Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#451 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2008 - 14:48

Cartman: Japp, det var den som jag syftade på. Man ser i slutet på tråden hur jag hittade dit. :)

Fiskrens: Min brorson har Cars som sin stora favorit film (just nu). Inte fyllda tre ännu men kan namnen på de flesta karaktärerna. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#452 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2008 - 14:49

Jag klarar inte av att dagens film är dubbad till svenska. Inte ens när japansk film eller anime är dubbad till engelska. Dock måste jag se äldre Disney-filmer som t.ex. Djungelboken, Robin Hood och så vidare med svensk dubb. Måste ha att göra med när man är uppväxt, att man inte kan identifiera sig med något annat än det man vuxit upp med. :)

#453 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 August 2008 - 16:14

Jag klarar inte av att dagens film är dubbad till svenska. Inte ens när japansk film eller anime är dubbad till engelska. Dock måste jag se äldre Disney-filmer som t.ex. Djungelboken, Robin Hood och så vidare med svensk dubb. Måste ha att göra med när man är uppväxt, att man inte kan identifiera sig med något annat än det man vuxit upp med. :)

Faktiskt inte bara nostalgi bakom det där. Dubbningarna var inte nödvändigtvis så mycket bättre, även då några stjärnor plus några anonyma. Men t ex tolkades ju sångtexterna i Djungelboken av Beppe Wolgers, och det märks: de är ju bättre än de engelska(!).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#454 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2008 - 16:20

Det är sant. Jag har försökt att se både Djungelboken och Robin Hood (mina "all time favorites" bland Disney-filmer) med originaltal och det går helt enkelt inte. Inte alls lika bra som dom svenska versionerna. Medans det är precis tvärtom med dom nyare filmerna. :lol:

#455 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2008 - 17:21

Jag läste för några år sedan om en journalist som hade Pongo och de 101 dalmatinerna som favorit. Han såg den tiotalet gånger på bio (om jag inte minns fel) med sin syster på tiden då det begav sig. Till DVDn bytte de ut den gamla dubben mot en ny (tydligen) och han var grymt besviken, för det var ju inte den dubb som han mindes från då när han såg filmen på bio. :)

--
The Eye / Gin Gwai (2002) | Trailer
Skräckdrama/dramathriller ... något ditåt tror jag vi kan placera den. Bra, inte allt förutsägbar, story, bra skådespelarinsatser och de som just satte kaffet i halsen över det sista borde ha uppmärksammat att det gäller original-filmen från Hong Kong. Fantastiskt välkomponerat slut. Sista fjärdedelen av filmen kunde jag dock skönja några penseldrag från Ringu - men det kanske bara är jag? Nu återstår bara frågan, bör man se den amerikanska- eller den indiska-remaken härnäst? :unsure: ^_^ -- BRA.

Edited by XC, 14 August 2008 - 17:37.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#456 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2008 - 17:35

Jag läste för några år sedan om en journalist som hade Pongo och de 101 dalmatinerna som favorit. Han såg den tiotalet gånger på bio (om jag inte minns fel) med sin syster på tiden då det begav sig. Till DVDn bytte de ut den gamla dubben mot en ny (tydligen) och han var grymt besviken, för det var ju inte den dubb som han mindes från då när han såg filmen på bio. :)

Det var lustigt. Undrar varför dom gjorde det. Dom borde ju ha kvar originaldubben till filmen. :unsure:

The Eye / Gin Gwai (2002) | Trailer
Skräckdrama/dramathriller ... något ditåt tror jag vi kan placera den. Bra, inte allt förutsägbar, story, bra skådespelarinsatser och de som just satte kaffet i halsen över det sista borde ha uppmärksammat att det gäller koreanska original-filmen. Fantastiskt välkomponerat slut. Sista fjärdedelen av filmen kunde jag dock skönja några penseldrag från Ringu - men det kanske bara är jag? Nu återstår bara frågan, bör man se den amerikanska- eller den indiska-remaken härnäst? :unsure: ^_^ -- BRA.

Kul att du har sett filmen nu. Tycker själv att den är riktigt bra, gillar hur dom har fångat den rätt kusliga stämmningen genom hela filmen. Det finns en del 2 & en del 3 som du kan kolla in framöver om du blir sugen. Dock inte lika bra som den första filmen. Sedan är det inte en koreansk film utan mer en film från Hong Kong (alla tre). Den indiska har jag bara hört talas om men inte sett, skulle vara kul att se om man kan hitta den. Remaken vill jag se någon gång framöver, kanske till och med köper den på DVD när priset sjunkigt något. Har ju dom andra filmerna på DVD så det vore kul att komplettera med den samt den indiska filmen, om man kan hitta dom till bra pris.

Den här utgåvan skulle jag hålla ögonen på om jag vore som dig och vill ha filmerna på DVD framöver. Sjunker den i pris är det bara att slå till.

Edited by Cartman, 14 August 2008 - 17:35.

#457 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2008 - 17:51

Den utgåvan är värd och hålla ögonen på iaf. :) Hong Kong - det läste jag ju till och med. :rolleyes: Vet inte varför jag skrev Korea. Ändrat det nu iaf.

Håller med om att den är kuslig rakt igenom, en behaglig mix av drama och skräck/thriller som gör att man sitter på helspänn nästan hela tiden. :)

Är man nyfiken (har man sett originalet så bör det väl iknte vara någon större spoilerrisk) så finns det en Nya Zeeländare som lagt upp 6 klipp på YouTube där scener från de tre olika filmerna jämförs. »Länk« Såg det ena (4e tror jag - det från resturangen) och det verkar som om de tre filmerna har ett egen ton.

fqq5BYam.jpg

#458 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2008 - 11:22

Final Fantasy: The Spirits Within (2001) | Trailer
OK story, OK insatser och bra animering. Vissa saker utelämnas i storyn (som tex hur man kom fram till att det var 8 själar som krävdes) men det kan jag leva med. -- OK.

fqq5BYam.jpg

#459 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 August 2008 - 12:17

Den utgåvan är värd och hålla ögonen på iaf. :) Hong Kong - det läste jag ju till och med. :rolleyes: Vet inte varför jag skrev Korea. Ändrat det nu iaf.

Håller med om att den är kuslig rakt igenom, en behaglig mix av drama och skräck/thriller som gör att man sitter på helspänn nästan hela tiden. :)

Är man nyfiken (har man sett originalet så bör det väl iknte vara någon större spoilerrisk) så finns det en Nya Zeeländare som lagt upp 6 klipp på YouTube där scener från de tre olika filmerna jämförs. »Länk« Såg det ena (4e tror jag - det från resturangen) och det verkar som om de tre filmerna har ett egen ton.

Tack för länken. Ska kolla in klippen även fast jag inte sett remaken. :)

=== === === === ===

King Kong (1933) ~ [Trailer]

Jag är mer fascinerad av denna film än vad jag tycker att den är bra. Stop Motion effekterna är kanske inte på topp men väldigt läckra och häftiga med tanke på när filmen är gjord. Har sett filmen både färglagd och i original (svart-vit) och det svart-vita fotot ger filmen en skön känsla. Kan även konstatera att Fay Wray var väldigt vacker på den tiden.

Men jag föredrar faktiskt PJ's nytolkning av filmen. Den har det mesta som originalet saknar. Tempo, handling, bra skådespelare, läckra miljöer, bra musik och så vidare.

#460 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 August 2008 - 12:28

MUMIEN 3

Okej, så tanken var egentligen att se X-Files men nu blev det mumien istället. Man serveras ett helt klart sevärt matinéaction som i de andra filmerna. Sötast är onekligen yetisarna . Faktum är att det är första gången jag tyckt de presenterats på ett intressant sätt. En annan sak som är söt är O'Connells sons love interest. :wub:

Marie Bello sparkar för övrigt skiten ur Rachel Weisz och levererar en härlig brittisk dialekt. Tur att Rachel var snobbig och inte ville spela mor till ett så gammalt barn,. Ibland är åldersnoja bra.

Rolig, fartfylld och precis som det ska vara.

Betyg: 7/10 eller 3/5.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#461 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2008 - 19:50

Låter lovande om Mumien 3 iaf. :D

--
Transmorphers (2007) (V) | Tråden dedicerad till Asylum!, Officiell Hemsida / Trailer.
Asylum gör inte någon besviken. Eller ja. Nästan iaf. Den visuella biten är väl inget mästerverk och ljudet kunde sannerligen ha mixats bättre. Och skådespelarna spelar inte i A-ligan (eller B- eller C-ligan för den delen). Men filmen har en svag doft av 80-tal över sig och storyn är utöver den dåliga krydningen helt OK. Det finns till och med en lite bi-detalj till storyn som lyckades överraska till och med mig. Generalskan Van Ryberg dömmer "Mitchell" till 100 års nedfrysning för förräderi. 3 månader senare så gifter sig Van Rydberg sig med "Mitchells" flickvän. Är inte säker men det indikeras på ett litet triangeldrama också dem emellan. Inte super originellt men det fick mig och blinka till iaf . Ett förutsägbart, men ändå helt OK slut. Kan man ha överseende med de halvskämda kryddorna och helt sonika avnjuta en hyfsat bra story då kan man ge filmen en chans tycker jag. -- OK.

Edit: Litet tillägg.

Edited by XC, 16 August 2008 - 17:04.

fqq5BYam.jpg

#462 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 August 2008 - 23:28

HULK
Mycket bra och väldigt underskattad Origin-film. När jag ser filmen så tycker jag verkligen det var onödigt, och sorgligt, att de gjorde en reboot istället för uppföljare.
Slutet kunde möjligen varit bättre.
9/10

Edited by Crusader, 15 August 2008 - 23:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#463 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 August 2008 - 23:34

Håller med om Hulk, den har fått massor av skit från både höger och vänster men jag gillar den verkligen! Klart top5 från de filmer som Marvel spottat ur sig de senaste åren. Men som sagt slutet kunde varit något bättre.

Winter is Coming

#464 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 15 August 2008 - 23:53

Jag tyckte den var ok, ingen av de bättre superhjältefilmer jag sett men tycker ändå inte den förtjänar all skit den fått. Vad som drog ner den mest för mig var gummibolls känslan man fick när Hulken lekte bumbibjörn i öknen. Bra musik av Elfman, huvudtemat var mycket passande så hoppas man behållt det iaf. Nick Noltes prestation som Hulkens farsa en av höjdpunkterna också. Gillar Hulkens look i den nya filmen bättre ändå, känns mindre.."plastig".

#465 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 August 2008 - 00:31

The Dark Knight
Läs mer här

7/10

Hancock
Mindre seriös superhjältefilm än ovan nämnda gravallvarliga film. Småkul underhållning om än inte speciellt bra på det hela stora. Som ofta är fallet är tyvärr mycket av det riktigt roliga med i trailern. (Mental note to self: Sluta se på trailers.) Jason Bateman är way underused här. Will Smith är, well Will Smith och han kör sin grej. Vad mer ska man säga? En superskurk hade kanske inte varit helt fel men det kommer säkert i en eventuell Hancock 2...

4/10

The Mist
Välgjord och tät skräckfilm av Stephen King tolkaren framför andra Mr. Frank Darabont. Detta är dock första gången han tar dig an en renodlad skräckfilm. Resultatet är mer en psykologisk thriller än monster skräckis. Marcia Gay Hardden är väldigt bra (om än något överspelad, fast det funkar) som religiös fanatiker. Man börjar verkligen hata hennes karaktär. Det mest omdebatterade i filmen är dock slutet som delat publiken i två läger. Dom som hatar det (verkar vara dominerande) och dom som älskar det. Jag lutar personligen mot det senare men ändå inte riktigt. Jag tycker det var fantastiskt modigt av Darabont att välja ett så kontorversiellt slut och kan för mitt liv inte fatta hur han fick studiocheferna att gå med på det. Jag blev också överaskad när jag läste att novellen inte slutar så. King brukar ju annars inte dra sig för såna slut vilket också föklarar varför King själv var nöjd med det ändrade slutet. Men, för min del hade det gärna fått sluta innan soldaterna kommer ut ur dimman och vi får det här "åh nej, om jag bara väntat fem minuter så hade jag inte behövt skjuta dom." Det sabbade slutet något för mig .

6/10

Edited by Wylie Times, 16 August 2008 - 00:51.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#466 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 August 2008 - 11:49

La Zona (2007)
Mexikanskt drama om ett "gated community" nära slummen i en stad i Mexico City, där tre fattiga av en tillfällighet får chansen att komma in. Därinne ser de möjligheten att göra enkla stölder, men det hela går snabbt fel: två dödas av invånarna. Invånarna gör allt för att dölja det skedda (för att inte blanda in polisen) medans de söker efter den tredje, som fortfarande är fast där inne. Det hela eskalerar snabbt, och när polisen får nys om att något skumt ser därinne blir det än värre.

Tätt och spännande och med bra personskildringar, om vad människan är i stånd till under stress. Filmen lever kvar i en långt efter att den är slut. Det enda som drar ned från toppbetyg är att invånarna i communityn kanske är lite väl svartvita från början.

9/10
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#467 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 August 2008 - 12:01

The Incredibles ~ [Trailer]

Här i sverige kanske den mer är känd som Superhjältarna. Tänkte se dom filmerna från Pixar som jag inte har sett tidigare men det slutade med att jag börjar ta mig igenom dom jag redan har sett och själv har på DVD. Detta är en av dom bättre filmerna dom har gjort IMO. Mesta på grund av att handlingen känns så välavvägd, inte för vuxen men inte heller för barnslig. Lägg sedan till bra röstskådespelare (Jason Lee :thumbsup) samt väldigt rolig och vass dialog och fina animationer och du har kommit en bra bit på vägen till en bra film.

~~~

Blade Runner: The Final Cut ~ [Trailer]

Det är väldigt länge sedan jag såg filmen så jag kan inte själv se exakt vad som skiljer denna verision från tidigare versioner. IMDb har lite mer utförligare info om det hela. Men det kvittar för min del, filmen är lika bra nu som den har varit tidigare, från början hade jag väldigt svårt för filmen men den har vuxit sig starkare med åren. Om detta är den version som Ridley Scott vill att vi ska se, så inte mig emot.

~~~

Saw ~ [Trailer]

Första filmen är egentligen den som är sämst av dom alla, inte för att det är en dålig film, tvärtom. Det är bara det att nu när denna filmserie har växt så ter sig film 1 inte lika vass och smart längre så som den gjorde när man såg den första gångerna.

~~~

Saw II ~ [Trailer]

Denna film tillsammans med film III är mina favoriter (hittills) i serien. Väldigt smart handling och när man tror att man har räknat ut precis allting så tar det hela ytterligare en vändning. Lägg sedan till väldigt bra casting (vem hade trott att Donnie Wahlberg skulle vara så bra?) och en helt superb handling och du har ett bra utgångsläge. Jag gillar samspelet mellan Jigsaw och Amanda, två av mina favoritkaraktärer.

~~~

Saw III ~ [Trailer]

Samma sak gäller denna film som ovan. Intressant att man får mer och mer bakgrundsinformation om Jigsaw och hur det hela tiden driver handlingen i denna filmserie till att bli bättre och bättre. Även om Amanda dör i denna film så kan man ju iaf trösta sig med att hon ser ut att komma tillbaka i film V. Troligtvis då som flashbacks, ungefär som jag kan tänka mig att Jigsaw gör då dom båda dör i denna film. Men inte mig emot. Då dom har gjort handlingen så smart i tidigare filmer så kan dom säkert lösa detta på ett lika smart sätt.

Saw IV ~ [Trailer]

Riktigt bra film som fokuserar mycket på Jigsaw och hans fru och hur han formades till att bli den han är i filmerna. Finns inte så mycket mer att säga än att denna film tillsammans med del II och III är riktigt bra, medans del I får nöja sig med att "bara" vara bra. Nu vill jag gärna se del V.

Edited by Cartman, 18 August 2008 - 12:28.

#468 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2008 - 12:24

Star Wreck: In the Pirkinning (2005) (V) | Wikipedia ... Trailer.
Det här var verkligen en film med glimten i ögat. Kul story, bra insatser och hyfsat valintegrerad cgi. Hur väntat det än var så gillade jag scenen med ölflaskorna. Det var ju rätt uppenbart att stackars Pirk skulle få något helt annat än det han frågade efter. -- BRA.

Edited by XC, 18 August 2008 - 12:24.

fqq5BYam.jpg

#469 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 August 2008 - 12:30

^
Som sagt, en väldigt speciell film. Iron Sky kanske blir liiite mer seriösare om vi har tur. Men helt klart en film som är kul att ha sett, minst en gång i livet. Ska ge Transmorphers en chans när jag blir sugen, den ligger här och väntar på mig. :lol:

#470 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 August 2008 - 12:46

Oj. Carty ser ut att haft ett SAW-maraton. :D

Fick SAW-boxen i present så jag kommer nog också beta av filmerna igen, men spontant kan jag säga att jag är väldigt besviken på film tre och håller fyran högst. Får se om det ändrar sig efter jag sett om alla.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#471 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2008 - 12:52

Carty: Iron Sky känns iaf mer genuin i sin story av vad jag sett och läst. Star Wreck påstår sig inte vara annat än en parodi där avarter från Star Trek och Babylon 5 får göra upp. :) Hur som helst så gillar jag den här produktionen så pass att jag tycker det verkar lovande inför Iron Sky. :)

fqq5BYam.jpg

#472 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 August 2008 - 13:12

Sentinel: Jag har dom oklippta utgåvorna av filmerna som R1. Dels orkar jag inte vänta på att dom ska släppas här i sverige men även för att alla filmerna inte är oklippta i dom utgåvorna vi har. Varför gillar du film III minst?

Tänkte se annat under helgen men har fått upp suget ordentligt för skräck, rysare och mörkare thrillers. Under alla tre som jag tycker att Saw hamnar under. Intresset finns alltid där men går i vågor. Oftast brukar hösten inbjuda till att jag går igenom alla (eller väldigt många) av mina filmer inom dessa genrer. Det är ett par men det är jäkligt bra underhållning.

XC: Star Wreck började som animerat, har sett lite av hur det såg ut från allra första början innan det utvecklade sig till det enorma projekt som In The Pirkening är. Iron Sky känns mer som att dom nu vet vad dom ska göra och hur dom ska göra det, vilket säkert ger en bättre produktion överlag.

Edited by Cartman, 18 August 2008 - 13:12.

#473 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 August 2008 - 13:45

Första gången jag såg SAW III var för hur de slösade bort min favoritkaraktär från tvåan och fick ett väldigt snöpligt slut. Det torporerade filmen till stor del för mig första gången. Nu när jag sett den efteråt så tycker jag ändå att scenen trots allt är rätt stark och inte alls så kass som i förra filmen.

Vad jag dock tycker är att filmen mer fokuserar på fällor och äckel utan att vara lika smarta och välgjorda som i de andra filmerna. Den försöker skapa tvister, men de är betydligt svagare än man hoppats. De försöker göra samma sak som görs i Saw IV, men där de lyckas i fyran misslyckas de här. Sedan är MacFayden en svagare skådespelare än de andra och man får inte någon riktig känsla för honom. Man knyter därmed inte an till allt på samma sätt som i de övriga filmerna.
Det är ett par av mina klagomål mot filmen.

#474 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 August 2008 - 13:51

Vad är det för karaktär och scen du pratar om?

#475 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 August 2008 - 14:59

Kerry (Dina Meyer) och hennes dödsscen är det jag talar om.