Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#451 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 January 2011 - 20:56

[Rec] (2007) - IMDb

Nu har jag äntligen sett filmen.
Lagom längd på 70 min ungefär.

Bra film, lite gapig och skrikig ibland, men vad kan man förvänta sig när det är frågan om hetlevrade spanjorer :lol: passade liksom in i bilden.

Hoppade väl till lite när lilltjejen helt plötsligt vrider på huvudet och tar en tugga på sin mamma.
Slutet var bra och perfekt avslut för en fortsättning.

Betyg 3.5 av 5

Edited by Georgia, 29 January 2011 - 23:10.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#452 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 January 2011 - 21:43

REC

Ett tv-team som följer livet på en brandstation åker med på ett larm. Väl framme så blir det attackerade av en zombieliknande kvinna. Polisen spärrar av hela byggnaden och påstår att en farlig smitta kan finnas i huset. De blir instängda tillsammans med resten av de boende och en efter en faller de offer i blodiga attacker. Rätt bra och ganska spännande och jag hoppade till riktigt ordentligt ett par gånger, bra lågbudgetskräck med skakig handkamera!

7/10

REC 2

Fortsätter direkt efter ettan slutade och nu går SWAT-liknande poliser in i huset med en medicinsk expert som snart visar sig vara nått helt annat. Det är inga zombies det handlar om som man trodde först i första filmen utan demoner och den medicinska experten visar sig vara en präst som behöver blodet från den första smittade för att göra ett motgift. Även denna film var rätt bra även om de 3 snorungarna som smiter in i huset sänkte filmen i alla fall delvis. Grejen med nightvison på en kamera har väl aldrig använts så bra i en skräckfilm tidigare. Skönt slut också, undrar om det blir ytterligare en uppföljare nu? Känns inte riktigt så. Nåväl en bra uppföljare var det i alla fall.

6/10

Winter is Coming

#453 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 January 2011 - 22:51

Kul att ni sett [REC] och uppskattar dem (ja, Georgia iaf första). Själv tycker jag tvåan var ovanligt bra för att vara en uppföljare och tog vid på ett bra sätt där ettan slutade. Fick nästan känslan att den spelades in direkt efter den första. :)

Nu anser jag mig ha sett färdigt filmerna jag ville se som är med i turneringen. Nu ligger fokus på Oscarsfilmerna. :popcorn:

Black Swan

Liksom de flesta ballerinor kretsar hela Ninas liv kring balett. Hon är en av de starkast lysande stjärnorna i New York City Ballet Company och när det blir dags att ersätta prima ballerinan Beth som huvudrollen i Svansjön står Nina på tur. Men hon får oväntad konkurrens i nykomlingen Lily som imponerar stort på regissören med sin sensualitet och passion. Allt som de två rivalerna utvecklar en skruvad vänskap blir Nina mer och mer desperat och frågan är hur långt hon är villig att pressa sig själv för sin karriär.

Ingen idé att dansa som katten runt het gröt: Natalie Portman är helt outstanding! Hon ÄR Nina, hon är den vita svanen och hon är den svarta svanen. Fullkomligt magnifikt spelat av henne och jag sitter som trollbunden framför skärmen, fångad av Nina och hennes demoner. Utan att ha sett hennes motståndare vad gäller en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll så skulle jag bli mäkta förvånad om hon inte tog hem det.

Darren Aronofsky kan sin sak och bevisar det även med denna film. Kamera arbetet är fantastiskt och backar upp Natalie Portman väldigt bra. Även musiken gör sitt till. Liksom Nina så tappar vi som åskådare greppet om vad som är verkligt och vad som utspelar sig i hennes fantasi.

Natalie Portman är omgiven av kompetenta skådespelare, men de blir totalt utklassade av hennes skådespel. Hon äger filmen. Men det finns en person som sticker ut och det är Barbara Hershey som gör en mycket bra prestation som Ninas mamma. Att hon inte fick en Oscarsnominering för bästa kvinnliga biroll får mig att skaka oförstående på huvudet.

Så Wylie, jag kan inte annat än hålla med dig i dina stående ovationer. Dock är jag generösare med betyget som blir full pott och ni kan säkert gissa vem som är anledningen till det? ^_^

5/5

Edited by Synon, 29 January 2011 - 22:51.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#454 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 January 2011 - 22:56

[REC]2

Zombies som visade sig vara något annat

Betyg 3 av 5
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#455 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 29 January 2011 - 23:35

Shutter Island

Den här filmen är ett gott hantverk som understundom, om än kortvarigt, verkligen glimrar till.

Black Death

Christopher Smiths fjärde försök till att göra en långfilm. Ja, jag skriver försök för att någonstans fallerar han alltid. Goda intentioner, goda ansatser, stundtals blir det bra, men någonstans förlorar han liksom berättelsen. Eller filmen. Det är kanske fel att jämföra med hans brittiska kollega Neil Marshall, men i den jämförelsen är han bra kort i rocken. Det gör inte filmerna ointressanta, men det dröjer sig kvar en känsla av otillfredställelse. Så njae, gott försök, men med ett bättre manus, vassare personregi och en bra fotograf kan det nog fungera nästa gång. Jag tycker nog också att han missade chansen att spela gore-kortet som han spelat i tidigare filmer, men rätt lyckat resultat.

Nåväl, godkänt, inte mer. Bättre lycka nästa gång, för trots allt det finns något i hans filmer som ändå väcker intresse, det gäller bara att han får ut det.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#456 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 January 2011 - 01:25

@Synon: Vad kul att du gillade Black Swan så mycket. Kan ju inte annat än hålla med om Natalie Portman. Däremot är som sagt inte resten lika bra, svårt försts men det fattas något för att jag ska ge filmen full pott.

Så Wylie, jag kan inte annat än hålla med dig i dina stående ovationer. Dock är jag generösare med betyget som blir full pott och ni kan säkert gissa vem som är anledningen till det? ^_^

Winona Ryder? För att hon lyckats spöka ut sig så att man inte ens känner igen henne. :P

Wylie på Göteborg international filmfestival Dag 2

Nåt som är viktigt när man går på filmfestival och ska se många filmer är att planera planera planera. Tänk på hur lång filmen du ska se är, när börjar nästa film du ska se? Hur långt bort visas den? (är det samma biograf eller på andra sidan stan?) När finns det tid att äta? Osv. Eftersom inga filmfestivaler för med bestämda platser som i vanliga biografer är klart fördelaktigt vara där i god tid. Minst 20 minuter innan, helst 30. Annars får du sitta längst fram i kanten. Är man dessutom ute i riktigt god tid som jag var idag kan man tänkas hitta en sittplats nära ingången till salongen och därmed slipper man stå och svettas i en kokhet foajé. (Been there done that)

Ett lite kul fenomen som jag bara upplevt på filmfestival (tror jag) Är att någon i början av filmen, eller som idag innan filmen (just efter GIFFs lilla intro med baby draken) så ropar någon i salongen: "HA HA HA!" Vilket får resten av publiken inkl. undertecknad att skratta och spontana små applåder bryter ut. :) Kanske inte så ovanligt egentligen och att det bara är jag som går på för lite evenemang men det har hänt åtminstone en 3-4 gånger genom åren på div filmfestivaler och aldrig (vad jag kommer ihåg) annars.

127 Hours

Det här är i stort sett ett enda fett showcase för James Franco att visa vad han går för. Nästan ännu mer än Black Swan är det för Natalie Portman just för att det här verkligen är en one man show till skillnad från Black Swan som bara verkar vara det. Man kommer inte helt osökt att tänka på Into the Wild där Emile Hirsch gör en liknande roll men han blev väldigt orättvist ignorerad av akademin. Den film tyckte jag inte led så mycket av att man visste hur det skulle sluta men man satt ändå och väntade på det mot slutet. I den här filmen är det värre. Redan från början sitter man bara och väntar på att han ska fastna och därefter börjar en lång väntan på att han ska amputera armen. Det känns taskigt att säga så men det blir oundvikligen känslan som följer en genom filmen. Danny Boyle och James Franco gör dock det mesta för att det här inte ska blir långtråkigt att se på vilket det mycket möjligt hade kunna bli. Men Boyle använder som vanligt musiken på ettt väldigt bra sätt och för att vara instängd i ett så trångt utrymme gör han det mesta av situationen. Fotot blandas med vanlig videokamera som Aron har med sig och använder som dagbok. Utah öknen är förstås också tacksam att fota även om man inte hinner se så mycket av den. Men som sagt det här är främst Francos film och han gör verkligen ett mäktigt och gripande porträtt av mänsklig förtvivlan och triumf. Och ändå är han inte favorit till statyetten... Amputeringsscenen...yikes. Jag tittade mig omkring lite i salongen när den pågick och det var många som tittade bort och jämrade sig.

4/5

Edited by Wylie Times, 30 January 2011 - 01:25.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#457 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 January 2011 - 10:14

Till Vildingarnas Land

Betyg: OK+

Edited by Fiskrens, 30 January 2011 - 10:15.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#458 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 11:41

@Synon: Vad kul att du gillade Black Swan så mycket. Kan ju inte annat än hålla med om Natalie Portman. Däremot är som sagt inte resten lika bra, svårt försts men det fattas något för att jag ska ge filmen full pott.

Vad är det som fattas tycker du? Är det något i storyn eller är det regin? Eller något annat?

Winona Ryder? För att hon lyckats spöka ut sig så att man inte ens känner igen henne. :P

:lol:

Bra med tipsen inför festivalen. Något att ta med sig den dagen det blir min tur. Tack!

Känner inte igen det här fenomenet du nämner, men så är ni ju i Göteborg... :D

127 Hours

Oj, högt betyg. Vågar inte läsa för mycket då jag tänkt se filmen snart. Återkommer när jag gjort det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#459 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 January 2011 - 13:22

Vad är det som fattas tycker du? Är det något i storyn eller är det regin? Eller något annat?

I storyn. Den slår inte riktigt an hos mig på nåt sätt.

Bra med tipsen inför festivalen. Något att ta med sig den dagen det blir min tur. Tack!

Känner inte igen det här fenomenet du nämner, men så är ni ju i Göteborg... :D

Fast jag minns det från Stockholm också så det är nog snarare ett festival fenomen än ett geografiskt fenomen.

127 Hours

Oj, högt betyg. Vågar inte läsa för mycket då jag tänkt se filmen snart. Återkommer när jag gjort det.

Ska bli spännande att läsa. :)

-Gangstagrass

#460 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 15:30

Tack för svaret. Misstänkte att det var storyn för jag kan hålla med dig att den var den svagaste biten. Men det kan jag ha överseende med då den ej var så dålig och det övriga var så bra. Fortfarande så fascinerad av Natalie Portman. Vilken tjej! :D

Kunde inte låta bli att retas lite med dig att det handlade om Göteborg, för som du vet har jag inte varit på någon filmfestival :blush: (ÄN), så jag har ingen aning om vad du snackar om! :lol:

#461 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 30 January 2011 - 16:46

Inception

Hey Ho, Let''s Go! Det borde nästan vara taglinen för den här filmen, för det är inte utan att det stundtals blir lika rasande tempo som Ramones i sina glansdagar.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#462 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 January 2011 - 23:03

The A-Team

Overkill is underrated

3/5

-Gangstagrass

#463 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 23:14

Tack, Wylie, för att du gör det så enkelt för mig för jag instämmer i allt du skriver om "127 Hours". T.o.m betyget. :D
Kan lägga till att jag tycker "Into the Wild" var en fantastiskt bra film där Hirsch var fullkomligt lysande. Så jämförelsen här är mycket passande.

127 Hours

Det här är i stort sett ett enda fett showcase för James Franco att visa vad han går för. Nästan ännu mer än Black Swan är det för Natalie Portman just för att det här verkligen är en one man show till skillnad från Black Swan som bara verkar vara det. Man kommer inte helt osökt att tänka på Into the Wild där Emile Hirsch gör en liknande roll men han blev väldigt orättvist ignorerad av akademin. Den film tyckte jag inte led så mycket av att man visste hur det skulle sluta men man satt ändå och väntade på det mot slutet. I den här filmen är det värre. Redan från början sitter man bara och väntar på att han ska fastna och därefter börjar en lång väntan på att han ska amputera armen. Det känns taskigt att säga så men det blir oundvikligen känslan som följer en genom filmen. Danny Boyle och James Franco gör dock det mesta för att det här inte ska blir långtråkigt att se på vilket det mycket möjligt hade kunna bli. Men Boyle använder som vanligt musiken på ettt väldigt bra sätt och för att vara instängd i ett så trångt utrymme gör han det mesta av situationen. Fotot blandas med vanlig videokamera som Aron har med sig och använder som dagbok. Utah öknen är förstås också tacksam att fota även om man inte hinner se så mycket av den. Men som sagt det här är främst Francos film och han gör verkligen ett mäktigt och gripande porträtt av mänsklig förtvivlan och triumf. Och ändå är han inte favorit till statyetten... Amputeringsscenen...yikes. Jag tittade mig omkring lite i salongen när den pågick och det var många som tittade bort och jämrade sig.

4/5

#464 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 January 2011 - 23:18

Meh, fusk. :P

Nä men kul att du håller med. :) Det ska blir riktigt intressant att se King's Speech nu för jag tycker Franco är definitivt väd statyetten efter att ha sett den här filmen. Jag tycker iaf inte alls att Jessie Eisenberg känns lika stark längre.

-Gangstagrass

#465 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 23:20

Hehe, jag följer i ditt kölvatten... Keep up the good work!

Helt klart tordes Franco vara en stark kandidat för en Oscar.

#466 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 January 2011 - 00:52

REC 2
Skönt slut också, undrar om det blir ytterligare en uppföljare nu? Känns inte riktigt så.

Vad jag vill minnas är både en trea och fyra redan bestämda för produktion. Det publicerades någon teaser art för dem förra året.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#467 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 January 2011 - 04:46

REC 2
Skönt slut också, undrar om det blir ytterligare en uppföljare nu? Känns inte riktigt så.

Vad jag vill minnas är både en trea och fyra redan bestämda för produktion. Det publicerades någon teaser art för dem förra året.

Jepp, det stämmer. En prequel och en sequel. [●REC] Genesis och [●REC] Apocalypse. Den sistnämde ska handla om hur hela staden har blivit infekterad om jag uppfattade det rätt och ska vara sista delen (iallafall så är det planerat så just nu).
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#468 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 January 2011 - 06:46

Och de finns t.o.m här på forumet.. ;)

[REC]3: Genesis
[REC]4: Apocalypse

#469 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 January 2011 - 09:30

...för som du vet har jag inte varit på någon filmfestival :blush: (ÄN)

:woot: Känns som om man har en pedagogisk uppgift till nästa i Stockholm ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#470 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2011 - 12:37

The English Patient / Den Engelske Patienten (1996) @MZ
Klassiskt drama i krigsmiljö som man kastade priser efter för några år sedan. Har inte sett den tidigare, har liksom aldrig kännt att den ligger inom min intressesfär. (Jag är ju rätt kräsen på drama som ni vet). Den är välproducerad: bra miljöer, bra skådespelare och ett hyffsat soundtrack. Storyn är f.ö. helt fantastiskt ointressant, det här är den typen av film som är beroende av att man engagerar sig i karaktärerna och suckar och lider med dem i deras kval. Där vill det inte fungera riktigt för min del.

Det regnar Köttbullar / Cloudy With a Chance of Meatballs (2009) @MZ, #XC [30.08.2010] #Carty
Den engelska titeln är ju roligare än den svenska. Välskriven och välproducerad. Storyn är så där lagom läskig på sina ställen och en eller ett par scener på slutet kan kanske till och med vara lite för läskig för de allra minsta.

Edited by XC, 31 January 2011 - 12:30.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#471 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 31 January 2011 - 18:44

REC 2

Jepp, det stämmer. En prequel och en sequel. [●REC] Genesis och [●REC] Apocalypse. Den sistnämde ska handla om hur hela staden har blivit infekterad om jag uppfattade det rätt och ska vara sista delen (iallafall så är det planerat så just nu).

Ah okej, jag antar att de lämnar huset nu i alla fall :)

Winter is Coming

#472 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 January 2011 - 19:44

Ladyhawke (1985)

Tjuven Phillipe "the Mouse" Gaston rymmer från Aquila fängelset strax innan sin avrättning. I rädsla att han ska bli gnistan som startar ett uppror så skickas de bästa soldaterna för att hitta honom. Men Mouse är känd för att vara näst intill omöjlig att fånga. På sin flykt räddas han av Captain Etienne Navarre och hans tama kvinliga Hök som vill ha honom som guide tillbaka in i Aquila. Och på nätterna uppenbarar sig en mystisk kvinna och hennes tama varg.

En klassisk saga i ny (våväl) tappning om 2 älskade förevigt skillda av en svartsjuk mans förtrollning. Mouse är en intresant karaktär, först motvillig men när han sedan får höra den tragiska sanningen så blir han mer än villig att hjälpa dem.
Bra film. Musiken är lite väl 80-tals pop ibland men utöver det så är det en gripande och underhållande saga.

7,5/10

Edited by Crusader, 31 January 2011 - 19:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#473 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 January 2011 - 20:14

The Wolfman (2010)

"Even a man who is pure in heart and says his prayers by night, may become a wolf when the wolfbane blooms, and the autumn moon is bright."

2/5

#474 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 31 January 2011 - 21:59

...för som du vet har jag inte varit på någon filmfestival :blush: (ÄN)

:woot: Känns som om man har en pedagogisk uppgift till nästa i Stockholm ;).

Eller hur. Det är faktiskt skam på torra land att du aldrig varit på filmfestivalen i Stockholm.

Wylie på Göteborg international filmfestival Dag 3

Alla festivaler har något slags madlemskort. På GIFF kallas det festivalpass och har under tidigare år sett ut precis som biljetterna i gjort i lite tjockare papper. I år kom man dock äntligen för sig att göra det i plast som ser snyggt och proffsigt ut. Här ligger Göteborg ca: 10 år efter Stockholm. Illa.

Nä det hände inte så mycket spännande idag så jag improviserade ihop den där lilla anekdoten. :P

Exit Through the Gift Shop

En ganska märklig dokumentärfilm av Street artisten Banksy. Det handlar om Thierry Guetta som är en entustiastisk filmare. Han filmar allt möjligt utan någon riktning förrän han av en slump får upp intresset för street art och han börjar filma det istället i förhoppning om att kunna gör en film om street art rörelsen. Det är på så sätt han får upp ögonen för den mediskygge och legendariske Banksy. Ingen vet vem Banksy egentligen är men Thierry får följa honom och dom blir vänner. Thierry sätter till slut ihop alt material han filmat (tusentals timmar) men det blir pannkaka av allt och på Bansksys inrådan försöker han sig själv på Street Art genom namnet Mr. Brain Wash och lyckas över all förväntan. Någonstans blev alltså Thierrys film om Banksy och street art istället Banksys film om Thierry och street art. Det hela är förbryllande och ganska genialiskt. I slutändan vet man inte om det är på riktigt eller om allt bara är en hoax av Banksy. Men det är iaf väldigt underhållande och intressant.

Filmen är nominerad för en Oscar för bästa dokumentärfilm.

4/5

Edited by Wylie Times, 31 January 2011 - 22:33.

-Gangstagrass

#475 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 January 2011 - 22:56

Bitch Slap (2009)

3 storbröstade lesbiska bimbos, en strippa, en psykopat och en powerbrooker, ska stjäla diamanter från en gangster.

Vad f********n är det här? Det här är girlpower filmen från helvetet. 3 lättklädda tjejer med stora bröst som dödar killar på brutala vis (ofta med könsstympning) med sjuka obscena skämt (oftast involverade penis-liknande saker).
Och då ska vi inte glömma de jobbiga irriterande tillbakablickarna.
Skräp film. Även om "Jill Valentine" spelar huvudrollen. Visst finns det säkert en mening bakom det här men själv så känns den som en dålig Playboy film och inte på ett bra sätt. Filmen har inte ens nakna tjejer. Man skulle tro det var en parodi men den är inte roligt nog och väldigt våldsam. Lite som en dålig serietidning. Ett försök att föra in Exploitation film till nutid, en förlegad genre som jag aldrig har gillat.
Hormonfulla tonåringar lär älska den här filmen men inte jag. Och väntan på att den skulle ta slut var lång och jobbig. Och slutstriden får den mellan Mr Anderson och Agent Smith i Matrix att se kort och mångsidig ut.

-1/10
-Sora, Kingdom Hearts