Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2009/2010

• Please log in to reply
478 replies to this topic

Poll: Elitserien 2009/2010

Vilket lag vinner Elitserien 2009/2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för Tre Kronor vid OS i Vancouver, Kanada?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilket lag vinner Allsvenskan 2009/2010?

Vote Guests cannot vote

#451 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 May 2010 - 10:52

Dags för hockey-VM! :hurrah:

Nu har jag inte kollat, men någon här som kanske har koll på helgens matcher? Vilka spelar när? Är det nåt ikväll redan?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#452 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2010 - 11:51

tv6.se har följande information.

TV-tider, första gruppspelet

Fredag 7 maj

20.00, TV6/Viasat Hockey/HD: USA-Tyskland

Lördag 8 maj

16.00, TV6/Viasat Hockey/HD: Kanada-Italien
20.00, TV6/HD: Finland-Danmark
20.10, Viasat Hockey: Schweiz-Lettland

Söndag 9 maj

16.00, TV6/HD: Tjeckien-Frankrike
16.10, Viasat Hockey: Vitryssland-Kazakhstan
20.00, TV6/HD: Norge-Sverige
20.10, Viasat Hockey: Slovakien-Ryssland

Måndag 10 maj

16.10, Viasat Hockey/HD: USA-Danmark
20.00, TV6/HD: Lettland-Kanada
20.10, Viasat Hockey: Tyskland-Finland

Tisdag 11 maj

16.00, TV6/HD: Ryssland-Kazakhstan
16.10, Viasat Hockey: Tjeckien-Norge
20.00, TV6/HD: Sverige-Frankrike
20.10, Viasat Hockey: Vitryssland-Slovenien

Onsdag 12 maj

16.10, Viasat Hockey/HD: Danmark-Tyskland
20.00, TV6/HD: Finland-USA
20.10, Viasat Hockey: Kanada-Schweiz

Torsdag 13 maj

16.00, TV6/HD: Ryssland-Vitryssland
16.10, Viasat Hockey: Frankrike-Norge
20.00, TV6/HD: Sverige-Tjeckien
20.10, Viasat Hockey: Kazakhstan-Slovakien

#453 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 May 2010 - 12:02

Oj, en hel tablå :D Tack, Carty :hug:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#454 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2010 - 12:16

Det var så lite så. :hug: Jag ser säkert någon match jag också. :)

#455 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 07 May 2010 - 14:59

Trodde bara Tv 6 skulle sända från Sveriges matcher så det var en mycket positiv överraskning med så brett utbud. Ser fram emot Tyskland/USA ikväll ska bli intressant att se hur väl Tyskland kommer stå sig på hemmaplan. Brukar ju ha en härligt fanatisk publik som sjunger som på en fotbollsarena så enormt tryck är nog att vänta. Det känns väl som ett VM där de "nertippade" nationerna som Tyskland skulle kunna gå ganska långt, med tanke på att de stora nationerna inte kommer få några jätteförstärkningar verkar det som.

Edited by Spacer, 07 May 2010 - 15:00.

#456 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 May 2010 - 17:48

Schweiz är nog närmast en "skräll", eller närmre än Tyskland i alla fall. En optimal turnering för Tyskland är kvartsfinal tycker jag. När man studerar materialet så har Finland Sverige, Tjeckien,Ryssland,Schweiz betydligt starkare trupper bara om man nämner de spelarna från Europa. Tyskland har en fantastisk hemmapublik ja. Såg Tyskland-Finland i World Cup 2004 i just Köln och det var en häftig upplevelse med den publiken.

Kvällens match blir kul att se när den spelas på den gigantiska fotbollsarenan. Visst efter att man lanserade "Winter Classic" I NHL så har det börjat bli nästan "Ishockeyns 3D" men blir nog en cool upplevelse. USA har ett ungt lag så blir nog inte en lätt match för dem, Tyskland spelar väldigt fysiskt och jobbar hårt. En viktig grej jag hoppas Tyskland tränat på (för deras del) är spelet i boxplay. I OS såg det rakt av förjävligt ut och om de vill ha en jämn och bra match så måste det vara betydligt bättre.

Kermit

Jo, jag tror jag skrev "nuvarande" som trupp, och det från Eliteprospects. I Finlands och flera andra länders fall så är det ju "slutgiltiga" meaning det som man börjar med under VM.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#457 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 May 2010 - 21:36

Jo nog såg det bättre ut för Tyskland ikväll :). Tror att arrangörerna är mer än nöjda hur första matchen gick :).
Batman Begins

The Dark Knight

#458 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 08 May 2010 - 15:13

Ja turneringen kunde ju inte fått en bättre start :) även om matchen väl stundtals var sådär, men det lyftes ju upp av att det var grymt bra stämning på fotbollsarenan.
Det brukar alltid vara bra arrangerade VM turneringar i Tyskland med bra inramning mycket tack vare publiken. Jag förstår egentligen inte varför Tyskland inte är större i ishockey än man är. Där finns ett stort intresse för hockeyn, man har arenorna, publiken, en hyfsad liga, man har egentligen alla förutsättningar. Det vore kul om de tids nog kunde etablera sig något sånär för breddens skull om inte annat. Deras Box-play var rent bedrövligt i OS. De brukar ju annars alltid ha ett väldigt bra försvarsspel både i box och fem-fem spelet och satsa enbart på kontringar, men verkar som man lagt om sitt spel på senare år med att försöka satsa på lite mer offensiv hockey framåt. Det är nog rätt väg för att försöka få fram den typen av spelare, som de behöver. Verkade ha en bra målvakt för övrigt.
Jo Schweiz kan nog gå långt i den här turneringen, gissar att de kommer ha ganska många supportrar på plats också, samt att de väl ungefär har samma lag som i OS? Det intressanta med Schweiz blir om man lägger om spelet med ny coach. Kruger coachade väl Schweiz en 20 år iaf? :)

#459 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 May 2010 - 22:06

Av de spelare Bengt-Åke har tagit ut saknades alltså bland annat Nicklas Bergfors och Michael Nylander. Bergfors tog det som bekant hårt och åkte hem, och Nylander verkar redigt besviken. Jag tycker riktigt synd om honom, han är ju som många har sagt en kille som alltid ställer upp i VM - något få svenska NHL-proffs gör. Sen kan man ju hoppas och drömma om att Detroit åker ur fort och att spelare som Zäta, Franzén, Kronwall och kanske Lilja ställer upp, men det vore ju kul om det fanns platser i truppen för Nylander (om han är bra nog) och Pääjärvi-Svensson.

Och så har vi en skräll till. Danmark slog Finland med 4-1!!! Jag vet hur det känns när ens lag gör "fiaskomatcher", men en liten tröst till herr Super85 är väl att det bara kan bli bättre, och att det är bättre att göra skitmatcherna tidigt i gruppspelet, som jag nog sagt under OS också. Sen blir det i och för sig tufft att möta Tyskland med sin hemmapublik i ryggen och USA, men jag är helt övertygad om att Finland klarar detta. Detta kanske var kallduschen de behövde helt enkelt. Och vem vet...imorgon kanske Norge slår Sverige? :blink:
*Hockey och superhjältar*

#460 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 May 2010 - 00:55

Bland de sämsta landskamper jag sett Finland köra och jag har ändå följt Lejonen sen slutet av 1980-talet. Man måste komma ihåg att Finland varit en av de vanligaste medalj-lagen sen 1988. Så det säger en del om kvällens förlust. Uselt. Riktigt uselt och sen tog man burskydd hela tiden. Jag har druckit 7 öl för övrigt. Det kan bara bli bättre, men efter kvällens match så säger det inte så mycket. Jaja, vi får väl se vad som blir av det här. Men ja, bland de uslaste matcher jag sett, någonsin. Att ta burskydd mot Danmark? vad f*n menas?

Danmark förtjänade segern. Jag skulle ha blivit mer besviken om Finland på något sätt hade lyckats att få 1 poäng av matchen.
Batman Begins

The Dark Knight

#461 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 May 2010 - 08:13

Ja, men stornationer har åkt på smällar mot de lite sämre lagen förut, det händer då och då. Och de lagen under de sex-sju stora nationerna kryper lite närmare, brukar de säga. I alla fall i ett VM. Sen är det få som har som Sverige, förlorat en avgörande match mot en blåbärsnation (tänker på OS 2002). Men, fortfarande, stornationer åker på sådana här minor ibland.

Sen blir det som sagt tufft att slå Tyskland och USA, men det ska de klara. USA imponerade inte jättemycket mot Tyskland.

#462 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 May 2010 - 07:16

En sån där typiskt första match i VM för Tre Kronor. Inget jätteimponerande spel, men de vann i alla fall. Vissa saker som oroade dock. Spelet i egen zon och framför mål var riktigt dåligt, när Norge har långa anfall på en, då vet man att man har ett slappt eller dåligt försvarsspel. Sen tycker jag Omark och Harju var riktigt usla, speciellt Omark. Harju borde nog inte ens vara med i VM, men Omark är bra, om han bara skärper sig och spelar lite med huvudet också.

#463 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 May 2010 - 16:51

Då kan man konstatera att man för en gångs skull ser ut att få rätt i sin analys här, det här verkar onekligen bli VM:et då de "mindre" nationerna kommer skrälla. Ser ut som att Norge är nära att slå Tjeckien i skrivande stund, och smällkaramellerna att Danmark slog både Finland och USA hade inte ens jag tippat. Men det är ju kul att det blir lite överraskningar för breddens skull och att det inte är så förutsägbart även i möten med de nertippade lagen.

Edited by Spacer, 11 May 2010 - 16:53.

#464 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 May 2010 - 06:56

En pinsam insats mot Frankrike, som väl är vann vi dock. Och dåliga insatser mot blåbär har Tre Kronor gjort förr. Sen var, ännu en gång, Linus Omark nog sämst i laget, han håller i pucken alldeles för mycket själv och det händer för lite. Han vill bara göra snygga saker liksom.Uselt! Roligast att se var väl Ekman-Larsson samt kedjan med Nylander och Jonas Andersson ihop med Andreas Engqvist.

#465 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 23 May 2010 - 21:06

Väldans vad tyst denna tråden varit mitt under VM!? Verkar som Tjecken kommer ta hem Guldet. Bronspeng till Sverige är ju helt klart mer än godkänt. Kul för Bengt Åke att få avsluta med en vinst och medalj. Nu ska det bli spännande att se hur det blir med Pär Mårts. Danmark var en trevlig överraskning under VM, vore kul om de på sikt kunde etablera sig. Tyckte lite synd om Tyskland som spelade jämt mot Ryssland men åkte ut på en tabbe precis i slutet av tredje, och fick två mål bortdömda mot Sverige. Men de kan vara nörjda med en bra utförd VM turnering med det material man har. Det var kul för turneringen att Tyskland hängde med såpass länge.

#466 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 May 2010 - 21:52

Tjeckien vann! Riktigt spännande mot slutet. Sååå nära för ryssarna, men men.

Och vi fick ju medalj, not bad at all :thumbsup:

Edited by Synon, 23 May 2010 - 21:53.

#467 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 23 May 2010 - 23:37

Bra exempel från Tjeckien med som tar hem guldet istället än storfavoriterna Ryssland. Är ju en skräll, och Tjeckien hade verkligen inget lag jag skulle tippat i final. Sen vann de på straffar mot både Finland och Sverige och sånt ger garanterat självförtroende och laget växte mycket under turneringen. Inget stjärngäng men kompetens fanns där, Jagr, Voukoun, Rolinek etc. Hejade på dem under finalen, mest för att Ryssland hade varit griniga (inte på ett bra sätt) och lata under turneringen och spelat fult. Blev ingen större skillnad idag.

Imponerande från Sverige med att yngre spelare som Pääjärvi-Svensson spelade så bra. Han blir nog bra borta i NHL också. Erik Karlsson har jag gillat att se även i NHL. Han har ju fortfarande klara brister i det defensiva spelet och är ibland jäkligt borta i situationerna, fel placerad, eller allmänt hittar på något småtokigt. Det lär han bli bättre på, och det är en back som kommer vara viktig för Sverige i många turneringar. Bengt-Åke Gustafsson byggde ett bra lag till VM, även han hade problem med en massa nej-tack , likadana problem som i stort sett alla förutom Ryssland hade. Förstår att han haft det jobbigt med den mängden skit som svensk media kastat på honom, och jag har uppskattat hans lite elaka intervjuer han givit under våren. Även om jag förstår att Gustafsson ville "skoja till det" i slutet av bronsmatchen och ta en timeout 0.7 sekunder från slutet så anser jag att det var väldigt egoistiskt. Inte för att han ville på något sätt skita på Tyskarna, han ville ju vara skojig mot Media igen. Men nu är det så att Tyskland är värdnation, och de hade gjort sitt bästa VM på extremt länge. Så laget fick vänta på sin förlust i en extra halvminut för att Sveriges förbundskapten ville tvåla till Svensk media för att de kritiserat honom när saker gjort mindre bra. Vissa har klass, vissa har det inte. Jag förstår verkligen att publiken började bua högljutt.Han tänkte enbart på sig själv, eller så tänkte han inget. Korkat är det hursomhelst.Är andra som inte heller uppskattat Bengas skämt.

http://nyheter24.se/...jort-av-sverige
http://hockey.expres...och-ogenomtankt

Från ett Finskt perspektiv finns inte så mycket fantastiskt att säga i år. Ett tråkigt VM där man inte förtjänade en högre placering. Ett par skapliga matcher mot USA och Slovakien som inte heller imponerande precis. Bra målvaktsspel från Rinne och Vehanen, något som jag förväntade mig också. Petteri Nummelin, 38 år och gjorde sitt 15:e VM, blev vald till All-Star Team i VM(och till turneringens bäste back) för femte gången och av Finlands 13 mål, så ja, Nummelin gjorde 1+6 på de 6 matcher han spelade. Rätt bra. Men säger också en del om Finska ineffektiviteten 13 mål på typ 250-260 skott, ca 5% procent av skotten gick i mål. Kul att 18 årige Sami Vatanen fick spela i VM, förhoppningsvis kan han ta över en Nummlelins roll om några år och bli en riktigt bra offensiv back. Han hade ju alla de problemen man misstänkte , om man är typ 176 cm/75 kg så ser det lite komiskt ut när man ska stoppa Jagr eller Ovetchkin. För Finland gäller det att man helt enkelt får bättre lag till VM turneringar, det är ju onödigt att gnälla när man redan kissat ner sig, och man kan inte förvänta sig att alla NHL-stjärnor ska ta sig till VM under en säsong då OS spelats men Finland fick ju en mängd Nej-tack från Europa, t ex Niko Kapanen, Ossi Väänänen, och Ville Peltonen. Det och att NHL backen Salmela blev skadad under LG-Hockey Games. Sådana grejer gör väldigt mycket, speciellt Kapanen som alltid spelar bra i landslaget och ofta spelat center i första femman i VM. Men jaja, det är bara Ryssland som inte hade problem med att få sina stjärnor med. Jukka Jalonen lyckades att ta en bronsmedalj i OS och så vann Finland Euro Hockey Tour så det lär ju inte bli tal om att man ändrar coach eller något. Men under hans tid så har Finland spelat väldigt konstiga matcher, 0-6 i första perioden mot USA i OS-semin t ex, och hur man helt plötsligt blivit passiv i VM, två kvartsfinaler i rad. Finns mycket för honom att klura ut.

Sen är ju Chicago klar för Stanley Cup finalen nu btw :).

Edited by super85, 24 May 2010 - 00:11.

Batman Begins

The Dark Knight

#468 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 30 May 2010 - 14:39

Första SC matchen var rätt speciellt. 5-6 seger till slut för Blackhawks och man kan inte säga så extremt mycket. Målvakterna var verkligen inte på topp(Flyers bytte ju under matchen) och sen verkade inte lagen vara speciellt intresserade av att rensa framför eget mål. Också en detalj värt att nämna att Flyers verkade köra med bara två backpar nästan hela matchen.
Batman Begins

The Dark Knight

#469 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 June 2010 - 11:59

Och efter senaste matchen så är serien nu 2-2! :). Riktigt spännande, och starkt av Flyers att vinna två i rad. Chicago känns fortfarande som att de är på något sätt bättre, men Flyers har imponerat starkt på mig de senaste matcherna.
Batman Begins

The Dark Knight

#470 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 10 June 2010 - 17:29

Och Chicago Blackhawks tog hem Stanley Cup efter 6 matcher. Hade hoppats på en sjunde final men ja, blev en spännande sjätte! :). Tungt för Philly som verkligen gav allt igen, men Chicago var nog lite bättre hela tiden och värda vinnare. Kul för Finsk målvaktsträning att en Finsk målvakt fick vinna Stanley Cup. Var på tiden! :). Men annars så kan man ju ärligt säga att serien inte bjöd på något enormt storspel av målvakterna. Blev liksom minst 1-2 tavlor per match kändes det som.

Kul också som Kermit tidigare nämnt att två "riktiga" lag möttes i finalen :).
Batman Begins

The Dark Knight

#471 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 July 2010 - 09:57

snyft, Luleå får inga pengar för Omark/Harju när de lämnar Ryssland för NHL. Ryssland har inget NHL avtal. Läste jag i artikeln lite noggrannare så ser jag att Luleå ändå kan få pengar för dem genom en fond. Modig får de 200 000 dollar för och Fransson 50 000 dollar (frölunda och lhc får också pengar för honom)
http://www.aftonblad...ticle7411807.ab
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#472 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 July 2010 - 19:46

Såg att Frölunda skrivit kontrakt med Mika Pyörälä. Ytterst smart att signa en intelligent lagspelare som honom.

http://hockey.expres...r-till-frolunda
Batman Begins

The Dark Knight

#473 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 August 2010 - 20:12

Janne Niinimaa är klar för Luleå. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#474 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 August 2010 - 16:58

Mike Modano kommer spela i Red Wings nästa säsong.

#475 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 August 2010 - 17:47

Om Niinimaa är frisk så är han fortfarande en förstärkning på Elitserienivå.

Modano kan bli bra i Wings om han får en rätt roll i laget.

Uppståndelsen kring Rahm verkar ha ökats lite igen.

http://hockey.expres...portas-overallt
Batman Begins

The Dark Knight