Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd
Posted 27 July 2006 - 23:18
Dumma Hercules är ur vägen ch då blir det genast intressant igen!
Det börjar tempofyllt och det håller sig så rätt igenom avsnittet. Inte en lugn stund, vilket är bra. Man får verkligen en känning om hur ond Eve är i gudarnas ögon.
Guldkanten som förhöjer avsnittet är givetvis Joxer och Gabrielles scener tillsammans. Hon erkänner t.o.m. att hon kan vara en bitch och sedan förklarar hennes känslor för honom. Det är så vackert att jag blir tårögd.
Vad som får mig att undra dock... Vad gjorde Ares med barnet? Verkade som han förtrollade det på något sätt med blodsmärket. Jag tror inte det kom från striden. Någonting säger mig att något ont är på gång...
Betyg: 8/10.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 28 July 2006 - 00:21
Under belägring med massa våld. Jag gillade Athena som gud, Ares? Not so much. Han är svår att artbestämma. I bland verkar han fkatiskt bry sig, andra gången är han ränksmidare. Jag tror att han tror atthan älskar en idealbild som han har av Xena.
Överlag ett mycket intressant avsnitt. Men det mest intressanta är att se vad XC har att säga eftersom hon hintade om det här avsnittet tidigare.
Betyg: 7/10.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 28 July 2006 - 01:44
Avsnittet som alla älskar att hata (utom XC). Statistiskt sett borde jag hata det, logiskt sett borde jag älska det. Så var hamnar jag? Mittemellan, med en dragning åt älskar. Det är ett dramatiskt avsteg från de tidiga dramatiska avsnitten. Det bryter tempot på ett dåligt sätt, samtidigt som det brytert det på ett bra. Dåligt för att det tar bort lite av den hetsjakt som stämde, bra för att den ger oss andrum.
Jag gillar den resa som Gabrielle gör här. Det är från den hunsade unga flicka hon en gång var, till att bli den självsäkra krigarprinsessa hon är i dag. Samtidigt ger henne vistelsen en insikt i moderskap.
Bäst detalj som inte uppmärksammades - ringen på hennes finger
Problemet som jag ser det är Afrodite och Discord. Fick inte det ett memo om Eve? Eller bryr de sig inte att de inte kommer dö? Oh well...
Betyg: 6 av 10.
Posted 28 July 2006 - 08:31
Gillar musikalavsnitten.LYRE, LYRE, HEARTS ON FIRE
Betyg: 3 falsksjungande barder av 3 möjliga.
Har också svårt för rapp. Dock så tycker jag att det funkade bättre i de här scenerna än en normalt fightscen skulle ha gjort.Jag hatar rapp, men det funkar här.Hur gillade du Xena " rappen "
![]()
Säger väl en del om vad jag tycker...
Det är bara så kul och se Aphrodite verka seriös!PUNCH LINES
Betyg: 2 slarvigt kastade pajer av 3 möjliga.
Hercules var inte inskriven i det här avsnittet från början. Hans nya frisyr stammar ifrån Kevin Sorbos "Andromeda". Å andra sidan - om Xena är mitt uppe i en födsel så måste enkelt Zeus distraheras från annat håll. Och jag kan för mitt liv inte lista ut hur man skulle löst det annars. Gillar dessutom att Hera och Herc verar sluta fred.GOD FEARING CHILD
Betyg: 2 hjältecombacker av 3 möjliga.
Gabby får visa sig lite på styva linan. Det är kul. Bra är det också att Gabby och Joxer får prata ut om vissa saker, jag antar att det är Gabbys instinkt som 'den andra föräldern' som gör att hon plötsligt inte tollererar så mycket att Joxers klumpighet längre.ETERNAL BONDS
Betyg: 2 uppsträttade klanskallar av 3 möjliga.
Tror du har rätt i att Ares snarare älskar (om han nu kan det) den bild han har av 'sin' Xena, snarare än den som vi lärt oss älska. Få se nu jag hade en intressant teori... ahh. Jag tyckte det var intressant med den nämnda ordväxlingen i "Seeds of Faith" och sedan att Xena lyckades dupera Ares i det här avsnittet (kanske var ordet parallell lite illa valt) och att han faktiskt skyddar Eve (som han tror iaf) och den religion som han fösökte stoppa. (Appropå Ares - Gabrielles min när hon ser Xena och Ares i templet är ganska intressant.AMPHIPOLIS UNDER SIEGE
Betyg: 3 kremerade dockor av 3 möjliga.
