Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#401 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 25 July 2006 - 08:43

Endgame :wub: :wub: :wub: Mitt favorit avsnitt , blandt de top 3 :wub:

DES OF MARCH

Wow... Absolutely wow.

Hur mycket jag än av ren skadeglädje skulle vilja finna något att peta på i det här avsnittet går det inte. Det finns inte ett enda svagt moment i hela avsnitt. Det är perfektion rätt igenom, så underbart. Jag gråter av extas!

Callisto wub.gif

*gråter mer*

Brutus... Wow.

Korsfästning - wow. Hela uppbyggnaden inför det här momentet har varit så underbar.

Betyg: En mycket stark 10:a av 10 möjliga.

Yes och " min " Gabrielle kom tilbax :wub: the way I like her .

Men du hade fel ovan XC - det var i näst sista avsnitt som Caesar gjorde det wink.gif

Ja det var det :D Dær la han grunden !

Felet här var väl eg att Xena lyckades stöta bort Gabrielle.

Nej jag tyckar felet er att Gabrielle køpar Najara, och inte lægger mærke till att Xena førsøker gøra det hon tror att Gabrielle vill ha , IMO ;)

Nå Capshaw , vad tyckar du då om pacifist Gabrielle ? Før en pacifist er det væl mærkeligt hon resar med en krigare :rolleyes: , och låter krigaren ta øver och fullfør jobbet efter hon ( Gabrielle ) pustet et pulver i huvedet på de :rolleyes:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#402 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 July 2006 - 09:20

Jag vill inte ha Gabrielle som pacifist, så jag gillade att hon tog upp svärdet. Men jag fann det inte konstigt att hon reste med Xena, en krigare. Det handlar ju helt enkelt om att acceptera de olika vägarna. Det ena är inte nödvändigtvis fel.

Helt enkelt krävs det ett mer hinduistiskt perspektiv på saken, än det mer traditionella kristna perspektiv vi har i västerlandet. Jag köper det. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#403 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2006 - 14:12

Okej, jag har sett lite fler avsnitt nu. Men du hade fel ovan XC - det var i näst sista avsnitt som Caesar gjorde det ;)

Helt rätt. Jag har en tendens att glömma att DejaVu sändes efter Ides of March.

THE PLAY'S THE THING
Kul avsnitt där Gabby och Joxer får klara sig på egen hand. Kul ochså att en av Lucys 'doppelgangers' (Polly Baigent) får chansen för lite cred. (Japp. Xena lookalakien som knipsar åt sig rollen som Xena i Gabbys pjäs brukar nomalt vara Lucys stand in). Alltid kul och träffa Minya igen. Inte det roligaste av komediavsnitten men helt klart så funkar det. Det finns teorier att ordet "thespian" (som betyder 'skådespleare) valdes just för det snarlika ordet "lesbian". ;)
Avsnittet får 2 nöjda fullsatta publikhallar av 3 möjliga.

THE CONVERT
Inte lika stark som 'Crusader' men ändock så lyckas Najara övertga Gabrielle och få Xena ställa sig på tvären. Var jag den enda som fick 'Crouching Tiger, Hidden Dragon'-vibbar där på slutet?
Avsnittet lyckas skutta till sig 2 miserabla Joxers av 3 möjliga.

TAKES ONE TO KNOW ONE
Xena goes Cluedo, Marin Timell var det enda som saknades. :) Saknade 'Nemesis' som God of Retribution... Det vär väl uppenbartatt ingen av Xenas vänner var (direkt) skyldig - men ändå kändes den faktiska upplösningen lite överraskande. Bäst: Aldrig tror jag sett så många fumla, för att åstadkomma så lite.
Det här avsnittet har 3 överbeskyddande mammor av 3 möjliga.

ENDGAME
Sista riktiga Amazon avsnittet innan säsong 6 om du frågar mig . Ephiny dör i strid. *snyft* Hon var min favorit amazon. Ephiny försvann ur serien tydligen för att Cormack som spelade henne fick andra saker för sig. Fruktade, Baktalade, Eftertraktade... Männens rom hade verkligen blandade känslor för amazonerna. Det här avsnittet introducerar ännu en av Xena™ kollektionen av snygga hattar.
I min stam så ger vi Endgame 3 moderna pyramidhattar av 3 möjliga.

IDES OF MARCH
Säsongens stora creasandro. Callisto, Ceasar, Brutus, Illsuioner, Lojalitet... Kan man annat än älska det här avsnittet? Och en jättescen på slutet som återförenar de tu. *suckar lyckligt* Shakespeare kunde inte gjort det bättre! Brutus lojalitet brister, chakramen brister, Xenas rygg brister och äntligen så brister Gabrielles pacifistfasad! För den som inte visste det så betyder 'ides' ungefär 'två veckor'.
Avsittet får 3 nyresta kors av 3 möjliga

DEJA VU ALL OVER AGAIN
Jag gillar verkligen seriens klippavsnitt. Kanske för att man lyckas med att få dem kännas som mer än bara utfyllning. Favoriten Robert trebor dyker upp. Ted Raimi får en roll i mer framkant. Xena är Joxer och Joxer är Xena. HippieGabrielle och JoxerXena finner varandra i avsnittet som är Renee O'Connors regidebut. Jag kan bara tänka mig hur det kändes och ha sett 'Ide of March' och veta att det är faktiskt ett avsnitt kvar. Och en vecka senare mötas av detta. Helt brilliant faktiskt.
Redan i mitt förra liv gav jag det här avsnittet 3 återföda själar av 3 möjliga.

