Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#401 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 March 2014 - 02:57

The Awakening (2011)

Året är 1921 och England är överväldigat av sorg över de mer än 1 miljon Englelska liv som dog under World War I. Den sörjande änkan Florence Cathcart är en spökjägare ochförfattare som berömd för att avslöja bedragare och bluffar då hon själv inte tror på det övernaturliga. När läraren Robert Mallory på ett gammalt Internat ber henne att undersöka ett barnspöke ska bokstavligt skrämma livet av barnen på skolan så åker hon efter viss övertalning dit för att avslöja det hela. Men frågan är om sanningen är värd sitt pris och vad den kommer att kosta henne.

Engelsk mysterie-thriller producerat av BBC Films.

Florence Cathcart jagar uppenbart bedragare i ilska över att de lurar sörgande samtidigt som hon igentligen innerst inne hoppas att det någongång ska vara äkta och att hon ska få återse sin älskade.

De har varit väldigt nogrann med att tiden ska kännas rätt. Det påpekas ofta hur ovanligt det är att en kvinna är välutbildad som Florence Cathcart. Och Internatskolan känns väldigt sträng och lite grym mot hur det är i nutiden med att barn som misskötersig pryglas, de svaga tillåts tryckas ner av andra och de som blir slagna av andra barn uppmanas att stå på sig mer.
Den visar också den avsky som fanns för rödhåriga (och tyvärr även finns idag) i England.
Också det faktum att de vuxna som terroriserar och agar dem själva har haft en svår tid och att de kanske tror att tvinga dem vara starka är i deras bästa intresse.
Den visar också att folk i england verkligen har snevridna dåliga tänder. :P

En bra fulm även om jag tycker att vissa saker är rätt underliga som Florence Cathcart's starka sexuella lust som får henne ibland att tappa kontrollen och hur hon, när hon väl ser beviset direkt kysser läraren och har sex med honom.

Inga sådana där äkliga flygande insäkts änglar här så jag kan se en skräckfilm i mörker, tänkte jag. Hinner bara släcka ljuset så kommer en och landar i mina popcorn... :(
Som om det inte var illa nog så spillde jag ut mina popcorn...  :bang:

En väldigt underlig film full med oväntade twister där slutet är minst sagt underligt så jag vet inte riktigt vad jag tycker om filmen. Den var inte alls som jag hade väntat mig. Jag kan klart rekomendera den till alla som gillar att överaskas.

Betyg: Bra

Edited by Crusader, 26 March 2014 - 03:03.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#402 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 March 2014 - 19:00

Hela Världen Sjunger / Everybody Sing (1938) [US]
VAD? Familjen Bellaire är en familj med mycket dramatik i vardagen. Just nu är de lätt på sned och i centrum av familjens trubbel står yngsta dottern: Judy.
VEM? Här trodde ni jag skulle göra det lätt för mig och nämna att filmen bygger med Judy Garland i centrum. MEN. Jag tänkte istället nämna att Billie Burke var vagt bekant, och det skall hon vara för hon spelar dessutom "Glinda den Goda Häxan" i 1939 års Trollkarlen från Oz. Också det en film med legendaren Garland i huvudrollen.
VAR? Inspelad helt och hållet i MGMs studio. Det nämns nog ingenstans i filmen vart familjen bor - men antagligen New York då Broadway nämns vid namn.
HUR? det första som slår mig efter filmen är hur likt upplägget är det som används på Fredriksdals Teatern (aka Nils Poppe alt. Eva Rydberg & C:o). Det handlar om en gravt dysfunktionell familj där alla har sina egenheter och problem, en intrig som aldrig riktigt får sin lösning (det "bara funkar" mot slutet). En film där musiken står i centrum och bitvis är väldigt i vägen. Men där Fredrikdals Teatern vanligtvis är underhållande så är det här en aning platt och livlöst med en ljusglimt eller två längs vägen. Intressantast är ju givetvis att se en ung och relativt oförstörd Judy Garland röja framför kamerorna.
NÄR? Det hela stammar från musiksamlingen "Judy Garland -- Creations 1929-1962", där låten "Why? Because!" finns med. Skoj låt som avgjort är filmens stora höjdpunkt (finns ett klipp på tuben). När jag läste att den var en del utav en film så blev jag ju givetvis nyfiken på resten av filmen.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#403 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 March 2014 - 01:49

Captain America: The Winter Soldier / The Return of the First Avenger (2014)

Läs mer i filmens egen tråd!

World War II veteranen Steve Rogers aka Captain America som har varit nedfrusen i nästan 70 år försöker att skapa nya vänner, bla föredetta soldaten Sam Wilson aka The Falcon, men har i regel svårt att vänja sig vid nutidens värld och det smutsiga hemliga spionliv som ingår i att jobba för S.H.I.E.L.D. Alltid ovetandes om han ens kan lita på sina närmaste medarbetare, Natasha Romanoff aka Black Widow, Maria Hill, Sharon Carter, medlemmarna i hans eget S.T.R.I.K.E. team eller ens Nick Fury själv.
Efter ett till synes rutinuppdrag vänds plötsligt hans värld upp och ner. Utan att veta vem han kan lita på måste han nu lösa sitt tuffaste uppdrag och bekämpa den farligaste fiende som världen någonsin har skådat samtidigt som han själv jagas av en dödlig lönnmördare vars bakgrund ligger i dunkel. Legenderna säger att han har legat bakom ett stort antal historiska mord genom de senaste 50 åren men ingen vet vad han heter, bara att han kallas The Winter Soldier!

En Superhjälte/Spion-film och uppföljare på Captain America: The First Avenger!

Filmen fick ett väldigt varmt motagande hos testpubliken så en uppföljare är redan på G med release 6 Maj, 2016! Samma manusförfattare som de 2 första och samma regisörer som den här!