Det är ju fortfarande lite Xena light - men det här avsnittt funkar. Grälet mellan Discord och Aphrodite är kanske lite off med tanke på att Eve är född - men samtidigt så är ingen av dessa två kända för att hålla järnkoll på vad som sker runtomkring dem. Storyn är som hämtad ur en dagsåpa, karaktärerna likaså (uppblandat med en kvarting Disney). Kul och se en sliskboll till Joxer.MARRIED WITH FISHSTICKS
Betyg: 3 plaskande stjärtfenor av 3 möjliga.
Precis.Nu har du ju XC som gör det.jag kænner inte till nån som gillar den
inte nån på nåt messageboard
evt nån som tyckar Kindred Spirits er værre , men det er allt.
![]()
Edit: Jag älskar verkligen det här med att många citeringar i samma inlägg - speciellt med då man får lägga in citat för citat innan man hittar vas som är fel.
Edited by XC, 28 July 2006 - 08:37.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 28 July 2006 - 09:48
"Pratsången" i början av avsnittet är det enda inslaget som Renee faktiskt sjunger, annars så är det en stand in. (Likadant i the Bitter Suite, tror inte Renee har så mycket till sångröst).
Jag la också märke till det och blev faktiskt glad att hon vågade ta ett litet steg fram i alla fall. Jag tar hellre falsksång, än en perfekt sång. Men till och med Lucy hade ju en standin i ett av numren, så jag antar att det är förlåtet. (Tänker på första numret, där det inte är Lucys röst.)
Har också svårt för rapp. Dock så tycker jag att det funkade bättre i de här scenerna än en normalt fightscen skulle ha gjort.
Särskilt när det inom rappen är naturligt med s.k. "battling" - alltså motsvarighet till dueller och fysisk kamp.
Hercules var inte inskriven i det här avsnittet från början.
Personligen tycker jag det varit bättree om han stannat så - eller fått en betydligt mindre roll i avsnittet. Det är bra för kontinuiteten, men jag tycker inte det håller tyvärr så som det gjort nu. Och frisyren ser mycket bättre ut, ja
Å andra sidan - om Xena är mitt uppe i en födsel så måste enkelt Zeus distraheras från annat håll. Och jag kan för mitt liv inte lista ut hur man skulle löst det annars.
Det hade varit mer intressant att faktiskt använda Ares till något annat än en spankboy i avsnittet. Jag hade hellre sett mer intriger mellan Zeus och Ares i stället. Avsnittet kunde ha använts som en språngbärda för att göra något mer intressant med Ares istället tycker jag...
Få se nu jag hade en intressant teori... ahh.
Ah. Då är jag med. Och jo, jag instämmer i det du säger.
(Appropå Ares - Gabrielles min när hon ser Xena och Ares i templet är ganska intressant.
)
Fast nu var det väl hennes mor som gjorde det och inte Gabrielle?
Nu får man för första gången träffa Athena (som väl förmodades vara vishetens gudinna?), hade större förhoppningar på henne.
Jag slog upp henne i mitt lexikon och där står: "Tha virgin goddess of war and wisdom, patroness of arts and crafts", vilket också sägs i avsnittet. Jag var helt nöjd med Athena som hon var
Edit: Jag älskar verkligen det här med att många citeringar i samma inlägg - speciellt med då man får lägga in citat för citat innan man hittar vas som är fel.
![]()
Jag älskar också mycket quotes - som ovan synes - för jag tycker det blir lättare att hålla sig till ämnet mer tydligt. Så jag ökade maximalt antal quotes i inläggen så att man nu får ha mer än 10 stycken. Det var lite snålt tycker jag.
LIFEBLOOD
Xenas all-stars avsnitt. Inte nog med att vi får in kända skådisar som Selma Blair och Claudia Black, vi får in Yaput (sp?), Caesar och Effiny (även om de två sista är i nya roller). Jag sitter fortfarande här starstrucked
Jag gillade handlingen och det känns logiskt om Xena och Gabrielle söker sig österut - Grekland är inte direkt säkert för dem för tillfället. Och att låta amazonerna finna sina rötter tyckte jag också var en rolig och sevärd handling. Gillade tvisten med Selma Blairs karaktär från framtiden.
Att se Caesar på korset var riktigt ironiskt och helt rätt. Det blir ännu roligare om man antar att det här var en förfader till Caesar. Tänk vad intressant det blir då, med tanke på vad Caesar slutade
Avsnittets äckelscen? Dopet på slutet...
Och så givetvis är jag lite pissed över att de skrev ut Amarice så här.
