Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1

• Please log in to reply
447 replies to this topic

#401 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 30 November 2007 - 23:19

Vad ung Teal'c såg ut :o Han var ju riktigt slank här.

Ja, det håller jag med om. Det var nästan så jag inte kände igen honom. Läskigt hur en människa kan förändras till utseendet på ett årtionde. Jag hade för mig att han alltid hade varit så där tjock som han var innan han blev smalare. Rösten lät mycket ljusare också och inte lika raspig som senare.

Edited by SwedishSuperhero, 30 November 2007 - 23:34.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#402 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 November 2007 - 23:21

Rösten lät mycket ljusare också och inte lika raspig som senare.

Ja, hans röst har verkligen förändrats på 10 år.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#403 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 December 2007 - 19:22

Posted Image
Posted Image :hurrah: Dr Frasier! :hurrah: Posted Image
Posted Image

Ett ganska OK avsnitt med en ganska underhållande story. När Dr Frasier talade om att det var histamin nivåerna som var nyckeln så slog det mig att det var därför som Daniel nös innan han och Teal'c åkte tillbaka till planeten. För att påminna oss om att han faktiskt har en allergi. (Även om vi inte ser till den så mycket numera).

Edited by XC, 04 December 2007 - 19:22.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#404 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 December 2007 - 20:20

Posted Image
Posted Image :hurrah: Dr Frasier! :hurrah: Posted Image
Posted Image

:blink: :wacko: :blink:

Skippade att se om avsnittet när jag såg vilket det var.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#405 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 December 2007 - 20:40

Det faktum att jag fick återse favoriten Janet Frasier kanske påverkade mitt omdöme något. ;) Men jag tycker faktiskt det var ett ganska OK avsnitt.

Daniel: <snip> (sees O'Neill's shoulder) wow, what happened to you?
O'Neill: Oh, I - got in a little wrestling match with Carter.
Daniel: Why?
O'Neill: I guess she's got whatever Johnson's got. Had to drag her off to the infirmary.
Daniel: What, did she start a fight with you, like Johnson did with Teal'c?
O'Neill: No, she, uh - tried to seduce me.
Daniel: Oh. You... poor man. (Källa)

:lol:

Edited by XC, 04 December 2007 - 20:41.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#406 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 December 2007 - 21:00

StarGate: Trolltider. :D Ett helt OK avsnitt idag, gillade det. Nox verkar vara ett... envist folk... :) Namnet "Nafrayu" gäckade mig, jag kände igen det. Tror jag blandade ihop det med "Atreyu" från Den Oändliga historien.

BTW, gårdagens avsnitt var det enda avsnitt som jag hann se när första säsongen gick på 3an. (Har ingen aning om varför jag inte hakade på serien tidigare, men å andra sidan så förlorade jag 3an strax därefter tror jag. :(

Edited by XC, 07 December 2007 - 21:41.

fqq5BYam.jpg

#407 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 December 2007 - 21:36

hackade på

ska väl vara hakade på ? :lol: andra dan jag får rätta dig. :P

ååå nej, nu fick jag en 1 istället för 0a.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#408 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 December 2007 - 21:44

ååå nej, nu fick jag en 1 istället för 0a.

YES! Min fint och få dig spräcka nollan funkade! :D Allvarligt så såg jag inte det där därför att hackade precis som hakade finns med i stavningskontrollens ordlista. :P

fqq5BYam.jpg

#409 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 December 2007 - 13:59

Om någon undrar med tabke på vad jag tidigare skrev i tråden. ;)

Jag ger upp försöket att se om serien via TV6's sändningar. Har som vanligt missat några avsnitt och känner att jag inte riktigt har tid att se ett avsnitt per dag då jag har en massa annat att se med.

#410 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 December 2007 - 21:29

Idag fick vi se Jack bli fin ståtlig gammal.

Edited by Supertreck, 10 December 2007 - 21:30.

#411 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 December 2007 - 19:04

Undrar varför Teal'c inte valde att slåss på liv och död med den där Una.

Det är väl fegt att enkelt knuffa in Una i kraftfältet och sen var han död.
Hur kan Teal'c anse det som en ärlig kamp?

#412 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 December 2007 - 20:08

Med tanke på att Una hade en goa'uld i kroppen och en regeneringsförmåga långt över Teal'cs egen så tror jag inte Teal'c ansåg sig vunnit oärligt. ;) Och med tanke på att Teal'c själv skulle ha strukit med om han inte dragits ur kraftfältet så skulle jag knappast kalla det enkelt. Och goa'ulden dog i kraftfältet och utan goa'uldens läkekraft dog Una av sina skador.

fqq5BYam.jpg

#413 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 December 2007 - 20:57

Med tanke på att Una hade en goa'uld i kroppen och en regeneringsförmåga långt över Teal'cs egen så tror jag inte Teal'c ansåg sig vunnit oärligt. ;) Och med tanke på att Teal'c själv skulle ha strukit med om han inte dragits ur kraftfältet så skulle jag knappast kalla det enkelt. Och goa'ulden dog i kraftfältet och utan goa'uldens läkekraft dog Una av sina skador.

Jo men Teal'c tog det enklaste alternativet att pressa in Una i det dödliga kraftfältet
Teal'c dog ju inte. Hur kan han uppleva stolthet utan någon riktig avgörande fajt tills nån dör?

Storlek ska väl inte spela nån roll. Det är väl tekniken hur man fajtas som är det avgörande?
Menar du att Jaffor är fega som inte klarar att fajtas med nån som är större än en själv
och måste fega ur med primitiva drastiska metoder?

#414 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 December 2007 - 21:00

Fega? Jag skulle aldrig kalla Teal'c feg. Men är det leva eller dö som gäller så tänker man knappast på huruvida striden är rättvis och/eller ärofull. Teal'c tog sig levande ur labyrinten, med symbiot... det är vad som räknas i det här fallet.

fqq5BYam.jpg

#415 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 December 2007 - 22:04

Fega? Jag skulle aldrig kalla Teal'c feg. Men är det leva eller dö som gäller så tänker man knappast på huruvida striden är rättvis och/eller ärofull. Teal'c tog sig levande ur labyrinten, med symbiot... det är vad som räknas i det här fallet.

Jo men Teal'c sa ju själv att han får slåss på liv och död.
Kan man verkligen påstå att han verkligen satsade på att slåss?

Men om kraftfältet inte fanns där vad skulle han gjort då?

Fasans skräck som vi inte får veta när en drastisk enkel lösning fanns tillgänglig.

När kommer interaktiva serier?

Det är framtiden nu med interaktiv digital-tv. Varför kan det inte ta stopp några min kvar av serien
med menyer hur man vill ha slutet?
1 Ska Teal'c döda Una med stor fajt
2 Ska Teal'c ta till med enkel metod att döda Una
3 Ska Teal'c skada sig och förlora sin symbio men ha dödat Una

Edited by Supertreck, 11 December 2007 - 22:06.

#416 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 12 December 2007 - 00:44

Som XC säger - det var en strid på liv och död, och Teal'c hade inte vunnit någonting på att strida "ärligt". Man gör vad man behöver för att överleva.
Mitt intryck efter att ha sett nästan hela serien (jag har inte sett säsong 2 än) är att denna goauld/unas var den näst farligaste typen av individuella motståndare SG-1 stött på. Bara de semi- eller nära upphöjda goualderna från mitten/slutet av serien var farligare (dött lopp mellan goauld/unas och kullkrigarna på andraplatsen). Lägg därtill hur Teal'c endast kände till varelsen från någon slags spökhistorier - han förnekade först dess existens och var tydligt rädd för den, på samma sätt som vi hade varit om vi plötsligt konfronterats med någon av våra skräckhistoriers mest skrämmande väsen. Hade Teal'c försökt strida "ärligt" så hade han aldrig lyckats vinna, och då hade inte bara han utan även O'Neill dött.

Vad innebär det förresten att strida "ärligt"? Det där snacket är bara blaj som vi fått oss nedtryckta i halsen i åratal nu, i scifi-serie efter scifi-serie ända från Star Treks dagar. Idén om den nobla krigarrasen har blivit en av scifi-genrens värsta återkommande floskler. Finns det någon serie där man inte har några tröttsamma klingonkopior med?

Det var förresten väldigt kul att få se serien från början nu när TV6 startade om. Jag såg bara enstaka episoder när Stargate: SG-1 gick på TV3 en gång i tiden, och på TV6 upptäckte jag den inte förrän man redan var framme i tredje säsongen eller nåt sånt. (Nu har jag faktiskt redan hunnit se klart första säsongen; jag köpte hem DVD-boxen i fredags, och tittade igenom de sista 14 episoderna i ett "DVD-maraton" i helgen).

Det var lite av en chock att se hur de första episoderna såg ut. Jag skulle vilja dela in första säsongen i tre delar. De två första episoderna (som jag faktiskt sett förut, men inte hade något starkt minne från) utspelade sig mycket som en film, både vad gäller ambitioner, tempo och jargong. Jag reagerade inte så starkt på nakenscenen med Sha're (även om den förstås var överraskande den med), men desto mer på Sams snack om könsorgan på insidan av kroppen istället för utanpå. Det kändes så... icke-Stargate. Den jargongen och den typen av utbrott hör inte hemma i den här serien.

Sen kom en räcka episoder som var väldigt Star Trek-aktiga i stilen, från bedrövliga Emancipation (jag noterar med munterhet att det var flera här som gjorde jämförelser med TNG:s Code of Honor. Det var min instinktiva reaktion med.) fram till The Nox (ja, förutom Cold Lazarus som var mer Starman). Man verkade inte riktigt veta vad man skulle göra med Stargate: SG-1 här, så man trampade vatten ett tag.

Egentligen trampade man fortfarande vatten när man gjorde Brief Candle (vid det här laget började O'Neill framstå som en Kirk-kopia - det var väldigt mycket fokus på honom i början av säsong 1) och Thor's Hammer (med facit i hand så ser vi att man ännu inte hade några egentliga planer för asarna här; det finns en del inkonsistenser), men det var ändå här som serien äntligen började finna sin rätta form, och man lägger grunden för flera viktiga element: vi får bl.a. se prov på goauldernas experiment på människor, man introducerar nanotekniken, och man börjar utforska hur goaulden och människan samexisterar i värdkroppen.

Härifrån är resten av säsongen klassisk, välbekant Stargate: SG-1. Det återstår en eller ett par svagare episoder, men annars så börjar kontinuiteten byggas upp redan här. Det är åtskilliga element framöver som kommer att återbesökas igen och igen under kommande säsonger.

Kul är det också att gå tillbaka och titta på de kommentarer som fälldes här på forumet för tio månader sedan. Det är en del av expertkommentarerna som jag önskar jag hade haft tillfälle att kommentera själv, då jag har andra synpunkter. Men det får kanske bli lite senare - två av episoderna jag tänker på har inte visats än i den här reprisomgången.

Jag kan dock göra en kommentar på The Nox. Mjolnir menade att Daniels fråga om noxerns ålder är meningslös, då denne "saknade en referensram för vår planets omloppscykler", "Och då kan 432 år vara hur kort eller lång tid som helst".

Ja och nej, skulle jag säga. Jag betvivlar att Daniel skulle vara medveten om den här saken, men det är inte sant att 432 år skulle kunna vara hur kort eller lång tid som helst. Även om variansen är stor så finns det en praktisk övre och undre gräns.
1) En planets omloppscykel beror på dess sols storlek och avståndet till den samma. Ju närmre planeten befinner sig, desto snabbare måste den röra sig för att inte fångas av solens dragningskraft.
2) Planeter som är beboeliga av människor kan bara finnas inom solens beboeliga zon, och biozonens storlek och placering avgörs av solens storlek och ljusstyrka. För vårt solsystem sträcker sig zonen från ca 0,95 till 1,37 astronomiska enheter utåt från solen. Mars med sin omloppstid på 686 dagar ligger för långt ut, och Venus med sin omloppstid på 225 dagar ligger för långt in.
3) Olika stora stjärnor har olika biozoner, men det är en rimlig observation/antagande att de allra flesta planeterna i Stargate-serien där människokolonierna placerats ut roterar kring stjärnor av G-typ, d.v.s. gula stjärnor (nu är noxernas planet inte en av kolonivärldarna, men den är ändå helt klart en jordliknande planet). Någon gång tror jag de konstaterat att en stjärna varit ljussvagare (orange K-typ?), men jag har inget minne av att de besökt ljusstarkare stjärnor. Det är inte heller så överraskande: ljusstarkare stjärnor är mindre vanliga än de ljussvagare, och strålningen från dem skulle inte vara nyttig för mänskligt liv. Låt oss därför anta att alla stjärnor i Stargate SG-1 är av G- eller K-typ.
4) Ska vi tro på Wikipedia så har en typisk G-stjärna en ljusstyrka som är 1,2 gånger vår egen sols. En typisk K-stjärna har en ljusstyrka som är 0,4 gånger vår sols. Detta ger den typiska G-stjärnan en beboelig zon med ett centrum vid ca 1,1 AE (astroniska enheter), och K-stjärnan en beboelig zon med ett centrum vid ca 0,63 AE. Variansen är alltså inte särskilt stor.
Jag orkar inte leta rätt på formeln för att beräkna omloppstider nu, men säg att årens längd i Stargate-universum kan variera från 200 dagar för planeter vid inre gränsen för K-stjärnor till 700 dagar för planeter vid yttre gränsen för G-stjärnor, så tror jag att vi fångat de allra flesta fall. Noxern är alltså någonstans mellan 236 och 828 år gammal, räknat i jordår.

SwedishSuperhero kommenterade Brief Candle: "Jag har svårt att komma över att Jack hade sex med någon som bara var en månad gammal".

Jag förstår inte det tänkandet. Det går ju inte att jämföra åldrar på det sättet när två raser har olika livslängd. Vad spelar det för roll att hon inte ens var en månad gammal när hon kroppsligt och psykiskt är fullvuxen? Säg att SG-1 stöter på en ras som lever i 1000 år, och det tar dem 180 år att uppnå vuxen ålder. Skulle det vara okej att ha sex med någon som är 100 år, trots att hon ser ut och beter sig som en tioåring?
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#417 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 12 December 2007 - 19:25

Nej varför.

Detta är det typiska att allt ska lösa inom dom sista få minutrar. Men varför tänker man inte på
att göra slutet lika spännande som inledningen på avsnittet?

Avsnittet går sakta och säkert medan folk agerar som dom ska göra.
Sen plötsligt jäktas det med snabba bestyr och viips så hänger man inte riktigt med i tempoökningen
så har alla klarat sig.

#418 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 January 2009 - 16:52

För alla som gillar Christopher Judge (Teal'c) så kommer han att besöka The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention i Malmö den 28-29 Mars.

#419 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 16 April 2009 - 21:27

Helt plötsligt har de börjat visa SG-1 igen på tv6. Måndag-Fredag kl 12:55.

#420 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 April 2009 - 04:24

Då så har jag börjat på mitt tilltänkta Stargate marathon. Jag hade planerat att ta det till sommaren men jag tjuvstartade här om dagen för att, well, dels börjar dom vanliga serierna (som går just nu i USA) att avrunda sina säsonger och dels, um, det är 15 säsonger inräknat Atlantis. Inget man plöjer igenom i en handvändning. Och att sträckse flera avsnitt i taget är nåt jag brukar ha svårt för numera.

Så, varför se Stargate? Mitt intresse väckte för första gången när Ben Browder och senare Claudia Black började i serien eftersom jag är ett stort Farscape fan. Men eftersom jag vägrar hoppa in mitt i en serie och 8 säsonger kändes lite drygt bara för att få sen Browder och Black tillsammans igen så struntade jag i det.

