Jump to content

Photo

Turnering: Tidernas Bästa TV-Serie

• Please log in to reply
505 replies to this topic

#401 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 December 2006 - 01:02

Men nu blev jag förvirrad. Är den nya Dr Who fortsättning på den gammla??? Jag uppfattade det som med Battlestar Galactica, en typ av remake.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#402 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 22 December 2006 - 01:07

Doktorn är alltid doktorn och du kan ju inte bara glömma hela hans historia, den finns fortfarande som en grund.

#403 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 December 2006 - 08:02

Men nu blev jag förvirrad. Är den nya Dr Who fortsättning på den gammla??? Jag uppfattade det som med Battlestar Galactica, en typ av remake.

Som Illyria säger, det är baserat på den gamla men varje Doctor är olika.

Som du ser i slutet av säsong 27 så byter han skepnad till 28. Det är samma sak som har hänt mellan säsong 26 och 27.

Så Marie har rätt i att det är en uppdatering som sker i sig, men hon har fel i att man inte ska eller kan jämföra det med tidigare avsnitten. Det är ungefär som att säga att SeaQuest DSV och SeaQuest 2032 inte går att se som samma serier, utan är helt separata. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#404 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 December 2006 - 10:13

Nej, man ska inte jämföra i det här fallet därför att serien i sin gamla stil var nedlagd om än inte avslutad. När man beslöt sig för att starta om valde man att ändra stil från den gamla, lite halv-töntiga, kitschiga, närmast barnprogramlika formen till ett modernare, mera sleek och vuxet komcept - även om det finns kvar element av barnprogramsandan, det säger jag inte emot.

Att man kommit eoner längre med specialeffekter idag gör ju också att man upplever en enorm skillnad och jag kan tänka mig att man haft en helt annan serie långt tillbaka om man haft de möjligheterna på 60-, 70- och 80-talet - för idéerna finns där, om än inte tekniken.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#405 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 December 2006 - 14:29

Det är fortfarande samma serie och hänger ihop med det forna narrativet (se bara Sarah Jane och K9 i säsong 28, som ett exempel ), så jo visst skall du räkna ihop allt.

Däremot håller jag med dig om att det är en annan - och MYCKET bättre - stämning i det hela. Men det gör inte att det är samma serie eftersom det fortsätter narrativet och inte är en remake.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#406 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 December 2006 - 23:56

Dr Who-verse är en komplicerad historia. Det både är och är inte en direkt fortsättning med omstarten förra året. Det är dock inte en remake, så där har du helt rätt.

Idag var det ett lätt val. Jag har inte sett en sekund av Earth 2 och tycker ganska bra om Angel. Till och med riktigt bra ibland. ;)

#407 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 December 2006 - 00:18

Ja Angel har för att använda sporttermer en väldigt hög högstanivå och en låg lägstanivå :P

Winter is Coming

#408 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 December 2006 - 00:33

Dr Who-verse är en komplicerad historia. Det både är och är inte en direkt fortsättning med omstarten förra året.

Då vill jag veta hur det INTE är en fortsättning? (Jag sa inte att det var en direkt fortsättning - jag sa att det var en fortsättning - det är inte samma sak.)

Idag var det ett lätt val. Jag har inte sett en sekund av Earth 2 och tycker ganska bra om Angel. Till och med riktigt bra ibland. ;)

Svårt val för mig. Jag gillar Angel mycket, men den tappade då de först misshandlade Cordy och sedan dumpade henne . Earth2 lades ned innan den nådde en hög potential, men den hade allt som man ville ha av en serie. Och så hade de Dr. Julia Heller. Och den där "traitor amongst us"-plotten.

Jag är kluven. :(

#409 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 23 December 2006 - 02:15

Röstade på Angel, men det var inget helt lätt val, för jag är väldigt förtjust i Earth 2. Och Angel har ju som sagt sina djupa dalar och hemskheter som börjar på C.

#410 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 December 2006 - 02:28

Lätt val. Hur bra Earth 2 än är så kan den aldrig mäta sig med Angel. Båda serierna har visseligen lika dåliga slut men Angel är bättre i helhet.

Edit:
Nej nej NEEEEEEEEJ!!! Inte 2 av mina absoluta favoritserier mot varandra. :(

En fråga innan jag bestämmer mig. Gäller detta V: The Mini Series/Final battle OCH V: The Series eller bara en av dem?

Edited by Crusader, 23 December 2006 - 19:35.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#411 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 23 December 2006 - 20:15

Firefly

Ohh! Tack för det cappy, det började se riktigt mörkt ut...Ser iofs inte bra ut ändå :(
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#412 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 December 2006 - 20:28

En fråga innan jag bestämmer mig. Gäller detta V: The Mini Series/Final battle OCH V: The Series eller bara en av dem?

