Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#401 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 December 2012 - 18:31

Atlantis: End of a World, Birth of a Legend (2011) [UK/ZA/DE/US/FR]
VAD? 360 f.VT skrev Platon legenden om Atlantis, mytologiskt stoff som överlevt till våra dagar. Det här är historien om den naturkatastrof som 1625 f.VT ödelade den minoiska kulturen och som antagligen lagt grund för Platons odödliga legend.
VEM? Som vi alla vet så levererar ingen action och skräck i samma klass som mamma natur. Här har hon dock fått hjälp av BBC, Tony Mitchell och Rhidian Brook.
VAR? Dagens Santorini eller Thera som ön hette innan större delen av ön drogs tillbaka ned i havet.
HUR? Att mixa fiction och dokumentär är ett begrepp som verkar vara lite på frammarsch. Här har man lyckats med ett bra manus med en räcka händelser som känns väldigt godtagbara. Man får följa hela katastrofen, från de första varnande skalven till de tsunamis som slet med sig stora delar av Kreta i katastrofen. Och det hela kryddas med några människoöden som ger ett extra lyft åt en annars väldigt bra story i sig. Väldigt bra produktion som ger oss en doku-film som inte bara engagerar utan dessutom rakt igenom ser väldigt bra ut med gediget arbete i kläder och rekvisita. Givetvis är det en hel del cgi inblandat också, och här och där skall det erkännas att det finns en stark "studiokänsla" men det är inget som stör helhetsintrycket. Hela mästerverkat kröns av ett tjusigt soundtrack.
NÄR? På IMDb står det att det finns ett visst mått av censur i dokumentären som 'putsar upp' kvinnornas klädsel och delar av religionen för att inte vara för extrem, det gör dock inte alls filmen mindre sevärd.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#402 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 December 2012 - 18:49

Wave, the (1981) [US]
VAD? Historia har aldrig blivit mer levande än när en historielärare drillar sina elever i disciplin, gemenskap och handling; allt för att demonstrera den fulla effekten av fascism. Hur kan man tillåta miljoner bli mördade och efteråt påstå att man inte såg att det hände?
VEM? Todd Strasser förde över filmen till bokformat under pseudonymen Morton Rhue. Filmen är baserad på en novell skriven av Ron Jones.
VAR? Gordon High School, Usa.
HUR? Det mest skrämmande med den här (kort-)filmen är kanske att det är baserad på verkliga händelser. En stark story om hur en historieklass sätter skräck i sina kamrater och hur hela skolan långsamt sugs in den gemenskap som går under namnet "The Wave". Filmen är kort och klockar in på 45min, men det behövs inte mer annat skulle troligtvis bara varit transportsträckor. Det är en väldigt "rakt upp och ned"-produktion som saknar extra bling-bling men ändå når ända ut. Skall man säga något negativt är det kanske att den är så komprimerad, med transportsträckorna borttagna så rasslar det bara till innan hela skolan är stadd i förvandlig. Det gör dock inte filmen mindre sevärd eller engagerande. Helt klart en film som alla borde ha sett.
NÄR? Ron Jones skrev inte bara den ursprungliga novellen utan var också hjärnan bakom det ursprungliga experimentet ("The Third Wave") som han utsatte sin historieklass för 1967. Och minns ni det där jag sade om att det kanske gick för fort? Det ursprungliga experimentet varade endast 5 dagar. Då hade the Wave vuxit från 30 medlemmar till över 200.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#403 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 December 2012 - 18:40

