Jump to content

Photo

Årets film 2009 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
682 replies to this topic

#426 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 March 2010 - 18:28

Som sagt, ingen av dem förtjänar väl att utses till bästa film, men Terminator Salvation förtjänar verkligen inte att gå långt. Usch, vilken besvikelse.
*Hockey och superhjältar*

#427 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 March 2010 - 18:28

Terminator kunde ha blivit riktigt bra om de behållit fokus på Marcus som det var tänkt och inte gjort Bale till viljes genom att ändra manuset till hans fördel. Det + Bale sänkte filmen. Benjamin Button är en bra film, men jag vet inte om jag skulle utse den till bästa film 2009 då det finns andra som förtjänar det mer.

Yeah what she said.

Edited by Wylie Times, 12 March 2010 - 18:29.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#428 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 12 March 2010 - 18:39

Jag tycker en stor del av skulden av den soppa som blev TS ska läggas på McG och på studion som anlitade McG.

Kanske David Fincher skulle regisserat TS? Det hade kunnat vara intressant. Han gjorde ju Alien 3 som i alla fall jag tycker är bra.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#429 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 March 2010 - 18:44

Så kan det vara. Hade kunnat fungera bra med en halvreboot på Terminator, men de velade väl för mycket och hade gärna sett någon annan regissera. Även om jag läste en intervju där McG i stort sett sa att det här var hans chans att bevisa vad han kan. Han tog den väl inte då. Okej, totalt usel var den inte, men en tvåa eller svag trea kanske. Svag trea då.

#430 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 March 2010 - 19:48

Egentligen så borde jag ju passa på att se Död Snö nu när den t.o.m är gratis via Voddler (om jag kommer ihåg rätt) men vet inte om jag orkar/hinner göra det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#431 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 March 2010 - 20:33

Jag tycker en stor del av skulden av den soppa som blev TS ska läggas på McG och på studion som anlitade McG.

Kanske David Fincher skulle regisserat TS? Det hade kunnat vara intressant. Han gjorde ju Alien 3 som i alla fall jag tycker är bra.

Det hade garanterat blivit en bättre film med Fincher vid rodret. Alien 3 skulle jag gärna se om. Fincher själv blev ju inte alls nöjd med den och tog bort sitt namn från filmen. Jag gillade den också way back when.

-Gangstagrass

#432 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 12 March 2010 - 20:49

Jo, med tanke på de förutsättningarna han fick då han kom in sent och hade ständig inblandning från studion och manusproblem samt att det faktiskt var hans långfilmsdebut så gjorde han ett bra jobb i Alien 3. Men jag förstår om han har dåliga känslor inför filmen med tanke på processen när han gjorde den.

Tycker generellt Alien 3 får oförtjänt dålig kritik, vilket mycket tycks bero för att den inte var en fortsättning på Camerons Aliens.

Jag tror dock inte Fincher hade velat göra Terminator och än en gång arbeta i Camerons skugga. Det anser han sig nog vara, och är, för bra för. :)

Edited by dukeofnewyork, 12 March 2010 - 20:49.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#433 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 March 2010 - 12:48

Sant, Alien 3 var inte alls så dålig. Tyckte att den återfångade mycket av det klaustrofobiska i ettan, sen är det synd hur Alien fullkomligt spolades ner i vasken efteråt med Alien 4 samt AvP 1 och 2...Aliens var bra, men skulle de verkligen lyckas återskapa det i en mer "trogen" uppföljare? Och om Aliens var såpass olik Alien, varför skulle trean behöva apa efter Camerons Aliens? ;)

#434 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 18:43

Då var det dags för mig att sucka igen: kommer en av förra årets bästa filmer förlora mot Harry Potta? Really? *skakar på huvudet och tröstar mig med lite BSG* :popcorn:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#435 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 March 2010 - 18:47

Jag skulle kunna göra dig en tjänst men det känns som jag har gjort det ett par gånger redan :rolleyes:

Winter is Coming

#436 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2010 - 18:48

Thats life Synon :P
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#437 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 18:53

Life sucks!

Rick: sååå många gånger har det väl inte blivit... ;)

Edited by Synon, 14 March 2010 - 18:54.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#438 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 March 2010 - 18:56

Inte för att jag räknar eller nått B)

Egentligen borde det vara givet att rösta på The Wrestler framför Harry Potter nr 6 (vilket nummer som helst på HP-filmerna t.o.m)

Winter is Coming

#439 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2010 - 18:56

Harry Potter och den Halvt blodiga Prinsen

:lol:

Var tvungen att kolla så att jag inte hade skrivit fel igen ^_^

#440 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 18:58

Egentligen borde det vara givet att rösta på The Wrestler framför Harry Potter nr 6 (vilket nummer som helst på HP-filmerna t.o.m)

Dåså.

#441 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 14 March 2010 - 19:00

HP och blodpalten XVIIIIIIIIIII... He bra film dä! :)

Nej, men mer allvarligt är jag förvånad över att så många prettofilmer fortfarande är kvar. Genrefilm (och särskilt franchise) är ju detta forums raison d'etre. En blandning av ett rätt bekt genreår och en allt högre medelålder (don't shoot the messenger!) på röstarna kanske?

---

--- | filmtipset | ---

#442 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 March 2010 - 19:01

Jag avvaktar utvecklingen :P

Winter is Coming

#443 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 March 2010 - 19:02

Fegis.

-Gangstagrass

#444 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2010 - 19:02

Eller folk med dålig smak ;)

:lol:

Förra året var det mer filmer i genre än i år, och jag skulle tro att nästa år (de filmer från i år) kommer återställa balansen igen.

#445 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 19:05

Bra filmer förra året, men kanske inte såna som passar in här direkt. Extra roligt att det trots det går så bra för dem i turneringen :)

Rick, Rick... hm

#446 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2010 - 19:09

Det är kul att "prettofilmerna" går bra tycker jag. Det visar väl att vi som röstar är öppna för alla genrer och inte bekräftar bilden många okunniga har om en nörd.

#447 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2010 - 19:18

Väl talat grodan. :)

Synon: Är du inte glad att jag slutat rösta för Carty (har antagligen röstat Wrestler åt honom)? ;)

Edited by XC, 14 March 2010 - 19:18.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#448 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 March 2010 - 19:21

Det är kul att "prettofilmerna" går bra tycker jag.

Absolut, för mig gör det ju att jag ser massor av filmer jag aldrig skulle ha sett annars och man får en bredare filmkunskap. Själv har jag ju sett runt 57-58 av de nominerade filmerna nu och 15-20 av dem skulle jag troligen aldrig se om det inte nominerats här.

Fast den dagen en "prettofilm" vinner denna tävling så känns det ändå som den spelat ut sin roll något och då lär jag sluta rösta. Men jag ser inte den framtiden ännu som tur är :)

Winter is Coming

#449 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2010 - 19:22

Eller snarare är det ett bevis för att det behövs nytt blod i genre-filmfabriken. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#450 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2010 - 19:27

Precis. Och det händer ju ofta att "prettoregissörer" får chansen att göra genrefilmer, och då blir det ju ofta förbannat bra också. Chris Nolans Batman eller Bryan Singers X-Men t.ex. Och nu får Marc Webb göra Spider-Man.

Sen vilken film som vinner...en bra film är en bra film är en bra film. Om den är förbannat bra gör det inte mig något om den är såkallat "pretto". Och var går gränsen? Är THL pretto? Ingolrious Basterds?