Skäms människor! Endast ett inlägg har producerats då jag varit borta. tongue.gif
Jag har haft fullt upp i "mitt" ämne..
http://www.scifinytt...h...ic=5083&hl=
Posted 05 August 2006 - 18:20
Skäms människor! Endast ett inlägg har producerats då jag varit borta. tongue.gif
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 August 2006 - 18:29
Jag har ju inte haft någon och diskutera med här.Skäms människor! Endast ett inlägg har producerats då jag varit borta.
Adrienne lyckas också hålla isär Livia och Eve - man kan urskilja skillnaderna mellan de två karaktärerna.Jo, jag håller helt med om det. Utmärkt casting. Som du skriver så är det bra sammansmältning mellan evil Xena och Callisto.Det finns faktiskt en viss fysisk likhet mellan Hudson Leick och Adrienne Wilkingson dessutom.
You say tomato...Jag tror inte det störde honom så mycket. Snarare tror jag att det störde honom mer att han begravde Xena levande.Att Ares är som han är visste vi ju - et måste retat gallfeber på honom när an insåg att "Eve" funnits under hans nästa hela tiden.
![]()
Livia har förresten existerat i verkligheten också - men det är väl bara naturligt. Man tycks formligen älskat att massakera historien och kända mytologier i serien - en av de så egenheterna som den har som gör den så bra.Och förr i tiden tog sig ju män sig yngre kvinnor.... Eller vänta, det sker väl nu ocksåRoms kejsare har väl också (historiskt sett) sina ... kvaliteter... Undrar vad man hade i tanken när man gjorde Augustus förälskad i Eve/Livia ... lite perverst finner jag det... Och historier om dessa kejsarens levenden har man ju hört.
![]()
Jag tycker dock det passar in väl i avsnittet, även om jag också tänkte det var lite perverst. Trodde snarare hon skulle bli som en "dotter" för honom, än älskare. Så min första reaktion var "incest"![]()
Det har du nog rätt i.Sedan får det faktiskt tillskrivas ytterligare en sak - serien tar sig inte själv på fullt allvar heller. Den kan driva med sig själv, flippa ut rejält och så vidare. Everything goes liksom. Det finns en medvetenhet som gör det förlåtligt med snedsteg. Det ger större frihet. Problemet om man inte tar det i beräkningarna är det lätt att göra det misstaget som jag gjorde först (jag föredrar i regel serier som tar sig på extremt stort allvarDu börjar hitta det som jag och FX (tillsammans med många andra) hittat - de där små detaljerna som förlåter det halvtaskiga ljudet och specialeffekterna.
Många av avsnittet är verkligen bra historier, de berättas bara inte lika snyggt som en del andra serier med bättre budget.
).

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 05 August 2006 - 19:23
Jag har haft fullt upp i "mitt" ämne..
Jag har ju inte haft någon och diskutera med här.
*sneglar menande åt FX håll* Så jag försökte åstadkomma något produktivt i Peak-tråden istället. (Missa inte min uttömmande recension av 'Warrior Princess' föressten.
Adrienne lyckas också hålla isär Livia och Eve - man kan urskilja skillnaderna mellan de två karaktärerna.
Livia har förresten existerat i verkligheten också - men det är väl bara naturligt. Man tycks formligen älskat att massakera historien och kända mytologier i serien - en av de så egenheterna som den har som gör den så bra.
Posted 05 August 2006 - 20:34
Det hjälper ju visst - med sina två aktiva trådar så är ju Xena bland det hetare så här i sommarvärmen här på forumet.Det hjälper ju inte att skapa en total Xena-dominans här på forumet!Jag har haft fullt upp i "mitt" ämne..
Ja, FX var har du varit någonstans? Du har haft en hel vecka på dig sedan du kom hem. Jag kom hem förr mindre än fem timmar sedan och här sitter jag och skriverJag har ju inte haft någon och diskutera med här.
*sneglar menande åt FX håll* Så jag försökte åstadkomma något produktivt i Peak-tråden istället. (Missa inte min uttömmande recension av 'Warrior Princess' föressten.
(Jo, jag vet varför du inte skrivit :hugs: )
Ah... Finns det Xena där? Hmm...
*får onda idéer och springer till Peak*
I överlag tycker jag att mn har lyckats hitta måga skådespelare som varit väldigt talangfulla - om än mindre kända. Det är kul.Jo, jag kan tänka mig att det lätt kunnat bli ett väldigt svårt steg att göra - men jag håller med även här (ja, jag har sett lite till - recensioner kommer).Adrienne lyckas också hålla isär Livia och Eve - man kan urskilja skillnaderna mellan de två karaktärerna.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 05 August 2006 - 23:21
Posted 06 August 2006 - 07:57
EVE
Nej, det blir nog ingen mer Joxer alls... Dödsscenen var så gripande att jag nästan inte kan skriva det här utan att tårarna väller upp. Så sorgligt, men ack så rätt. Trots att namnet på avsnittet är Xenas dotter, så är det här Joxers avsnitt. Den lilla mannen som erkänner att han inte var en hjälte och samtidigt blir förlåten av sin son. Hur han offrade sig för sin sanna älskade, Gabrielle. Han må inte varit en stor stridsman, men han var sannerligen en hjälte - och han dog som en. Joxer - R.I.P.
Allt annat i avsnittet överskuggas av detta, men det finns annat också att njuta av. Hur vi återfår höra att Livia inte är någonting gentemot Callisto av byborna och hur Livia minns då hon badar i Elis ljus vem hon är - Callisto. Det känns logiskt att Eve/Livia vandrar samma väg som Callisto gjorde och det bådar äntligen gott för henne.
LIVIA
25 år... Det är en lång tid. Jag som bara räknade med några få år efter att sett Joxer med barnen. Jag kan inte ens börja föreställa mig hur jobbigt det måste vara för en moder att ställas inför den insikten. Särskilt när man får inse att ens dotter blivit exakt det som man hoppades på att undvika. Det är hemskt och jag lider med Xena.
Castingen för Livia/Eve är perfekt. Dels har man den mörka Xena i henne, men samtidigt också den graciösa fanatism som Callisto hade. Valet är perfekt och får mig faktiskt att tänka på Eliza Dushkus Faith i Buffy. Det är samma galenskap över Livia.
Stackars Ares som ovetande trånat efter dottern - det ökade ju inte direkt hans aktier i Xenas ögon
Scenen i fängelset mellan Joxer, Joxers son och Gabrielle var så hjärtskärande och det var så underbart av Gabrielle att bevara Joxers storhet i hennes sons ögon. Joxer, ja... Jag är nu rädd att vi efter den här säsongen inte kommer få se honom så mycket mer nu när han har åldrats så mycket. Inte heller lär Autoclys dyka upp och det är sorgligt på ett sätt. Mao. det finns många tårar i det här avsnittet.
Betyg: 8 av 10.
Stackars Ares som ovetande trånat efter dottern - det ökade ju inte direkt hans aktier i Xenas ögon
GOD FEARING CHILD
Weird. Jag räknade inte helt med att barnet faktiskt skulle födas. Nu är jag lite orolig för serien - barn brukar sällan leda till något gott. (Dumma Connor...)
I alla fall, Gabrielle sparkade skiten ur Hades!Annars förstörs Gabrielles roll i det här avsnittet pga. hon ska stå i Hercules skugga. Och inte bryr han sig särskilt mycket om henne eller hennes utveckling. Vad sa han till henne egentligen? Hej? Ja, det var typ det. Visst, det handlar om Xenas baby, men det hade varit så enkel att skriva in en Herc/Gabi-scen för att visa någonting, men nej då...
