Jump to content

Photo

Vikings - Säsong 1

• Please log in to reply
32 replies to this topic

#26 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 November 2013 - 01:47

S1E7: Det här avsnittet var helt okej. En del intressanta saker händer. Som XC redan har varit inne på så ska det bli intressant att se om Siggy verkligen har blivit så empatisk, eller om det bara är ett spel för galleriet. Hon visade ju förvisso tidigare att hon brydde sig om Haraldson och dom närmaste, men det är något med henne som gör att man nog inte ska ta henne för nära inpå livet. Och Lagertha verkade mycket riktigt ha fått ett missfall där mot slutet av avsnittet, jag tolkade det också som så. Scenerna i Northumbria var även dom intressanta. Det kändes rätt givet att kungen inte skulle välja den enkla utvägen först. Det var inte heller oväntat att han fick betala ett dyrt pris för sitt misstag. Trots att det hela avlöpte rätt så förutsägbart så hade man gjort det rätt snyggt i avsnittet och man blev underhållen istället för att sucka djupt över det uppenbara. Det enda smolket i bägaren som fick mig att skruva lite extra på mig i fåtöljen var hur enkelt som Ragnar och hans män kunde smyga sig in i Aethelwulf (ett väldigt vackert namn för övrigt) och dennes läger. Och det ska bli intressant att se om Rollos dop kommer att ha någon framstående betydelse den dag som han faller ifrån. Det skulle inte förvåna mig. Jag gillar även hur Floki kommenterar det hela. Han har mer innanför pannbenet än vad han framställer det som i handlingen.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 November 2013 - 10:11

Sigi har ju inte varit i fokus tidigare. Serien koncentrerar sig ju kring Ragnar och då har det blivit mest Ragnar vs Haraldsson. Om hon nu är/blir involverad med Rollo så kanske det faktum att Ragnar är Rollos bror får henne att "ty" sig till Lagertha. Eller också är det en respons på att Ragnar kanske inte delat ut dödsdommar mot henne och dottern, eller ens delat ut straff för det mord hon begick direkt efter Haraldssons död. Hon kan också vara den som framkallat missfallet på något vis, men hennes reaktion tydde inte på något sådant. Kanske är Sigi en sådan som har lätt att anpassa sig efter nya förhållanden.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 November 2013 - 00:39

Jag håller med dig i det som du skriver. Det kan mycket väl vara vilket som av dom spekulationerna. Så det blir spännande att se vad som händer framöver. Och jag tror inte heller att Siggy hade något direkt med missfallet att göra. Då borde dom ha antytt det på något sätt kan jag tycka, men eftersom dom inte har gjort det så känns det lite långsökt.

#29 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 November 2013 - 14:10

Jag har nu sett ikapp tv-serien på fyran och konstaterar att den tog fart och blev mer intressant när vi blev av med Gabriel Byrne. Iofs en bra skådespelare, men helt fel i denna roll. Sigi och brorsan litar jag inte alls på där den senare tydligt visat att han gör allt som krävs för att bli bossen, även om det kräver att kliva över sin egen brors lik. Inget nytt med denna infallsvinkel då vi sett det otaliga gånger förr. Skådespelaren tycker jag också är aningen blek i rollen och det skulle behövas lite mer sisu från honom. Sigi är jag mer tveksam till. Som XC var inne på trodde även jag att hon låg bakom missfallet, men tvekar nu om det verkligen var så. Som du skriver så är hon kanske bara en sådan person som anpassar sig efter omständigheterna. Skådespelaren som spelar Ragnar gillar jag skarpt: karisma och full i f*n i blicken - me like :)

Senaste avsnittet där de var till Uppsala tyckte jag var lite tråkig ärligt talat. Visst fick vi en inblick i deras tradition, men det kunde gott ha tajtas till lite och nerven borde byggts in på ett bättre sätt. Genomsyrande för hela tv-serien är tyvärr brister i manuset, men som jag nämnde här i början så har det tagit sig lite. Hoppas bara det fortsätter och att resultatet blir en bättre tv-serie.

Edit: Tog bort spoiler-taggar då jag såg att vissa saker redan skrivits om här. :P

Edited by Synon, 24 November 2013 - 14:12.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#30 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 November 2013 - 11:02

1 08: Gillade verkligen musiken i det här avsnittet. Man får en del bekräftat: Siggi intrigerar med Rollo för att få tillbaka sin roll som jarlhustru - även om jag betvivlar att Siggi hade något med missfallet att göra så blir jag inte överraskad om hon drev fram det på något vis. Sedan undrar jag om Ragnar ifrågasätter asarna som gudar och kanske till och med överväger konvertera? Jag misstänker iaf att han inte satte sin husmunk som offergåva för att behaga gudarna i första hand: utan för att testa vilken gud som är starkast. Templet i Uppsala är riktigt mäktigt designat, och även om avsnittet hade samma problem med att vara riktigt intressant som de tidigare så var det iaf trevligt att se på. Bitvis iaf. :P

*

@Synon: En stor brist (för min del) är att kag finner alla karaktärer  - inklusive Ragnar - som tämligen ointressanta. För min del spelade det ingen roll tex som Haraldsson eller Ragnar överlevde duellen. Sedan finns ju bristerna i manus som du säger: skall det här lyfta så borde man nog satsa på att bli lite mer än bara Falcon Crest i vikingatid. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#31 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 December 2013 - 11:46

1 09: Som säsongsavslutning så måste jag säga att det är lite av en besvikelse. Inte mycket av det som sker i det här avsnittet är riktigt intressant, intressantast var kanske pest/feber-epedemin som fru Lodbrok får handskas med. Sedan har vi slutet (på slutet); Rollo bekänner färg och ställer sig på sin brors motståndarsida. som det ser ut iaf, han har lyckats få det se ut som om han gör Ragnar en tjänst tidigare när han siktat med dolken mot sin brors rygg. Om Sigi överlevde orkade jag inte engagera mig i, och det är med viss lättnad jag konstaterar att det är slut på säsong 1 nu. Att se säsong 2 känns avlägset.

fqq5BYam.jpg

#32 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 December 2013 - 01:35

Man kan nog säga att jag har släppt den här serien nu. Jag missade dom två sista avsnitten och jag har inte direkt någon inspiration till att åtgärda det i efterhand. Det räcker gott att läsa det som har skrivits om avsnitten här i tråden.

Kul att Synon tittade in i tråden och gav sina tankar på den här säsongen och serien i stort.

#33 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 December 2013 - 17:02

Du missade inte mycket. Jag känner samma lättnad efter det här som när jag såg sista avsnittet av True Blood.

fqq5BYam.jpg