Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#426 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2014 - 21:56

Percy Jackson: Monsterhavet / Sea of Monsters (2013) [#02] [US]
VAD? Vi återvänder till Halvblods-kollot, dess eviga tvåa: Percy Jackson, ett döende träd och ett gyllene skinn.
VEM? Anthony Head tar över rollen som Chiron efter Pierce Brosnan. Annars tror jag de flesta återvänder till sina roller.
VAR? Ett Usa som korsats med grekisk mytologi.
HUR? Jag gillar storyn över lag även om det känns lite som en återupprepning att Team Percy smyger iväg på egen hand. (Vilket han, till skillnad från i boken, gjorde i ettan också). Känslan av äventyr är påtaglig och jag har inga stora problem med själva berättandet. Anthony Head gör en bra roll och jag tror jag rentutav föredrar hans version av Chiron framför Brosnans. Clarisse var någon som förvånade mig i filmen och känns lite annorlunda mot hur jag personligen uppfattade henne i boken (både karaktäristiskt och fysiskt). Hon är fortfarande snabb med att skicka gliringar åt Jacksons håll, men i boken uppfattade jag henne som mer präglat elak. Här är det mer bara en fientlighet mellan henne och Jackson och hon viker sig rätt snabbt undan för hans ledarskap när deras vägar slutligen korsas under uppdraget. Visuellt är den riktigt snygg och effekterna tipptopp. Här känns det dessutom som om det är fler referenser och likheter med hur man uppfattar Percy Jacksons värld i böckerna. Även om likheterna med Harry Potter här och där kanske blir lite påtagliga. Precis som med ettan är det en film man kan se tillsammans, dock kan den vara lite mörk för de allra yngsta. Jag håller dock den här filmen som kanske lite vassare än ettan. Ser avgjort fram emot att läsa boken nu.
NÄR? Det har inte sagts något om en uppföljare, kanske väntar man in DVD/BR-siffrorna. Jag håller tummarna lite löst för en rond till.

Nu har jag också sett filmen (tack till donatorn som gjorde det möjligt) och jag gillar den. Den är minst lika bra som den första filmen, om inte rent av bättre. Jag blev konfundersam över varför Pierce Brosnan inte återvände som Chiron, om det var frivilligt eller om han inte hade tid? Men faktum är att jag är inne på samma linje som XC, att Anthony Head känns mer passande i rollen och att man kanske skulle ha vänt sig till honom redan till den första filmen. Alla skådespelare gör bra ifrån sig, till och med Clarisse, som annars är en sådan där karaktär som man har svårt att känna någon större sympati för. Men det krävs en del att spela en sådan karaktär också. Och man har på känns vilket håll som det barkar åt, så när hon visar att även hon har fel och brister så är det ingen större överraskning med andra ord. Jag blev lite förvånad att Luke dyker upp igen och fortsätter med sin egen agenda. Men man får ju samtidigt känslan av att det är någon annan eller något annat som ligger bakom allt och att Luke, samt även Chris i den här filmen, bara är en bricka i spelet. Kanske att det är något som framkommer bättre när man sedan läser böckerna.

Jag gillar den viusuella delen av filmen, även om det märks att den främst var menad att ses i 3D och med det, har en del obligatoriska scener som känns lite lätt överdrivna att se i den vanliga versionen. En del specialeffekter kanske inte känns helt genomarbetade (exempel på det är hur Tyson ser ut som cyklop) men på det hela taget så är jag imponerad. Något som jag uppskattade lite extra var den där bronstjuren i början av filmen. Var det bara jag som upplevde den som lite lätt steampunk:ig? Andra bra visuella scener var sjöhästen och Kronos.

Filmen har precis som den första en hel del humor och ofta så är den av det bättre slaget där man faktiskt tycker att det är roligt. Min favoritdel är nog ombord på båten i sjömonstrets mage, när Annabeth konstaterar följande;

[till Clarisse] What. Your crew are zombies?

[besättningen sneglar missnöjt på Annabeth]

[Clarisse svarar] Well, they prefer "Dead confederate sailors whose Life has been given in tribute to Ares".

[besättningen svarar] Fine. Zombies is just fine!

Väldigt rolig dialog. Andra roliga scener är när dom åker taxi med dom där tre damerna. Och scenerna hos cyklopen Polyphemus, speciellt vad stackars Grover har haft för sig innan vännerna dyker upp. Jag gillade också scenerna med Nathan Fillion som Hermes.

Man lyckas återigen riktigt bra att mixa äldre mytologi med ny och det känns sådär härligt med hur det nya samhället korsbefruktas med en svunnen tid. Jag gillar sådant. Jag föredrar nog sådant samt Urban Fantasy när det kommer till filmer. Även om jag sällan tackar nej till någon form av fantasy. Och på tal om det, dom här två filmerna får mig att vilja se om lite av dom fantasyfilmer som jag har i samlingen. Plus att jag fick ett sjukligt stort sug att slänga i XWP i spelaren och bara låta mig svepas med bortom tid och rum.

Filmen slutar med löften om att det är mer till berättelsen men det ser ju tyvärr rätt mörkt ut med fler filmer. Just nu i alla fall, kanske att det är en sådan där sak som behöver mogna i några år innan man vill satsa på det och gå vidare. Man får hoppas på det, för jag ser gärna mer med tanke på hur bra och underhållande som det är.

Tills dess ska jag läsa böckerna, något som jag snart kan början med.

Edited by Garm, 29 April 2014 - 21:57.

