Senast sedda film
Posted 14 July 2008 - 15:14
Jag har alltid haft svårt för icke-amerikanska filmer men jag vet inte om det börjar släppa. Jag tänkte inte ens på att det här var spanska alls. I alla fall, det har kommit en våg med skakig handkamera på sistone och till skillnad från Cloverfield så är den här faktiskt snäppet vassare, även om de har liknande tekniker. Den känns helt enkel mer verklig och mer skrämmande. Närvarokänslan är rätt hög genom hela berättelsen och det är vad som tilltalar mig med den här filmen.
Den tappar dock poäng med slutet som är traditionell och klichéartat. Positivt är dock att man får ett svar på vad som försiggår (ilket inte Cloverfield ger) utan att det skrivs på näsan. Dock verkar karaktärerna vara väldigt sega att koppla det, men man får väl skylla på stressen.
Betyg: 8/10 eller 4/5
50 FIRST DATES
Adam Sandler + Drew BArrymore = Tung konspirationsthriller? Nej, inte en chans. Snarare en traditionell romantisk komedi om kärleken som gräver sig djupt i hjärtat trots minnesförluster. Adam Sander har fortfarande vissa av sina överdrivna pruttskämtshumor men det har hållits ned en hel del i alla fall, vilket gör filmen uthärdlig. Ger mig fortfarande något då jag ser om den.
Betyg: 7/10 eller 3/5
DOA: DEAD OR ALIVE
Dataspelsfilm som erbjuder allt den bör. Intressanta strider, sköna karaktär med rätt skådespelare och inte alltför mycket tungt allvar. Skön musik också som passar in. Med andra ord, den känns rätt komplett för sin genre.
Betyg: 8/10 eller 4/5,
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 14 July 2008 - 15:29
Posted 14 July 2008 - 16:04
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 14 July 2008 - 22:29
Ytterligare en icke-amerikansk film, utan spansktalande. Filmen handlar om en ung rebellisk dotter till en senator som vill kandidera till guvernör. För det behöver han hjälp från ultrakonservativa affärsmagnaten, men han vägrar ge det då dottern skapar skandal på skandal. Lösningen? Skicka dottern till en skola för att uppfostras till mer konservativa ideal, något som dottern inte alls gillar.
Det är en söt berättelse då vi får se dottern vägra axla manteln men samtidigt mognar under filmens gång. Hennes rebelliska drag finns där men hon finner istället styrkan att använda dem för andra än sig själv. För att använda Spindelmannens gamla slagdänga "Med stora krafter följer stort ansvar" och det är i stort sett vad filmen kan sägas handla om.
Huvudrollen är för övrigt kusligt likt Samaire Armstrong, vilket gjorde att det direkt fanns ett bekant ansikte. Sedan fanns det ytterligare två skådisar som kändes bekant av samma anledning (att jag tyckte mig sett dem förut i en Hollywood-film, men jag är rtt säker på att så inte varit fallet).
Betyg: 7/10 eller 3/5.
Posted 15 July 2008 - 01:00
En rakt igenom obehagligt thrillerfilm som fick en att bita på naglarna. Man (Luke Wilson) och fru (Kate Beckinsale) är på väg hem efter en tillställning där de fejkat sitt dösa förhållande för fruns föräldrar. Bilen går sönder och de tar in på ett hotell, men där på rummet får de se massa videokassetter och det visar sig att det är inspelade snuffilmer på dem - från deras rum! Snart är de villebråd i en katt och råtta-lek...
Lite ovant att se Luke Wilson i en skräckfilm för övrigt, men han lyckas bra. Beckinsales roll är rätt störig i början, men hur den utvecklas under berättelsen och förändrar kemin mellan de två är intressant så det blir inte störande överlag. Jag får hela tiden en god känsla av skräck - den där sorten med hjärta i halsgropen som är så härlig. Kudos till regissören för att undvika de stora klyschorna med att skurken vaknar till liv efter han dött för att anfalla en gång till .
Mycket nöjd inköpet av filmen.
Betyg: 7/10 eller 4/5
Posted 15 July 2008 - 07:24
Edited by XC, 15 July 2008 - 09:26.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 July 2008 - 09:22
Är Vacancy böcker?
Posted 15 July 2008 - 09:28

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 July 2008 - 09:36
Jag blev väldigt konfunderad där ett tag.
Posted 15 July 2008 - 09:42
Jag har editerat posten lite nu, så det är mer uppenbart vad jag talar om.

