifterna. Eftertänksamt undrar hon om det finns ett samband mellan deras Gudar? Baltar säger att det finns en planet som är gömd i skuggan bakom ljuset. Bakom ett stjärnkluster. "And the hand, hidden in the shadow of light must be some type of artefact. As in five. Five faces. Now all we have to do is find that planet." Låter som att Galactica funnit Jorden utan att veta om det.. Härligt, nu börjar det likna något igen. Akta er, Galactica, snart kommer cylonerna och flåsar er i nacken! Undrar vilka de fem cylonerna kan tänkas vara btw? Ska bli intressant att se alla samband som nu anas mellan cylonerna och människorna. Då tänker jag inte på det uppenbara att det är människan som skapade cylonerna. Eller? Var det verkligen människorna som helt utan hjälp skapdade dem? Hm. Intressant.
Rolig scen där Tigh och Adama diskuterar den akuta matbristen. Adam: "I hear they're eating papers, is that true?" Tigh svarar: "No. Paper shortage." De tittar på varandra och börjar skratta. Härlig scen.
Starbuck anar oråd efter att ha sett Kat i sällskap med den mystiske mannen och ställer henne mot väggen. Kat berättar allt. Att hon var knarkkurir, men ibland var det inte bara knark de smugglade in. Starbuck blir inte gladare för den informationen och säger att de misstänker att det var så cylonerna tog sig till Caprica. De som hjälper cylonerna är förrädare. Står nästan näsa mot näsa när hon säger det till Kat. Hon är den tuffa med alla bra kort på hand, övertag över Kat som blir ledsen. Vill berätta det själv för Adama. Ja efter det här kan man ju inte påstå att Kat steg i graderna hos Starbuck. Bra scen.
Kat är ensam och tar fram strålningsmätaren. Aj då. Den är på max, alldeles svart. Nästa klipp så ser vi piloterna göra sig i ordning inför det sista uppdraget. Kat tappar bort sitt skepp. Igen. När Adama beordrar alla att hoppa så vägrar hon. Vill inte förlora ett till skepp. Nej då. Klart hon inte ska. Självklart lyckas hon. Hyllas som en hjälte kan jag tänka mig efter det här. Tyvärr är hennes prognos dyster. Ligger i sjukshussängen. Starbuck ger henne sömnpiller. Finns tillräckligt om du behöver det, säger hon menande. Efter sju sorger och åtta bedrövelser accepterar de varandra. Adama kommer på besök. Ger henne syndernas förlåtelse på dödsbädden. Slutar med att en tagen Starbuck nålar fast ett kort på Kat på väggen där alla som saknar någon anhörig hängt upp foton och hälsningar. Lite smått rörande scener.
...
Riktig bra och intressant avsnitt. Börjar hända saker nu
Edited by Synon, 18 February 2010 - 01:11.
Posted 18 February 2010 - 00:49
Algplaneten. Ett team är därnere och kämpar i stanken med att samla in alger för behandling så de äntligen kan fylla sina matförråd. Chiefs blick dras hela tiden mot ett berg i närheten. Vad är det som lockar? Till slut kan han inte motstå impulsen utan beger sig dit. Inne i berget hittar han ett stort tempel. När de andra anländer så daterar de den till ca 4000 år gammal, alltså ungefär samtidigt som den 13:e kolonins uttåg. Aha. De tror att det är De fems tempel som nämns i skrifterna, där Jupiters öga ska finnas som leder vägen till Jorden.
Starbuck och Lee har en liten rendez-vous i hennes plan. Jaså, så de har återupptagit sitt förhållande? Men Lee stannar upp, säger att han inte kan göra det här längre. Har svårt att se Dee i ögonen för det enda han ser är sin egen skuld. Starbuck undrar vad de ska göra? Lee tycker de ska skilja sig, men Starbuck vägrar göra det då hon gett sina löften inför Gud och dem bryter hon inte. Märkligt, samtidigt har hon inga problem med att vara otrogen. Fast snart får jag förklaringen för enligt henne är det bara att bryta mot reglerna, alltså inte så allvarligt tydligen... Då de har olika åsikter om frågan så blir det ett dödläge. Hur ska det nu gå för dem?
D'Anna och Baltar diskuterar De fems tempel. D'Anna säger att hon är så nära sanningen. De står bredvid den som styr basskeppet som säger att synderna endast avslöjas för den utvalde. D'Anna säger att hon måste ner till planeten. Jag tolkar det som att hon tror att det är hon som är den utvalde, men det kan väl inte stämma? Nej, det tror jag inte. Alldeles för enkelt. Eller? Caprica kommer in och hör dem, vill veta vad de planerar, vill vara delaktig. Hennes besvikelse när de säger att det är inget personligt, men det här rör endast dem.