Vill påpeka att där är 2 bonusscener i slutet: En under slut texterna och en efter!

En mycket bra och spännande MARVEL-film. En av de bästa hitils, faktiskt. Lite väl långa actionscener, kanske, men hinner ändå med lite drama och en smula romantik. Jag kan varmt rekomendera den till alla som har sett första filmen (Har ni inte det så fy skäms. Den är jättebra!) och ni behöver inte ha sett någon annan MARVEL-film utöver det eller ens gilla superhjältar för att uppskattade den här! (Samma gäller första filmen)

Betyg: Awesome+

Thank You, Mr. Moto (1937)

Mr. Moto är i Kina's huvudstad Peiping (nu kallad "Beijing") på jakt efter Genghis Khan's försvunna grav. Men han är inte den ända. Någon annan är också på jakt efter den och skyr inga medel för att nå den först. Och mitt det hela hamnar Mr. Moto's vän, Tom Nelson, och den vackra antikhandlaren Eleanor Joyce, som sakta börjar undra över de dödsfall som denna skattjakt lämnar efter sig.

Amerikansk deckare/mysterie film. Andra filmen i serien om den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto (i böckerna jobbar är han en Japansk hemlig agent men i filmerna så är det hela mer hemligt tills det i en senare film avslöjas att han jobbar åt Interpol som hemlig detektiv spelad av Peter Lorre i huvudrollen, baserad på den 2:a boken vid samma namn. Karaktären skapades av författaren John P. Marquand för att fylla tomrummet efter att författaren bakom den populäre Kines/Amerikanske Privat Detektiven Charlie ChanEarl Derr Biggers, dog. 6 böcker skrevs mellan 1935 och 1957.
Marquand skrev manuset som var baserat på hans bok.

Filmen verkar ta vid strax efter första filmen då förra filmen slutade i Singapore och han nu är i Kina.
Sorgligt öde för prinsen och hans mor. De fick aldrig en chans att bygga upp sitt ärorika hus igen, hans mor dog med vetskapen att hennes son hade fört oheder till familjen och han dog med den vetskapen.

Thomas Beck är med i den här filmen också med spelar här Tom Nelson, medans han spelade Bob Hitchings i första. Lite förvirrande då båda karaktärerna påminner så starkt om varandra. Ärligt talat så kunde han lika väl ha spelat Bob Hitchings igen för det hade inte förändrat något och hade varit lite trevligt med att återse karaktären.

Den korta, kluriga, mjölkdrickande Mr. Moto fortsätter att förvilla folk med hans spel. Då han är smart, mästare i förklädnader och mycket kompitent, så använder han folks föruppfattade meningar mot dem. T ex så låtsas han prata en Engelska med en komisk Japansk brytning för att folk ska underskatta honom då han igentligen talar flytande Engelska utan brytning. Likadant låtsas han se harmlös när han igentligen är mycket farlig och en mästare på kampsport.
Precis som i första filmen så har han inga problem med att döda folk eller avrätta dem kallblodigt.

Slutet var rätt bra men filmen nåde aldrig dit jag ville. Jag såg fram emot när Mr. Moto skulle hitta Genghis Khan's grav och undersöka den, kanske unvika några fällor. Men filmen slutar långt innan dess och Mr. Moto ser till att graven aldrig hittas.

En mycket bra och spännande film som visseligen inte är lika mystisk som första filmen men ändå är lika bra.

Betyg: Mycket Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#404 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 March 2014 - 18:40

Legendary: Tomb of the Dragon (2013) [UK/CN]
VAD? Den ene heter Travis Preston och vill fånga, skydda och bevara; den andra går under namnet Harker och föredrar ljuta, stoppa upp och bevara. Och båda är nu i Kina då det går ett rykte om ett jättemonster som jagar och äter människor.
VEM? Dolph Lundgren är beväpnad och farlig. Igen.
VAR? Föga fårvånande är den inspelad i Kina.
HUR? Konceptet är inte nytt men är väl beprövat och med rätt personer bakom pennorna kan det bli bra. Manus här känns dock lite som ett legobygge där man klämt in de byggklossar man tror funkar bäst. Sålunda är det en standardmässig plott som bjuder på väldigt lite överraskningar. Produktionen är annars helt OK med godkänd cgi och trevliga miljöer. Men blir bitvis (särkillt i actionscenerna) lite tradig och intrigen mellan Travis och Haraker når inte långt från startlinjen.
NÄR? Man lämnar en väldigt odiskret hint om att det finns mer, men det lär inte ske.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#405 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 April 2014 - 00:05

The Heat (2013) Omdömet dediceras till XC.

Regi: Paul Feig.

Manus: Katie Dippold.

Skådespelare: Sandra Bullock, Melissa McCarthy och så några andra.

Handling: Den ordentliga FBI-agenten Sarah Ashburn paras med den struliga Boston-polisen Shannon Mullins för att ta ner en hänsynslös knarkkung. [Källa: RST Video]

Omdöme: Vi har sett det förr, två unikum inom poliskåren paras samman för att bilda det omaka paret som måste samarbeta mot alla odds för att knäcka det kriminella packet. Och många gånger så brukar det bli både bra och underhållande, även om undantag givetvis finns även inom denna genre. Däremot så är det lite mera sällsynt att man träffar mitt i prick som med den här filmen, där man verkligen får motionera skrattmuskelaturen. För det här är riktigt underhållande och mycket roligt.

Kanske inte så lustigt när man parar samman den ofta så tokroliga Melissa McCarthy med en talang som Sandra Bullock. Som mer än en gång har visat sig behärska humor med rakbladsvass pression. Och jag måste säga att det här är deras film rakt igenom. Visst finns det flera andra skådespelare som gör sitt för att filmen blir så bra, men det är ju tveklöst så att Bullock och McCarthy sticker ut mer än alla andra. Och med all rätt när dom gör det så bra.

