Jump to content

Photo

The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec - Luc Besson

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#26 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 May 2011 - 14:39

Här och där kändes det som om humorn var väldigt intern, som om man kanske måste ha läst serierna för att först den. Men det kan ju givetvis vara så att det var svårtöversättligt här och där. :)

Jag får återkomma om det där med serien som du nämner. Det är ju inte helt otänkbart. Vi vet ju sedan tidigare att en del ordvitsar och liknande kan vara svårt att översätta utan att man förlorar punch line.

Edited by Piranhaconda, 17 May 2011 - 14:39.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2012 - 17:26

Adèle and the Secret of the Mummy (2011) [FR]
VAD? Något så exotiskt som en kvinnlig Indiana Jones som är på jakt efter en speciell mumie som förhoppningsvis skall ha kunskapen att rädda hennes syster.
VEM? Luc Besson adapterar en serietidning jag aldrig hört talas om innan den här filmen, än mindre läst den.
VAR? Utspelar sig i både Egypten och Paris, främst den sistnämnda under 1900-talets andra decennium.
HUR? Storyn är välskriven men kanske lite kaka på kaka här och där, men överlag så gillar jag den. Lagom paranormal och på fler håll riktigt rolig. Karaktären Adèle är en tjej med skinn på näsan och inte rädd att bita i från, det uppskattar jag. På några håll (t.ex. med hemhjälpen i början) så är det dock mer oförskämt än bitskt och underhållande. Vissa av karaktärerna (som inspektör Caponi) känns lite för karikatyr-aktiga för att riktigt funka. Dock finns det några snygga visuella homage till stumfilmer här och där, bla jägaren St. Huberts makeup. Snygg och gedigen produktion, men jag förväntade mig inget annat från Besson, dock så är cgin kanske inte helt 100% i några scener (med mumierna på slutet t.ex.). Ett underhållande matiné-äventyr som är precis på rätt sida om för lång och vars brister man kan ha överseende med.
NÄR? Ingen uppföljare i sikte, inte så konstigt kanske med tanke på att den precis gick på plus ekonomiskt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 July 2012 - 17:37

Jag såg också om filmen för ett tag sedan och gillar den fortfarande. Jag har även läst dom två seriealbum som för något år sedan gavs ut av Fantagraphics Books. Och jag måste säga att det är en bra filmatisering. Väldigt lyckad överföring där man har behållt mycket men även tagit sig friheten att yxa sådant som inte förde handlingen framåt och även lagt till sådant som berikar filmen. Det som du sade i ett tidigare inlägg angående humorn, stämmer till viss del. Humorn är lite av en sådan art i serierna och över huvud taget var det svårt att få kläm på den just där. Men även för att jag tror att en del föll bort i översättningen. Den kändes väldigt engelsk (trots att förlaget är stationerat i US). Kanske att den verkligen kommer till sin rätt på originalspråk, men sällan annars? Så kändes det för mig efter att ha läst serierna.

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2012 - 17:46

Anande att det var så, översättning är ju rätt svårt och en del har säkert fallit bort och sedan är det säkert en hel del kulturskillnader också.

Av vad jag minns från första titten så störde det mig inte lika mycket nu att jag inte fattade humorn på en del ställen.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)