Jump to content

Photo

Star Trek Next Generation

• Please log in to reply
453 replies to this topic

#426 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 November 2006 - 15:22

Såg reprisen av gårdagens avsnitt och har ett par synpunkter.

Det verkade helt konstigt när Picard och Crusher var häpna över sin första upptäckt. "Deras proteiner och DNA-baspar är mycket lika våra!" Öhm... ja, annars hade det inte varit DNA. Borde man inte ha upptäckt sånt för länge sen? Känner ingen av de andra raserna till genetik? Hela biten med ett pussel av DNA-strängar var ganska långsökt faktiskt.

Sen var det skumt att den icke-namngivna "ur-rasen" gav ett upplyst och etiskt intryck men inte såg något fel med att helt sonika ändra livets utveckling på andra världar genom att inkorporera sitt eget genetiska material där, istället för att låta det ta sin egen kurs. Trek är ju känt för att predika "We are the world" (eller ska det vara "we are the galaxy") men är inte det här olustigt nog ett motsatt budskap: "gemenskap genom likriktning"?

Jag gillade scenen då Picard gav Troi en tillrättavisning dock. :D

#427 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 November 2006 - 02:09

Heheh, "Rascals". :P
När Picard kramar om Riker och kallar honom "Pappa". :D Eller när han stampade i marken och betede sig som ett... barn. :P Detta är ett så konstigt avsnitt när de blir barn och ändå beter sig som vuxna fast låter barndelen titta fram lite. :)
Heh, när ungarna besegrade Ferengi... delen med Worfs son var cool. "Is this yours". man kan ju inte kalla Ferengis för de smartaste i Universum, precis. :P
Helfestligt och bizzart avsnitt. :D

Men hur kunde kläderna krympa vilket inte är organisk? Det borde ju inte vara
tillräcklig sofistikerad massa för att nåt ska gå förlorat?

#428 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 30 November 2006 - 21:21

Tja, de tar sig uppenbarligen en del friheter med logiken. (Och vem gör inte det? Jag brukar göra det när jag skriver.) Deras kläder borde egentligen inte ha ändrat storlek, Picard borde inte ha fått rött hår eller något hår alls för den delen, bara för att nämna några detaljer. Men så är det ju med science-fiction. Allt behöver inte vara logiskt för att vara underhållande, snarare tvärtom.

Diggade förresten avsnittet där Riker hoppade mellan teaterpjäsen och mentalsjukhuset och inte riktigt visste vad som var verkligt. Jonathan Frakes gjorde riktigt bra ifrån sig, måste jag säga.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#429 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 30 November 2006 - 21:32

Diggade förresten avsnittet där Riker hoppade mellan teaterpjäsen och mentalsjukhuset och inte riktigt visste vad som var verkligt. Jonathan Frakes gjorde riktigt bra ifrån sig, måste jag säga.

Håller med, kul att se han briljera i ett avsnitt också nångång :)

Winter is Coming

#430 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 December 2006 - 17:11

Dagens avsnitt var horribelt. Agony Booth har en passande recap till det här sexistiska, gerontofila tramset.

#431 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 January 2007 - 19:02

11 jan visas sista avsnittet av TNG, serien som ersätter är ... *drumvirvel*

ST:TNG. (iaf enligt dagenstv.com)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#432 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 January 2007 - 19:09

11 jan visas sista avsnittet av TNG, serien som ersätter är ... *drumvirvel*

ST:TNG. (iaf enligt dagenstv.com)

Kollade också upp det tidigare, och döm om min förvåning att det ersätts med TNG :P

Jobbigt i så fall, jag vill ju se StarGate ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#433 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 January 2007 - 22:42

Känns ganska onödigt med repriser så fort den är slut.
Ge oss DS9 istället! :evil:

Winter is Coming

#434 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 January 2007 - 18:31

"Genesis": vetenskapen är helt uppåt väggarna i den här imitationen av en B-skräckis men Brannon Braga har ju aldrig visat nån större förståelse för evolutionära processer (skräckexemplet är Voyagers "Threshold", där Janeway och Paris metamorferar till jättesalamandrar och gör koitus med varandra - en upplevelse som säkert hade gett även inbitna hentaifans ett behov av långvarig terapi). Ganska skoj att se en högaktad skådis från den Shakespearianska skolan som Patrick Stewart att härma en lemurs beteende dock. :D

#435 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 January 2007 - 12:03

Med start måndagen den 16/1 så kommer den gamla repris tiden kl 13.25 att vara den tid Tv6 visar om serien från början. 2x Simpsons har nu lagts in 16.05.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#436 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 January 2007 - 17:53

"Bloodlines" - trolleriet med DNA måste vara Star Treks mest konsekvent missbrukade vetenskapliga företeelse. "Scientific license" är en sak men idén att man helt sekvenserar om en persons genom (i vartenda cell!) med enbart en nervsjukdom som följd är nåt annat. Då hela premissen faller med detta hade det varit bättre om Jason verkligen var Picards son.

#437 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 January 2007 - 21:57

En lustig grej är att dagen innan jag såg "Bloodlines", såg jag ett avsnitt av Justice League Unlimited på YouTube som heter "Epilogue", där de har en nästan exakt likadan premiss. Dvs att en person sägs vara någons far och det hela visar sig bero på nån form av genetisk manipulation. För mig är det en betydligt ovanligare plot än t.ex. kroppsbyten, parallella universum osv, men ändå fick jag se två av samma nästan efter varandra. Weird.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#438 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 January 2007 - 22:47

Dagens "Emergence" var inte alls dum. Kanske märkligt att skeppet utvecklar självmedvetenhet bara sådär plötsligt efter sju år men emergens av självorganiserande system är ett tankeväckande område. Det knyter an lite till en film jag hoppas få tid och lust att recensera inom kort.