Edited by XC, 25 July 2006 - 14:13.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#404 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 25 July 2006 - 14:26

Det finns teorier att ordet "thespian" (som betyder 'skådespleare) valdes just för det snarlika ordet "lesbian". wink.gif

Aha , det visste inte jag , att ordet thespian betyder skådespelare :lol: jag tog før givet det var ett spel på ordet lesbian ( men altså utan att veta det betyder skådespelare :lol: ) du er ett fynd XC :thumbsup:

Jag vill inte ha Gabrielle som pacifist, så jag gillade att hon tog upp svärdet. Men jag fann det inte konstigt att hon reste med Xena, en krigare. Det handlar ju helt enkelt om att acceptera de olika vägarna. Det ena är inte nödvändigtvis fel.

Det kan du ha rætt i :)

Men om vi tittar tilbax på avsnittet A Good Day , kan du se vad jag menar ? ( altså om ordet hyklerisk ) jag tyckte det var hyklerisk att Gabrielle inte villa døda før att rædda vennen , men nær det er Xena så gør hon det ! ?

Inte før det er mig emot ;) jag er glad Gabrielle gjorde førsøket før Xena :D och givetvist har Gabrielle jo också utvecklats under de diverse strabadser de varet igennom.

Ser fram emot dina tankar om de 2 førsta avsnitt av sæsong 5 ;) skal komma med mina tanker sen ( før inte spoila ) kanske du vet redan vad jag kommar sæga nær du ser de ;) :lol2:

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#405 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2006 - 14:53

Det finns teorier att ordet "thespian" (som betyder 'skådespleare) valdes just för det snarlika ordet "lesbian". wink.gif

Aha , det visste inte jag, att ordet thespian betyder skådespelare :lol: jag tog før givet det var ett spel på ordet lesbian ( men altså utan att veta det betyder skådespelare :lol: ) du er ett fynd XC :thumbsup:

Första gången som jag såg avsnittet så tyckte jag att det lät som lesbian, måste ha fel tänkte jag och kollade upp det (tack Whoosh för transcriptsen!). I google är det enkelt att slå upp engelska ord. Skriv bara define:ord så får du upp en förklaring.

Det kan du ha rætt i :)

Men om vi tittar tilbax på avsnittet A Good Day , kan du se vad jag menar ? ( altså om ordet hyklerisk ) jag tyckte det var hyklerisk att Gabrielle inte villa døda før att rædda vennen , men nær det er Xena så gør hon det ! ?

Gabrielle har alltid varit emot dödande. det är svårt att träffa rätt, när motivationen att kasta inte riktigt finns där. Det kan ju verka som hyckleri, men jag ser det inte så. Det var faktiskt inte föränn efter indien som Gabrielle var mogen nog och fatta ett sådant beslut. Hon såg Xena falla och insåg att hon aldrig skulle kunna leva livet efter den väg hon försöte välja.

Ser fram emot dina tankar om de 2 førsta avsnitt av sæsong 5 ;) skal komma med mina tanker sen ( før inte spoila ) kanske du vet redan vad jag kommar sæga nær du ser de ;) :lol2:

MiniSpoiler: Tycker säsong 5 är gruvligt underskattad.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#406 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 July 2006 - 15:31

ha , det visste inte jag , att ordet thespian betyder skådespelare :lol: jag tog før givet det var ett spel på ordet lesbian ( men altså utan att veta det betyder skådespelare :lol: )

Jag visste att det betydde det, men tog det klart och tydligt som ett tecken för att det egentligen skulle vara lesbian - särskilt med Gabrielles fråga därefter då hon talar med Xena.

Jo, jag förstår exakt vad du menar. Du har en poäng i det också, men hon försökte ju faktiskt där tyckte jag även om hon undermedvetet kanske höll tillbaka. Nu var hon ju dessutom närmare och hade större möjlighet att påverka. Jag är lite inne på XC:s linje här...

Hoppas att jag hinner se dem innan jag försvinner för en veckas semester så jag får många långa kommentarer att läsa från dig då jag kommer tillbaka.

Hon såg Xena falla och insåg att hon aldrig skulle kunna leva livet efter den väg hon försöte välja.

Fast jag tolkade det tvärtom. Xena accepterade att hon dog i det här livet i striden, för det var vad hennes väg betydde. Hon höll sig sann till det och genom att dö skulle hon ta ett steg närmare fredsmodern. Alltså, hon var helt okej att dö här, men då Gabrielle började döda så var det som en förskräckelse som skymtades i henne. Gabrielle vek ju från sin "väg".

Jag sitter och spekulerar i om inte det här var början till den flashforward vi fick där Xena var fredsmoder och Gabrielle krigarprinsen, fick sin start.

MiniSpoiler: Tycker säsong 5 är gruvligt underskattad.

Alla säger det, så jag är nyfiken på varför... :)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#407 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 25 July 2006 - 16:52

Hållar med dig XC i din minispoiler.

QUOTE(XC @ 25 Jul 2006, 15:53) *

Hon såg Xena falla och insåg att hon aldrig skulle kunna leva livet efter den väg hon försöte välja.

