Jump to content

Photo

Watchmen

• Please log in to reply
520 replies to this topic

#401 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 March 2009 - 16:59

Ja, hoppas ni har rätt. Jag vet inte vad grejen med just Dr. Manhattans kuk är, om man bara får se honom gå runt naken så ser jag inget problem med det, då är det kanske bara de som har sett filmen som har reagerat. Men om det skulle vara, som Super85 uttrycker det, en "KOLLA FAN HAN ÄR NAKEN..NAKEN NAKEN!!!"-scen känns det som en fördumning av serien. Det är inte som att jag reagerar på användandet av våld eller sex, som du kanske trodde, Mjolnir. Jag tänker mer att om det blir för mycket "WHOOOO, ASSÅ, DEN HÄR FILMEN ÄR SÅ HIMLA VUXEN FÖR DET ÄR BRUTAAAALA VÅLDSSCENER, KOLLABA!!!", för det är inte serien. Att det är längre sekvenser i en film än i en serie fattar jag alldeles utmärkt, även om jag brukar kunna "spela" upp vissa actionscener i mitt huvud om det är tillräckligt bra tecknat.

Jag vill se en bra Watchmen-film precis som alla andra, är bara rädd att det har blivit en fördummad variant. Missförstå mig inte med att tro att jag dissar filmen eller tror att den inkräktar på Spider-Mans, X-Mens eller Batmans revir, för det gör jag inte. Tycker alla filmer har sin charm.
*Hockey och superhjältar*

#402 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 March 2009 - 17:37

Jo fast min poäng var ju också att jag gillar själva provokationen att få fjortisar och vanliga vuxna människor på något sätt upprörda bara över faktumet att en blå snubbe går omkring och man ser hans blåa CGI-snorre.

"WHOOOO, ASSÅ, DEN HÄR FILMEN ÄR SÅ HIMLA VUXEN FÖR DET ÄR BRUTAAAALA VÅLDSSCENER, KOLLABA!!!"

Fast sådär lär vissa uppfatta det oavsett att Snyder faktiskt har en tanke bakom det brutala våldet.Snyder ju en jäkligt visuellt orienterad regissör, och jag är helt säker att han tvingar på en massa övertydliga grejer.Han är en "kolla på det här!, och så händer det en massa annat s*t bakom hörnet" typ av regissör. Om vi tar ett exempel så "Prison Riot" scenen från Watchmen-filmen som WB släppte som promotion för någon vecka sedan. Den ser ju ut som en fight från gamla 60-tals Adam West Batman, där hjältarna enkelt spöar upp tiotals skurkar och knockar dem med ett slag. Scenen ser ut som det, mixat med lite seriedningsfilms action med svävande hopp och häftiga slowmotion sekvenser, följt av att Snyder sen visar (har jag hört, de släppte ju inte hela scenen) riktigt brutala benbrott och blod på badguysen. Det känns som väldigt passande för en Watchmen film. Och den publiken som kommer att säga att det är häftigt och vuxet för att det finns pattar och svordomar i filmen, ja de skulle finnas öven om filmen vore mer nedtonad och helt splatterfri också.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#403 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 March 2009 - 18:10

Du har en klar poäng i vad du säger, men samtidigt såg vi ju på nittiotalets serieproduktion att yngre serieskapare som helt hade missat poängen med Watchmen och DKR översvämmade superhjältevärlden med usla serier helt enkelt. Eller alla serieförfattare på tvåtusentalet med storhetsvansinne som trodde sig skapa en ny Watchmen varje månad *Host*Millar*Host*.

#404 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 March 2009 - 19:47

Du har en klar poäng i vad du säger, men samtidigt såg vi ju på nittiotalets serieproduktion att yngre serieskapare som helt hade missat poängen med Watchmen och DKR översvämmade superhjältevärlden med usla serier helt enkelt. Eller alla serieförfattare på tvåtusentalet med storhetsvansinne som trodde sig skapa en ny Watchmen varje månad *Host*Millar*Host*.

Absolut.Och Moore och Miller sa flera gånger på 80-talet (och även på senare år) att deras grej var inte att alla serier måste vara Watchmen eller DKR(Dave Gibbons har sagt detsamma under promotion av filmen)..det var bara en ny grej då. Millers "DKR" är ju på många sätt influerad av Watchmen även om de kom ut ungefär samtidigt. Miller fick idén till "hjältarna blev förbjudna" från Watchmen. Ja, fast tillbaka till On-topic...

iaf, av allt jag sett så förstår sig Snyder på Watchmen. Och det är sällan något, böcker eller serier görs så här slaviskt till boken...liksom H*vete mega-utgåvan (absolute edition vore ett passande namn) har med Black Freighter....
Batman Begins

The Dark Knight

#405 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 March 2009 - 11:38

Ett gäng svenska recensioner för den intresserade. :)

#406 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 March 2009 - 11:48

Bara för att visa hur disconnectad jag är från svenska kritiker, på deras "bästa 2009"-lista ( http://www.kritiker....filmer/?ar=2009 ) så hittar jag den första intressanta filmen på plats 21. Och det är just Watchmen.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#407 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 March 2009 - 11:55

Hittade det här med.

/Film - Kevin Smith and the /Filmcast Review Watchmen (/Filmcast: Ep. 41)

Thursday, March 12th, 2009.

In this very special episode of the /Filmcast, David Chen, Peter Sciretta, Devindra Hardawar and Adam Quigley are joined by writer/actor/director Kevin Smith to discuss Zack Snyder’s Watchmen. In this epic, 1 hour and 45-minute long discussion, the five of them delve into the faithfulness of the film adaptation, the effectiveness of the film’s soundtrack, the controversy surrounding the film’s ending, the sexuality of Rorschach, and the resemblance between Zack Snyder and Jesus.

Följ länken för att lyssna och/eller ladda ner.

#408 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 March 2009 - 17:49

Nån som ska se filmen idag? B)

Winter is Coming

#409 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 13 March 2009 - 19:28

Jag lugnar mig tills den kommer till byn.
Jag ids inte dra in till Linköping. (Jag antar att den rullar där.)
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#410 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 March 2009 - 22:49

Såg den med en bunt klasskompisar ikväll på Filmstaden i Gävle. Har svårt att uttrycka mig i ord så här tidigt efter att ha sett den. Just nu kan jag bara säg, wow. Wow, vilken film. Jag kan ärligt talat säga att den är helt olikt någonting jag har sett förut, både i superhjältegenren och överhuvudtaget. Bra jobbat, mister Snyder. Bra jobbat.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#411 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 14 March 2009 - 00:19

Underbar bioupplevelse :) . Riktigt nöjd är jag.
Batman Begins

The Dark Knight

#412 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 March 2009 - 01:20

Hell yes, Snyder har äntligen gjort Alan Moore rättvisa i filmformat - ironiskt nog med just det verk som har ansetts svårast att adaptera till det mediet.
Enda klagomålet jag har så här spontant är att den stundom känns för avsnörpt, speciellt mot slutet, och det märks att en del scener är nerklippta, som inte borde vara det.
Men när eftertexterna rullar och man knappt har märkt att en och halvannan timme har gått så måste filmen vara bra, right? :)

#413 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 14 March 2009 - 10:26

Ganska ironiskt att ni båda har haft med smilies i era omdömen, eller hur? :)

Som en hängiven supporter till ThatGuyWithTheGlasses.com känner jag att jag måste bidra med deras recensioner:

SpoonyOne (25 min)

Chester A. Bum (3 min)

Linkara (21 min) (innehåller även en recension på den tecknade Wonder Woman-filmen)

MarzGurl (28 min) (respons på Linkaras recension)

Edited by SwedishSuperhero, 14 March 2009 - 15:00.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#414 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 March 2009 - 17:09

Har inte hunnit se filmen än, men fruktar inga som helst spoilers för den här filmen.

Så hur funkar filmen utan "The Black freighter"? Är det något ni saknar eller får berättelsen ett bättre flyt utan den?

Hur blir det med Directors Cut-versionen, är det enbart ovanstående som gör den längre eller kommer det vara mer riktiga scener, mer journalfilmer, nyhetsinslag osv?
Personligen vill jag hellre se mer av karaktärerna och omvärlden än The black Freighter. Men det är väl måhända en blasfemisk åsikt för en del ortodoxa Watchmen-fans ;)

#415 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 March 2009 - 17:55

DC:n kommer vara dryga halvtimmen längre - 3 timmar och 10 minuter - och det inkluderar inte Black Freighter. Alltsammans är nya och förlängda scener i "huvudstoryn".

Under filmens gång tänkte jag aldrig "Hmm, här hade man velat se lite av Black Freighter". Visst är jag nyfiken men den ska ju släppas på DVD separat senare denna månad, tillsammans med en dokumentär baserad på Hollis Masons Under the Hood som kommer bestå av filmade intervjuer med Mason, Sally Jupiter och andra. Det återstår att se ifall filmen fungerar bäst med eller utan BF men för egen del tror jag att animerade sekvenser om en skeppsbruten sjöman insplajsade i Watchmen's ordinarie narrativ kan kännas lite väl avant-garde för min smak. Seriemediet lämpar sig nog bättre än film för den sortens intertextualitet.

#416 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 March 2009 - 18:08

DC:n kommer vara dryga halvtimmen längre - 3 timmar och 10 minuter - och det inkluderar inte Black Freighter. Alltsammans är nya och förlängda scener i "huvudstoryn".

Perfekt, precis som jag vill ha det.

