Vad läser du just nu?
Posted 25 August 2006 - 19:46
Av dem var Eternals bäst. Storyn går sakta framåt och man känner att här vävs vanliga människors vardag ihop med gudarnas liv på ett mycket väl uttänkt sätt. Ibland kan den kännas lite långsam, men samtidigt är det så spännande med dessa märkliga gudar. Mycket vacker serie som Ynkryggen sa.
Elephantmen var hyfsad, fint ritad och lite sorglig. Men samtidigt för odramatisk. Den handlar om en alternativ värld där upprättgående djur går klädda i vanliga kläder mitt i städerna bland människorna. Känns värd att hålla koll på ett tag till.
Uncanny X-men gjorde mig lite besviken. Den har ju hypats upp nu men var väl i stort sett en medelgod X-serie. Vi får la se om den är värd att fortsätta läsa.
Posted 31 August 2006 - 12:52
Den första boken från Mike Mignolas paranormala byrå. Hellboy har lämnat byrån och med honom försvann en hel del men efter en stund inser man att resten av medlemmarna står sig rätt bra utan den store röde klumpen. Jag gillar storyn, teckningarna och det faktum att Mike alltid lyckas klämma in nazister i allt han gör.
Posted 31 August 2006 - 13:00
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 02 September 2006 - 08:04
I och med alla crossovers och One Year Later har DC startat om flera titlar, bl a Flash då. Startar man om en av sina riktigt stora ikoniska hjältar (som Flash) så ska det ju göras riktigt bra, för man kan inte göra det hur ofta som helst. Nästa rejäla omstart kanske kan göras om 10-15 år.
Har tvingat mig igenom Flash nr 1-2. Resultatet har blivit en manusmässigt ostrukturerad röra som hoppar hit och dit i tid och rum utan minsta finess. Alltihop blir ett enda löst bladder. Dessutom är teckningarna och färgläggningen bitvis otydlig och svår att avläsa. Effekter och dåligt serietänk gör att vissa händelser blir svårtydda. Dessutom ser anatomin riktigt tokig ut här och var.
Tycker verkligen att DC:s redaktörer, som tillät detta, får skämmas här och se till att styra upp skutan snarast.
Posted 02 September 2006 - 08:54
Posted 02 September 2006 - 09:34
Men hoppas att många delar din uppfattning om nr 3 då, Ynkryggen. Vad är det som gör den bättre än ettan och tvåan? Nyfiken.
Posted 02 September 2006 - 10:04
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 02 September 2006 - 10:18
Med tanke på att Flash är en riktigt stor ikon och att man nu har chansen att göra något utöver det vanliga så tycker jag det är illa att man gör en serie som är halvbra. Nästa stora chans med Flash kanske kommer om 10 år. De måste verkligen rätta till detta snarast. DC har bara fem stora ikoner och att slarva bort en av dem på något medelbra är ju klantigt. Fattar inte hur redaktörerna kunde släppa igenom detta.
Men hoppas att många delar din uppfattning om nr 3 då, Ynkryggen. Vad är det som gör den bättre än ettan och tvåan? Nyfiken.
Ja, vad ska jag säga och hur ska jag förklara .. hmmm .. Jag tycker att serien "satte sig" iochmed #3 .. hela konceptet blev mer logiskt ... tyckte även att det blev en språkförbättring (?) .. men det första jag tänkte på när jag läst färdigt #3 var att tempot i serien var bra .. och att det inte kändes så lösryckt som #1 och #2 kändes .. och de första två delarna växte oerhört iochmed jag läst #3
Ungefär som om du tar ett "Star Wars Maraton" och ser alla filmerna i en följd på en eller ett par dagar så blir till och med Star Wars 1 "Phantom Menace" riktigt bra och logisk.
Hoppas du godtar min något flummiga förklaring.
Jag gillar "nya" Flash.
Skönt att höra
Har du också läst #3?
Posted 02 September 2006 - 16:47
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 03 September 2006 - 10:59
Men detta verkar VÄLDIGT lovande!!!!
PS! Köpte både cover A & B Justice league of america omslag någon som också gjort det?
Simma lugnt!
Posted 23 September 2006 - 10:16
last.fm Filmtipset
Posted 23 September 2006 - 10:19
Reed Richards är så "out of character" att det är löjligt.
Posted 23 September 2006 - 13:38
Själv kan man ju inte läsa Civil War och New Avengers, samt en massa annat, på grund av att vi ligger så pass mycket efter i svensk publicering.
Självfallet stöder jag dom svenska utgåvorna. =)
Läste dock nyligen Annihilation #2, och nu börjar det banne mig hetta till! Ser onekligen mörkt ut för Nova och hans gäng. Annihilus har samlat ihop en riktigt skrämmande mäktig styrka för att ta tillbaks det som är hans.