#427 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 April 2014 - 02:33

Non-Stop (2014)

Bill Marks är en alkoholiserad air marshal och ska övervaka en flygning mellan USA och England. Halvvägs över Atlanten får han plötsligt ett mystiskt text-meddelande på sin mobil där någon påstår att om Bill inte sätter in $150 miljoner på ett hemligt konto innom 20 minuter så kommer någon att dö på planet och dödandet kommer att fortsätta var 20:e minut tills de får pengarna.

En mycket bra action-thriller med Liam Neeson i topform där han åter visar att han klart är den största actionhjälten just nu.

Spännande och underhållande där man aldrig r5iktigt vet vad som pågår. Tyvärr så sjunker filmen en aning i slutet då upplösningen inte riktigt lever upp till resten av filmen. Visst, hela grejen med bomben och landningen var cool och spännande (stackars flickan lär aldrig flyga igen) men hela grejen med två soldater som ville få USA att öka flysäkerheten genom att skapa ett terroristdåd då en av dem förlorade någon i 9/11 var en rätt tråkig plotpoint. Och hur hade de tänkt hoppa ur planet utan att någon märkte det? Likadant hela grejen med att den ena ångrar sig och ska stänga av bomben men sedan ångrar sig igen.
En annan sak jag verkligen tyckte var dåligt gjort var hur alla plötsligt ställer sig på Bill's sida bara för att han håller ett tal. Det kändes som en lat lösning även om de försökte hjälpa det med att lärareen hjälpte Bill. Det tog också bort trovärdigheten från händelsen. Panikslagna människor på ett plan tänker inte rationellt och går på känslor och instinkter. De borde inte övertalas så lätt när media säger att han är en galning.
Men utöver det så var det en mycket bra och spännande film. En som jag klart kan rekomendera.

Betyg: Mycket Bra-

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#428 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 April 2014 - 08:33

Jag blev lite förvånad att Luke dyker upp igen och fortsätter med sin egen agenda. Men man får ju samtidigt känslan av att det är någon annan eller något annat som ligger bakom allt och att Luke, samt även Chris i den här filmen, bara är en bricka i spelet. Kanske att det är något som framkommer bättre när man sedan läser böckerna.

Det är mycket tydligare i böckerna, de gjorde så många ändringar (det är nästan två olika berättelser) i konverteringen från bok till film och just den delen kortades ned till en enmans -show för Luke.

Något som jag uppskattade lite extra var den där bronstjuren i början av filmen. Var det bara jag som upplevde den som lite lätt steampunk:ig?

Nej då, bromstjuren uppskattades av mig med. :D

Andra roliga scener är när dom åker taxi med dom där tre damerna.

Det enda som störde mig i den scenen var hur mycket den påminde mig om scenen med "Nattbussen" i Harry Potter. (Fast Percy Jackson-varianten är erkännes mer underhållande med de damerna bakom ratten).

Plus att jag fick ett sjukligt stort sug att slänga i XWP i spelaren och bara låta mig svepas med bortom tid och rum.

Lustigt att du säger det. Jag återupptog min omtitt bara här om kvällen...

Filmen slutar med löften om att det är mer till berättelsen men det ser ju tyvärr rätt mörkt ut med fler filmer. Just nu i alla fall, kanske att det är en sådan där sak som behöver mogna i några år innan man vill satsa på det och gå vidare. Man får hoppas på det, för jag ser gärna mer med tanke på hur bra och underhållande som det är.

Det ser mörkt ut för en 3e film, om de går vidare med det så tror jag man nog bootar om och börjar om... Läste i en artikel att Lerman iaf inte hört något om en 3e film.

• »“I said I don’t know,” Lerman clarifies. “I’ve never heard anything and it’s been a while since the second one was released, so I just haven’t heard anything about a third film. Unless they call me I think it’s unlikely.” This definitely doesn’t confirm another Percy Jackson movie is being made, but at least for those fans who are hopeful for a third film, it’s still a possibility. “If we want to make a third one I have to do it,” Lerman says. “I’m contractually obligated to three movies. I love those movies, they’re a lot of fun to make.”« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#429 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 May 2014 - 01:02

Jag blev lite förvånad att Luke dyker upp igen och fortsätter med sin egen agenda. Men man får ju samtidigt känslan av att det är någon annan eller något annat som ligger bakom allt och att Luke, samt även Chris i den här filmen, bara är en bricka i spelet. Kanske att det är något som framkommer bättre när man sedan läser böckerna.

Det är mycket tydligare i böckerna, de gjorde så många ändringar (det är nästan två olika berättelser) i konverteringen från bok till film och just den delen kortades ned till en enmans -show för Luke.

Det ante mig. Det ska bli intressant att få ta del av skillnaderna och se vilket man föredrar, så som det är skrivet eller så som det framställs i filmerna.

Det enda som störde mig i den scenen var hur mycket den påminde mig om scenen med "Nattbussen" i Harry Potter. (Fast Percy Jackson-varianten är erkännes mer underhållande med de damerna bakom ratten).

Jag tänkte på den likheten med. Jag kom även att tänka på dom tre häxorna i Stardust (var det väl?) som också kivas om att bara ha ett gemensamt öga att dela på. Eller så är det någon annan film/litteratur som jag tänker på, för jag är rätt säker på att jag har tagit del av tre häxor, mer eller mindre, som måste samsas om ett öga.

Plus att jag fick ett sjukligt stort sug att slänga i XWP i spelaren och bara låta mig svepas med bortom tid och rum.

