Alias
Posted 29 June 2005 - 12:19
Den softa musiken tror jag mest var dels för att visa att det faktiskt var ganska hemskt, att folk dör som flugor, och dels för att Sydney och Vaughn klarade sig med livet i behåll, det var ju ganska nära återigen.
Posted 29 June 2005 - 13:35
Ett bra - hyffsat avsnitt med en känslosam reunion på slutet med en mer känslosam marchall.
Är fortfarande inte säker på var Lauren står - hon verkar jobba för brödraskape, samtidigt så vet vi inte vem hennes egentliga chef är... Sloane kanske?
Betyg: 3.75 Nödlandade flygplan av 5 möjliga.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 June 2005 - 15:08
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
"I caught a glimpse now it haunts me"
Posted 29 June 2005 - 16:51

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 June 2005 - 18:36
Nordkorea är väl komunister? Ibland (ganska ofta) så känns det som om det finns stark politisk propaganda, och vissa detaljer känns direkt fördomsfulla.
Jo, Nordkorea är kommunistiskt, jag är säker på att de aldrig skulle låta avsnittet utspela sig i Sydkorea som är/har varit ganska tighta med USA.
Lauren är ju en allmänt skum karaktär, hon står liksom nånstans mitt emellen CIA och Brödraskapet. I ena stunden sitter hon och tittar sorgset på ett kort med henne och Vaughn och i nästa sitter hon i en bil och diskuterar med Imhotep (
Tidigare i denna säsong tyckte jag det verkade finnas en viss kritik mot CIA och USA överhuvudtaget men i detta avsnitt märks inte detta av. Jag tänker på när Syd och gänget vände sig mot CIA och fick gömma sig utomlands m.m...
last.fm Filmtipset
Posted 29 June 2005 - 18:43
Jag tror också att det är mer til karaktären Lauren som vi inte fått följa ... klipper in mitt inlägg från TV-Land:
[quote name='http://www.tv-land.se/forum/index.php?showtopic=8127&view=findpost&p=148631']Jag gillar inte tvärvändningen karaktären Lauren har tagit i de här sista två avsnitten. Men å andra sidan så har ju serien hela tiden varit lite så... Just när du tror att du "lärt känna" karaktären så visar denne helt na dolda sidor. Men ... jag väntar med att dömma ut Lauren som Brödraskapsmedlem ännu...
Jack verkar helt hänsynslös när det gäller Syds säkerhet, och tror att han skjutit Soane om han var tvungen... Men de båda har ett långt gemensamt förflutet och det är möjligt att Jack och Sloane skulle kunna ha en backup-plan för sådana här tillfällen...
Lena Olin bor i New York, serien spelas in i LA ... tufft pendelavstånd. Ändå gillar jag karaktären Irina och var inte helt missnöjd med Katya. En fråga som jag ställer mig - är det en tillfällighet att den ene är svensk och den andra svenskättling som dessutom spelar systrar?
Avsnittet ställde få frågor och kan inte påstå att de besvarade ett enda. Avsnittet fastställde dock bilden av Lauren som Brödraskaps-agent. Och Syd och Vaughn fick ytterligare tillfälle att dregla över varandra... Undrar om man satte Vaughn som omgift bara för att flytta hans och Syds äktenskap tillbaka till ruta ett?
Ett riktigt Mjä avsnitt som inte hamnar långt uppe på min lista...
Betyg: 3.75 Heta kyssar med fienden av 5 möjliga.[/quote]

Posted 30 June 2005 - 08:47
Varken Jack eller Sloane kommer dö i första taget, men Jack blir mer och mer skum när det gäller Syd. Snart kommer det nog fram något chockerande om honom också...
last.fm Filmtipset
Posted 30 June 2005 - 14:03
En sak som slog mig - bara just nu - är att Jack och Irina kanske inte alls är fiender längre... Han talade om "Vår dotter" i chatten ... det bekymrar mig...
Spoilade mig själv när det gällde Lena Olins framträdanden i Alias:
"Alias" playing "Irina Derevko" in episode: "Before the Flood" (episode # 4.22) 25 May 2005
"Alias" playing "Irina Derevko" in episode: "Search and Rescue" (episode # 4.21) 18 May 2005

Posted 30 June 2005 - 17:33
last.fm Filmtipset
Posted 30 June 2005 - 18:17
Dock så tror jag inte... Att hon har ett enda framträndande i säsong 3, synd.

Posted 03 July 2005 - 14:14
Posted 03 July 2005 - 14:46
Det har skett ett avhopp i brödraskapet, och CIA är väldigt intresserade av att få denne man under sitt beskydd... Brödraskapet gillar detta inte alls. I nord-korea (där avhopparen finns) sker en mindre sammandrabbning mellan Syd/Vaughn oc Sark vilket leder till att Syd och Vaughn tillfångatas av den n.koreanska militären.
Officiellt så får ingen på CIA lyfta ett finger för att hjälpa dem... Inofficiellt så säger Dixon "skit i det". Jack tar kontakt med Irina, som skickar sin Syster som har en kontakt som har en kontakt som kan hjälpa S och V fly från det nordkoreanska fängelset.
Avhopparen försvann, men S och V kommer tryggt hem till CIA igen och Marchall (som alltid tycks bära alla känslorna utanpå) kramar S och V välkommen hem.
Något mer? Tja V erkänner för S att han har känslor kvar. S berättar för V att hon låg med Will. Irina skickar en puss med sin syster till Jack. Lauren gillade inte alls att behöva föråda sin make och se honom dödad... Sark är inte överförtjust i Brödraskapets organisation och har inte en aning om vilken Brödraskapet kontakt innom CIA är.
Glömde jag något?

