Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#451 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 August 2006 - 18:20

Skäms människor! Endast ett inlägg har producerats då jag varit borta. tongue.gif

Jag har haft fullt upp i "mitt" ämne.. ;)

http://www.scifinytt...h...ic=5083&hl=

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#452 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 August 2006 - 18:29

Skäms människor! Endast ett inlägg har producerats då jag varit borta. :P

Jag har ju inte haft någon och diskutera med här. :P *sneglar menande åt FX håll* Så jag försökte åstadkomma något produktivt i Peak-tråden istället. (Missa inte min uttömmande recension av 'Warrior Princess' föressten. :P

Det finns faktiskt en viss fysisk likhet mellan Hudson Leick och Adrienne Wilkingson dessutom.

Jo, jag håller helt med om det. Utmärkt casting. Som du skriver så är det bra sammansmältning mellan evil Xena och Callisto.

Adrienne lyckas också hålla isär Livia och Eve - man kan urskilja skillnaderna mellan de två karaktärerna.

Att Ares är som han är visste vi ju - et måste retat gallfeber på honom när an insåg att "Eve" funnits under hans nästa hela tiden.

Jag tror inte det störde honom så mycket. Snarare tror jag att det störde honom mer att han begravde Xena levande. :)

You say tomato... :)

Roms kejsare har väl också (historiskt sett) sina ... kvaliteter... Undrar vad man hade i tanken när man gjorde Augustus förälskad i Eve/Livia ... lite perverst finner jag det... Och historier om dessa kejsarens levenden har man ju hört. :)

Och förr i tiden tog sig ju män sig yngre kvinnor.... Eller vänta, det sker väl nu också :P

Jag tycker dock det passar in väl i avsnittet, även om jag också tänkte det var lite perverst. Trodde snarare hon skulle bli som en "dotter" för honom, än älskare. Så min första reaktion var "incest" :P

Livia har förresten existerat i verkligheten också - men det är väl bara naturligt. Man tycks formligen älskat att massakera historien och kända mytologier i serien - en av de så egenheterna som den har som gör den så bra. :)

Du börjar hitta det som jag och FX (tillsammans med många andra) hittat - de där små detaljerna som förlåter det halvtaskiga ljudet och specialeffekterna. :) Många av avsnittet är verkligen bra historier, de berättas bara inte lika snyggt som en del andra serier med bättre budget.

Sedan får det faktiskt tillskrivas ytterligare en sak - serien tar sig inte själv på fullt allvar heller. Den kan driva med sig själv, flippa ut rejält och så vidare. Everything goes liksom. Det finns en medvetenhet som gör det förlåtligt med snedsteg. Det ger större frihet. Problemet om man inte tar det i beräkningarna är det lätt att göra det misstaget som jag gjorde först (jag föredrar i regel serier som tar sig på extremt stort allvar :P ).

Det har du nog rätt i. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#453 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 August 2006 - 19:23

Det hjälper ju inte att skapa en total Xena-dominans här på forumet! :P

Jag har ju inte haft någon och diskutera med här. :P *sneglar menande åt FX håll* Så jag försökte åstadkomma något produktivt i Peak-tråden istället. (Missa inte min uttömmande recension av 'Warrior Princess' föressten. :P

Ja, FX var har du varit någonstans? Du har haft en hel vecka på dig sedan du kom hem. Jag kom hem förr mindre än fem timmar sedan och här sitter jag och skriver ;) (Jo, jag vet varför du inte skrivit :hugs: )

Ah... Finns det Xena där? Hmm...

*får onda idéer och springer till Peak*

Adrienne lyckas också hålla isär Livia och Eve - man kan urskilja skillnaderna mellan de två karaktärerna.

Jo, jag kan tänka mig att det lätt kunnat bli ett väldigt svårt steg att göra - men jag håller med även här (ja, jag har sett lite till - recensioner kommer).

Livia har förresten existerat i verkligheten också - men det är väl bara naturligt. Man tycks formligen älskat att massakera historien och kända mytologier i serien - en av de så egenheterna som den har som gör den så bra. :)

Ah, ballt! Det visste jag inte. Men jag gillar det! :thumbsup:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#454 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 August 2006 - 20:34

Det hjälper ju inte att skapa en total Xena-dominans här på forumet! :P

Ja, FX var har du varit någonstans? Du har haft en hel vecka på dig sedan du kom hem. Jag kom hem förr mindre än fem timmar sedan och här sitter jag och skriver ;) (Jo, jag vet varför du inte skrivit :hugs: )

Ah... Finns det Xena där? Hmm...

*får onda idéer och springer till Peak*

Det hjälper ju visst - med sina två aktiva trådar så är ju Xena bland det hetare så här i sommarvärmen här på forumet. :P (Att vi sedan bara är några få som deltar aktivt kan vi ju strunta nämna för någon.) ;)

Jo, jag kan tänka mig att det lätt kunnat bli ett väldigt svårt steg att göra - men jag håller med även här (ja, jag har sett lite till - recensioner kommer).

I överlag tycker jag att mn har lyckats hitta måga skådespelare som varit väldigt talangfulla - om än mindre kända. Det är kul.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#455 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 August 2006 - 23:21

EVE

Nej, det blir nog ingen mer Joxer alls... Dödsscenen var så gripande att jag nästan inte kan skriva det här utan att tårarna väller upp. Så sorgligt, men ack så rätt. Trots att namnet på avsnittet är Xenas dotter, så är det här Joxers avsnitt. Den lilla mannen som erkänner att han inte var en hjälte och samtidigt blir förlåten av sin son. Hur han offrade sig för sin sanna älskade, Gabrielle. Han må inte varit en stor stridsman, men han var sannerligen en hjälte - och han dog som en. Joxer - R.I.P.

Allt annat i avsnittet överskuggas av detta, men det finns annat också att njuta av. Hur vi återfår höra att Livia inte är någonting gentemot Callisto av byborna och hur Livia minns då hon badar i Elis ljus vem hon är - Callisto. Det känns logiskt att Eve/Livia vandrar samma väg som Callisto gjorde och det bådar äntligen gott för henne.

Betyg: 8 av 10.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#456 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 07:57

EVE

Nej, det blir nog ingen mer Joxer alls... Dödsscenen var så gripande att jag nästan inte kan skriva det här utan att tårarna väller upp. Så sorgligt, men ack så rätt. Trots att namnet på avsnittet är Xenas dotter, så är det här Joxers avsnitt. Den lilla mannen som erkänner att han inte var en hjälte och samtidigt blir förlåten av sin son. Hur han offrade sig för sin sanna älskade, Gabrielle. Han må inte varit en stor stridsman, men han var sannerligen en hjälte - och han dog som en. Joxer - R.I.P.

Allt annat i avsnittet överskuggas av detta, men det finns annat också att njuta av. Hur vi återfår höra att Livia inte är någonting gentemot Callisto av byborna och hur Livia minns då hon badar i Elis ljus vem hon är - Callisto. Det känns logiskt att Eve/Livia vandrar samma väg som Callisto gjorde och det bådar äntligen gott för henne.

Ja verkeligen en vacker scene med Joxer :( han var faktisk i mina ögon en rigtig hjälte , för trots han saknar " superkrafter " och kampkunskaber etc så försöker han altid hjälpa Xena och Gabrielle , med större fara för sitt liv en vad Xena och Gabrielle har för de kan jo försvara sig.Så där hållar jag med dig Capshaw :)

Sen har jag faktisk missat att förstå att Livia minns hon var Callisto ( nu måsta jag se avsnittet igen , fatter inte hur jag har missat det :blink:

Att Gabrielle " förlåter " Eve visar jo också att hon gör allt för sin Xena , jag tror inte jag hadde kunne förlåta i samma situation faktisk , de känner jo inte Eve jämfört med vad de gåt igennom med Joxer.

LIVIA

25 år... Det är en lång tid. Jag som bara räknade med några få år efter att sett Joxer med barnen. Jag kan inte ens börja föreställa mig hur jobbigt det måste vara för en moder att ställas inför den insikten. Särskilt när man får inse att ens dotter blivit exakt det som man hoppades på att undvika. Det är hemskt och jag lider med Xena.

Castingen för Livia/Eve är perfekt. Dels har man den mörka Xena i henne, men samtidigt också den graciösa fanatism som Callisto hade. Valet är perfekt och får mig faktiskt att tänka på Eliza Dushkus Faith i Buffy. Det är samma galenskap över Livia.

Stackars Ares som ovetande trånat efter dottern - det ökade ju inte direkt hans aktier i Xenas ögon

Scenen i fängelset mellan Joxer, Joxers son och Gabrielle var så hjärtskärande och det var så underbart av Gabrielle att bevara Joxers storhet i hennes sons ögon. Joxer, ja... Jag är nu rädd att vi efter den här säsongen inte kommer få se honom så mycket mer nu när han har åldrats så mycket. Inte heller lär Autoclys dyka upp och det är sorgligt på ett sätt. Mao. det finns många tårar i det här avsnittet.

Betyg: 8 av 10.

Stackars Ares som ovetande trånat efter dottern - det ökade ju inte direkt hans aktier i Xenas ögon

:lol: Det kan man lugnt säga.

Hela scenen när Xena kommer ind i arenan och Ares för syn på henne var suverän tyckar jag , man ser verkeligen känslarne flyga i huvedet på Xena framför allt när hon ser Ares kyssa Livia.men Ares droppar jo Livia med engång för det er och har altid varet Xena han vill ha.

Ja Adrienne var perfekt som Eves dotter . Bra valg av skådespelare.
Jag gillar detta avsnittet mycket , blev inte alls förvånad över att Augustus villa ha Livia .Den tiden var det jo normalt med giftermål i familjen , även med egna barn. Det er inte vidare appetitligt , men den gången var det som det skulle vara, man kunne jo inte göra vem som helst till gud :D

GOD FEARING CHILD

Weird. Jag räknade inte helt med att barnet faktiskt skulle födas. Nu är jag lite orolig för serien - barn brukar sällan leda till något gott. (Dumma Connor... :angry: )

I alla fall, Gabrielle sparkade skiten ur Hades! :thumbsup: Annars förstörs Gabrielles roll i det här avsnittet pga. hon ska stå i Hercules skugga. Och inte bryr han sig särskilt mycket om henne eller hennes utveckling. Vad sa han till henne egentligen? Hej? Ja, det var typ det. Visst, det handlar om Xenas baby, men det hade varit så enkel att skriva in en Herc/Gabi-scen för att visa någonting, men nej då...

