Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#376 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 March 2010 - 12:07

Jag hade planerat att se Nora Inu, men naturligtvis glömde jag av tiden. Hopplös starttid, kvart i elva. Kunde dock inte låt bli att se brottstrycken av den och av det lilla jag såg är det helt klart så att fotot som vanligt är mästerligt. Men man är ju lite som Woody Allen och är lite tvångsmässig med att man måste se en film helt från början... :)

Såg förövrigt Rödskägg i helgen som var lysande och ser fram emot mer Kurosawa på SVT (inte minst Dodesukaden).
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#377 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 March 2010 - 12:33

Noi Albinoi (2003)
Jag bestämde mig för att åtgärda min brist på kunnskap på isländsk film och spelade in den här rätt nyligen från SVT. Jag vet faktiskt ärligt inte var jag skall börja. Filmen är väl egentligen inte min kopp kaffe, en slice of life film i proncip helt utan driven handling. Större delen av filmen känns det mest som om man driver runt i byn tillsammans med Noi. (Det kan ju å andra sidan vara det som man var ute efter). Helt OK film om man gillar filmer där hela poängen är att man skall involvera sig i huvudkaraktären är det inte är helt klart vad syftet med filmen är. Men jag satt mest och funderade var man hittat den där fula mössan, den kan inte ens vara snygg på Island... -- Dålig.

Edited by XC, 19 March 2010 - 12:33.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#378 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 March 2010 - 13:40

XC: har du sett 101 Reykjavík?

Jag hade planerat att se Nora Inu, men naturligtvis glömde jag av tiden. Hopplös starttid, kvart i elva. Kunde dock inte låt bli att se brottstrycken av den och av det lilla jag såg är det helt klart så att fotot som vanligt är mästerligt. Men man är ju lite som Woody Allen och är lite tvångsmässig med att man måste se en film helt från början... :)

Såg förövrigt Rödskägg i helgen som var lysande och ser fram emot mer Kurosawa på SVT (inte minst Dodesukaden).

Åh, vad trist att du missade. Ja, tiden är inte den en allra bästa. Särskilt när man måste kliva upp tidigt nästa dag... Jag håller med dig: en film ska man helt klart se från början annars får det vara. Du får säga till om du vill ha hjälp med att komma ihåg nästa veckas film?

Rödskägg missade jag då den gick förra veckan :(

Edited by Synon, 19 March 2010 - 13:45.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#379 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 March 2010 - 14:34

@Synon: Nope, såvitt jag vet så är Noi Albino min första isländska. Skall kika närmare på ditt tips. :)

Edited by XC, 19 March 2010 - 14:34.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#380 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 19 March 2010 - 17:05

@Synon: Nope, såvitt jag vet så är Noi Albino min första isländska. Skall kika närmare på ditt tips. :)

Isses tös! Har du missat Hrafninn flýgur ? Skandal. :P

Edited by Kizmiaz, 19 March 2010 - 17:10.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#381 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 March 2010 - 17:16

Precis vad jag tänkte säga. :)

Rödskägg är grymt bra. Ska SVT visa Dodesukaden?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#382 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2010 - 17:16

Precis vad jag också tänkte. Korpen flyger är ju en ganska bra film, om minnet stämmer, är ju ett antal år sen jag såg den.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#383 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2010 - 17:54

När jag skrev "brist på kunskap" menade jag förstås att jag i princip var omedveten om att det producerades film på Island. :P Korpen flyger står på listan att se när jag springer på den. En annan film som jag gärna skulle vilja se är Astropia/Dorks and Damsels. Om någon av dem dyker upp på någon av gratiskanalerna så får ni gärna hojta till. :)

fqq5BYam.jpg

#384 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 March 2010 - 18:01

Rödskägg är grymt bra. Ska SVT visa Dodesukaden?

Det vet jag inte, men det förutsätter jag, om nu Kurosawa-retrospekten är en medveten satsning, vilket den verkar vara. Det är kanske hans bästa film, imo (även om det var länge sedan jag såg den). Och hans första färgfilm om jag inte missminner mig. Dock mottogs den ju inte så väl direkt (av kritiker eller publik) vilket faktiskt ledde till ett allvarligt självmordsförsök av Kurosawa.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#385 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 March 2010 - 18:26

Precis vad jag också tänkte. Korpen flyger är ju en ganska bra film, om minnet stämmer, är ju ett antal år sen jag såg den.

