Posted 31 July 2012 - 17:26
Adèle and the Secret of the Mummy (2011) [FR]
VAD? Något så exotiskt som en kvinnlig Indiana Jones som är på jakt efter en speciell mumie som förhoppningsvis skall ha kunskapen att rädda hennes syster.
VEM? Luc Besson adapterar en serietidning jag aldrig hört talas om innan den här filmen, än mindre läst den.
VAR? Utspelar sig i både Egypten och Paris, främst den sistnämnda under 1900-talets andra decennium.
HUR? Storyn är välskriven men kanske lite kaka på kaka här och där, men överlag så gillar jag den. Lagom paranormal och på fler håll riktigt rolig. Karaktären Adèle är en tjej med skinn på näsan och inte rädd att bita i från, det uppskattar jag. På några håll (t.ex. med hemhjälpen i början) så är det dock mer oförskämt än bitskt och underhållande. Vissa av karaktärerna (som inspektör Caponi) känns lite för karikatyr-aktiga för att riktigt funka. Dock finns det några snygga visuella homage till stumfilmer här och där, bla jägaren St. Huberts makeup. Snygg och gedigen produktion, men jag förväntade mig inget annat från Besson, dock så är cgin kanske inte helt 100% i några scener (med mumierna på slutet t.ex.). Ett underhållande matiné-äventyr som är precis på rätt sida om för lång och vars brister man kan ha överseende med.
NÄR? Ingen uppföljare i sikte, inte så konstigt kanske med tanke på att den precis gick på plus ekonomiskt.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)