Bara The Series.

Ohh! Tack för det cappy, det började se riktigt mörkt ut...Ser iofs inte bra ut ändå :(

Jag vet :(

#413 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 December 2006 - 20:38

Har iofs goda minnen av V från way back then, men Firefly är inbränd i mitt hjärta för alltid. :wub:

#414 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 December 2006 - 20:40

Bara The Series.

Vem nominerade? Den borde ju veta det.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#415 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 December 2006 - 20:49

Jag tror snarare att hela V (De båda miniserierna och tv-serien nominerades som en).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#416 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 December 2006 - 20:57

För är det hela eller första så blir valet nog V, men är det bara TV-serien som följde Miniserien så blir det nog Firefly.
-Sora, Kingdom Hearts

#417 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 23 December 2006 - 20:57

Firefly

Jag förstår inte hur någon INTE kan gilla Firefly! Sen jämfört med V så är det det klaraste valet i världen. ;)
Jag har faktiskt en bekant som inte gillade Firefly...vet inte vad det är för fel på honom. ;)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#418 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 December 2006 - 21:24

Jag tror snarare att hela V (De båda miniserierna och tv-serien nominerades som en).

Vi hade flera olika nomineringar för serier som t.ex. Twilight Zone, i så fall skulle de räknas som en och samma serie. Samma med Star Trek, Buffyverse etc.

Samma sak med dr. Who - jag räknade nomineringen som den senaste serien inte hela (även om den hör ihop med de gamla ;) ).

#419 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 December 2006 - 21:47

Jag är inte säker men jag tror att det var "V" som nominerades, dvs hela paketet. Hade bara "V: The Series" avsetts så hade det stått så.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#420 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 December 2006 - 22:00

Dessutom är det väl inte samma sak som med Twilight Zone. Med V så hör ju hela serien ihop som en fortsättning på varandra.
Eller sa den som nominerade klart och tydligt V: The Series? För annars skulle det likagått kunna vara Miniserierna. Från början så visades ju allt dessutom som en serie i sverige.

Edited by Crusader, 23 December 2006 - 22:05.

-Sora, Kingdom Hearts

#421 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 December 2006 - 22:19

OK. Kermit nominerade först "V" och sedan Ned flandilanders "V-Serien"

Eftersom jag gick på kermits nominering så inkluderade jag hela paketet - eftersom de hör ihop.

fqq5BYam.jpg

#422 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 December 2006 - 23:14

Likaså gör Buffy och Angel och de separeras åt av olika serier. Att klumpa ihop dem är i min mening tjänstefel.

Som det är nu känns det väldigt godtyckligt och kan tolkas åt vilket håll som helst.

#423 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 December 2006 - 23:16

Men nu har ju V miniserien och TV-serien samma huvudroller och är direkt fortsättning på varandra. Angel är en spin-off, det är inte V: The Series.

Men om det är fri för tolkning och båda nomineringarna har satts samman som en så väljer jag att tolka det som hela serien. :P

Edited by Crusader, 23 December 2006 - 23:18.

-Sora, Kingdom Hearts

#424 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 December 2006 - 23:23

Nu kan du inte jämföra tre sammanhängade serier med en serie och dess spinn-off.

Dessutom var det jag som sammanställde listan ;) , och jag skrev in "V", inte "V: The MiniSeries" inte "V: The Final Battle" och inte "V: The Series" utan V. Därför att The Series bygger på The Final Battle som i sin tur bygger på The MiniSeries och jag tolkade därför som ett och samma paket.

Edited by XC, 23 December 2006 - 23:24.

fqq5BYam.jpg

#425 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 December 2006 - 23:57

Å andra sidan, är det itne du som bestämmer vilken serie det är i det här fallet (spelar ingen roll vem som sammanställer den - högst irrelevant i det här fallet).

I första fall den som nominerar, inte andra fall är det ett avgörande som bestäms av TÄVLINGSLEDNINGEN. Alltså inte du. Det är något som i så fall förs fram till diskussion i rätt tråd.

Men om det är fri för tolkning och båda nomineringarna har satts samman som en så väljer jag att tolka det som hela serien. :P

Vilket är fel :P

Nu kan du inte jämföra tre sammanhängade serier med en serie och dess spinn-off.

Klart jag kan. I just did.

Jag vet att det inte är riktigt samma sak, men tillräckligt nära.

Edit: Ändrade till TÄVLINGSLEDNING istället för JURY. Poor choice of words.