Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2009/2010

• Please log in to reply
478 replies to this topic

Poll: Elitserien 2009/2010

Vilket lag vinner Elitserien 2009/2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för Tre Kronor vid OS i Vancouver, Kanada?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilket lag vinner Allsvenskan 2009/2010?

Vote Guests cannot vote

#376 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 March 2010 - 19:19

:(

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#377 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 March 2010 - 20:41

Kanal 9 visar den sjunde och helt avgörande kvartsfinalen mellan Skellefteå och Färjestad på tisdag i Skellefteå Kraft Arena. Du följer den matchen och hela slutspelet här på slutspelssajten och i Kanal 5 Play, där du kan se matcherna live.

Sändningen börjar 18:30 med nedsläpp 19:00.

Yay. :)

-Gangstagrass

#378 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 March 2010 - 20:42

Jösses vad Aftonbladet svänger! Först var Norrena "en säkerhetsrisk" både före och efter sin avstänging. Sen har Engstrand (ersättaren i målet) varit suverän till inte alls bra. Och nu skriver de att Norrena kan spela "hem" guldet till LHC. Kanske de skulle sansa sig lite... :P
*Hockey och superhjältar*

#379 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 March 2010 - 20:47

Sådär är dom ju hela tiden. Innan den här matchen var det "nu vinner Skellefteå enkelt." Imorgon står det garanterat att allt är öppet och vem som helst kan vinna" No shit Sherlock. Och så är det med alla matchserier.

-Gangstagrass

#380 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 28 March 2010 - 21:09

Blir en tuffa matcher, i båda matchsterier. Kvällspressen är som den är.

Blir en högst intressant sjunde mellan Linköping och Frölunda. Tycker fortfarande att Frölunda sett bättre ut i den serien än LHC.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#381 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 March 2010 - 16:30

Ska bli spännande att se matcherna i morgon, jag kommer hoppa mellan K9 och C+. :)

Johan Harju har valt att bryta sitt kontrakt med Dynamo Moskva. Jag fick uppgifter om det redan för någon vecka sedan men då nekade hans agent i sten.
Om han spelar i elitserien nästa säsong är chansen stor att den klubben är Luleå Hockey. Men mycket avgörs hur det går i VM.
Gör han bra ifrån sig där spelar han på andra sidan Atlanten. norrbottens kuriren

Tampa eller Luleå alltså. Omark har också brutit kontraktet, som var på 1+1, han lär nog satsa på NHL och Oilers. Han vart trea i interna poängligan i Dynamo. :)

Luleås J20 lag har valt att möta Leksand i semifinalen (avgörs i en match) till helgen, (eftersom LHF vann grundserien i Super Elit Top 8 så får de välja lag, det stod mellan leksand och Brynäs med Markström mfl, a-lagsspelare).

Luleå Hockeys matcher, semfinalen på söndagen och antingen det blir final / bronsmatch på måndagen kommer att sändas över webbTV - och mer information om detta kommer lämnas när vi har alla detaljer klara för oss.

Yay, kanske jag kan titta på. :)

Edited by GaterGirl, 29 March 2010 - 16:38.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#382 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 March 2010 - 20:56

På tiden att FBK åker ut i kvartsfinal, 2000 var visst senaste gången. :thumbsup:

Junior-SM för J20 och J18 sänds i webb-TV
Junior-SM för J20 och J18 sänds i webb-TV 2-5 april.
Junior-SM för J20 och J18 sänds i webb-TV
JSM-slutspelet för J20 och J18 i påsk på Hovet/Globen kommer att sändas i webb-TV på www.swehockey.se

länk

skulle vara kul att se men jag kommer inte vara hemma i påsk, får se om jag kan få någon internettid.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#383 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 March 2010 - 21:48

Jaaaaaa! Semifinal! :thumbsup:

-Gangstagrass

#384 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 March 2010 - 22:21

En liten tröst var ju det, att Färjestad i alla fall åkte ur. Men jävligt bittert att Frölunda tappade en ledning med 3-1 i matcher till det där. Men jaja, det hade knappast burit hela vägen till final ändå. Hoppas verkligen att Djurgården fullkomligt kör över Linköping nu. Jag vill se KROSS!!! :evil:

#385 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 30 March 2010 - 22:26

Jag hoppas att få se det med :). Semifinal är redan en bra prestation för Djurgården i år men jag hoppas att man verkligen spelar hårt och tufft mot LHC.
Batman Begins

The Dark Knight

#386 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 March 2010 - 12:05

Expressen har en ganska bra artikel om jättarnas (Färjestad och Frölunda) "fiasko", och även om det är ett starkt ord att ta i sin mun (jag tycker ett fiasko hade varit kvalserien, så rör det många tänkvärda poänger. Och jag tänkte komma med lite funderingar i samma stil kring hur Frölunda bör agera kommande säsonger.

