Ja exakt vad ska vi frossa i nu då?Dags för vår sista film i zombie-frossan. Känns en aning vemodigt faktiskt.
Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)
Posted 16 June 2010 - 22:28
Winter is Coming
Posted 16 June 2010 - 23:05
Ja exakt vad ska vi frossa i nu då?

Saruman FTW
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 16 June 2010 - 23:06
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 17 June 2010 - 00:31
Jag är dessutom lite av en expert i det området då han är min favorit-Dracula.
Dracula/Horror of Dracula (1958)
The Brides of Dracula (1960)
Dracula: Prince of Darkness (1966)
Dracula Has Risen from the Grave (1968)
Taste the Blood of Dracula (1970)
Scars of Dracula (1970)
Dracula A.D. 1972 (1972)
The Satanic Rites of Dracula (1973)
The Legend of the 7 Golden Vampires (1974)
Listan kan kortas ned. T ex i "The Legend of the 7 Golden Vampires" så spelar någon annan Dracula (men det är samma Van Heling), i "The Brides of Dracula" så är Dracula inte med (men den utspelar sig direkt efter "Horror of Dracula" och handlar om samma Van Helsing) och "Scars of Dracula" har ingen koppling till de andra filmerna mer än att Lee är Dracula.
Så, vad tycker ni andra? Fler som hänger på?
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 June 2010 - 01:00
Åter till ämnet
Day of the Dead (2008)
Om denna film finns det inte mycket att säga, det mesta med den är ganska uselt. Dåligt skådespeleri, lövtunn story, fult foto och zombies som klättrar på både väggar och tak?! Speedzombien är väl en sak men denna "hyperspeedzombien" är att ta det lite väl långt. Kul med homage till karaktärerna till originalfilmerna med att några har deras namn annars. Ganska schysst zombieslaktande även fast jag tyckte de vapen de sköt med lät som ärtbössor. Varför hamnade kompetenta skådespelare som Mena Suvari och Ving Rhames i denna soppa för? Nä skräpfilm som jag klarar mig utan i framtiden.
3/10
Winter is Coming
Posted 17 June 2010 - 22:49
Det skulle jag gärna göra, men jag har ADSL-lina, så internetkanalen är inte direkt något alternativ och ekonomin är för skakig för köpe-DVD.Åh... Bra tips
Då tar jag ju för givet att även du hakar på, Kizmiaz?
Men det fixar väl till sig, och då har jag ju edra erfarenheter om vad som är sevärt och inte.
(゚、 。 7
じしf_,)ノ
Posted 17 June 2010 - 23:22
Oops, där försa jag mig visst. Jepp, det här är inget annat än ren och skär dynga. Uselt och korkat manus fylld av dumma klicheer, usla skådisar, usel regi, värdelöst utförande på alla punkter. Att ha med några kompetenta skådisar som Men Suvari och Ving Rhames hjälper inte ett smack. Dom skämmer bara ut sig. Zombierna? Ok, speed zombies men det finns gränser. Det här är mer Vampire zombiessom är super snabba och förintas av eld.
Jag klagade lite på att Dawn remaken inte hade så mycket att göra med originalet men i det fallet gjorde det inte heller så mycket eftersom det ändå var en väldigt bra film. Den här filmen har inte ett skit med originalet att göra förutom namnen på vissa karaktärer och namnet på filmen som producenterna till den här filmen drar ner i skiten.
Edited by Wylie Times, 17 June 2010 - 23:23.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 17 June 2010 - 23:29
Day of the Dead (2008)
En mystisk sjukdom härjar i staden. Soldaten Sara Bowman har som uppdrag att se till att vägspärren in till hennes hemstad inte bryts. Men livet i staden blir snart ett helvete när de sjuka börjar muteras till ondskefulla människoätande varelser.
Mycket bättre än jag trodde. Jag väntade mig värdens skit men blev mycket possitivt överaskad.
Som med de flesta saker så handlar det om hur man ser på saken.
Som remake av George A. Romero's klassiker Day of the Dead så är den en skamlig katastrof och känns mer som att den hintar till orginalet än är en remake. Ett par karaktärer med samman namn som i orginalet, en "zombie" som lyder order och en bunker som liknar den i orginalet räcker inte för att bli en remake. Snarare reimagine eller inspirerad av.
Dessutom så är varelserna i filmen inga Zombies. Det ända de har gemensamt med zombies är att de äter människor. De här varelserna muterar till en grotesk form, de förvandlas till aska när de utsatts för eld, de klättrar på väggar och tak, de använder skjutvapen, kör bilar, klätrar på stegar och låter som Godzilla.
Så jag gjorde så att jag struntade i kopplingen som "remake" till orginalet och såg varelserna som mutanter istället för zombies och fick därför ut mnycket nöje av filmen.