Det är lite svårt att peka ut särskilda scener som är bättre än andra, speciellt om man betänker att jag finner filmen underhållande från start till slut. Men några scener som jag gillar är; när Ashburn (Bullock) följer med Mullins (McCarthy) hem till hennes högst dysfunktionella familj. Det blir extra roligt när den ena brodern på bred New Jersey-dialekt frågar Ashburn om hon är en "knock", underförstått att han menar en "narc" aka knarkspanare. Man måste nästan höra den scenen för att förstå det roliga i den. Scenerna hemma hos Mullins är kul, speciellt hennes vapensamling. Eller den fruktade baguetten som hon verkar ha sparat sedan vem vet när. Som sagt, det är svårt att peka på något enskilt som sticker ut när helheten är så klockren.

Men framförallt så är det väl allt gnabb mellan Mullins och Ashburn, perfekt levererat av tjejerna, som gör att filmen blir så underhållande som den är. Givetvis så måste man även tacka manusförfattarinnan lite extra, då hon också är en stor del av succén. Jag skulle även tro att mycket är improviserat i filmen, vilket säkert även resulterade i att en del scener och dialog är så vass. Jag tror även att det gör sitt till att det är tjejer som det handlar om i filmen, eftersom killar verkar har monopol inom den här genren.

Det verkar inte vara tal om en uppföljare, men jag skulle definitivt ge en sådan en chans om den såg dagens ljus.

En rolig och underhållande film som jag kommer att se om många gånger.

#406 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 April 2014 - 09:21

Kul att inte bara var jag som tyckte den var rolig. :)

En av mina favoritscener är i början när Mullins skall parkera bilen och till sist tvingas krypa igenom en annan bil för att ta sig ut . Sedan måste man ju lyfta på hatten för väl McCarthy levererar repliken "jag bor här" som om det är tidernas nödlögn för att lite senare vika in i sin lägenhet för att tvätta händerna .

fqq5BYam.jpg

#407 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 April 2014 - 14:22

Nope, det var en riktig höjdarfilm och med min "typ" av humor. Håller med dig om dina förslag på roliga scener, den där hon tar sig igenom flera bilar är rolig. Till och med när hon når den sista så vill det sig ju inte riktigt eftersom även den bilen är parkerad lite för nära en annan. Jag gillar även bland dom första scenerna med Mullins när hon har haffat den där snubben som hade tänkt sig att köpa sex och hur hon inte bara ringer hans fru utan även tar med honom på en åktur utan dess like. Den där färgade killen, Rojas, som hon jagar, har det verkligen inte lätt. Inte nog med den där jakten som Mullins ägnar sig åt, senare så tappar dom ju ner honom på en bil efter att ha lyckats förhöra honom på sitt eget sätt. På tal om Rojas, jag gillar hur Ashburn i början verkligen artikulerar namnet övertydligt. Jag gillar även hur dom båda två, speciellt Ashburn då kanske, verkligen släpper loss när dom slickar såren efter nederlaget på den där kvarterkrogen och hur det slutar med att Mullins spelar bort Aschburns kavaj och hur Ashburn själv har gett bort sin bil i fylledimman. Och både två kunde ju röja loss på dansgolvet med när dom skulle infiltrera den där klubben. Som sagt, många roliga och dråliga scener i den filmen. :lol2:

#408 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 April 2014 - 15:46

Bra scener, uppskattar dessutom att man vågar låta bilen explodera sedan också med den nya ägaren inuti .

fqq5BYam.jpg

#409 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 01 April 2014 - 16:36

Instämmer till fullo. Det är väl även där som filmen blir lite mer allvarlig och mörkare i tonen. Men dom lyckas trots det även behålla det lekfulla och roliga. En bra uppvisning av manusförfattare, regissör och inte minst skådespelarna.

Det här är för övrigt en film som jag skulle kunna tänka mig att köpa rakt av.

#410 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 April 2014 - 00:54

Case 39 (2009)

Socialsekrateraren Emily Jenkins jobbar hårt på sina 38 fall och har inte mycket till fritid eller att tid att ta nästa steg med vännen, och psykologen, Doug. Det hela bli inte bättre när hon får sitt 39:e uppdrag i att utverdera om Lilith "Lily" Sullivan blir illa behandlad av sina föräldrar. Till en början verkar det handla om ett vanligt fall om familjeproblem men utan bevis kan varken hon, hennes chef Wayne eller hennes vän Polisdetektiv Mike Barron göra något. Men Emily vägrar släppa det och blir snart djupt involverad i fallet som visar sig vara hemskare än hon någonsin kunnat ana.

Psykologisk Skräck-Thriller med bla Renée ZellwegerBradley CooperIan McShane och en ung men ständigt lika duktig Jodelle Ferland (som blir 20 i år :o ) i huvudrollerna.
Jodelle Ferland, som var 12 när den här spelades in 2006, gör ett fantastiskt jobb. Till en början spelar hon en rätt vanlig oskylldig liten flicka utan igentligen kännas unik, bara för att sedan bli en väldigt kall, ondskefull person som får vuxna att känna sig små och rädda i hennes närhet. Faktum är att jag fick kalla kårar av de scenerna. Obehaglig men så jäkla bra spelade.

Det ända som är lite halvdant är väl att Emily lite väl snabbt tror på hela "Lily är en demon" grejen och gömmer allt farligt i huset (utom kniven hon behåller som självförsvar). Kan kanske förklaras som att Lily vill att hon ska veta det. Fast en bortagen scen visar att det var Emily som hittade Doug så hon såg vilken röra det var och hur konstigt hans "självmord" var (hur nu bryta nacken av sig själv kan kallas för självmord).
Sedan kanske de skulle ha förklarat lite för tittarna att Lily's svaghet var vatten vilket man märkte med att hon blev rädd när det regnade (troligen var vatten något heligt) vilket är orsaken hon kunde dränka henne.

Lily aka Lilith var uppenbart den berömda demonen från Biblen, vid samma namn, och de myter som har vuxit om henne. Alla hennes krafter om att med sin röst kontrollera folk att göra som hon vill och leva på rädsla och död stämmer.

Slutet var jag helatiden orolig över skulle vara det typiska negativa med att det goda förlorar och blev därför glad när det visade sig vara lyckligt med att det goda vann.

Jag tror det här är första gången jag har sett någon få käken avslagen i film. Oftast brukar de tåla vad som helst. :P

Btw, det finns ett alternativt slut:

Där är också 30 minuter av bortagna scener:

En fantastiskt bra thriller. Väldigt mycket Omen över den här filmen. Väldigt spännande, kuslig och obehaglig film. Mycket bra skådespelare. En av de bästa skräckfilmer jag har sett den senaste tiden. En film jag varmt kan rekomendera!

Betyg: Fantastiskt Bra

Edited by Crusader, 02 April 2014 - 02:17.

-Sora, Kingdom Hearts

#411 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 April 2014 - 02:31

Batman - Year One (2011)

Bruce Wayne återvänder till Gotham City efter 12 års träning utomlands och ser sin hemstad nu helt kontrollerad av skurkar och korruption. Han påbörjar sin plan att skapa rättvisa och återställa staden till sin forna glans, men för det behöver han bli en symbol som skrämmer fienderna.
Polisen James Gordon flyttar till Gotham City med sin gravida fru för att får en ny start efter att han tog ner en korrupt polis i Chicago. När han får den korrupta Polisdetektiven Flass som partner försöker han först att ignorera det och hålla sig borta från trubbel men trubbel hittar honom då de andra poliserna gillar inte hans höga moral. Med ingen annan utväg har han inget annat val än att bekämpa korruptionen men vilka medel han kan.
Selina Kyle bor ihop med sin skydsling Holly och är fassinerad av den maskerade hjälten Batman.

Animerad film baserad på seriealbummet med samma namn om Batman's första år. Med bla. Benjamin McKenzie (som i höst kommer att spela Polisdetektiv James Gordon i Gotham) som Bruce Wayne / Batman, Eliza Dushku som Selina Kyle / Catwoman (och som hoppas på att även få rollen i framtida Live-Action filmer), Bryan Cranston som Lieutenant James GordonKatee Sackhoff som Detective Sarah Essen och Stephen Root som den sjutglada S.W.A.T.-ledaren Lt. Brendan.

Seriealbummet, som kom 1987, var skrivet av Frank Miller och är nog ett av de minst vridna seriealbum han har gjort. Många av hans serier har en förmåga att vara minst sagt underliga och vridna vilket gör att han, IMO, bäst passar att göra egna påhittade karaktärer än att jobba med andra. Speciellt då han verkar ogilla Batman enligt vissa av hans verk (framförallt All-Stars Batman & Robin) och verkligen verkar hata Robin. Trotts det så behandlade han Batman: Year One med mycket vördnad. Han har sagt att få skriva Batman's ursprung var en dröm.
Med The Dark Knight Returns ville han visa en mörk sida som Batman, enligt honom, har och utvecklar under åren. Och hur mycket han hatar Robin. Med All-Stars Batman & Robin visar han Batman som ett sadistiskt monster och visar ännu tydligare hur mycket han hatar Robin. Ett seriealbum som ingen, inte ens han själv, gillar och han så gott som har erkänt att han mevetet gjorde ett dåligt val pga att de tjatade på honom att skriva den. Med The Dark Knight Strikes Again så verkar han bara ha velat visa hur mycket han hatar Robin. :P
Det ända vridna och typiska honom i Batman: Year one är att James Gordon är otrogen och Catwoman är prostituerad som lär upp sin skydsling att blir minderårig prostituerad. Det hela med Catwoman har senare serieförfattare ändrat till att det hela var en cover då hon planerade en stöt eftersom det hela kändes väldigt fel för karaktären och i grunden troligen var ett stort sjukt skämt från Miller's sida, något han älskar att ha.
En bra sak han gjorde var att förvandla James Gordon från en sido-karaktär som bara ber Batman om hjälp, till att bli en riktigt tuff och kompitent actionhjälte.
Batman: Year One är en av de få serier som räknas som canon i allt Batman. Den ingår som början för Silver Age Batman (moderna Batman), New 52 Batman (den nya DC-världen), The Dark Knight-serierna, Arkham-spelen och är en av de få serier som alla håller med om är grunden till karaktären.

Men tillbaka till filmen. Det följer serien helt trogen vilket är rätt lätt då serien mycket är skriven som ett storyboard manus till en film. Jag kunde inte hitta någoting annorlunda med den. Det ända felet med den är samma som med serietridningen, den är aldeles för kort. Så i slutändan är den lika bra som serien och jag kan varmt rekomendera den till alla som gillar Batman!

Betyg: Fantastiskt Bra+

DC Showcase: Catwoman (2011)

När gangstern Rough Cut skickar två av sina män för att döda en katt så väcker det nyfikenhet i Catwoman. Men nyfikenhet har aldrig varit en katts bästa vän.

Animerad kortfilm om Catwoman, Batmans fiende/allierade. Eliza Dushku gör åter rösten som Selina Kyle / Catwoman.

Mycket actionpackad och sexig kortfilm. Mycket bra och kan varmt rekomenderas som avslutning på Batman: Year One.

