Jump to content

Photo

Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?

• Please log in to reply
592 replies to this topic

#451 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 March 2011 - 13:51

Läser Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Fantastiskt bra och roligt skriven berättelse som definitivt kan rekommenderas till alla som gillar Neil Gaimans böcker.

Susanna Clarke och Neil Gaiman

Den boken är smått fantastisk. :) Det tog ett tag innan jag kom in i den, men den överträffade alla mina förväntningar och mer därtill. Mycket välskriven, spännande & rolig handling och minnesvärda karaktärer. Jag har även hennes The Ladies of Grace Adieu and Other Stories liggandes hemma men det har inte blivit av att jag har läst den än.

Edited by Piranhaconda, 24 March 2011 - 13:52.

#452 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 24 March 2011 - 21:34

Jag hade faktiskt inte hört talas om Susanna Clarke tills för några dagar sedan och jag hade nästan givit upp hoppet om att hitta en bra fantasy-bok att läsa fram tills publiceringen av A Dance with Dragons. Man vet aldrig vad man kanske går miste om av ren okunskap.
ಠ_ಠ

#453 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 March 2011 - 14:57

Jag köpte den hos SF-Bokhandeln i Sthlm då den precis hade kommit ut. Det var ett riktigt buzz kring boken och sådant brukar jag inte låta mig svepas med i. Men när jag stod och bläddrade lite i boken så var det något som väckte mitt intresse till det grad att jag chansade och köpte den. Något som jag inte ångrar. Annars hade nog även jag upptäckt den först långt senare.

Men bättre sent än aldrig som man säger och det är riktigt kul att du också har upptäckt boken och även tycker om den riktigt mycket. :)

Jag ser även att boken har en egen tråd här på forumet om du vill läsa vad andra tycker om den.

Edited by Piranhaconda, 25 March 2011 - 15:02.

#454 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 March 2011 - 22:40

Jag ska in till SF-bokhandeln i morgon och köpa mig Wise Man's Fear + lite till. Tack för tipset!

Edited by Fiskrens, 25 March 2011 - 23:22.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#455 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 March 2011 - 14:29

Var den första boken bra? Du kanske rent av har skrivit ner dina tankar och funderingar kring den läsupplevelsen? :) Jag är lite nyfiken på att prova The Name of the Wind men jag har inte gjort något inköp än.

#456 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 March 2011 - 18:01

Har för mig att jag skrev några korta rader nånstans här ovanför, men hur som helst: det ska du absolut göra för det är bland det bättre jag haft i läsupplevelse de senare åren. Det är sällan jag stött på en så mogen debutbok, sög tag i mig direkt och höll taget. Historien känns igen, men är tillräckligt väl framförd för att inte kännas klyschig. Möjligen var det några partier som kunde upplevas lite sega.

Började f.ö. direkt på uppföljaren, och den tog tag i mig på samma sätt. 912 sidor kvar... ;)

Mina övriga inköp blev:
Revelation Space av Alastair Reynolds
Odd och Frostjättarna av Neil Gaiman
Absolute Sandman vol. IV av samme man

Så nu har jag att läsa ett tag framöver :)

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#457 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 26 March 2011 - 22:33

Jag har faktiskt haft The Name of the Wind sittande i hyllan en längre tid men inte kommit mig för att läsa den ännu. Jag är så misstänksam när det gäller fantasy och mer beredd att kritisera än när jag läser science fiction. Ska prova när jag läst klart Jonathan Strange & Mr Norrell.
ಠ_ಠ

#458 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 27 March 2011 - 09:55

Okej, kanske ska moderera mig lite: bland det bättre jag haft i fantasy-läsupplevelse de senare åren ;). Å andra sidan är jag nog snarare tvärtom mot dig när det gäller SciFi<->Fantasy (mer skeptisk till det förra, som ofta "blir liggande"). Å andra sidan igen anser jag mig rätt kräsen även när det gäller fantasy.

#459 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 March 2011 - 13:13

Tack för tipset om The Name of the Wind . Jag får försöka att ta den efter böckerna som jag håller på med nu. Ibland kan man behöva en spark där bak för att komma igång med något och det du skriver låter mycket lovande.

Trevliga inköp. Absolute Sandman må vara dyra men med tanke på vad man får för pengarna och hur fint dom platsar i ens bokhylla så känns det högst motiverat att införskaffa sig dom. :)

Revelation Space har jag också, men som så mycket annat så blir en del saker liggandes lite längre än andra.

Hoppas att du kommer att tycka om Odd och Frostjättarna.

#460 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 02 April 2011 - 20:30

Precursor av C.J. Cherryh. Efter att jag blev klar med Jonathan Strange och Mr Norrell (som för övrigt var bra från början till slut) så har jag återupptagit att läsa om Cherryhs Foreigner serie.
ಠ_ಠ

#461 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 06 April 2011 - 14:13

Memory av Lois McMaster Bujold en av böckerna i The Vorkosigan Saga :)

#462 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 08 April 2011 - 21:22

Memory av Lois McMaster Bujold en av böckerna i The Vorkosigan Saga :)

Jag försökte läsa Warrior's Apprentice för några år sedan men kunde inte komma in i den. :-( Jag vill minnas att jag tyckte att handlingen var lite långsökt. Huvudpersonen (Miles?) skulle tydligen föreställa något slags militärt geni men det framgick aldrig varför så var fallet. Eftersom jag hade fått tipset att just den boken var den bästa att börja med så brydde jag mig aldrig om att läsa någon annan. Hoppas att Memory är bättre?
ಠ_ಠ

#463 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 18 April 2011 - 00:58

Läser nu The Pride of Chanur av C.J. Cherryh. Old school Sci-Fi. Första gången jag läser en bok som har ett eget soundtrack: The Pride of Chanur (Leslie Fish) :P
ಠ_ಠ

#464 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 06 May 2011 - 19:12

Läser Songs of the Dying Earth. Den döende jorden är en fantastisk skapelse och det kul att få ta del av olika författares vision av den och läsa om hur de själva påverkats av Jack Vances berättelser.
ಠ_ಠ

#465 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 18 May 2011 - 21:42

Läser Serpent's Reach av C.J. Cherryh. Mycket underhållande so far.
ಠ_ಠ

#466 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 May 2011 - 16:20

Jag har nyligen börjat läsa The Graveyard Book av Neil Gaiman.

#467 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 May 2011 - 16:24

Så trevligt. Jag gillar den boken riktigt mycket. En av Neils bättre sett till hans senaste böcker som riktar sig till yngre läsare eller för oss som aldrig låter målgrupper vara ett hinder för vad man vill läsa.

Läser du den översatt eller i original? Själv läste jag den i original men har den även översatt och ska ge den versionen en chans någon gång. :)

#468 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 24 May 2011 - 18:54

Har börjat på Revelation Space av Alastair Reynolds. Men jag har svårt att få fart på den, känns för konstruerad och styltig just nu och allt är så Noir att man knappt ser nånting. Och han är inte direkt något ess på karaktärsskildringar, de är rätt klyschiga än så länge.

#469 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 May 2011 - 10:49

Så trevligt. Jag gillar den boken riktigt mycket. En av Neils bättre sett till hans senaste böcker som riktar sig till yngre läsare eller för oss som aldrig låter målgrupper vara ett hinder för vad man vill läsa.

Läser du den översatt eller i original? Själv läste jag den i original men har den även översatt och ska ge den versionen en chans någon gång. :)

Jag läser den på engelska.

#470 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 26 May 2011 - 15:52

Jag tycker också att The Graveyard Book är en trevlig bok, fast jag tyckte nog att slutet var lite antiklimatiskt av någon anledning. Just nu läser jag The Passage av Justin Cronin som började rätt bra men nu håller den på och spårar ur totalt. <_< Stephen King har blivit lite väl generös när det gäller att lovorda andra författare (Kanske för att han själv har förlorat gnistan lite och och därför har lättare att förlåta andras misstag?) Hursomhelst så verkar Cronin vara en jäkligt överskattad och hypad författare.
ಠ_ಠ

#471 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2011 - 16:03

Jag har varken hört talas om The Passage eller Justin Cronin. :blink:

En sökning senare och jag har fått lite mer kött på benen. Den verkar ju intressant om inte annat. Vad är det som du inte tycker är bra?

Jag kan delvis hålla med om det du skriver om Stephen King. Han är ojämn dessa dagar. Hans tips brukar jag ha svårt för. Senast jag gav mig på ett sådant var när han lovordade The Ruins av Scott Smith och den gillade jag inte alls.

#472 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 26 May 2011 - 16:21

Första delen som utspelar sig i "nutid" (fast år 2022) är hyfsat bra. Bra flyt i handlingen, intressanta karaktärer och allt det där (även om det ibland är lite osammanhängande). Problemen infinner sig när bokens handling plötsligt hoppar hundra år framåt i tiden och övergår från att vara "skräck" till en "efter katastrofen"-skildring. Cronin klarar inte av att göra den delen av boken trovärdig och ännu värre är det faktum att karaktärerna man brydde sig om i den första delen av boken är puts väck och nu ska man plötsligt orka bry sig om vad som händer med en massa nya (och väldigt ointressanta) karaktärer. Håller annars med om att The Ruins var rätt dålig. Har funderat på att hyra filmen några gånger (bara för att plåga mig själv lite) men det har aldrig blivit av.

Edited by stoffe, 26 May 2011 - 16:22.

ಠ_ಠ

#473 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2011 - 17:05

Filmen The Ruins kan du lika gärna låta bli att se. Trust me, it blows.

Lite synd att The Passage inte är bra. Upplägget känns tilltalande och oftast har jag inga problem med tidshopp i handlingen. Men det låter bra udda att helt släppa taget om dom karaktärer som man precis har läst om och sedan introducera helt nya. Att sedan inte författaren klarar av att leverera är ju ytterst beklagligt. Det är inte så att författaren har planerat att hoppa tillbaka till tidigare händelser och karaktärer vid något tillfälle?

#474 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 26 May 2011 - 21:18

Mycket möjligt att han gör något sådant framåt slutet men frågan är om jag orkar bry mig vid det laget.
ಠ_ಠ

#475 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 28 May 2011 - 09:33

Hmm och här tyckte jag att The Passage var bra :)

Själv läser jag Cyteen av C.J. Cherryh och även om jag bara börjat så verkar den riktigt lovande.