Betyg: 8/10
Posted 28 July 2006 - 10:18
jag tror Renee sjunger själv i "A Comedy of Eros" också.Jag la också märke till det och blev faktiskt glad att hon vågade ta ett litet steg fram i alla fall. Jag tar hellre falsksång, än en perfekt sång. Men till och med Lucy hade ju en standin i ett av numren, så jag antar att det är förlåtet. (Tänker på första numret, där det inte är Lucys röst.)"Pratsången" i början av avsnittet är det enda inslaget som Renee faktiskt sjunger, annars så är det en stand in. (Likadant i the Bitter Suite, tror inte Renee har så mycket till sångröst).
Tänkte också på det. "BreakDance" använda väl ochså på samma sätt? (Fast det hade ju varit olämpligt här).Särskilt när det inom rappen är naturligt med s.k. "battling" - alltså motsvarighet till dueller och fysisk kamp.Har också svårt för rapp. Dock så tycker jag att det funkade bättre i de här scenerna än en normalt fightscen skulle ha gjort.
Tycker faktiskt att avsnittet med Solon var mer onödigt.Personligen tycker jag det varit bättree om han stannat så - eller fått en betydligt mindre roll i avsnittet. Det är bra för kontinuiteten, men jag tycker inte det håller tyvärr så som det gjort nu. Och frisyren ser mycket bättre ut, jaHercules var inte inskriven i det här avsnittet från början.
![]()
Det gjorde ju inte saken bättre att jag inte skrev ned hela tankegången på en gång. Men jag fick fram i stortsett hela min tankebana.Ah. Då är jag med. Och jo, jag instämmer i det du säger.Få se nu jag hade en intressant teori... ahh.
![]()
Jag anske blandar ihop scenerna... har för mig att det finns en intressant scen i det där avsnittet... kanske dags och ta en paus från Charmed och se om Xena igen...Fast nu var det väl hennes mor som gjorde det och inte Gabrielle?(Appropå Ares - Gabrielles min när hon ser Xena och Ares i templet är ganska intressant.
)
![]()
Tycker hon är lite för kall... fast det kan ju bero på att Zeus och Hera gått härdan...Jag slog upp henne i mitt lexikon och där står: "Tha virgin goddess of war and wisdom, patroness of arts and crafts", vilket också sägs i avsnittet. Jag var helt nöjd med Athena som hon varNu får man för första gången träffa Athena (som väl förmodades vara vishetens gudinna?), hade större förhoppningar på henne.
![]()
Gränsen för maxilmalt antal smilies nådde jag - fast då inaktiverade jag bara visningen av smilies för det inlägget.Jag älskar också mycket quotes - som ovan synes - för jag tycker det blir lättare att hålla sig till ämnet mer tydligt. Så jag ökade maximalt antal quotes i inläggen så att man nu får ha mer än 10 stycken. Det var lite snålt tycker jag.Edit: Jag älskar verkligen det här med att många citeringar i samma inlägg - speciellt med då man får lägga in citat för citat innan man hittar var som är fel.
![]()
Jo det var synd på Amarice, just som man började komma överens med den karaktären. Yaputt? Tror det är Yakut du menar...LIFEBLOOD
Betyg: 3 hämdlystna pre-amazoner av 3 möjliga.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 28 July 2006 - 10:59
Tänkte också på det. "BreakDance" använda väl ochså på samma sätt? (Fast det hade ju varit olämpligt här).
Ingen aning om det. Men jag litar på dig
Tycker faktiskt att avsnittet med Solon var mer onödigt.
Som jag sa, avsnittet var inte onödigt. Herc's roll var onödigt stor. Och man hade kunnat göra det mycket bättre och mer intressant utan honom. Däremot var inte solon-avsnittet onödigt - det handlade ju om Xenas moderskap inför födseln, så det kändes rätt nödvändigt i mina ögon.
Det gjorde ju inte saken bättre att jag inte skrev ned hela tankegången på en gång. Men jag fick fram i stortsett hela min tankebana.
Mmm... Kanske borde skriva ned mina tankegångar för att få upp den här tråden i tusen poster efter att jag sett klart seien
Jag anske blandar ihop scenerna... har för mig att det finns en intressant scen i det där avsnittet... kanske dags och ta en paus från Charmed och se om Xena igen...
Kanske dags
Mor talar ju om att hon kunde ha gjort värre, för han var trots allt en gud, men att hon föredragit Apollo eller Hermes. Låter ju inte direkt som Gabrielle
Tycker hon är lite för kall... fast det kan ju bero på att Zeus och Hera gått härdan...
Fast jag har inte sett Athena som någon passionerad gudom, utan snarare kall och kalkylerande så det passade rätt bra in. Det ska sägas att det var länge sen jag var insatt i mytologin.
Jo det var synd på Amarice, just som man började komma överens med den karaktären.
Du ska ju säga att hon inte alls är död, utan kommer åter...
Yaputt? Tror det är Yakut du menar...
You say potato...
Det här är faktiskt en klipp show. Reanicansse gjorde nämligen en pilot som kallades "Amazon High" (regisserades av Michael Hurst för övrigt) den plockades aldrig upp och transförerades därför till en Xena avsnitt.
Håller inte med om att det är en klippshow, för då tycker jag det måste vara flashbacks från showen
Intressant. Jag har bråttom nu, då jag bara är hemma en kort vända, men skall definitivt läsa mer om det senare.
Posted 28 July 2006 - 12:43
Okej, nu har jag läst igenom det och jag tror defintivt jag skulle kunnat gilla den här serien. Jag gillar tidsresor och det blir ju onekligen omställning för Cyane som förvandlas med tittaren till den nya plats och tiden. Vi skulle mao. komma in i serien på ett annat sätt än vi sskulle göra i Xena och Hercules.
Jag gillar skådespelarna och deras karaktärer och tror definitivt det skulle kunnat bli något riktigt bra av det. Det hade varit roligt att se allting utvecklas och definitivt roligt att se Karl Urban i en annan roll.
Då man läste hela handlingen så känns avsnittet dessutom något bättre än det gjorde innan och en del förklaringar kommer också fram.
Skulle älskat scenerna då hon kom tillbaka till vår tid.
Ingen som har en (mindre laglig) kopia i något format att dela med sig av? Jag vill se den här...
Posted 28 July 2006 - 13:30

Posted 28 July 2006 - 13:34
En sak till, som du missade (eller ignoreraade helt
Ah, så det var därför den här storylinen kom till. Men... Var hon inte ggravid under de andra avsnitten också? Vet du mellan vilka avsnitt som hon var gravid?
Posted 28 July 2006 - 14:35
Men detta citat som jag hittade följade på LucyLawless.info är bara för gulligt:
Being a Bond girl?
"It wouldn't suit me at all. I'd want to be James Bond.'
Edited by XC, 28 July 2006 - 14:37.

Posted 28 July 2006 - 15:36
*skrattar åt citatet*
Intressant nog har Sarah Michelle Gellar (också kvinnlig stakr ikon inom teveseriernas värld med Buffy) gjort ett exakt likadant uttalande. Verkar som om det är fler som vill ha kvinnliga Bond-agenter
Posted 28 July 2006 - 15:43

Posted 28 July 2006 - 16:47
Fast jag tror genren skulle ha behövt förnyas med en Bond-kvinna för att bli mer... Ja, bra.
Tillbaka till recensionerna:
LIFEBLOOD
Jag förstår inte varför folk hatar Kindred Spirits för. Det är inget dåligt avsnitt, tvärtom. Det är intressant och visar på tradition vs. nytänkande. Traditioner kan vara bra, men det gäller att att ifrågasätta dem också. En sedellärande berättelse med andra ord.
Tycker det är sött med den där amaxonen som vill ha barn med Joxer - skönt att alla inte dissar Joxer. Och jag fruktade efter FX:s som sagt var att jag skulle råhata Xena efter det här, men det är egentligen bara scenen i början som jag störde mig på henne.
Betyg: 8/10
Posted 28 July 2006 - 17:24
Ahh... Du menar en bond brud som är mer sidekick än kuttersmycke?Jo, precis.
![]()
Fast jag tror genren skulle ha behövt förnyas med en Bond-kvinna för att bli mer... Ja, bra.
Jag hatar inte avsnittet (jag har svårt att hata något av Xena avsnitten, men det är lite off. Men samtidigt så är det lite logiskt med ett sådant här avsnitt direkt efter födseln.LIFEBLOOD
Stackars klumpiga Joxer - finns det ett klaver så kan du vara säker å att han kommer och trampar i det. Men det här avsnittet (tillsammans med "A Comedy of Eros") visar vilken gentleman Joxer kan vara.
Gabielle är "off queening" som det utrycktes någonstans. Xena koncentrerar sig på att vara mamma och en amazon bestämmer sig för att Xena behöver en ny sidekick. Elakt (eller så missade hon det bara) av Xena att låta den stackars amazonen låta sig förledas på det där sättet.
Gillar inte att de flesta av amazonerna tycks framställas som småflickor. Bilden av amazonerna var mer seriös i säsong 1-3. S6 MiniSpoiler: Tur att man återgår till en lite mer seriös inställning till säsong 6 .
Betyg: 2 Dödsdömda KlaverTrampare av 3 möjliga.
Edited by XC, 28 July 2006 - 17:25.

Posted 28 July 2006 - 18:12
Du menar en bond brud som är mer sidekick än kuttersmycke?
Nej, jag menar att Agent 007 - dvs. Bond själv - skulle spelas av en kvinna. Det är ju inte samma Bond det rör sig om, utan de byter ju bara nya personer till titeln. Vill jag minnas i alla fall. Jag ser inte Bond särskilt mycket.
Gillar inte att de flesta av amazonerna tycks framställas som småflickor. Bilden av amazonerna var mer seriös i säsong 1-3.
Så som jag ser det rör det sig om två olika stammar - Yakutts stam som de är hos nu är ju mer åt Asien-hållet, medan det andra är i Grekland. Så jag ser det som två olika Aamazonstammar med olika kultur och betoning. Och jag tycker inte det var så störande - särskilt med den tidigare historien kring Yakutts stam.
ANTHONY & CLEOPATRA
Ja, det är inte mycket som går rätt här. Brutus är en förändrad man, Xena blir helt förälskad från ingenstans och man verkar helt h glömt bort Eve och att hon jagas. Nu har det gått fyra avsnitt och ingen verkar bry sig om Eve längre. Det drar ned intrycket rejält av avsnittet. Jag gillar inte heller då man slänger in plötsliga förälskelser från ingenstans. Man ska känna för Xena då hon dödar Anthony, men det gör man inte. Vem bryr sig?
Det är tråkigt, men alls inte oväntat, att se Brutus bli den nya Caesar. Att han mördat Cleopatra var väldigt tydligt med tanke på hur han lade tonvikt på att de andra var onda. Rom korrumperar alla som hamnar i en maktposition
Det enda förlåtande draget till detta är att man i Kindred Spirits nämnde att man skulle hit.
Betyg: 6/10
Posted 28 July 2006 - 18:50
Ahh. Jag an se det framför mig hur <valfri kvinnlig actionhjälte> studsar in på scenen i form av James Bond's okända syster. Move Over! There's a new superagent in town!.Nej, jag menar att Agent 007 - dvs. Bond själv - skulle spelas av en kvinna. Det är ju inte samma Bond det rör sig om, utan de byter ju bara nya personer till titeln. Vill jag minnas i alla fall. Jag ser inte Bond särskilt mycket.Du menar en bond brud som är mer sidekick än kuttersmycke?
Kart de är två olika stammar. Jag har själv placerat Yautts stam någonstans i ryssland. (Tror tom de lyckats spåra de formodade riktiga amazonerna dit). Men jag tycker ändå att man har en lite för barnslig framtoning - trots allt är detta kvinnor som växt upp med the berserk.Så som jag ser det rör det sig om två olika stammar - Yakutts stam som de är hos nu är ju mer åt Asien-hållet, medan det andra är i Grekland. Så jag ser det som två olika Aamazonstammar med olika kultur och betoning. Och jag tycker inte det var så störande - särskilt med den tidigare historien kring Yakutts stam.Gillar inte att de flesta av amazonerna tycks framställas som småflickor. Bilden av amazonerna var mer seriös i säsong 1-3.
Vet inte vad jag skall tycka om det här avsnittet. Å ena sidan så är det kul och se Xena lite mer 'back on track', å andra sidan så gillar jag inte att hon drägglar över Anthony. Det är inte alls några subtext idéer (jag är en stolt fencesitter) utan helt enkelt att en av de saker som gjorde att jag fastande för Xena var just att det inte var hade relationbaserade storys. Å andra sidan så var ju knappast Kleopatra (7e för övrigt) inte känd för kyskhet heller. Synd tycker jag att det är att Gina Torres inte kunde återvända för rollen.ANTHONY & CLEOPATRA
Annars så kändes detta avsnitt ... kanske inte som uyfyllnad... men som om det försöker bevisa någonting men missar målet.
Betyg: 2 tandlösa kobror av 3 möjliga.
Edit: Nästa avsnitt "Looking Dead in the Eye" är ytterligare ett av mina favorit avsnitt (har 134 stycken
Edited by XC, 28 July 2006 - 18:54.

Posted 28 July 2006 - 19:08
[Kart de är två olika stammar. Jag har själv placerat Yautts stam någonstans i ryssland. (Tror tom de lyckats spåra de formodade riktiga amazonerna dit). Men jag tycker ändå att man har en lite för barnslig framtoning - trots allt är detta kvinnor som växt upp med the berserk.
