Väsen
Posted 19 May 2011 - 09:16
Posted 19 May 2011 - 09:20
Just den svenska vinkeln på varulven var intressant tycker jag. Kanske köper jag inte konceptet "modern varulvsskräck" men kan förstå att människor finner obehag i förvandlingscener. Skulle varit kul att höra om det bara var förvandlingen till varulv som hon tyckte var otäckt eller om det är den typen av scener generellt.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 May 2011 - 14:32
Posted 19 May 2011 - 14:51

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 May 2011 - 16:04
Posted 24 May 2011 - 13:43
Häxa
Veckans avsnitt var rätt ointressant måste jag säga. Jag fick ingen ny infallsvinkel i ämnet och dessutom var det lite för stort fokus på nutid för att avsnittet skulle fånga mitt intresse. Hade man istället lagt fokus på den traditionella häxan alternativt haft ett dubbelt så långt avsnitt så tror jag att det hade blivit mycket mer intressant.
Edited by Piranhaconda, 24 May 2011 - 13:43.
Posted 31 May 2011 - 14:50
Sista avsnittet. Även det här var rätt ointressant. Känns som att fokus borde ha legat mer på den historiska biten och inte på när dom besökte ett lajv. Det var väl inga direkta nyheter som kom på tal, utan mer sådant som man har vetat om ett tag. Jag kan hålla med om kritiken som riktas till hur vampyrer framställs i dessa dagar genom tv-serier och filmer. Inte lika mycket i litteraturen som jag fortfarande tycker håller högre kvalité. Men det har blivit något av en förlöjligad bild av vampyren den senaste tiden.
Som jag har skrivit tidigare så är det uppskattat av SVT att göra en sådan här serie. Jag har inte mycket negativt att säga om serien i dess helhet, mer än att den har några små brister här och där. Men kanske att det hade blivit ännu bättre med något längre avsnitt då man både har haft lätt respektive svårt att hinna med och säga något intressant innan avsnitten har nått sitt slut.
Posted 05 June 2011 - 20:53
Jag uppskattar också serien, aningen ojämn kanske men helt klart godkänd. Jag personligen hade kanske velat haft en per markerad tyngdpunkt på den historiska och evolutionära biten och lite mindre om original som finns ute i landet. Därmed inte sagt att kvinnan de hade med i avsnittet om Vittror var helt ointressant.

Posted 07 June 2011 - 14:00
Vad tyckte du om avsnittet som handlade om häxor?
Posted 07 June 2011 - 14:54
Edited by XC, 07 June 2011 - 14:54.

Posted 07 June 2011 - 15:24
Bra sammanfattning.
Tycker det låter som ett bra förslag det du kom med. Det hade om inte annat varit mer intressant.
Posted 07 June 2011 - 16:41
Jag tror avsnitten lidit lite i planeringen över att vara under 15 minuter - man har liksom inte haft så mycket att röra sig med och man vill ju givetvis ha med så mycket som möjligt.

Posted 07 June 2011 - 17:18
Posted 14 October 2011 - 11:05
Jag kan tipsa om att Krystplatt Kacsnutt nyss har skaffat en Facebook-sida: http://www.facebook.com/barnboken Dit kan man gå och gilla-klicka, så får man koll på saker som händer med DÄIKB och Ninja Rövardotter och annat som Krystplatt Kacsnutt sysslar med eller tycker är intressant.
Fint att det uppskattas. Det var lite lurigt att hitta ninja-böcker (till skillnad från piratböcker som det finns hur många som helst av) men det ledde å andra sidan till att avsnittet blev föredömligt kort, jämfört med de andra.
Titeln på det avsnittet var klockrent och sant. Sedan är ju ninjor väldigt coola.Jag hoppas kunna snappa upp ett och annat boktips från det och dom andra avsnitten.