Målvaktssidan: Johan Holmqvist har ju inte direkt stärkt sina aktier till NHL eller KHL med den här säsongen, inte statistikmässigt sett i alla fall. Fast som jag ser det är problemet inte Honken, han är ojämn ibland, men kan vara en riktigt matchvinnare andra matcher. Felet, som jag ska gå in på, är nog mer backarna. Eller försvarsspelet i stort. Ett litet problem är dock att de borde ha låtit en reserv spela mer, och jag hade hellre sett Sebastian Idoff eller Pontus Hansson matchas in än Gusten Törnqvist.

Backar: HÄR behöver Frölunda förstärka. Särskilt om Niskala försvinner till KHL, som det ryktas om, och om de ska satsa pengar nästa år behövs en eller två värvningar här. Gärna stabila bakåt, Ronnie Sundin- eller Sanny Lindström-typen. Philip Larsen försvinner också, men Christian Bäckman hoppas jag stannar. Optimalt vore en offensiv och en defensiv back här. Det behövs också en trygghet defensivt, som gäller både forwards och backar, ett stabilare spel där Honken inte lämnas ensam så mycket. Jag hoppas på att Peter Andersson utvecklas nästa år och får vara hel.

Forwards: Till att börja med kan man väl gissa på att Niklas Andersson slutar nu. Pebben hoppas jag kör ett eller två år till, Joel Lundqvist också. Även om de har varit skadade. Men det har ju varit ett problem hela säsongen, skador bland framförallt centrarna. Andreas Karlsson kom ju tillbaka till slutspelet, matchades försiktigt i början men var en av Frölundas bästa spelare. Riku Hahl är en klasspelare som för ofta är skadad tyvärr. Här finns dock en härlig blandning av veteraner och unga, lovande spelare. Och det är de unga spelarna som jag tycker att de ska satsa på, inga dyra värvningar här helst. Fredrik Pettersson är kanske inte jätteung, men en egen produkt och en av de bästa poängmakarna i laget. Carl Klingberg, Nicklas Lasu, Joakim Andersson, det finns talang här, och det finns andra som kan få chansen underifrån. Detta hade kunnat bli precis samma spännande blandning av gammalt och nytt som Djurgården har, där alla kedjor kan producera. Men jag undrar om de fortfarande fokuserade för mycket på Kallio och Niklas Andersson här.

Tränare: Ulf Dahlén har ju inte riktigt fått till något stabilt spel, utan Frölunda har svajat ordentligt. Stephan Lundh bidrog till en annan trygghet när han kom in, kanske vore han ett bättre namn som huvudtränare? Önskvärt vore också att Frölunda satsade på målvaktsutbildning, titta på hur Erik Granqvist i Färjestad utvecklar målvakt efter målvakt. Robin Rahm t.ex, som har tillhört Frölunda, men fick sitt verkliga lyft i FBK.

Så...jag hoppas att Frölunda behåller kärnan här, men städar ut lite dyra, skadebenägna spelare. Ger centrar som Mikael Johansson och Joakim Andersson mer speltid, och satsar hårt på Nicklas Lasu och Carl Klingberg. I stort, en mer långsiktig ungdomssatsning och försök hitta klubbens identitet igen! Det håller inte att ha en dyr spelartrupp och få panik så fort det går lite tungt. Jag tror att Frölunda skulle nå precis samma resultat med en billigare och yngre trupp, och då skulle alla se det som ett steg i rätt riktning istället för att vråla fiasko så fort de förlorar två matcher i rad.

#387 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 31 March 2010 - 16:23

Tror att om lagledningen ser det som ett fiasko så är det en bra grej. Att ha Elitseriens troligtvis största (top-2 i allafall) budget, och sen förlora en kvartsfinalserie som man leder redan med 3-1, ja då har man misslyckats med mycket.Fast det MODO sysslat med de sista åren är ju värre om man kollar att de vann SM för bara några år sedan och efter det har haft svårt att hålla sig borta från kvalserien. Jag ser ett problem med Frölunda just hur sportchefen och diverse scouter sköter sitt jobb. De finns ju klasspelare som man skaffar som spelar väldigt bra, men i år t ex så dökt det ju upp en massa halvfloppar som var dyra och försvann ungefär lika snabbt som de dök upp. Sådana grejer behövs verkligen inte i en trupp vars mål är att alltid vinna SM, något som man haft resurserna till i flera år. Jag tycker att om man har såpass stark ekonomi, och om publiken är så bra som de är i Göteborg så förtjänar den klubben mer. Så egentligen så har jag ungefär samma åsikt om den klubben som du har tror jag.
Batman Begins

The Dark Knight

#388 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 March 2010 - 17:00

Självkritik är bra i det här läget, ja. Men fiasko var inte deras ord. Det som har varit lite av problemet har varit paniken som kommit rätt fort i laget, det är nog mycket därför de har gjort en mängd rent ut sagt underliga värvningar. Men att många kommer och försvinner lika fort visar ju på att tålamodet inte riktigt finns där, och det är tålamod, identitet och trygghet som Frölunda behöver satsa på.