Betyg: Mycket Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#412 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 April 2014 - 01:43

Mr. Moto's Gamble / Mr. Moto's Diary (1938)

Mr. Moto jobbar tillfälligt som lärare i en kriminologi kurs där han lär upp USA's blivande poliser och detektiver. En av eleverna är Lee Chan, som vill följa i sin pappa's, den berömde detektiven Charlie Chan's, fotspår.
När en boxare dör under mystiska omständigheter så inser Mr. Moto snabbt att det handlar om mord och får i uppdrag av polisen att lösa det.

Amerikansk deckare/mysterie film. Tredje filmen i serien om den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto (i böckerna jobbar är han en Japansk hemlig agent men i filmerna så är det hela mer hemligt tills det i en senare film avslöjas att han jobbar åt Interpol som hemlig detektiv  Peter Lorre spelar åter huvudrollen, men den här mången är manuset inte baserad på någon av böckerna. Karaktären skapades av författaren John P. Marquand för att fylla tomrummet efter att författaren bakom den populäre Kines/Amerikanske Privat Detektiven Charlie ChanEarl Derr Biggers, dog. 6 böcker skrevs mellan 1935 och 1957.

Manuset var från början skrivet för en Charlie Chan film kallad Charlie Chan at Ringside men svenska Warner Oland (Johan Verner Ölund), som spelade Charlie Chan, fick lämna inspelningen pga sjukdom och dog några månader senare. Beslutet gjordes att skriva om manuset för att bli en Mr. Moto film istället vilket gör det här till en crossover film då Charlie Chan's son, Lee Chan, fortfarande hade en av huvudrollerna då mycket av filmen redan hade filmats och de ville inte förlora pengar på att skrota allt.
Beslutet gjorde också att den mystiske Mr. Moto fick bli känd som detektiv då karaktären var lärare för en kriminologi kurs blivande poliser.

Lee Chan, spelas av Keye Luke som senare blev en Hollywood skådespelare och spelade bla. Gizmo's gammla ägare I Gremlins filmerna. Han blev mäst känd för Green Hornet där han spelade hjältens sidekick Kato.

Märks att det från början inte var tänkt som en Mr. Moto film mdå den är väldigt olik de 2 första filmerna. Medans de var mer spion-filmer som handlade om stora kriminella gäng och kluriga mysterium så är den här mer en typisk deckare.

Heheh, en av eleverna i klassen är där för han är kleptoman men aldrig minns vem han stal det från så att han kan lämna tillbaka sakerna så han vill lära sig att lösa sina egna brott. :P Så filmen har lite löjlig humor också.

Helt OK deckare men inte all lika bra om första filmerna.

Betyg: OK

-Sora, Kingdom Hearts

#413 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 April 2014 - 13:09

Mr. Moto Takes a Chance (1938)

I det lilla kungariket Tong Moi i Franska Indokina (dåtidens Vietnam) leder Mr. Moto ett utgrävnings team för att leta efter forntida fynd när han ser ett flygplan störta men inser snabbt att piloten Victoria Mason medvetet har saboterat sitt plan. Kraschat lockar också dit två amerikanska naturfilmare, Marty & Chick, som ser sin chans till en scoop.
Rajah Ali välkomnar främlingarna med öppna armar men översteprästen Bokor är inte glad. När en av Rajah's fruar dessutom blir mördade så inser Mr. Moto att något deffinitivt är på gång och att hans uppdrag kan börja på allvar.

Amerikansk deckare/mysterie film. Fjärde filmen i serien om den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto.
Filmen är inte baserad på någon av de 6 böckerna utan på storyn Look Out, Mr. Moto som var skriven av ett par andra än böckernas författare.

Som vanligt med dåtidens Amerikanska filmer så spelas givetvis nästan alla Vietnameser av vita skådespelare (Europeer). :P

Filmen visar också första gången som Mr. Moto blir överlistad. Något som är en väldigt rolig scen.

Slutet var det explosiva jag har väntat på i hela serien så där blev jag nöjd. :D

Mr. Moto är tillbaka som han ska vara, i ett spion-mysterie om ett lands framtid som kan ha konsekvenser för resten av världen. Fast revolten kallad det Indokinesiska Kriget startade bara 3 år efter den här filmen släpptes så i det avseendet så kunde Mr. Moto lika gott ha låtit bli. :P
Fast filmen är lite mer lekfull och komisk än de första två filmerna men klart bättre än förra filmen.

Edited by Crusader, 07 April 2014 - 22:30.

-Sora, Kingdom Hearts

#414 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 07 April 2014 - 17:19

@Crusader: Trevliga omdömen. Dom gör mig sugen på att se Mr. Moto-filmerna. Är det några som du har köpt, eller har du tagit till Internetkanalen?

Edited by Garm 2.0 (Test User), 07 April 2014 - 17:20.

#415 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 April 2014 - 21:15

Internetkanalen. :P Tror inte de har släppts på DVD. Har dessutom inte råd att köpa så mycket filmer nu förtiden. :(

-Sora, Kingdom Hearts

#416 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 April 2014 - 21:48

Okej, då får jag ta mig en titt och se vad jag kan hitta på Internetkanalen.

Jag ser för övrigt att man tidigare har släppt 2 samlingsboxar med Mr. Moto-filmer i USA. Dom är dock markerade som "Discontinued" enligt min källa och är väl därmed lite kluriga att få tag på.

Och i UK verkar man ha släppt ett helt gäng filmen i enskilda utgåvor. Kanske något du kan hålla ögonen efter om du blir sugen på att köpa någon film när du är i London.

Mr. Moto Collection: Volume 1

Spoiler

Mr. Moto Collection 2: Volume 2
Spoiler

Edited by Garm, 07 April 2014 - 21:54.

#417 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 April 2014 - 22:31

Jo, jag hade tänkt kolla efter lite olika filmer och sådan när jag ändå är i London.