Sen finns det folk som sagt att Atlantis är bättre men njae. Jag vill ändå inte hopp in mitt i även om det är en ny serie. Så till slut kommer den nya Stargate serien Universe som faktiskt det riktigt lovande ut, inte mins skådespelamässigt. Robert Carlyle liksom... Och ja, jag vet, man behöver faktiskt inte se något tidigare för att hoppa på den serien. Men så funkar inte jag. Även om hela SG-1 är skit så plågar jag mig hellre igenom 10 säsonger än börja se på Universe direkt. Jag vet, det är nåt fel på mig.

Nu tror inte jag att SG-1 är skit. Faktum är att jag som sagt redan börjat se lite smått. Jag började med se om filmen som jag inte sett på... ja sen den kom ut antar jag. Nu såg jag dessutom Director's cut. Jag har ingen aning om vad det är för skillnad. Men filmen håller sig rätt bra. Lagom underhållande sådär. Piloten Children of the Gods var däremot inget vidare. Bytet va skådisar var faktiskt inte alls det som jag hade problem med. Antagligen för att jag vetat om det så länge samt sett nåt halvt ströavsnitt här och där på TV6. Nej problemet är helt enkelt att det var risigt skrivet. Framför allt dialogen är riktigt dålig på sina ställen. Det andra eller egentligen tredje avsnittet The Enemy Within var däremot en klar förbättring. Jag gillade att det utspelade sig helt på basen och att dom inte mirakelräddade Kawlaski även om jag nästan hoppades på det. Jag gillade karaktären... Jag gillade också att dom iaf försökte göra det lite svårt för Teal'c att joina teamet. Jag hade gärna sett att det hade tagit ett par avsnitt till men whatever. Han kom inte med direkt iaf, det hade varit direkt skrattretande.

Jag tror inte jag kommer orka kommentera varje avsnitt utan det blir nog lite längre säsongskommentarer istället.

Edited by Wylie Times, 29 April 2009 - 04:26.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#421 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 April 2009 - 10:14

:thumbsup: Wylie.
Och jag håller med dig, fast man inte behöver se tidigare serier innan den nya kommer så vill man helst göra det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#422 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 29 April 2009 - 10:20

Räknar du med att ha sett både SG-1 och Atlantis innan Universe börjar i oktober då? Hoppas du orkar, de två-tre första säsongerna av SG-1 kan vara lite avtändande men jag är nog likadan som du, vill helst ha alla bakgrundshistoria och kan inte bara "hoppa in" i en serie sådär bara. Jag tror även att man tjänar på det i det långa loppet.

Edited by Loch Lomond, 29 April 2009 - 10:20.

#423 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 April 2009 - 11:14

Ja främst för mytologins skull i det här fallet. Det går ju att läsa sig till men det är inte lika kul.

Tanken är väl att bli klar till i oktober men det är ingen panik för min del om jag inte blir det. I så fall skjuter jag bara på Universe tills jag är klar.

-Gangstagrass

#424 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 29 April 2009 - 13:54

SG-1 är som fint vin, det blir bättre och bättre med åren. :)

#425 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 April 2009 - 19:34

Jag antar att jag skulle kunna klaga på att alla dom möter pratar engelska trots att dom etablerat både i filmen och piloten att dom (naturligtvis) pratar andra språk. Ett vanligt dilemma i Sci fi serier som oftast bortförklaras med en teknologisk uppfinning som Star Treks universal translator eller att TARDISen översätter allt automatiskt. Eller den där lilla varelsen som kryper in i örat i Farscape antagligen inspirerat av Balbelfish från Liftarens guide

Men här struntar man alltså i att förklara det. Bara att acceptera liksom. Och det kan jag väl göra också men jag vill ändå anmärka på det, gnällig som jag är.

1.03 Emancipation var förresten ett riktigt uselt avsnitt. Mongoler.. :rolleyes:

Edited by Wylie Times, 29 April 2009 - 19:35.

-Gangstagrass