Bamse & politik
Posted 12 November 2004 - 17:02
Posted 12 November 2004 - 19:03
Posted 12 November 2004 - 19:31
Posted 12 November 2004 - 23:41
Posted 13 November 2004 - 11:30
Posted 14 November 2004 - 16:19
Posted 14 November 2004 - 22:56
Edited by zaphod, 14 November 2004 - 22:57.
Posted 15 November 2004 - 10:06
Posted 18 March 2005 - 09:43
I nästa nummer av Bild och Bubbla diskuteras arvet efter Rune. Hans söner intervjuas och det görs ett reportage från Bamse redaktionen...skulle vara intressant att veta om de kommenterar sin pappas marxistiska sida och hur detta förmedlades i serierna
och hur är det med ägandet egentligen...ska vi få någon klarhet i det...
och med feta mediekonglomerat menar jag närmast koncerner som äger hela produktions linjen, från massafabrik till distribution...vem äger aktier i egmont? är det överhuvudtaget ett aktiebolag? är det en person? ett företag? eller?
Posted 18 March 2005 - 23:38
På tal om Bamse...
I nästa nummer av Bild och Bubbla diskuteras arvet efter Rune. Hans söner intervjuas och det görs ett reportage från Bamse redaktionen...skulle vara intressant att veta om de kommenterar sin pappas marxistiska sida och hur detta förmedlades i serierna
och hur är det med ägandet egentligen...ska vi få någon klarhet i det...
och med feta mediekonglomerat menar jag närmast koncerner som äger hela produktions linjen, från massafabrik till distribution...vem äger aktier i egmont? är det överhuvudtaget ett aktiebolag? är det en person? ett företag? eller?
Se mitt svar ovan. Egmont är ett företag vars huvudägare är en stiftelse. Förmodligen kan även andra vara aktieägare i dom olika delbolagen (t.ex. Egmont Kärnan som ger ut serietidningar i Sverige) men det är Egmontstiftelsen som äger majoriteten av aktierna. Vill man veta mer kan man kolla runt på Egmonts hemsida
Posted 24 July 2005 - 13:05
På tal om Bamse...
Bläddrade igenom Bild & Bubbla när jag var på biblan i veckan. Jag var positivt överaskad av tidningen, senast jag kollade i den för 100 år sedan påminde den om en tunn fanzine om udda serier - idag en fullspäckad tidning med reportage, nyheter,intervjuer, recensioner, skvaller mm i stil med tidningen Ingmar eller Total Film...fast om serier.
Nja sönerna valde att komentera Bamses vänsterprägel med att han var humanism och inget annat, de var mer intreserade att prata om framtida filmprojekt, Bamsehits-skivan och inte minst lanseringen på den växande kinesiska marknaden. De såg en stor potential i den växande medelklassen med enbarnsfamiljer som skämde bort sina barn.
Posted 27 July 2005 - 09:56
Posted 29 July 2005 - 13:12
Glömde föresten att nämna att under intervjun berättade sönerna att Rune hade efterlämnat tusentals opublicerade manussidor. Säga vad man vill om Runes politiska åsikter men hans manus var banbrytande. Skulle Disney vågat ha med graviditet (sex), rasism, handikapp, kriminalvård osv i en barnserie? Knappast! Frågan är om hans opublicerade verk är lika banbrytande? Exempelvis: Den första skiljsmässan i serievärlden eller den första gay-seriefiguren..
Posted 29 July 2005 - 13:18
lite mystiskt det där med att han trodde att han skulle dö ung och det var därför han gjorde så ofantligt många manus...undrar om det finns manus som hemligstämplats av bamse redaxen? eller om de låter all möjlig propaganda slinka genom fingrarna?
Posted 29 July 2005 - 13:23
Var tog smurfarna vägen egentligen? En cover-up för att dölja sanningen?
De sista man hörde av dem var väl deras försök till musikkärriär under åren kring millenieskiftet då smurfhits släpptes på löpande band. Vet däremot inget om det tecknas några nya album om de små blå
Läste häromdagen att det är 3 Smurf filmer på gång.
http://www.aftonblad...,676133,00.html
Jag läste Bamse när jag var liten, t.o.m prenumererade på tidningen i flera år, inte tänkte jag på att det fanns ett politisk budskap i den. Slutade förstås läsa den i början på 80-talet, så jag kanske missade det.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 29 July 2005 - 13:35
http://svt.se/svt/js...?d=1864&a=51656
Posted 05 August 2005 - 09:04
socialilsmen fångad i en mening...
är inte det politiskt så går inte solen upp i öster!
Posted 11 August 2005 - 00:05
Var stod det?Enligt blid & Bublan äger Egmont Carlsen
Carlsen heter ju Bonnier Carlsen egentligen, så det är väl ganska tydligt vilken som är ägaren,
Posted 20 September 2005 - 11:28
Posted 20 September 2005 - 14:48
Posted 20 September 2005 - 14:50
Sen får vi ikke förglömma att Bamse använder sig av doping (läs dunderhonung) under idrottsutövningar. Han spelar en fotbollsmatch mot Vargen och co i ett avsnitt, även tecknat, där han är dopad. Det har förekommit en debatt om detta, och många hårda ord mot Bamse och hans författare. Man väljer sina figther...
Hur ställer du dej till debatten? Att Bamse enbart är en oskyldig barnserie eller att det finns underliggande motiv...
Posted 20 September 2005 - 15:23
Och visst finns det underliggande motiv, det är en vuxen människa som skriver, och nånstans så finns det värderingar och motiv i allt som skrivs. Sen att Bamse övergott till att bli en mer moralisk tidning där moralkakorna delas ut till höger och vänster ser jag som en trend. Och när Vargen gick över till att bli "snäll" så försvann balansen i serien, ett mkt tråkigt val för Bamses värde som serietidning. Det bör alltid finnas en motpol, en plus och en minuspol i ett drama. Nu har jag ingen järnkoll på Bamse, men läste den som liten (hela 80-talet) och har sporadiskt kollat upp tidningen efter det.
Men sen är det fortfarande en barntidning, och jag tror personligen inte att "Bamses" påstådda politiska läggning har någon större betydelse för de barn som läser serien, det är nog mer de vuxna som tolkar och låter sig uppröras av det.
Posted 20 November 2005 - 14:43
Och visst finns det underliggande motiv, det är en vuxen människa som skriver, och nånstans så finns det värderingar och motiv i allt som skrivs. Sen att Bamse övergott till att bli en mer moralisk tidning där moralkakorna delas ut till höger och vänster ser jag som en trend. Och när Vargen gick över till att
Så här säger Sveriges första doktor i serier - Helena Magnusson om Bamse. Stämmer ganska väl in om din teori om Bamses moralkakor.
" - Jag är förvånad över att barnserier var så mästrande och moraliska så länge. Det ser jag fortfarande, inte minst i Bamse, säger Helena Magnusson."
http://www.aftonblad...,732403,00.html