Posted 15 July 2008 - 09:44
Posted 15 July 2008 - 11:57
Carty: Böckerna är riktigt bra (jag har läst iaf de fyra första). En film som jag sätter upp på listan, direkt.
Är dom? Kul att någon här har läst lite av henne. Blev som sagt riktigt sugen på att ta mig en närmare titt på dom. Jag gillar när man ser en film eller TV-Serie som ger upphov till att man vill läsa förlagan som filmen/serien är baserad på/utgår från. Sådant är riktigt kul.
Tycker absolut att du ska se filmen, tror du skulle gilla den.
Posted 16 July 2008 - 01:04
Jag gillade första filmen och uppfljarna har inte gjort mig besviken. Tvärtom. Jag tycker särskilt intressant att se hur Julia Stiles roll sakta växt och jag hoppas att film nummer fyra kommer föra fram henne ytterligare i ljuset. Var det någon annan än jag som tyckte det var riktigt klart och tydligt att hon var Jasons/Davids flickvän tidigare?
Bra action, intressant ränkspel och rätt så snyggt (även om den inte har lika snygga fightingscener som i de tidigare filmerna).
Betyg: 7/10 eller 4/5
Posted 17 July 2008 - 21:36
Böckerna hör till "klassiker" bland fantasy skulle jag säga, läste själv om de tre äldsta (och njöt av dem) eftersom hon gett ut fortsättningar för några år sedan. Andra böcker har kommit mellan dem, dock... Filmen ska visst vara rätt fri från böckerna har jag hört. Men se den ska jag.Carty: Böckerna är riktigt bra (jag har läst iaf de fyra första). En film som jag sätter upp på listan, direkt.
Är dom? Kul att någon här har läst lite av henne. Blev som sagt riktigt sugen på att ta mig en närmare titt på dom. Jag gillar när man ser en film eller TV-Serie som ger upphov till att man vill läsa förlagan som filmen/serien är baserad på/utgår från. Sådant är riktigt kul.
Tycker absolut att du ska se filmen, tror du skulle gilla den.![]()
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 20 July 2008 - 17:47
Hört talas om Dixie Chicks? Jag blev nyfiken på bandet när 'Not Ready to Make Nice' började spela på radion, och jag gjorde vad varenda vettig människa gör i det läget. Jag googlade. Dixie Chicks är bandet som inte bara är största tjejband alla kategorier, de är också bandet vars frontfigur kläckte repliken: "Bara så ni vet, vi skäms över att George W Bush kommer från våran delstat". 10 dagar innan invasionen av irak. I filmen får man följa bandet tiden efteråt (givetvis sett ifrån deras perspektiv). Att så mycket kan transpirera från så lite - det kan bara ske i Usa. OK att somliga blir sura... jag tycker man överdrev när man brände skivor på bål... men kom igen? Dödshot? Jag tror man passerat gränsen för hälsosam patrorisism där. Facinerande, även om Natalie Maines har en märklig attityd. Dokumentären visar inga stora interna stridigheter efter mediakvarnarna börjat mala, om detta är den sanna bilden eller om eventuella stridigheter helt enkelt hållits borta från kameran låter jag vara osagt, det mesta känns dock genuint. Kanske insåg de att enda sättet att komma ut med karriären i behåll var att hålla ihop. -- BRA.