Voyage of the Rock Aliens (1984) [US]
VAD? I jakten på bättre musik anländer 6 utomjordingar till jorden och får uppleva Rock'n'Roll.
VEM? Rock'n'Roll-bandet består av "Jimmy and the Mustangs" och Craig Sheffer. Rymdvarelserna består av Rhema (som vad jag fattar är ett band) tillsammans med Tom Nolan. Sheffer och Nolan var typ de enda som blev castade för att de var skådespelare och läppsynkade till låtarna. (Sheffer är/var dessutom inte särskilt vass på det).
VAR? Speelburgh, Usa (och ja - det uttalas Spielberg).
HUR? det här är en film som aldrig någonsin siktat på att vinna priser. En kulig men ändå rätt ordinär story underhållande med de flesta av skämten hittar inte riktigt hem. Man öser på rätt tjockt med musik och det går inte många minuter mellan sånginslagen. Musiken är bättre än storyn kan tilläggas, det finns mängder med referenser till några av 80-talets storheter. Inga stora namn (men väl bekanta ansikten) i rollistan men Pia Zadora har en rätt trevlig röst och jag måste medge att Craig Sheffers 6-pack inte lämnar många oberörda.
NÄR? Missa inte Jermaine Jacksons Michael Jackson-imitation i början som är snudd på outstanding.

fqq5BYam.jpg

#404 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 07 December 2012 - 22:27

NÄR? Missa inte Jermaine Jacksons Michael Jackson-imitation i början som är snudd på outstanding.

Michael Jackson som utomjordling? Snacka om snilleblixt av rollbesättaren. :whistle:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#405 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 December 2012 - 00:07

Mutiny on the Bounty (1962)

Året är 1787. Den sadistiskt hårde, korrupte och inkompetente nya kaptenen William Bligh styr skeppet Bounty med en järnhand och är villig att riskera alla deras liv för att komma fram så tidigt som möjligt. Besättningen lider mer och mer men förste styrman Fletcher Christian vågar inte göra något åt det. Men frågan är hur mycket han kommer att tåla innan det brister.

Film baserad på en verklig händelse om hur en sadistisk kapten driver sitt manskap till myteri då han vägrar rätta sig efter de rättigheter som sjömännen har och orsakar deras död så de inte vågar vänta till att komma hem och klaga. Slutet är påhittat då de antagligen tyckte det verkliga slutet var lite otrevligt.
I verkligheten så var det mer ironiskt, då började de sjönmän som gjorde myteri att behandla Tahitianerna som följde med som slavar och de gjorde uppror vilket orsakade en massaker där bla. Fletcher, som bodde för sig själv i en grotta, dog samt de infödingar som anföll. Flera av myteristerna dödade varandra efter hand i bråk. År 1800 så var det bara en man kvar i livet på ön Pitcairn och då det bara var han, 9 kvinnor och ett dussin barn som levde där så blev det fred.
De sjömän som stannade på Tahiti blev senare arresterade men skeppet de åkte med sjönk på vägen hem så flera av dem drunknade.
William Bligh därimot fick en strålande karriär och blev guvinör, och levde till en gammal ålder trotts 2 myterier och ett uppror mot honom.
Kanske därför de ändrar slutet för i efterhand visade det sig att de hade haft ett längre liv om de hade stått ut med William Bligh än att göra myteri och historian är ju om att göra uppror mot tyrani.
Hur som helst en mycket bra och underhållande fel även om det känns som att de gör Fletcher till ett tragiskt skämt och man faktiskt retar sig på honom ibland.

Betyg: Mycket Bra+
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#406 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 December 2012 - 18:05

Michael Jackson som utomjordling? Snacka om snilleblixt av rollbesättaren. :whistle:

Hehe. Sant.
Kollade av tuben och videon finns där.

MJ och Madonna var de två som jag kände influerat videon, att det var brorsan Jermaine i rollen ("Rain") såg jag ite förrän när jag läste eftertexterna. :) Delar av videon känns väldigt "Beat it" dessutom.

Edited by XC, 08 December 2012 - 18:07.

fqq5BYam.jpg

#407 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 December 2012 - 23:36

Four Christmases (2008)

Paret Brad och Kate ska fira Julen hos sina 4 skilda föräldrar och det hela blir en skrämmande men upplysande resa.

