Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4

• Please log in to reply
393 replies to this topic

#376 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 April 2010 - 23:10

Bara jag som fullständigt älskar BSG sista avsnitt och hur det slutar? Jag ställde mig nästan upp och applåderade! :P Det enda jag kan störa mig på något är väl hur Starbucks story avslutas. Men annars kan jag inte klaga på något! Maken till mer genomtänkt tv-serie finns knappast för mig! So say we all!

Och givetvis så ska ditt nästa projekt vara att se Babylon 5 Synon. Bättre Sci-fi serie har nog aldrig gjorts eller knappast kommer att göras igen! :thumbsup:

Angående Caprica så är det en serie jag kände innan den kom var att den skulle vara totalt onödig och överflödig. Men den visade sig vara mycket, mycket intressant. När den kommer till svensk tv vet jag dock inte. Och när den väl gör det lär väl den ändå bara gå på nån "låtsaskanal" halv två på natten ändå. Men som tur är finns ju andra möjligheter för oss moraliskt svaga ;)

Winter is Coming

#377 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 April 2010 - 00:07

Jag har aldrig haft några problem med det religiösa i serien förrän i det sista avsnittet. Så länge saker och ting lämnas öppet och man inte skrivs på näsan att Gud gjorde det här så är jag för det mesta ok med det. Baltar och Six i huvudet på Baltar och Six, Roslins visioner och Starbuck är väl dom huvudsakliga religiösa framträdandena genom serien.

Mycket av det kan förklaras genom slump, tur och galenskap även om det sker lite för mycket för att det inte ska vara nåt mer. Fram till ungefär sista säsongen då Starbuck återvänder från de döda och helt plötsligt går hon inte att förklara längre. Det finns andra tecken också som en scen då Head Six sliter upp Baltar från marken på ett sätt som han omöjligt kan ha gjort själv.

Av dom här sakerna är det Starbuck som stör mig. Jag hade köpt Head Six och Baltar som något oförklarligt, speciellt om dom skippat den sista scenen. Roslins visioner är också helt ok men Starbuck tyckte jag kändes krystat från den stund hon kom tillbaka. Det har iofs klargjorts genom hela serien att det varit något speciellt med henne men det här kändes så fullständigt åt skogen för mycket. För min del förstörde det mycket som jag gillade med Starbuck innan och varför hon aldrig skulle komma med på någon lista över favoritkaraktärer för mig.

Nåt annat som stör mig och förstärker vad jag pratar om är att efter att ha lyssnat på många av RDMs kommentarspår podcasts framgår det väldigt tydligt att han tyvärr inte alls hade planerat för nåt av det här. Jämför med hur JMS planerat B5. O, extremt exempel men i RDMs fall är det tydligt att han målat in sig i hörn många gånger genom att hitta på saker som han inte vet hur han ska följa upp senare i serien. Antalet Cylon modeller är ett utmärkt exempel. Han slägde ur sig att det var 12 i början sedan avslöjades dom eftersom och i ett avsnitt nämndes det att Sharon var en åtta. Detta trots att bara sju modeller var kända. Sedan hittade han på att the final five var nåt helt annat. Kul idé right? Jo om det hade varit något uttänkt men han kom på det i slutet av säsong 3 och sedan jobbade han och författarna som djur för att få det att funka. På ett infall. Som förutom en rad logiska luckor sätter myror i huvudet angående antalet modeller. 8+5=12? Nej då kom nödlösningen att nummer 7 blev förstörd vilket satte internet i brand med spekulationer om den modellen men det visade sig bara vara en "throw away" förklaring av RDM som inte alls väntat sig den enorma uppmärksamheten som det fick. Plus att varför skulle the final five ens räknas in i det där systemet om dom skapade dom mänskliga Cylon modellerna ? Vilket för mig tillbaka till Starbuck. Jag kom inte ihåg om jag lyssnat på vad han sa angående hennes död men jag kan tänka mig att det var nåt i stil med
"Jag vet, vi dödar Starbuck!"
"Ok hon är död. Vad ska vi göra nu då?"
"Ja nu måste vi få tillbaka henne på nåt sätt. Brainstorm möte!"

RDM ska ha en stor elogé för att han faktiskt kommer undan med så mycket som han gör med den här "make it up as we go along" tekniken i en serie som vilar så tungt på den övergripande storyn. Men det funkar inte hela vägen och konstigt vore väl annars.

Jag älskar BSG men inte så mycket som jag vill göra. Det borde vara bättre men RDM tappade bollen på ett par viktiga ställen.

Jag tycker ändå inte att det förtar från Caprica, det är en såpass olik serie från BSG men den serien har å andra sidan sina egna problem.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#378 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 April 2010 - 08:58

Bara jag som fullständigt älskar BSG sista avsnitt och hur det slutar?

Svar: ja :)

Och givetvis så ska ditt nästa projekt vara att se Babylon 5 Synon. Bättre Sci-fi serie har nog aldrig gjorts eller knappast kommer att göras igen! :thumbsup:

Men, menar du att B5 är bättre än BSG? :o Wow.
Ja, ni har alla övertygat mig: nästa projekt blir B5 :D Någon som vill att jag kör samma race med B5 som med BSG när det väl är dags, eller räcker det nu? Förresten glöm det, såg nu att tråden innehåller rubbet och det går ju inte. Kanske kör det på min blogg i stället om andan faller på. We'll se. Någonstans måste jag skriva av mig, för min egen skull :)

Angående Caprica så är det en serie jag kände innan den kom var att den skulle vara totalt onödig och överflödig. Men den visade sig vara mycket, mycket intressant. När den kommer till svensk tv vet jag dock inte. Och när den väl gör det lär väl den ändå bara gå på nån "låtsaskanal" halv två på natten ändå. Men som tur är finns ju andra möjligheter för oss moraliskt svaga ;)

Jag lär nog se den nångång när den släppts på DVD. Efter vad ni alla säger så känns den inte som prio 1 när det finns så många andra som pockar på min uppmärksamhet.

Jag har aldrig haft några problem med det religiösa i serien förrän i det sista avsnittet. Så länge saker och ting lämnas öppet och man inte skrivs på näsan att Gud gjorde det här så är jag för det mesta ok med det.

Håller med dig om det. Jag hade heller inga problem med det tidigare. Nu när jag haft lite tid på mig att smälta slutet så börjar jag inse att det var den biten inklusive "back to the nature" som störde mig mest. Förvånande slut med tanke på hur de förbehållit sig till det tidigare. Hållit det öppet för egna tolkningar, vilket är mer intressant än att de talar om för oss hur det ligger till. Önskar även att de hittat på någon roligare och intressantare förklaring till Starbucks återuppståndelse för den biten kändes oxå som ett stort "jaha". Känns mer som något de snabbt kokat ihop då fantasin tröt, vilket förstärks av det du skriver sen, om RDM. Jättesynd på en i övrigt fantastiskt tv-serie.

PS. Tack för påminnelsen: ska genast ta itu med extramaterialet till serien!

Dock vill jag påpeka, att trots besvikelsen över slutet, så älskar jag denna tv-serie som var en ren njutning att se och jag kan lova att det inte var sista gången jag såg den ^_^

Edited by Synon, 12 April 2010 - 09:01.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#379 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 April 2010 - 21:17

Å andra sidan behöver "änglar" och "Gud" inte tolkas bokstavligt. De är teologiska begrepp på entiteter vars sanna väsen aldrig avslöjas och enligt Clarkes tredje maxim kan de vara något oförklarligt men i grunden naturligt. Kanske något i stil med en ultimat AI som kosmisk väktare, som den närapå allsmäktiga Eschaton-intelligensen i Charles Stross Singularity Sky & Iron Sunrise.

Jag kan också hålla med om att komplexiteten snarare är rökridåer med tanke på finalen, men ovissheten oh mysticismen har varit ett välkommet inslag (precis som det var i B5 där JMS dock var smart nog att inte spela ut "the God card").