Ingen aning om var amazonerna kom ursprungligen ifrån, jag hade för mig det var Grekland. Har inte kollat upp det nu som sagt var, men jag kommer behöva göra det längre fram för ett skrivprojekt så om jag finner något då hör jag av mig
Jo, de levde under the beserk, men det var också detj ag menade. Den hotbild som de hade var annorlunda. De äldre dödades i strid, eftersom de har mest stridsvana är det logisk att de står i främsta led och står man i främsta led så är risken stor att man dör. Alltså blir det yngre och yngre åldrar.
Synd tycker jag att det är att Gina Torres inte kunde återvända för rollen.
Jo, sådant är alltid synd - även om jag föredrog den här Cleopatran rent utseendemässigt
LOOKING DEATH IN THE EYE
Stand by to be stunned... skulle någon kunna säga innan avsnittet innan, för det är exakt så jag känner mig nu. Begravda i snö, döda för omvärlden - för alla utom Joxer - och Octavius. Joxer är gammal nu, vilket får mig att undra hur länge de har varit borta. Alla fall skönt att få se att han har ett hem och ett barn - och är ihop med Meg. Eftersom han inte kan få Gabrielle är det det nästbästa.
Jag gillar verkligen skådisen för Athena. Så rättfärdig och "holier than thou"-utstrålning så att det inte är sant. Hon gör sig bra som ledare för gudsmobben. Och det är faktiskt skönt att se den igen. Det störande i början med den var inte den, utan Xenas val att förstöra kronan. Hade det inte varit bättre att använda den på sig och fly med barnet? Ja ja...
Slutet är så tårdrypande vackert. Hur Joxer återberättar vad som verkligen skedde och sedan hur Ares verkligen tar både Xena och Gabrielle och begraver dem tillsammans. Det är det närmaste en kärlekshandling som Ares har gjort. Olyckligt nog är det vad som sätter en käpp i hjulet på planet. Så sorglit, så sorgligt... *gråter en ksvätt*
Betyg: Svag 9:a av 10.
Posted 28 July 2006 - 20:12
Den logiska slutledningsförmogan drog inte jag...Ingen aning om var amazonerna kom ursprungligen ifrån, jag hade för mig det var Grekland. Har inte kollat upp det nu som sagt var, men jag kommer behöva göra det längre fram för ett skrivprojekt så om jag finner något då hör jag av mig[Kart de är två olika stammar. Jag har själv placerat Yautts stam någonstans i ryssland. (Tror tom de lyckats spåra de formodade riktiga amazonerna dit). Men jag tycker ändå att man har en lite för barnslig framtoning - trots allt är detta kvinnor som växt upp med the berserk.
![]()
Jo, de levde under the beserk, men det var också detj ag menade. Den hotbild som de hade var annorlunda. De äldre dödades i strid, eftersom de har mest stridsvana är det logisk att de står i främsta led och står man i främsta led så är risken stor att man dör. Alltså blir det yngre och yngre åldrar.
Det här avsnittet slog mig med häpnad. Antagligen att av de mest brillianta avsnitten i seriens historia. Här löser man i ett svep problemet med att ha ett spädbarn på vägarna. Ares lilla begravningsscen är antagligen en av hans mest finstämda. Så vakert och så riktigt. *Drömmer mig bort* Vänta bara tills du får resten av historien i nästa avsnitt!LOOKING DEATH IN THE EYE
Jo Paris Jefferson gör faktiskt ett bra jobb. (Även om jag inte kommer helt överens med karaktären). Idén Xena hade var ju inte att fly egentligen - utan att vara död för omvärlden. Och tja... hon lyckades ju uppenbarligen bra.Jag gillar verkligen skådisen för Athena. Så rättfärdig och "holier than thou"-utstrålning så att det inte är sant. Hon gör sig bra som ledare för gudsmobben. Och det är faktiskt skönt att se den igen. Det störande i början med den var inte den, utan Xenas val att förstöra kronan. Hade det inte varit bättre att använda den på sig och fly med barnet? Ja ja...
Betyg: 3 Mänskligt känslosamma Krigsgudar av 3 möjliga.
Edited by XC, 28 July 2006 - 20:14.

Posted 28 July 2006 - 20:18
25 år... Det är en lång tid. Jag som bara räknade med några få år efter att sett Joxer med barnen. Jag kan inte ens börja föreställa mig hur jobbigt det måste vara för en moder att ställas inför den insikten. Särskilt när man får inse att ens dotter blivit exakt det som man hoppades på att undvika. Det är hemskt och jag lider med Xena.
Castingen för Livia/Eve är perfekt. Dels har man den mörka Xena i henne, men samtidigt också den graciösa fanatism som Callisto hade. Valet är perfekt och får mig faktiskt att tänka på Eliza Dushkus Faith i Buffy. Det är samma galenskap över Livia.
Stackars Ares som ovetande trånat efter dottern - det ökade ju inte direkt hans aktier i Xenas ögon
Scenen i fängelset mellan Joxer, Joxers son och Gabrielle var så hjärtskärande och det var så underbart av Gabrielle att bevara Joxers storhet i hennes sons ögon. Joxer, ja... Jag är nu rädd att vi efter den här säsongen inte kommer få se honom så mycket mer nu när han har åldrats så mycket. Inte heller lär Autoclys dyka upp och det är sorgligt på ett sätt. Mao. det finns många tårar i det här avsnittet.
Betyg: 8 av 10.
Den logiska slutledningsförmogan drog inte jag...
![]()
Jag tycker inte om att de framställs så barnsligt. Men jag håller med om att du antagligen har rätt där.
![]()
Det är lätt att missa sådana saker om man är ett mycket hängivet fan. Flera serier som jag gjort sådana missar på och ser inte dem nu förrän jag fått distans
Ares lilla begravningsscen är antagligen en av hans mest finstämda. Så vakert och så riktigt. *Drömmer mig bort* Vänta bara tills du får resten av historien i nästa avsnitt!
Sett och postat! Jag håller helt med dig om Ares
Jag unnar verkligen Meg och Joxer ett barn. Fast jag underar om författarna glömde att Meg förmodades vara steril eller om hon bara haft ren otur tidigare.
Det hade jag glömt...
Men medicinalkunskaperna var ju inte helt perfekta på den tiden så de kanske hade fel. Eller så var gudarna snäll mot Joxer
Den logiska slutledningsförmogan drog inte jag...
![]()
Jag tycker inte om att de framställs så barnsligt. Men jag håller med om att du antagligen har rätt där.
![]()
Det är lätt att missa sådana saker om man är ett mycket hängivet fan. Flera serier som jag gjort sådana missar på och ser inte dem nu förrän jag fått distans
Ares lilla begravningsscen är antagligen en av hans mest finstämda. Så vakert och så riktigt. *Drömmer mig bort* Vänta bara tills du får resten av historien i nästa avsnitt!
Sett och postat! Jag håller helt med dig om Ares
Jag unnar verkligen Meg och Joxer ett barn. Fast jag underar om författarna glömde att Meg förmodades vara steril eller om hon bara haft ren otur tidigare.
Det hade jag glömt...
Men medicinalkunskaperna var ju inte helt perfekta på den tiden så de kanske hade fel. Eller så var gudarna snäll mot Joxer
Posted 28 July 2006 - 20:21
Jag skal återvände senare med mer utförlig kommentar
Men som sagt er det skönt att få se Xena på nytt gennom dina ögon
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 28 July 2006 - 20:26
(Skall till jobbet nu - återkommer med utförligare inlägg i morgon).

Posted 28 July 2006 - 20:47
Det er helt underbart att läsa dina recensioner Capshaw , jag får en hel annan syn på XWP , och helt ärligt tror jag många härdade xenites ( hard core nut balls ) skulle må bra att få se ditt syn på det hela
Nu ordnar jag...
Jag skal återvände senare med mer utförlig kommentar
Ser mycket fram emot det. Du har en hel del att kommentera då
Men som sagt er det skönt att få se Xena på nytt gennom dina ögon
![]()
det er ett helt nytt show som uppenbarer sig för mig när jag läser dina kommentarer
Det är roligt att du gillar läsa mina recensioner och får dem dig att se en dimension till på serien så är det den mest ultimata komplimang man kan få. Du gör mig så glad då du säger så
Det är dessutom kul coh se serien växa i hans ögon - trots att säsong 5 normalt ses som väldigt dålig.
Mmm... Innan så dissade jag serien rätt hårt - tror det var innan du kom hit XC. Peak och FX kan intyga det. Jag tog varje tillfälle och klanka på serien, för jag hade köpt fördomarna. Det händer ALDRIG igen. Den må ha sina brister och jag må aldrig kanske tycka den är lika bra som du och FX gör, men serien är inte dålig. Och den har stunder som är förbannat bra.
So mission accomplished, FX
(Skall till jobbet nu - återkommer med utförligare inlägg i morgon).
Ser fram emot dem!