En hemsk komedi full med hemska karaktärer. Faktum är att Kate är nästan den ända som inte är självisk, jobbig och irriterande. De flesta retar man sig på så extremt så man knappt orkar titta. Kate's pappa är väl det största undantaget. Fast än hur hemsk Brad är så kan man förstå var han kommer från.
Men trotts det så finns där något som tilltalar mig. Kanske är det att den visar hur ärrad man kan bli om man är uppvuxen i ett dåligt familjeförhållande vilket jag känner igen mig i. Men det ändrar inte att det är en rätt dålig film utan takt, känsla eller igentligen riktig humor. Slutet är har lite "Jaha, redan" känsla över sig för det känns inte som att det byggs upp eller så. Dessutom är alla Jul-delarna så små.
Inget att rekomendera.

Betyg: Dålig-

Rush Hour (2007)

Carter och Lee's vänskap har tynat de senaste 3 åren och Carter, vars Poliskarriär har gått åt skogen, gör allt för att få Lee att förlåta honom. När Lee's chef, Ambassadör Han, blir skjuten så bestämmer han sig för att hjälpa Lee att lösa fallet varesig han vill eller ej, och tillsammans avslöja de legendariska ledarna över Triaderna med hjälp av att hitta Shy Shen.

Det är lite som att det fattas en film mellan den här och förra. Och med tanke på att det tog 6 år innan den här blev av så gissar jag att det är medvetet och att de hintar de ger är från ett gammalt manus som de skulle ha filmat innan.
En film som inte är alls lika bra som de första 2. Kanske är det för att det gick så långt mellan 2:an och 3:an då 3:an uppenbarligen från början var tänkt utspela sig strax efter 2:an. Nu blev de tvugna att skapa 6 år av händelöser mellan dem. De började trotts allt jobba på den direkt efter 2:an var klar och skrevs om en massa gånger.
Så vad är problemet? För mig så är det kemin mellan Lee och Carter. Första filmen så var de 2 främlingar som inte tålde varandra men blev vänner. I 2:an så var de bästa vänner. Och nu är de som ett gammalt gift par som går igenom en tuff skillsmässa där den ena försöker medans den andra bara är trött på det hela. Och humorn känns helt ur fas och ibland bara löjlig så bara en 14 åring skulle skratta. Fattar inte vad som gick fel då det är samma regisör i alla 3 och samma manusförfattare som förra filmen som var riktigt bra.
Mäst har jag problem med början och det faktum att Carter är mer korkad och jobbig än någonsin. Och hela grejen med att han sköt Lee's flickvän i halsen och ärrade henne för livet var lite väl.
Långt ifrån lika bra som de första 2 men har en viss underhållningsvärde om man gillade de första 2 filmerna. Men slutet suger då de försökte överaska och därmed förstörde istället och gav ett tråkigt slut.
Men som sagt, det är ändå en bra film. Men inte mycket mer.

Betyg: OK+

Edited by Crusader, 09 December 2012 - 01:43.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#408 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 December 2012 - 18:42

Turok: Son of Stone (2008) [US]
VAD? Amerikanska indianer korsat med Jules Vernes "En resa till jordens medelpunkt" levererat i klassisk 80-tals animering.
VEM? Ruttinerade Graham Greene gör en liten roll.
VAR? Inlednings vis här, många-långa-månvarv sedan; och sedan där nere.
HUR? Storyn har avgjort potential. Personligen gillar jag kombon där en liten grupp indianer förvirrar sig ned till en förlorad värld där mamma gigantfauna fortfarande lever och har hälsan. Man schabblar dock bort sig en aning med hela "du dödade min <dödad släkting här>"-intrigen. Men mest schabblas det med på tok för mycket action, filmen är extremt våldsam och blodet flyter i merparten av filmens 73 minuter. Det känns lite som om filmen slutar, där storyn på riktigt börjar, att man fiskar efter mer är rätt uppenbart. Filmens visuella intryck gör nog många besvikna - det hä påminner starkt om en påkostad tecknad tv-serie från 80/90-talet, och det är kanske inte så konstigt när samtliga regissörer är inblandade i Disney och några av de riktigt stora 90-tals klassikerna (som t.ex. Batman). Jag tycker däremot att det funkar rätt bra här, mycket kanske för den nostalgitripp det visuella ger mig. Trots en (kanske) lite småbillig produktion så är det helt klart värd din chans om man gillar animerade, blodiga äventyr.
NÄR? Baseras tydligen på en serietidning som dateras tillbaka ända till 1954. Givetvis har jag aldrig hört talas om den.

