Jump to content

Photo

Spartacus: Vengeance

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#26 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 March 2012 - 14:53

The Greater Good

Vad finns det att säga om det här avsnittet? Troligtvis en hel det då det hände mycket och det var riktigt bra.

Det var klart intressant att Crixus blev förd bakom ljuset i sitt sökande efter Naevia. Titeln på avsnittet anspelar ju lite på varför man gjorde det och jag kan se varför så skedde. Ibland måste man offra någonting för att vinna något större och i detta fall så är det mycket som står på spel, än "bara" Crixus kärlek till Naevia. Samtidigt så var det bra att man valde att rädda henne eftersom det innebar att man, äntligen, rev ner det läger som man för tillfället befann sig i och rörde lite på sig. Jag kände det redan i föregående avsnitt att man borde göra så eftersom det annars skulle bli så tråkigt och repetitivt om man har Sparty och Co. på ett och samma ställe, för att göra samma sak, avsnitt in och avsnitt ut.

Och när dom nu begav sig mot gruvorna så var det tacksamt. Kanske att man kunde ha väntat ett avsnitt innan Crixus fick reda på att han hade blivit förd bakom ljudet, men ingen säger att det hade blivit bättre av det. Dessutom så var dessa scener i gruvorna en av avsnittets höjdpunkter. Det var trångt, skitigt och väldigt farligt. Vilken man fick erfara då Asur, med Glabers mannar, följde dom hack i häl. Jag gillar även att Agron tog med sig sitt lilla egna gäng och styrde kosan mot Vesuvius. Där undrar jag hur det skall gå. Antingen lyckas dom eller så lär dom råka väldigt illa ut. Ett mellanting tror jag inte existerar.

Annat av intresse i avsnittet var scenerna mellan Asur och Oenomaus innan den förstnämnde gav sig av mot gruvorna. Det var ju tack vare att man lyckades bryta ned Oenomaus som man fick en aning om var Sparty och Co. skulle ta vägen. Ingen kan väl klandra Oenomaus med tanke på den tortyr som han fick utstå, men samtidigt så var han ju duktig på att tiga. Inledningsvis vill säga, för när man började att prata om Melitta så rörde man vid en öm nerv. Det var klart intressant att se hur Oenomaus reagerade då.

Lucretia i sin tur hade inte så mycket att göra i det här avsnittet, men det var likväl intressant och förde både karaktären och hennes story arc framåt. Samma sak gäller även intrigerna mellan Glaber och hans fru Ilithyia. Och avsnittet slutade intressant med en sårad Crixus. Inte dödligt skulle jag tro, för jag kan inte tänka mig att man skriver ut en sådan karaktär på det här stadiet av serien.

Edited by Piranhaconda, 19 March 2012 - 14:57.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 March 2012 - 16:43

[:03]
Slog mig idag när jag stod och diskade (en bit in i det här avsnittet) att Illythias barn kanske inte är Glabers... utan kanske Spartacus?
Intressant avsnitt som bjöd på en del överraskningar, kanske inte att Neavia påstods vara död (precis som med Lucretia var det lite synd att vi fick veta att den här rollen castades om när Leslie Brandth Smith över gav Sparacus för en crime procedural) men en del annat. Personligen gillar jag det mer äkta broderskapet som växer fram mellan Crixus och Spartacus. Skall bli intressant nu och se om Spartacus fullföljer den andra planen eller om han stoppar den. För precis som PC så betvivlar jag att Crixus är dödligt sårat, skall bli intressant att se om han och Lucretia får återse varandra nu.
Lucretia var relativt osynlig i avsnittet men i de scener hon har så är det uppenbart att hon har sin egen agenda hon följer. Nu är "sinnesförvirringen" helt borta i hennes karaktär och hon utstrålar både självständighet och målmedvetenhet. Skall bli intressant att se hur mycket av det där med 'gudarnas sändebud' är ett spel för Glaber för att hålla honom i koppel. Honom förresten är det nästan synd om, alla verkar jobba efter en agenda som bygger på att ge honom order hit och dit.
Sedan gillar jag scenen mellan Mira och arbetsledaren för gruvorna. På tiden att Mira fick vara mer än bara Spartacus filtvärmare, härligt brutal scen måste jag säga.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 March 2012 - 13:45

Jag missade det senaste avsnittet. Inklusive reprisen. Får se om jag har tid/ork att se det innan denna veckas asvnitt. Inte säkert, utan jag kanske ser det vid ett senare tillfälle.