Gjorde han inte? Inte ens i The Lost Tales? Händelserna där implicerar en del som får en att undra om Straczynski inte börjar bli gaggig.

#380 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 13 April 2010 - 14:46

Visst, det skulle kunna vara en gudalik men helt naturlig entitet, men jag kan inte minnas något konkret som tyder på en sådan förklaring. Sista scenen med headBaltar och headSix öppnar väl kanske för en alternativ tolkning, när de säger något i stil med att han [Gud] inte gillar att kallas Gud, men det är ju så kryptiskt att det lånar sig till en massa olika tolkningar. Även om det skulle vara t.ex. en AI så skulle vi ju fortfarande vilja veta hur denna entitet fungerar, hur den får Starbuck att gå upp i rök och ”änglar” att influera skeenden osv. Det är väl så det brukar fungera i SF-genren. Vissa saker kan såklart få lämnas oförklarade, men utan någon förklaring alls så framstår det ju bara som magi alltihop.
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#381 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 April 2010 - 19:17

Magnus! Vars tog du vägen? Väntar ju på din sammanfattning av BSG och framförallt: vad tyckte du om slutet?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#382 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 April 2010 - 13:54

Även jag dyker upp i trådarna framöver. Dels ska jag försöka att se om BSG, som jag var på väg att göra innan annan dök upp, så lite egna kommentarer kring avsnitten/en del av avsnitten är väl att vänta. Men det ska även bli riktigt trevligt att få läsa igenom det som du har skrivit om avsnitten och vad du tycker om serien. En hel del har jag ju redan läst, men det finns lite kvar. Dessutom skriver du ju riktigt bra och när jag läser det så blir jag ännu mer inspirerad till min egen omtitt av serien, samt att skriva ner lite egna reflektioner. Man borde samla allt du har skrivit om BSG och samla i bokform som ett slags kompendium. :) Nu gäller det bara att någon "högre upp" får se hur bra du skriver så att du kunde få se filmer/tv-serier gratis i utbyte mot att du skriver liknande omdömen/recensioner som du har gjort om BSG och filmer som du har sett.

#383 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 April 2010 - 14:50

Najs, välkommen tillbaka. Och tack för dina vänliga ord (som jag inte kan hålla med om riktigt) :blush:

#384 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 April 2010 - 15:08

Bara jag som fullständigt älskar BSG sista avsnitt och hur det slutar? Jag ställde mig nästan upp och applåderade! :P

Nej då, jag håller med. Serien slutade precis som jag ville. Det hade hela tiden öppen tolkning, men det är aldrig fel att avsluta med att förklara "så här är det". Tvärtom, gör man inte det känns det ofta som om det blir en massa lösa trådar som aldrig förklaras.

Till skillnad från dig tycker jag att Starbucks öde och slut är klockren - det passar bra in med temat också. Faktum är att man dra tolkningen att det faktiskt var Starbuck som profetian handlade om, inte President Roslin. Det gör det hela mer intressant tycker jag. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#385 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 April 2010 - 15:12

Pst. Hur går det för dig? Du skulle ju börja se om OCH kommenterar i tråden... ;)

#386 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 April 2010 - 15:13

Mja. Se om, får vi se... Men jag satsar på att få upp recensionen ikväll - som jag skrev på Buzz. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#387 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 14 April 2010 - 15:20

Magnus! Vars tog du vägen? Väntar ju på din sammanfattning av BSG och framförallt: vad tyckte du om slutet?

Jag har varit här och inte tagit vägen någonstans, men du förväntar dig lite förmycket har ingen sammanfattning att ge just.
Men jag kan åtminstone ge mina kommentarer på de 3 sista avsnitten. Kommentarerna på de två sista avsnitten gjorde jag tyvärr ett bra tag efter att ha sett avsnitten.

4x18
Verkar visst som om Boomer inte är så maskinlik som hon tror.
Lite intressant med de två olika begravningsceremonierna, var det några cyloner som var på samma begravning som Adama var på?.
Jag tror Kara tycker det är skönt när alla vet hennes hemlighet.
Ska bli intressant vad som händer i nästa avsnitt.

