Jump to content

Photo

Watchmen

• Please log in to reply
520 replies to this topic

#451 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 22 April 2009 - 08:23

Jag skulle nog rekommendera att du läser serien, för även om filmen är ganska trogen förlagan, så är det mycket i serien som blivit borttaget eller ändrat, så chansen finns att du gillar den bättre. Fast om du helst vill ha action kan man nog inte påstå att det finns mer av det i serien.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#452 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 22 April 2009 - 16:29

Nej, är väl kanske en av grejerna med "Watchmen" att det inte är någon actionfylld serieberättelse trotts att den har en massa maskerade brottsbekämare. Om man förväntade sig det så blir man säkert besviken.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#453 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 April 2009 - 00:02

Det är väl ett problem för alla som inte läst serien som sedan ser en filmen och blir besviken (har hört liknande från många håll och kanter). Visst förväntar sig dem action när det handlar om maskerade brottsbekämpare? Även jag när jag såg trailern så förväntade jag mig en actionfilm ala X-Men typ. Sen läste jag serien och fick en helt annan uppfattning om Watchmen. Nu har jag fortfarande inte sett filmen kan jag ju tillägga så jag vet ju fortfarande inte om jag kommer gilla den eller inte. Men serietidningen gillade jag väldigt mycket så jag tror väl ändå på en bra film :)

Winter is Coming

#454 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 April 2009 - 12:01

Även för oss som läst serien har filmen ett "problem". Visst gläds man åt att det visuella är så likt serien, visst tycker man Rorschach är grym etc men en sak kommer man inte ifrån - vi vet handlingen, vi vet vem som är mördaren, vi vet Comedians hemlighet osv. Watchmen är fortfarande en underhållande serie som jag återkommer till, även filmen kan jag tänka mig att se på nytt. Däremot känner jag ett visst avund mot den lilla minoritet av "ickeläsare" som faktiskt uppskattade filmen precis som vi, samt att de hade överraskningen kvar för vem som var mördaren.

#455 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 23 April 2009 - 13:06

Även för oss som läst serien har filmen ett "problem". Visst gläds man åt att det visuella är så likt serien, visst tycker man Rorschach är grym etc men en sak kommer man inte ifrån - vi vet handlingen...

Det är ju samma "problem" med Sin City. Men jag antar at det är svårt att komma ifrån om man använder serierna som manus och storyboard.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#456 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 April 2009 - 13:44

Det är ju samma "problem" med Sin City. Men jag antar at det är svårt att komma ifrån om man använder serierna som manus och storyboard.

Absolut, men storyn i Sin City-filmen var lättare att ta till sig. "Bruce Willis bekämpar en ond pedofil" för att göra en riktigt enkel sammanfattning av filmen. Jag hade aldrig läst Sin City men uppskattade filmen på alla plan. Watchmen däremot kräver tyvärr att man är påläst för full förståelse, och då hamnar man därigen att man blir spoilad när man ska se filmen :P

#457 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 June 2009 - 12:54

Det jag läst på sistone är att DVD utgåvan i europa är bioversionen, och att Directors cutten inte medföljer som i vissa av Region 1 utgåvorna. Informationen på diverse siter (cdon,ginza etc) nämner dock inte vad DVDn innehåller.

Något som vet mer? är ju inte sådär jättesvårt att beställa en region-1 utgåva via amazon eller scifibokhandeln eller något men har det blivit så att filmens medelmåttiga "boxoffice intake" gjort att man i Europa gör så att man först ger ut bioversionen och om vi har tur så dyker Directors Cut varianten ut senare?

Edited by super85, 24 June 2009 - 20:02.

Batman Begins

The Dark Knight

#458 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 June 2009 - 13:08

Inte en aning. Undrar lite över det jag med. Discshop anger att dom ska ge ut 3 olika utgåvor. 1-Disc DVD, 1-Disc Blu-ray och en 3-Disc Blu-ray. Den sistnämnda är en 2-Disc version av Watchmen samt en extra disc med Tales of the Black Freighter. Frågan är om Director's Cut enbart medföljer 3-Disc utgåvan på Blu-ray här i sverige? Eller så kanske man enbart ger ut Director's Cut i samtliga utgåvor och struntar helt i att ge ut bioversionen.

Distributör här i landet är ju Paramount och dom har tyvärr aldrig haft en ordentlig hemsida där man kan få mer information om utgåvor och liknande frågor. Antar att det bara är att vänta och se vad dom olika försäljningsställena anger när mer uppgifter om utgåvorna blir kända.

EDIT:

Jag hittade följande info som någon postat i tråden jag skapade på dvdforum.nu

Paramount Paramount Home Entertainment has announced the release of 'Watchmen' on Blu-ray in the United Kingdom on July 27. Unlike the US edition from Warner –which will only feature the 186-minute director's cut of the movie-, the UK version will only include the 162-minute theatrical cut. Bonus materials also will be different. The release will consist of two BDs plus one DVD with a digital copy.

As Paramount handles the European home video release of this title, it is likely that the releases in other countries will be similar.

Edited by Cartman, 24 June 2009 - 13:11.

#459 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 June 2009 - 15:43

Hurm...tack för infot.Misstänkte att det skulle bli något åt det här hållet. Får avvakta och se om de har planer på att ge en Svensk Directors Cut utgåva. Har ju sett "theatrical cut" 5 gånger på bio redan.

Edited by super85, 24 June 2009 - 15:44.

Batman Begins

The Dark Knight

#460 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 June 2009 - 16:57

-Ja, det är nog bara att avvakta som gäller. Hoppas inte det är så att vi här i sverige bara får bioversionen av filmen. Själv har jag inga problem att köpa den amerikanska utgåvan för att få "allt", men det är ju synd om dom som inte vill/kan göra samma sak, dom blir ju mer eller mindre tvingade till en viss version av filmen. Men som sagt, med lite tur hittar båda versionerna av filmen ut för hemmamarknaden även här.

#461 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 June 2009 - 20:06

Japp. Tror nog att det är "double dip" som de kör med här för att tjäna mer pengar. Att man först ger ut den här utgåvan, och sen senare dyker även Directors Cut upp.
Batman Begins

The Dark Knight

#462 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 June 2009 - 13:25

Man får ju hoppas på det. Vore ju en konstig idé annars, att bara släppa en version av filmen i europa.

Mr. Beaks från AICN har fått en smygtitt på den förlängda versionen och utgåvan.

#463 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 July 2009 - 20:00

New Watchmen Director's Cut Deleted Scene - SuperheroFlix.com

We have just been provided with a brand new deleted scene from the upcoming DVD Watchmen Director's Cut, which hits the shelves on DVD and Blu-ray on July 21.

Spoiler

Special Features: (Two-disc and Blu-ray only)

- Watchmen: Director's Cut
- The Phenomenon: The Comic that Changed Comics
- Watchmen: Video Journals (over 30 min)
- Music Video: My Chemical Romance Desolation Row
- Digital Copy - Theatrical Version
- Warner Bros. Maximum Movie Mode (Blu-ray only)
- Watchmen: Focus Points (over 30 minutes) (Blu-ray only)
- BD Live (Blu-ray only)
- Real Super Heroes, Real Vigilantes (Blu-ray only)
- Mechanics: Technologies of a Fantastic World (Blu-ray only)

Edited by Georgia, 14 July 2009 - 17:31.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#464 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 August 2009 - 15:13

WBs Bluray filmer är ju regionsfria så tänkte bara posta att Discshop har lagt preliminära datum på import versionen av Watchmen som innehåller Snyders Directors Cut

http://www.discshop....te=bluray&&ref=

2009-08-28

Och även Watchmen:The Complete Motion Comic på Region-2 DVD har fått ett preliminärt datum,2009-08-21

http://www.discshop....te=movies&&ref=

Är själv intresserad om vi i Europa får 5-discs "Ultimate" boxen med den längsta versionen av filmen (med Black Freighter och allt) också, amerikanerna får ju den lagom till jul.

Edited by super85, 19 August 2009 - 18:22.

Batman Begins

The Dark Knight

#465 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 August 2009 - 17:38

Annars fick jag tag på Director's Cut via brittiska Amazon. Var inte så himla dyrt, tyckte jag. I alla fall inte om man ska jämföra med Disclord, som har rätt höga priser på många filmer + fraktavgift. Annars kanske CDWow! får in den, de har rätt hyfsade priser och ingen fraktavgift heller.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#466 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 August 2009 - 20:46

Såg den i helgen på DVD och tyckte den var riktigt bra, snyggt filmat och många bra skådespelare. Är nog så illa tvungen att beställa lite fler versioner av denna film nu ju :P

Det roliga är att jag nu kommer ihåg att jag faktiskt har seriealbumet någonstans i mina gömmor (måste absolut leta fram den!) och läste den när jag var liten och tyckte den var riktigt cool (minns bara det :mellow: )

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#467 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 September 2009 - 12:30

Nu kommer det en till utgåva.

DVD Active

Watchmen: The Utlimate Cut (US - DVD R1 | BD)

Title: Watchmen: The Utlimate Cut
Starring: Patrick Wilson
Released: 3rd November 2009

Further Details:
Warner has announced 5-disc DVD ($43.87) and 4-disc Blu-ray ($59.99) releases of Watchmen: The Utlimate Cut for the 3rd November. As well as the "Ultimate Cut" of the film which integrates the animated Tales of The Black Freighter, each release will include 2 all-new audio commentaries with director Zack Snyder and illustrator Dave Gibbons, over 3 hours of special features ("The Phenomenon: The Comic that Changed Comics", "Real Super Heroes, Real Vigilantes", "Mechanics: Technologies of a Fantastic World", "Watchmen: Video Journals", "My Chemical Romance Desolation Row", "Under The Hood", "Story Within A Story: The Books of Watchmen"), a digital copy of the theatrical version, and Watchmen: The Complete Motion Comics.

Posted Image Posted Image

#468 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 September 2009 - 13:00

Nu kommer det en till utgåva.

DVD Active

Watchmen: The Utlimate Cut (US - DVD R1 | BD)

Title: Watchmen: The Utlimate Cut
Starring: Patrick Wilson
Released: 3rd November 2009

Further Details:
Warner has announced 5-disc DVD ($43.87) and 4-disc Blu-ray ($59.99) releases of Watchmen: The Utlimate Cut for the 3rd November. As well as the "Ultimate Cut" of the film which integrates the animated Tales of The Black Freighter, each release will include 2 all-new audio commentaries with director Zack Snyder and illustrator Dave Gibbons, over 3 hours of special features ("The Phenomenon: The Comic that Changed Comics", "Real Super Heroes, Real Vigilantes", "Mechanics: Technologies of a Fantastic World", "Watchmen: Video Journals", "My Chemical Romance Desolation Row", "Under The Hood", "Story Within A Story: The Books of Watchmen"), a digital copy of the theatrical version, and Watchmen: The Complete Motion Comics.

Posted Image Posted Image

Vill ha!!! :)

#469 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 September 2009 - 20:45

Vill också ha!!! :D

Winter is Coming

#470 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 September 2009 - 16:30

Bra utgåva precis som utlovats av Snyder. Även om han själv sagt att hans favoritversion är Directors Cut.
Batman Begins

The Dark Knight

#471 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 October 2009 - 14:26

Har än så länge inte köpt någon version, däremot tänkte jag skulle titta på någon streamad version i helgen. Upptäckte att längden skilde dessa åt rejält, vissa var 1 h 23 min, 1 h 50 och den längsta var 2 h 42 minuter.

Är den längre möjligen directors cut-versionen? Har inget minne att bioversionen var så lång, eller var det jag som gillade filmen och struntade i att den var lång.

#472 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 October 2009 - 14:33

Jag har också väntat. Ska köpa "The Ultimate Cut". Får se om den släpps i en svensk utgåva. Känns inte så troligt faktiskt. Men då köper jag R1-utgåvan istället.

IMDb säger följande om speltider:

Runtime: 162 min (theatrical cut) | 186 min (director's cut) | 215 min (ultimate cut)

#473 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 October 2009 - 12:25

Något längre recension på min blogg.

Då har man äntligen sett filmatiseringen av Alan Moore och Dave Gibbons fantastiska serie; Watchmen. Själv ser jag den dock mer som en grafisk novell än en renodlad serietidning/album. Om ni inte redan har läst Watchmen så rekommenderar jag att göra det då det enligt mig är bland det bästa du kan läsa inom genren. Den finns numera utgiven i en svensk översättning men går även att köpa billigt på originalspråk.

Handlingen i filmen är väldigt komplex och inte lätt att förklara för den oinvigde. Ska man gå på djupet så riskerar man att avslöja för mycket av handlingen och det är bättre att man vet så lite som möjligt innan man ser filmen om det nu är så att man inte har läst Watchmen tidigare. Tycker man att någonting är oklart efter att man har sett filmen så är ju det ett utmärkt tillfälle till att införskaffa sig Watchmen och läsa den.

Filmen har varit påtänk så långt tillbaka som till på mitten av 1980-talet men har av olika anledningar inte blivit av förrens nu. Alan Moore har varit väldigt kritisk till att filmatisera Watchmen och har tydligt markerat att han inte vill ha något med filmatiseringen att göra. Samma sak gjorde han då en av hans andra (V för Vendetta) serier filmatiserades.

På sätt och viss kan jag förstå honom och jag tycker att det är fint av regissörer samt högt uppsatta personer inom filmindustrin respekterar detta och har sett till att han namn inte nämns på posters, i för och eftertexter och så vidare.

Själv är jag lite kluven till filmen. Den är bra, det råder det ingen tvekan om. Men efter att nu ha sett filmen känns det lite som att det lika gärna kunde gjort detsamma. Den ger mig inget nytt som jag inte kan läsa mig till istället. Jag hade hoppats på att regissören Zack Snyder skulle ge filmen en egen "touch" men istället blir det en "bildruta för bildruta"-filmatisering, vilket väl är ambitiöst och beundransvärt. Men vad finns det då för mening med att se filmen om man redan har läst Watchmen? Förvisso så har manusförfattarna ändrat om lite här och var i handlingen från den grafiska novellen till den färdiga filmen men ingen av förändringarna resulterar i att filmen blir bättre och mer unik. Snarare blir jag bara irriterad över att man har ändrat om delar av slutet. Jag kan förstå att man kanske gjorde det för att dom tyckte att det passade bättre när man ska arbeta med rörliga bilder men slutresultatet blir inte speciellt bra och det man erbjuds när man läser Watchmen är så mycket bättre i min mening.

Valet av skådespelare är bra men utförandet är det lite sämre med. Vårat svenskhopp i Malin Åkerman som Laurie "Silk Spectre II" Jupiter kommer av sig riktigt ordentligt och är en av filmens svagare insatser. Jag tycker hon har riktigt svårt att ge liv åt sin karaktär och man undrar ju lite vad det var som castingpersonalen såg i henne som gjorde att hon fick rollen till sist.

Samma sak gäller för min stora favorit i den grafiska novellen; Adrian "Ozymandias" Veidt som spelas av skådespelaren Matthew Goode, en skådespelare som jag inte hört talas om innan han fick denna roll. Men jag tycker det är bra att man vågade satsa på lite mer okända namn när dom letade efter skådespelare. Tyvärr så får Matthew inte till det riktigt med sin karaktär, utan det känns stundtals platt och konstlat. Sedan ska man även ge manusförfattarna en liten spark i baken för att dom har lyckats med konststycket att skala av karaktären och gjort den mycket mer ointressant och ytlig i arbetet med att göra manus av den grafiska novellen.

Övriga roller blandar friskt med positiva insatser, liksom mer negativa sådana. Det bästa exemplet på hur bra det verkligen kan bli när man träffar mitt i prick är väl fallet med Jackie Earle Haley som karaktären Walter "Rorschach" Kovacs. Det som gäller överlag för min del är att man lyckas hyffsat men att jag antingen hade för höga förväntningar alternativt att det kanske hade blivit bättre med ett starkare manus/bättre skådespelare.

Det jag tycker att Zack har lyckats bra med är den visuella stilen på filmen. Det känns som att han och hans medarbetare har gjort en ordentlig "research" för man har fått till den rätta tidsandan. Man har även lyckats bra med scenografi och att överlag skapa en så trovärdig miljö som möjligt och jag tycker att den gör den grafiska novellen rättvisa.

Filmen har även riktigt bra och tidsenlig musik. Just den instrumentella filmmusiken av Tyler Bates är kanske något ojämn men jag gillar all "vanlig" musik som man har valt ut till soundtracket.

Det ska bli intressant att se om filmen växer med tiden eller hur/om den utvecklas. Om jag får välja mellan att se filmen eller att läsa Watchmen så gör jag det sistnämnda alla dagar i veckan. Med det sagt så är filmen inte dålig, det är bara det att den inte heller är så bra som jag hade hoppats på. Om det sedan är för att jag hade för höga förväntningar eller om man helt enkelt inte gjorde ett tillräckligt bra jobb, låter jag vara osagt. Jag kommer att fortsätta läsa om Watchmen några gånger om året och jag kommer även se om filmen när det blir läge för det.

Med lite tur så lockar filmen flera med att läsa Watchmen och upptäcka att den är mycket bättre och mer innehållsrik än vad filmen är, samt det faktum att i det här fallet så är förlagan bättre än filmatiseringen.

Så se gärna Watchmen och ta del av något utöver dom vanliga serierna/grafiska novellerna som man blir matad med. Men framförallt, läs Watchmen och njut. I fulla drag.

#474 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 October 2009 - 21:29

Intressant recension där Cartman.Bra grejer där.

Några poänger bara.

Handlingen i filmen är väldigt komplex och inte lätt att förklara för den oinvigde

En film som utspelar sig i mitten av 80 under kalla kriget,mågon mördar gamla maskerade hjältar och karaktären Rorschach tar sig an att lösa mysteriet.Samtidigt som Rorschach kommer närmre och närmre sanningen får vi även stifta bekantskap med en mängd olika hjältar via flashbacks.

Tycker inte att handlingen i vare sig boken eller filmen är speciellt komplex, iaf inte det som man ska förklara som handling. Det är mest allt det andra djupa och små detaljerna som gör det så bra. Handlingen är ju "bara" en "Who dunnit" med Superhjältar.

Själv är jag lite kluven till filmen. Den är bra, det råder det ingen tvekan om. Men efter att nu ha sett filmen känns det lite som att det lika gärna kunde gjort detsamma. Den ger mig inget nytt som jag inte kan läsa mig till istället. Jag hade hoppats på att regissören Zack Snyder skulle ge filmen en egen "touch" men istället blir det en "bildruta för bildruta"-filmatisering, vilket väl är ambitiöst och beundransvärt. Men vad finns det då för mening med att se filmen om man redan har läst Watchmen? Förvisso så har manusförfattarna ändrat om lite här och var i handlingen från den grafiska novellen till den färdiga filmen men ingen av förändringarna resulterar i att filmen blir bättre och mer unik. Snarare blir jag bara irriterad över att man har ändrat om delar av slutet. Jag kan förstå att man kanske gjorde det för att dom tyckte att det passade bättre när man ska arbeta med rörliga bilder men slutresultatet blir inte speciellt bra och det man erbjuds när man läser Watchmen är så mycket bättre i min mening.

Zack Snyders touch syns ju i nästan varje ruta med hans slow-mo etc, och nästan varje ruta, även om klart och tydligt inspirerat från Gibbons så syns det ju at det är en film som han gjort.Likaså ibland "gore våldet",inte för att jag diggar det våldet precis men det är verkligen Snyders touch där.Åtminstone om man sett de två tidigare långfilmer han regisserat. Vad finns det för mening att se filmen om man redan läst Watchmen? fråga de som ser Harry Potter, Sagan om Ringen etc, det är väl en evig fråga det där. Jag själv tycker att man ska vara så trogen som möjligt originalet, annars är det inte värt att egentligen göra en adaptation. Går det liksom ihop när du inte gillar att det är ruta för ruta, sen när Snyder ändrar grejer som slutet så blir du irriterad. Kom igen nu,det finns ingen vits att se filmen om man inte lägger en egen touch på det! ;). Förstår att du är kluven dock. Gillar inte allt i filmen själv.

Det jag gillar är att jag får se "bakis versionen"(jag väljer filmen båda lördag och söndag :) ) av Watchmen gjort tekniskt fulländat, att man får se majoriteten av de scener man läst en J*vla massa gånger men nu i "filmform" med coola låtval och duktiga skådisar.Som ett fan av boken tycker jag att det är ett skönt komplement till boken.

Vårat svenskhopp i Malin Åkerman som Laurie "Silk Spectre II" Jupiter kommer av sig riktigt ordentligt och är en av filmens svagare insatser. Jag tycker hon har riktigt svårt att ge liv åt sin karaktär och man undrar ju lite vad det var som castingpersonalen såg i henne som gjorde att hon fick rollen till sist.

Jag tycker att Åkerman har bra kemi med Wilson och att hon är sympatisk. Jag gillar filmens version av Laurie betydligt mer än bokens. Hon är mer sympatisk här, och speciellt i directors cutten har hon några coola scener där man verkligen får se en kvinnlig seriekaraktär sparka lika röv för omväxlingens skull istället för att bara vara nånting snyggt i bakgrunden.

Det som gäller överlag för min del är att man lyckas hyffsat men att jag antingen hade för höga förväntningar alternativt att det kanske hade blivit bättre med ett starkare manus/bättre skådespelare.

Om vi bortser från "NO SQUID!!!" kan du nämna några grejer från boken som manusförfattarna och Snyder inte fick med, som du skulle kunna tycka var realistiska att få in i bioversionen som var typ 2.40 lång, alternativt då om man skulle kunan få in något mer i den lite längre dircutten?
Batman Begins

The Dark Knight

#475 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 October 2009 - 13:00

Intressant recension där Cartman.Bra grejer där.

Tack. Blev rätt nöjd med den själv.

Några poänger bara.

Shoot! :D

Handlingen i filmen är väldigt komplex och inte lätt att förklara för den oinvigde

En film som utspelar sig i mitten av 80 under kalla kriget,mågon mördar gamla maskerade hjältar och karaktären Rorschach tar sig an att lösa mysteriet.Samtidigt som Rorschach kommer närmre och närmre sanningen får vi även stifta bekantskap med en mängd olika hjältar via flashbacks.

Tycker inte att handlingen i vare sig boken eller filmen är speciellt komplex, iaf inte det som man ska förklara som handling. Det är mest allt det andra djupa och små detaljerna som gör det så bra. Handlingen är ju "bara" en "Who dunnit" med Superhjältar.

Okej. Komplex kanske inte var rätt ord. Jag tycker att handlingen är djup och svår att beskriva utan att gå in på detaljer som riskerar att spoila någon. Men det är nog bara jag. Din beskrivning är ju bra och talande. :)

Zack Snyders touch syns ju i nästan varje ruta med hans slow-mo etc, och nästan varje ruta, även om klart och tydligt inspirerat från Gibbons så syns det ju at det är en film som han gjort.Likaså ibland "gore våldet",inte för att jag diggar det våldet precis men det är verkligen Snyders touch där.Åtminstone om man sett de två tidigare långfilmer han regisserat. Vad finns det för mening att se filmen om man redan läst Watchmen? fråga de som ser Harry Potter, Sagan om Ringen etc, det är väl en evig fråga det där. Jag själv tycker att man ska vara så trogen som möjligt originalet, annars är det inte värt att egentligen göra en adaptation. Går det liksom ihop när du inte gillar att det är ruta för ruta, sen när Snyder ändrar grejer som slutet så blir du irriterad. Kom igen nu,det finns ingen vits att se filmen om man inte lägger en egen touch på det! ;) . Förstår att du är kluven dock. Gillar inte allt i filmen själv.