"Great minds think alike" som jag brukar säga. XWP fungerar ju i alla lägen och man kan inte se för mycket av den tv-serien. Var är du någonstans i ditt tittande? :)

Det ser mörkt ut för en 3e film, om de går vidare med det så tror jag man nog bootar om och börjar om... Läste i en artikel att Lerman iaf inte hört något om en 3e film.
  • »I said I dont know, Lerman clarifies. Ive never heard anything and its been a while since the second one was released, so I just havent heard anything about a third film. Unless they call me I think its unlikely. This definitely doesnt confirm another Percy Jackson movie is being made, but at least for those fans who are hopeful for a third film, its still a possibility. If we want to make a third one I have to do it, Lerman says. Im contractually obligated to three movies. I love those movies, theyre a lot of fun to make.« [Källa]

Jag är inte helt frälst när det kommer till att boota om saker och ting, inte så nära inpå i alla fall. Faktum är att jag ogillar sådan väldigt mycket. Så jag hoppas väl lite på att man kör vidare på samma spår i en närliggande framtid. Även om det som sagt inte ser så ljust ut.

Journey 2: The Mysterious Island (2012) [US]
#Genre: Familjeäventyr som doppar fingrarna i fler än en syltburk.

#Koncept: Ett mystiskt radiomeddelande för Sean och hans styvpappa Hank mot ytterligare en av Jules Vernes mystiska platser: Den Mystiska Ön som dubblar som såväl Stevensons Skattkammar ö och Swifts Lilleputtland.

#Förväntningar: Låga framförallt därför att Brendan Fraser inte återvänder.

#Ögon&Öron-godis: Det är rätt kul ändå hur man lyckas kombinera de tre olika öarna till en sammanhängande story. Visst blir det lite för mycket familjedrama i slutet och början av filmen men där emellan är det ändå en rätt schysst äventyrsmatiné. Nu har jag lite svårt för hela 'trasig familj'-intrigen och 'rebellisk tonårs'-problematiken men den fyller iaf en funktion och får inte ta överhanden från övriga storyn. Dwayne Johnson tillhör inte en av mina favoritskådespelare men jag måste erkänna att han gör bra i från sig och hanterar sin roll bra. (Det här är ju inte direkt en typ av roll man associerar honom med). Säga vad man vill om den mannen, men han anstränger sig iaf. Michael Caine lyckas med nöd och näppe får styr på sin karaktär, "Alexander" är mycket men inte en väl skriven karaktär. Tur att man hade vett och casta en bra skådespelare i rollen iaf. Bitvis kan jag till och med uppskatta hans mer lugna och stabila rolltolkning än Brendan Frasers stundtals gapiga variant. Visuellt är den bra och man har inte samma tydliga effektsökeri å 3Dns vägnar som i ettan, de få "3D-scener" som är uppenbara är diskret infällda och har sin behållning även i 2D. Intressanta eftertexter rent visuellt, gjorde sig säkert bra i 3D.

#Bäst: En pumpad Dwayne Johnson, en ukulele och karln sjunger faktiskt på riktigt? Vem kunde tro det.

#Sämst: Nog hade det varit mer underhållande med en Kailani som varit mer än bara ett objekt för Sean att drägla över?

#XC Konstaterar: Gillar man äventyrsfilm som inte aspirerar på annat än underhållning kan man avgjort ge den här en chans. På ett par håll kanske rentutav vassare än sin föregångare.

#PS: Den här filmen lyckades faktiskt spela in sin budget och lite till, sålunda håller man på att skriva ihop den uppföljare man hintar om i slutet på filmen: Journey 3: From the Earth to the Moon.

Under kvällen så tog jag själv del av den här filmen, en som har blivit liggandes ett bra tag, men eftersom suget på fantasy steg i och med genomgången av Percy Jackson-filmerna så var det lika bra att smida medans järnet var varmt.

Jag hade tänkt att grunda med att se om den första filmen, men döm av min förvåning när jag inser att jag inte har den. Något som jag var övertygad om att jag hade. Jag minns i alla fall att jag fann den filmen underhållande, om inte helt utan brister.

Och så skulle jag väl vilja beskriva den här filmen med. Den innehåller stereotyper, klyschor och känns rätt förutsägbar på sina ställen. Men den är för det, riktigt underhållande och klart värd att se om man vill ha en dos familjevänligt äventyr, fantasy och en nypa SF.

Problemen ligger väl på flera plan men om jag ska peka ut något så är det väl hela relationsdramat som XC är inne på. Det engagerar aldrig och känns mest som en fasad att bygga handlingen kring. En del scener skriker även 3D när det kommer till specialeffekterna, vilket givetvis är tråkigt att dom sticker ut så pass. Och sedan är det, det som jag var inne på tidigare med stereotyper, klyschor och förutsägbart. Sedan finns det en del scener med Vanessa Hudgens (Kailani) som enbart är till för att dom som tittar ska dregla över hennes kropp och sådant känns bara "bla ha bla ha" i min bok.

Fördelarna med filmen är en bra handling som osar matinéäventyr och som passar hela familjen. Jag gillar att man blandar och ger friskt från flera kända böcker och historier som man antingen har läst eller hört talas om. Jag gillar även hur man har lyckats att sammanfoga allt till en bra film. Det är dessutom både spännande och välgjort med många snygga specialeffekter och bra insatser av skådespelarna. The Rock visar sig fungera riktigt bra i sin roll och jag håller med XC om att scenen när han spelar ukulele och sjunger är klart underhållande.

Slutet på filmen lovar att det finns mer att berätta och här känns det inte helt omöjligt att den filmen faktiskt kan bli av. Vi får hoppas på det, för den här typen av film känns rätt schysst att slå sig ner och se när man är på humör för lite eskapism.

#430 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 May 2014 - 07:28

Jag tänkte på den likheten med. Jag kom även att tänka på dom tre häxorna i Stardust (var det väl?) som också kivas om att bara ha ett gemensamt öga att dela på. Eller så är det någon annan film/litteratur som jag tänker på, för jag är rätt säker på att jag har tagit del av tre häxor, mer eller mindre, som måste samsas om ett öga.