*

Slog mig idag när jag stod och diskade (en bit in i det här avsnittet) att Illythias barn kanske inte är Glabers... utan kanske Spartacus?

Intressant tankegång. Inte helt otänkbart faktiskt. Och det skulle ju ställa saker på sin spets om man säger så. Det lär väl knappast tas emot med öppna armar av Glaber. Lucretia däremot skulle nog vara intresserad av att lägga sina händer på det barnet.

Intressant avsnitt som bjöd på en del överraskningar, kanske inte att Neavia påstods vara död (precis som med Lucretia var det lite synd att vi fick veta att den här rollen castades om när Leslie Brandth Smith över gav Sparacus för en crime procedural) men en del annat.

Instämmer till fullo. Kanske att man läste en och annan spoiler för mycket.

I övrigt så tycker jag att den nya skådespelerskan som tog över rollen som Naevia är stabil men rätt blek. Förhoppningsvis blir det bättre under säsongen.

Personligen gillar jag det mer äkta broderskapet som växer fram mellan Crixus och Spartacus.

Instämmer här med. Riktigt intressant och även välspelat mellan skådespelarna. Dom övertygar i dessa scener.

Lucretia var relativt osynlig i avsnittet men i de scener hon har så är det uppenbart att hon har sin egen agenda hon följer. Nu är "sinnesförvirringen" helt borta i hennes karaktär och hon utstrålar både självständighet och målmedvetenhet.

Jupp. Antingen spelade hon bara så, eller mer troligt så gjorde hon verkligen snabba framsteg när det gäller den saken. Bra gjort av manusförfattarna och dessutom rätt tacksamt att hon inte var så i hela säsongen bara för att vända på en femöring mot slutet.

Sedan gillar jag scenen mellan Mira och arbetsledaren för gruvorna. På tiden att Mira fick vara mer än bara Spartacus filtvärmare, härligt brutal scen måste jag säga.

Filmtvärmare? Alltid lär man sig något nytt ord. ;) Och jag håller med dig. Hon har verkligen vuxit som karaktär bara under några få avsnitt. Det bådar gott inför resterande av säsongen.

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2012 - 16:45

Avsnittet finns ju på Play också.

[:04]
Mmm. Vilket avsnitt. Mycket som avslöjades om Lucretia i det här avsnittet. Lucy är givetvis alltid bra, men i sista scenen mellan Illythia och Lucreatia är hon extra vass. Låter lagom mycket 'falskhet' skina igenom för att vi skall inse sanningen om vad hon avsåg på riktigt. Kan f.ö. bli en intressant vändning, har på känn att Luretia inte handlade som hon gjorde för Illythias skull utan sin egen. F.ö. så var det en del intressanta scener även i skogen, "nya Naevia" är kanske lite blekare än den gamla men i det här avsnittet så finns viss indikering på att det är ett medvetet val från produktionens sida. Man vill helt enkelt att Naevia skall vara lite blek och bruten. Och scenen där Mira kommer flygandes för att rädda Naevia? Brutal. Mira har verkligen utvecklats som karaktär måste jag säga.

*

Intressant tankegång. Inte helt otänkbart faktiskt. Och det skulle ju ställa saker på sin spets om man säger så. Det lär väl knappast tas emot med öppna armar av Glaber. Lucretia däremot skulle nog vara intresserad av att lägga sina händer på det barnet.

Det är inte nyttigt att diska - så är det bara. :P

Intressant avsnitt som bjöd på en del överraskningar, kanske inte att Neavia påstods vara död (precis som med Lucretia var det lite synd att vi fick veta att den här rollen castades om när Leslie Brandth Smith över gav Sparacus för en crime procedural) men en del annat.

Instämmer till fullo. Kanske att man läste en och annan spoiler för mycket.

