Jump to content

Photo

Alias

• This topic is locked This topic is locked
603 replies to this topic

#401 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 June 2005 - 12:19

Tyckte mig också ana Arnold Vooslo, killen som spelar Imhotep (?) i Mumien-filmerna, som mellanhand för Sark och Brödraskapet.
Den softa musiken tror jag mest var dels för att visa att det faktiskt var ganska hemskt, att folk dör som flugor, och dels för att Sydney och Vaughn klarade sig med livet i behåll, det var ju ganska nära återigen.
*Hockey och superhjältar*

#402 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 June 2005 - 13:35

Spidde ... du skrämmer mig... Satt också framför TVn igår och konstaterade att serien tycktes ha ett "USA mot världen" tema... Och ibland behandlas Europa som ett av världens råtthål där alla världens badguys har obegränsad tillgång till "du slipper ut ur fängelse"-kort.

Ett bra - hyffsat avsnitt med en känslosam reunion på slutet med en mer känslosam marchall.

Är fortfarande inte säker på var Lauren står - hon verkar jobba för brödraskape, samtidigt så vet vi inte vem hennes egentliga chef är... Sloane kanske?

Betyg: 3.75 Nödlandade flygplan av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#403 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 29 June 2005 - 15:08

Gillade avsnittet igår. Det är ju alltid kul med lite mer känslosamma avsnitt som det här med Vaughn som berättar sina riktiga känslor osv. Jag reagerade också lite starkt på scenen med koreaner som blir nermejade till nån soft jazz (eller vad det var) låt.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#404 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 June 2005 - 16:51

Nordkorea är väl komunister? Ibland (ganska ofta) så känns det som om det finns stark politisk propaganda, och vissa detaljer känns direkt fördomsfulla.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#405 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 June 2005 - 18:36

Nordkorea är väl komunister? Ibland (ganska ofta) så känns det som om det finns stark politisk propaganda, och vissa detaljer känns direkt fördomsfulla.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, Nordkorea är kommunistiskt, jag är säker på att de aldrig skulle låta avsnittet utspela sig i Sydkorea som är/har varit ganska tighta med USA.

Lauren är ju en allmänt skum karaktär, hon står liksom nånstans mitt emellen CIA och Brödraskapet. I ena stunden sitter hon och tittar sorgset på ett kort med henne och Vaughn och i nästa sitter hon i en bil och diskuterar med Imhotep ( ;) se Kermits inlägg, fast det kanske var en annan scen?) om hur hon ska döda sin älskade make och Syd. Mysterious...Jag gissar på att hon kommer vara med Brödraskapet in i sista minuten, då de skjuter mot Vaughn. Då slänger sig Lauren framför och räddar Vaughn samtidigt som hon blir skjuten själv. Vaugn sätter sig ner vid Lauren och gråter. Lauren säger: "I love you..." och dör. Vad tror ni?

Tidigare i denna säsong tyckte jag det verkade finnas en viss kritik mot CIA och USA överhuvudtaget men i detta avsnitt märks inte detta av. Jag tänker på när Syd och gänget vände sig mot CIA och fick gömma sig utomlands m.m...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#406 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 June 2005 - 18:43

Imoteph ja... Visste väl att jag kände igen honom... :) Glömde nämna det i mitt förra inlägg...

Jag tror också att det är mer til karaktären Lauren som vi inte fått följa ... klipper in mitt inlägg från TV-Land:

[quote name='http://www.tv-land.se/forum/index.php?showtopic=8127&view=findpost&p=148631']Jag gillar inte tvärvändningen karaktären Lauren har tagit i de här sista två avsnitten. Men å andra sidan så har ju serien hela tiden varit lite så... Just när du tror att du "lärt känna" karaktären så visar denne helt na dolda sidor. Men ... jag väntar med att dömma ut Lauren som Brödraskapsmedlem ännu...

Jack verkar helt hänsynslös när det gäller Syds säkerhet, och tror att han skjutit Soane om han var tvungen... Men de båda har ett långt gemensamt förflutet och det är möjligt att Jack och Sloane skulle kunna ha en backup-plan för sådana här tillfällen...

Lena Olin bor i New York, serien spelas in i LA ... tufft pendelavstånd. Ändå gillar jag karaktären Irina och var inte helt missnöjd med Katya. En fråga som jag ställer mig - är det en tillfällighet att den ene är svensk och den andra svenskättling som dessutom spelar systrar? :)

Avsnittet ställde få frågor och kan inte påstå att de besvarade ett enda. Avsnittet fastställde dock bilden av Lauren som Brödraskaps-agent. Och Syd och Vaughn fick ytterligare tillfälle att dregla över varandra... Undrar om man satte Vaughn som omgift bara för att flytta hans och Syds äktenskap tillbaka till ruta ett?

Ett riktigt Mjä avsnitt som inte hamnar långt uppe på min lista...

Betyg: 3.75 Heta kyssar med fienden av 5 möjliga.[/quote]

fqq5BYam.jpg

#407 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 30 June 2005 - 08:47

Jag tror inte Irina kommer vara med mer själv, utan det kommer nog vara såna saker som i det här avsnittet där Jack och hon chattade :P

Varken Jack eller Sloane kommer dö i första taget, men Jack blir mer och mer skum när det gäller Syd. Snart kommer det nog fram något chockerande om honom också...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#408 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 June 2005 - 14:03

Antagligen, ibland känns det som om han är lite för fanatisk när det gäller att skydda Syd. Men jag å andra sidan har aldrig varit i hans sits...

En sak som slog mig - bara just nu - är att Jack och Irina kanske inte alls är fiender längre... Han talade om "Vår dotter" i chatten ... det bekymrar mig...

Spoilade mig själv när det gällde Lena Olins framträdanden i Alias:

"Alias" playing "Irina Derevko" in episode: "Before the Flood" (episode # 4.22) 25 May 2005
"Alias" playing "Irina Derevko" in episode: "Search and Rescue" (episode # 4.21) 18 May 2005

fqq5BYam.jpg

#409 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 30 June 2005 - 17:33

Jag läste spoilern, men det gjorde inte så mycket...Inga större avslöjanden direkt ;)

last.fm Filmtipset

#410 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 June 2005 - 18:17

Nej... Inte egentligen... Men jag ville inte förstöra för någon, tyckte det var bäst och lägga en spoilertagg där så kan man välja själv hur pass mycket mer karaktär än jag man har i den här frågan...

Dock så tror jag inte... Att hon har ett enda framträndande i säsong 3, synd.

fqq5BYam.jpg

#411 Angelina

Angelina

Commander

• Members
  • 170 posts
  • Interests:Angel, Alias, Star Trek, Starwars , Sagan om Ringen, böcker i massor m. m.

Posted 03 July 2005 - 14:14

Någon som känner för att ge mig resumé av avsnittet..jobbade.. <_< ....var det känslosamt menar ni?
"I'm sneakier than I give myself credit for."

#412 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 July 2005 - 14:46

Man får träffa Laurens kontaktman innom brödraskapet ("Imothep" från Mumien) och hon ger något motvilligt dem information om flygplatsen S och V skall åka ifrån. Planen är att crasha planet så de båda omkommer. (Krävs lite mer än så för att eliminera Syd).

Det har skett ett avhopp i brödraskapet, och CIA är väldigt intresserade av att få denne man under sitt beskydd... Brödraskapet gillar detta inte alls. I nord-korea (där avhopparen finns) sker en mindre sammandrabbning mellan Syd/Vaughn oc Sark vilket leder till att Syd och Vaughn tillfångatas av den n.koreanska militären.

Officiellt så får ingen på CIA lyfta ett finger för att hjälpa dem... Inofficiellt så säger Dixon "skit i det". Jack tar kontakt med Irina, som skickar sin Syster som har en kontakt som har en kontakt som kan hjälpa S och V fly från det nordkoreanska fängelset.

Avhopparen försvann, men S och V kommer tryggt hem till CIA igen och Marchall (som alltid tycks bära alla känslorna utanpå) kramar S och V välkommen hem.

Något mer? Tja V erkänner för S att han har känslor kvar. S berättar för V att hon låg med Will. Irina skickar en puss med sin syster till Jack. Lauren gillade inte alls att behöva föråda sin make och se honom dödad... Sark är inte överförtjust i Brödraskapets organisation och har inte en aning om vilken Brödraskapet kontakt innom CIA är.

Glömde jag något?

fqq5BYam.jpg

#413 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 July 2005 - 17:24

Glömde jag något?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag tyckte det var riktigt bra! Du fick med det viktigaste :D

last.fm Filmtipset

#414 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 July 2005 - 17:30

Jag kan inte svära på det, men det var väl ingen riktig cliffhanger?

Bara den där återföreningen mellan S/V och CIA (en överlycklig Marchall och Obestämbar Lauren är väl det enda värda och nämna).

Sedan å andra sidan Katyas (Irinas syster) kommentar där hon gjorde det klart att hon såg Syd (och kanske tom Jack?) som en del i familjen. (Det glömde jag däremot). Den komentaren kan komma att bli viktig...

fqq5BYam.jpg

#415 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 July 2005 - 18:10

Nej, det här var ett av de få avsnitt utan någon större cliffhanger...

last.fm Filmtipset

#416 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 July 2005 - 20:26

Om min lilla sammanfattning inte skulle räcka till så såg jag att Whoosh (min favorit site för Xena fakta) hade en helt ok ep-guide även för Alias. Läs om senaste avsnittet (3x12: Crossings) på:

http://www.whoosh.or.../crossings.html

Edit: EpGuides förstasida: http://www.whoosh.or...uide/index.html

Edited by XC-SE, 03 July 2005 - 20:28.

fqq5BYam.jpg

#417 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 July 2005 - 08:01

Mja ... säger jag. Höjd punkten i det här avsnittet var nog Marchalls kombinerade uppdrag/bröllop/barnpåväg kordinering... Annars så var det inte mycket och säga om det här avsnittet.