Som remake av Day of the Dead och zombiefilm så är den här filmen skandalöst dålig men som en egen fristående film med eget mytos så är den faktiskt helt OK.
6,5/10
Vad tycker ni andra? Om ni kopplar bort att det ska vara en remake av Romeros Day of the Dead och tänker er zombiesarna mer som ett eget väsen av mutanter med egen mytlogi, vad tycker ni då om filmen? Hade den varit bättre om så hade varit fallet?
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 June 2010 - 23:59
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 18 June 2010 - 19:15
Day of the Dead
Slarvigt manus som enbart fokuserar på action och 'coola' effekter. Dåliga skådespelare och jag förstår inte hur Ving Rhames kunde ställa upp på det här. Var han i så desperat behov av pengar? Jag kan tänka mig att de anlitade honom för att rida på vågen från den bättre remaken Dawn of the Dead där han var med. Dock spelar han ej samma karaktär ska påpekas. Och den här filmen har inget med originalet att göra mer än titeln och några namn som fått följa med. Remake är helt klart fel benämning att använda för denna film. Övergår mitt förstånd hur Romero kunde låta dem komma undan med att utnyttja honom och hans film för att tjäna en hacka.
Zombisarna ser mest komiska ut där de stönar och springer som om de gjort på sig. Och se där, de kan hantera gevär minsann. Och klättra på väggar. Eh. Inte är det så värst snyggt gjorda heller. Men vi får vår beskärda del av blod och köttslamsor så det räcker och blir över. Efter 40 minuter har jag totalt tappat intresset och får lov att anstränga mig extra mycket för att se klart spektaklet.
...
Crusader: Svar nej. Var så många andra delar som var dåligt genomförda: manus, regin, skådespelare, makeup, "mutanterna"...
Känns faktiskt tragiskt att behöva avsluta en så rolig genomtitt av zombie-filmerna med det här lågvattenmärket
Nåja, ni har väl inte glömt bort att gå in i den andra tråden och rösta på vilken film ni gillade bäst?
Tack allihopa för att ni ville och orkade hänga med i en gemensam titt på Romeros zombie-filmer och extra plus till er som hakade på remaksen
Posted 18 June 2010 - 23:10
Den här filmen hade jag ju redan sett via Voddler så jag snabbspolade mig igenom den kan man nog säga.
Förra gången jag såg den tyckte jag att den var helt OK, men nu efter att ha sett alla (Romeros) zombie filmer så är den den sämsta av remakens och sämre än ett par av originalen.
Jag gillar speed zombies men super speed zombies var ju lite att ta i tycker jag
Edited by Georgia, 18 June 2010 - 23:10.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 22 June 2010 - 13:44

[Källa]
De hör hemma hos varandra känns det som. (Och vi om bott/bor hos en katt vet ju att det är helt sant).

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 22 June 2010 - 15:55

Edited by Kizmiaz, 22 June 2010 - 16:02.
(゚、 。 7
じしf_,)ノ
Posted 29 June 2010 - 18:32
---
Night of the Living Dead (1968)
Under ett besök på kyrkogården blir Barbara och brodern Johnny överfallna av en man. Efter ett slagsmål ligger Johnny medvetslös på marken, och den mystiske mannen ger sig återigen på den försvarslösa Barbara. Hon lyckas fly till ett ödeliggande hus, och får snart sällskap av fler människor med en sak gemensamt: de flyr alla från de levande döda som plötsligt återuppstått.
Jag har ett speciellt förhållande till den här filmen då jag efter att ha sett den hur många gånger som helst, fortfarande inte kan säga vad jag definitiv tycker om den. Det är en sådan där typisk film som jag brukar ha ett gäng av, där det är helt upp till min sinnesstämning hurvida jag tycker att filmen är bra eller inte.
Den här gången så tycker jag inte att den var speciellt bra. Den största behållningen är att jag har en så fin utgåva av filmen, som gör att bild och ljud är perfekt, samt att jag som vanligt gjorde en djupdykning i extramaterialet.
Filmen i sig har ett intressant drag av kammardrama mellan huvudpersonerna. Vad som är mindre intressant är att männen står för en mer logisk och sansad framförhållning och att kvinnorna står för motsatsen i att vara hysterisk och ologiska. Just det har jag så svårt för i den här filmen, och i dom flesta andra sammanhang med för den delen.
Både karaktärerna Barbra och Ben är tröttsamma stereotyper och insatserna från respektive skådespelare är lätt överspelade och överdrivna. Själva temat med levande döda är enkel och på sätt och viss passande till filmens övriga handling. Tyvärr är den även lite för enkel och det hade varit intressant att se en version av filmen där den biten är lite mer i fokus.
Dock vill jag slå ett slag för filmens, stundtals, smått psykotiska musik. Det passar riktigt bra in i filmen, men blir lite enerverande efter ett tag. Det är väl på ett ungefär vad jag tyckte om filmen den här gången. Nästa gång kanske jag höjer den till skyarna istället.
