Percy Jackson: Monsterhavet / Sea of Monsters (2013) [#02] [US]
VAD? Vi återvänder till Halvblods-kollot, dess eviga tvåa: Percy Jackson, ett döende träd och ett gyllene skinn.
VEM? Anthony Head tar över rollen som Chiron efter Pierce Brosnan. Annars tror jag de flesta återvänder till sina roller.
VAR? Ett Usa som korsats med grekisk mytologi.
HUR? Jag gillar storyn över lag även om det känns lite som en återupprepning att Team Percy smyger iväg på egen hand. (Vilket han, till skillnad från i boken, gjorde i ettan också). Känslan av äventyr är påtaglig och jag har inga stora problem med själva berättandet. Anthony Head gör en bra roll och jag tror jag rentutav föredrar hans version av Chiron framför Brosnans. Clarisse var någon som förvånade mig i filmen och känns lite annorlunda mot hur jag personligen uppfattade henne i boken (både karaktäristiskt och fysiskt). Hon är fortfarande snabb med att skicka gliringar åt Jacksons håll, men i boken uppfattade jag henne som mer präglat elak. Här är det mer bara en fientlighet mellan henne och Jackson och hon viker sig rätt snabbt undan för hans ledarskap när deras vägar slutligen korsas under uppdraget. Visuellt är den riktigt snygg och effekterna tipptopp. Här känns det dessutom som om det är fler referenser och likheter med hur man uppfattar Percy Jacksons värld i böckerna. Även om likheterna med Harry Potter här och där kanske blir lite påtagliga. Precis som med ettan är det en film man kan se tillsammans, dock kan den vara lite mörk för de allra yngsta. Jag håller dock den här filmen som kanske lite vassare än ettan. Ser avgjort fram emot att läsa boken nu.
NÄR? Det har inte sagts något om en uppföljare, kanske väntar man in DVD/BR-siffrorna. Jag håller tummarna lite löst för en rond till.
Nu har jag också sett filmen (tack till donatorn som gjorde det möjligt) och jag gillar den. Den är minst lika bra som den första filmen, om inte rent av bättre. Jag blev konfundersam över varför Pierce Brosnan inte återvände som Chiron, om det var frivilligt eller om han inte hade tid? Men faktum är att jag är inne på samma linje som XC, att Anthony Head känns mer passande i rollen och att man kanske skulle ha vänt sig till honom redan till den första filmen. Alla skådespelare gör bra ifrån sig, till och med Clarisse, som annars är en sådan där karaktär som man har svårt att känna någon större sympati för. Men det krävs en del att spela en sådan karaktär också. Och man har på känns vilket håll som det barkar åt, så när hon visar att även hon har fel och brister så är det ingen större överraskning med andra ord. Jag blev lite förvånad att Luke dyker upp igen och fortsätter med sin egen agenda. Men man får ju samtidigt känslan av att det är någon annan eller något annat som ligger bakom allt och att Luke, samt även Chris i den här filmen, bara är en bricka i spelet. Kanske att det är något som framkommer bättre när man sedan läser böckerna.
Jag gillar den viusuella delen av filmen, även om det märks att den främst var menad att ses i 3D och med det, har en del obligatoriska scener som känns lite lätt överdrivna att se i den vanliga versionen. En del specialeffekter kanske inte känns helt genomarbetade (exempel på det är hur Tyson ser ut som cyklop) men på det hela taget så är jag imponerad. Något som jag uppskattade lite extra var den där bronstjuren i början av filmen. Var det bara jag som upplevde den som lite lätt steampunk:ig? Andra bra visuella scener var sjöhästen och Kronos.
Filmen har precis som den första en hel del humor och ofta så är den av det bättre slaget där man faktiskt tycker att det är roligt. Min favoritdel är nog ombord på båten i sjömonstrets mage, när Annabeth konstaterar följande;
[till Clarisse] What. Your crew are zombies?
[besättningen sneglar missnöjt på Annabeth]
[Clarisse svarar] Well, they prefer "Dead confederate sailors whose Life has been given in tribute to Ares".
[besättningen svarar] Fine. Zombies is just fine!
Väldigt rolig dialog. Andra roliga scener är när dom åker taxi med dom där tre damerna. Och scenerna hos cyklopen Polyphemus, speciellt vad stackars Grover har haft för sig innan vännerna dyker upp. Jag gillade också scenerna med Nathan Fillion som Hermes.
Man lyckas återigen riktigt bra att mixa äldre mytologi med ny och det känns sådär härligt med hur det nya samhället korsbefruktas med en svunnen tid. Jag gillar sådant. Jag föredrar nog sådant samt Urban Fantasy när det kommer till filmer. Även om jag sällan tackar nej till någon form av fantasy. Och på tal om det, dom här två filmerna får mig att vilja se om lite av dom fantasyfilmer som jag har i samlingen. Plus att jag fick ett sjukligt stort sug att slänga i XWP i spelaren och bara låta mig svepas med bortom tid och rum.
Filmen slutar med löften om att det är mer till berättelsen men det ser ju tyvärr rätt mörkt ut med fler filmer. Just nu i alla fall, kanske att det är en sådan där sak som behöver mogna i några år innan man vill satsa på det och gå vidare. Man får hoppas på det, för jag ser gärna mer med tanke på hur bra och underhållande som det är.
Tills dess ska jag läsa böckerna, något som jag snart kan början med.
Edited by Garm, 29 April 2014 - 21:57.