Året är 1921 och England är överväldigat av sorg över de mer än 1 miljon Englelska liv som dog under World War I. Den sörjande änkan Florence Cathcart är en spökjägare ochförfattare som berömd för att avslöja bedragare och bluffar då hon själv inte tror på det övernaturliga. När läraren Robert Mallory på ett gammalt Internat ber henne att undersöka ett barnspöke ska bokstavligt skrämma livet av barnen på skolan så åker hon efter viss övertalning dit för att avslöja det hela. Men frågan är om sanningen är värd sitt pris och vad den kommer att kosta henne.
Engelsk mysterie-thriller producerat av BBC Films.
Florence Cathcart jagar uppenbart bedragare i ilska över att de lurar sörgande samtidigt som hon igentligen innerst inne hoppas att det någongång ska vara äkta och att hon ska få återse sin älskade.
De har varit väldigt nogrann med att tiden ska kännas rätt. Det påpekas ofta hur ovanligt det är att en kvinna är välutbildad som Florence Cathcart. Och Internatskolan känns väldigt sträng och lite grym mot hur det är i nutiden med att barn som misskötersig pryglas, de svaga tillåts tryckas ner av andra och de som blir slagna av andra barn uppmanas att stå på sig mer.
Den visar också den avsky som fanns för rödhåriga (och tyvärr även finns idag) i England.
Också det faktum att de vuxna som terroriserar och agar dem själva har haft en svår tid och att de kanske tror att tvinga dem vara starka är i deras bästa intresse.
Den visar också att folk i england verkligen har snevridna dåliga tänder.

En bra fulm även om jag tycker att vissa saker är rätt underliga som Florence Cathcart's starka sexuella lust som får henne ibland att tappa kontrollen och hur hon, när hon väl ser beviset direkt kysser läraren och har sex med honom.
Inga sådana där äkliga flygande insäkts änglar här så jag kan se en skräckfilm i mörker, tänkte jag. Hinner bara släcka ljuset så kommer en och landar i mina popcorn...

Som om det inte var illa nog så spillde jag ut mina popcorn...

En väldigt underlig film full med oväntade twister där slutet är minst sagt underligt så jag vet inte riktigt vad jag tycker om filmen. Den var inte alls som jag hade väntat mig. Jag kan klart rekomendera den till alla som gillar att överaskas.
Betyg: Bra
Edited by Crusader, 26 March 2014 - 03:03.