Fast jag tolkade det tvärtom. Xena accepterade att hon dog i det här livet i striden, för det var vad hennes väg betydde. Hon höll sig sann till det och genom att dö skulle hon ta ett steg närmare fredsmodern. Alltså, hon var helt okej att dö här, men då Gabrielle började döda så var det som en förskräckelse som skymtades i henne. Gabrielle vek ju från sin "väg".

Jag sitter och spekulerar i om inte det här var början till den flashforward vi fick där Xena var fredsmoder och Gabrielle krigarprinsen, fick sin start.

Bra sagt Capshaw :thumbsup: jag såg det också så faktisk , fast jag i min egoisme var absolut inte beredd att slæppa Xena ;)

Min avatar samling

#408 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 July 2006 - 20:17

:lol:

Tack. För att du sa så snälla saker om mig, så kommer här två recensioner till:

FALLEN ANGEL

Ja du, det här avsnittet är verkligen himmel och helvete. Första halvan av avsnittet var bland de värsta som jag sett i Xena överhuvudtaget. Dåliga effekter, tröttsam story. Den enda behållningen var Joxer som kom tillbaka och tog kommandot. Där är en man med stort hjärta :wub:

Avsnittet tar dock fart i det ögonblicket som Xena offrar sig öfr Callisto. Så underbart vackert och så storslaget av Xena. Jag älskar det här avsnittet för det. Hur Callisto äntligen får ro, något som jag trodde de helt hade förstört från början avsnittet. Jag kom på mig själv att tänka "synd att de aldrig verkligen tydde sig till det goda som fanns i Callisto", men tji fick jag. Och jag är glad för det. Vi får äntligen se den sanna Callisto, den Callisto som skulle ha funnits om inte Xena dödat Callisto familj. Att vi nu får henne förlåter rätt mycket i avsnittet.

Det är också roligt att se hur Gabrielle också förlåter henne, trots att det innebar att Xena var offret för det. Det visar också på Gabrielles karaktär.

Jag köper också sättet de väcktes till liv på, vilket ökar min respekt för Callisto ytterligare. Hennes godhet har inga gränser och hennes kärleksbudskap som hjälper Eli att väcka dem till liv känns så rätt, så logisk.

Betyg: Första halvan får en 4, medan den senare får 9. Medlet ger 6,5, men jag avrundar det till 7/10. :)

CHAKRAM

Gabrielle kicks some butt! Och dessutom den auktoritära. Jag tycker definitivt det finns en annan aura över henne. Hon är mer självsäker och mer av en ledare. Som XC sa, så märks det att hon inte längre är en sidekick. (I Buffy the Roleplaying Game kallas mellansteget som Gabrielle når för Veteran ;) )

Just den tomma Xena är något som är intressant att se, liksom att se Ares då det varit rätt andra mytologiska inslag på sistone. Jag gillar dessutom Chakram-storyn. Det var ett smidigt sätt att införa det på för att ändra chakramens utseende. Tummen upp för det!

Betyg: 9/10.

#409 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 July 2006 - 17:49

SUCCESSION

Överbeskyddande Xena försöker vara asskicking Gabrielles mamma. Vad jag satt och skrek "Döda henne! Go Gabrielle!" i soffan, bara för att Xena sa tvärtom. Det är roligt att se Gabrielle kunna hantera sig och att Ares själv har uppmärksammat det - och att Xena inseratt hon faktiskt inte längre kan vara en mamma åt Gabrielle.

Jag gilladeverkligen det här Gabrielle-avsnittet.

Betyg: Stark 8:a av 10 möjliga.

#410 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 July 2006 - 20:05

Var är du XC? Jag vill ju höra dina kommentarer :upset:

Det ser så dumt ut då jag postar flera trådar på rad, men okej... Vi kör vidare.

ANIMAL ATTRACTION

Så fel, så fel... Men så rätt, så rätt... Anakronismer är saker som jag brukar ogilla, men här blir westernstuket så himla rätt. Jag gillar hela atmosfären i avsnittet och det är ett nöje att se.

Kärlekshisatorien som Amarice upplever tillsammans med en gammal bekant är en riktigt härlig story. Jennifer Sky lyckas med ett minspel som tilltalar mig och jag har bestämt mig för att jag gillar henne. En annan som lyckades med minspelet var Xena. Då Gabrielle tog upp faderskapsfrågan och hintade om Artes, så var hennes kraftfulla nej så härligt!

Gradivitet, ja... Det kom inte som någon överraskning. Jag hade nämligen blandat ihop band och såg Little Problems först och då de började snacka om gradiviteter där så blev jag konfunderad och upptäckte mitt misstag. Men det är en tvist som jag annars skulle bli helt förvånad över. Och jag gillar den.

Till och med Gabrielles fåniga sidplott med hästen gillade jag. :D

Betyg: 9 av 10.

#411 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 July 2006 - 22:05

Så ensam, så ensam... :(

Jag fortsätter ;)

[p]PURITY[/b]

Okej, kinesisk wannabe hong kong-action. Moveover, det här är det sämsta avsnittet den här säsongen, men det är fortfarande inte dåligt. Det knyter an till tidigare saker och det är alltid ett plus, men jag gillar inte själva miljön.

Höjdpunkten? Gabrielle och Joxer-scenerna. Särskilt då Gabrielle "masserar staven" åt Joxer... :P

Betyg: 6 av 10.