fqq5BYam.jpg

#409 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 December 2012 - 19:02

Prestige, the (2006) [US/UK]
VAD? En gång samarbetade de som bröder. En fatal olycka skiljer dem åt och förvandlar dem till bitterkalla fiender som gör allt för att stjälpa den andre.
VEM? Det är givetvis alltid kul att se Andy "Kungen av MoCap" Serkis i analoga roller.
VAR? I slutet på 1800-talet, den där magiska eran när vetenskapen och magin fortfarande gick hand i hand.
HUR? Grundstoryn är riktigt bra och kampen mellan de båda illusionisterna är intressant att följa. Personligen tycker jag dock att filmen är aningen rörigt berättad med ingen klar gräns mellan "nutid" och "dåtid", eller också upplever jag det bara så för jag var vaken tidigt efter ett nattskift idag (igen). Visuellt läcker och med ett gediget hantverk gör det till en fyllig upplevelse. Många bra skådespelare, där Christian Bale sticker ut med en blek och lite oengagerad prestation. Intressant slut som både bjuder på det väntade och det oväntade.
NÄR? Baseras på en bok av Christopher Priest, blir avgjort nyfiken på boken när jag nu sett filmen.

fqq5BYam.jpg

#410 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 December 2012 - 00:28

Ransom (1996)

Tom och Kate Mullen är rika och undersöks av FBI för bedrägeri. När deras son, Sean, blir kidnappad vänder de sig trots det till FBI fgör hjälp. Men mer och mer börjar Tom tvivla på att han kommer få tillbaka sin son och börjar ett farligt spel med kidnapparna.

Vet inte om jag har set den här innan eller inte. Var säker på att jag inte hade det men efter att ha sett den nu så vet jag inte.
Hursomhelst så var filmen bra.

Betyg: Bra-
-Sora, Kingdom Hearts

#411 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 December 2012 - 19:34

Dungeons & Dragons: The Book of Vile Darkness (2012) [UK]
VAD? 1200 år sedan lyckades ett band riddare besegra den onde Nhagruul, men misslyckades med att förstöra hans bok. Blind för annat än att rädda sin far går den unge riddaren Grayson med i ett band av skattjägare som arbetar för den ondskefulla Shathrax - som vill återfinna bokens delar och återskapa den.
VEM? Meagan Good står med i rollistan på IMDb, men den måste vara gammal information för jag siktade henne aldrig i filmen och hon står inte med i eftertexterna. Dock återvänder regissör och manusförfattare från den förra filmen.
VAR? Fristående fortsättning på Dungeons & Dragons: Wrath of the Dragon God (2005). Den har dock inte så mycket med sin föregångare att göra - men det är inte något hinder alls.
HUR? Trevlig story som är sådär lagom mörk där man behåller mycket av tonen från den förra filmen tycker jag. Klassisk quest-fantasy där det känns riktigt uppfriskande att "hitta artefakten"-uppdraget inte är hjältens utan skurkarnas. Själva kärleksintrigen mellan Grayson och Akordia känns som om den hastas förbi, dock så får man bonuspoäng för att flickan inte får pojken på slutet (eller tvärt om - beroende på hur man ser det). Trevligt rent visuellt såväl miljöer som rekvisita och cgi känns gedigna och påkostade (för filmer i b-divisionen).
NÄR? Påstås i förtexterna baseras på en bok av Monte Cook och Robert J. Schwalb utgiven av Wizards of the West Coast.

fqq5BYam.jpg

#412 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 December 2012 - 22:57

The Hobbit: An Unexpected Journey

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#413 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 December 2012 - 23:31

Thorin Oakenshield: "So this is the Hobbit?"