Heh, även jag tänkte på det. :P
Föresten, min föredetta Dramalärarinna var med i den. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#386 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2010 - 19:06

Någon mer modern klassiker från Island som jag borde se? :P :lol:

fqq5BYam.jpg

#387 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 March 2010 - 19:24

Det vet jag inte, men det förutsätter jag, om nu Kurosawa-retrospekten är en medveten satsning, vilket den verkar vara. Det är kanske hans bästa film, imo (även om det var länge sedan jag såg den). Och hans första färgfilm om jag inte missminner mig. Dock mottogs den ju inte så väl direkt (av kritiker eller publik) vilket faktiskt ledde till ett allvarligt självmordsförsök av Kurosawa.

Oj, snacka om att ta sin kont på för stort allvar...

Jag tyckte dom sa igår att dom skulle visa fyra filmer och dom nästkommande två veckorna visar dom Den vilda flykten och Himmel och helvete. Men jag vet inte om det är allt.

Edited by Wylie Times, 19 March 2010 - 19:25.

-Gangstagrass

#388 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 March 2010 - 19:32

Det är väl lite "typiskt" japaner, företagsledare som begår Seppuku om de misslyckats med sitt företag osv... :(
*Hockey och superhjältar*

#389 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2010 - 19:38

Rovdyr [voddler.com]
Konceptet i sig är väl kanske inte nytt, men den här filmen lyckas i de partier där Död Snö kanske lämnade en del att önska. Karaktärerna känns dynamiska och naturligt vänskapliga med varandra. Den är inledningsvis lite seg tycker jag innan det drar igång på allvar - med det kan ju bero på att jag såg filmen utan text och hade lite problem med att hänga med i dialogen. Gillar att man dessutom inte öser på med blodet utan håller det på en mer lågmäld nivå. Och slutet, där det indikeras att tanten kanske vet mer om vad som pågår i skogen (och kanske till och med förlorade maken?) känns som det bättre av två föreväntade slut. Musiken är även den riktigt bra, även om de bättre scenerna inte har mer ljud än konstgjort fågelljud och kvistar som bryts. Jag får dessutom en känsla av att filmen utspelar sig någon gång runt 70/80-talet, en fördel kanske då man inte behöver lägga med någon löjlig "ingen täckning på mobilen"-scen. Filmen kanske kan tyckas lite kort med sina 76 minuter, men jag tror inte man kunnat lägga till så mycket mer utan att dra ned tempot i filmen. Hellre en kort, tight film än en låg film som det känns som man kan snabbspola sig igenom. -- BRA.

Edited by XC, 19 March 2010 - 19:41.

fqq5BYam.jpg

#390 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 March 2010 - 00:45

Zombieland

Zombie-apokalypsen har tagit över världen och vi får följa några överlevare och deras sökande efter en fristad. Tonåringen Columbus, som stenhårt följer sina egna överlevnadsregler, möter Tallahassee, en skjutglad cowboy. Tillsammans ger de sig ut på vägarna och där stöter de på systrarna Wichita och Little Rock. Äventyret kan börja.

Gillar inledningen på filmen där en berättarröst tar oss in i handlingen på ett underhållande sätt. Roligt att få ta del av hans regler för att överleva. Sedan tar förtexterna vid och även där är det gjort på ett snyggt sätt där olika scenarion visas i slowmotion.

Jesse Eisenberg gör en strålande insats som den neurotiske tonåringen med sina egna regler och längtan efter en flickvän. Bra personkemi med Woody Harrelson som jag alltid tycker levererar. Härligt, galet tempo som tyvärr mattas av när systrarna introduceras. Inte den galna biten dock, men charmen i filmen svalnar betänkligt. Efter 60 minuter är jag mätt på filmen.