Posted 29 July 2006 - 11:21
Det finns faktiskt en viss fysisk likhet mellan Hudson Leick och Adrienne Wilkingson dessutom. Att få se Livia måste varit en riktig magspark för Xena - för trots allt så har ju något gått väldigt väldigt fel. Att Ares är som han är visste vi ju - et måste retat gallfeber på honom när an insåg att "Eve" funnits under hans nästa hela tiden. I Livia lyckas man faktiskt riktigt bra med att smälta samman delar av 'evil Xena och Callisto.LIVIA
Roms kejsare har väl också (historiskt sett) sina ... kvaliteter... Undrar vad man hade i tanken när man gjorde Augustus förälskad i Eve/Livia ... lite perverst finner jag det... Och historier om dessa kjejsarers levenden har man ju hört.
Xena och Gabrielle går in i en ny era, det måste vara skrämmande att se världen sprungit ifrån dem. Jag trar att det dessutom passerat ytterligare en tid mellan 'Looking Death in the Eye' och 'Livia' för jag antar att det är Virgil som säger 'berätta mer pappa'. Ted Raimi gör ett bra jobb med att spela gammal förrsten.
Betyg: 3 Bottenfrusna Kryptor av 3 möjliga.
Nu var ju Meg inte den kyskasta av människor.Det hade jag glömt...Jag unnar verkligen Meg och Joxer ett barn. Fast jag underar om författarna glömde att Meg förmodades vara steril eller om hon bara haft ren otur tidigare.
![]()
Men medicinalkunskaperna var ju inte helt perfekta på den tiden så de kanske hade fel. Eller så var gudarna snäll mot Joxer![]()
Du börjar hitta det som jag och FX (tillsammans med många andra) hittat - de där små detaljerna som förlåter det halvtaskiga ljudet och specialeffekterna.Mmm... Innan så dissade jag serien rätt hårt - tror det var innan du kom hit XC. Peak och FX kan intyga det. Jag tog varje tillfälle och klanka på serien, för jag hade köpt fördomarna. Det händer ALDRIG igen. Den må ha sina brister och jag må aldrig kanske tycka den är lika bra som du och FX gör, men serien är inte dålig. Och den har stunder som är förbannat bra.Det är dessutom kul coh se serien växa i hans ögon - trots att säsong 5 normalt ses som väldigt dålig.
![]()
So mission accomplished, FX![]()

Posted 05 August 2006 - 18:06
Det finns faktiskt en viss fysisk likhet mellan Hudson Leick och Adrienne Wilkingson dessutom.
Jo, jag håller helt med om det. Utmärk casting. Som du skriver så är det bra sammansmältning mellan evil Xena och Callisto.
Att Ares är som han är visste vi ju - et måste retat gallfeber på honom när an insåg att "Eve" funnits under hans nästa hela tiden.
Jag tror inte det störde honom så mycket. Snarare tror jag att det störde honom mer att han begravde Xena levande.
Roms kejsare har väl också (historiskt sett) sina ... kvaliteter... Undrar vad man hade i tanken när man gjorde Augustus förälskad i Eve/Livia ... lite perverst finner jag det... Och historier om dessa kjejsarers levenden har man ju hört.
Och förr i tiden tog sig ju män sig yngre kvinnor.... Eller vänta, det sker väl nu också
Jag tycker dock det passar in väl i avsnittet, även om jag också tänkte det var lite perverst. Trodde snarare hon skulle bli som en "dotter" för honom, än älskare. Så min första reaktion var "incest"
Jag trar att det dessutom passerat ytterligare en tid mellan 'Looking Death in the Eye' och 'Livia' för jag antar att det är Virgil som säger 'berätta mer pappa'. Ted Raimi gör ett bra jobb med att spela gammal förrsten.
Det antog jag också. Joxer ser dessutom betydligt mycket äldre ut, så det känns som rätt underförstått tycker jag. Så det hjälpte till att det kändes som ett större hopp än vad man först trodde.
Du börjar hitta det som jag och FX (tillsammans med många andra) hittat - de där små detaljerna som förlåter det halvtaskiga ljudet och specialeffekterna.
Många av avsnittet är verkligen bra historier, de berättas bara inte lika snyggt som en del andra serier med bättre budget.
Sedan får det faktiskt tillskrivas ytterligare en sak - serien tar sig inte själv på fullt allvar heller. Den kan driva med sig själv, flippa ut rejält och så vidare. Everything goes liksom. Det finns en medvetenhet som gör det förlåtligt med snedsteg. Det ger större frihet. Problemet om man inte tar det i beräkningarna är det lätt att göra det misstaget som jag gjorde först (jag föredrar i regel serier som tar sig på extremt stort allvar
XC-Edit: Fixade quote-taggarna.
Cappy: Jag hinner aldrig fixa mina egna fel, innan någon annan redan gjort det.
Edited by Capshaw, 05 August 2006 - 18:30.