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#414 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 16 December 2012 - 21:57

Bohemian Rhapsody (även känd under titlarna Queen - Bohemian Rhapsody feat. Leiji Matsumoto och Bohemian Rhapsody feat. Leiji Matsumoto) är en japansk animerad kortfilm med Leiji Matsumotos figurer från Gin no Koshika i huvudrollerna. Egentligen är detta ingen vanlig animerad kortfilm heller, utan snarare en animerad musikvideo där Bohemian Rhapsody av Queen spelas under kortfilmen/musikvideons gång.
Jag gillar flera av Leiji Matsumotos äldre grejer, men flera av de här nyare grejerna är oftast ganska ”plastiga” på något vis, och det här är inget undantag från den regeln. Ett annat problem med filmen är att handlingen är så slumpmässigt berättad och svår att greppa. Dessutom passar den inte ihop med låtens sångtexter, men jag tror Leiji Matsumoto och de andra gick efter bakgrundsmusiken. Sedan är det förstås lite fantasilöst att Leiji Matsumotos figurer här liknar hans tidigare skapelser, men det har alltid varit lite av hans grej (ungefär som nästan allt av den fransk-algeriska duon Gérard Salesses och Jean-François Porry låter likadant) så det går att leva med.

Haunted: The Ferryman (1974) är en brittisk skräckfilm gjord för tv, men speciellt skrämmande är det inte och jag tror knappast att någon blir skrämd (snarare uttråkad). Bra skådespelare, dock.

Die Nibelungen (1924) är ett tyskt filmepos som består av två filmer och båda är mycket sevärda, men se inte allt på en och samma gång – det kan faktiskt bli för mycket av det goda...

En snuts heder (Parole de flic, 1985) är en fransk snutactionfilm av det konstigare slaget, men faktiskt även väldigt underhållande. Ja, faktiskt så underhållande att jag vill se om den fler gånger.

Rock'n Roll Wolf (Ma-ma, 1976) är en rumänsk-fransk-sovjetisk sagofantasymusikal och verkar bygga på en lokal version av Vargen och de sju killingarna. Filmen är regisserad av Elisabeta Bostan som även regisserade Tinerețe fără bătrânețe och precis som den filmen är Rock'n Roll Wolf, hum, ”intressant”. Ja, filmen är underhållande och så, men det känns ändå inget jag skulle vilja se om i första taget och dessutom tycker jag nog bättre om Flickan med åsneskinnet. Däremot lär jag inte få ut huvudnumret (den låten spelas nästan hela tiden under filmens gång) ur huvudet på flera dagar...

Beauty and the Beast (2008) är en nigeriansk trilogi och förmodligen även den sämsta filmatiseringen av Skönheten och odjuret som någonsin gjorts. Absolut inget är bra här, skådespelarna är riktigt usla, ljudet är dåligt och så vidare. Vill ni se en bra filmatisering av den kända sagan? Se Panna a netvor (1978), Flickan och odjuret (1946) eller Disneys version (1991). Den här urusla versionen från 2008 bör ingen se.

Shin Takarajima (1965) är en japansk animerad film, men egentligen är det ingen film utan första avsnittet av en tv-serie som aldrig blev av. Den här tv-serien var tänkt att vara baserad på diverse kända verk och just den här filmen (egentligen avsnittet) bygger på Skattkammarön. Den här så kallade filmen är ganska underhållande (och tyvärr även onödigt gapig på sina ställen), men det finns både bättre och mer underhållande filmatiseringar av Skattkammarön.

En julsaga (A Christmas Carol, 1999) har ju som bekant filmatiserats över femtioelva gånger (och fler lär det bli), så därför är det aldrig spännande eller så, men trots det är det en sevärd filmatisering.