Det som drar ned avsnittet är verkligen Hercules-scenerna. De känns platta och klicéartade. Jag kan dessutom inte riktigt stå ut med Hercules-halo-stuk. Jag tror det är en av skälen till att jag har svårt att se mig göra samma sak som med Xena. Alltså se dem i ett maraton. Nej, det sänker betyget rätt mycket. Inte ens en fin Ares-scen räddar det.
Betyg: Svag 6:a av 10 möjliga.
. Det är kul. Bra är det också att Gabby och Joxer får prata ut om vissa saker, jag antar att det är Gabbys instinkt som 'den andra föräldern' som gör att hon plötsligt inte tollererar så mycket att Joxers klumpighet längre.
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 06 August 2006 - 08:39
Det är på tiden och se om serien...Det har varet diskuterad på olika Xena boards att dessa drömmar Ares skickar Xena faktisk er lik med våldtäkt . Hållar ni med om det ?
Hon tollererade ju bra mycket mer innan Eve föddes jämfört med efteråt. Och det är möjligt att du har rätt i att Gabby alltid varit 'hårdast' mot honom. Men å andra sidan så var det sällan som Joxer spelade i Xenas division - han håller sig mest till Gabby (av flera anledningarGabrielle har aldrig tolererad Joxers klumpighet IMO, det er altid hon som varet värst mot Joxer , fast man vet jo hon ville göra allt för han om han behövde det , men i den vardagliga behandlingen av Joxer tyckar jag inte Gabrielle varet snäll.. Det är kul. Bra är det också att Gabby och Joxer får prata ut om vissa saker, jag antar att det är Gabbys instinkt som 'den andra föräldern' som gör att hon plötsligt inte tollererar så mycket att Joxers klumpighet längre.

Posted 06 August 2006 - 11:56
Jag förstår inte varför folk hatar Kindred Spirits för. Det är inget dåligt avsnitt, tvärtom. Det är intressant och visar på tradition vs. nytänkande. Traditioner kan vara bra, men det gäller att att ifrågasätta dem också. En sedellärande berättelse med andra ord.
Tycker det är sött med den där amaxonen som vill ha barn med Joxer - skönt att alla inte dissar Joxer. Och jag fruktade efter FX:s som sagt var att jag skulle råhata Xena efter det här, men det är egentligen bara scenen i början som jag störde mig på henne.
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 06 August 2006 - 13:04
han var faktisk i mina ögon en rigtig hjälte , för trots han saknar " superkrafter " och kampkunskaber etc så försöker han altid hjälpa Xena och Gabrielle , med större fara för sitt liv en vad Xena och Gabrielle har för de kan jo försvara sig.
Sen har jag faktisk missat att förstå att Livia minns hon var Callisto ( nu måsta jag se avsnittet igen , fatter inte hur jag har missat det
Att Gabrielle " förlåter " Eve visar jo också att hon gör allt för sin Xena , jag tror inte jag hadde kunne förlåta i samma situation faktisk , de känner jo inte Eve jämfört med vad de gåt igennom med Joxer.
Jag gillar detta avsnittet mycket , blev inte alls förvånad över att Augustus villa ha Livia .Den tiden var det jo normalt med giftermål i familjen , även med egna barn. Det er inte vidare appetitligt , men den gången var det som det skulle vara, man kunne jo inte göra vem som helst till gud
Ut med Hercules
Han passer inte alls in i Xena . han er nämligen platt och tråkig IMO .
Nej det hadde varet bättre om gabrielle hadde fåt lov att klara denna situation på egen hand vid att få använda sin talförmåga och uppfinnighet.Här hadde de en chans att få gabrielle att lysa , men nej de skulla ta ind tråkiga Hercules.
Och Ares ser helt knäckt ut.
Gabrielle har aldrig tolererad Joxers klumpighet IMO, det er altid hon som varet värst mot Joxer , fast man vet jo hon ville göra allt för han om han behövde det , men i den vardagliga behandlingen av Joxer tyckar jag inte Gabrielle varet snäll.
Hmm ja , lite töntigt avsnitt tyckar jag , fast man får jo säga att Xena användar vad hon har till hands för vapen i alla fall ( tänker på blöjarne )
Scenen mellan Gabrielle och Joxer er rörande ja och på tiden.
Det har varet diskuterad på olika Xena boards att dessa drömmar Ares skickar Xena faktisk er lik med våldtäkt . Hållar ni med om det ?
Sen slutscenen när Xena och Gabrielle fightas med alla er jo också väl töntig
Jag menar alla står och väntar på att fåt spöet skiten ur de
Inegn tänker om vi alla anfaller på engång då tar vi de
Det är på tiden och se om serien...
Minns att Ares skickar drömmar - men minns inga detajer.
Hon tollererade ju bra mycket mer innan Eve föddes jämfört med efteråt.
Och det är möjligt att du har rätt i att Gabby alltid varit 'hårdast' mot honom. Men å andra sidan så var det sällan som Joxer spelade i Xenas division - han håller sig mest till Gabby (av flera anledningar
).
Jag trodde du skulle råhata henne efter hennes och joxers fight
![]()
Det er den scenen detta avsnitt blir ratad för
Posted 06 August 2006 - 13:50
Posted 06 August 2006 - 14:51
Posted 06 August 2006 - 15:11
//Peak
sixty six."
Posted 06 August 2006 - 15:15
När kniven smisslas in i templet är antagligen en av Joxers bästa scener.Precis. Att vara hjälkte handlar inte om att kunna besegra fienderna, utan att man faktiskt är redo att göra det som krävs - särskilt då man inte har kunnandet. Ta t.ex. hur Joxer smugglade in kniven då Hope skulle dödas åt Xena. Inga krafter, men väl ett mod att göra det. Han gör det av kärlek och det är vad som höjer intrycket av honom.han var faktisk i mina ögon en rigtig hjälte , för trots han saknar " superkrafter " och kampkunskaber etc så försöker han altid hjälpa Xena och Gabrielle , med större fara för sitt liv en vad Xena och Gabrielle har för de kan jo försvara sig.
Javisst. Actionscenerna är bara där för att locka vissa trillskandes killar till serien.Mmm... Just förlåtelsen som Gabi har i sig gör henne till den största karaktären i serien i mina ögon sett. The whole kickbutt-action är inte det som jag dras till mest. Det är egentligen relationen mellan Xena och Gabi som jag tycker serien handlar om.Att Gabrielle " förlåter " Eve visar jo också att hon gör allt för sin Xena , jag tror inte jag hadde kunne förlåta i samma situation faktisk , de känner jo inte Eve jämfört med vad de gåt igennom med Joxer.
Skulle varit kul och fårr läsa orginalscriptet till det här avsnittet. (Visst nämnde jag att Hercules inte ingick i avsnittet från början). Vet att det nämndes i Whoosh episodeguide hur det var tänkt ifrån början.Precis. Det är ett vanligt förekommande misstag som görs inom teveserier - inte bara vid crossovers, utan även vid kända gästskådespelares inhopp. De lägger all fokus där och glömmer nästan bort att det faktiskt finns en cast sedan tidigare. Nej, det blir bakläxa här!Nej det hadde varet bättre om gabrielle hadde fåt lov att klara denna situation på egen hand vid att få använda sin talförmåga och uppfinnighet.Här hadde de en chans att få gabrielle att lysa , men nej de skulla ta ind tråkiga Hercules.
(tror jag minns nu) Och om jag minns fel håller jag med dig. Ares brukar kunna hålla sig på rätt sida. Så länge det är till hans egen favör).Så våldtäkt vill jag nog inte säga, men det var å andra sidan en integritetskränkande handling som Ares utförde.
Är mitte uppe i sjätte säsongen av Charmed just nu...SkämsDet är på tiden och se om serien...
Minns att Ares skickar drömmar - men minns inga detajer.
![]()
Du har sagt det nu ett par gånger, dags att börja om då?![]()
Med rätta.Gabi var å andra sidan rätt hård mot honom redan första gångerna innan hon kände honom.Och det är möjligt att du har rätt i att Gabby alltid varit 'hårdast' mot honom. Men å andra sidan så var det sällan som Joxer spelade i Xenas division - han håller sig mest till Gabby (av flera anledningar
).
Tycker en du har nu är snygg.BTW - Någon som har en länk till en Xena-sida med bra bilder på Gabi i säsong sex-sju? Tänkte försöka göra mig en egen Gabi-avatar...
Jo... Det tar sig... Kanske inte Xena-fan men väl ett Gabby-fan!Kan nån snälla lura hit MrEgo eller nån annan av de gamla Xena-fansen så att de kan få skåda underverket... O__o
Cappy med Gabby-avatar...

Posted 06 August 2006 - 15:29
Kan nån snälla lura hit MrEgo eller nån annan av de gamla Xena-fansen så att de kan få skåda underverket... O__o
Cappy med Gabby-avatar...
Javisst. Actionscenerna är bara där för att locka vissa trillskandes killar till serien.
Skulle varit kul och fårr läsa orginalscriptet till det här avsnittet. (Visst nämnde jag att Hercules inte ingick i avsnittet från början). Vet att det nämndes i Whoosh episodeguide hur det var tänkt ifrån början.
(tror jag minns nu) Och om jag minns fel håller jag med dig. Ares brukar kunna hålla sig på rätt sida. Så länge det är till hans egen favör).
Är mitte uppe i sjätte säsongen av Charmed just nu...
Hade tänkt inflrskaffa Tru Calling efter det - men hon får nog snällt vänta på sin tur tror jag.
Med rätta.
Men hon mjuknar ju lite när Joxer 'ger upp'
Tycker en du har nu är snygg.
Annars så kan jag rekomendera Micke's Xena Images har screencaps (av varierande kvalitet) från nästan alla säsonger.
Jo... Det tar sig... Kanske inte Xena-fan men väl ett Gabby-fan!
Posted 06 August 2006 - 15:45
Tror iaf att många (inte bara killar) lockas in i serien av 'actiondelen' men fasnar pga 'relationsdelen'.För mig fungerar det nästan precis tvärtom...Javisst. Actionscenerna är bara där för att locka vissa trillskandes killar till serien.
*kollar i byxorna*
Jo, fortfarande en kille...![]()
http://www.whoosh.org/epguide (finns mer än bara Xena där).Jag måste nog ta och leta fram Whosh och bokmärka den, för den verkar vara en guldsida.Skulle varit kul och fårr läsa orginalscriptet till det här avsnittet. (Visst nämnde jag att Hercules inte ingick i avsnittet från början). Vet att det nämndes i Whoosh episodeguide hur det var tänkt ifrån början.
![]()
Och jo, jag håller med om att originalscriptet skulle vara kul att läsa.
Jo... "Om jag inte minns fel" skall det vara. (Ändrar det).Om du minns fel så håller du med mig? Skall det vara ett "inte" där?(tror jag minns nu) Och om jag minns fel håller jag med dig. Ares brukar kunna hålla sig på rätt sida. Så länge det är till hans egen favör).
*konfunderad*
Håller med. Han mognade faktiskt en hel del. Även om (innan Looking Death In The Eye) messt påminde om en förvuxen tonåring.Med rätta.
Men hon mjuknar ju lite när Joxer 'ger upp'
*skrattar*
Jag minns fortfarande då introduktionen skedde av Joxer och han ville vara ond. Även Joxer har genomgått en karaktärsutveckling - om än inte lika dramatisk som Gabrielle.
Tack.Klart den jag har är snygg. Personen som gör den är alldeles utmärkt bra på att göra Avatarer
Tycker en du har nu är snygg.Annars så kan jag rekomendera Micke's Xena Images har screencaps (av varierande kvalitet) från nästan alla säsonger.
![]()
Tack för URL:en!

Posted 06 August 2006 - 17:38
Tror iaf att många (inte bara killar) lockas in i serien av 'actiondelen' men fasnar pga 'relationsdelen'.
http://www.whoosh.org/epguide (finns mer än bara Xena där).
Håller med. Han mognade faktiskt en hel del. Även om (innan Looking Death In The Eye) messt påminde om en förvuxen tonåring.
Posted 06 August 2006 - 18:16
Tycker det är tufft gjort av Aphrodite att skydda Gabrielle.MOTHERHOOD

Posted 06 August 2006 - 20:00
//Peak
sixty six."
Posted 06 August 2006 - 20:04
Håller med om att Renee klarar sin roll bra. Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär. (Sedan är det inte helt ovanligt att resissörerna inte lyckas få Lucy att tygla sitt minspel riktigt. Människan skulle enkelt kunna gjort karriär som mimare! ) Hope gnager nog en hel del på Gabrielle - ävn om vi inte alltid får veta det.
Posted 06 August 2006 - 20:22
Tycker det är tufft gjort av Aphrodite att skydda Gabrielle.
Aphrotite är kul - men det är scener som dem hon hade här som gör henne oemotståndlig.
Inte en aning om hon är ensam faktiskt, den grekisk/romerska-gudavärlden bestod väl av en hel del gudar? Fast jag tror de flesta förekommande i Xena och Hercules strök med i det här avsnittet.
"Den där fula lilla lintotten", är det Deimos du menar?
Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär.
Hope gnager nog en hel del på Gabrielle - ävn om vi inte alltid får veta det.
Början på slutet Cappy! Nu är det bara en säsong kvar.
Nytt intro nästa säsong också, tror jag..
Förövrigt Capshaw vad tyckar du om " The Gabchack " ? The Gabdrag och The Gabchack er 2 saker Xena hatas för . Hon blir inte förlåten eller förstått för dessa handlingar . vad tyckar du ?
Posted 06 August 2006 - 20:25
Därmed inte sagt att Lucy är dålig på det hon gör.Håller helt och hållet med - de är mycket olika i sina typ av galenskaper och natur rörande avsnitt. Men jag tycker inte all galenskap är likadan så det köper jag.Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär.
Det du skriver om Lucys minspel är så sant, så sant...![]()
Nej då. Det börjar bara bli dags att planera nästa varv - så du kan upptäcka alla de där detaljerna som du missade nu på första varvet.Ja. Dumma er! Snart kommer jag känna mig alldeles, alldeles tom...Början på slutet Cappy! Nu är det bara en säsong kvar.
![]()

Posted 06 August 2006 - 22:15
Därmed inte sagt att Lucy är dålig på det hon gör.
Jag tycker det är fantstikst att en serie som mer eller mindre klassas som B ändå har lyckats hitta så många tallangfulla skådespelare.
Nej då. Det börjar bara bli dags att planera nästa varv - så du kan upptäcka alla de där detaljerna som du missade nu på första varvet.
![]()
(Peak hade ju kunnat vänta och gjort dig sällskap!
)
Posted 07 August 2006 - 05:34
Posted 07 August 2006 - 08:32
Det här avsnittet är skriven av Melissa Good som innan säsong 6 var mest kända för sina Xena FanFics. Håller med om att Amazonerna framstår som en aning anonyma - men å andra sidan så har det ju passerats ett antal år.COMING HOME

Posted 07 August 2006 - 09:58
Gabchack = Motherhood episoden vart Xena slänger chakramen efter Gabrielle
Håller med om att Amazonerna framstår som en aning anonyma - men å andra sidan så har det ju passerats ett antal år.
Det är uppebart att vår käre krigsgud inte riktigt hanterar det här med att vara dödlig.
Chakramen har många talanger. Har alltid varit lite fashinerad av att den kan tokfastna i en bergvägg men 'studsa av' en träpinne.
Det sitter kanske i handlederna.
Ändå gillar jag slutet - det känns välkomponerat ändå på något sätt.