Tror det är någon mer film som använder karaktärerna, en del av mig vill säga 300 men är inte helt säker. Damerna är ju hämtade från grekisk mytologi (och JK Rowling lånade ju en del koncept) så det är kanske inte så kontigt att man känner igen dem.

"Great minds think alike" som jag brukar säga. XWP fungerar ju i alla lägen och man kan inte se för mycket av den tv-serien. Var är du någonstans i ditt tittande? :)

Säsong 5, Avsnitt 3 ligger på tur.

Journey 2: The Mysterious Island (2012) [US]

Slutet på filmen lovar att det finns mer att berätta och här känns det inte helt omöjligt att den filmen faktiskt kan bli av. Vi får hoppas på det, för den här typen av film känns rätt schysst att slå sig ner och se när man är på humör för lite eskapism.

Jag tycker faktiskt att det är två godkända försök och blåsa lite moderna vindar i Vernes gamla klassiker; både ettan och tvåan. Jag har inte hört något om 3an, men följande står på den officiella fejssidan:

• »Journey 3: From the Earth to the Moon [den 11 januari]:
    New Line wants to get the ball rolling on Journey 3 to make a 2014 release date. That deadline makes it even more tricky for busy actors like Johnson and/or Hutcherson to be available for a return. We should hear something on the casting front sooner before later.«
    — [Källa]

Det verkat otroligt om man skulle få till en release nu under året, men kul att projektet inte är dött iaf.

• »Journey 3: From the Earth to the Moon [den 6 april]:
    Journey 3: From the Earth to the Moon is still happening as we know. Though some of the cast have other projects that they are focusing on for now. As we know, the movie is already in development with Dwayne Johnson, but Josh Hutcherson is focusing on Mocking Jay at the moment. He has already confirmed he will be in the 3rd installment. The other cast has yet to be announced. We will keep you in the loop.«
    [Källa]

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#431 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 May 2014 - 22:48

Med andra ord så finns det hopp om att den tredje (och troligtvis avslutande?) delen blir av, även om det kanske dröjer ett tag på grund av skådespelarnas andra åtaganden. Ingen brådska, jag kan vänta.

Har en liten hyllning till Bob Hoskins. Såg på följande film under kvällen. Funderar på att se Roger Rabbit med, dessa är väl mina personliga favoriter med Bob.

Super Mario Bros. (1993)

Jag tror att det var XC som någon gång nämnde att den här filmen lider lite av sin logga. Dvs, att den så starkt förknippas med den, att människor per automatik har en massa högt ställda förväntningar om hur filmen bör och ska vara. Och visst, det kan man ju förstå med tanke på hur känt spelet är och vilken genomslagskraft som den har haft i tv-spels historiken. Men samtidigt så kan jag tycka att man borde ha förstått redan när filmen kom, att den med största sannolikhet inte skulle vara en "by-the-book" filmatisering.

Med facit i handen så kan jag tycka att filmen har få likheter med spelet och att den mer har lånat namn samt en del företeelser och att det var bestämt så redan från början. Dvs, dom som såg till att filmen såg dagens ljus var väl medvetna om att filmen inte kunde återspegla tv-spelet, utan det var bättre att göra sin egen sak redan från start.

Och det tycker jag att man har lyckats bra med, för jag tycker att den här filmen är störtskön. Den tar inte sig själv på alltför stort allvar, utan tar igenkänningsfaktorn och skruvar sedan till det, till en underhållande och rappt berättad film.

Filmen känns lite lagom skruvad och har en humor som man kanske mer ler än sitter och gapskrattar åt. Fine, man fick trots allt till en bra mix i min mening. Det är allt från smötöntigt till fnissigt. Handlingen som sådan känns igen från mycket som har gjorts både innan som efter den här filmen. Men varför ändra på ett gångbart koncept.

Dennis Hopper är en bra filmskurk och både Bob Hoskins samt John Leguizamo känns passande som bröderna. Jag gillar även Daisy och tycker att Samantha Mathis gör en strålande insats. Karaktären känns lagom "jag-står-på-egna-ben" korsat med "damsell-in-distress". Dessutom så är hennes leende i filmen svårt att värja sig emot.

Rent visuellt så är det finemang. En hel del "old school"-effekter blandat med lite inovation och skaparglädje.
Och det känns inte mer än rätt att Roxette fick avrunda filmen under början av eftertexterna med sin låt "Almost Unreal" för det är lite så som filmen känns.

Ska man någonsin ge sig på att göra film av Super Mario Bros. i framtiden så får man nog se till att göra den animerad av något slag. Jag tror inte att man på något sätt kan göra det som en vanlig spelfilm, utan det behövs antingen en traditionellt tecknad film eller något helt i CGI och kanske med hjälp av motion capture. Lite som senaste Tintin kanske. Då tror jag att filmen kan få ett starkt band till tv-spelen. Sedan kan man ju diskutera om hurvida det är nödvändigt eller ej, att göra en sådan film. Själv så hoppas jag nog mer på en film inspirerad av Zelda-spelen i sådant fall.

#432 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 May 2014 - 01:37

Who Framed Roger Rabbit (1988)

Utan tvekan en av mina favoritfilmer och har så varit sedan jag lyckades övertala min mamma om att se filmen på bio, vilket väl borde ha varit någon gång under samma år som filmen gjordes. Jag har inte sett den så många gånger efter det. Jag ägde den aldrig på VHS och tror att jag såg om den när filmen släpptes på DVD för första gången. Efter det så har det inte blivit så överdrivet många gånger, trots att det är en sådan där film där man känner att man kan se den hur många gånger som helst utan att tröttna. Så det är väl mer en medveten sak, att man håller igen lite för att se om filmen när man är som mest sugen. Jag har varit sugen ett bra tag men jag har liksom aldrig riktigt kommit till skott. Nu passade det bra med en omtitt för att minnas Bob Hoskins för en lång och trogen tjänst inom skådespeleriets ädla konst.