#415 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 December 2012 - 19:20

Biobesöket i går hade givetvis en given uppföljning:

Age of the Hobbits (2012) [US]
VAD? I kölvattnet på Peter Jacksons Hollywood-raffel så kryssar The Asylum med den här filmen. Den handlar dock inte om Toliens timida hober, utan vår världs hobbits: Homo Florensis.
VEM? Christoper Judge gör en av de större rollerna. I ordets dubbla betydelse.
VAR? För 1200år sedan existerade en värld med dvärglika människor som lever sida vid sida med jättar (dvs vanliga människor), jätteödlor och drakar.
HUR? Konceptet är ju rätt kul och jag har väntat lite på att Homo Florensis skulle leta sig in i populärkulturen. Synd bara att det här inte är ett av Asylums vassare manus: väldigt standardmässig grundintrig och stereoptypa karaktärer. Många kommer klaga på dåligt skådespel, och nog finns det en och annan med vatten över huvudet men det mesta står nog den ap-dåliga dubben för (tror merparten av skådespelarna har begränsade erfarenheter av engelska, för de flesta upplever jag som dubbade). Och jag som inte trodde det kunde bli mycket värre än i Empire of Assasins. Skaplig rekvisita, läcker natur och ett trevlig soundtrack men inget jag längtar efter att få se om. Den är mer kul att ha sett.
NÄR? Och jo visst, självklart blev man stämda för användandet av ordet Hobbit i titeln. Något jag förutspådde när Asylum tillkännagav filmen.

fqq5BYam.jpg

#416 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 December 2012 - 19:02

Screamers (1995) [CA/US/JP]
VAD? Den stabila grund som stora delar av Ron Moores "Battlestar Galactica" vilar på? :P Post-apokalyptiskt äventyr av den gamla skolan är det iaf definitivt.
VEM? Philip K. Dick skrev redan1953 novellen Second Variety som ligger till grund för den här filmen.
VAR? Sirius 6B, inte någon exakt beskrivning av var det ligger - men troligtvis i närheten av Québec i Kanada. ;)
HUR? Trevlig story som vilar på en rätt trevlig post-apokalyptisk grund, och det känns riktigt fräscht att det inte handlar om jorden (direkt). Jag kan tycka att filmen har en twist eller två för mycket (den sista om Jessica Hanson kändes både lite för väntad och därför rätt onödig). Karaktärerna känns aningen stereotypa och plastiga och jag är inte säker på om det är en frukt av manuset eller ett arv från novellen. Skådespelarna är över lag bra även om Roy Dupuis "Val Kilmer"-plagiat inte imponerade på mig. (Peter Weller gör dock ett storartat jobb med att föra tankarna till gamla tiders science fiction omslag). Den är snygg visuellt men har kanske inte åldrats med den värdighet man önskat. Cgin är snygg och framkallar ljuvliga retrovibbar hos mig - men är också relativt utdaterad. Och miljöerna är inte alltid så övertygande som jag skulle ha önskat. (Båda i likhet med Starship Troopers, och går att leva med).
NÄR? Skall försöka få inspiration att läsa novellen så fort som möjligt.

Edited by XC, 20 December 2012 - 19:03.

fqq5BYam.jpg

#417 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 20 December 2012 - 20:18

Dungeons & Dragons: The Book of Vile Darkness (2012) [UK]

NÄR? Påstås i förtexterna baseras på en bok av Monte Cook och Robert J. Schwalb utgiven av Wizards of the West Coast.

Wizards of the Coast heter de väl?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#418 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 December 2012 - 20:26

Precis dem ja. (Borde googlat namnet lite noggrannare uppenbarligen).