3/5

Edited by Synon, 20 March 2010 - 00:45.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#391 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 March 2010 - 01:23

Eden Lake

En film som blivit mycket upphaussad men som jag undvikit att höra nåt specifikt om i förväg. Det visar sig vara en rätt typisk "par blir terroriserade av lantisar" film med varenda dum skräcklichée du kan tänka dig. Inklusive sällynt korkade huvudpersoner vilket gör att jag aldrig känner någon som helst sympati för dom. Jo i slutet är det förstås svårt att inte känna för den stackars Jenny men slutet i sig är så förutsägbart att det nästan förtar från ett annars riktigt bra slut.

Men upptakten till det hela är upprörande löjlig och manuset är typen där man gärna vill ha en dialog med huvudpersonerna i stil med "Nej vad gör du är du helt dum i huvudet".

Suck. Det finns riktigt bra skräckfilmer som gör det här mycket bättre. Devliverance, The Hills Have Eyes och Straw Dogs för att nämna några. Jag kom speciellt att tänka på den sista och Ils som använde hela "omg, det är barn grejen" på ett mycket bättre sätt och det är den knappast ensam om. Jag spoilermarkerar eftersom det sabbar filmen om man vet vad jag syftar till men har ni sett den vet ni garanterat vilken jag menar.

2/5

@Synon: Jag håller med om att den inte håller riktigt hela vägen vilket är synd. Måste också hålla med om att förtext sekvensen som illustrerar Columbus regler ackompanjerat till For whom the bell tools är helt suveränt gjord. :) Tyvärr sätter den kanske lite för hög standard för resten av filmen.

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:36.

-Gangstagrass

#392 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2010 - 00:45

Shutter Island
Fantastisk inledning på filmen när vi anländer till Shutter Island ackompanjerad av mäktig musik som bygger upp stämningen på ett underbart sätt. Olycksbådande och spännande på samma gång. Fortsättning följer..

4,5/5

#393 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 March 2010 - 01:33

Alice in Wonderland 3D

Down, down, down. Would the fall never come to an end?

3,5/5

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:36.

-Gangstagrass

#394 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 March 2010 - 17:56

My Name is Bruce

En tonåring släpper lös en Kinesisk demon och den ända som kan rädda staden är skådespelaren Bruce Campbell.

Jag hade förhoppningar för den här filmen men sanningen är att den är rätt usel. Den går för hårt på att vara en parodi på Bruce Campbell och hans gammla B-filmer. Den är alldeles för oseriös för att vara bra eller rolig.
En stad kidnappar en monster-actionhjälte skådespelare för att hjälpa dem besegra en demon låter väldigt roligt och har mycket potensial men när det hela blir en parodi så försvinner både potensialen och det roliga.
Första halvan var rätt usel i ett försök att göra filmen så B, fåning, överdriven som möjligt med dåligt skådespeleri och en hjälte man bara inte kan tycka om.
Inte fören mot slutet så tar sig filmen lite och blir underhållande och förförsta gången så skrattar jag lite. Om man sedan bara bortser från det typiska Bruce Campbell-skräpslutet.
Är du ett Bruce Campbell-fan, så får du nog ut lite underhållning från den här filmen men annars skulle jag skippa den här.

3/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#395 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2010 - 19:55

Il y a longtemps que je t'aime (Jag har älskat dig så länge)

Efter att ha tillbringat 15 år i fängelse kämpar Juliette för att komma tillbaka till livet. Vid sin sida har hon sin syster, Léa.

Lågmält berättad story där känslorna till en början hålls undan för att sedan sakta börjar sippra fram till slutet där känslorna exploderar. Ingen lämnas oberörd. Kristin Scott Thomas överraskar mig då jag tidigare haft lite svårt för henne, men här äger hon filmen. Med små medel får hon fram ett känsloregister som inte går av för hackor. Striden inom henne är uppenbar: samtidigt som hon kämpar för att komma tillbaka till ett normalt liv så väcker det motstridiga känslor inom henne. Slutscenen är magnifikt genomförd och griper verkligen tag om en. Sista repliken är perfekt som avslutning: "Jag här här", säger Juliette och ser på sin syster. Ja, hon är här. Närvarande. Tillbaka till livet. Rörande. Elsa Zyberstein tycker jag passar bra i rollen som lillasystern som gör allt för att ta igen förlorad tid med sin syster, samtidigt som hon skäms för anledningen till den långa skilsmässan.

