Isegrim o Peral, tack för beröm! Daniel, tack för idéer till albumet! Vi tar självklart emot ännu fler idéer. Vad behövs i albumet förutom serierna?
Nordens Stjärnor samlade i albumformat
Posted 17 November 2013 - 13:13
Kanske lite intervjuer eller artiklar som förklarar processen med NS mellan avsnitt, typ hur vi kom på idén och hur det utvecklades?
Posted 17 November 2013 - 18:06
Tack The Viktor!
Har suttit och funderat på detta med tryckkostnad och medverkande-ex. Om man har bidragit till albumet bör man ju få ett ex. Men nu ser jag att det kan vara 15-20 personer det handlar om. Och att trycka albumet hos Kablam kostar ca 125 kr styck, om man har alla seriesidor och ytterligare 20 sidor till. Det blir 170 sidor. Detta innebär i värsta fall att vi blir tvungna att skänka medverkarexemplar för uppåt 2500 kr. Är det rimligt? Era tankar om detta?
Posted 17 November 2013 - 19:42
Visst är det kul med gratis, men jag kan faktiskt tänka mig att betala för albumet.
Posted 17 November 2013 - 20:45
det beror på hur vi kan betala? Kickstarter?
Posted 17 November 2013 - 22:44
Personligen tycker jag det är god sed med gratis medverkarex. Men de av oss som vill kanske kan få betala för det istället? Man får ju tänka på att gratiskostnaden ska ätas upp över de ex som säljs i längden. Och av egen erfarenhet vet jag också att 100 ex på lång tryck- och frakttid är billigare än att trycka 50 ex för att få det snabbt. Och så får man tänka på tull och moms och portokostnad inom landet. 5000-6000 kostade medverkarexen för GG. Sen har man pliktexen också som är 5 stycken om jag minns rätt, givet att man trycker över en viss mängd.
Posted 18 November 2013 - 06:54
Personligen tycker jag det är god sed med gratis medverkarex.
Precis. Jag fick ju en GG gratis trots att jag inte medverkar direkt.
Posted 18 November 2013 - 18:32
Här kommer ett par smakprov till ur albumet. Och dokumentet som visar hur arbetet med albumet fortskrider. Hittar ni några fel där, hojta!
Attached Files
Posted 18 November 2013 - 18:43
Var nyfiken på vilken hudfärg Ingen skulle få, som hans skapare får jag säga att du gjorde ett bra val, för jag hade ingen aning vilken jag skulle ge honom.
Posted 18 November 2013 - 18:45
Mycket blek med ett stänk illamåendegrönt.
Posted 19 November 2013 - 22:25
Ok, här är första titten på uppföljaren till Dedrups dödliga prisma, Disco Inferno.
The Viktor har skissat grunden och jag har tecknat och tuschat efter det. Jag har försökt behålla så mycket som möjligt av The Viktors grund så man kan säga att detta är en slags blandning av hans och min stil. Manusgrunden är min, sen har The Viktor renskrivit och lagt till dialogen som ni kommer få se snart. Dialogen har enstaka uppdateringar/ändringar av mig. Då kommer ni få se färgläggningen som kommer vara 70-80-talig men utan raster.

Posted 20 November 2013 - 09:16
Jag är bara mest facinerad att Daniel ens lyckades att tuscha efter mina dåliga skisser att jag inte kan låta bli att applådera för hans hårda arbete
Edited by DarkPaladin300, 20 November 2013 - 09:19.
Posted 20 November 2013 - 16:59
Kanonbra! Jag ser båda era stilar! Och är det minsann inte så att mycket av det bästa från båda tecknarna syns tydligt! Lyckat med andra ord! Kommer det att stå i credsen att båda gjort manus och att båda tecknat? Eller ska ni specificera mer vem som gjort vad? Bara nyfiken här!
Posted 20 November 2013 - 20:36
Utan att rådfråga Viktor har jag nog tänkt en ganska detaljerad credsruta, åtminstone så att man förstår att det är mycket som är gemensamt arbete.
Posted 21 November 2013 - 10:03
Funkar nog för mig
Posted 23 November 2013 - 16:25
Veckans rapport: 4 av 16 sidor Dedrupsuppföljare är färdigtuschade.
Räknar att den delen kommer vara klar nästa helg. Färgläggning och text tar en vecka till och det lämnar en vecka till att färglägga Diamant i olja. Blir det tid över så ska jag försöka göra avsnittsomslag till mina bidrag som diskuterats tidigare. Ursprungligen var Dedrups tänkt att komma med en fejk "hístorien om Dedrups"-artikel och det är också ett till alternativ beroende på tid.
Imorgon ska jag posta mitt designförslag som jag nämnde tidigare.
Nu, tillbaks till ritbordet!
Posted 23 November 2013 - 16:54
Bra Daniel! Angående Diamant i Olja är jag nästan klar med de två första sidorna (av nio). Den tar ganska lång tid pga alla detaljer. Den fejkade Dedrup-artikeln känns som en spännande idé. Om vi ser hur vi ligger till framöver så kanske du ska prioritera den och jag prioritera Diamant? Å andra sidan gäller deadline serierna. Övrigt material kan vi ta in lite senare, bara vi vet om det i förväg.
Posted 23 November 2013 - 17:05
FÅr man se lite mer teasers? =3 THE VIKTOR DEMANDS IT!!!
Posted 23 November 2013 - 17:55
Posted 23 November 2013 - 18:13
En sak bara, vill inte vara den som är den, men kan du ändra texten lite på första sidan? Från Grom Svartskägg till Grom Vitskägg, har för mig att vi kommit överens om att det skulle vara Vitskägg, fast jag kan ju ha fel, och från 1500-talet till 1600-talet? Jag tror att 1600-talet är lite bättre, försöker desperat att få ordning på Stadens och Groms historia innan de hamnar på tryck.
Posted 23 November 2013 - 18:26
Ska ta och ändra till Vitskägg. Säg till så snart du bestämt dig angående årtalet.
Posted 23 November 2013 - 18:44
Skall göra, jag säger vi kör med 1600-talet, eller vad säger du?
Posted 23 November 2013 - 23:25
Ok, om deadlinen bara gäller seriematerialet... Har ni nån ungefärlig idé på när det redaktionella materialet ska vara klart? Jag postar ett smakprov till imorrn tillsammans med designförslaget för att inte göra nån besviken. Jag nämnde ju "kapitelomslag". Skulle det räknas som serie eller redaktionellt?
Posted 24 November 2013 - 08:30
Vi har faktiskt inte satt någon deadline för det redaktionella. Dags att göra det förstås, återkommer med ett skarpt datum. Men februari någon gång kan nog vara rimligt. Ledsen för detta luddiga besked. Kapitelomslag räknas som redaktionellt material.