#412 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 26 July 2006 - 22:27

Det var så länge sedan jag såg avsnitten, så jag har inte så mycket att tillägga. Lade dock 6 säsonger Herc och 6 säsonger Xena i internetkanalkön nyss, så jag slipper vänta tills jag köpt DVD:erna.. :P Måste ju köpa från USA, eftersom Herc tydligen dött totalt på region 2 (halva säsong 1 kom ut), och Xena har ju inget extramaterial vad jag vet (om det inte kommit några nyutgåvor sedan sist).

Så snart skall jag se serierna som de skall ses.. :P DVS omlott.. :P Vid säsong 2 av Hercules då, eftersom den utspelar sig samtidigt som säsong 1 av Xena.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#413 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 00:10

:thumbsup:

Mer...

BACK IN THE BOTTLE

...och låt oss den stannar där. Jag gillar inte Xena med massa ki-krafter. Det är inte den Xena som jag har följt genom säsongerna. Allt sätts dock upp så att det är trovärdigt genom att knyta det så pass väl till det som funnits i serien sedan tidigare - t.ex den gröna draken. Intressant med soldaterna förvandlas till lerstatyer. Nu vet vi var de kom ifrån i alla fall :P

Det är rätt skönt att se Joxer i en mer seriös roll också. Inte bara får han klanta sig, man får se mer av hans själ och även en anledning till varför Xena och Gabrielle faktiskt reser med honom. :-)

Och för allas intresse... den nya Gabrielle (och även hennes hårfrisyr). Ser mycket bra ut och hon har en energi runt sig som verkligen sprudlar. Intressant nog är det så att Gabrielle (den gamla i alla fall) och Xena byter roller här med varandra.

Betyg: 7 av 10.

LITTLE PROBLEMS

Afrodite :x Men det har funnits värre avsnitt med en - den här gången går det att stå ut med henne.

Skådespelaren för flickan med Xena i sig gör ett riktigt bra jobb i att byta mellan de olika personligheterna. Ett snyggt cast-arbete där också.

Älskar att se hur Gabrielle först piskade soldaterna, för att de sedan fick stryk av en liten tjej. Jag köper det sistnämnda trots orimligheten att ett barn borde ha samma kraft som Xena, mest för att det är rätt så coolt. :P

#414 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 01:43

SEEDS OF FAITH

Callisto :wub:

Gudarna är död, länge leve guden! Eller det är vad man skulle kunna säga, för det är ju exakt vad kristendomen för med sig. Budskapet är givetvis fint och Elis offer stämmer väl in med kristendomen. Jag gillar ockås verkligen hur Callisto har manipulerat och format Eli att föra hans stig ned mot det goda målet han hamnade i. Och en ännu större chock att Callisto gav Xena barnet och att det i själva verket är hon som är det. :thumbsup:

Xena däremot får minuspoäng för velighet. Först är det fel att slåss, men sedan skall man slåss. För [infoga gudsnamn] skull, bestäm dig velpotta och sluta hyckla! Xenas skenhelighet naggar lite i kanten på avsnittet, men inget som sänker betyget.

Gabrielles färd genom det här avsnittet gillar jag verkligen. Hur hon till och med möter Ares i en strid och kan hålla jämna steg en stund visar i alla fall hur pass stark hon har blivit, den där lilla bondflickan som bönade om att få följa med Xena.

Fint gästspel i det här avsnittet med Callisto, Ares och Eli för övrigt.

Det som drar ned det hela är att det blir lite overly christian-preachiness. Det sticker ända upp i halsen på sina ställen och just Elis slutreplik är "overly cheezy". "Love is the way..." :P

Betyg: 9/10.

#415 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 July 2006 - 08:09

Var är du XC? Jag vill ju höra dina kommentarer :upset:

Det ser så dumt ut då jag postar flera trådar på rad, men okej... Vi kör vidare.

Jobbade EM igår. (Talade om det i TV-Turneringstråden här om dagen. Skall jobba igen på EM.

SUCCESSION

Åhh vad jag älskar slutet på det här avsnittet. Älskar upplägget. Ares hade rätt det är en smula poetiskt faktiskt. :) Undrar om författaren tillavsnittet hade sett Ladyhawk precis innan. ;) Det är alltid kul och se Gabrielle klara sig utan Xena - lite otur hade hon här och där men helt klart en godkänd insats.
Det här avsnittet får 3 bortkollrade XenaWannaBes av 3 möjliga

ANIMAL ATTRACTION

Helt enkelt ett kul avsnitt. Alison "Melosa" Bruce får återkomma i serien i form av "Ranger Talia". Westernstuket är så off så det blir rätt, och utan större fadäser så lyckas man faktiskt hålla tempot ock fokus i avsnittet. Jennifer Sky får chansen att brilliera lite och det här avsnittet är ett av dem jag gillar henne bäst i. Bästa Storyline: Garielles försök att "tämja" hästen. Och ingen hjälp från varken Xena eller Argo... stackars liten. :P
Animal Attraction vinner 3 tuffa knivdueller i gryniningen av 3 möjliga.

Katten... Skall det inte vara ett avsnitt till ("Them Bones, Them Bones") här?