4/5

Edited by Synon, 21 March 2010 - 19:58.

#396 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 March 2010 - 20:02

@Synon: :hug:

-Gangstagrass

#397 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2010 - 20:08

Aw, gulle dig - tack :)

#398 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 March 2010 - 23:33

Johan Falk: Leo Gaut

6:e filmen om Johan Falk.
Ett krogkrig råder i staden och GSI försöker förgäves hitta en lösning på problemet. Samtidigt terroriseras Leo Gaut, en krogägare som Johan Falk satte dit för mord och överfall 11 år tidigare, av en grupp som vill att han ska tvätta pengar åt dem.

För den grupp om inte är särskillt insatt i Johan Falk's filmer så var Leo Gaut skurken i första filmen, Noll Tollerans, från 1999.
Underhållande, spännande och helt OK.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#399 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 22 March 2010 - 15:40

Kairo (2001)

Vill du träffa ett spöke? Gå till www.spök... Skojar bara. Fast ändå inte. I en värld som sakta håller på att bli med internet går något väldigt fel och de dödas värld (genom internet) tar sig över i de levandes värld. Mer än så kan jag egentligen inte berätta, för så mycket mer var det inte, eller inte vad jag förstod i alla fall.

Men intrigen åsido, som på ytan är enkel men innehåller mer djup om man ser bortom utanpåverket, så är det ett ganska långsam drama där skräcken liksom sipprar in och tar över både karaktärerna och publiken. Tyvärr räcker dock inte det. Trots ett par scener av god J-horror klass och i grunden ett bra drama, är det en något haltande film som aldrig riktigt lyckas gripa mig som tittare. På något sätt förblir jag distansierad och har svårt att gripas av och känna för eller förstå karaktärerna (genom vilka berättelsen berättas). Det är för många karaktärer, vilka i sig är välskrivna och välspelade men deras relation till varandra och filmen som helhet haltar och jag tappade ärligt talat tråden under delar av filmen.

Men det är inte dåligt, bara inte så bra som det kunde varit. Foto, skådespeleri var där, manuset lämnade dock en del övrigt att önska och regin likaså. Men det är en stabil om än lågmäld skräckfilm. Problemet är bara att delarna inte håller ihop och att det bitvis är svårt att förstå hur det som händer ska tolkas. En irriterande klippteknik med plötsliga hopp mellan karaktärer och platser underlättar inte heller.

The Descent: Part 2

Nej, nej, nej. Detta var inte bra någonstans. Läs mer här.

Un Jeu d'enfants (2001)

Ett välbärgat par med två barn, en pojke och en flicka, bor i stor lägenhet i Paris. En dag får de besök av två äldre människor som säger sig ha bott i lägenheten som små. Föga förvånande är detta starten på en resa ner i galenskap och ondska. Med barnen i centrum.

En godkänd men knappast omvälvande fransk skräckfilm som med små medel och ett långsamt tempo lyckas i sitt uppsåt, att skrämma och underhålla. Historien är enkel och berättas genom lågmälda scener med en air av Polanski och även Kubrick. Det är dock en mycket tunn doft av bägge regissörer, för att detta är en väsentligen en tv-film och som sådan klart godkänd, men håller inte riktigt för det stora formatet. Fotot är filmens starka punkt, skådespeleriet är av god klass, men som sagt historien är knappast originell och det når aldrig riktigt hela vägen. Det finns goda ansatser men det hade krävts mer för att göra ansatserna till en berättelse. Det räcker för stunden men inget som lämnar några större avtryck. I och med att den är fransk slipper man amerikanska överdrifter, vilket är uppfriskande. Dessutom är det ju kul att se att fransk skräck inte "bara" är vansinniga blodorgier eller erotiska vampyrfilmer. :)

Edit: Kom på de nya riktlinjerna och ändrade mitt inlägg accordingly.

Edited by dukeofnewyork, 22 March 2010 - 20:52.

---

--- | filmtipset | ---

#400 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 March 2010 - 15:43

Äntligen recensioner av dig :thumbsup: Jättekul! Fast mindre roligt att läsa om Descent II, gillade första jättemycket :(