Kul att du tycker de verkar intresanta och vill ge dem en chans. :) Jag blev väldigt possitivt överaskad, speciellt av de 2 första. Och i 4:e filmen så fick jag äntligen mitt explosiva slut som jag har saknat i de tidigare filmerna. :D

-Sora, Kingdom Hearts

#418 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 April 2014 - 03:01

Stir of Echoes (1999)

5-åriga Jake Witzky en hemlig förmåga som gör att han kan se en spök-flicka vid namn Samantha som ingen annan kan se. Givetvis så tror alla att det handlar om en påhittat vän som de flesta barn har. Hans pappa, Tom Witzky, och mamma, Maggie Witzky har ekonomiska problem och det hela blir inte bättre när Maggie visar sig vara gravid och Tom känner mer och mer hur värdelös han är då han inte lyckats uppfylla sina drömmar. När Tom's svägerska, Lisa Weil, säger att hon kan hypnotisera folk så gör en berusad Tom snabbt narr av henne och envisas att hon ska göra det på honom något hon motvilligt går med på. Men efteråt börjar han se hemska makabra syner och snart så börjar han också att se Samantha. Lisa har öppnat dörren till en dold talang som Tom inte visste att han hade och den går inte att stänga igen. Efterhand som hans krafter utvecklas visar det hela sig bara vara början till en skräck injagande upplevelse som kommer att vända upp och ner på familjens liv för evigt.

Skräck-Mysterie-film baserad på boken A Stir of Echoes av Richard Matheson, bäst känd för att ha skrivit I am Legend, The Shrinking Man, Hell House och Button, Button (som har varit grunden bakom ett avsnitt i "The Twilight Zone" (som han skrev många avsnitt till bla. avsnittet med en Gremlin flygplansvingen) och filmen "The Box" från 2009).
Med bla. Kevin BaconKevin Dunn, en ung Jennifer Morrison och 5-åriga Zachary David Cope som trotts att han var stjärnan i den här filmen och fick mycket beröm aldrig mer gjorde någon film.

Krafterna som Tom och Jake har kallas visst för X-rays. Exakt vad rafterna gör förklaras inte helt men de verkar, utöver förmågan att se, höra och prata med spöken, också göra så att man se framtiden, bli förvarnad och se kommande händelser, spåra upp folk, avläsa folk och läsa andras tankar. Iallafall så verkar man kunna veta saker som andra inte vet utan att ha sett det eller hört det. Man är en motagare för allt.

En iband kuslig men mäst intresant övernaturlig thriller som även har enm hel del drama och även lite komik. Komiken står mäst hustrun Maggie lite för då hon reagerar på alla konstigheter hennes make börjar göra.

I slutet visar det sig att spöken finns överallt så var de än flyttar så kommer de inte att komma undan det.

Filmen fick en uppföljare 2007 kallad Stir of Echoes: The Homecoming.

En bra och spännande film som jag kan rekomendera.

-Sora, Kingdom Hearts

#419 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 08 April 2014 - 03:43

Mmm, jag ska försöka att se en eller ett par av Mr. Moto-filmerna för att se hur dom är. Är dom bra kanske jag försöker att se så många jag kan. Dock inte efter varandra kanske. ;)

#420 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 April 2014 - 01:55

Mysterious Mr. Moto (1938)

Mr. Moto. förklädd till mördare, rymmer från franska straffkolonin Devil’s Island tillsammans med en annan fånge, kallas Romero, som är medlem i "The League of Assassins", och får snart ett jobb som hans betjänt. Mr. Moto's uppdraget är att identifiera ledaren och se till att deras nästa uppdrag misslyckas. Deras nya offer visar sig vara affärsmannen Anton Darvak som de har i uppgift att tvinga sälja en hemlig formel på ett nytt starkare stål. Darvak tar inte deras hot på allvar men hans sekraterare, Ann Richman, känner sig inte lika säker och tillsammans med den gammla vännen David Scott-Frensham bestämmer hon sig för att hitta en lösning.

Amerikansk deckare/mysterie film. Peter Lorre spelar som vanligt huvudrollen i den femte filmen i serien om den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto. Även den här gången så är filmen inte baserad på någon av de 6 böckerna. Jag läste något om att bokförfattaren hade skrivit manuset men på andra ställen står det att han inte har.

Devil’s Island var en fransk straffkoloni i Atlanten som stängdes 1953. Den var också en exil för Frankrikes politiska fångar, bla. Alfred Dreyfus.

Här pratar Mr. Moto väldigt dålig engelska för att lura folk. :P

För första gången i serien så är där med en karaktär som har varit med i en av de tidigare filmerna. Det handlar om den kinesiska agenten Lela Liu. Förnamnet är annorlunda (Lotus) men troligen så är det bara ett misstag (då hån ser likadan ut och spelar samma roll här, som en agent som jobbar med Mr. Moto ) eller att de bara inte brydde sig om att kolla. Eller så är Lotus ett smeknamn av något slag.
Hur som helst så var det verkligen kul och höjde filmen.

Det här var en av de bästa filmerna i serien, enligt mig. Mycket spännande, mycket action, en hel del mystik, Mr. Moto klurar ut allt i slutet och dessutom så är det igen ett mer actionfullt slut vilket jag uppskattar. Mr. Moto visar också åter sin kalla sida vilket alltid är intresant då det är en sådan kontrast till den han låtsas vara. Peter Lorre brilljerar som vanligt och ännu syns det inte att han ska ha tröttnat på rollen.

Betyg: Mycket Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#421 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 22 April 2014 - 15:35

Förra veckan hade jag besök av min systerson. Vi kollade på Landet för längesedan (The land before time). En klassiker jag hittills missat. Den var inte så fantastisk. Men visst finns fina grejer i den. Givetvis är det trevligt att höra Olof Thunberg som berättare i den svenska dubbningen. Dinosaurier känner förstås inte till de vetenskapliga namnen på sig själva, utan använder benämningar som långhals, simmare, taggstjärt, vasstand och så vidare, men hade det inte ändå varit som minst krångligt om de hade kallat solen för solen? Hm... Kanske inte lika roligt... Tydligen har det gjorts sketamånga uppföljare till den här filmen. Och tydligen skiljer de sig en del från originalet. Undrar om det är till det bättre eller till det sämre...