PURITY

BACK IN THE BOTTLE

Jag gillar visserligen Chin-avsnitten. Men jag gillar inte riktigt känslan av att spelreglerna har ändrats sedan "The Debt" i säsong 3 vad gäller Ki-krafterna. Annars så gillar jag upplägget och storyn om man bortser från Xenas plötsliga expertis på Ki.krafts området. (Gillar heller inte Xena med psykokinetiska krafter.) Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare. Gillar att man lyckats matcha Lao Mas gamla slott med det i The Debt. (Nu fanns det en sak till som störde mig - men eftersom du inte verkar sett "Them Bones Them Bones" så låter jag det vara så länge.)
Jag slår upp i Lao Mas bok och ser att det här avsnittet fick 2 vilsna tvillingdöttrar av 3 möjliga.

LITTLE PROBLEMS

Gillar Aphrodite, en av mina favoritgudar i Xenaverse. :) Håller med om att det är en snygg casting - dock så är det kanske lite plågsamt uppenbart att man nu försöker skriva runt det faktum att Lucy Lawless faktiskt var gravid under inspelningarna av detta avsnitt. Man lyckas faktiskt riktigt bra. Bäst gillar jag scenen då Aphrodite och Gabrielle går på fest. Och man hade nästan lyckats få till riktig "skandinaviska" där. :)
det här avsnittet lyckades planka 2 fester av 3 möjliga

SEEDS OF FAITH

Callisto lyfter det här avsnittet (men det gör väl Hudson Leick alltid eller hur? :P ) I det här avsnittet tar pre-Kristendomen över lite för mycket (eller också beror det på att jag inte är speciellt förtjust i Eli) tycker jag. Nu får man veta allt man behöver veta om Xenas graviditet och kan man förrsten annat än älska denna ordväxling:

Xena: "Ares at a village squabble? You must be bored."
Ares: "_You_, on the other hand, have been keeping yourself busy. I wish I'd known you were lookin' for a father."
Xena: "I'm not."
Ares: "Oh? Well, _somebody_ clearly got the job."
Xena: "Yeah, Gabrielle."
Ares: "I would have _paid_ to see that."
Gabrielle: "Hm-m."

Nu när jag tänker efter så kan man dra vissa intressanta paralleller härifrån och till "Amphipolis Under Siege"... Men det blir en senare fråga. ( :P )
Seeds of Faith sår fröet till 2 nyspriande religioner av 3 möjliga

Teaser: [Lyre, Lyre Heart on Fire]: Stäng inte av mirakelmaskinen för tidigt - det finns en bunusgrej placerad i slutet på eftertextera! :D

Edited by XC, 27 July 2006 - 08:12.

fqq5BYam.jpg

#416 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 July 2006 - 11:00

Stackars Capshaw , aldeles ensam . :P

Men på lørdag kommar jag tillbax med kommentarere,Tills nu kan jag sæga att det er skønt att høre nån som verkar tycka om sæsong 5 också :)

Så du verkeligen inte Gabrielle som førræddere i Fallan Angel . Dær finns 2 avsnitt vart jag direkt hata Gabrielle , det er The Debt och Fallen Angel , vart jag tycker hon " betray " Xena. Jag menar Xena er beredd att ge allt før att få Gabrielle tillbax , men nej Gabrielle verkar heller mørda sin ven/ elsker framfør førsøka rædda henne.

Xena däremot får minuspoäng för velighet. Först är det fel att slåss, men sedan skall man slåss. För [infoga gudsnamn] skull, bestäm dig velpotta och sluta hyckla! Xenas skenhelighet naggar lite i kanten på avsnittet, men inget som sänker betyge

Instæmmer , hon har jo hittat The Way , så ingen velighet tack :P

Undrer också om Them Bones Them Bones ? har du inte sett den ænnu ?

PURITY

Okej, kinesisk wannabe hong kong-action. Moveover, det här är det sämsta avsnittet den här säsongen, men det är fortfarande inte dåligt. Det knyter an till tidigare saker och det är alltid ett plus, men jag gillar inte själva miljön.

Höjdpunkten? Gabrielle och Joxer-scenerna. Särskilt då Gabrielle "masserar staven" åt Joxer... tongue.gif

Uhh du har nogra hemska avsnitt kvar :lol: IMO er det værsta utan tvekan married with fishsticks och kindrid spirits ;) men vi får se vad du tyckar :)

Min avatar samling

#417 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 11:22

(Talade om det i TV-Turneringstråden här om dagen. Skall jobba igen på EM.

Jo, men jag trodde inte det betydde kväll/natt också :P

Men nu är du här... PEak fick bli min surrogatpappa i går ;)

Det är det och jag har sett det. MEn jag verkar ha sparat över min recension av det i dokumentet. :upset:

I alla fall...

THEM BONES, THEM BONES

Jag har sett det här avsnittet förut. En sen natt på ett hotell i Göteborg. Det var en sak som övertygade mig om att Xena var en skräpserie. Så hur ser jag på det nu? Samma sätt? Nej, inte alls. Det är lättare att ta sig åt avsnittet då man sett mer. Vilket är ett skäl jag alltid numer rekomenderar att man faktiskt ser från början och håller sig kvar av en serie för att se om den utvecklar sig.

Riterna existerar här och är inte riktigt lika utdragna och hemska som vanligt. Mycket intressant att se Gabrielle få kontakt med andevärlden och bli beskyddande över Xena. Jag gillar den här Gabrielle som verkligen är redo att ställa sig framför och skydda Xena med sitt eget liv. Att hon däremot som nybörjare i andevärlden skulle få storstryk var inte särskilt oväntat. Gillade Althis kommentar också: "Xena's bitch!" :P

Jag gillade tvisten med Amarices hemlighet och även hur Gabrielle hanterade det. Det var en chock, men det förklarar ändå mycket av det vi såg då hon dök upp i hennes första avsnitt. Hennes "i min klan"-snack som egentligen var den romantiska bild av amazoner som hon hade.

En sak som dock fortfarande är löjligt med avsnittet är specialeffekterna. Striden mellan skeletten är "nej, nej, nej..." Hemskt kan det sammanfattas som.

(Gillar heller inte Xena med psykokinetiska krafter.)

Yay! Jag är inte ensam :thumbsup:

Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare.

Var det samma person? :blink: De är ju inte lika för fem öre :o

(Nu fanns det en sak till som störde mig - men eftersom du inte verkar sett "Them Bones Them Bones" så låter jag det vara så länge.)

Har sett det som sagt var, men jag var tydligen mer senil än vanligt. Så nu undrar jag nyfiket vad det var.

Jag slår upp i Lao Mas bok och ser att det här avsnittet fick 2 vilsna tvillingdöttrar av 3 möjliga.

Ja, inte så konstigt att det bara blev två tvillingdöttrar - annars hade det ju varit trillingar ;)

Gillar Aphrodite, en av mina favoritgudar i Xenaverse. :)

Jo, jag vet.... Men kan för allt smör i småland inte förstå varför :P

Håller med om att det är en snygg casting - dock så är det kanske lite plågsamt uppenbart att man nu försöker skriva runt det faktum att Lucy Lawless faktiskt var gravid under inspelningarna av detta avsnitt.

Ah, så det var därför den här storylinen kom till. Men... Var hon inte ggravid under de andra avsnitten också? ;) Vet du mellan vilka avsnitt som hon var gravid?

Callisto lyfter det här avsnittet (men det gör väl Hudson Leick alltid eller hur? :P )

*nickar*

Nu får man veta allt man behöver veta om Xenas graviditet och kan man förrsten annat än älska denna ordväxling:

Jag älskade också ordväxlingen! :thumbsup:

Rätt intressant förresten här med Seeds of Faith. Xena har blivit en jungfru med sin jungfrufödsel - om hon nu föder barnet dvs. :P

Nu när jag tänker efter så kan man dra vissa intressanta paralleller härifrån och till "Amphipolis Under Siege"... Men det blir en senare fråga. ( :P )

Ser fram mot det avsnittet redan nu :)

Teaser: [Lyre, Lyre Heart on Fire]: Stäng inte av mirakelmaskinen för tidigt - det finns en bunusgrej placerad i slutet på eftertextera! :D

Jag ser dem på VHS så jag lär inte missa det - för jag kommer åt det eftersom jag behöver ta mig igenom det tills jag kommer till nästa avsnitt.

XC Edit: Fixade koden. Fick lägga in mitt eget inlägg citat för citat innan jag hittade var felet låg.

Edited by XC, 27 July 2006 - 12:12.

#418 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 July 2006 - 11:54

Men på lørdag kommar jag tillbax med kommentarere,Tills nu kan jag sæga att det er skønt att høre nån som verkar tycka om sæsong 5 också :)

Så du verkeligen inte Gabrielle som førræddere i Fallan Angel . Dær finns 2 avsnitt vart jag direkt hata Gabrielle , det er The Debt och Fallen Angel , vart jag tycker hon " betray " Xena. Jag menar Xena er beredd att ge allt før att få Gabrielle tillbax , men nej Gabrielle verkar heller mørda sin ven/ elsker framfør førsøka rædda henne.

Hmm... Dags att se om serien igen - minns inte att jag refelkterat något över eventuella scener där Gabby framstår som en förrädare i Fallen Angel...

PURITY

Uhh du har nogra hemska avsnitt kvar :lol: IMO er det værsta utan tvekan married with fishsticks och kindrid spirits ;) men vi får se vad du tyckar :)

Kindred Sprits är väl kanske ingen höjdare ... men är jag den enda som gillar Married With Fishsticks? *upprörd* *anaktiverar visningen av smilies i detta inlägg* Orka gå tillbaka och ändra. :p

(Talade om det i TV-Turneringstråden här om dagen. Skall jobba igen på EM.

Jo, men jag trodde inte det betydde kväll/natt också :P

Men nu är du här... PEak fick bli min surrogatpappa i går ;)

Jag brukar normalt sova om nätterna när jag inte jobbar dem - en av bristerna med att jobba skift - man måste ta igen lite sömn nån gång. ;)

THEM BONES, THEM BONES

Man ska aldrig dömma hunden efter håren (lärde din mamma aldrig dig det? :p). Det är synd att ditt första avsnitt skulle ligga i den nedre delaen av skaran... eller förresten... det har ju varit as-kul och övertyga dig! *ler*

Alti har sina sener när hon riktigt lyser. Specialeffekterna lämnar väl en del att önska, men jag gillar ändå Xenas fint när Alti tror att hon är återuppväckt. Det här avsnittet bjuder på många överraskningar. Gabrielle växer en hel del nu - hon förbereder sig på att bli "den andra föräldern" antagligen. Fylla upp mer där Xena inte kan längre.