Att peka ut den här filmens främsta kvalitéer är rätt svårt då den är smockfull med sådana. Det är även svårt att peka ut enskilda scener som man gillar mer än andra. Vad som däremot är lättare är att peka ut filmens brister, för det finns inte så många. Det mest uppenbara är väl att en del specialeffekter kanske inte är så snygga. Dom gör inte filmens helhetsupplevelse sämre och jag skulle inte kalla dom för dåliga. Utan att dom helt enkelt inte ser så bra ut. Dom är dock relativt få och ofta involverar det scener när människa blandas med tecknade karaktärer och bakgrunder och man tydligt kan se gränserna mellan dessa. En annan svaghet är kanske att jag uppskattar filmen mer när det är tecknade karaktärer i vår värld, än när det är omvänt. Så när Eddie Valiant korsar gränsen från vår värld över till Toontown så blir det aldrig riktigt lika bra. Men turligt nog så är ju dom scenerna inte speciellt många eller långa. Sedan så kan jag väl tycka att Roger Rabbit själv kan kännas aningen överväldigande och enerverande i sitt sätt att vara, samtidigt så är ju det hela charmen med karaktären. Så jag antar att en sådan sak har med vilket humör som man är på när man ser filmen. Och så tycker jag att Judge Doom kanske är i elakaste laget, men även där så tycker jag att karaktären ska vara så och att man reagerar olika beroende på vilket humör som man är på. Dessa saker är väl det enda av negativ karaktär som jag kan rikta mot filmen.

Filmens starka sidor är ju utan tvekan blandningen av riktig spelfilm och animerad. Även att den är gjord "in the good old days" med ett mer traditionellt sätt att utföra sitt hantverk än vad man har i dagens digitala framfart. Handlingen är ju också något som är riktigt bra med filmen. Det är spännande, dramatiskt, roligt och till och med romantiskt. Allt är av en bra mix och filmen riktar sig verkligen till en bred målgrupp och sådant är ju alltid bra. Jag uppskattar att man lyckades att få med så många olika karaktärer, även om en del bara dyker upp i förbifarten medans en del andra faktiskt uträttar något viktigt i filmens handling. Man har även lyckats bra i rollsättningen av filmen med riktigt duktiga och passande skådespelare. Inte minst Bob Hoskins känns ju helt gjuten för sin roll. Men även Christopher Lloyd är ju jäkligt vass i sin roll. Lägg sedan till väldigt begåvade röstskådespelare som verkligen hjälper till med att ge liv till sin tecknade karaktär.

Som sagt, det här är en riktigt fin filmpärla som bara skiner starkare och vackrare ju äldre den blir. Jag hoppas att jag aldrig blir för gammal och töntig för att se om den här filmen och uppskatta den lika mycket som jag hittills har gjort. Så hatten av för Bob och tack för all underhållning som du har bjudit på under årens gång. Och så länge vi alla kan se om filmer som du har varit med i och minnas hur begåvad som du var så är du fortfarande allra högst levande.

Under årens gång så har det pratats om att göra någon form av uppföljare och det har man ju inte varit helt främmande inför. För egen del så skulle jag då vilja ha sett samma team som stod bakom den här filmen, med manusförfattare och regissör. Jag ville att Bob Hoskins skulle återkomma till sin roll och att röstskådespelarna hade gjort samma sak. Jag hade gärna sett en traditionellt tecknad film framför dagens datoriserade framfart och jag hade gärna avstått från att se filmen i 3D. När nu Bob Hoskins har lämnat jordelivet bakom sig så kan vi nog glömma en sådan film och det är lika bra det. Däremot så finns det andra vägar att gå och som den här filmens sida hos Wikipedia skvallrar om så håller man på att ta fram en idé om en helt tecknad film med Musse Pigg och Roger Rabbit som utspelar sig 5 år innan den här filmen och som delvis ska handla om hur Roger Rabbit träffar Jessica. Det låter väl kanske inte så himla intressant, men det gäller att ha ett öppet sinne så om den här eller någon annan film om och med Roger Rabbit ser dagens ljus så får man kanske ta och se den för att se om man har fått till en lika bra film av den här kalibern.

Edited by Garm, 03 May 2014 - 01:54.

#433 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 May 2014 - 13:23

Både Super Mario och Roger Rabbit är jag sugen på att se om, speciellt nu efter dina omdömen. :)

fqq5BYam.jpg

#434 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 04 May 2014 - 11:37

Så snällt sagt. :)

Hoppas att du blir sugen på att se om filmerna framöver för då har du nästan fyra timmar härlig verklighetsflykt att se fram emot. Chansen är nog stor att du uppskattar filmerna även vid denna omtitt.