Ändå så att man på nån nivå sympatiserar med honom, eftersom 'vårat' universum trots allt håller på att förgöra och uppsluka hans eget. Inte förvånad direkt att han inte blir så glad över detta, "Döden som Går ibland Oss" har ju trots allt erövrat nästan hela sin hem-dimension.
Ska ta upp läsandet av Runaways nu, är på v2 #17.
Posted 23 September 2006 - 15:35
Tyckte de tre första numrena av Civil War var helt okej, men nummer fyra var uselt IMHO. Kom igen, en Thor-klon?
![]()
Reed Richards är så "out of character" att det är löjligt.
Håller med dig där...hoppas de lyckas göra nåt bra av de tre sista numren så att det inte blir ännu en "jaha"-upplevelse.
last.fm Filmtipset
Posted 20 October 2006 - 17:02
Posted 20 October 2006 - 17:31
av Brian Wood
Brian Woods först egna verk är svårbedömt. Det är bitvis riktigt bra och buskapet är det inget fel på men det är ofta för osammanhängande och plottrigt för att rikitgt tilltala mig. Och medan jag älskar Woods omslag lämpar han sig inte alls så bra som tecknare.
Walking Dead vol. 1-3
av Robert Kirkman och Charlie Adlard
Det här gillar jag verkligen. Postapokalyptiska filmer och serier är en genre som jag är väldigt förtjust i. (Även om det bevisligen går att göra dåliga saker (Se t ex nya TV-serien Jericho) Men Kirkman har verkligen tagit fasta på vad som är bra i zombiefilmer och spunnit vidare på det. Ofta tycker jag att zombiefilmer tar slut för snabbt. Dom tar bara upp en bråkdel av händelserna men här får man verkligen hinna lära känna karaktärerna och vad som händer med männsikor som måste fortsätta leva i en värld som "gått under" och Kirkman lyckad väldigt bra med det. Adlards teckningar är också väldigt bra om än inte spektakulärt så.
Jag skulle verkligen kunna se det här som TV-serie på nån av kabelkanalerna i USA.
Edited by Wylie Times, 20 October 2006 - 17:37.
-Gangstagrass
Posted 24 October 2006 - 18:34
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 24 October 2006 - 20:10
av Warren Ellis och Chris Sprouse
Eftersom jag avgudar det mesta Ellis gör har jag ibland svårt att erkänna när han gjort något mindra bra. Men i ärlighetens namn är det inte många av hans miniserier som är riktigt bra. (inte av dom jag läst iaf) Global Frequency var asgrym och Red tyckte jag också var rätt bra men Mek, Tokyo Storm Warning och Ocean är inte speciellt bra. Visserligen inte alls dåliga men långt ifrån vad jag egentligen förväntar mig från Ellis. Jag tror jag ska hålla mig till hans ongoings i fortsättningen och ladda ner hans miniserier innan jag eventuellt köper dom.
Ocean är en lite 2001 inspirerad historia om forskare som gör ett märkligt fynd på Jupiters måne Europa och det börjar rätt så spännande men som vanligt använder sig Ellis av sina sedvanliga "fuck all" karaktärer och medan det vanligtvis funkar jättebra när Ellis bygger upp sina historier kring dom karaktärerna så känns det tyvärr helt fel här. Storyn är som sagt mer uppbyggd mot små creepy och stämningsfull science fiction och det verkar inte riktigt vara Ellis grej att skriva den sortens berättelser. Chris Sprouse gör också långt från sitt mest inspirerande verk.
Stor beställning damp ner i brevlådan idag
Edited by Wylie Times, 24 October 2006 - 20:13.
-Gangstagrass
Posted 26 October 2006 - 16:44
av Yukito Kishiro
"Sista" volymen i den episka sci-fi sagan om stridscyborgen Alita är också en av dom bästa delarna i serien. Alitas slutgiltiga konfrontation med Desty Nova och Tiphares är väldigt bra och passande bizarr för serien. Och man får äntligen en blick in i Alitas förflutna. På sätt och vis hade det nog varit intressantare om hon fått reda på det lite tidigare eftersom mycket handlar om hennes identitetssökande och det faktum att hon (förstås) var en cold blooded killer förrut hade varit intressant att forska vidare på .
Men det var som sagt ett mycket bra och tillfredsställande slut på serien vilket får mig att verkligen ifrågasätta den nyare Last Order serien. Är det någon som läst den och kan säga om den är bra?
Edited by Wylie Times, 26 October 2006 - 16:45.
-Gangstagrass
Posted 03 November 2006 - 11:56
last.fm Filmtipset
Posted 26 November 2006 - 13:22
-Gangstagrass
Posted 21 December 2006 - 20:22
Bl.a. har jag plöjt igenom hela Persepolis (som jag nämnde ovan), det senaste halvårets Ultimate X-Men (som jag missat att de ens fanns ute), Vertigos fyra nya American Splendor-specialare. Dessa grejer var helt OK...
Sen har jag läst en del skit också, som vanligt...värst var serien Ultimate Powers. Fullständigt värdelös serie som jag inte skulle rekommendera någon alls...
Självklart har det blivit en del julserien också
Jag köpte alla mina julklappar via Adlibris i år (skönaste julhandlingen någonsin
last.fm Filmtipset
Posted 22 December 2006 - 00:23
Desolation Jones: Made in England
av Warren Ellis och JH Williams III
Det här var precis så bra som jag haade hoppats på. Modern film noir i Ellis speciella stil. Los Angeles fungerar som ett sorts pensionärshem för underättelseagenter som blivit utbrända. Dom är inte tillåtna att färdas utanför LA. Jones arbetar som privatdetektiv inom denna community. Han arbetade tidigare åt MI6 och blev där utsatt för "Desolation experimenten" som han var den enda att överleva. Effekterna av det är att han inte längre sover, kan inte känna smärta, hallucinerar och har svårt för att vistas i solljus. Dom sex första numren som den här samlingen innehåller är ett avslutat arc och enligt Ellis kommer serien att fortsätta så. Jag ser väldigt mycket fram emot nästa samling vilket tyvärr lär dröja eftersom serien dels tog ett uppehåll efter nummer 6 och dels bara kommer ut varannan månad.
Smax
av Alan Moore och Zander Cannon.
Den här miniserien är en direkt fortsättning på Top 10 vol. 2 som slutade med att Jeff bad Robyn att följa med honom till hans hemvärld för en begravning. Det visar sig när dom kommer dit att Jeff har hållit ganska mycket om sitt förflutna hemligt. Och av goda orsaker också. Det fortsätter i samma underhållande stil som Top 10, den här gången driver Moore hejdlöst med fantasygenren. Jag trodde jag skulle sakna Gene Ha men Cannon gör ett utmärkt jobb och hans stil passar väldigt bra till den sagovärld som Jeff kommer från. Det trista är att nu är det slut. Moore skrev tyvärr aldrig någon fortsättning på Top 10 utan endast en prequel som utspelar sig på 50-talet (om jag minns rätt). Dock finns Beyond the farthest presinct av Paul Di Filippo men den är jag mer än lite skeptisk mot eftersom det inte är Alan Moore.
WE3
av Grant Morrison och Frank Quietly
Jag läste den här på inrådan av Spidde.
The Losers: Endgame
av Andy Diggle och Jock
Så var The Losers till ända. 32 nummer kändes som en rätt ok längd på den här action historien och slutet gjorde mig inte besviken. The Losers var väl inget mästerverk direkt men en väldigt underhållande och spännande serie. Gillar man spion/action historier kryddat med konspirationer så är det väl värt att kolla upp.
Sandman Mystery Theatre: The Vamp
av Matt Wagner, Steven T. Seagle och Guy Davis.
Wesley Dodds och Dian Belmont fortsätter jaga seriemördare i samma härliga noir känsla som förrut. I april kommer äntligen vol. 5 med 8 nummer den här gången som man väl åter får hoppas blir standard hädanefter. Det kommer ändå ta evigheter att ge ut 70 nummer med bara en samling per år.
The Couriers: Dirtbike Manifesto
av Brian Wood och Rob G
Andra turen med Moustafa och Special är minst lika fartfylld och action laddad som den första. Den här gången ger dom sig ut på landet för att hämnas en kamrats död. Non-stop action från början till slut. Hoppas verkligen att Brian Wood skriver fler Couriers men det lär tyvärr inte hända den närmsta tiden då Brian skrivit kontrakt med DC nu. Tur att jag iaf har en till volym oläst...
Edited by Wylie Times, 22 December 2006 - 00:27.
-Gangstagrass
Posted 22 December 2006 - 08:35
Det var ingenting där jag inte tyckte väldigt bra om, möjligtvis 52 33 som var lite tam. Fables var ruskigt fin även om den inte nämnvärt förde historien framåt. Y - The Last man, däremot. Motherland avslutades, och vilket avslut. BKV är en underbar författare. Om Ultimate Spider Man 103 säger jag bara OMG! Fina twistar både till höger och vänster. FNSM 15 var inte en besvikelse, och hade ett par underbara ögonblick med Flash och Betty. Iron Man/Captain America - Casualties of war innehöll ett par riktiga godbitar. Jag förstår Tonys position i Civil War lite bättre, men jag är fortfarande inte övertygad. Veckans läsning var dock New Avengers Illuminati, som var en alldeles underbar odyssé med några av mina favorithjältar. Känns lite som retconmarketing, men det är sååå värt det.
Många tummar upp!
Edited by Kenny Starfighter, 22 December 2006 - 08:36.

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.
Posted 22 December 2006 - 08:55
Kul att du gillade WE3, Wylie!
Och en fråga till Mr. Starfighter: Jag har inte läst "Y" sen omkring nummer 30 där jag tycker serien tappade en hel del, men den har alltså tagit sig det senaste året?...ska nog börja läsa serien igen
last.fm Filmtipset