Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2009/2010

• Please log in to reply
478 replies to this topic

Poll: Elitserien 2009/2010

Vilket lag vinner Elitserien 2009/2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för Tre Kronor vid OS i Vancouver, Kanada?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilket lag vinner Allsvenskan 2009/2010?

Vote Guests cannot vote

#426 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 April 2010 - 15:33

Jag hade självklart hellre sett Frölunda där, men jag tycker det är en rolig final med roliga lag för det. De spelar kul och har båda en blandning av sevärda veteraner och unga, pigga talanger. Alla som gillar hockey borde charmas av det här IMHO.
*Hockey och superhjältar*

#427 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 16 April 2010 - 19:02

Instämmer, matchen höll väldigt hög nivå igår. Det skulle jag sagt om det hade varit vilka lag som helst som spelade. Bra match för alla som gillar Hockey som idrott.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#428 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 April 2010 - 05:20

Jämnt är det också. 4-3 och 4-3. Det känns som att Hv71 har en extra växel och kan gå ifrån i matcher, men de slappnar som bekant av för mycket då. Så det är fortfarande sjukt ovisst.

Och Oliver Ekman Larsson är klar för Phoenix istället. Tja, kan Erik Karlsson göra succé i Ottawa så kan väl Ekman Larsson lyckas i Phoenix. Och om det inte går bra kan han alltid bli utlånad till Frölunda. ;)

#429 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 April 2010 - 22:07

Diverse oklara domslut har ju verkligen gått HV71:s väg i den här finalserien. Däremot på Sudden så fick Djurgården flera chanser ikväll att vinna matchen men om man inte gör mål så brukar resultatet bli så som det blev och motståndaren utnyttjade sina chanser bättre . Väldigt hög nivå på spelet igen.

Edited by super85, 19 April 2010 - 22:28.

Batman Begins

The Dark Knight

#430 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 April 2010 - 06:43

Kunde inte riktigt se hela matchen, missade början, men Tedenbys 1-0 var det ju inga problem med. Falk stör ingen där han är i målgården. Däremot har väl Djurgården fått något mål bortdömt i final 1, som de i och för sig vann ändå. Sen är det skitbra hockey av båda lag, men båda lag har också sviniga fans.

Och lite skönt var det, att se Fredrik Reinfeldt besviken. :)

#431 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 April 2010 - 10:37

Reinfeldt har gjort enormt mycket bra för oss vars inkomster inte är så höga. Fint att han är Gårdare. Men ja blir kanske något för den typen av trådar jag undviker. Försöker hålla det här till Hockeyn istället :).

Situationer som "men stör han verkligen någon" eller "var det där en sparkrörelse" går att analysera sönder hur länge som helst eftersom domarna i Elitserien aldrig hittar en tillräckligt bra nivå för det där. Min poäng var och är att Djurgården fått två mål bortdömda,inte enbart den i första matchen,och då anser jag att de domsluten gått HV71:s väg.
Batman Begins

The Dark Knight

#432 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 April 2010 - 11:25

Jag har för mig att de ändrade den bedömningen lite, så att spelaren ska störa målvakten om det ska bli bortdömt. Men om man tittar på de mål Djurgården fått bortdömda så borde IMHO ett av dem ha blivit mål.Och det var i matchen som de ändå vann. Ändå, sjukt jämna matcher och sjukt roligt att titta på. Det är nästan så man får lite hopp för svensk ishockey, spelare som Marcus Krüger, Andreas Engqvist, Adam Almqvist eller Mattias Tedenby liksom...det är så kul att två lag som står för positiv hockey är i final! :)

#433 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 April 2010 - 18:24

Jo,fast är väl själv mer inne på sparkrörelse bedömningen eftersom den är en regel som alltid går att tjata om. Man har sett tydliga sparkar dömas som godkända mål och diverse udda styrningar som domarna dömt bort som spark. Vore bättre om man antingen tillät folk att sparka pucken i mål, eller totalförbjöd det så att det aldrig skulle dömas som mål om den gick via någons skridsko.

Varit lite likadant i Finland där TPS Åbo (som var en storklubb ett antal år sedan) tagits sig till final med väldigt rolig och teknisk Hockey med den näst lägsta budgeten i hela Finska ligan, och de möter ett lag som HPK Tavastehus som inte heller tillhör storklubbarna. De lagen som spelar positiv och teknisk Hockey har tagit sig til final där också.
Batman Begins

The Dark Knight

#434 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 April 2010 - 19:04

Det är ju en trend i världshockeyn nu, egentligen rolig och teknisk hockey och inte nödvändigtvis med storstjärnor, utan mer som LAG. Som USA i OS eller Djurgården i Sverige då. Visst finns det stjärnor i Djurgården, men det är också ett lag som har en sådan bredd där alla bidrar offensivt och inte alls är beroende av ett fåtal spelare som Linköping, där spelare som Tony Mårtensson, Magnus Johansson och Hlinka och Hlavac väl stod för det mesta, och sedan var det ett gäng grovjobbare.

#435 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 April 2010 - 21:45

Var lagom spännande ikväll också. Ikväll hade Djurgården tur med att man gjorde sitt kvitteringsmål när man visst hade 6 spelare på isen men domarna märkte inte det eftersom de skulle ge HV71 en utvisning. Kunde ha gått lite hursomhelst egentligen och HV71 var bättre under vissa stunder i matchen. Förutom den sköna liraren i publiken som visade sina "True Colors" efter 1-1 målet så var nog Krûgers mål det som jag diggade mest.
Batman Begins

The Dark Knight

#436 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 April 2010 - 07:17

Såg matchen men missade två av fem mål när jag 1.) diskade under periodpausen och 2.) gick snabbt på toa. Typiskt att man alltid ska missa mål i en hockeymatch. :)

Vad gäller finalserien så går det ju helt enkelt inte längre att gissa det här. Varje match verkar ha samma ansikte, båda lagen har sina perioder där de helt dominerar och sen avgörs det i sudden death. Kul för alla hockeyälskare att det blir minst sex matcher tack vare Krügers mål. Och blev han kvitteringsmålskytten också?

Sen missar Henrik Lundqvist VM. Jag hade väl det lite på känn, han har fått slita hårt under den här säsongen för att ge Rangers en chans till slutspel (som de som sagt inte lyckades ta). Och i vanliga fall skulle det vara en grymt tung "förlust", Henke är vår ende stjärnmålvakt just nu. Men Om vi får med "Monstret" och Jacob Markström så gör det faktiskt ingenting i år. Det vore t.ex kul att se Markström spela mer i landslaget, och Jonas Gustavsson är också en väldigt bra målvakt. Känns konstigt att säga det, men vi har plötsligt flera bra målvakter!

http://www.aftonblad...ticle6997842.ab

Edited by Kermit, 22 April 2010 - 07:18.

#437 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 April 2010 - 19:04

HV71 var under hela finalspelet det laget som var något bättre. Så egentligen så är de värda sitt SM-Guld. De fixade sitt guld i Stockholm med hjälp av sina duktiga utländska förstärkningar samt med bra stöd av Stefan Liv och många andra egna spelare. Djurgården gjorde också en helt fantastisk säsong och gav många "experter" samt en hel del andra lag en knäpp på näsan. Djurgårdshockey spelad av till en stor del av Stockholmare. Det räckte väldigt långt, men inte riktigt till slutet. Som lag så var det årets sensation. Vissa tidningar skrev att Djurgården kommer ha svårt med sitt "för enkla" och "lättlästa" spel samt fick målvakterna mycket S*it innan säsongen. Var två bra målvakter i finalserien som det alltid egentligen är i finalspel, Liv var nog lite kyligare men Upplands Väsby födde ( även med Gnaget-bakgrund) Wesslau blev Djurgårdens kanske viktigaste spelare i slutspelet och under hela säsongen. Målvaktstränarna i Djurgården har jobbat väldigt bra med honom och han har utvecklats enormt.

HV71 var lite bättre som sagt och grattis till dem. Hoppas att Djurgården inte är nöjda med säsongen, eftersom idrott handlar om att vinna, och den inställningen måste man alltid ha, speciellt om man är Djurgårdare. Att tänka(och agera) som en vinnare har gjort Djurgården till det mest framgångsrika laget i Svensk Hockey, och jag hoppas att den här säsongen är sådan som hjälper Djurgården att hålla på en så här hög nivå. Man ska ju absolut inte skämmas över att komma tvåa, det är inte det som jag antyder, utan att man bara använder förlusten, den jobbiga förlusten som motivation till nästa säsong.

Väldigt bra att Hardy och många av de viktigaste spelarna stannar kvar tills nästa säsong. Sådant behövs, HV är ett bra exempel med det att man behåller spelare under en längre tid. Detroit är ju ett annat. Att Djurgården har det lite bättre ekonomiskt efter ett bra år är en bra grej, men jag hoppas man använder de pengarna till att behålla några spelare till tills nästa säsong och kanske satsa mer på sina duktiga juniorer. Har ingen lust att se att de börjar leta efter en massa häftiga utländska förstärkningar som dyker upp efter 10-12 omgångar och är lite knubbiga och lata. Satsa på samma sätt som man gjorde i år.

Edited by super85, 24 April 2010 - 19:21.

Batman Begins

The Dark Knight

#438 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 April 2010 - 07:48

Tycker för det första att Hv71 och Djurgården har visat övriga hockey-Sverige hur ishockey ska spelas. Det var som väl både Jimmie Ölvestad och Johan Davidsson sa, kanske ännu lite roligare att titta på om man inte håller på något av lagen. Nu har jag förvisso en liten förkärlek till Hv71, har ju bott utanför Jönköping i två år, Hv har den gamle Frölundatränaren (och spelaren) Janne Karlsson som tränare, och jag gillar såna som Johan Davidsson och Stefan Liv. Grymt sköna och trevliga. Men i normala fall brukar det finnas i alla fall ett "hat-lag" i en final, det kan man inte säga att det fanns för mig. Konstigt nog, ska tilläggas.

Sen då, vilka som var bäst? Håller med om vad många sagt, Hv71 var nog något strå vassare, men det är ju också svårt att påstå när fem ax sex matcher gick till förlängning och den sjätte vanns med ett uddamål. Det var ju också som att båda lagen hade högre växlar som de satte in ibland, men Hv71 hade också kanske fått bättre utdelning om de mött en sämre målvakt? Wesslau var ju riktigt bra här. Och Djurgården reste sig också gång på gång, någon drog en liknelse med en boxare som hänger på repen men kommer tillbaka. Precis så var Djurgården, aldrig gav de upp. Sjukt imponerande att se.

Båda lagen hade favoriter för mig i den här finalserien, Djurgården med Ölvestad, Nilson och Krüger var härliga att se t.ex, och Hv71 med bland annat Davidsson, Thörnberg och Tedenby. Gustaf Wesslau eller Johan Davidsson som MVP om man frågar mig.

Sen, som någon sa igår, halva laget Hv71 består av egna produkter eller som kommer ifrån närområdet, och bara det är imponerande. Sen det som imponerar mest är att så många av lagets absolut viktigaste spelare är egna. Visst, de har Teemu Laine, Pasi Puistola och Jukka Vouitilainen, men Johan Davidsson, David Petrasek, Stefan Liv, Martin Thörnberg, Mattias Tedenby...kan fortsätta där. Det är viktiga spelare, och det är vad som skiljer dem ifrån t.ex Linköping, som väl knappt har en egen stomme förutom Magnus Johansson då. Och sen som Super85 är inne på, att Hv71 har behållt samma lag så länge.

Sen hoppas jag verkligen att Djurgården kör på samma vis som de gör nu även om de har lite mer pengar. Går ju rykten om att Daniel Tjärnqvist ska komma "hem" (han är väl iofs norrlänning), och det vore ju en vettig förstärkning. Annars vore det kul om de fortsätter satsa på sina egna juniorer och inte faller i Frölundas fälla. Frölunda kom ju upp till toppen genom just en satsning på egna spelare, men när de väl hamnade där blev det många lata importer som försvann lika fort som de kom.

#439 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 April 2010 - 22:44

Grattis HV71. Nästa år blir det äntligen lite drag i hockeyn i Sverige ;)

Winter is Coming

#440 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 April 2010 - 05:19

Japp, då ska guldet hem till Göteborg, och Frölundas publik ska visa vad en riktig hockeypublik går för.

#441 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 26 April 2010 - 19:06

Blir ju spännande när Djurgården är med som Stockholmslag och sen har man två lag från förorten med också. Blir ju nästan derbyn.
Batman Begins

The Dark Knight

#442 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 April 2010 - 19:40

Solna också = förorten eller? Jo, det är klart att det är kul med derbyn i elitserien igen, det har varit ganska tunt med sådana på senare år. Frölunda har ju t.ex Hv71 och Färjestad som "derbyn", och de lagen är ju inte ens i samma landskap. Rivalitet är alltid något som lyfter ishockey. Får se om det hjälper Södertälje lite vad gäller publiksiffror, som ju inte direkt är elitseriemässiga som det ser ut nu.