I övrigt så tycker jag att den nya skådespelerskan som tog över rollen som Naevia är stabil men rätt blek. Förhoppningsvis blir det bättre under säsongen.

Hon har väl inte hittat hem, å andra sidan så förväntar jag mig några stora dramatiska gester från en karaktär som levt månader som slav inne i en gruva. Skådespelerskan har ju en bonus där - de flesta skillnader från hur hon framställer karaktären kan nog förklaras med tiden mellan B&S och V.

Lucretia var relativt osynlig i avsnittet men i de scener hon har så är det uppenbart att hon har sin egen agenda hon följer. Nu är "sinnesförvirringen" helt borta i hennes karaktär och hon utstrålar både självständighet och målmedvetenhet.

Jupp. Antingen spelade hon bara så, eller mer troligt så gjorde hon verkligen snabba framsteg när det gäller den saken. Bra gjort av manusförfattarna och dessutom rätt tacksamt att hon inte var så i hela säsongen bara för att vända på en femöring mot slutet.

Hon säger själv i avsnitt 4 att hon minns "allt". Dock så tror jag inte hon bara vill hela revan som uppstått mellan henne och Illythia. Iofs så vore det ju en rätt intressant vinkel med Lucretia och Illythia allierade mot världen med. :)

Filmtvärmare? Alltid lär man sig något nytt ord. ;) Och jag håller med dig. Hon har verkligen vuxit som karaktär bara under några få avsnitt. Det bådar gott inför resterande av säsongen.

Hon har vuxit snabbt och har i de senare avsnitten tillhört mina favoriter. :)
Filtvärmare ja, lite av en kompromiss. Tänkte skriva "kuttersmycke" först men kände att det inte var helt rätt. Sängvärmare var mer passande - men ack så fel då de antagligen inte sover i en säng så ofta nu när de är på flykt. Så jag filtvärmare kändes mer rätt.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 March 2012 - 14:04

Avsnittet finns ju på Play också.

Jo, men jag är ofta så rastlös att annat pockar på ens uppmärksamhet om man är uppkopplad. Föredrar att se sådant jag är intresserad av när datorn är avstängd. Får se om jag löser det på annat sätt, annars tar jag igen avsnitt 4 vid ett annat tillfälle.

Det är inte nyttigt att diska - så är det bara. :P

Du såg hur snäll jag var som inte ens ifrågasatte det hela. ;) Men jag var bra sugen på att ge dig en fin liten passning där. :P

Hon har väl inte hittat hem, å andra sidan så förväntar jag mig några stora dramatiska gester från en karaktär som levt månader som slav inne i en gruva. Skådespelerskan har ju en bonus där - de flesta skillnader från hur hon framställer karaktären kan nog förklaras med tiden mellan B&S och V.

Sant. Det mesta kan man nog förklara på ett sådant bra sätt om man skulle vilja. Det är ju alltid ett plus. Och jag håller med dig om att man förväntar sig lite av en sådan karaktär. Hoppas och tror att man kommer att gå den vägen innan säsongen är slut. Man har det ju upplagt för att kunna göra en väldigt intressant karaktär efter vad hon har varit med om.

Hon säger själv i avsnitt 4 att hon minns "allt". Dock så tror jag inte hon bara vill hela revan som uppstått mellan henne och Illythia. Iofs så vore det ju en rätt intressant vinkel med Lucretia och Illythia allierade mot världen med. :)

Aha, ser man där. Anade lite att det kunde vara så. Klart intressant måste jag säga. Och jag tycker nog det är bra om Lucretia och Illythia inte blir helt bundis med varandra. Det finns ju rätt mycket otalt mellan dom två, så om dom skall alliera sig så bör det vara för ett gott syfte och inte bara för "sakens skull". Men jag räknar med att manusförfattarna inte tar några genvägar.

Hon har vuxit snabbt och har i de senare avsnitten tillhört mina favoriter. :)
Filtvärmare ja, lite av en kompromiss. Tänkte skriva "kuttersmycke" först men kände att det inte var helt rätt. Sängvärmare var mer passande - men ack så fel då de antagligen inte sover i en säng så ofta nu när de är på flykt. Så jag filtvärmare kändes mer rätt.