#435 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 May 2014 - 17:57

Super Mario Bros. (1993) [UK/US]
?: Dela ut de-evolveringsgevären! Rusta er inför ödet!... Var är min pizza?
Härligt välskriven och underhållande story. »MEN« Likheterna med förlagan är trots allt små.
Detaljrikedom i miljöer och rekvisita, Dinohattan är grymt snyggt designad. »MEN« Underligt nog så är det bara mobiltelefonerna man saknar i 1993 års "nutid". Och Dinohattan har helt enkelt åldrats med värdighet.
Hoskins känns helt optimal i rollen som Mario. »MEN« Filmen är faktiskt överlag bra castad.
!: Som adaption lämnade den här kanske en hel del kvar att önska på sin tid, men jag har alltid varit nästan löjligt förtjust i den. Det här är sci-fi (på gränsen till urban fantasy) som har en god portion skaparglädje och liknar ingenting annat. Jag må vara den enda som sörjer en uppföljare. (Även om vi nu får en till skänks genom en inofficiell serietidning).

fqq5BYam.jpg

#436 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 05 May 2014 - 22:40

Super Mario Bros. (1993) [UK/US]

Trevligt med ditt omdöme. Härligt att du fortfarande uppskattar den lika mycket som alltid. :D Själv är jag glad att Njutafilm gav ut den för några år sedan, för då började du att prata om den och jag blev både nyfiken och sugen på att se den. Tror att jag bara hade sett den någon gång innan dess och upplevt den som så många andra, inte speciellt lik spelen. Men en del filmer behöver återupplevas, så jag är glad för ditt pepp inför releasen. Och den är ju bra om man slutar upp att jämföra hela tiden. Bättre att ta den för vad den är istället.

Jag må vara den enda som sörjer en uppföljare. (Även om vi nu får en till skänks genom en inofficiell serietidning).

Ärligt talat så hade det inte varit så tokigt nu när man har facit i hand och har återupptäckt vilken skön film som det är. Men med tanke på vilket dåligt rykte som den fick så hade det nog inte varit ekonomiskt försvarbart. Dessutom så är det där med loggan, Nintendo hade nog gjort vad dom kunnat för att stoppa en uppföljare. Nu är ju uppföljaren i form av serietidning riktigt bra, så man får glädjas åt det.

Var är min pizza?

Python Pizza here, how may I help you?

King Koopa here.

Ah, yes sir.

I like the Koopa special.

Pterdodactyl tail on that?

Yes. Dino. Lizard. Hold the mammal. No worms. And spicy.

:lol2: Man undrar ju lite var den där pizzan tog vägen. King Koopa undrar ju det själv en bit in i filmen. :fniss:

Edited by Garm 2.0 (Test User), 05 May 2014 - 23:13.

#437 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 May 2014 - 10:26

Jag tog en publicistisk vit månad förra månaden. Ingen av er verkar ha saknat mig i tråden dock. :P

Jupp, jag har alltid främst sett den som en SF/F-film och därmed kunnat uppskatta den. Var rentutav en av mina favoritfilmer

Pizzan nämns igen, tror det är strax efter att dimensionerna slagits ihop: "Sir, your pizza is here". Men jag håller med, det är en sabla lång väntetid från den pizzerian... Lustigt f.ö. att han säger "hold the mammal", när det inte verkar finnas däggdjur i den dimensionen.

fqq5BYam.jpg

#438 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 May 2014 - 15:45

Jodå, men jag misstänkte att du hade tagit en paus men brydde mig inte om att nämna det. ;) Det är inte så att någon har märkt att även jag har skrivit väldigt få filmomdömen den senaste tiden. Ibland känns det som att vi är 2-3 stycken som skriver sådana och kanske 1-2 som kommenterar varandras. Nu hade jag lust att skriva om dessa två filmupplevelser men i stora drag så känner jag inget behov eller lust att skriva speciellt mycket längre här eftersom det sällan leder till vidare diskussion. Det värsta jag vet är att skriva för tomma intet så då kan man lika gärna skriva omdömet för sig själv och föra in det direkt i filmkompendiet utan att passera gå först. ;)

Mmm. Det är en korsning som heter duga. Den är ju lika mycket SF som den är F. Dessutom så uppskattar jag, precis som dig, att den lutar sig mera åt Urban Fantasy. Tycker sådant passar vldigt bra i film och tv-serier. :)

Aha, jag missade nog när det sägs att pizzan är levererad. Ska skumma igenom delarna runt scenen du beskriver för att se om jag också uppfattar kommentaren.

Edited by Garm, 06 May 2014 - 15:48.

#439 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 May 2014 - 16:20

Mmm. Jag har känt lika dant och funderat på en paus rätt länge, och slutet mot mars så bestämde jag mig för en vit månad. (Jag har dock skrivit omdömmen för alla 15 filmer jag såg förra månaden). skall jag snacka för döva öron kan jag lika gärna starta en blogg. :P

Mmm. Det känns som det är många som dragit ned på tempot - bara Crusader som håller fanan högt känns det som.

Det är när Koopa står och hotar mänskligheten tror jag, som det ropas över com-radion: "Sir, your pizza is here".

fqq5BYam.jpg

#440 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 06 May 2014 - 17:08

Förstår dig. Har mina perioder jag med. SFN är inte som i sina glansdagar direkt.

Jag skriver också omdömen, bara att dom inte ser dagens ljus här. Vad har du sett för skoj då, något du "bara måste rekommendera"? :)

Jag upplever det som att Crusader också har dragit ner på sina omdömen. Tycker att dom var fler och kom oftare tidigare.

Ska peta i skivan sedan och kolla upp det hela. Kul att du påpekade det hela och även hjälpte till att lokalisera var i filmen det är.

#441 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 May 2014 - 19:09

Gillade de flesta av filmerna jag såg förra månaden, Alien Abduction (2014) står ut som den absolut sämsta. Annars jag fick äntligen tummen ur och stifta bekantskap med både Ivanhoe - den Svarte Riddaren (1952) och Tristan + Isolde (2006). Sedan hittade jag PD-filmen Buck Rogers & the Planet Outlaws (1953) som gjorde mig rejält sugen på den gamla 70tals-serien igen.

fqq5BYam.jpg

#442 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 May 2014 - 22:35

Åh, Tristan + Isolde (2006) gillade jag skarpt när jag såg den. Har bara sett den en gång tidigare, men velat se om den sedan dess. Ivanhoe (1952) verkar avgjort vara intressant. Även Buck Rogers (1953) som jag har begränsad kontakt med sedan tidigare. En sådan där sak som man har tänkt att åtgärda under åren. Minns att du har nämnt tv-serien tidigare och rekommenderat den. Så man borde kanske se sig om efter lite mer att utforska. Det känns ju som något som skulle passa min smak riktigt bra.