Du har en klar poäng när du beskriver vad det finns för mening med att se filmen om man redan läst boken. Kanske en reaktion som är vanlig att man får efter att ha sett en film och sedan ger sig på att skriva ner vad man tyckte om den innan man låtit den sjuka in. Det här är ju en bit som kanske blir bättre med tiden då jag får se om filmen samt även se dom övriga versionerna.

Problemet här kanske är att jag inte tycker att Znyders touch är speciellt unik. Jag har sett både 300 och Dawn of the Dead remaken men tycker det känns som vilka filmer som helst. Blev nog lite tagen av dom första bilderna som läckte ut från inspelningen och gjorde att jag bildade mig en för tidig uppfattning av hur filmens skulle se ut och vara och som sedan inte överensstämde med hur filmen var.

När det gäller dom våldsamma scenerna är jag faktiskt positivt överraskad. Av det jag hade läst om filmen innan började jag verkligen undra om Znyder inte hade överdrivit den biten lite väl mycket. Visst, det finns ju vissa scener där han har lagt till mer våld än vad jag upplevde att samma scen hade i boken. Men överlag tycker jag att våldet och blodet var på en okej nivå. Hade förväntat mig att det skulle vara ännu mer överdrivet och påtagligt.

Det jag gillar är att jag får se "bakis versionen"(jag väljer filmen båda lördag och söndag :) ) av Watchmen gjort tekniskt fulländat, att man får se majoriteten av de scener man läst en J*vla massa gånger men nu i "filmform" med coola låtval och duktiga skådisar.Som ett fan av boken tycker jag att det är ett skönt komplement till boken.

Det kan jag hålla med dig om. Den känns som ett bra komplement till boken.

Vårat svenskhopp i Malin Åkerman som Laurie "Silk Spectre II" Jupiter kommer av sig riktigt ordentligt och är en av filmens svagare insatser. Jag tycker hon har riktigt svårt att ge liv åt sin karaktär och man undrar ju lite vad det var som castingpersonalen såg i henne som gjorde att hon fick rollen till sist.

Jag tycker att Åkerman har bra kemi med Wilson och att hon är sympatisk. Jag gillar filmens version av Laurie betydligt mer än bokens. Hon är mer sympatisk här, och speciellt i directors cutten har hon några coola scener där man verkligen får se en kvinnlig seriekaraktär sparka lika röv för omväxlingens skull istället för att bara vara nånting snyggt i bakgrunden.

Okej. Det ska bli intressant att se om en annan version av filmen kanske ger mig en annan syn på hennes karaktär och kanske även av dom andra som jag tyckte var lite bleka.

Det som gäller överlag för min del är att man lyckas hyffsat men att jag antingen hade för höga förväntningar alternativt att det kanske hade blivit bättre med ett starkare manus/bättre skådespelare.

Om vi bortser från "NO SQUID!!!" kan du nämna några grejer från boken som manusförfattarna och Snyder inte fick med, som du skulle kunna tycka var realistiska att få in i bioversionen som var typ 2.40 lång, alternativt då om man skulle kunan få in något mer i den lite längre dircutten?

Svårt att säga så här på rak arm. Men några saker är bland annat följande.

Mer av Osymandias bakgrund. Passagen där han i boken berättar om att han låtit sig inspirerats av Alexander den store mfl och resterande av bakgrunden som mer eller mindre har format honom och gjort honom till den han är. Det nämns förvisso i filmen men bara i förbifarten och utan att lägga någon större vikt vid det. Kanske bara är nörden i mig som ville ha med det i filmen.

Jag trodde inte att jag skulle sakna "Tales of the Black Freighter" men det gjorde jag faktiskt. Dock är jag mer skeptisk nu efter att ha sett filmen, om det inslaget verkligen gör sig rätt invävd i filmen.

Överhuvudtaget ska det bli intressant att se "Director's Cut" och/eller "The Ultimate Cut" framöver och se om inte vissa scener/bitar av handlingen/karaktärer kommer mer till sin rätt.