Jump to content

Photo

Årets film 2009 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
682 replies to this topic

#401 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 March 2010 - 22:34

Som du förstår så håller jag inte med dig för jag tyckte Boyle fick ihop en riktigt bra film. Underbart sätt att väva ihop svaren med berättelser ur hans liv, musiken fungerade bra, duktiga skådespelare och snyggt foto. Inte en tråkig sekund och en njutning att se :) Helt klart en av förra årets bästa filmer. Värdig vinnare i förra årets Oscarsgala och, kan jag ju tillägga, juryn lyckades ju lika bra i år med att utse vinnarna (bortsett Utländska film där de måste fått kortslutning med tanke på konkurrensen).

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#402 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2010 - 22:36

Jag tror musiken används som den mer som en homage till Bollywoods obligatoriska mer eller mindre musik- & dansnummer.

Jag gillade båda filmerna. Jag valde D9 eftersom den - till skillnad från SM - införlivades i DVD-samligen. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#403 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 09 March 2010 - 12:59

Jo, det är nog så att musikcollagen det det är en nickning till Bollywood, men det gör dem inte bra i sig. :)

För den stora bristen var ju egentligen manus, vilket musikcollagen var ett uttryck för och led för. Nu låter jag supernegativ och riktigt så illa är det inte, det är mer det att det kunde varit bättre, det räcker liksom inte med en "exotisk" plats och barn i misär för att det ska bli en bra historia. Jag ska dock tillstå att scenerna på/kring "barnhemmet" hade potential när väl Boyle vågade att vila i scenerna, där brände det till.

Jag bara känner att om en film ska anses som årets bästa film så måste den erbjuda mer än vad Slumdog gjorde. Tekniskt finns det inte mycket att klaga på, men historien? Banal, minst sagt, och det får historier gärna vara men det måste ändå engagera på något sätt. Och ärligt talat, jag kan inte påstå att jag någonsin "drabbades" av Jamals och Salims öde (förutom i scenerna på "barnhemmet"). Och skådespelaren som spelade den "nutida" Jamal var i min mening inte särskilt bra.

Men visst, det är en godkänd film. Men inte mer än så.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#404 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 March 2010 - 19:43

Nästa gång jag är i Stockholm och besöker Synon så får jag nog ta och se the Hurt Locker
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#405 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 09 March 2010 - 20:48

Ah, jobbig duell. Gillade verkligen The Strangers men gillade också verkligen The Hurt Locker (som ju också objektivt är en bättre film). Altlid trist att rösta emot genrefilm, särskilt när man gillar den, men THL får min röst idag.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#406 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 00:26

Verkligen deprimerande. Två riktigt bra filmer som möts :(

Yes, Georgia, du får skicka mig en önskelista så ser vi vad jag kan hitta på. Börjar bli dags för ett besök tycker jag :)

Edited by Synon, 10 March 2010 - 00:27.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#407 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 March 2010 - 06:05

Går bara efter vad jag tror här, regissörer, annat omdöme på t.ex imdb, osv. Och då verkar det ju inte som någon tävling alls, THL verkar bra, välgjord och spännande men Strangers som en billig b-rulle. Och då är valet enkelt.
*Hockey och superhjältar*

#408 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 March 2010 - 08:14

Verkligen deprimerande. Två riktigt bra filmer som möts :(

Se det istället som att du är garanterad att en riktigt bra film går vidare.

#409 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 08:31

Så sant. Tack Magnus, för att du hjälper mig att se det positiva!

#410 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 10 March 2010 - 14:31

Strangers som en billig b-rulle

Någon billig b-rulle i mängden är inte The Strangers. Det är smått originell och stabil skräckfilm med ett originalmanus och regi av en ung debutant med egentligen "kändare" skådespelare än i THL. Det är bra amerikansk skräckfilm och något annat än alla remakes och uppföljare. Du borde ge den en ärlig chans.

Med det sagt, THL är en bättre film, men The Strangers är en värdig motståndare.