Själv så betade jag av 27 filmer under april. 3 var kortfilmer som återfinns på Roger Rabbit-utgåvan och en är ett avsnitt av Masters of Horror tv-serien och det går ju att diskutera huruvida dessa är filmer eller ej. Men dom flesta brukar se avsnitten som sådana eftersom dom är fristående och varje enskilt avsnitt är regisserade av olika filmregissörer.

Den tveklöst sämsta filmen som jag såg under förra månaden var Scary Movie 5 (jag valde inte film den gången) som var typ sämre än sämst. Höjdpunkterna var utan tvekan Det våras för stumfilmen (1976) och en stumfilm som räknas som en verklig klassiker, Soluppgång (1927).

För övrigt så såg jag mycket fransk fars med Louis de Funès. 9 stycken närmare bestämt. Av varierande kvalité. Det blev även en hel del av Mel Brooks. 5 stycken. Gillade dom flesta.

Utöver det så blev det en salig blandning, men en gemensam nämnare är att merparten av filmerna är europeiska och många av dom är gjorda på 1960-70 talet.

Edited by Garm, 06 May 2014 - 22:40.

#443 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2014 - 16:23

T+I var bra, till och med bättre än vad jag trodde den skulle vara. Blev sugen att se om Sword of the Nibelung igen. :)

Jag drog iväg en DiscShop-beställning igår med bland annat Roger Rabbit, den var dock tillfälligt slut. Får hoppas det inte dröjer.

Det våras för stumfilmen kanske man skulle se. :)

*

BMX Hellriders / Rad (1986) [US]
VAD? Yours truly gräver djupt ned i minnesbanken och drar fram en gammal favoritfilm och inser varför namnet "Cru" var så sabla bekant i Dumma Mej. En klassisk comming-of-age ála Karate Kid men med BMX istället för karate.
VEM? Reggiserad av Hal Needham som debuterade som regissör 1977 med Nu blåser vi snuten.
VAR? Cochrane är hålan som får stå som skådeplats för det stora "Helltrack"-racet; BMX:ens (fiktiva?) elitlopp.
HUR? Mmm. Det är alltid lika pirrigt och återvända till forna favoriter, eller hur? den här ligger nog (minnesmässigt) i samma division som Karate Kid. Den här har jag haft i bakhuvudet att se om länge. Och I veckan gjorde jag slag i saken. Och det är med nöje jag konstaterar att den är fortfarande väldigt bra. Storyn känns tidlös och delar många element med just Karate Kid, men med vissa skillnader. Cru är inte den nya eleven som är utfryst och ser karaten som ett sätt att öppna dörren, Cru har levt i Cochrane i hela sitt liv och han är redan duktig på det där med BMX. Grundstoryn fylls ut med en rätt gullig romantisk intrig som fungerar rätt bra och är inte sådär i vägen som romantik ofta har en tendens att vara. Jag hade dessutom en viss fördel i att inte minnas så mycket (kanske för att BMX-scenerna var av större intresse då än nu) så det var med nöje jag konstaterade att man bjuder på en twist på slutet angående Bart Taylor (man låter honom faktiskt vara en renhårig sportsman och inte bara moongoses posterface och hantlangare). BMX-scenerna är kuligt engagerande och både intro och eftertext är något man ser med nöje. Gillar man originalet Karate Kid så borde man fundera på att ge den här en chans. Men det blir svårt, obegripligt nog har den aldrig återutgivits på dvd/br; enl Wikipedia släpptes den bara 1986 på vhs och laserdisc. Filmen har begåvats med ett bra soundtrack med bl.a. John Fernham och 3Speed.
NÄR? Den här filmen var nog i princip ny när jag såg den första gången. Det ni. Ett tiggarbrev till StudioS/Njutafilms är kanske på sin plats?

fqq5BYam.jpg

#444 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 07 May 2014 - 19:32

Väldigt kul att du gillade T+I så pass mycket. Det är ju en del relationsdrama och romantik i filmen så det är ju bra att dessa komponenter inte störde helhetsintrycket för dig.

Jag kan rekommendera både Det våras för stumfilmen och Det våras för Frankenstein. Tror du skulle gilla båda två. Min favorit från förr är Robin Hood: Karlar i trikåer, men den har jag inte sett om än. Hoppas att den fortfarande är lika underhållande som jag minns den vara.

Kul med en beställning filmer! :D Hoppas att Roger Rabbit inte tar så lång tid på sig med ett hembesök i XC-land.

Rad verkar vara en intressant film. Inte helt fel heller att du drar paralleller till Karate Kid som är stora favoriter hos mig. Rad verkar även påminna en aning om någon liknande film som jag såg som yngre, fast det var fokus på rollerblades tror jag. Måste google lite och se om jag kan komma på vad det är för film jag tänker på. Vill minnas att något litet obskyrt företag gav ut den här i landet för några år sedan innan dom konkade.

Är Rad något du har på DVD eller återfinns den på Internetkanalen?

Ehh, glöm det sista. Var visst lite slarvig när jag läste ditt omdöme. ;)

Edited by Garm 2.0 (Test User), 07 May 2014 - 19:42.

