Jag håller med om dina funderingar. Hade själv dem och några till som:
Varför hade skeppet de kom i bara en grupp Marinsoldater, 2 piloter, en robot och 2 civila? Varför hade de inga robotar som de lämnade kvar på skeppet ifall något gick fel? Även en idiot vet att man aldrig lämnar huvudbasen tom och framförallt inte ens skepp.
Och hur kunde Alien Queen ta bsig ombord på skeppet utan att vi märkte det när vi hade koll på landningställena helatiden?
Och varför hela det här försöket att ha en ensam man försöka smuggla en Alien till Jorden. De borde 1) ha kunnat skicka ett eget skepp och ta så mycket de ville och 2) vcarför skulle de vilja ta det till Jorden? Det är väl mdet absolut dummaste och osäkraste stället att ta det till?
Speciellt då 3:an visar företaget med betydligt större makt och personlig armé så verkar det konstigt att de skulle sammarbeta med Marinsoldaterna på det viset med en byrokrat som deras vapen?
Och Prometheus har ställt till en massa för frågan är ju så klart varför de bryr sig om den här lilla månen när det finns en annan som de har en karta till och som de aldrig fick veta vad som hände med. Borde de inte sticka dit istället? Den kryllar ju av skepp och supervapen.
Aliens: Special Edition (1986/1991)
Ellen Ripley vaknar efter 57 år i kryosleep till en värld där hon inte längre får flyga och hennes dotter inte längre lever. Dessutom har månen som de hittade äggen på kolloniserats sedan 20 år tillbaka. När kontakten med kollonin bryts så vill företaget att hon ska vägleda en grupp Marinsoldater på ett räddningsuppdrag.
Jag trodde att jag aldrig hade sett Special Edition innan men det måste jag har gjort för jag kunde inte se några extra scener. Och eftersom James Cameron själv har sagt att det här var hans favoritversion så är det väl den som oftast visas på TV eller den man får på DVD. Jag blev faktiskt lite besviken då jag hade förväntat mig nya scener och uppfattat det som att det skulle finnas en extra scen i slutet som bryggade den med Alien³. Jag hade sedan länge velat se SE versionen så det hela var minst sagt lite snopet.
Som tur är så är ju filmen redan så jäkla bra. Tillskillnad från första filmen så är det här en film man aldrig kan se förmånga gånger mycket för att det här är en action-film medans orginalet var en skräck-thriller. Och problemet med skräckfilmer är att när man väl vet vad som händer så försvinner en stor del av av den.
Så finns det något dåligt att säga om filmen? Tja, den har vissa plotholes. Några av dem försöker de förklara men ibland så blir det att man funderar om det där verkligen är logiskt. Men det är inget som stör för filmen i sig är så jäkla bra!
Bra skådespeleri (Carrie Henn är lysande i sin ända roll), passande musik, bra atmosvär. En film som ispirerat många Sci-Fi filmer och TV-spel.
Den filmades i London vilket är orsaken varför vissa skådespelare låter Engelska då de var Amerikanare bosatta i London. James Cameron höll visst på bli galen på Engelskmännen för alla Teapauser de tvunget skulle ha (fanns visst ett tillfälle där han fick ett utbrott och slog sönder Teavagnen), sysslade med annat när de skulle arbeta som Lotteri och dessutom hatade de honom för han "förstörde" Ridley Scott's film. De hade en massa elaka ökennamn för honom.
Alla har väl sett den. De som inte har borde skämmas då det här är en av filmerna man måste ha sett!
10/10
Nästa film är filmen som förstörde alltihop och gjorde händelserna i den här filmen till större delen meningslös. Alien³ på Lördag eller Söndag!