fqq5BYam.jpg

#419 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 December 2012 - 19:00

Ingen plockar Howard / Howard the Duck (1986) [US]
VAD? På ett behagligt (men uppenbarligen tillräckligt) avstånd från jorden finns "vår" tvillingplanet där ankor och inte apor är skapelsens krona. Howard anknappas av en mystisk ljuslans och finner sig plötsligt här och inte där.
VEM? Tori Amos, Phoebe Cates och Berlinda Carlisle sägs alla tre ha auditionerat för den här filmen. Dock var det Lea Thompson som knep den kvinnliga huvudrollen - varken hon eller de andra tjejerna dubbades för soundtracket.
VAR? Mestadels Cleveland i slutet på 80-talet.
HUR? Det är lätt att se varför den här filmen inte var någon succé. Trots en gedigen produktion så är det mycket med manus som klickar. Man anar utrymme för humor - som inte finns där och en huvudroll som är allt annat än lätt att finns sympati för. Uppe på det så är det en standardmässig intrig utan några större finesser. Ungefär halvvägs in så introducerar man filmens stora skurk "the great overlords of space" och manuset snubblar omkull på allvar. Soundtracket är dock riktigt bra och jag gillar att tjejerna som spelar "Cherry Bomb" också får sjunga på soundtracket. Visuellt så är det - kanske lite förvånande - cgin som är den stora behållningen. Svårast att köpa är faktiskt Howard själv, han lyfter aldrig utan förblir en statist i sin egen film. Detta trots att jag uppskattar hantverket i att ha en äkta skådespelare i mask. Trots det är det ändå en helt OK film med visst underhållningsvärde - om man är på rätt humör för den.
NÄR? George Lucas hade rejält ekonomiska bekymmer och hoppades att denna film skulle få bankkontot att svälla - den floppade dock och han tvingades sälja av tillgångar. Steve "St. Apple" Jobs betalade överpris för Lucasfilms nylanserade datoranimeringsbolag. (Idag en liten osynlig Disneyägd cgi-studio som går under namnet Pixar Animation Studios).

Edited by XC, 22 December 2012 - 19:01.

fqq5BYam.jpg

#420 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 December 2012 - 00:02

Die Hard 2: Die Harder (1990)

John McClane är på Washington DC's flygplats och väntar på att hans fru, Holly, ska landa. Men när en grupp terrorister tar över flygplatsen så måste han åter riskera sitt liv för att rädda sin fru och de andra som är fast på alla de plan som cirklar över flygplatsen.

Bruce Willis i högform och en personlig favorit som yngre. Jag tyckte faktiskt att den var bättre än första filmen men på senare år har jag blivit lite tveksam om det är fallet.
Fantastiskt bra action iallafall.

Betyg: Fantastiskt Bra
-Sora, Kingdom Hearts

#421 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 December 2012 - 09:41

Mickey's Christmas Carol (1983)

Scrooge är den snålaste masnnen i stan. Men på Julaftonsnatten får han en sista chans att ändra sig när 3 andar hälsar på honom.

Underbar vacker Disney version av den klassiska sagan med alla de gammla Disney-karaktärerna i rollerna. Det ända igentligen dåliga med den här versionen är att den är aldeles för kort och delarna med andarna har klipts ned. Man får alltid en "Är den redan slut" känsla.

Betyg: Fantastiskt Bra
-Sora, Kingdom Hearts

#422 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 24 December 2012 - 09:59

Och jag tycker som vanligt att Musse Piggs julsaga vinner på att vara kort. :P Men som sagt, underbar och mysig version av Charles Dickens klassiker.

#423 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 December 2012 - 11:23

Jo, visseligen. Men där är saker jag saknar som när Scrooge får titta in på sin brorsons Jul och höra hur han försvarar sin farbror. Jag pratar om 5-10 min. inte en timme. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#424 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 24 December 2012 - 14:13

Jo, visseligen. Men där är saker jag saknar som när Scrooge får titta in på sin brorsons Jul och höra hur han försvarar sin farbror. Jag pratar om 5-10 min. inte en timme. ;)

Aha, men då förstår jag. :)

Jag har också sett några filmer, men jag sitter på en ganska dålig dator, så det blir bara en snabb genomgång - Flickan och odjuret (helt sjujäkla bra), Scooby-Doo i Hollywood (underhållande), Mr. Freedom (urkass), Space Jam (tråkig), Jönssonligan och den svarta diamanten (helt okej underhållning för stunden), Flic Story (bra) och Mupparna (charmig).

Edited by Erika, 24 December 2012 - 19:01.

#425 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 December 2012 - 10:53

Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides

Betyg: Dålig

Edited by Fiskrens, 25 December 2012 - 10:53.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin