Jump to content

Photo

En tråd om väder

• This topic is locked This topic is locked
1000 replies to this topic

#401 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 February 2008 - 08:48

Nu är det sådant där vitt äckel överallt som bara väntar på en chans och få förvandlas till plask.

Edited by XC, 01 February 2008 - 08:49.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#402 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2008 - 12:36

I går var det vitt och rätt skönt ute med sol på dagen, sen på eftermiddagen blev det bara gråare och gråare och idag är det bara slask och grått.
Varför ska vintern få för sig att komma nu!
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#403 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 February 2008 - 15:56

Snöblandat regn här idag och igår. Vilket man förstås skulle kunna tolka som en trevlig omväxling istället för bara regn som normalt sett står på vädermenyn här men föga förvånande är det bara värre. :(

Edited by Wylie Times, 01 February 2008 - 15:57.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#404 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 February 2008 - 15:02

Den här vintern har i stort sett bara bestått av mulet väder, blåst och regn. Idag är ingen undantag, men som det regnar och blåser! Jag stod på parkeringen utanför LillNisses skola och väntade på honom och hela bilen gungade av kastbyarna. Sh*te!

Om nu bara någon eller några av träden i grannens förvuxna granhäck kunde ge sig och ramla ner så skulle det vara någon nytta med stormvindarna. :evil:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#405 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 February 2008 - 15:15

Ja jag är glad att jag inte behövt gå ut idag (än). Det räcker med att höra smattrandet på fönsterbläcken och fönstren som vibrerar.

-Gangstagrass

#406 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 February 2008 - 18:36

Här har det varit sol, om det blåst något vet jag inte, har inte varit utanför dörren idag ^_^ men igår kväll blåste det i alla fall.
Vinter!? har det varit någon sådan i år, känns mer som om det gick från höst till vår direkt. Har ju varit runt 8 plus grader i flera dar nu.

Edited by Georgia, 22 February 2008 - 18:37.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#407 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 22 February 2008 - 18:48

Femte obestämd årstid i Skåne

De allra flesta är bekanta med hur årstiderna skiftar efter datumen i kalendern. SMHI har dock andra definitioner på när en årstid infaller. Något som gör att Skåne för tillfället har en femte, obestämd, årstid.

Enligt kalendern slutar hösten den 30 november och avlöses av vintern som fortsätter fram till den 1 mars, då våren startar. Så enkelt är det emellerid inte om man frågar SMHI. Där går meteorologerna efter dygnsmedeltemperaturer eftersom det blir mer rättvisande i ett så avlångt land som Sverige där det kan vara stora skillnader i temeratur, och i och med det årstid, mellan treriksröset i norr och Smygehuk i söder.

I år har SMHI:s olika meteorologiska definitioner och regler kring årstider gjort att det för tillfället råder en obestämd årstid. Varken höst, vinter eller vår.

Hur hänger då detta ihop?

Nämligen enligt följande: För att det ska räknas som vinter ska det fem dagar i rad vara en dygnsmedeltemperatur under noll grader minst fem dygn i rad. Kriterier som hittils inte uppfyllts i Skåne. Alltså fortsatte hösten in i december och över årsskiftet.

SMHI har dock satt upp en gräns för hur länge det kan vara höst. Den gränsen går vid den 14 februari. Det är här det blir trassligt. Hösten har alltså tagit slut och det är för varmt för vinter. Då bör det rimligtvis vara vår nu.

Nej, så lätt är det inte. För att det ska vara vår enligt SMHI krävs det sju dygn på rad med en medeltemperatur på minst 0,1 plusgrader. Något som hittills inte inträffat.

Resultatet av SMHI:s regler och defenitioner har alltså fått som resultat att det för tillfället inte är någon årstid. Åtmonstone inte ur meteorologisk synvinkel.

#408 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 February 2008 - 19:03

Resultatet av SMHI:s regler och defenitioner har alltså fått som resultat att det för tillfället inte är någon årstid.

:lol: Ja, de har ju rätt. Det är bara väder, ingen årstid. :P

Här har de stängt av Älvsborgsbron för att en lastbil blåst omkull uppe på den och det blåser för mycket för att bärga den. Uddevallabron (som är värsta fina fröken bland broar) är avstängd som vanligt. Vägar har stängts av p g a vatten, färjorna kan inte lägga till för det är för högt vattenstånd och strömmen har gått för många tusen personer.

Edit: Grannens fula "häck" med 10 meter höga granar står kvar dock. :(

Edited by Marie Morot, 22 February 2008 - 19:04.

#409 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 February 2008 - 19:17

Edit: Grannens fula "häck" med 10 meter höga granar står kvar dock.

Du kanske ska gå ut en stormig kväll/natt och bara råka ha en yxa med dig ;) bara se förvånad ut om dom undrar varför det är huggmärken i träden.

#410 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 February 2008 - 21:12

Törs jag inte. Deras sovrumsfönster vetter rakt emot granarna. :ph34r:

#411 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 February 2008 - 22:19

Ha! Jag gick och handlade efter att det slutat regna och jag kom just tillbaka och nu börjar det regna igen. :)

Fast det blåste rätt mycket också...

-Gangstagrass

#412 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 February 2008 - 09:58

Här har det varit sol, om det blåst något vet jag inte, har inte varit utanför dörren idag ^_^ men igår kväll blåste det i alla fall.

Det kan jag svara på, har blåst väldigt mycket. <_<
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#413 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2008 - 19:56

Nu har våren kommit enligt meteorologerna och det kan jag förstå var ju över 11 plus grader i dag.

#414 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 February 2008 - 20:09

Ni som hade sol kan ju skatta er lyckliga. Här blåser det. Och regnar. Mycket. Argh! <_<

#415 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 March 2008 - 08:33

Snö? Wtf!? :blink:

Igår hade vi en underbar vårdag. Strålande sol från en klarblå himmel och hur många grader som helst kändes det som och när jag öppnar persiennen idag så är det vitt överallt! :o Det snöar och blåser och är snorhalt på vägarna (kom nyss hem från skoltaxitjänst). Vems idé var det att vi skulle få mer snö idag än på hela vintern innan? :(

#416 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 17 March 2008 - 11:20

Blev lika förvånad, jag. Trodde jag skulle slippa se eländet tills Novemeber iallfall, men icket. <_<

#417 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 March 2008 - 12:27

Det här kunde ha fått komma för en tre månader sen när det hade varit lite mysigt...

Men nu, Really?? Snö???

-Gangstagrass

#418 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 March 2008 - 13:03

Det fortsätter ju dessutom att snöa och blåser riktigt ordentligt dessutom. Jag är så besviken. Trodde vi skulle slippa den här sk*ten helt och hållet denna vintern. :(

#419 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 17 March 2008 - 13:13

Jag vill inte ha någon snö! <_<

#420 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 17 March 2008 - 14:05

"vi ser det snöar, vi ser det snöar, det var väl roligt hurra..." :rolleyes:

Troddeäven jag att sk*ten var över nu, men icke sa Nicke. För ett par månader sen, så visst, då hade det kanske varit "skönt", en ursäkt att stanan inne, om inte annat. Men nu, dagen efter att det har varit strålande solsken, inte ett moln på himmeln och allmänt vårväder.. Usch.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#421 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 March 2008 - 19:49

Lite förvånad blev jag i morges :P det er vel typisk at det kommer lagom til påsk ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#422 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2008 - 07:42

Var ni tvugna att skicka upp sk*tensnön hit? Vill ju att vintern ska vara över :upset:
Tyckte dom sa för ett par dagar sen att påsken skulle bli en fin helg med värme och strålande sol.

#423 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 March 2008 - 09:18

Nu säger de iaf att påsken ska bli dålig vädermässigt. Idag är det strålande sol och kallt här. Gårdagens snöslask (5 cm vitt på marken) har frusit. Ishalka överallt. Jippi. <_<

#424 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 13:33

Jag undrade om det verkligen var så extremt som ni beskrev det här igår. Tills jag gick ut och såg/upplevde skiten med egna ögon. Att sedan Linköping måste vara sveriges i särklass sämsta stad när det kommer till snöröjning gör ju inte saken bättre om man som mig cyklar vart jag än ska.

Nu är det lite bättre plogat och det har smält en hel del så jag hoppas att detta var sista sucken för vintern as we know it.

Edited by Cartman, 18 March 2008 - 13:33.

#425 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2008 - 21:45

Det snöade rätt mycket i morse och under dagen har snö/regn kommit och gått, solen tittade t.o.m fram under dagen.
Nu bara vräker det ner :upset: ser knappt ut pga all snöande :upset: