Det var inget jag tänkte på att bonden skulle vara lik honom... Men helt omöjligt är det kanske inte eftersom många karaktärer är lite stereotypa (men på "rätt" sätt).
Och jag håller med dig om animeringen: bakgrunderna är grymt snygga.
Posted 09 May 2014 - 08:45
Det var inget jag tänkte på att bonden skulle vara lik honom... Men helt omöjligt är det kanske inte eftersom många karaktärer är lite stereotypa (men på "rätt" sätt).
Och jag håller med dig om animeringen: bakgrunderna är grymt snygga.
Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 May 2014 - 12:25
I morgon skall jag försöka se nästa på listan: Asterix & Kleopatra.
*Börjar genast att nynna på Pudding med arsenik*
Posted 09 May 2014 - 17:04
Se där. Man postar ett omdömme om en klassisk animerad film och man blir genast påhejad av Erika.
*
Asterix och Kleopatra / Astérix et Cléopâtre (1968) [#02] [FR/BE]
VAD? När Caesar till Kleopatra påstår att Egyptens byggteknik för sedan länge sedan passerat sitt bäst-före-datum slår Kleopatra vad om motsatsen. Den utvalde arkitekten vänder sig desperat till sin gamle vän Miraculix för hjälp.
VEM? Bert-Åke Varg repriserar rollen som Asterix.
VAR? Antikens Alexandria, vid Nilens strand. (Mer eller mindre).
HUR? Animeringen i den här filmen håller samma kvalité som sin föregångare; dvs klart märkt av sin tid tekniskt sett men ändå godkänd. Röstcastningen är riktigt bra och man har verkligen jobbat för att alla karaktärer skall ha en egen klang (något som man kanske slarvar med i dag på dubbningsfronten). Apropå dubbningsfronten så var ju den inledande förklaringen hur egyptiskan låter och att dessa dubbats för tittarens skull (och därför stämmer inte alltid läpprörelserna) var underhållande detalj. Berättarmässigt är det mer fart och engagemang i berättandet och storyn ligger väldigt nära albumet. Även om kanske delar av humorn fallit bort i själva adapteringen). Skoj är det också att äntligen få se lite kvinnliga karaktärer. Musiken känns delvis som samma soundtrack som i förra filmen, men med vissa ”egyptisk-klingande” kompletteringar. Filmen har också begåvats med 3 rena musikalnummer av skiftande kvalité, mest underhållen blir man kanske av Arsenik-tårtan och minst av ”äta bör man” (som kändes väldigt tradig och upprepande). Kanske är våldet och stereotyperna inte riktigt politiskt korrekt idag men humorn funkar ändå.
NÄR? I morgon, om inget oförutsett händer får vi lös på Asterix 12 Stordåd; den enda av Asterixfilmerna som fanns tillgänglig på min videohylla när jag var ung.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 May 2014 - 22:16
Astérix et Cléopâtre / Asterix och Kleopatra (1968)
Instämmer i det som XC konstaterar, att den här filmen dras lite med samma problem på den tekniska fronten så som den föregående filmen gör. Men återigen så är det inget som stör filmupplevelsen. Gillar början av filmen, dels den där kuliga förklaringen till hur man pratade i Egypten och att man i en svensk dubbning därför inte alltid kan synka det med läpprörelserna. En annan sak som jag uppskattar är förtexterna som är väldigt tilltalande rent visuellt, där man för en massa skisser (troligtvis direkt från skapandet av filmen) som man sedan animerat och gett liv. Mycket snyggt och jag har alltid tyckt om skisser med en massa blyertsstreck.
Filmen som sådan har en mer tilltalande handling än den första filmen, samtidigt så får man konstatera att det inte riktigt räcker hela vägen i mål. Jag tror att det för mig, främst beror på att en del av karaktärerna är slätstrukna och ointressanta, vilket i sin tur drar ner delarna där dom medverkar. Men som sagt, på det hela taget så har man tagit ett steg i rätt riktning med handlingen. Karaktärerna i den här filmen är bra med ett par undantag. Jag gillar den där "Kameleont-Ninjan" vars namn jag varken minns eller kommer ihåg om det ens omnämndes. Han infiltrerar dom flesta tänkbara omgivningar på ett kul sätt. Sedan så gillar jag att Idefix gör entré. Minns inte, men är det i detta album som Idefix först dyker upp och får man inte någon bakgrundshistoria till hur han hamnar i Obelix ägo? Och så uppskattar man så klart Kleopatra som är en tacksam karaktär att bygga en handling kring. Lite synd bara att hon inte fick vara mer ännu mer i filmen.
Uppskattar att vi får många omgivningar i Egypten och dess historia, något som alltid har fascinerat mig och definitivt passar att ha som grundstomme i en sådan här tecknad film.
Ett plus för musiken som fungerar och sångnumren var till stor del ett trevligt inslag.
Vet att jag har sett den här filmen tidigare och inte riktigt gick igång på den då. Tror mycket sådant där ligger i hur pass sugen och upplagd man är för att se filmerna. Nu har man grundat med att börjat läsa om albumen och sådant hjälper definitivt till.
Bara att börja se fram emot morgondagen och Asterix 12 Stordåd.
Posted 10 May 2014 - 00:09
Posted 10 May 2014 - 08:27
Idefix gör entre i det 5e albumet: "Gallien Runt" (Aterix och Kleopatra utkom som nummer 6 i orndingen).
Filmen är ju från slutet av 60-talet, så att den inte är lika tekiskt avancerad som dagens cgi-filmer är väl bara att räkna med. Som du säger så stör den lite smått spartanska animeringen ingenting.
Posted 10 May 2014 - 12:51
Några av Asterix filmerna var baserade på 2 album där de fick det att bli en och samma berättelse. T ex så var Gallernas Hjälte baserad på Asterix drar i fält och Asterix som gladiator. Det gör att ibland så blir det svårt att veta vad som är taget från vad.
Asterix 12 stordåd ska, om jag minns rätt, vara baserat på alla möjliga olika seriealbum men huvudhandlingen är påhittad för filmen.
Posted 10 May 2014 - 14:18
@Crusader: Okej, bra att du sa det så har man lite bättre koll.
@XC: Tack för svaret. Då verkar det som han "bara bök upp" även i albumet och inte fick så mycket av en bakgrund. Det var så länge sedan jag läste albumen, en del har jag inte ens läst, så jag antar att det kanske klarnar lite när jag nu tar mig an dom mer ordentligt.
Posted 10 May 2014 - 16:33
*
Posted 10 May 2014 - 23:11
Les Douze Travaux d'Astérix / Asterix 12 stordåd (1976)
Det ville inte riktigt klicka för mig när jag såg den här filmen och värre är att jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som får mig att känna så. Dom flesta ingredienser finns där och jag tycker om dom. Rent visuellt så är filmen minst lika vältecknad som tidigare, kanske att det finns vissa karaktärer som kunde ha gjorts lite bättre men vad vet jag, jag har inte sådant som yrke så det är lätt att peka på saker och säga att det kunde ha gjorts bättre. Handlingen känns OK men jag vet inte om det gjorde sig så bra att ha Asterix och Obelix att ta sig an 12 stordåd och inte blanda ut det tillräckligt med mer omkringliggande handling. För fokus ligger ju på utförandet av stordåden och en del av dessa är inte så underhållande. Det känns som att man kanske hade behövt spä ut dess med något mer. Samtidigt så vet jag inte om filmen hade tjänat på det. Bland dom bättre scenerna är när Obelix fullständigt äter den där kocken ur huset. Bland dom sämre är när dom besöker Prästinnorna. Som vanligt så gör dom svenska röstskådespelarna ett bra jobb, men jag kunde svära på att några av dom har bytts ut från dom två föregående filmerna. Kollar man in Dubbningshemsidan så märker man att Börje Ahlstedt kom in som Obelix först till den här filmen och att det var Håkan Serner som stod för rösten i dom två föregående filmerna. Jag tyckte mig se vissa skillnader även i någon mer roll, men överlag så är det samma som tidigare. Så även om jag inte spinner lika mycket till den här filmen så anser jag den fortfarande vara OK och trevlig att ha sett.
Posted 11 May 2014 - 18:03
Trist att du inte gillade 12 stordåd, men minns jag inte fel så är den också rätt utskälld. Jag är kanske färgad av att jag uppskattade den som ung.
*
Asterix - Galliens Hjälte / Astérix et la Surprise de César (1985) [#04] [FR]
VAD? När hövdingens brorsdotter och hennes trolovade blir kidnappad av en karriärsugen romare tar Asterix och hans ständige vapendragare Obelix värvning för att undsätta dem.
VEM? Lillfixa har lyckat få sig ett riktigt kap... Hövdingsson av Amorica presenterar han sig som; men vem som helst ser ju att det är He-man.
VAR? Tillbaka till den ordinarie tidslinjen där Julius Caesar inte fattat han aldrig kommer vinna...
HUR? Man blandar och ger ur två album: Asterix drar i fält och Asterix som Gladiator; och det funkar rätt bra. Jag läste båda rätt nyligen och kanske kan jag tycka att mycket av humorn fått stryka på foten men berättarmässigt är det ett bra tempo och fin mix mellan humor och action. Tillbaka är också den mer vältecknade animationstekniken; åter får vi de genomarbetade bakgrunderna och rena linjerna. Filmens soundtrack har även det uppdaterats något. Större delen av den gamla ensemblen för den svenska dubben fick strycka på foten, över lag gör det ingen skillnad - men det tog sig ett tag att vänja sig vid Asterix nya röst. Ett stabilt Asterix-äventyr där man till och med vågar sig på att låta de två kompanjonerna vara osams en stund och som kronan på verket blir Idefix den store hjälten på slutet.
NÄR? Den här har jag sett ett par gånger tidigare, på TV tror jag. I morgon så bär det iväg till Storbritannien.
Posted 11 May 2014 - 20:05
Det ville sig inte riktigt. Tror inte att jag har sett filmen tidigare.
- - -
Astérix et la surprise de César / Asterix – gallernas hjälte (1985)
Det är en hel del som har hänt mellan den här filmen och den föregående. Filmen ser bättre ut och det påminner om dom tecknade filmerna som man lärde sig att tycka om då det begav sig. Handlingen var också ett lyft, det är helt klart kul och underhållande att följa med när Asterix och Obelix infiltrerar främlingslegionen för att sedan hamna som gladiatorer på Colosseum. Det är rappt berättat utan att stjäla fokus från handlingen. Det är också både spännande, roligt och actionpackat. En av dom mer roligare scenerna är när den där karaktären ska klubba ner Asterix och speciellt Obelix och misslyckas, tänkt att en sådan enkel sak som att han slår påken i sitt eget huvud och svimmar, kan vara så underhållande. Jag uppskattar även att Idefix får lite att göra för sig själv i filmen. Även om han nu tydligen heter Idé-fix enligt Jan Koldenius som gör rösten till Obelix. Och på tal om röster så är det inte många som är kvar sedan tidigare. Helt förståeligt, men det är synd att man inte kunde vara konsekventa och fortsatt att använda så många av dom som har varit med tidigare, som möjligt. Jag måste säga att dubben fungerar, men den är inte så bra om jag ska vara ärlig. Ingen av rösterna känns direkt passande. Som XC redan har tagit upp så var det en påtaglig likhet mellan Tragicomix och He-Man. Undrar om det bara var en tillfällighet, eller om man försökte sig på en rövare och få fans till He-Man att se den här filmen. Jag gillar musiken, speciellt sångnumren under filmens för och eftertexter var bra. Dom gav starka Disneyvibbar vilket inte var helt fel. Jag tror aldrig att jag har sett den här filmen tidigare, den känns lika främmande för mig som den föregående. Men jag måste säga att jag tycker om den här och ser den just nu, nog som en av dom bättre som vi har sett. Det ska bli intressant och trevligt att se hur filmerna utvecklas nu när man har tagit steget in i 1980-talet, med sikte på framtiden. Runt häromkring så börjar ju ens tecknade favoriter att dyka upp från alla håll och kanter, så vem vet; men kanske att även Asterix-filmerna från den tiden kan sälla sig till den skaran. Den här är i alla fall en starkt kandidat till det känns det som.
Posted 11 May 2014 - 21:44
Jag tyckte 12 stordåd var kul, många skämt som faktiskt fick mig att le. Jag håller med om att Gallernas hjälte klart är en toppkandidat hittills även om den inte är fullt lika rolig som den förgående.
Jag har svårt att se att det var en tillfällighet; jag misstänker att man helt enkelt hoppades man skulle komma undan med det. Och det finns ju gott om karikatyrer i Asterix generellt, ett plagiat mer eller mindre...
Posted 12 May 2014 - 00:02
Posted 12 May 2014 - 08:45
Är inte ensam om att ha sett likheten heller. Nämndes på ett he-man forum med också till och med.
Posted 12 May 2014 - 11:54
En av dom mer roligare scenerna är när den där karaktären ska klubba ner Asterix och speciellt Obelix och misslyckas, tänkt att en sådan enkel sak som att han slår påken i sitt eget huvud och svimmar, kan vara så underhållande.
Ja, den scenen är guld. Likaså när de ska vara lite "vänliga". En annan scen jag gillar är denna.
Och på tal om röster så är det inte många som är kvar sedan tidigare. Helt förståeligt, men det är synd att man inte kunde vara konsekventa och fortsatt att använda så många av dom som har varit med tidigare, som möjligt.
Kan trösta dig med att åtminstone Bert-Åke Varg återvänder i Asterix och britterna och Asterix och bautastensmällen.
Det är nog inte helt omöjligt att filmversionens Tragicomix har hämtat drag från He-Man, men serieförlagan är (såvitt jag vet) baserad på den franske skådespelaren Jean Marais (1913-1998).
Posted 12 May 2014 - 12:25
Scenen med det där med vänlighet var kul (och ännu roligare i albumet har jag för mig) tex det där med palissadväggen (som först skall upp och sedan ned) tyckte jag var kul. Speciellt som den avslutas med att Idéfix ser ut att stampa lite extra på vägen ut sedan.
Hmm. det visste inte jag... Kanske Jean Marais stod modell för He-man?
Posted 12 May 2014 - 15:41
Posted 12 May 2014 - 16:04
En av dom mer roligare scenerna är när den där karaktären ska klubba ner Asterix och speciellt Obelix och misslyckas, tänkt att en sådan enkel sak som att han slår påken i sitt eget huvud och svimmar, kan vara så underhållande.
Ja, den scenen är guld. Likaså när de ska vara lite "vänliga". En annan scen jag gillar är denna.
Den scenen är väldigt rolig. Snacka om en brokig skara som ska skrivas in och rycka ut i fält. Gillar att dom driver med olika nationaliteter utan att bli alltför elaka.
Och jag håller med er båda, scenerna där Obelix frågar om det är läge att vara vänlig är riktigt bra. I början sker det nästan handgripligen av Obelix, men mot slutet så inser dom vad som håller på att ske och liksom bara lyfter upp hakan för att få sig en dos vänlighet.
Och på tal om röster så är det inte många som är kvar sedan tidigare. Helt förståeligt, men det är synd att man inte kunde vara konsekventa och fortsatt att använda så många av dom som har varit med tidigare, som möjligt.
Kan trösta dig med att åtminstone Bert-Åke Varg återvänder i Asterix och britterna och Asterix och bautastensmällen.![]()
Tack och lov för det. Ordeningen är återställd. Tyckte dock att jag kände igen han som gjorde rösten till Asterix i den här filmen, men det måste vara från någon annan tecknad film eller tv-serie som man har sett.
Det är nog inte helt omöjligt att filmversionens Tragicomix har hämtat drag från He-Man, men serieförlagan är (såvitt jag vet) baserad på den franske skådespelaren Jean Marais (1913-1998).
Googlar man fram lite bilder så kan man faktiskt se likheten. En till sådan där detalj som är väldigt trevlig att veta om.
Hmm. det visste inte jag... Kanske Jean Marais stod modell för He-man?
Så måste det bara vara!
Edited by Garm, 12 May 2014 - 16:09.
Posted 12 May 2014 - 19:30
En utskälld film som jag finner nästan lika underhållande idag som när jag var ung.
Posted 12 May 2014 - 20:04
Posted 12 May 2014 - 20:22
Man kan förstås göra en egen tolkning, kom jag på nu: Asterix kom aldrig ut ur Dårskapens Hus. Slutet av filmen är då bara hans inbillning, och det gäller alltså även för alla andra filmer som inte utspelas före. Då blir det logiskt om det är ologiskt.
Posted 12 May 2014 - 23:38
Astérix chez les Bretons / Asterix och britterna (1986)
En helt OK film även om jag inte riktigt går igång på dess handling och dessvärre störs av hur fjantig Obelix är genom större delen av filmen. Vet inte om det sistnämnda hjälps åt av en oinspirerad röstskådespelare. Det är väl dom två saker som jag har mest emot den här filmen, annars så bjuder den på en hel del underhållning. Många scener är roliga, bland några av favoriterna är början där romarna är på skeppen och får order om att stå beredda att avfyra sina projektiler, varvid en fiskmås dyker upp och känner för att leka lite med fjädrarna på en hjälm och dess bärare börjar att veva med armarna och alla tar det som ett tecken på att avfyra allt dom har i alla tänkbara riktningar. En annan rolig scen är när Idefix blir trängd av vad jag skulle vilja kalla för "bulldogen från helvetet", hans livräddare blir en droppe vin spetsad med samma dryck som gör folk extremt starka. Snacka om att Idefix tuffar till sig och hans min är obetalbar. Bulldogen får dock revansch lite senare när han biter tre romare i ändan á la "tripp-trapp-trull"-metoden. Med det sagt så är filmen full med sådana här bra och roliga scener och det väger upp det faktum att jag blev aningens besviken på helheten när det gäller handlingen. Ser man till hur den är gjord rent visuellt så tycker jag precis som XC att den känns aningen mer livlös när det gäller bakgrunder osv, men det är fortfarande "tipp-topp" när det kommer till sådant som är i rörelse. Musiken är bra och medryckande, jag som diggar säckpipa för till och med mitt lystmäte på den punkten. Lite synd bara att man inte dubbade titelmelodin som XC påpekade. Det hade varit mer passande. Röstskådespelarna gör bra insatser, bortsett från det jag skrev tidigare om Obelix. Som sin vana trogen så gör Peter Harrysson "sjuttioelva" olika röster/karaktärer och jag tycker att det är rätt charmigt. Jag är uppvuxen med den dubb som man ofta stötte på i tecknade filmer och tv-serier och jag har lärt mig att gilla när någon får mycket att göra och en del av charmen med sådant är att det sällan låter så olikt utan att man känner igen hans karekteristiska röst i dom flesta lägen. Men jag kan förstå det som XC skriver om att det kanske inte är så bra egentligen. I övrigt så dök det upp en del andra kända röster och en del kända namn. Som t.ex. Peter Dalle som jag inte kunde urskilja i filmen, så nästa gång jag ser om den så ska jag försöka att komma ihåg att lyssna lite mer noggrant.
Edited by Garm, 12 May 2014 - 23:44.
Posted 13 May 2014 - 11:34
Posted 13 May 2014 - 11:41
Det finns nog flera olika anledningar till varför ledmotivet till Asterix och britterna inte är översatt, men jag tror att det kan vara högre makter som har bestämt att det ska vara så. Om det är någon tröst så är låten på engelska även i det franskspråkiga originalet och mig veterligen alla andra utländska dubbningar av filmen.
Annars tillhör Asterix och britterna en av mina absoluta favoritfilmer.
Nästa Asterix-film, Asterix och bautastensmällen (även känd på svenska som Asterix - Bautastensmällen) var jag inte så förtjust i när jag var liten. Jag tror det kan ha berott på att filmen överlag har en ganska "mörk" atmosfär och det är inget man direkt förknippar med Asterix. Jag hade vid det laget sett en och annan "mörk" och "dyster" animerad produktion från bl. a. Frankrike, men att se Asterix i en sådan miljö var... annorlunda. Numera har jag inga problem med att se filmen, även om den inte tillhör en av mina favoritfilmer. Däremot har jag tre favoritscener, när Troubadix sjunger låten Bautastensmällen (en låt som egentligen inte tillför ett smack till handlingen, men jag gillar den ändå), en knäpp Miraculix som använder en romare som försökskanin och slutstriden.