4x19
Jag kommer ihåg att efter att jag sett det här avsnittet så kändes det väldigt ledsamt att det bara var ett avsnitt kvar.

4x20
bör nästan se om avsnittet innan jag kommenterar här igen.
Men en sak som fastnat på hjärnan för mig, är hur kan den nya jorden var vår jord, när kartan med stjärnbilderna, visade vägen till den gamla jorden när den istället borde visat vägen till vår jord.

Kan väl lägga till att jag hade inget emot att det visade sig finnas änglar och gud, trodde nog att antingen var Baltar galen eller så var det verkligen en ängel så jag blev glad över att få det bekräftat.
Hade dock hoppas på att få en förklaring till varför de hade grekiska gudar och ett litet hopp om att de skulle visa sig verkliga.*

*Det kan delvis bero på att jag gillar fantasy mer än science-fiction

#388 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 April 2010 - 18:32

Där är du ju, Magnus! Var rädd att jag tappat bort dig på vägen. Tack för dina kommentarer. Då tolkar jag det som att du var nöjd med slutet på serien iaf.

Sedan vill jag passa på att tacka er alla som var med mig under resans gång och förhöjde hela upplevelsen för mig. Det var jätteroligt att få skriva av mig och få sådan positiv feedback av er, till det jag skrev (och att jag skrev) plus att ni kommenterade lite då och då. Och var så underbara som inte spoilrade något för mig. Ni är underbara :hug:

#389 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 April 2010 - 18:40

Awww. :hug: kalas.

Jag måste säga att nöjet helt är på min sida då det har varit riktigt trevligt att få ta del av när någon som aldrig har sett BSG tidigare, tar sig an serien och dessutom tycker att den är mer bra än dålig. Dessutom skriver du riktigt bra, men det har jag nog sagt någon gång tidigare? ;) Så tack själv för att du ville dela med dig av din upplevelse med alla oss andra. Jag hoppas att du har fler nya serier att upptäcka framöver och att vi får följa med på ditt äventyr då med. So say we all! :)

#390 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 April 2010 - 22:45

Bara jag som fullständigt älskar BSG sista avsnitt och hur det slutar? Jag ställde mig nästan upp och applåderade! :P

Nej då, jag håller med.

Yay, jag är inte ensam! :D

Winter is Coming

#391 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 April 2010 - 17:35

Yay, jag är inte ensam! :D

Här har du en till - jag var bara för feg för att komma ut ur garderoben :P. "Tokälskar" är väl att ta i, snarare håller jag med SoD om att det är ett bra slut som följer seriens stil väl.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#392 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 April 2010 - 17:57

Jag postade inte så mycket Synon, men läste med stort nöje. :)

Edited by XC, 15 April 2010 - 17:58.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#393 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 April 2010 - 17:59

Fiskrens: Och sakta kommer de krypande fram... :lol:

XC: Härligt :)

#394 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 June 2011 - 20:14

Jag fick hem min "Complete Series" Blu-ray Box idag och jag undrar bara, är det bara "Pegasus" och "Unfinished Business" som hade en Extended Version innan säsong 4 (utöver Razor filmen)? Jag trodde det var fler avsnitt än så.

Vad jag har hört så saknas en av Webserierna på Blu-ray versionen. Tror det är antingen den som är mellan säsong 3-4 eller Razer Flashbacks. Någon som vet vilken? På baksidan står där bara "Minisodes x7".

Edit: Hittade det själv. "The Face of the Enemy" är vad som fattas för någon anledning.

Kul med en en liten guide bok men jag vågar inte bläddra i den. Efter vad jag har hört så har de skrivit den som om man redan har sett hela serien och bla visar bild på alla Cylons. Eftersom jag vet att jag har iallafall minst 1 överaskning kvar på den fronten så vill jag inte bli spoilrad. ;)

Edited by Crusader, 16 June 2011 - 20:24.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif