Jump to content

Photo

Smallville - Säsong 10 / Sista säsongen

• Please log in to reply
146 replies to this topic

#26 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 October 2010 - 22:17

10x02 - Shield

Ja vad ska man säga om Cat Grant med med allt chockrosa, tyckte det var en sjukt jobbig karaktär faktiskt. Men det fanns ju annat bra med detta avsnitt istället. Coolt med en del kända skurkar främst Deadshot, när dyker Batman upp? :P
Bra scener mellan Carter Hall och Lois i Egypten när han berättade om Shayera och deras diskussion om Clark. Apropå Clark nya dräkt så känns den lite som ett mellansteg från den svarta dräkten och Supermandräkten. Hoppas de bara inte börja kalla han för Red and Blue Blur igen bara. Bra avsnitt igen, stark start på säsongen :D

Winter is Coming

#27 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 October 2010 - 22:22

10x02 - "Shield"

Ja det här var en ojämn historia. Förra säsongens andra avsnitt, det som introducerade Metallo var betydligt bättre tycker jag. I det här avsnittet så introducerar man en ny "Cat Grant", var det nu andra eller tredje versionen av den karaktären i Smallville?, anyway, vissa grejer var bra, andra sög. Just den här versionen av Cat Grant var för det mesta bara jäkligt irriterande och överspelad. Hon blev lite bättre i slutet av avsnittet så man nästan gillade henne lite. Jag gillar grejen med Suicide Squad. Verkligen gillar att de har med den smutsiga avdelningen av DCU i Smallville. Gillade att man introducerade Deadshot. Om det vore det enda avsnittet där han medverkar vore det ju tråkigt eftersom Bradley Stryker var rätt bra, och man såg inte tillräckligt av karaktären.Han fick dock en J*vla smäll av Clark ;).Cowboy-looken var ok, lite som i Batman:Gotham Knight och även hur han ibland sett ut i serierna. Men jag hoppas att looken ändras lite så småningom. Hela grejen med att Chloe fejkar sin död var också rätt bra. Jag hoppas också att man ser mer av Shayera/"Hawkgirl" i framtiden. Tyckte verkligen om castingen, men det var ju en väldigt liten roll i avsnittet.

Det som var riktigt bra i avsnittet, en av de bättre scenerna i Smallville på ett tag, var sista scenen mellan Carter och Lois i Kairo. Jag absolut älskar att Carter nämner Nietzche och "Übermensch" (ja jag vet att Clark bar på boken i pilotavsnittet) och Lois tänker på det ett tag och faktiskt säger "Superman!". Helt perfekt scen den där, och när den flyttas till att man ser att Clark går på ett häftigt sätt och man spelar superhjältemusik så är det ju rätt bra. Vad jag tycker om "dräkten" som de introducerar där? ja, "No Flights No Tights!!!!"-regeln verkar spöka igen ;). Jag uppskattar att de går ett steg åt rätt riktning. Superman är ingen mörk vigilante. Den där röda jackan är ju rätt lik överdelen av dräkterna i X-men filmerna, och det som Green Arrow har på sig i Smallville. Men ja, kul att han har på sig blått och rött igen. Och S-emblemet ser ju bra ut så länge jackan är stängd :). Men ja, ojämnt avsnitt, men sista scenerna var riktigt bra.

Edited by super85, 03 October 2010 - 22:32.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#28 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 October 2010 - 16:39

10x03 "Supergirl"

Avsnittet där Kara returns och vi får se Darkseid i mänsklig form. Ojämt som förra veckan men med många bra scener. Laura Vandervoort har utvecklats en del sen hon var med i Smallville första gången och det bidrar med lite mer trovärdighet. Scenerna när hon försöker lära Clark att flyga var bra. Karas intro med att hon räddar Godrey från nån skylt som ska ramla ner var ful.Och med det menar jag att det var fult rätt tekniskt,blir knepigt ibland med superhjältar och TV-budget.Det kan ju inte producenterna göra något åt,men visst såg den scenen billig ut. Var dock kul att se Kara/Supergirl igen. Vandervort gav lite mer tyngd åt den rollen än förut, och jag gillade de tipsen hon gav Clark med hennes hemliga identitet :).

Man kunde ju gissa att Darksaid tar över Gordon Godfreys kropp och det var lite blandat. Fetisch-klubbscenerna (hihii Desaad!)funkade ju som en komisk-grej och en ursäkt att se Lois Lane och andra i lack och läder men tyckte Godfrey/Darkseid var lite dumt skriven där. Fast faktiskt den där scenen i limousinen där Godfrey/Darkseid snackar om mänskligheten i ett typiskt elakt Darkseid-tal så var det riktigt riktigt bra. Det är exakt sådana grejer Darkseid ska säga. Oliviers avslöjande på slutet var inte oväntat men kan fungera som något intressant för framtiden. Mest gillade jag trailern till avsnitt fyra

Edited by super85, 09 October 2010 - 16:42.

Batman Begins

The Dark Knight

#29 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 October 2010 - 22:18

10x03 Supergirl

Ganska bra avsnitt när man får se Kara återvända i en nästan riktig Supergirldräkt. Trodde nästan esset skulle vara på plats också men det hade nog inte varit nån bra idé att låta henne synas med det innan Clark. Inledningsscenen när hon räddar Godfrey från den nerfallande skylten var indeed riktigt dåligt gjord, såg ut som någons hemmabygge från sin egen dator typ. Scenen när Kara ska lära Clark flyga var bra också om man ändå kan tycka att det nästan börjar bli parodi när Clark ska flyga eller icke flyga numera. Darkseid i mänsklig form kändes lite meh och det var nog något de kunnat skippa och scenerna på lack & läderklubben var direkt dåliga. Hoppas vi får återse Kara i slutstriden mot Darkseid också och på henne lät det som att hon återvänder då hon ville sköta det på egen hand utan Clarks inblandning.

Winter is Coming

#30 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 October 2010 - 13:02

10x03 - "Supergirl"

Jag håller med det mästa ni andra har sagt. Bra avsnitt, lite väl dålig scen när Supergirl framträder i nästan hennes fulla dräkt (capen och "S"et fattades).
Att vi fick återse Darkseid blev jag förvånad över med tanke på att de hade sagt att han inte kommer dyka upp fören i slutet på säsongen. En rätt OK Darkseid, speciellt monologen i bilen. Scenen i Lack & Läderklubben var väl ett försök att visa karaktären's väldigt mörka sida men den kändes lite konstig. Jag har läst en del Superman serier med Darkseid men jag minns inte hans perversa läggning. Men jag gillade att Lois överlistade Darkseid.
Jag hoppas att vi får Darkseid i sin rätta form i slutet av säsongen och inte bara som en rökig ande.

Kul att se Kara igen. Jag håller med om att Laura Vandervoort har vuxit som skådespelerska sedan sist. Och hon ser dessutom inte ut som ett vandrande skelett längre.
Scenen när Kara ska lära Clark flyga bra bra. Och visst flög han, det var bara det att han tappade fokusen. Det var en rätt rolig scen när de spelade en Superman-aktig musik när han flög för att han bara sedan skulle krasha. :P
Det känns fortfarande underligt att Kara alltid verkar överlägsen Clark men scener där Clark visar sig ha saker som Kara inte har hjälper lite.

Så, nu vet världen vem Green Arrow är. Och Lois som kämpade så för att skydda identiteten. :D

Glömde nämna, det kändes väldigt onödigt hur de bara gjorde sig av med Cat Grant sådär. I förra avsnittet så kändes det som att hon skulle vara med en hel del i säsongen. Rätt dåligt gjort IMO.

Edited by Crusader, 12 October 2010 - 13:08.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 16 October 2010 - 11:21

10x04 Homecoming

Jag var väldigt tveksam till det här avsnittet innan jag såg det men det gjorde kanske bara att jag blev ännu gladare när jag verkligen såg avsnittet.
Jag måste säga att jag tyckte det här var det bästa avsnittet den här säsongen även om man kanske inte tror att det hände mycket så känns det som en hel del hände.
Kul att se Brainiac-5, verkligen roligt att se hur framtiden blir för Clark Kent och den här gången var det inte en "paralelle dimension" som förra gången han hade glasögonen. Han såg verkligen ut som en verklig Clark Kent i framtiden. :D
Och jag gillade när Stålmannen stoppade explosionen det kändes precis som något stålmannen gör.
Men det bästa av allt var nog slutet på avsnittet, den här gången flög Clark och man kan inte missta det för ett hopp.

#32 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 16 October 2010 - 13:49

10x04 "Homecoming"

Jag hade en positiv vibb av avsnittet när jag såg trailern, kul att man inte behövde bli besviken. Det här Dickens-inspirerade formatet är alltid kul att se, en idé man använder rätt ofta, men kul är det. Jag verkligen gillar sånt här när en karaktär får se grejer som hänt, och grejer som kommer att hända i framtiden :).

Avsnittet kunde ha startat lite bättre dock, jag tyckte att Chloe Sullivan fanboyn och fangirln var lite för överdrivna. Sen brukar avsnitt av TV-serier som visar en massa klipp från förut ofta få kritik över att det bara är för att på ett billigt sätt kunna göra ett avsnitt utan nytt material. Som tur är känns det inte så här. Klippen från de riktigt gamla avsnitten används på ett smart sätt och bidrar med lite gullig nostalgi. Även twisten med att låte en "Freak of the weak" återvända till serien gjordes på ett fint sätt.

Jättekul att få med James Marsters igen, och kul också att man gjort så att han utvecklats till framtidens Legion variant av Braniac. Welling är bra i alla scener av det här avsnittet och det är kul att se honom i scenerna med Marsters. Sen är det ju jäkligt kul att se Clark i framtiden och samtala med framtidens Clark Kent. Welling får full cred från mig i det här avsnittet, han är rakt av professionell, och underhållande här. Durance är godkänd som Lois, har alltid haft problem med att hon ibland överspelar som en tecknad figur(oavsett vad materialet är baserat på så behövs inte den typen av överspel) när hon ska vara rolig. I det här avsnittet är hon godkänd. Hon är söt och äkta i de scenerna hon har med Clark på slutet.

Olivier har inte så många scener , vilket är bra, serien handlar ju om Clark Kent och Clark förtjänar avsnitt som det här. De scenerna han är med i är viktiga för hela säsongen. Idéen med dem är bra, men själva talet Olivier har under intervjun känns lite för klyschigt. De som skriver manus för Smallville verkar ofta ha lite problem med sådana här scener. Credd dock att Olivier kändes "in character" där med hur hans ideologi är i serierna.

Som helhet skulle jag påstå att det här är bästa avsnittet hittils av Smallville under säsong 10. Den enda problemet är att man lär ändå se avsnitt snart där Clark börjar tvivla på sig igen, det här avsnittet känns ju som sådant att Braniac-5 säger till Clark att skärpa sig och sluta gnälla. Nu när säsongen handlar om Darkseid, så kan man gissa att Clark blir deppig och gnällig ändå i något kommande avsnitt.

I förra veckans "Supergirl" avsnitt så såg ju specialeffekterna ut som sk*t för det mesta. Det gör de definitivt inte här, kanske "offrade" producenterna lite av Supergirl-avsnittet för att kunna ha häftigare grejer i det här avsnittet. Alla specialeffekter + scenen med helikoptern höll bra TV-nivå tycker jag. Som jag sagt, "dräkten" Clark numera har på sig är ju en förbättring, men lite kan man gnälla på det också, jag gillar inte att S:et blir "delat" när jackan är en smula öppen, och sen kunde de ha dragit ner lite på geggan Clark har i håret ;), jag förstår att de försöker ge "The Red-Blue-Blur" (snälla börja kalla honom Saviour eller The Shield eller nåt!) en annorlunda look än Clark,men enough is enough. Det lilla man såg av riktiga Stålis i framtiden var just den typen av tease man förväntade sig, kul,men bara en tease.

Producenterna kommer att kalla det för att Clark och Lois "svävar" i slutet av avsnittet om någon frågar om flygandet, är jag övertygad om. Men det var ändå en fin och passande scen där på slutet. Bra avsnitt.

Edited by super85, 16 October 2010 - 13:52.

Batman Begins

The Dark Knight

#33 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 October 2010 - 14:37

10x04 Homecoming

Hade på känn att det här skulle bli ett riktigt trevligt avsnitt och så blev det ju också! Scenerna i framtiden var smått fantastiska och man fick ju nästan ståpäls på sina håll. Den framtida Clark Kent såg precis ut som man föreställt sig att han ska se ut, kostym, nördiga glasögon och bakåtkammat hår. Helikopterscenen var väl för övrigt lite av en hyllning till originalfilmen från 78. Explosionen som Superman hindrade var riktigt snyggt gjord också. Kul också att återigen se James Marsters tillbaka i Smallville denna gång som Brainiac 5 som guidar Clark i sitt förflutna, nutid och framtid. De båda har bra samspel och det är alltid trevligt att se JM agera oavsett format. Hade dock gärna sett Clark återförenas med någon från high school tiden, Chloe och Lana är ju inte så konstigt att det inte var med men Pete hade varit roligt att se igen. Men säsong 10 bästa avsnitt var det ändå! :D
Apropå Clarks "svävande" i slutet med Lois så var det ju knappast första gången, redan i pilotavsnittet fick vi ju se Clark "sväva" i sömnen.

Winter is Coming

#34 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 October 2010 - 03:40

10x04 - Homecoming

Ett mycket trevligt och bra avsnitt vilket nästan förvånar med tanke på bristen på action och skurkar. Också ett av de viktigaste avsnitten IMO. Här känns det som att Clark går från "barn" till vuxen, kan man säga. Hans mörker försvinner, han inser att Lois kommer finnas där för honom, att han kan ha den framtiden han vill ha.
Roligt att se Brainiac-5 också. Visseligen så hade jag velat haft en till sista strid mot onda Brainiac eftersom det är sista säsongen men huvudsaken är att Brainiac var med.
Verkligen roligt att se framtiden och se unga Clark möta den Clark han ska bli. Och Superman in action med att stoppa en kärnreaktor explosion.
Också kul att återse skurken från 1x02 och att han faktiskt har bättrat sig.
Lite komiskt men samtidigt synd om Lois som såg så fram emot Homecoming och så kom ingen ihåg henne. Men Clark fick henne snabbt att må bättre. Han sa de magiska orden (vilket faktiskt överaskade mig) och så svävade de när de dansade.
Visseligen så har Clark svävat innan men det här kändes mer rätt. Har vi tur nu så låter de honom faktiskt flyga snart.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#35 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 October 2010 - 19:00

10x05 Isis

Smallville visar gamla synder i detta avsnitt när Lois blir värd åt gudinnan Isis och får superkrafter. Kändes inte alls som det Smallville vi har sett de två-tre senaste säsongerna, larvigt och ogenomtänkt. Däremot så fanns det ljusglimtar (och vissa ljusglimtar sen då :D ). Clark berättar för Lois att han är The Blur och hon slänger sig över honom av glädje. En väldigt fin scen :) Cat Grant har jag fortsatt svårt för och Tess story med Alexander känns lite meh även fast jag tror det är bra för hennes karaktär på sikt.

Winter is Coming

#36 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 October 2010 - 20:10

10x05 "Isis"

Isis-avsnittet var inte speciellt bra. Jag uppskattar att man tar in något från Captain Marvel/Shazam! sidan av DCU men känns mest som ett "Kolla Lois är lättklädd och ser hawt ut!" avsnitt som Smallville gör rätt ofta. Jag tycker om snygga lättklädda damer också, men det blir lite tråkigt när man gör en sån grej av det som Smallville gör. Och givetvis så blir ju värd åt gudinnan Isis, jag skulle ha föredragit ett annorlunda avsnitt för den karaktären. Intressant också att vi såg (och det var Isis) Lois flyga, och sen har väl Lana häftiga superkrafter numera så hon kan också flyga, att det ska vara så svårt för Clark....;)

Jag tyckte att Olivier skrevs lite annorlunda i det här avsnittet, man liksom la fokus på att göra honom rolig, och ibland känns det ju som de som skriver manus till Smallville ser på filmer och blir inspirerade, det här kändes som att någon hade just kollat på Iron Man filmerna och vill göra Ollie mer rolig. Inget fel med det sådär, finns ju mycket humor (eller fans i allafall) i Green Arrows serietidningsäventyr. Det här kändes bara som att man skrev honom på ett annorlunda sätt än vanligt. Cat Grant karaktären är fortfarande lika jobbig.

Slut-twisten var gullig, men konstigt om det bara blir så enkelt,och att det kom så tidigt. Skulle vara tråkigt om Lois visste alla Clarks hemligheter såhär direkt. Smallville är ju på många sätt en alternativ version på Superman, men jag tror och hoppas att de kommer att göra något mer med det här under säsongen.

Edited by super85, 24 October 2010 - 21:47.

Batman Begins

The Dark Knight

#37 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 October 2010 - 21:30

Själva Isis-storyn var väl inte så mycket att hänga i granen precis, särskilt inte som det där med att nån blir besatt eller får en annan personlighet knappast är nåt nytt i serien. Jag gillade åtminstone hur Erica Durance
spelade den figuren, det är tydligt att hon kan mer än bara spela Lois.

Det och sista scenen när Clark äntligen avslöjar sin identitet var det bästa i avsnittet. Det var ett riktigt "aawwww" moment för mig, geekig som jag är. :blush: Jag blev faktiskt positivt överraskad att det hände så där, med tanke på hur jäkla drygt det var med Lana. Nu fick han det ur sig i alla fall och tydligen trivs han tusen och en halv gånger bättre med Lois än han gjorde med Lana, vilket inte precis förvånar mig.

En grej som var ganska cool var referensen till Black Adam, det betyder ju att det finns eller åtminstone kommer finnas en Captain Marvel i det här universumet. Chansen är nog liten att vi kommer få se honom här eftersom de är inne på sista säsongen, men jag gillade det ändå. :) Annars var det ganska whatever för mig. Okej, det var väl ganska roligt när Green Arrow slänger in Cat i sarkofagen, men det hjälpte inte värst mycket.

Edited by SwedishSuperhero, 24 October 2010 - 21:33.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#38 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 27 October 2010 - 20:16

Captain Marvel/Shazam universumet är ju sådant som Smallville inte får använda på grund av den rätt krångliga "möjlig live-action film" regeln. T ex det avsnittet från förra säsongen med pojken som förvandlas till Warrior Angel började som ett Captain Marvel manus men WB/DC sa nej så de ändrade det. Sen spelade ju Dean Cain en karaktär som var Vandal Savage men han hette nåt annat,finns flera exempel. Som tur var så kunde Geoff Johns få med Jay Garrick och Alan Scott i cameos i allfall :).

Kanske inte helt oväntat men en av gästskådisarna som också dyker upp igen i säsong 10 är Alaina Huffman som Black Canary. Kul, jag gillar henne.

http://www.kryptonsi...eturnsagain.htm
Batman Begins

The Dark Knight

#39 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 31 October 2010 - 11:32

10x06 "Harvest"

Ett rätt så tråkigt avsnitt igen kändes det som. Tokiga religiösa människor inspirerade av diverse Amish/Mormon/you name it-grupper, "Skrämmande" barn, och givetvis att den tokiga sekkten låter lite gammaldags sydstatare och har brinnande facklor i händerna.Jäkligt klyschigt rakt igenom tycker jag. Intressant att Clark verkar mest ha på sig civilkläder efter att man gjorde den hela häftiga "kolla han har en modern Superman-dräkt!" avsnittet för några veckor sedan.I det här avsnittet så behövdes det ju inte,men i allfall, nån actionsekvens nu snart där han har den på sig behövs snart.

Positivt att Cat Grant var inte med. Och vissa av scenerna mellan Clark och Lois var helt ok skrivna. Sen tycker jag faktiskt att hela den här klon-unge Lex Luthor storylinen med Tess Mercer som någon form av dysfunktionell modersgestalt är rätt intressant. Lagom creepy liksom.
Batman Begins

The Dark Knight

#40 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 November 2010 - 22:30

10x06 Harvest

Glömde nästan bort att skriva om det här avnsittet. Men kanske finns det en anledning till det, det var inte bra alls. Eller jo lite bra var i alla fall de flesta scener mellan Clark och Lois var ganska bra. Men hela dealen med de religiösa tokarna var too much. Tess och Lex Clone kan kanske på sikt bli nått nu när han verkar minnas Clark. Kanske är den riktiga Lex Luthor död och denna klon blir botad och blir den nya Lex? Man vet aldrig med Smallvilleförfattarna. Hoppas dock inte på det.

Winter is Coming

#41 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 November 2010 - 00:22

Ja på 90-talet i serietidningarna kom ju Lex tillbaka som en klon.Man har tonat ner referenserna till det i serierna, men man hade alltså gjort så att Lex dog på grund av sin kryptonit-ring (han blev sjuk av det) och gjorde comeback i en yngre kropp men hade kvar sin gamla hjärna...DC gjorde även ett omslag med "We saved Luthors brain" i gammal skräck/scifi-anda. Jag har tänkt hela tiden att man har kvar klon-ungen tills man lyckas få med Rosenbaum.
Batman Begins

The Dark Knight

#42 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 November 2010 - 00:48

Ja så det var så, önskar att jag hade läst mer serietidningar än vad jag har gjort. Känns som man missar en del grejer i Smallville ibland.

Winter is Coming

#43 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 November 2010 - 01:46

Ett annat bra exempel på omskrivna avsnitt är Batman avsnittet som sedan skrevs om till en annan DC hjälte, "Angel of Vengeance", istället.

10x05 - "Isis"

Helt OK avsnitt. Lite av den klassiska lättsmälta Smallville och det kan vara trevligt ibland. Lite mer humor och en Gudinna som tar över Lois. Bara de inte gör det till en vana. :P
Men Isis är en DC superhjälte (och Lois bara råkade klä sig som hon gör i serierna) så det gjorde det hela bättre. En kul grej är att Adrianna Tomaz som jobbar på Muséet och som Ollie snackade med i början är den som blir Isis riktiga host sedan.

Slutet var ju givetvis höjdpunkten då Clark berättar sanningen för Lois då han inte vill upprepa misstagen han gjorde med Lana. Överaskande snabbt det gick men sedan så har de gjort saketr mycket snabbare de senaste 3 säsongerna. Hade det här varit gammla Smallville så hade det tagit minst 3 säsonger innan han berättade det. ;)

Hmm, en snabbt växande Lex Luthor klon kan ju inte vara bra. Jag tror att Tess gör ett misstag även om tanken var rätt. Roligt att se hur glad hon blev när Ollie och Clark valde att ge henne en chans.

Kul att se Cat Grant igen. Lika störig som vanligt. Har hon verkligen ett sådant agg mot Lois i serierna? Jag känner bara till henne från Lois & Clark där hon var Lois bästa vän. Fast den tolkningen var slampig och raka motsatsen till den här.

10x06 - "Harvest"

Ett bra och trevligt Halloween-avsnitt. Fast jag hade velat se när Clark berättade att han var en utomjording. Lois trodde ju att han var en Meteorfreak.
Lite underlig moralkaka att meningen med det här var att få Clark att inse att han måste leda jordens folk. Borde snarare ha gjort honom orolig för att missförstås av fanatiker. :P Gillade minen kultledaren gjorde när Clark sprang iväg.
Så, Clark fick äntligen "skörda" Lois frukter. :D Sorry, jag kunde bara inte låta bli. Trevligt att se dem ta ännu ett steg fram. Finns typ bara giftemål kvar nu verkar det som.
Så, Alexander ÄR Lex. Hoppas bara orginalet återvänder. Annars vore det inte samma sak.

Ja på 90-talet i serietidningarna kom ju Lex tillbaka som en klon.Man har tonat ner referenserna till det i serierna, men man hade alltså gjort så att Lex dog på grund av sin kryptonit-ring (han blev sjuk av det) och gjorde comeback i en yngre kropp men hade kvar sin gamla hjärna...DC gjorde även ett omslag med "We saved Luthors brain" i gammal skräck/scifi-anda. Jag har tänkt hela tiden att man har kvar klon-ungen tills man lyckas få med Rosenbaum.

Jepp. Lex fick Cancer av sin Kryptonit-ring men han fixade en klon som han bytter hjärna med och återvände som den okända 21 åriga Austrailienska Lex Luthor Jr. med hår och skägg. Han lyckades lura alla att han var god (Superman också) och Supergirl var hans älskarinna (Shapeshifter-versionen av Supergirl). Det hela avslöjades överaskande i "A World Without Superman" (Mellan "Doomsday" och "Reign of Supermen") då Lex visade sitt hat för Doomsday för att ha dödat Superman innan han själv lyckades göra det och man fick läsa hans tankar om hur han överlevde.
Senare fick han en klonsjukdom som gjorde att han snabbt åldrades och Lois luskade ut sanningen. Han blev helad och skyllde alla sina brott på en ond klon.
Vid någon tidpunkt strax efter så rakade de av honom håret och skägget och, som super85 sa, ignorerade till större delen hela klonsagan för att inte förvirra.

Posted Image
-Sora, Kingdom Hearts

#44 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 November 2010 - 16:42

10x07 Ambush

Mycket trevligt återseende när General Lane (Michael Ironside) gör comeback och ger Clark en hel del uppgifter som han anser måste fixas för att han ska vara värdig Lois. Att General Lane skulle vara en sån motståndare till superhjältar var ju ganska väntat men kanske ändrade han sig en aning efter att Clark räddat Lois. Och det var väl lite av det sista gamla Smallville som dog i detta avsnitt när The Talon sprängdes i luften. Så nu flyttar väl Lois in till Clark? Roligt intro på avsnittet för övrigt :lol: Ett bra avsnitt efter två mindre bra :)

Winter is Coming

#45 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 November 2010 - 13:11

Ett annat bra exempel på omskrivna avsnitt är Batman avsnittet som sedan skrevs om till en annan DC hjälte, "Angel of Vengeance", istället.

Annars var ju den där killen... Adam Knight eller vad f*n han hette , flera år sedan, typ säsong 3 eller så, som dejtade Lana har jag för mig, han var ju tänkt att vara Bruce Wayne, och producenterna försökte förhandla om det under de avsnitt som han var med i, men Warner Brothers sa bestämt nej.

10x07 "Ambush"

Att se General Lane igen spelad av den duktige Michael Ironside var rätt kul. Men varför var han tvungen att vara såpass mycket av en karikatyr? samma grej med Lois syster Lucy. Så överdrivet som deras karaktärer skrevs...störande tycker jag. Visst funkande det till slut eftersom man fick nån form av avslutning på det hela, och de var inte rakt igenom onda.. men ja, störande, Clark och Lois är trotts allt vuxna människor. Bäst med avsnittet var "Suicide Squad" och Rick Flagg. Rätt roliga skurkar det där tycker jag. Om de får med Michael Ironside senare i säsongen så skulle det ju vara underbart om Darkseid skulle ta över honom.Vet inte ens om någon av Smallvilles producenter tänkt på det, men Ironside gjorde ju rösten till Darkseid i animerade Superman och det skulle vara jäkligt kul att höra den rösten i live-action.
Batman Begins

The Dark Knight

#46 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 November 2010 - 21:33

10x07 - "Ambush"

Bra avsnitt. Riktigt kul att återse General Lane och dessutom Lois onda syster Lucy. Även om jag hade hoppats att de tog upp vad som hände förra gången hon var med. Men bra med ett avslut där. Hon var en av Smallvilles lösa trådar.
Det här avsnittet kändes så "Meet the Family". :D Jag gillade hur General Lane var på G helatiden opch skrattade gott när han förhörde Clark. Och att det tillsist visade sig att testet var för Lois.
M4en vad ville Clark fråga honom? Ska de redan gifta sig?
Synd att se Talon försvinna. Det sista stället av Smallville, utöver Kent Farm, som var kvar.
Att registreringsakten gick igenom kan ju inte vara bra.
Är det förmycket att hoppas på ett återseende av General Lane igen innan säsongens slut?
-Sora, Kingdom Hearts

#47 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 November 2010 - 16:24

10x08 - "Abandoned"

Så Tess pappa var Lionel Luthor, då är alltså Lex hennes bror. Och hennes riktiga namn är Lutessa (inte konstigt hon bytte namn). Men vad kommer det här betyda för serien?
Nu fick vi äntligen träffa Granny Goodness (men inte i tajt läder som tur är) och hennes Female Furies. Vi fick också återse Desaad och Gordon Godfrey.
För att inte glömma Mad Harriet, Lashina och de andra Female Furies.

Roligt att Clark fick se sin riktiga mamma och pappa och inse att den Jor-El han har pratat med bara var en blek kopia.
Och nu är både Lois och Clark på giftastankar. Kan deras bröllop vara seriefinalen, tro?
På tal om Lois & Clark, trevligt val med Teri Hatcher som Lois mamma, Ella Lane. Mycket passande. :)

Mycket spännande och bra avsnitt. Nästa avsnitt lär bli rätt intresant om Clark nu ska fria. :D

Edited by Crusader, 15 November 2010 - 16:35.

-Sora, Kingdom Hearts

#48 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 November 2010 - 22:10

10x08 Abandoned

Att det skulle stå Luthor på bilen i slutet kändes alltmer uppenbart ju närmre man kom den scenen. Har nånstans haft på känn att Tess och Luthors har mer gemensamt än vad som tidigare visats. Kul och se Granny Goodness och hennes Furies och dessutom Desaad. Bra scen där Clark får se sina riktiga föräldrars sista inspelade meddelande till honom innan Krypton förstördes. Bra och intressant avsnitt överlag :)

Winter is Coming

#49 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 15 November 2010 - 23:05

10x08 "Abandoned"

Tja, bättre än förra veckan. Avslöjandet med Tess och Luthors hade man ju lite på känn där. Vet inte om jag har speciellt starka känslor för det. Intressant variant på "Granny Goodness" (underbart 60-tals namn av Jack Kirby),hon var inte speciellt intressant, "Female Furies" var rätt creepy vilket säkert var meningen. Jag gillade Female Furies här. Var lite lagom överspel där i sista scenerna med alla säsongens elakingar. Hoppas det blir bättre med dem. Annars var det lite av ett sånt avsnitt där man hypat det med många kända gästspel , men sen är de med väldigt kortfattat. Var ju bra scener med Teri Hatcher, Helen Slater och Julian Sands men inte mycket screentime de hade. Bra scen för Clark det med hans föräldrars meddelande till honom.
Batman Begins

The Dark Knight

#50 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 22 November 2010 - 17:45

10x09 "Patriot"

Aquaman Returns och man introducerar frugan Mera. Rätt underhållande avsnitt med lite superhjälte-känsla. "Superhero Legislation Act" grejen fungerar rätt bra tycker jag. "Vi mot dem" känslan kommer nog vara där med olika maskerade hjältar VS myndigheter tills seriens slut. Är ju rätt tydligt att Superman ska bli den karaktär som gör stora förändringar. Så avsnittet får plus för superhjälte-känslan och att Clark har på sig sin "dräkt" i några minuter. Förutom Alessandro Juliani så finns en annan BSG-skådis med , Michael Hogan. Hogan spelar Slade Wilson alltså mannen som sen blir "Deathstroke aka The Terminator". Hogan är helt ok, spelar rollen som en ond version av sin BSG karaktär Saul Tigh. Elena Satine är helt godkänd som Mera, hon har några roliga repliker i scenerna mot Lois. Sen givetvis plus att Aquaman och Mera hänger med diverse sjödjur :). Om man ska gnälla på nånting så är det väl att "dålig dialog" biten dyker upp igen. Ok att Smallvilles version av Aquaman är lite av en "jock" , men alla de idrotts-metaforer han säger till Clark på slutet av avsnittet..ja enough is enough.

Annars ett rätt underhållande avsnitt.
Batman Begins

The Dark Knight