Jupp, hon är helt klart en intressant karaktär. Saxa har ju inte gjort mycket växen av sig än så länge. Och Lucretia samt Illythia har ju en annan typ av roll. Så Saxa och Naevia får gärna tuffa till sig lite mer.

Helt rätt tänkt där med filtvärmare kontra kuttersmycke. :)

#31 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 April 2012 - 13:31

Nu är jag ifatt TV6 sändingar och nej, det blir inga utförliga omdömen. Skall dock försöka skriva lite i någon form om dom återstående avsnitten. Känner att det är en (av flera) bidragande orsaker som gjort att jag missade avsnitt här och där av Sparty och andra tv-serier jag följer. Lite prestationsångest över att "behöva" skriva omdömen, det finns så mycket man vill säga om denna series avsnitt, och bland annat det fick mig att skjuta upp saker och ting.

Måste dock säga att den här säsongen är ruskigt bra. Underbart att se att man hela tiden överträffar sig, gång på gång.

Men, och det är ett rätt stort men. I've got a bad feeling! Det känns som att det håller på att barka käpprätt åt helvete för en del karaktärer. Man skall inte ropa hej än, men jag hoppas att man inte gör något förhastat. En tredje säsong har ju redan fått grönt ljus, men det hindrar ju inte folket bakom serien att göra både det ena och det andra med en del karaktärer och röda trådar. Hoppas dock att jag har fel. Har medvetet avstått från det mesta som har med spoilers att göra, men det var svårt att undvika att det blev ett jäkla buzz efter att säsongsavslutningen sändes i USA så det blir en liten väntan med att se vad det handlade om.

#32 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 April 2012 - 08:16

Jag är ifatt jag med, har bara gårdagens kvar. :) Skall försöka skriva en sammanfattande grej om de senaste avsnitten iaf...

Jag har också försökt undvika spoilers så gott det går - men säsongsavslutningen var verkligen svår att hålla sig undan och jag såg i mig några spoilerkorn iaf. Det lär bli en rafflande säsongsavslutning det är klart.

fqq5BYam.jpg

#33 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 April 2012 - 15:52

Trevligt. :)

Tycker du också om säsongen så här långt?

Jag gjorde det till min grej att medvetet undvika spoilers när jag väl började att se avsnitten i säsongen, men tyvärr är ju en del sajter dåliga på det där med att undvika spoilers i rubriker vilket gör att man nästan undviker att läsa en del RSS-flöden som man har. Men jag har inte åkt på någon stor spoiler än. Typ "This time around, It's not only the house of Batiatus that has risen, but Lentulus Batiatus himself. Next time on the forthcoming season; Spartacus: Braaaains!". ;) :P

#34 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 April 2012 - 17:43

Jag tycker den varit riktigt bra så här långt. Många tvära kast och vänddingar och allt annat är förutsägbar.

Hehe, direkt efter finalen (i Usa) så var det extremt svårt att inte bli spoilad. De flesta seriösa siter är försiktiga - dock så hade jag ett par automatiskt genrerade google-flöden som inte var fullt lika diskreta utan pumpade ut spoilers hela dagarna i en hel vecka kändes det som. Säsongsavslutningen lär bli lika rafflande som första säsongen har jag en känsla av.

fqq5BYam.jpg

#35 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 April 2012 - 17:57

Vi får jämföra spoilers sedan när vi väl har sett klart säsongen. Skulle vara kul att veta vad det var du, mer eller mindre ofrivilligt, läste.

Väldigt kul att du också gillar säsongen. Håller verkligen med om att den är allt annat än förutsägbar. Inte sedan dom senare säsongerna av Lost har jag varit med om så många pågående röda trådar, överraskningar och oväntade vändingar i en tv-serie. Och det är ett jäkligt bra betyg.

#36 Piankhy

Piankhy

Cadet Third Year

• Members
  • 16 posts

Posted 14 May 2012 - 10:51

Visserligen habilt genomförd, men man längtar ändå på något sätt tillbaka till den gamla fina långfilmen med Kirk Douglas i huvudrollen.