#443 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 30 April 2010 - 19:11

Följer någon här Stanley Cup slutspelet? Riktigt bra matcher har det varit. Jag följde Penguins-Senators matchserien nog mest och det var riktigt kul och fysiskt spel. Och underbart högt tempo. Om Alfredsson skulle ha varit mindre skadad så tror jag att Ottawa skulle ha kunnat pusha den serien till sju matcher. Annars såg jag en hel del av Montreal-Washington där Montreals Slovakiske målvakt Halak i stortsätt själv tog Montreal vidare (lagom kul lag Ryssland får i VM nu btw) sista matcherna var helt tokiga, han tog typ 130 skott de sista 3 matcherna. Detroit lyfte sitt spel i serien mot Phoenix och sista matchen körde de ju över det rätt roliga Coyotes-laget med sina veteraner och deras rutin. Annars så har Detroit varit en besvikelse, mest för att de spelar såpass mycket sämre Hockey än vad de gjorde för några år sedan. Inte så att man kan skylla enbart på skador etc, själva spelet är inte alls lika kontrollerat och mångsidigt som det var när de vann Stanley Cup senast.
Batman Begins

The Dark Knight

#444 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 May 2010 - 10:48

jag har inte kunnat se särskilt många matcher, men kan ju kommentera lite. Washington verkar vara det där sämst när det gäller-laget, tror inte att de har riktigt förstått hur de ska bygga ett lag för ett slutspel för att vara ärlig. San José har ju haft samma problem i några år, men nu verkar det ha lossnat, och unga spelare som Pavelski och Setoguchi drar lasset när Thornton och Marleau inte levererar helt ut. Det blir en spännande serie mellan San José och Detroit. Som du säger har väl Detroit inte riktigt spelet som förr, men jag tror det beror mycket på att de tappat en hel del av sin bredd. Mikael Samuelsson, Tomas Kupecky, Jiri Hudler t.ex. Det var ju inga förstakedjespelare, men ett lag är ett riktigt bra lag när andra kedjor kan avlasta lite. I Detroit brukade alltid många spelare kunna kliva fram.

Det känns i alla fall som att den västra konferensen är betydligt jämnare och starkare, medans Pittsburgh nog kan ta sig till final utan för mycket möda.

#445 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 01 May 2010 - 11:47

I Detroits fall så känns det för mig i som att numera när Babcock inte längre har den assisterande coachen de hade när man vann Stanley Cup så har de gått till att spela mer gammalmodigt nordamerikanskt spel. Ofta verkar folk ha den uppfattningen att eftersom nordamerikansk hockey är rakare och enklare än europeisk så att man bara ska köra "dump and chase" ,alternativt köra coast-to-coast hela tiden. Detroit brukade spela kontrollerad nordamerikansk hockey i både grundserien och slutspelet. När de vann Stanley Cup senast så hade man konstant liknande uppspel, antingen snabba, långsamma, eller liksom fördröjd där backen halv-väntade på att anfalls-trion hittade sina platser innan han spelade pucken upp. Sen gjorde de ofta något väldigt europeiskt (och kanske svenskt) att om man märkte att det inte gick att anfalla så passade forwardsen pucken tillbaka till backarna och provade igen "lite senare".Kontrollerandet av pucken kändes som en europeisk grej. När de förlorade mot Pittsburgh i förra finalen så spelade man betydligt "enklare" man hade inte längre puckinnehav som året innan, och det såg betydligt sämre ut än förut. På så sett har det varit hela säsongen i år och serien mot Phoenix var jäkligt kul att kolla på men där var det också coast-to-coast mycket av tiden och Coyotes lyckades verkligen pressa dem.
Batman Begins

The Dark Knight

#446 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 May 2010 - 11:59

Läste i någon intervju att Babcock sade att de fick anpassa sitt spel på grund av att de inte har den offensiva bredden längre. Men det låter ju mer sannolikt med det du säger iofs. Sen växte de ju sig in i slutspelet mot Phoenix, som de egentligen brukar göra. Så de kan fortfarande mycket väl slå ut San José. Men jag undrar om det inte är Chicagos tur att gå till final.

#447 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 01 May 2010 - 12:20

Nu har jag ju inte riktigt de meriterna när det gäller att coacha hockey som Babcock har ;), men det konstiga med den typen av kommentarer är att just puckkontroll,korta uppspel som man kör systematiskt,etc passar ju egentligen också lag utan den stora offensiva bredden. Finns ju mycket från den typen av spel som Finlska landslaget lagt in i sitt spel under de senaste typ 6 åren just på grund av det att systemet när det fungerar passar det nästan alla lag. Att man ofta inte är så noga med spelsystem etc i nordamerika handlar ju också om det här att man har såpass bra spelare att välja mellan att det räcker att de bara "spelar bra". T ex om man kollar på hur typ Florida Panthers eller Carolina Hurricanes spelade den här säsongen så var det rätt primitivt, men kul att kolla på. Brukar bli så att om materialet är tillräckligt bra så bryr man sig mindre om detaljerna i spelet.

Edited by super85, 06 May 2010 - 16:37.

Batman Begins

The Dark Knight

#448 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 May 2010 - 12:42

Nej, men du har mer koll på det taktiska än vad jag har i regel. Sen kanske det är så att Detroit inte upplever att de har den typen av spelare som de hade tidigare? Jag tror också att bredden är ett problem för dem, men samtidigt har de många spelare som kan växa in i det. Fast konstigt ändå om de ändrat sitt sätt att spela, det har alltid varit en av Detroits styrkor, kontinuiteten.

#449 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 06 May 2010 - 16:51

Nu kanske vänder Detroit 0-3 underläget i matcher mot San Jose eftersom jag gnäller men jag undrar vad Babcock sa efter 2 perioder i match 3 mot San Jose?. Typ " Ok killar, vi har kontrollerat pucken i 40 minuter, precis som när vi vann Stanley Cup, nu sista 20 så kör vi helt annorlunda, på samma sätt som vi gjort när vi förlorat en massa matcher i år!" ja det sa han ju nog inte. Men ändå, kontroll av pucken och "modig" hockey i två perioder och en välförtjänt 3-1 ledning, sen backar man undan och låter motståndaren hålla i pucken och sen gick det som det gick.

Eliteprospects har förresten postat VM-lagens trupper. VM är ju ofta ett roster lotto där lagledningen ligger vakna på nätterna och stirrar på text-tv eller målservice på nätet men med ett år där man redan haft OS och VM går så sent så tror jag inte att lagen får en massa magiska förstärkningar. En snabbkoll säger väl att Ryssland som vanligt ser starkast ut, och jo OS gick dåligt men de har ju ändå tagit 2 VM-Guld i rad nu. Resten av lagen verkar satsa på yngre spelare, dels för att det är bra, och dels för att många har tackat nej.

Finland
http://www.elitepros...m.php?team=1606
USA
http://www.elitepros...m.php?team=1622
Canada
http://www.elitepros...m.php?team=1616
Sverige
http://www.elitepros...am.php?team=582
Ryssland
http://www.elitepros...m.php?team=1649
Tjeckien
http://www.elitepros...m.php?team=1602
Batman Begins

The Dark Knight

#450 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 May 2010 - 10:48

Extra surt med den Detroit-matchen när de lyckades vinna med hela 7-1 inatt. Det är trots allt skillnad på 1-3 i matcher och 2-2, jag tror nog att San José avgör hemma och tar död på sitt slutspelsspöke. Får hoppas att någon Detroit-spelare är sugen på VM, Henrik Zetterberg och Johan Franzén skulle vara drömmen i alla fall. Sen kanske en Andreas Lilja istället för Sanny Lindström. Men jag gillar det unga garde Sverige ställer upp med, de skulle bara behöva några ledargestalter framåt, som ovan nämnda Zetterberg och Franzén då.

Sen tror jag inte det där är Sveriges trupp än, Bengt-Åke skulle ju vänta så länge som bara möjligt och då bara anmäla tjugo spelare. Han hoppas väl som alla andra på några högklassiga förstärkningar ifrån NHL.

Vad tror vi om VM annars då? För Sveriges del skulle en semifinal vara fantastiskt bra med det här laget, oavsett om de vinner eller förlorar eventuell bronsmatch. Det är verkligen ett lag för framtiden det här, vilket jag gillar. Som sagts flera gånger, det är mer de mer rutinerade spelarna som inte riktigt håller klassen, tycker jag.

Ryssland känns ju som favoriter, sen borde Tjeckien och Finland kunna blanda sig med i gulddiskussionerna. På pappret är det mina guldkandidater i alla fall. Sen borde det här väl vara som upplagt för Schweiz att ytterligare krypa närmare toppen och sno åt sig en medalj? Ska de skrälla så är det nog i år de har en jättebra chans. Sen är ju Kanada alltid bra, även om det inte är det starkaste laget man har sett direkt. Storstjärnan blir väl Stamkos.