#422 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 April 2014 - 16:50

Landet Längesedan fastnade jag aldrig för, men syskonen gillade den när det begavs sig. Har dock ingen koll på om någon av oss någonsin såg mer än ettan.

fqq5BYam.jpg

#423 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 April 2014 - 17:58

Ååh, Landet för Längesedan! Långhalsar och Vasstand. Älskade den när jag var liten. Tyckte om 2:an också. Den handlade om hur de hittade en grupp Vasstand som riskerade att komma in i och anfalla deras lilla paradis.

Men fler än så har jag inte sett för jag var rädd att de skulle förstöra det hela.

-Sora, Kingdom Hearts

#424 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 April 2014 - 14:11

Tja, om tvåan är bra, kanske trean är det också. Fast med så många uppföljare har de för all del gott om tid att klanta sig. Men själv har jag bara sett ettan och blev som sagt inte överväldigad därav.

Som extramaterial på dvd:n fanns några skymtar av uppföljarna, inklusive sånger. (Det verkar som att första filmen är den enda som saknar musikalinslag.) Jag uppskattade att Lillefot sjöng om en typ cowboybrontosaurus som gick under namnet The Lone Dinosaur.

#425 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 April 2014 - 03:03

Mr. Moto's Last Warning (1939)

En man som påstår sig vara Mr. Moto anländer i Port SaidEgyptien, tillsammans med den franska amiral-hustrun Madame Delacour och hennes dotter Marie, gentlemannen Eric Norvel och den klantiga författaren Rollo Venables. I staden finns redan den riktige Mr. Moto som har tagit en hemlig identitet som antikhandlaren Mr. Kuroki. Hans uppdrag är att stoppa Hemliga Agenter, ledda av buktalaren Fabian the Great, som har i uppdrag att sabotera en krigsövning mellan England och Frankrike så att de hamnar i konflikt med varandra och därmed inte kan vara allierade när det stora kriget, som alla känner är påväg, bryter ut. Till sin hjälp har han en Engelsk Hemlig Agent vid namn Richard Burke som har lyckats nässla sig in i gruppen. Men Fabian har en lista över världens största agenter vilket gör det hela svårare och han håller järnkoll efter något misstänksamt samtidigt som han försöker hålla uppe sin hemliga identitet för alla, inklusive hans nyfikna flickvän Connie Porter.

Amerikansk deckare/mysterie film. Sjätte filmen med Peter Lorre som den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto. Åter så är filmen inte baserad på någon av de 6 böckerna.

Den här var jättebra. Även om det inte var lika mycket mystik då man fick rätt snabbt veta vad som var på gång så var det en mycket bra spionfilm Jag måste säga att Mr. Moto filmerna har hållt mycket högre kvalitet än jag hade väntat mig. Trotts att serien är en massproduction (alla filmerna gjordes på 3 år) så har den för det mästa en hög standard och manusen är oftast kluriga, spännande och intresanta. Och man kan inte låta bli att älska den här lille Japanen som spelar på folks fobier genom att alltid verka så vänlig och ofarlig med hans komiskt dåliga engelska bara för att sedan när det gäller visa sig vara tuff, hård och kallblodig med en blick som skulle få den tuffaste att känna obehag. Det här är en karaktär de verkligen borde återuppliva för görs filmerna rätt så kan de bli en minst lika stor hit som James Bond-filmerna.

Det här är första gången i serien som romansen är mellan två av skurkarna. Faktum är att skurkarna har en betydligt större roll den här gången och den goda bi-karaktärerna har en betydligt mindre roll än de brukar, något som också är nytt. Vanligtvis brukar Mr. Moto filmerna handla om Mr. Moto och hans nya vänner (som brukat bestå av en man och en kvinna som blir förälskade, och deras komiska vän) som ofta hamnar mitt i handlingen och mot slutet får man se lite av skurkarna och deras planer inna det är dags för final.

Jag kan varmt rekomendera den här till ni som älskar klassiska underhållande spionfilmer av bra kvalitet.

Betyg: Mycket Bra

Danger Island (1939)

Mr. Moto anländer med skepp i San JuanPuerto Rico, med uppdrag att undersöka en liga som smugglar billiga Sydamerikanska diamanter genom landet och riskerar att skapa en ekonomisk kris över hela världen. Guvinören John Bentley har givit ansvaret fånga smugglarna till Colonel Thomas Castle och hans poliser men kollegornas kritik och det ständiga misslyckandet har tagit hårt på honom och det hela oroar hans dotter Joan Castle, som anlände med samma skepp som Mr. Moto för att gifta sig med Guvinören's brorson, Lt. George Bentley.
Mr. Moto är övertygad om att någon av Guvinören's närmaste män är en mulvad och bestämmer sig för att avslöja förädaren. Till sin hjälp har han sin nya vän, den något trögtänkta men godhjärtade brottaren Twister McGurk. Men de misstänkta är många och ledtrådarna leder till en ökänd pirat som förvsvann spårlöst i ett närliggande träsk för 300 år sedan som enligt infödingarna lider av en förbannelse.

Amerikansk deckare/mysterie film. Sjunde (producerad som den åttonde) och näst sista filmen med Peter Lorre som den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto. Den här gången är filmen baserad på en bok men inte en av de sex Mr. Moto-böckerna utan istället boken Murder in Trinidad av John W. Vandercook, han ända storsäljare som tidigare blev filmatiserad 1934 och kom att bli filmatiserad igen 1945.
Huvudrollen har bytts ut mot Mr. Moto och karaktärerna från boken har fått nya namn men 2 av huvudrollerna har liknande namn.