#445 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2014 - 20:55

Det är inget fel med romantik/kärleksintriger så länge det sköts snyggt. :) (Det är dock väldigt sällan det lyckas fullt ut).

Mmm. Får trösta mig med resten av paketet...

Kul att Rad verkade intressant. :) Om du har en LD liggande i garderober så ökar ju chanserna för sig att lägga rabarber på en laglig kopia. ;)

fqq5BYam.jpg

#446 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 08 May 2014 - 00:43

Jag har faktiskt två LD. En uppe (dock ej inkopplad för tillfället) samt en som är nedpackad i originalkartong. Något att ha om den ena går sönder. För övrigt ett genomgående tema främst bland mina elektroniska favoritsaker från förr. Att ha två ifall den ena går sönder. En lagom dyr och nördig hobby. :rolleyes: ;)

Bara för att, så måste jag kolla lite hur svåråtkomlig Rad är på LD. Med lite tur kanske man kan finna den.

Jag kom på vilken film det var som jag tänkte på i mitt föregående inlägg. Rollerboys (1991). Fan att man inte köpte den filmen innan den blev OOP.

Edited by Garm 2.0 (Test User), 08 May 2014 - 01:03.

#447 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 May 2014 - 08:24

Det såldes en på eBay i sep 2012: USD100.00/650.22 SEK. Och på en sida som heter Holliday: New/ Sealed Very Very Rare: $141.

Det som finns på eBay nu är VHSer (dyra de med) och bootleg dvds.

Hmm. Rollerboys låter vagt bekant. Är Prayer of the Rollerboys samma sak?

Jag ber om ursäkt för att jag glömde spoilermarkera det där om twisten, det var inte meningen att det skulle stå helt öppet i omdömet.

fqq5BYam.jpg

#448 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 08 May 2014 - 15:37

Skapliga priser på den. :) Skulle gärna köpa en, men kanske inte för det priset. Speciellt när jag inte har sett filmen. Gillar jag den så hamnar det i ett helt annat läge.

Jupp. Prayer of the Rollerboys är originaltiteln på filmen. Ska se om jag inte kan få till en omtitt på den, det är ju trots allt några år sedan senast.

#449 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 May 2014 - 16:26

Det är ju logiskt med ett högt pris om den aldrig haft någon re-release. (Med andra ord: mina föräldrar är som vanligt otroligt coola som hittade den på tiden då det begav sig).

*

Asterix och Hans Tappra Galler / Astérix le Gaulois (1967) [FR/BE]
VAD? Det enda som står mellan Julius Caesar och den ultimata erövringen av Gallien är en liten envis by. Från ockupationsmakten i Lillbonum skickar man ut en spion för att ta reda på vad det är som gör dessa galler så oövervinneliga...
VEM? Den svenska dubben har rentutav två kända namn på listan: Bert-Åke Varg och Börje Ahlstedt.
VAR? Nordisk Film står för produktionen med en smakfullt animerad meny.
HUR? Märkt av sin tid, annat kan man inte kalla den; men så gäller också albumet som jag läste om för en tid sedan. Det ligger en viss tonvikt på att dra rommarna vid näsan (och framför allt ge dem på moppo) och det hela ramas in i en smålustig intrig med kuliga karaktärer. Bra flyt i berättandet och på det hela taget ligger filmen nära albumet. Musiken är helt OK, men aningen skränig på sina håll. En sak som slår mig med filmen är att man utelämnas kvinnliga karaktärer i princip helt, inte ens när gallerna dansar syns de till. Nu är det sparsmakat med kvinnliga karaktärer i albumen med, men här var det nästan plågsamt uppenbart. Animeringen är riktigt snygg, spartansk kanske (påminner lite om den i Bamse) men det är inte på många ställen som förgrunden "sticker ut" från bakgrunden.
NÄR? Inte helt säker, men jag har nog aldrig sett den här. I morgon skall jag försöka se nästa på listan: Asterix & Kleopatra.

fqq5BYam.jpg

#450 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 May 2014 - 00:32

Astérix le Gaulois / Asterix och hans tappra galler (1967)

Filmen har inte åldrats så väl i vissa tekniska aspekter, men det är inget som förstör filupplevelsen. Sedan så är väl handlingen lite oengagerade på sina ställen. Men på det hela taget en klart godkänd film. Jag minns inte vilka av dom här filmerna som jag har sett tidigare, men något säger mig att jag inte har sett alla. Det var något bekant över den här filmen, så kanske att jag har utforskat den tidigare. Styrkan ligger i hur bra den är tecknad. Med platta, men fina, olevande bakgrunder med betydligt mer levande karaktärer på dessa. Det påminner om tecknat från förr, från tiden man växte upp. Och jag gillar det. En annan styrka är den svenska dubben som var lika bra som jag ville minnas att den skulle vara. Dom flesta röstskådespelare gör ett bra jobb och det gör inget alls att en del av dom gör mer än en röst. Bland karaktärerna fnissar man inte bara med Asterix och Obelix, utan även åt Caligula Minus stolleprover. Karaktärsgalleriet i filmen är rikligt och intressant, men som XC påpekar så är det trist att inte kvinnliga karaktärer får plats. Jag gillar sättet som man knäpper romarna på näsan. Dom gick från "respektabla med storhetsvansinne" till "long-haired freaky people". Och en annan något suspekt jämförelse som jag gjorde var att den där bonden som dom får hjälp av, i vissa scener och situationer var lik en viss Adolf H (just speciellt hår och mustasch). Men det är troligtvis bara jag som flummade loss lite. Trevligt att kunna bocka av den här filmen som sedd och jag ser fram emot att se dom andra tecknade filmerna med, samt att fortsätta med min genomläsning av albumen.