(Gillar heller inte Xena med psykokinetiska krafter.)

Yay! Jag är inte ensam :thumbsup:

Tycker att det förtar aldeles för mycket av vad serien egentligen handlar om.

Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare.

Var det samma person? :blink: De är ju inte lika för fem öre :o

:lol: Tror inte många ser det första gången. Som jag sade - hon gör rollerna strålande.

Ja, inte så konstigt att det bara blev två tvillingdöttrar - annars hade det ju varit trillingar ;)

Jaja. Skulle ha skrivit 'tvilingpar' kanske. Det får vara en av mina frudiska felsägningar. *ler*

Gillar Aphrodite, en av mina favoritgudar i Xenaverse. :)

Jo, jag vet.... Men kan för allt smör i småland inte förstå varför :P

Kanske du tittar aningen för långt ned? ;) Jag tycker hon är rolig, intilligent och lite smådjävlig som en gud faktiskt skall vara.

Håller med om att det är en snygg casting - dock så är det kanske lite plågsamt uppenbart att man nu försöker skriva runt det faktum att Lucy Lawless faktiskt var gravid under inspelningarna av detta avsnitt.

Ah, så det var därför den här storylinen kom till. Men... Var hon inte ggravid under de andra avsnitten också? ;) Vet du mellan vilka avsnitt som hon var gravid?

Så vitt jag minns skrevs hela säsongen kring det faktumet att Lucy ville ha barn. Bristen är kanske att många avsnitt kunde ha varit bättre om de inte varit så 'Xena Light'.

Rätt intressant förresten här med Seeds of Faith. Xena har blivit en jungfru med sin jungfrufödsel - om hon nu föder barnet dvs. :P

:mellow:

Nu när jag tänker efter så kan man dra vissa intressanta paralleller härifrån och till "Amphipolis Under Siege"... Men det blir en senare fråga. (:P)

Ser fram mot det avsnittet redan nu :)

Måste ju se till och hålla ditt intresse uppe. ;)

Jag ser dem på VHS så jag lär inte missa det - för jag kommer åt det eftersom jag behöver ta mig igenom det tills jag kommer till nästa avsnitt.

Bra för dig. Snabbspola inte för allt i världen! ;)

Du har postat ett inlägg som har fler smilies än tillåtet. Reducera antalet smilies du lagt till i meddelandet

Herrejisses... Peak! Man kan inte använda för mycket smilies! *upprörd*

Edited by XC, 27 July 2006 - 12:14.

fqq5BYam.jpg

#419 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 12:06

Jaaa... Det är jättesynd om mig... :upset:

;)

Lagom då du kommer hem på lördag försvinner jag iväg en vecka så då blir det inga Xena-rapporter då för mig. :(

Säsong fem har varit stakr och jämn så de som gnällt på dem ger jag inte mycket för. Hittills slår den alla säsonger förutom möjligen säsong fyra då. Men vi får väl se om jag ändrar mig.

Nej, tvärtom. Jag ser det precis tvärtom. Om Gabrielle skulle förråda Xena hade det ju varit att följa med henne i helvetet eller försöka omvända henne (då det inte skulle lyckas). Xena visste vad han gjorde och ville att Gabrielle skulle komma till himlen. Hon visste själv att hon skulle hamna i helvetet och bli det monster hon blev, så är det n+ågot hon skulle vilja vara? Nej. Jag är högst övertygad om att Xena räknade med att Gabrielle skulle försöka förgöra henne så hon slapp bli det monster hon dömts till att bli.

Jag ser mao. Gabrielles handling som en kärlekshandling, inte ett förräderi.

Instæmmer , hon har jo hittat The Way , så ingen velighet tack :P

Precis. :)

Undrer också om Them Bones Them Bones ? har du inte sett den ænnu ?

Som jag skrev ovan... Eller rättare sagt under - jag har sett det. Jag lider bara av senildemens (alternativt av ensamhet ;) )

Peak har redan varnat mig för fiskpinnarna, vilket brukar betyda att jag kommer älska det. :P

#420 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 July 2006 - 12:13

*bump*

Lite småtrassel med koden - men nu finns hela inlägget på plats!

Edit: Finns det någon sjukdom som gör att man tänker ett ord och skriver ett annat? :ph34r:

Edited by XC, 27 July 2006 - 12:14.

fqq5BYam.jpg

#421 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 12:21

Kindred Sprits är väl kanske ingen höjdare ... men är jag den enda som gillar Married With Fishsticks? *upprörd*

Nej, jag lär väl också göra det :P

Jag brukar normalt sova om nätterna när jag inte jobbar dem - en av bristerna med att jobba skift - man måste ta igen lite sömn nån gång. ;)

Då jag jobbade skift (inte mycket det tillges, men... :P ) så var det omvänd tidsrymd som gällde. Sova morgon och förmiddagar, kliva upp vid lunch, göra sig redo och sedan åka till jobbet. Sömn behövr man ju.... Tyvärr :(

Vi får skramla ihop så XC får möjlighet att sluta jobbet och sitta här och skriva kreativa inlägg ;)

Man ska aldrig dömma hunden efter håren (lärde din mamma aldrig dig det? :P ). Det är synd att ditt första avsnitt skulle ligga i den nedre delaen av skaran... eller förresten... det har ju varit as-kul och övertyga dig! *ler*

If it looks like a duck, quacks like a duck... ;)

Och det var inte helt optimalt med att starta med The Furies sedan heller. Det gav ett fel intryck helt för mig. Men serien har växt på mig, helt klart. Kul att du har roligt, men jag är ingen Xenait... Jag är en Gabi-it... ;)

Alti har sina sener när hon riktigt lyser.