OKEJ
---
Dawn of the Dead (1978)
Nu har de levande döda erövrat stora områden och efter allt blodspillande ökar antalet snabbt. En grupp människor undkommer och för att klara sig med livet i behåll belägrar de ett shoppingcenter.
Men de levande döda är överallt, och återigen är det dags för kamp: inte bara mot de levande döda, utan också mot ett ovänligt mc-gäng.
Den filmen har jag alltid haft svårt för. Jag tycker inte att någon av dom befintliga versionerna av filmen är bra. Filmen skulle må bra av en tightare klippning där man tar bort en hel del scener som inte för filmen och dess handling plus karaktärer framåt, samt kanske även att man borde ändra om lite här och där i handlingen.
Själva tanken på att låta handlingen utspela sig i ett övergivet, nåja nästan i alla fall, köpcenter är riktigt bra. Den biten tycker jag att man lyckas med, man lyckades att finna en bra och lämplig inspelningsplats.
Karaktärerna är ganska trista och intetsägande och det minsta man vill ha när man ska se en film, är att karaktärerna engagerar på något sätt och även att handlingen gör det. Tyvärr som lyckas Romero enbart att snudda vid dessa två aspekter och det hjälper inte direkt till att göra filmen bättre.
En annan sak som är dålig med filmen är sminkningen. Den är stundtals under all kritik. Dock är Savinis specialeffekter riktigt bra och vi får våran beskärda del av gore.
OKEJ
---
Day of the Dead (1985)
De levande döda har tagit över världen. Några få överlevande från katastrofen, en grupp av militärer och vetenskapsmän, har överlevt i en missilbunker. Där försöker de hitta ett botemedel för att kontrollera de levande döda, och få de döda att förbli döda, och sluta resa sig ur jorden för att söka nya offer att äta.
Jag brukar se den här filmen som min favorit bland Romeros originalfilmer, men när jag nu såg om filmen så måste jag säga att den inte alls engagerade som jag hade förväntat mig.
Jag vet inte om det är något tillfälligt, eller om det är så att tiden helt enkelt har sprungit ifatt antingen mig, filmen eller både ock.
Ett par saker är dock fortfarande bra med filmen. Dels att man har förlagt handlingen till en underjordisk bunker. Wampum mines. Det ger en utmärkt känsla och den kittlar verkligen i en skräckfilm av den här typen. Den andra saken som är riktigt bra är musiken. Många tycker att den är lite överdriven och jag kan förstå dom, men jag håller dock inte alls med. Den osar 1980- tal och då menar jag på ett bra sätt. Den tredje saken som är riktigt bra är Bub. Det är en intressant karaktär måste jag säga.
Utöver det så bjuder filmen på flera andra intressanta karaktärer, även om några av dom som jag brukar gilla, inte är lika bra den här gången.
Handlingen i sig är väl det som jag har mest invändningar emot. Lite lustigt då jag brukar hålla den som en av dom bättre i originaltrilogin. Men den här gången fungerar det inte alls. Och jag kan inte heller sätta fingret på varför.
Så tyvärr räcker inte filmen till den här gången och det ska bli intressant att se framöver i tiden då man ser om filmen, om det här bara var något tillfälligt eller om filmen inte håller längre, vad det än må bero på.
OKEJ
---
Land of the Dead (2005)
I Romeros nya framtidsvision är världen som vi levande känner den ett minne blott. Den har förvandlats till en mardrömsplats, där den spillra som återstår av mänskligheten har förskansat sig i en barrikaderad stad. Där lever de bakom tjocka murar, medan de levande döda vrålande släpar sig fram i ingenmanslandet utanför.
Romero lyckas bra med den här filmen. Jag gillar hela idéen med att låta den utspela sig i ett så kallat gated community.
Filmen har ett riktigt bra driv i tempot. Det är sällan tråkigt, utan Romero för hela tiden både handling och karaktärer framåt. Något som flera av hans tidigare filmer har saknat.
Filmen stora behållning för min del är ju utan tvekan medverkan av Dario Argentos vackra dotter, Asia. Det är för övrigt hon som är avbildad här ovan.
Jag tycker att hon är en mycket duktig skådespelerska och intelligent kvinna. Jag har följt både henne och hennes pappas karriärer så länga som jag kan minnas och ingen av dom gör mig direkt besviken.
Asia har kanske inte riktigt den rollen som hon förtjänar i den här filmen, men man får ta det som ges och ser man till det man får så är det svårt att bli besviken.
Andra skådespelare hjälper till att höja den här filmen. Både John Leguizamo och Dennis Hopper är utmärkta val i sina respektive roller och det är beundransvärt att dom båda ställde upp.