#389 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 31 March 2010 - 18:16

Jo, menade alltså att det skulle vara nyttigt att se det som ett fiasko från lagledningens sida. De får kalla det vad de vill. Men att bli liksom avslappnad och halv nöjd med sina resultat är rätt farligt inom idrott och bör undvikas. Möblera gärna om lite, och när man kollar upp diverse importspelare och signar med dem så gärna att de signar minst 2-års kontrakt och att de håller hög nivå.Man har resurserna så jag tycker att de borde ha kompetensen också. KHL är svårt att tävla emot eftersom de ibland ger helt tokigt höga löner, och eftersom ligan fått dåligt rykte på grund av den instabila ekonomin så gör vissa lag så att när de lockar stjärnspelare så erbjuder de att t ex betala ut 70 % av lönen(som är extremt bra) samma dag som man skriver på.
Batman Begins

The Dark Knight

#390 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 06 April 2010 - 10:57

Kom igen nu SAIK och Linköping. :rambo:

Luleås J20 lag tog brons i JSM, slog SAIK med 3-0 i bronsmatchen. :thumbsup:

#391 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 06 April 2010 - 14:14

Mattias Modig lämnar Luleå för Brynäs, skrivit på för 1 år. Läck har skrivit kontrakt med NHL klubb, Markström lämnar nog också brynäs. Lycka till Modig, han kan nog utvecklas mer under Alcen (brynäs målvaktstränare). Jag hoppar verkligen inte David Rautio (som skrivits i NSD) är tänkt att bli Modigs ersättare, han spelade i Div 1 förra säsongen, det behövs en mer rutinerad målvakt tycker jag. Men det kanske tyder på att de ska satsa på Anders Nilsson som första målvakt.

Omark och Harju har skrivit kontrakt med olika NHL klubbar och ska för första gången inte spela i samma lag. Omark med Oilers och Harju Tampa Bay. Hoppas verkligen de gör ett försök där borta och inte bara lämnar direkt om de inte tar en fast NHL plats, som vissa andra spelare tex Dick Axelsson.

#392 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 07 April 2010 - 17:29

onsdagens och torsdagens matcher på tv

onsdag
canal plus: Hv71- Saik
kanal 9: djurgården - linköping

torsdag
canal plus: Hv71- Saik
kanal 9: djurgården - linköping

Daniel Alfredsson har nu gjort 1000 NHL matcher, grattis. :)

#393 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 April 2010 - 17:45

Meh, varför kan inte Canal + och Kanal 9 turas om och byta matchserie? (Eller helst visa alla SAIK-HV71 matcher på Kanal 9. :P )

-Gangstagrass

#394 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 April 2010 - 18:09

Snabb ledning för Linköping. Ska de lyckas vända en matchserie till när egentligen inget talade för dem? Då blir jag ju t.om imponerad. :P

#395 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 April 2010 - 05:54

Gött, Linköping vann inte. Annars hoppas jag mest på att Hv71 tar hem bucklan, jag har bott nära Jönköping och har alltid gillat HV på något sätt helt enkelt. En trevligare kille än Johan Davidsson är nog svårt att hitta och de har en hel drös med grymma juniorer, Tedenby, Petersson, Önerud, Adam Almqvist osv.osv.

#396 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 April 2010 - 19:02

nu är nog finallagen klara, hv leder med 3-0 och dif med 4-0 i början av andra perioden. jag tror inte de tappar det här. (tyvärr)

#397 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 April 2010 - 19:32

Gött säger jag. Framförallt Linköping ser jag gärna misslyckas, men jag föredrar verkligen Hv71 framför Skellefteå också. Kan bli en spännande final, som jag nog tror att Djurgården plockar hem i så fall. De verkar ha fått till sitt spel i år! Kanske lite halvtrist med ettan mot tvåan i en final, men vem trodde å andra sidan att Djurgården skulle bli tvåa i grundserien och gå till final?

#398 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 April 2010 - 20:59

Ja, Djurgården är verkligen en överraskning.

Som det ser ut nu kommer det bli ett nytt elitserielag nästa säsong, AIK ligger tvåa inför sista omgången och har jumbon Växjö hemma i sista matchen. Fast det är rätt så jämnt Leksand/Almtuna är 2 poäng bakom, Rögle 1. Södertälje kommer att spela i Elitserien, de har ett ointagligt försprång.

#399 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 April 2010 - 22:06

Fantastisk säsong av Djurgården hur det än går i finalen. Betydligt mindre budget än topplagen men riktigt välfungerande lagspel och många unga spelare som spelat väldigt bra.

Kul att märka att Hockey fortfarande är den lagsporten där det inte alltid handlar om vem som köper häftigaste spelarna från blocket efter ha scoutat dem via text-tv. HV71 är ett väldigt starkt Hockeylag. Det är Djurgården också.

Jag är väldigt imponerad.
Batman Begins

The Dark Knight

#400 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 April 2010 - 05:30

Ja, jag hoppas att andra klubbdirektörer (*host* se och lär, Frölunda*host*) tar intryck av detta. Både Hv71 och Djurgården är som sagt LAG med stor bredd. Fast jag tror nog att Hv har en lite större topp med Davidsson, Voutilainen, Puistola och Petrasek där. Som i och för sig inte har kommit igång helt. Det ska hur som helst bli en häftig finalserie, jag hoppas på att det smäller, går snabbt och att juniorer som Tedenby eller Krüger t.ex blir tongivande. :)