Under filmens gång tänkte jag aldrig "Hmm, här hade man velat se lite av Black Freighter". Visst är jag nyfiken men den ska ju släppas på DVD separat senare denna månad, tillsammans med en dokumentär baserad på Hollis Masons Under the Hood som kommer bestå av filmade intervjuer med Mason, Sally Jupiter och andra.

Kunde dom inte inkluderat "Under the hood" på DC-versionen?! Fast det är väl förståeligt att de på Peter Jackson / Lucas-manér vill släppa fler versioner med "godis", de vet att det alltid finns fans som vill ha allt. Men pratade inte Snyder i någon intervju om en än längre version som skulle innehålla allt, inklusive TBF? Ett slags Collectors Edition-tänk.

Det återstår att se ifall filmen fungerar bäst med eller utan BF men för egen del tror jag att animerade sekvenser om en skeppsbruten sjöman insplajsade i Watchmen's ordinarie narrativ kan kännas lite väl avant-garde för min smak. Seriemediet lämpar sig nog bättre än film för den sortens intertextualitet.

Tror också Snyder gjorde ett bra beslut slopa den för biofilmen. TBF fyllde en funktion när man läste Watchmen för första gången, vid omläsning när man är bekant med karaktärerna och slutpoängen är den mindre intressant (enlig mig).

#417 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 14 March 2009 - 19:09

12:e och sista delen av Watchmens journal.

http://www.mania.com...cle_113658.html

#418 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 March 2009 - 21:59

IGN:s recension av Tales of the Black Freighter & Under the Hood.

#419 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 14 March 2009 - 23:03

Stackars Malin. Framgång kan verkligen ha sina baksidor...

http://www.funnyordi...-malin-ackerman

#420 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 15 March 2009 - 14:38

Sydsvenskan har ett reportage om Alan Moore idag.

Man kan inte låta bli att undra vad mannen hade tyckt om Snyders film. De stiliserade actionscenerna hade kanske inte talat till honom men det hade nog inte undgått ens Moore hur mycket filmen anstränger sig att följa hans förlaga.

#421 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 15 March 2009 - 19:30

Tack för länken Mjolnir. Alltid kul att läsa välskrivna artiklar om serier i svenska medier.Var fantastiskt kul hur Snyder valde sina vinklar på det sättet att de var i stortsätt kopior av Dave Gibbons serierutor. Visst, Rodriguez gjorde det i Sin City och Snyder gjort det förut i "300" men Watchmen är ju något som ligger betydligt närmare hjärtat för mig.

Edited by super85, 15 March 2009 - 19:47.

Batman Begins

The Dark Knight

#422 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 March 2009 - 19:36

Bra omdömen på forumet än så länge. Väljer att lita på er och ska försöka se den nästa helg i alla fall. :)

#423 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 March 2009 - 14:12

Filmen tappade mark direkt. Känns ju inte helt bra. Får se vad det gör i det stora hela för den här typen av filmatiseringar.

#424 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 16 March 2009 - 15:04

Bra att den inte blev någon megahit, skulle fan inte stå ut med en uppföljare elller prequel. Är rätt säker på att WB misstänkte att det här är en sådan film man måste verkligen hypa(utan att riktigt veta vad man ska hypa) för att ens tjäna tillbaka sina pengar och till slut gå på plus. Det är ju inte bara för att Snyder är ett fan av materialet att man ger ut Watchmen Motion Comics, Under The Hood+ Black Freighter som en tie-in DVD, och sen så småningom 2-3 olika versioner på DVD/Blue Ray. Lägg till all merchandise som de släppt och faktumet att DC fick trycka en miljon(!) nya ex av TPBn för att intresset var såpass stort efter trailern. WB, Paramount och Legendary kommer att gå på vinst till slut,men som sagt ingen kioskvältare precis.

Filmen är trotts allt en 3 timmars R-rated superhjältefilm för vuxna med ett gäng okända skådespelare som spelar karaktärer som är något lika DCs superhjältar samtidigt som den dekonstruerar superhjältegenren. Lite svårare att sälja än t ex The Dark Knight eller Spindelmannen. När man kollar på TV-spotsen och de trailers som WB släppte och om man tänker sig att man inte har läst boken,så får man typ ut att det handlar om "somebody is killing costumed heroes" plus att den baserar sig på "The greatest graphic novel ever!" följt av att "You have never seen superheroes like this before!". Själva handlingen och karaktärerna får man inte veta speciellt mycket om.
Batman Begins

The Dark Knight

#425 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 March 2009 - 15:33

Filmen behöver nog dra in alla pengar den kan på biograferna för att filmbolag ska vilja satsa på att göra "R-Rated" filmer på serietidningar/grafiska noveller framöver. Så jag ser det inte direkt som bra att den, redan efter en vecka, gjorde ett så stort dyk som den faktiskt gjorde runt om i världen.

Edited by Cartman, 16 March 2009 - 15:41.