Posted 03 July 2005 - 17:24
last.fm Filmtipset
Posted 03 July 2005 - 17:30
Bara den där återföreningen mellan S/V och CIA (en överlycklig Marchall och Obestämbar Lauren är väl det enda värda och nämna).
Sedan å andra sidan Katyas (Irinas syster) kommentar där hon gjorde det klart att hon såg Syd (och kanske tom Jack?) som en del i familjen. (Det glömde jag däremot). Den komentaren kan komma att bli viktig...

Posted 03 July 2005 - 18:10
last.fm Filmtipset
Posted 03 July 2005 - 20:26
http://www.whoosh.or.../crossings.html
Edit: EpGuides förstasida: http://www.whoosh.or...uide/index.html
Edited by XC-SE, 03 July 2005 - 20:28.

Posted 06 July 2005 - 08:01
Kopplingen mellan "the man" från s1 och "the man" i denna säsongen kan inte ha gått många tittare förbi... Det kan iofs vara Irina som ligger bakom även brödraskapet - de skulle inte förvåna mig ett dugg och jag hoppas att det inte är så - och i så fall så kommer det att bli kul och se vilken typ av agenda hon jobbar efter.
Tanken att Sloane skulle vara pappa till Syd har slagit mig flera gånger under seriens lopp. Men jag gillar inte den tanken, inte dett dugg. Skall bli kul och få se vad Sloane är ute efter nu. Den gröna vätska som han injicerarde? Var det rambaldis bumbibärssaft eller var det något annat? En snäll-drog?
Sark och Lauren... Lauren och Sark... Ni får säga vad ni vill... Jag gillar inte Lauren som ond... Det verkar som om hon är 100% brödraskapsagent ... samtidigt så vet vi ju inte mycket om hennes bakgrund i NCS eller vad CIA vet om henne...
Ett hyffsat avsnitt som slog av på farten och koncentrerade sig aldeles för mycket på Laurens och Sarks "killing spree" för att jag skulle gilla det...
Betyg: 2.75 Nyfödda MarchallJR's av 5 möjliga

Posted 06 July 2005 - 09:45
Det är kul när det kommer in kändisar och gästspelar i Alias, men jag är inte speciellt upphetsad över Tarantinos roll.
Det är nog snart dax att Lauren avslöjas, då hon mer och mer framställs som en hänsynslös mördare. Jag blir inte speciellt ledsen när hon försvinner från serien, vilket hon bör göra (?).
Sloane injecerar spenat och beter sig allmänt konstigt...nja, ingen höjdare.
Som sagt, ingen höjdare men det är ju trots allt Alias, och det är ju aldrig fel!
last.fm Filmtipset
Posted 06 July 2005 - 19:30
Jag älskar Lauren som ond......så jäkla bra.....annars är hon ju bara en liten mes..... nej brabra...
ja det var väl typ allt jag hade och säga..uppskattade Marschall jag också...
Posted 06 July 2005 - 21:52

Posted 06 July 2005 - 22:20
last.fm Filmtipset
Posted 09 July 2005 - 00:06
nu har de ändrat datumet till 6/9 så att de 2 avsnitten också kommer med innan uppehållet. kanske kommer säsong 4 igång i år.Nån som vet nåt om eventuellt uppehåll för Alias över sommaren?
står på tv4.se.Alias (säsong 3) - Uppehåll 23/8
vid det datumet har det visats 20 avsnitt av alias och det återstår 2. varför spara 2 avsnitt?
Posted 09 July 2005 - 09:17
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
"I caught a glimpse now it haunts me"
Posted 09 July 2005 - 09:36
last.fm Filmtipset
Posted 13 July 2005 - 08:58
I förra avsnittet var Tarantino med och detta avsnitt verkade starkt inspirerat av honom, eftersom vi fick se samma saker ur olika personers perspektiv. Inget höjdaravsnitt egentligen...Efter förra avsnitt spekulerade XC-SE om att Sloane kunde vara Syds pappa, och nu finns den möjligheten officiellt också. Och vad ska man tycka om det? Jag tycker nog det är ganska platt och tråkigt, en ganska enkel lösning för att fixa lite nya konflikter. Så jag hoppas Sloane har fel eller ljuger så att Jack fortfarande får vara Syds pappa, nu när dom har funnit varandra igen.
Snälla någon, döda Lauren! Jag har inte gillat henne från första början, och nu är måttet rågat. Hon är en ful, jobbig, tråkig och fruktansvärt osympatisk karaktär. Det var sååå nära att Vaughn skulle ta henne på bara gärning, men så blev det förstås inte. Jag ser fram emot det avsnitt när Lauren försvinner och Vaughn och Syd kan bli tillsammans igen, men då kommer säkert en massa nya problem.
Återigen är Marshall seriens höjdpunkt, nu är han farsa och allt!
Nästa vecka kommer ett nytt avsnitt!
last.fm Filmtipset

This topic is locked