Som vanligt så får vi vår beskärda del av gore, men som i dom flesta av Romeros filmer så är det hela ganska nedtonat trots allt, något som är väldigt uppskattat ifrån min sida.
BRA
Edited by Cartman, 29 June 2010 - 18:34.
Posted 01 July 2010 - 16:04
Svårt. Ogillar att rangordna egentligen, but here goes...
Land of the Dead
Diary of the Dead
Day of the Dead
Night of the Living Dead
Dawn of the Dead
Survival of the Dead - Inte sett än, men tvivlar att den tar någon av dom övre platserna iaf.
Night of the Living Dead (1990)Dawn of the Dead (2004)
Day of the Dead (2008)
Båda går bort helt och hållet. Samt alla andra suspekta uppföljare/prequels/nyinspelningar.
Lite förvånad att även du gillade Land of the Dead så pass mycket. Vad är det med nyinspelningarna du strukit som du ogillar så mycket? Eller kommer du kanske att skriva om dem i andra tråden? I så fall väntar jag tills du gjort det
What can I say. Jag gillar Asia Argento.
Jag kan vidareutveckla vad det är som jag inte tycker om, då jag har sett resterande av filmerna någon gång. Men jag har rent allmänt svårt för sk "rage zombies" som är så pass snabba att dom kan springa, hoppa, klättra, osv. Sådant kan dra ner en hel film för mig. Dessutom så är det mesta i Day of the Dead "remaken" så urbota korkat, att det är svårt att ta den filmen på allvar. Lite enklare är det med Dawn of the Dead, men det faller på konceptet att dom Zombies som finns i den filmen är av en annan typ än dom som jag tycker om, samt att filmen inte räcker till i vare sig manus eller skådespelarprestationer. Men som sagt var, jag kan ta den åsikten ett steg längre efter att jag har sett filmerna i fråga.
Edited by Cartman, 01 July 2010 - 16:05.
Posted 03 September 2010 - 18:05
Diary Of The Dead (2007)
När en grupp filmstuderande spelar in en skräckfilm i skogen upptäcker de snart att de döda har börjat att vakna till liv. De vänder då kamerorna mot sig själv för att skildra den skräck som de själva konfronteras med.
Främst tycker jag om den dokumentära stilen som filmen har, just det höjer den över medel. Hade det inte varit för att man låter några filmstuderande dokumentera kaoset som alla zombies sprider, så hade filmen inte varit lika intressant.
För när man skapar lite på ytan så ser man att handlingen är nästintill obefintlig bortom just den dokumentära biten och att karaktärerna är av den typen som man snarare ser att dom styrker med under filmens gång, snarare än att man vill se dom överleva.
Just det sistnämnda misslyckas man med gravt i den här filmen. Jag känner ingenting för någon av karaktärerna och skådespelarna lämnar verkligen mycket att önska.
Då tycker jag mer om filmens visuella stil där man får se stora partier av filmen genom en skakig handkamera. Det fångar känslan av att dom har fångats mitt i ögonblicket då allt händer, extra bra. Jag tycker även att man har lyckats bra med specialeffekterna, sperciellt CGI-biten. Att dom även är på resande fot tycker jag höjer filmen. Man får en större bild av kaoset som råder, mer än vad man skulle göra om man lät hela filmen utspela sig på en och samma plats hela tiden.
===
Day Of The Dead (2008)
Jag har även sett den tidigare.
Ett mystiskt virus har infekterat invånarna i den lilla amerikanska staden Leadville, Colorado. Militären kallas in för att sätta staden i karantän och därigenom förhindra att viruset sprider sig vidare. De överlevande, som nu är instängda i staden upptäcker snart att de som har avlidit, vaknar till liv igen och dessutom är dom vansinningt hungriga på människokött.
Det fåtal människor som är immuna mot viruset och som har klarat sig undan sjukdomen måste nu slå sig genom armeér av zombies för att kunna ta sig ut ur staden, om de överhuvudtaget sedan blir utsläppta av militären.
Den här filmen är helt katastrofalt dålig. Dels har den ingenting gemensamt med Romeros originalfilm, mer än att den har lånat en del namn som återfinns i den. Bortsett från det så är handlingen så oerhört korkad att man knappt tror att det är sant. Jag har fortfarande svårt att förstå hur man kan ha fått pengar till att göra den här smörjan. Tänk så många hungriga magar som dessa pengar hade kunnat mätta istället. Det är ett lika stort mysterium hur en så bra regissör som Steve Miner gick med på att göra den här filmen och när man sedan ser hur begåvade skådespelare som Mena Suvari, Ving Rhames och Ian McNeice har valt att frivilligt ställa upp med att medverka i den här filmen, ja då vet man att dom enbart kan ha gjort det för att tjäna lite snabba pengar och med det är detta totala fiasko till film ett faktum.