Kopplingen mellan "the man" från s1 och "the man" i denna säsongen kan inte ha gått många tittare förbi... Det kan iofs vara Irina som ligger bakom även brödraskapet - de skulle inte förvåna mig ett dugg och jag hoppas att det inte är så - och i så fall så kommer det att bli kul och se vilken typ av agenda hon jobbar efter.

Tanken att Sloane skulle vara pappa till Syd har slagit mig flera gånger under seriens lopp. Men jag gillar inte den tanken, inte dett dugg. Skall bli kul och få se vad Sloane är ute efter nu. Den gröna vätska som han injicerarde? Var det rambaldis bumbibärssaft eller var det något annat? En snäll-drog?

Sark och Lauren... Lauren och Sark... Ni får säga vad ni vill... Jag gillar inte Lauren som ond... Det verkar som om hon är 100% brödraskapsagent ... samtidigt så vet vi ju inte mycket om hennes bakgrund i NCS eller vad CIA vet om henne...

Ett hyffsat avsnitt som slog av på farten och koncentrerade sig aldeles för mycket på Laurens och Sarks "killing spree" för att jag skulle gilla det...

Betyg: 2.75 Nyfödda MarchallJR's av 5 möjliga

fqq5BYam.jpg

#418 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 06 July 2005 - 09:45

Jag håller med, det här avsnittet var ganska medelmåttigt på alla sätt. Håller också med om att höjdpunkten var när Marshall skulle gifta sig samtidigt som han skulle hjälpa Syd och Vaughn, det var ganska kul.

Det är kul när det kommer in kändisar och gästspelar i Alias, men jag är inte speciellt upphetsad över Tarantinos roll.

Det är nog snart dax att Lauren avslöjas, då hon mer och mer framställs som en hänsynslös mördare. Jag blir inte speciellt ledsen när hon försvinner från serien, vilket hon bör göra (?).

Sloane injecerar spenat och beter sig allmänt konstigt...nja, ingen höjdare.

Som sagt, ingen höjdare men det är ju trots allt Alias, och det är ju aldrig fel!

last.fm Filmtipset

#419 Angelina

Angelina

Commander

• Members
  • 170 posts
  • Interests:Angel, Alias, Star Trek, Starwars , Sagan om Ringen, böcker i massor m. m.

Posted 06 July 2005 - 19:30

åhå...tackar för genomgången av förra avsnittet... :)

Jag älskar Lauren som ond......så jäkla bra.....annars är hon ju bara en liten mes..... nej brabra... :wub:

ja det var väl typ allt jag hade och säga..uppskattade Marschall jag också... ^_^
"I'm sneakier than I give myself credit for."

#420 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 July 2005 - 21:52

Jag gillar inte den tvära vändningen som karaktären Lauren tog, är inte överdrivet förtjust i henne som ond heller - men jag gillar däremot att hon börjar få lite ryggrad... Ogillade hennes knähund roll tidigare...

fqq5BYam.jpg

#421 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 06 July 2005 - 22:20

Jag har och har alltid haft lite svårt för Lauren, en ganska tråkig karaktär, som inte känns speciellt intressant, vilket Syd alltid har gjort.

last.fm Filmtipset

#422 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 July 2005 - 00:06

Nån som vet nåt om eventuellt uppehåll för Alias över sommaren? :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Alias (säsong 3) - Uppehåll 23/8

står på tv4.se.

vid det datumet har det visats 20 avsnitt av alias och det återstår 2. varför spara 2 avsnitt?

<{POST_SNAPBACK}>

nu har de ändrat datumet till 6/9 så att de 2 avsnitten också kommer med innan uppehållet. kanske kommer säsong 4 igång i år.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#423 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 09 July 2005 - 09:17

Hoppas hoppas
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#424 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 09 July 2005 - 09:36

Jag tycker dom skulle köra på utan uppehåll, Alias är ju en av de få bra serier som visas på TV som dom kan ju vara lite snälla!

last.fm Filmtipset

#425 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 13 July 2005 - 08:58

Gårdagens avsnitt:

I förra avsnittet var Tarantino med och detta avsnitt verkade starkt inspirerat av honom, eftersom vi fick se samma saker ur olika personers perspektiv. Inget höjdaravsnitt egentligen...Efter förra avsnitt spekulerade XC-SE om att Sloane kunde vara Syds pappa, och nu finns den möjligheten officiellt också. Och vad ska man tycka om det? Jag tycker nog det är ganska platt och tråkigt, en ganska enkel lösning för att fixa lite nya konflikter. Så jag hoppas Sloane har fel eller ljuger så att Jack fortfarande får vara Syds pappa, nu när dom har funnit varandra igen.

Snälla någon, döda Lauren! Jag har inte gillat henne från första början, och nu är måttet rågat. Hon är en ful, jobbig, tråkig och fruktansvärt osympatisk karaktär. Det var sååå nära att Vaughn skulle ta henne på bara gärning, men så blev det förstås inte. Jag ser fram emot det avsnitt när Lauren försvinner och Vaughn och Syd kan bli tillsammans igen, men då kommer säkert en massa nya problem.

Återigen är Marshall seriens höjdpunkt, nu är han farsa och allt!

Nästa vecka kommer ett nytt avsnitt!

last.fm Filmtipset