#439 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 January 2007 - 23:55

Dagens avsnitt...
Ro Laren lämnade Enterprise för att gå med i Maquis. Inte oväntat men lite tråkigt :(

Bara de 2 avslutande avsnitten kvar nu, och riktigt bra sådana också.
"All Good Things" del ett och två :thumbsup:

Winter is Coming

#440 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 January 2007 - 02:17

Om sexan visar Voyager så småningom, som det har ryktats, ska jag se varenda avsnitt och sen slakta och plocka isär dem här, som terapi. Efter att ha lidit mig igenom plågobåsets alla kval hoppas jag komma ut genom andra änden tillfreds med mig själv.

#441 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 January 2007 - 17:26

Då har jag äntligen sett hela TNG också! Av de Star Trek serier jag sett är nog denna nästan bäst tror jag.
Den delar i vilket fall som helst första platsen med Voyager.

Bara DS9, TOS och TAS kvar att se. De 2 sistnämnda känns dock inte så intressanta.

Winter is Coming

#442 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 January 2007 - 18:54

Men det är ju OMÖJLIGT för Picard att prata med Data eftersom Data
inte fanns långt tidigare då Picard var kvar på Enterprise

Inget kan väl ha påverkat dubbelgångaren som växte upp på ett fångläger på en planet

som senare orsakade att Data förintade sig själv. I filmen Nemesis.

Edited by Supertreck, 12 January 2007 - 00:47.

#443 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 January 2007 - 16:54

Vad är det här ett bakom kameran program?? det står ju inte utsatt på tv6s tablå. :angry: :blink: Är det på dvderna?

#444 bloomsbury

bloomsbury

Cadet Fourth Year

• Members
  • 28 posts
  • Interests:Scrabble, ankism, Disney, pianospel, Star Trek, Stargate, kelter, släktforskning, bokföring, veganism, cykling och simning, för att bara nämna några...

Posted 22 January 2007 - 19:39

Vad är det här ett bakom kameran program?? det står ju inte utsatt på tv6s tablå. :angry: :blink: Är det på dvderna?

Det stod inga detaljer om programmet, men det var rätt bra tyckte jag. Vet inte om det finns med på dvd.

Märkte också att dagens första visning av TNG på TV6 började för tidigt, redan före 8.00 i st f 8.30. Det måste vara nåt misstag för det verkar inte vara flyttat av tablåerna att döma. /Mvh Greger

#445 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 February 2007 - 23:29

Intresseklubben antecknar:

Wil Wheaton (Wesley Crusher) har börjat att recensera TNG-avsnitt på sitt oefterhärmerliga sätt...

http://www.tvsquad.c...ers/wil-wheaton

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#446 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 February 2007 - 00:24

Intresseklubben antecknar:

Wil Wheaton (Wesley Crusher) har börjat att recensera TNG-avsnitt på sitt oefterhärmerliga sätt...

http://www.tvsquad.c...ers/wil-wheaton

Heh, hans skrivsätt är alltid lika underhållande att läsa. :D Dessutom verkar han ha full koll på karaktärerna. "HA! Pay up, bitch!" känns verkligen som nåt Picard skulle säga till Q. ;)

Var är TNG just nu i TV6 visningen? (Avsnitt/säsong)

Edited by Crusader, 22 February 2007 - 00:30.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#447 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 22 February 2007 - 00:49

Helt enkelt älskar recensionen av "Justice". Speciellt när han ger sin version på vad allas reaktioner bör vara.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#448 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 February 2007 - 02:55

"I'm sensing a lot of boners, Commander.". :P

Min favorit del:

Wesley Crusher says, "Dude, this is bullshit. Either hook me up with some fine Edo ass, or let me get away from you creepy middle-aged swingers and find it on my own."

Okay, maybe that's not what he says, but it's certainly what a certain actor who played Wesley Crusher was thinking at the time. What he actually says is, "Uh, erm, uh, I'm a weenie and I can't be too close to this crazy hot woman who wants to go all Mrs. Robinson on me. Can you please take me to some kids my own age, so I can get as far away from the boobies as possible? It would be great if there was some sort of science project I could work on, and some technobabble I could deliver, too. I really need to be in my comfort zone, or at least change into some loose-fitting pants."

Liksom:

The clock is running down, but Picard throws a hail mary with an impassioned speech to the sky about truth, justice, the American way, puppies, ribbons, warm apple cider on a frosty New England morning, and makin' out at the drive in with your best girl. The band is on the field, but the Edo god is always a sucker for a John Cougar Mellencamp song, and he lets them beam away into the end zone.

:D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#449 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 20 September 2007 - 12:25

TNG går i repris en gång till på TV6 med start av den första säsongen i morgon. Är det 3 eller 4 gånger dom visat serien i repris nu?

Har en liten fråga till er som har koll på TNG mer än vad jag har. Eftersom serien är rätt fristående undrar jag vilken säsong som anses vara den bästa och som man skulle kunna rekommendera att köpa för att prova på serien?

#450 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 20 September 2007 - 12:59

Jag skulle rekommendera säsong 3. Den är allmänt sedd som skiljelinjen mellan seriens något ofokuserade barndomsår och urformen för mycket av efterföljande televiserad sci-fi som den sedan mognade till. Det är där serien verkligen börjar visa sin potential och den slutar också på en av TV-historiens bästa cliffhangers, vilket lär få dig att springa och köpa nästa säsong direkt. ;)

Annars kan man slå på stort och skaffa den här. Lär visst kosta endast $440. :rolleyes: ;)