Årets film 2009 - Diskussionstråd
Posted 08 March 2010 - 22:34
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 08 March 2010 - 22:36
Jag gillade båda filmerna. Jag valde D9 eftersom den - till skillnad från SM - införlivades i DVD-samligen.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 March 2010 - 12:59
För den stora bristen var ju egentligen manus, vilket musikcollagen var ett uttryck för och led för. Nu låter jag supernegativ och riktigt så illa är det inte, det är mer det att det kunde varit bättre, det räcker liksom inte med en "exotisk" plats och barn i misär för att det ska bli en bra historia. Jag ska dock tillstå att scenerna på/kring "barnhemmet" hade potential när väl Boyle vågade att vila i scenerna, där brände det till.
Jag bara känner att om en film ska anses som årets bästa film så måste den erbjuda mer än vad Slumdog gjorde. Tekniskt finns det inte mycket att klaga på, men historien? Banal, minst sagt, och det får historier gärna vara men det måste ändå engagera på något sätt. Och ärligt talat, jag kan inte påstå att jag någonsin "drabbades" av Jamals och Salims öde (förutom i scenerna på "barnhemmet"). Och skådespelaren som spelade den "nutida" Jamal var i min mening inte särskilt bra.
Men visst, det är en godkänd film. Men inte mer än så.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 09 March 2010 - 19:43
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 09 March 2010 - 20:48
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 10 March 2010 - 00:26
Yes, Georgia, du får skicka mig en önskelista så ser vi vad jag kan hitta på. Börjar bli dags för ett besök tycker jag
Edited by Synon, 10 March 2010 - 00:27.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 10 March 2010 - 06:05
Posted 10 March 2010 - 08:14
Se det istället som att du är garanterad att en riktigt bra film går vidare.Verkligen deprimerande. Två riktigt bra filmer som möts
Posted 10 March 2010 - 08:31
Posted 10 March 2010 - 14:31
Strangers som en billig b-rulle
Någon billig b-rulle i mängden är inte The Strangers. Det är smått originell och stabil skräckfilm med ett originalmanus och regi av en ung debutant med egentligen "kändare" skådespelare än i THL. Det är bra amerikansk skräckfilm och något annat än alla remakes och uppföljare. Du borde ge den en ärlig chans.
Med det sagt, THL är en bättre film, men The Strangers är en värdig motståndare.
Edited by dukeofnewyork, 10 March 2010 - 14:33.
---
--- | filmtipset | ---
Posted 11 March 2010 - 09:41
Posted 11 March 2010 - 16:46
Posted 11 March 2010 - 18:24
Posted 11 March 2010 - 18:24
*muttrar för mig själv ... *
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 11 March 2010 - 18:26
Yeah! *high five*Hurra jag hann precis före Crusader!
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 11 March 2010 - 18:27
Jag höll ju på att stressa ihjäl mig när jag såg att det behövdes en utslagsröst och Crusader var redan där. Undrar om jag ens fick till stavningen?
@Wylie: duktigt va?
Edited by Synon, 11 March 2010 - 18:29.
Posted 11 March 2010 - 18:41
Posted 11 March 2010 - 18:45
@Synon. Jag är helt klart imponerad.
@Crusader: Better luck next time.
Edited by Wylie Times, 11 March 2010 - 18:47.
-Gangstagrass
Posted 11 March 2010 - 19:18
Är jag bra eller är jag bra?Ett lite klurigt val. För jag tycker att båda filmerna är väldigt bra. Skulle jag har röstat själv så skulle jag ha tänkt följande: om det är så att den ena filmen går mot en jordskredsseger så faller min röst på den andra (som en form av tröst kanske) och om det är jämnt så skulle jag nog rösta blank för att jag inte kan avgöra. Så i det fallet hade det bara varit att tagit en film och att du valde The Broken fungerar minst lika bra som att ha valt Avatar.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 March 2010 - 19:50
Posted 12 March 2010 - 17:12
Winter is Coming
Posted 12 March 2010 - 17:17
-Gangstagrass
Posted 12 March 2010 - 17:22
Winter is Coming
Posted 12 March 2010 - 17:28
Får tillägga att jag tyckte TCCBB var en rätt svag film, ofullbordad och alldeles för lång, men med glimtar av bra. Klart sämre än väntat. Jag gillar de flesta av David Finchers tidigare filmer, men detta var förvånansvärt svagt. Terminator Salvation var dock en riktig besvikelse. Ingen av dem är egentligen värda att gå vidare, imo.
---
--- | filmtipset | ---
Posted 12 March 2010 - 18:23