Posted 20 July 2008 - 23:56
En b-film av hög klass! Förväntade mig usla skådespelare och lika usel CGI och det fick man också. Nja fullt så dåligt är det inte, snarare tvärtom t.o.m. CGI är ganska bra och det var några bra skådespelare i alla fall.
Delvis så är den en riktigt skön actionladdad sci-fi rulle blandat med en del gore och lite naket
Casper Van Dien är verkligen en hopplös skådespelare men som tur är så var hans karaktär inte nån huvudroll i alla fall. Jolene Blalock gör en ganska bra insats i huvudrollen istället.
Många nya "bugs" och de Mecha-liknande Marauders var ett kul tillskott.
Den är definitivt inte bättre än ettan men den är ljusår bättre än tvåan i alla fall. Jag gillade den här filmen i alla fall men det är jag kanske ensam om? Spelar mig ingen roll vilket som
8/10
Winter is Coming
Posted 22 July 2008 - 12:18
Böckerna hör till "klassiker" bland fantasy skulle jag säga, läste själv om de tre äldsta (och njöt av dem) eftersom hon gett ut fortsättningar för några år sedan. Andra böcker har kommit mellan dem, dock... Filmen ska visst vara rätt fri från böckerna har jag hört. Men se den ska jag.
Har också hört att filmen ska vara rätt långt från böckerna. Har lånat hem den första boken i serien från biblioteket och gillar jag den så läser jag gärna mer och kanske köper böckerna själv framöver. Kul att flera uppskattar dom, det säger kanske inte om jag kommer gilla dom eller ej men ger iaf ett hopp om det då många av oss här delar samma intressen.
Posted 22 July 2008 - 18:26
Det finns - hör och häpna - två saker som gör den här mer intressant i mina ögon. Det ena är Vicky Pratt och det andra T.J. Scott. Det är båda för samma anledning: båda medverkade i Xena. rebtuav samtidigt faktiskt. Den sistnämnda regisserade flera av mina favorit avsnitt till och med. Filmen då? Tja vi har hört den förrut. Den är inte lika omfattande som Hallmarks filmade version från 99 men den är helt OK underhållning. Slutet är dessutom ganska OK det också. Hyfsade rollprestationer även om det inte är någon som direkt briljerar. -- OK.

Posted 22 July 2008 - 23:19
Posted 23 July 2008 - 12:40
En skaplig film som IMO inte har speciellt mycket med rollspelet med samma namn att göra. Ville se en fantasyfilm och en som var relativt enkel att ta till sig. Tycker att denna film fungerade utmärkt som det, även om jag hängde upp mig på en del saker. Filmen har tre problem som är mer störande än andra, dom stavas. En extremt överspelande Jeremy Irons, En väldigt enerverande Marlon Wayans samt halvfärdiga effekter. En film av den här typen kräver bra effekter för att vara trovärdig, när så inte blir fallet så tappar filmen en hel del redan där. Dom andra två elementen hjälper ju inte heller till att göra filmen bättre. Blir lite sugen på att se uppföljaren för att ta redan på hur den är.
Posted 23 July 2008 - 14:53
Carty: Jag gillade iofs D&D, men så har jag inte haft mycket med rollspelet och göra. Den har sina brister, men storyn i stort känns OK.

Posted 23 July 2008 - 14:59
komma fram till jordens medelpunkt, sätta sig på tvären med lokalbefolkningen och sedan fly därifrån .
-Ja, det låter ju inte något vidare. Speltiden är ju rätt kort för denna TV-Film.
Carty: Jag gillade iofs D&D, men så har jag inte haft mycket med rollspelet och göra. Den har sina brister, men storyn i stort känns OK.
Tor detta är en film som pendlar en hel del upp och ned när jag ser om den. Kommer ihåg att jag upplevde den bättre förra gången jag såg den och att jag vid något tillfälle inte ens ville se färdigt filmen.
Edited by Cartman, 23 July 2008 - 15:00.
Posted 23 July 2008 - 15:02
Man har dock löst det ganska bra, jag skulle tro att den som inte sett en mer omfattande filmatisering reflekterar kanske inte över det iöht.-Ja, det låter ju inte något vidare. Speltiden är ju rätt kort för denna TV-Film.komma fram till jordens medelpunkt, sätta sig på tvären med lokalbefolkningen och sedan fly därifrån .

Posted 23 July 2008 - 15:10
Du har möjligtvis inte sett Dungeons & Dragons 2: Wrath of the Dragon God? Ska vara någon fristående uppföljare till den första filmen.
Posted 23 July 2008 - 15:13
*lägger till den på listan*

This topic is locked