Tyvärr så finns det väldigt lite information om den här filmen och den har ingen Wikipedia-sida. Men med tanke på att John Reinhardt och George Bricker står som based upon story ideas by så är min gissning att de hade svårt att komma på vad den nya filmen skulle handla om och de hjälpte dem genom att komma med förslag, men det är bara en ren gissning.

Filmen innehåller vissa steriotyper. Framförallt en svart feg båtförare som inte ser så verst intelligent ut.

Den här filmen är lite mer som en "Who-dun'it" med en grupp misstänka där en av dem är en förädrare och mördare. Den är också mer av en familjematiné.
Bra och spännande med lite äventyr och mysterium men ändå en av de svagare i serien. Den har inte den tuffa spion-thrillern som de bästa filmerna i serien har haft.

Betyg: Bra+

Mr. Moto Takes a Vacation (1939)

Den legendariska drottningen av Sheba's krona har hittats efter 3000 år och Mr. Moto är redan på plats då han hoppades på att ett fynd skulle göras så att han kunde locka fram den legendariska mästertjuven som kallar sig Metaxa och som de flesta tror är död. Förklädd till Japansk turist följer Mr. Moto kronan med båt till San Francisco tillsammans med arkeologen Howard Stevens för att se till att den i säkerthet kommer till muséumet där Professor Roger Chauncey Hildebrand och hans sekraterare Susan French ska ta hand om den. På båten träffar de Eleanore Kirke och Mr. Moto's gammle vän, den klantige Archie Featherstone, vars stora trut snabbt sätter Mr. Moto i trubbel för att sedan bestämma sig för att leka hjälte sätter sig själv som måltavla för ett gäng lokala gangstrar.

Amerikansk deckare/mysterie film. Åttonde (producerad som den sjunde) och sista filmen med Peter Lorre som den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto. Känns tråkigt att det här är den sista filmen. Det här har varit en mycket underhållande och spännande resa igenom klassiska Hollywood före World War II och jag kommer att sakna Mr. Moto.
Den här filmen producerades 1938 men då journalister gav den negativt omdömme så lades den på is till sommaren 1939.

Filmen är, precis som de flesta andra i serien, regiserad av Norman Foster. En regisör som var känd för att kunna göra mycket med lite och får småbudget filmer att se bra ut, vilket jag kan förstå för alla de filmerna han har gjort har sett fantastiska ut och varit mycket bra regiserade. Han regiserade alla utom 2 av filmerna (Mr. Moto's Gamble, Danger Island) och de två var också IMO de svagaste filmerna i serien.

Så varför slutade de göra Mr. Moto filmerna? Jag har inte kunnat hitta några svar men jag tror det var flera olika orsaker. En av orsakerna var säkert att Peter Lorre blev dödstrött på karaktären till den punkt att han hatade Mr. Moto då han ansåg att det hela blev barnsligt och jag gissar på att han menar utvecklingen med de 2 sista filmerna där det gjordes det klassiska misstaget att göra filmernan för en bredare publik som även sänker kvaliteten och skrämmer bort de som gillade filmerna från början.
En annan orsak var säkert de dåliga recentioner som de 2 sista filmerna fick. Troligen sålde de 2 sista dåligt.
En tredje orsak kan ha varit starten av World War II som även då USA inte gick med från början måste ha påverkat filmindustrin. Och måste även ha påverkat Peter Lorre då han var en Jude som flydde Nazisterna.
En annan orsak kan mycket väl ha med den spänning som växte mellan USA och Japan och att de flesta Amerikanare ogillade och litade inte på Japanerna vilket inte kan vara bra för en filmserie om en Japansk hemlig agent. Peter Lorre själv var mycket kritisk till Japaner och när en grubb Japanska diplomater, som också var fans, kom till USA och ville träffa honom så hade han på sig en knapp där det stod "Boycott Japanese goods".
Kanske var det lite av alla orsakerna?

På maskerad-festen har Archie Featherstone klätt ut sig till en svart man genom att måla ansiktet. Ett harmlöst skämt för att visa hur clueless han är. När det sedan gäller komentaren han får om att han ska köra försiktigt så vet jag inte vad skämtet är. Om det är något rasistiskt om att svarta är dåliga förare eller är en referens jag inte känner till. Med tanke på att det sedan är en scen med en klantig och något dum svart kille som är en usel förare och kör en bil utan broms och helatiden ser ut såhär :o så misstänker jag det första. Föraren spelas av Willie Best som var den första kända svarta skådespelaren/komikern i Hollywood men som oftast blev typecastad som lat, klantig och simple minded.

Peter Lorre skadade axeln under en stunt när de filmade den här filmen vilket kan vara orsaken att Mr. Moto ibland gör ovanligt lite. Men det förklarar inte hur han ibland verkar mindre kompitent som när flera försöker döda honom när han går i Chinatown men han aldrig märker det fören en av dem skjuter och det är bara ren tur att han inte blir skjuten. Likadant så ska han vakta kronan men åker direkt till hotellet (och helt missar när ett gäng gangstrar försöker stjäla kronan) Eller att han klantar till det igenom att högt säga var han ska ha ett hemligt möte så att personen han ska möta blir mördad. Det är inte riktigt den superagenten som alltid är steget före som han har varit i de tidigare filmerna. Iallafall inte till en början.

Den här filmen är en aning mer komisk och löjlig än de tidigare filmerna. Och precis som förra filmen så är det mer av en "Who-dun'it". En spännande äventyrsfilm som även då den inte är ens i närheten av lika bra som vissa av de andra filmerna ändå är rätt bra och underhållande att titta på.

Betyg: Bra+

Edited by Crusader, 28 April 2014 - 04:11.

-Sora, Kingdom Hearts