Dags för lite dramatik då larmet går på Galactica: dradis har upptäckt fyra basskepp som precis hoppat in! Men vänta nu, de beter sig inte som de brukar: skickar inga raiders omgående i stället kommer ett meddelande från dem att de önskar tala med Galactica. Jag anar Baltar & Co...
Mycket riktigt är det Baltar & hans gäng som anländer. Roslin klarar inte av Baltar utan lämnar rummet vilket gör Baltar upprörd. Stackaren, jobbigt för honom att vara ombord. Som han sa till Caprica innan så känns det som hemma. Men är han människa så är det sista gången han får träffa sin ras. Lite rörande faktiskt med Baltar som slits mellan människorna och cylonerna. Framförallt hans osäkerhet över sin egen existens.
Tillbaka till mötet. Cylonerna säger att de vill ha Jupiters öga. I utbyte så är de (människorna) fria att gå. Plus att de slänger in Baltar som en extra bonus! Adama tycker det låter intressant. Baltar ser en aning chockerad ut och inte så konstigt heller. Ingen som vill ha honom. Här spelar han grymt bra måste jag säga.
Självklart vill inte Adama gå med på att ge dem Jupiters öga. Han går fram till D'Anna och säger att han har egna villkor. Ser han ett enda skepp som närmar sig eller att något händer dem eller folket som är kvar på planeten, så kommer han att avfyra vartenda kärnvapen han har ombord mot kontinenten. Det är nästan så att jag tror honom. Den beslutsamma minen och tanken på att låta cylonerna få upp spåret till Jorden gör honom trovärdig.
Boomer passar på att berätta för Sharon att Hera lever. Sharon vägrar tro på henne.
Adama går till Roslin och berättar att barnet är vid liv. När Roslin börjar förklara sig lämnar han helt sonika rummet. Går direkt bort till Helo och Sharon och berättar allt. Sharons enda reaktion är att hon vill träffa barnet.
Vad ingen vet är att D'Anna i smyg skickat ner en raider till planeten. Så snart de har Jupiters öga kan de förinta alla. Låter som att det är dags för lite stridigheter nere på Algplaneten. Galactica upptäcker raiders på väg och beordrar att kärnvapenmissilierna görs startklara. Roslin tittar osäkert på honom och undrar om han menar allvar. Spänningen stiger. Missilerna är startklara...
To be continued...
Posted 18 February 2010 - 22:57
Adama menar allvar med att avfyra missilerna. Cylonerna inser det och är överens om att återkalla skeppen. Alla utom ett. D'Annas. De andra ser ilsket på Number 3 och säger att även det skeppet måste återvända. Hon säger att Adama aldrig kommer avfyra missilerna pga ett skepp och tänk så rätt hon har. Adama avblåser anfallet. Men de andra cylonerna gillar inte riktigt D'Annas förändring...Något måste göras...
Starbuck kraschade med sin raptor och Anders är utom sig av oro och vill ge sig av efter henne. Lee hejdar honom, säger att de måste försvara sin position. Märks tydligt i luften att de har något groll mellan sig. Lee tänker efter och får en strålande idé: Dee finns ju därute och han kan skicka henne efter Starbuck. Hehe, hennes min när hon får höra det. Men självklart lyder hon order. Dee, nu har du chansen att visa att du är en redig quinna och inte ett litet mähä som du framstått som hittills...
Sharon övertalar en motvillig Helo att skjuta henne så att hon laddas ner igen. Hennes enda chans att få träffa deras dotter. Adama förstår direkt vad som hänt. Gillar det inte för Sharon sitter med viktig information som deras försvar och koder. Nu har cylonerna dem. Helo försvarar Sharon och säger att hon skulle aldrig förråda dem. Konstigt, av någon anledning tror inte jag heller det. Trots allt hon fått stå ut med hos människorna så verkar hon ärligt vara lojal mot dem. Otroligt.
Dee hittar en skadad Starbuck i sitt plan. Känns givet vad som komma skall: fienderna/rivalerna tvingas samarbeta för att komma därifrån. De lär knappast bli vänner, mer att de får svälja förtreten tills de klarat sig ur knipan. Typ så blir det då Starbuck skadat handen och får sitta bredvid Dee och instruera henne när hon flyger planet. Inget spännande att hämta här.