Edited by dukeofnewyork, 10 March 2010 - 14:33.

---

--- | filmtipset | ---

#411 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2010 - 09:41

Vet inte, det finns många filmer jag har på "att se"-listan, så Strangers kommer inte särskilt högt upp. Och det var under de premisserna jag röstade på THL också, vill hellre se den.
*Hockey och superhjältar*

#412 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 11 March 2010 - 16:46

Trodde först att jag skulle säga knowing men till slut så blev jag övertygad av den andra trailern.

#413 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 March 2010 - 18:24

Hurra jag hann precis före Crusader!

#414 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 March 2010 - 18:24

Men då :upset: hade ju hoppats att det skulle vara Crusaders röst som skulle fälla avgörandet.

*muttrar för mig själv ... *

:P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#415 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 March 2010 - 18:26

Hurra jag hann precis före Crusader!

Yeah! *high five*

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#416 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 March 2010 - 18:27

Sorry, Georgia :hug:

Jag höll ju på att stressa ihjäl mig när jag såg att det behövdes en utslagsröst och Crusader var redan där. Undrar om jag ens fick till stavningen? :lol:

@Wylie: duktigt va? :)

Edited by Synon, 11 March 2010 - 18:29.

#417 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 March 2010 - 18:41

men åå, jag såg att de var utslagsröst på gång men jag fastande på Arcaden hos Tv-land. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#418 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 March 2010 - 18:45

@GG: If you snooze you loose. ;)

@Synon. Jag är helt klart imponerad.

@Crusader: Better luck next time.

Edited by Wylie Times, 11 March 2010 - 18:47.

-Gangstagrass

#419 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2010 - 19:18

Liten förvarning, Carty har bett mig sluta rösta åt honom då hans närvaro på forumet just nu är lite låg. Men det har inget att göra med att han på något vis är missnöjd med mitt arbete. Jag nämnde hur jag röstade åt honom i The Broken vs Avatar-duellen och han svarade:

Ett lite klurigt val. För jag tycker att båda filmerna är väldigt bra. Skulle jag har röstat själv så skulle jag ha tänkt följande: om det är så att den ena filmen går mot en jordskredsseger så faller min röst på den andra (som en form av tröst kanske) och om det är jämnt så skulle jag nog rösta blank för att jag inte kan avgöra. Så i det fallet hade det bara varit att tagit en film och att du valde The Broken fungerar minst lika bra som att ha valt Avatar.

Är jag bra eller är jag bra? :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#420 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 March 2010 - 19:50

Ja du gjorde ett strålande jobb, XC :)

#421 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 March 2010 - 17:12

Jag röstade med samma motivering som GG idag. Nu ska de mäktiga högbudgetfilmerna krossa prettofilmerna! :P

Winter is Coming

#422 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 March 2010 - 17:17

Meh, bara för att det står Terminator i titeln betyder inte nödvändigtvis att den var bra. :P

-Gangstagrass

#423 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 March 2010 - 17:22

Jo allt med Terminator i titeln är jättebra :thumbsup: ;)

Winter is Coming

#424 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 12 March 2010 - 17:28

Och bara för att den inte står Terminator i titeln betyder det nödvändigtvis att den var bra. :)

Får tillägga att jag tyckte TCCBB var en rätt svag film, ofullbordad och alldeles för lång, men med glimtar av bra. Klart sämre än väntat. Jag gillar de flesta av David Finchers tidigare filmer, men detta var förvånansvärt svagt. Terminator Salvation var dock en riktig besvikelse. Ingen av dem är egentligen värda att gå vidare, imo.

---

--- | filmtipset | ---

#425 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 March 2010 - 18:23

Terminator kunde ha blivit riktigt bra om de behållit fokus på Marcus som det var tänkt och inte gjort Bale till viljes genom att ändra manuset till hans fördel. Det + Bale sänkte filmen. Benjamin Button är en bra film, men jag vet inte om jag skulle utse den till bästa film 2009 då det finns andra som förtjänar det mer.