Det som drar ned avsnittet är verkligen Hercules-scenerna. De känns platta och klicéartade. Jag kan dessutom inte riktigt stå ut med Hercules-halo-stuk. Jag tror det är en av skälen till att jag har svårt att se mig göra samma sak som med Xena. Alltså se dem i ett maraton. Nej, det sänker betyget rätt mycket. Inte ens en fin Ares-scen räddar det.

Betyg: Svag 6:a av 10 möjliga.

Ut med Hercules :thumbsup: Han passer inte alls in i Xena . han er nämligen platt och tråkig IMO .
Nej det hadde varet bättre om gabrielle hadde fåt lov att klara denna situation på egen hand vid att få använda sin talförmåga och uppfinnighet.Här hadde de en chans att få gabrielle att lysa , men nej de skulla ta ind tråkiga Hercules.

Sen en av mina favorit replikker kommer i detta avsnitt , från xena till Ares ( när han dekalrerer sin kärlek och hon tittar på och säger " Im pregnant not braindead " :lol:
Och Ares ser helt knäckt ut.

. Det är kul. Bra är det också att Gabby och Joxer får prata ut om vissa saker, jag antar att det är Gabbys instinkt som 'den andra föräldern' som gör att hon plötsligt inte tollererar så mycket att Joxers klumpighet längre.

Gabrielle har aldrig tolererad Joxers klumpighet IMO, det er altid hon som varet värst mot Joxer , fast man vet jo hon ville göra allt för han om han behövde det , men i den vardagliga behandlingen av Joxer tyckar jag inte Gabrielle varet snäll.

Eternal bonds .

Hmm ja , lite töntigt avsnitt tyckar jag , fast man får jo säga att Xena användar vad hon har till hands för vapen i alla fall ( tänker på blöjarne )

Scenen mellan Gabrielle och Joxer er rörande ja och på tiden.

Det har varet diskuterad på olika Xena boards att dessa drömmar Ares skickar Xena faktisk er lik med våldtäkt . Hållar ni med om det ?

Sen slutscenen när Xena och Gabrielle fightas med alla er jo också väl töntig :lol: Jag menar alla står och väntar på att fåt spöet skiten ur de :rolleyes: Inegn tänker om vi alla anfaller på engång då tar vi de ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#457 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2006 - 08:39

Det har varet diskuterad på olika Xena boards att dessa drömmar Ares skickar Xena faktisk er lik med våldtäkt . Hållar ni med om det ?

Det är på tiden och se om serien... :P Minns att Ares skickar drömmar - men minns inga detajer.

. Det är kul. Bra är det också att Gabby och Joxer får prata ut om vissa saker, jag antar att det är Gabbys instinkt som 'den andra föräldern' som gör att hon plötsligt inte tollererar så mycket att Joxers klumpighet längre.

Gabrielle har aldrig tolererad Joxers klumpighet IMO, det er altid hon som varet värst mot Joxer , fast man vet jo hon ville göra allt för han om han behövde det , men i den vardagliga behandlingen av Joxer tyckar jag inte Gabrielle varet snäll.

Hon tollererade ju bra mycket mer innan Eve föddes jämfört med efteråt. Och det är möjligt att du har rätt i att Gabby alltid varit 'hårdast' mot honom. Men å andra sidan så var det sällan som Joxer spelade i Xenas division - han håller sig mest till Gabby (av flera anledningar ;) ).

fqq5BYam.jpg

#458 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 11:56

Jag förstår inte varför folk hatar Kindred Spirits för. Det är inget dåligt avsnitt, tvärtom. Det är intressant och visar på tradition vs. nytänkande. Traditioner kan vara bra, men det gäller att att ifrågasätta dem också. En sedellärande berättelse med andra ord.

Tycker det är sött med den där amaxonen som vill ha barn med Joxer - skönt att alla inte dissar Joxer. Och jag fruktade efter FX:s som sagt var att jag skulle råhata Xena efter det här, men det är egentligen bara scenen i början som jag störde mig på henne.

Jag trodde du skulle råhata henne efter hennes och joxers fight ;) :P Det er den scenen detta avsnitt blir ratad för :) jag har inget emot den själv :lol:

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#459 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 13:04

han var faktisk i mina ögon en rigtig hjälte , för trots han saknar " superkrafter " och kampkunskaber etc så försöker han altid hjälpa Xena och Gabrielle , med större fara för sitt liv en vad Xena och Gabrielle har för de kan jo försvara sig.

Precis. Att vara hjälkte handlar inte om att kunna besegra fienderna, utan att man faktiskt är redo att göra det som krävs - särskilt då man inte har kunnandet. Ta t.ex. hur Joxer smugglade in kniven då Hope skulle dödas åt Xena. Inga krafter, men väl ett mod att göra det. Han gör det av kärlek och det är vad som höjer intrycket av honom.

Sen har jag faktisk missat att förstå att Livia minns hon var Callisto ( nu måsta jag se avsnittet igen , fatter inte hur jag har missat det :blink:

Det kanske är jag som övertolkar saker här, men jag tolkade de flashbacks som hon fick som det var så. Hon insåg vilket ursprung hon kom från.

Att Gabrielle " förlåter " Eve visar jo också att hon gör allt för sin Xena , jag tror inte jag hadde kunne förlåta i samma situation faktisk , de känner jo inte Eve jämfört med vad de gåt igennom med Joxer.

Mmm... Just förlåtelsen som Gabi har i sig gör henne till den största karaktären i serien i mina ögon sett. The whole kickbutt-action är inte det som jag dras till mest. Det är egentligen relationen mellan Xena och Gabi som jag tycker serien handlar om.

Jag gillar detta avsnittet mycket , blev inte alls förvånad över att Augustus villa ha Livia .Den tiden var det jo normalt med giftermål i familjen , även med egna barn. Det er inte vidare appetitligt , men den gången var det som det skulle vara, man kunne jo inte göra vem som helst till gud :D

Nej, jag tycker inte heller det är konstigt om man ser på det realistiskt sett. Men det förhindrade inte mig från att bli förvånad och överraskad ändå - och det är något som är mycket bra.

Ut med Hercules :thumbsup: Han passer inte alls in i Xena . han er nämligen platt och tråkig IMO .

Instämmer helt. Mr. Goody Two Shoes blir lite för endimensionell då han kommer in dit. Jag är säker på att det finns en annan bild av honom i hans egen teveserie, men i Xena blir han tråkig. Särskilt i detta avsnittet...

Nej det hadde varet bättre om gabrielle hadde fåt lov att klara denna situation på egen hand vid att få använda sin talförmåga och uppfinnighet.Här hadde de en chans att få gabrielle att lysa , men nej de skulla ta ind tråkiga Hercules.

Precis. Det är ett vanligt förekommande misstag som görs inom teveserier - inte bara vid crossovers, utan även vid kända gästskådespelares inhopp. De lägger all fokus där och glömmer nästan bort att det faktiskt finns en cast sedan tidigare. Nej, det blir bakläxa här!

Och Ares ser helt knäckt ut.

Jag tycker faktiskt synd om Ares där :(

Håller helt med här - även om XC har en punkt i att Gabi får stå ut mer med honom än Xena. Xena slipper ha honom dregglande över henne dessutom. Fast visst är Xena snällare med honom - bortsett från i Kindred Spirits. :P

Hmm ja , lite töntigt avsnitt tyckar jag , fast man får jo säga att Xena användar vad hon har till hands för vapen i alla fall ( tänker på blöjarne )

Tyckte det var sött :D

Scenen mellan Gabrielle och Joxer er rörande ja och på tiden.

Absolut - och det tycker jag också blir den stora behållningen av avsnittet också. Äntligen! :thumbsup:

Det är väl hur man betecknar våldtäkt? I dagens samhälle skulle jag definitivt säga nej, utan snarare hämställa den med e-mobbning (alltså sexmobba någon genom e-kommunikation - e-mail, chatt, SMS etc.). Men det rör sig ju inte om e-medium, utan tankekraft så då blir det väl PSI-mobbning. :P

Dock gör han ett intrång i hennes sinne i avsyfte att manipulera henne till ett beslut i hans favör och det är definitivt inte något gott. Och på ett sätt kan man ju tala om en våldtäkt på sinnet - men å andra sidan verkar ju inte Xena göra så mycket motstånd, utan snarare hänge sig åt lusten. Det är först efteråt som hon reagerar på det, men då är det ju minnena som hon reagerar på.

Så våldtäkt vill jag nog inte säga, men det var å andra sidan en integritetskränkande handling som Ares utförde.

Sen slutscenen när Xena och Gabrielle fightas med alla er jo också väl töntig :lol: Jag menar alla står och väntar på att fåt spöet skiten ur de :rolleyes: Inegn tänker om vi alla anfaller på engång då tar vi de ;)

Det är dock långt från enda gången det har hänt i Xena. Det händer rätt så ofta tycker jag, så jag har slutat lägga in den logiska tankegången. Serien är inte realistisk på det sättet, och kopplar man bort det så blir serien bättre. :)

Det är på tiden och se om serien... :P Minns att Ares skickar drömmar - men minns inga detajer.

Skäms ;)

Du har sagt det nu ett par gånger, dags att börja om då? ;)

Drömmarna var av det mer nakna och sensuella slaget mellan Ares och Xena.

Hon tollererade ju bra mycket mer innan Eve föddes jämfört med efteråt.

Absolut. Det blev en klar förändring där i toleransen.

Och det är möjligt att du har rätt i att Gabby alltid varit 'hårdast' mot honom. Men å andra sidan så var det sällan som Joxer spelade i Xenas division - han håller sig mest till Gabby (av flera anledningar ;) ).

Gabi var å andra sidan rätt hård mot honom redan första gångerna innan hon kände honom.

Jag trodde du skulle råhata henne efter hennes och joxers fight ;) :P Det er den scenen detta avsnitt blir ratad för :)

Aha. Nej, jag hatade inte det. Det kändes aldrig som Xena gjorde det bara för att få slå Joxer, utan det kändes som om hon hade en plan med det och då blir det genast mycket bättre. :)

BTW - Någon som har en länk till en Xena-sida med bra bilder på Gabi i säsong sex-sju? Tänkte försöka göra mig en egen Gabi-avatar...

#460 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 13:50

Gabrielle bilder

Min avatar samling

#461 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 14:51

Du är en ängel :hugs:

#462 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 August 2006 - 15:11

Kan nån snälla lura hit MrEgo eller nån annan av de gamla Xena-fansen så att de kan få skåda underverket... O__o

Cappy med Gabby-avatar...

//Peak

sixty six."

#463 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2006 - 15:15

han var faktisk i mina ögon en rigtig hjälte , för trots han saknar " superkrafter " och kampkunskaber etc så försöker han altid hjälpa Xena och Gabrielle , med större fara för sitt liv en vad Xena och Gabrielle har för de kan jo försvara sig.

Precis. Att vara hjälkte handlar inte om att kunna besegra fienderna, utan att man faktiskt är redo att göra det som krävs - särskilt då man inte har kunnandet. Ta t.ex. hur Joxer smugglade in kniven då Hope skulle dödas åt Xena. Inga krafter, men väl ett mod att göra det. Han gör det av kärlek och det är vad som höjer intrycket av honom.

När kniven smisslas in i templet är antagligen en av Joxers bästa scener.

Mmm... Just förlåtelsen som Gabi har i sig gör henne till den största karaktären i serien i mina ögon sett. The whole kickbutt-action är inte det som jag dras till mest. Det är egentligen relationen mellan Xena och Gabi som jag tycker serien handlar om.

Javisst. Actionscenerna är bara där för att locka vissa trillskandes killar till serien. :P

Precis. Det är ett vanligt förekommande misstag som görs inom teveserier - inte bara vid crossovers, utan även vid kända gästskådespelares inhopp. De lägger all fokus där och glömmer nästan bort att det faktiskt finns en cast sedan tidigare. Nej, det blir bakläxa här!

Skulle varit kul och fårr läsa orginalscriptet till det här avsnittet. (Visst nämnde jag att Hercules inte ingick i avsnittet från början). Vet att det nämndes i Whoosh episodeguide hur det var tänkt ifrån början. :)

Så våldtäkt vill jag nog inte säga, men det var å andra sidan en integritetskränkande handling som Ares utförde.

(tror jag minns nu) Och om jag minns fel håller jag med dig. Ares brukar kunna hålla sig på rätt sida. Så länge det är till hans egen favör).

Skäms ;)

Du har sagt det nu ett par gånger, dags att börja om då? ;)

Är mitte uppe i sjätte säsongen av Charmed just nu... :mellow: Hade tänkt inflrskaffa Tru Calling efter det - men hon får nog snällt vänta på sin tur tror jag. :P

Och det är möjligt att du har rätt i att Gabby alltid varit 'hårdast' mot honom. Men å andra sidan så var det sällan som Joxer spelade i Xenas division - han håller sig mest till Gabby (av flera anledningar ;) ).

Gabi var å andra sidan rätt hård mot honom redan första gångerna innan hon kände honom.

Med rätta. ;) Men hon mjuknar ju lite när Joxer 'ger upp'

BTW - Någon som har en länk till en Xena-sida med bra bilder på Gabi i säsong sex-sju? Tänkte försöka göra mig en egen Gabi-avatar...

Tycker en du har nu är snygg. :P Annars så kan jag rekomendera Micke's Xena Images har screencaps (av varierande kvalitet) från nästan alla säsonger.

Kan nån snälla lura hit MrEgo eller nån annan av de gamla Xena-fansen så att de kan få skåda underverket... O__o

Jo... Det tar sig... Kanske inte Xena-fan men väl ett Gabby-fan!

Som admin måste du kunna skaka fram en mejladress eller liknande. :P

fqq5BYam.jpg

#464 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 15:29

:lol:

Javisst. Actionscenerna är bara där för att locka vissa trillskandes killar till serien. :P

För mig fungerar det nästan precis tvärtom...

*kollar i byxorna*

Jo, fortfarande en kille... :P

Skulle varit kul och fårr läsa orginalscriptet till det här avsnittet. (Visst nämnde jag att Hercules inte ingick i avsnittet från början). Vet att det nämndes i Whoosh episodeguide hur det var tänkt ifrån början. :)

Jag måste nog ta och leta fram Whosh och bokmärka den, för den verkar vara en guldsida. :)

Och jo, jag håller med om att originalscriptet skulle vara kul att läsa.

(tror jag minns nu) Och om jag minns fel håller jag med dig. Ares brukar kunna hålla sig på rätt sida. Så länge det är till hans egen favör).

Om du minns fel så håller du med mig? Skall det vara ett "inte" där? :unsure:

*konfunderad*

Är mitte uppe i sjätte säsongen av Charmed just nu... :mellow: Hade tänkt inflrskaffa Tru Calling efter det - men hon får nog snällt vänta på sin tur tror jag. :P

:thumbsup:

*skrattar*

Jag minns fortfarande då introduktionen skedde av Joxer och han ville vara ond. Även Joxer har genomgått en karaktärsutveckling - om än inte lika dramatisk som Gabrielle.

Tycker en du har nu är snygg. :P Annars så kan jag rekomendera Micke's Xena Images har screencaps (av varierande kvalitet) från nästan alla säsonger.

Klart den jag har är snygg. Personen som gör den är alldeles utmärkt bra på att göra Avatarer ;)

Tack för URL:en!

Jo... Det tar sig... Kanske inte Xena-fan men väl ett Gabby-fan!

Skyldig! :D

#465 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2006 - 15:45

För mig fungerar det nästan precis tvärtom...

*kollar i byxorna*

Jo, fortfarande en kille... :P

Tror iaf att många (inte bara killar) lockas in i serien av 'actiondelen' men fasnar pga 'relationsdelen'. :)

Jag måste nog ta och leta fram Whosh och bokmärka den, för den verkar vara en guldsida. :)

Och jo, jag håller med om att originalscriptet skulle vara kul att läsa.

http://www.whoosh.org/epguide (finns mer än bara Xena där).

Om du minns fel så håller du med mig? Skall det vara ett "inte" där? :unsure: *konfunderad*

Jo... "Om jag inte minns fel" skall det vara. (Ändrar det).

*skrattar*

Jag minns fortfarande då introduktionen skedde av Joxer och han ville vara ond. Även Joxer har genomgått en karaktärsutveckling - om än inte lika dramatisk som Gabrielle.

Håller med. Han mognade faktiskt en hel del. Även om (innan Looking Death In The Eye) messt påminde om en förvuxen tonåring.

Klart den jag har är snygg. Personen som gör den är alldeles utmärkt bra på att göra Avatarer ;)

Tack för URL:en!

Tack. :D

fqq5BYam.jpg

#466 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 17:38

Tror iaf att många (inte bara killar) lockas in i serien av 'actiondelen' men fasnar pga 'relationsdelen'. :)

Det tror jag säkert. Fast action-delen är sällan det som drar mitt intresse, även om rätt sorts kan få mig att stanna kvar. Så det är lite tvärtom för mig.

http://www.whoosh.org/epguide (finns mer än bara Xena där).

Tackar och bockar!

Håller med. Han mognade faktiskt en hel del. Även om (innan Looking Death In The Eye) messt påminde om en förvuxen tonåring.

Jo, det blev lite retcon emellanåt, vilket var sorgligt - men i slutet skötte dem det utmärkt! :)

Så kommer säsongsfinalen...

MOTHERHOOD

Whoa. Säga vad man vill om Xena, men vid det här laget har de lärt sig att bygga kraftfulla säsongsfinaler. Den är inte riktigt lika stark som förra, men nog är den förbannat bra ändå. Jag menar verkligen att de lyckats fånga en dramatisk berättelse i ett nödskal. Och nu när jag sett det här avsnittet är det lättare att förstå varför XC gillar Afrodite. Hon växte verkligen i mina ögon efter hennes hjälp i det här avsnittet. Xena må ha sin Ares, men Gabrielle har sin Afrodite. Och som vi alla vet, genom Eli, så är kärleken den starkaste kraften. Way to go Afrodite! För övrigt, hon är väl den enda gudomen kvar nu? Ares gav upp sin gudom för Xenas skull genom att rädda Gabrielle och Eve, medan resten dräptes av Xena?

Jag gillar även Athena och Ares i avsnittet - de sköter sina roller med bravur. Hades håller sig på gränsen tillsammans med Discord, men det känns som de kunnat gjort mer av sina roller. De övriga gudarna var mest patetiska... Förresten, vem var den fula lilla lintotten som sprang omkring med ett sjukt leende på sina läppar? :P

Roligt förresten att återse the Furies igen - även om jag hatade dem i första avsnittet så inser jag att det mest var Lucys skådespel som jag störde mig på. Renee klarar den gränsen mycket, mycket bättre. Och roligt att se Joxer igen - även om han är död och det nu inte var han. Också roligt att de faktiskt tog upp parallellen till Hope som jag faktiskt tänkt på ett flertal gånger.

Betyg: Do I have to spell it out? :P

10 av 10.

#467 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2006 - 18:16

MOTHERHOOD

Tycker det är tufft gjort av Aphrodite att skydda Gabrielle. :) Aphrotite är kul - men det är scener som dem hon hade här som gör henne oemotståndlig. Inte en aning om hon är ensam faktiskt, den grekisk/romerska-gudavärlden bestod väl av en hel del gudar? Fast jag tror de flesta förekommande i Xena och Hercules strök med i det här avsnittet.

"Den där fula lilla lintotten", är det Deimos du menar? Spelas av Joel Tobeck samma skådespelare som spelade Strife i (Young) Hercules. Allmänt... intensivt... störande... Jag tror att det kanske var lite för många gudar på sama arena för att verkligen tillåta att alla kom till sin rätt. Så jag natar att det var lätt hänt att låta ares/athena/aphrodite/furies ta överhanden.

Håller med om att Renee klarar sin roll bra. Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär. (Sedan är det inte helt ovanligt att resissörerna inte lyckas få Lucy att tygla sitt minspel riktigt. Människan skulle enkelt kunna gjort karriär som mimare! ;) :D ) Hope gnager nog en hel del på Gabrielle - ävn om vi inte alltid får veta det.

Betyg: 3 omkringdansande gudomliga lintottar 3 möjliga

Början på slutet Cappy! Nu är det bara en säsong kvar. :(

fqq5BYam.jpg

#468 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 August 2006 - 20:00

Nytt intro nästa säsong också, tror jag.. :)

//Peak

sixty six."

#469 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 20:04

Håller med om att Renee klarar sin roll bra. Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär. (Sedan är det inte helt ovanligt att resissörerna inte lyckas få Lucy att tygla sitt minspel riktigt. Människan skulle enkelt kunna gjort karriär som mimare! ) Hope gnager nog en hel del på Gabrielle - ävn om vi inte alltid får veta det.

Instämmer helt.

Förövrigt Capshaw vad tyckar du om " The Gabchack " ? The Gabdrag och The Gabchack er 2 saker Xena hatas för . Hon blir inte förlåten eller förstått för dessa handlingar . vad tyckar du ?

Motherhood er fantastic :thumbsup:

Ger den också 10av 10 :)

Min avatar samling

#470 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 20:22

Tycker det är tufft gjort av Aphrodite att skydda Gabrielle. :) Aphrotite är kul - men det är scener som dem hon hade här som gör henne oemotståndlig.

Mmm... För första gången tycker jag faktiskt att det finns en riktigt bra sida av Aphrodite. Hon är sorgsen och nedstämd här, vilket är så annorlunda. Hon är inte längre endimensionell. Yay! :D

Inte en aning om hon är ensam faktiskt, den grekisk/romerska-gudavärlden bestod väl av en hel del gudar? Fast jag tror de flesta förekommande i Xena och Hercules strök med i det här avsnittet.

Vi vet att två gudar överlevde i alla fall - Aphrodite och Ares. Ares var ingen gud nu, men i framtidsavsnitten ser vi ju att han fått tillbaka gudomen. Så frågan är vilka mer som kan ha överlevt? Jag kommer inte ihåg alla, men vill minnas att det fanns tretton övergudar, men jag kan ha fel. Sedan fanns det väl många mindre gudomar, men men... De flesta andra borde väl dö ut hur som haver med tanke på profetian om Eve?

Note to self: Kolla efter mer grekiska gudar i säsong sex. :P

"Den där fula lilla lintotten", är det Deimos du menar?

Det är han jag menar. Tack igen.

Och jo, det är lätt att då det blir för mycket att vissa tar överhanden. Men det kändes helt enkelt som om skådisarna inte ens försökte göra något annat än bara inkassera lönen.

Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär.

Håller helt och hållet med - de är mycket olika i sina typ av galenskaper och natur rörande avsnitt. Men jag tycker inte all galenskap är likadan så det köper jag.

Det du skriver om Lucys minspel är så sant, så sant... :P

Hope gnager nog en hel del på Gabrielle - ävn om vi inte alltid får veta det.

Absolut! Och jag tycker man inte behöver peta oss på fingret med det. Att ens Hope togs fram där i galenskapen visar ju på att det faktiskt är så.

Ja. Dumma er! Snart kommer jag känna mig alldeles, alldeles tom... :(

Nytt intro nästa säsong också, tror jag.. :)

Det är på tiden. Jag hoppas på en drastiskt förändring för det gamla är kasst... :P

Förövrigt Capshaw vad tyckar du om " The Gabchack " ? The Gabdrag och The Gabchack er 2 saker Xena hatas för . Hon blir inte förlåten eller förstått för dessa handlingar . vad tyckar du ?

Umm... Du får nog förklara det närmare om jag skall förstå det :P

#471 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2006 - 20:25

Men samtidigt så tycker jag att man få se två olika typer av vansinne. Gabrielle blir kall och delusional medan Xena var helt skvatt galen. Avsnitten är också olika i sin karaktär.

Håller helt och hållet med - de är mycket olika i sina typ av galenskaper och natur rörande avsnitt. Men jag tycker inte all galenskap är likadan så det köper jag.

Det du skriver om Lucys minspel är så sant, så sant... :P

Därmed inte sagt att Lucy är dålig på det hon gör. ;) Jag tycker det är fantstikst att en serie som mer eller mindre klassas som B ändå har lyckats hitta så många tallangfulla skådespelare. Lucy är duktig - och det sägs att hon i avsnittet med Xena/Diana/Meg (Warrior, Princess ... Tramp) hade bättre koll än regissören vilken roll hon skulle spela. (Meg var en av hennes favorit karaktärer BTW, det märks ibland). Renee växte snabbt och är igenom större delen av serien helt outstanding.

Ja. Dumma er! Snart kommer jag känna mig alldeles, alldeles tom... :(

Nej då. Det börjar bara bli dags att planera nästa varv - så du kan upptäcka alla de där detaljerna som du missade nu på första varvet. ;) :D (Peak hade ju kunnat vänta och gjort dig sällskap! :P )

fqq5BYam.jpg

#472 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 22:15

Därmed inte sagt att Lucy är dålig på det hon gör. ;) Jag tycker det är fantstikst att en serie som mer eller mindre klassas som B ändå har lyckats hitta så många tallangfulla skådespelare.

Jo, grimaser gör hon dåligt - främst för att hon är så duktig på det så hon inte riktigt kan använda någon själv behärskning. Men visst har hon ett gummiansikte :)

Men du har rätt om talangfulla skådespelare. Däremot känns det rätt naturligt att Lucy har bättre koll på rollerna, eftersom det är hon som skall spela dem. ;)

Nej då. Det börjar bara bli dags att planera nästa varv - så du kan upptäcka alla de där detaljerna som du missade nu på första varvet. ;) :D (Peak hade ju kunnat vänta och gjort dig sällskap! :P )

Ja, Peak är en svikare, ja... ;)

Nej, jag har som sagt var en del andra tankar att dra igång här sedan då jag är klar. Det skall nog hålla för diskussion en bra stund framåt hoppas jag :)

COMING HOME

Nytt intro - yay! På tiden. Verkligen på tiden. Och det ser betydligt bättre ut än de gamla fula... :P

Ares är galen och gnällig - men i slutet så är hans kärlek tillräcklig stark till Xena för att han faktiskt skall känna sorg över henne. Rollen som Ares hade var väl en ganska logisk del (att söka efter sin försvunna gudom) och jag får erkänna att jag var orolig att han skulle få tillbaka den. Lyckligt nog undvek dem det.

Amazoner... Ja, nu ser jag XC hoppa upp och ned i tevesoffan av glädje. Eller gjorde. För några år sen ;) Vet inte vad jag tycker om de här... Tyckte de var rätt ansiktslösa. Kanske för man inte känner dem, men inte så konstigt med tanke på att de andra vi lärt känna nu är betydligt äldre - eller döda. Tvisten med Eves förflutna kändes rätt uppenbart - särskilt hur hon skulle avslöja sig också. Men det var mycket passande för den. Och jag gillar det där hon verkar ha tagit till sitt hjärta med att inte använda våld. :D

Det här avsnittet visar också på varför man inte skall titta på serien med realism och logik - chakramen som dödade furies, drunkningen och sedan räddningen. Lite för mycket att kunna svälja då, men har man löärt sig se serien med rätt glasögonen så löser de rätt mycket. Gillar för övrigt att the Furies faktiskt dör. Äntligen.

Lite för lång utdragen strid i början, lite för uppenbar handling, lite för mycket överspel av Kevin Smith gör att betyget dras ned något.

Betyg: 7 av 10.

#473 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 August 2006 - 05:34

Capshaw :)

Gabdrag = Bitter Suite episoden vart Xena drar Gabrielle efter hesten

Gabchack = Motherhood episoden vart Xena slänger chakramen efter Gabrielle

Min avatar samling

#474 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2006 - 08:32

COMING HOME

Det här avsnittet är skriven av Melissa Good som innan säsong 6 var mest kända för sina Xena FanFics. Håller med om att Amazonerna framstår som en aning anonyma - men å andra sidan så har det ju passerats ett antal år. ;)

Och visst håller man tummarna för att Ares inte skall klara av att få sin guddom tillbaka. Det är kul att se the furies driva honom från vettet dock. Det är uppebart att vår käre krigsgud inte riktigt hanterar det här med att vara dödlig.

Chakramen har många talanger. Har alltid varit lite fashinerad av att den kan tokfastna i en bergvägg men 'studsa av' en träpinne. :P Det sitter kanske i handlederna. :) Ändå gillar jag slutet - det känns välkomponerat ändå på något sätt.

Comming Home kammar hem 3 förlorade guddomar av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#475 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 August 2006 - 09:58

Gabchack = Motherhood episoden vart Xena slänger chakramen efter Gabrielle

Ah, då är jag med vad Gabchak skall betyda. Inte så lätt att hänga med i slanget alla gånger. ;)

Jag vet att jag kan ha aversioner mot Xena emellanåt, men det här är inte ett av skälen. Jag ser det som en naturlig reaktion av en mor - och jag tror inte målet främst var att döda Gabrielle, jag tror det var att knocka henne (sedan att det är svårt att lyckas med en chakram är en annan sak). Så jag klandrar inte alls Xena för det.

Håller med om att Amazonerna framstår som en aning anonyma - men å andra sidan så har det ju passerats ett antal år. ;)

Jag vet och det gör det hela lite förlåtande. Men ingen av amazonerna hade en stark personlighet, som t.ex. Effiny eller Yaput (sp? :P ). Det är främst det som gör dem ansiktslösa.

Det är uppebart att vår käre krigsgud inte riktigt hanterar det här med att vara dödlig.

Å andra sidan får han pluspoäng för att veta hur han skall utnyttja sin forna status till att låtsas att vara gud.

Chakramen har många talanger. Har alltid varit lite fashinerad av att den kan tokfastna i en bergvägg men 'studsa av' en träpinne. :P Det sitter kanske i handlederna. :)

Det är ytterligare en sak som gör att man inteskall se serien realistisk... ;)

Jag tror chakramen är magisk - det kan förklara det mesta... :P

Ändå gillar jag slutet - det känns välkomponerat ändå på något sätt.

Mmm... Ser man det med rätt glasögon så är det helt okej. :)