Äntligen får Sharon träffa sin lilla flicka. De andra verkar tro henne när hon säger att hon är där för att hon vet att Hera, och även hon, är i säkerhet med tanke på vad människorna gjort dem. Cylonerna ser förundrat på när Sharon tar upp Hera i sin famn och hon känner direkt igen sin mamma. Fascinerade. Sharon säger att Heras mage är hård. De andra säger att deras läkare tittat på det, men kan inget göra. Naturligtvis inte, säger Sharon. De har väl aldrig undersökt ett litet barn. Hon måste till Galactica och få vård. 5:an är skeptiskt och menar på att det är det som är anledningen till att hon är här. Känn på hennes hårda mage, säger Sharon uppmanande till henne. 5:an gör det och konstaterar att den är hård. Hon lutar sig över Hera och säger att det kanske är lika bra att de gör slut på det här. Sharon vill att hon slutar, men den som kommer till undsättning är Caprica som dödar 5:an. Hon säger att hon tror att deras framtid vilar hos detta barn och dem som kommer därefter. Säger att barnet måste till Galactica och visar vägen till en raptor.
Centurierna närmar sig templet och Lee anropar Chief över radion och undrar om han funnit Jupiters öga än? Nej, det har han inte. Bara lyckats dechiffrera några hieroglyfer som säger något om ett öga och en explosion. Handlar det månntro om den stundande sprängningen av templet? Lee ger honom order att lämna templet för nu ska de spränga det. Chief sammanstrålar med de övriga och ska trycka på knappen, men klarar inte av det. Samtidigt ser vi cylonerna i templet rycka bort sprängladdningar. Suck, kom igen nu Chief! Sluta maska! Anders rycker åt sig detonatorn och trycker på knappen. Inget händer. För sent. Helt plötsligt blir det ett starkt ljussken ovanför templet. Visar sig vara en stjärna som håller på att bli en nova. Aha, det var det här som menades med explosion. En stjärna som ska explodera. I see.
Inne i templet strålar ljuset genom taköppningen. D'Anna kliver in i ljuset och hamnar på något annat ställe. Ser några ljusa figurer skymta. Frågar om de är De fem? Går närmare en av dem, ställer sig framför den. "You! Forgive me, I had no idea." Vem? Vem? Jag vill också veta! Äsch då. Hon sträcker ut handen, men den som fångar den är Baltar. Hon är tillbaka i templet. Han undrar vad hon såg. Hon ser lugnt och distanserat på honom. Ögonen förvandlas och blir grumligt ljusa. Hon ramlar ihop. Blod kommer från näsan. "So beautiful", säger hon. Med ökande panik i rösten frågar han om hon såg hans ansikte där? Är han en cylon? Lilla Baltar, alltid lika självisk. Chief kommer in i rummet och riktar en pistol mot Baltar. "Welcome home, mr President", säger han och vänder på pistolen och tjongar till Baltar med den. Spännande att se hur det här utvecklar sig med förrädaren Baltar ofrivilligt där.
Tillbaka på Galactica. Kärt återseende. Kärlek som flödar. Starbuck och Anders, Lee och Dee, Helo och Sharon med lilla Hera. Uppståndelsen när det visar sig att Sharon tagit med sig en gäst vid namn Caprica... Den senare ser ledsen ut när alla blir rädda, ryggar undan och soldaterna som stormar fram och omger henne med sina vapen. Snacka om välkomnande. Ja, det verkar som att Caprica och Baltar följs åt i vått och torrt...
Helo hälsar på Starbuck. Frågar om hon har kvar fotona från sitt hem på Galatica. Undrande ser hon på honom och säger att de ligger i en låda i skåpet. Han plockar fram ett foto därifrån och håller upp den bredvid ett foto som han plockar upp från fickan. Samma motiv av en färgglad cirkel: den ena målad av henne och hon säger att hon gjort det sen hon var liten. Det andra ett foto taget i De fems tempel... På så sätt. Jag anar något speciellt med denna kvinna. Starbuck minns en sak Leoben sa till henne, att hennes öde var förutbestämt.
Återupplivningsskeppet. Calvin sitter vid hennes sida. De pratar. Calvin förklarar att hennes modell har brister. De har beslutat att avaktivera hennes modell. Stackaren.
...
Som vanligt genomtänkt titel som passar perfekt ihop med händelserna i avsnittet, som var riktigt bra.
Edited by Synon, 19 February 2010 - 06:39.