Det var också en sak jag glömde - jag har börjat tröttna på Alti nu och hoppas att hon är "dead and gone" nu... :P

Jag håller med dig rörande det du skriver om Gabrielle och föräldrarollen för övrigt.

#422 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 17:36

LYRE, LYRE, HEARTS ON FIRE

Ett musikalavsnitt.... Som jag hatar dem.... Men det här förvånar mig, för jag gillar faktiskt det här - så mycket det nu går att gilla. Sångerna är betydligt mer intressanta. Jag har tidigare lyssnat igenom alla soundtracks och det här var det musikalavsnitt som jag fastnade mest för utan bilder.

Bäst musikaliskt? Dracos "Always something there to remind me...", följt av Jaces introsång.

Storyn då? Ganska konstlad som vanligt med musikalavsnitt, men då det väl börjat så är det okej. Gillar de småintrigerna - dels Dracos förälskelse till Gabrielle (vilket drar upp minnen), dels Joxer och Jace. Roligt att se släktgemenskapen där, även om jag inte tolkade Joxers sätt på samma sätt som Gabrielle gjorde då jag såg det första gången. Snarare såg jag Joxers mindervärdeskomplex...

Förresten, är det jag som minns fel här men hade inte redan Joxer en annan tvillingbror? En som var ond?

Och Gabi svartsjuk på Joxer? Aww... :thumbsup: Joxer hade iofs. en poäng med "puppy dog".

#423 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 July 2006 - 18:37

Förresten, är det jag som minns fel här men hade inte redan Joxer en annan tvillingbror? En som var ond?

Jo han har en till bror som er " ond " en assassin , Jett er hans namn . Tror inte nån er tvillinger , bara brødrer :)

Lyre Lyre er min dotters favorit avsnitt . Tror hon har sett detta avsnitt minst hundrade gånger :lol:

Hur gillade du Xena " rappen " :P ;)

men är jag den enda som gillar Married With Fishsticks? *upprörd*

jag kænner inte till nån som gillar den :lol: inte nån på nåt messageboard :P evt nån som tyckar Kindred Spirits er værre , men det er allt.

Och du Capshaw som ogillar Xena ;) efter Kindred Spirits tror jag det lille respekt du har kvar er borta :lol:

Min avatar samling

#424 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 19:42

Jo han har en till bror som er " ond " en assassin , Jett er hans namn . Tror inte nån er tvillinger , bara brødrer :)

Jace är det - han föddes en halvtimma efter Joxer, vilket sägs i avsnittet. ;)

Men okej, då hade jag inte helt fel då...

Hur gillade du Xena " rappen " :P ;)

Jag hatar rapp, men det funkar här. Säger väl en del om vad jag tycker...

jag kænner inte till nån som gillar den :lol: inte nån på nåt messageboard :P evt nån som tyckar Kindred Spirits er værre , men det er allt.

Nu har du ju XC som gör det. ;)

Och du Capshaw som ogillar Xena ;) efter Kindred Spirits tror jag det lille respekt du har kvar er borta :lol:

Jag ogillar henne inte - gjorde det förr, men inte nu. Hon är okej men lite väl bitchy i bland. Men självutnämnda hjältar är ofta det (typ Buffy, Angel etc.) Jag föredrar nästan alltid sidekicks.

PUNCH LINES

Inte ett av de bästa clip-showen, men helt okej. Det intressanta var de små vardagliga gnabben givetvis. Särskilt roligt är dock att se Joxer ge tröstande råd till Xena. Det höjde avsnittet. Så himla tråkigt att Gabrielle inte kunde komma på ett enda tillfälle där han hjälpt till. Det kan till och med jag göra.... :angry:

Var skeptisk för övrigt redan innan jag sett avsnittet då jag såg att Afrodite skulle vara med, men hon var inte lika störande som vanligt. :)

#425 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 July 2006 - 21:13

GOD FEARING CHILD

Weird. Jag räknade inte helt med att barnet faktiskt skulle födas. Nu är jag lite orolig för serien - barn brukar sällan leda till något gott. (Dumma Connor... :angry: )

I alla fall, Gabrielle sparkade skiten ur Hades! :thumbsup: Annars förstörs Gabrielles roll i det här avsnittet pga. hon ska stå i Hercules skugga. Och inte bryr han sig särskilt mycket om henne eller hennes utveckling. Vad sa han till henne egentligen? Hej? Ja, det var typ det. Visst, det handlar om Xenas baby, men det hade varit så enkel att skriva in en Herc/Gabi-scen för att visa någonting, men nej då...

Det som drar ned avsnittet är verkligen Hercules-scenerna. De känns platta och klicéartade. Jag kan dessutom inte riktigt stå ut med Hercules-halo-stuk. Jag tror det är en av skälen till att jag har svårt att se mig göra samma sak som med Xena. Alltså se dem i ett maraton. Nej, det sänker betyget rätt mycket. Inte ens en fin Ares-scen räddar det.

Betyg: Svag 6:a av 10 möjliga.