Jump to content

Photo

Alias och Nikita

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#26 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 07 April 2004 - 09:08

Var precis och köpte Leon på dvd...bara 99:-, köpte The Fifth Element i måndags och såg Subway igår...blivit mycket Besson :P
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#27 Mindphazer

Mindphazer

Senior Captain

• Members
  • 840 posts
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 07 April 2004 - 09:24

Subway är en grymt skön rulle!.... B)

#28 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 07 April 2004 - 09:42

Subway är en grymt skön rulle!.... B)

Jag får hålla med, den var mycket speciell, sugen på att inskaffa den på dvd om jag kan finna den billigt :thumbsup:

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#29 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 April 2004 - 14:51

Subway ?? handlar om ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#30 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 07 April 2004 - 16:40

Subway: Fred tycker inte om kassaskåp. Ser han ett måste han spränga det. Efter att ha sprängt kassaskåpet hos ett förmöget par, hos vilka han var på fest, rymmer han ner i Paris tunnelbana. Där träffar en samling udda personer som har sin tillflykt i tunnlarna av olika anledningar. Han blir jagad av såväl polisen som parets privata gorillor. Samtidigt bär han på drömmen att starta ett eget rockband.
Skådespelare: Jean Reno, Christopher Lambert, Jean-Hugues Anglade, Isabelle Adjani, Richard Bohringer, Jean-Pierre Bacri, Eric Serra

Posted ImagePosted Image

#31 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 April 2004 - 16:43

Ah Lambert är med :D
Tack MJ :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#32 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 07 April 2004 - 16:54

Ah Lambert är med :D
Tack MJ :)

Varsågod ^_^

Jepp, Lambert är med och är riktigt cool...

Posted ImagePosted Image

#33 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 09 April 2004 - 23:10

Ah, Herr Rehnvall säger som vanligt sanningen. Nikita är så långt ifrån ordinär USA-action som det går att komma ifrån

USA-action a'lá 2000-tal? Amerikansk 80-talsaction var så långt ifrån politisk korrekt man kund ekomma :P

Och ang. Alias; Lady M har som vanligt helt rätt. Alias är tyvärr en ganska ytlig skräpserie, vars första säsong enbart bestod av falska storyarcs. Cliffhangersluten var bara förevändningar för dåligt manus. först på slutet av säsongen kom väl serien igång (om än bara lite grann). Och var är de där övernaturligheterna ni dillade om? :P
------>Sci-Fi Nytt <-------

#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 April 2004 - 23:36

vars första säsong enbart bestod av falska storyarcs. Cliffhangersluten var bara förevändningar för dåligt manus.

Nja, det där stämmer inte alls. Det rör sig inte alls om ett dåligt manus - det kallas för stilgrepp. Samma princip användes i den tidiga filmhistorien med de sk. serials (föregångarna till teveserierna) och fungerade där. Och fungerar nu också.

Och var är de där övernaturligheterna ni dillade om? :P

Sorry, lite slarvigt uttryck - jag menade sci-fi. Rambaldi. Prylrna som förutspås (dvs. profetior) hundratals år innan de ens varit möjliga att ana att dem kunnat skapas. Etc.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#35 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 13 April 2004 - 13:35

Nja, det där stämmer inte alls. Det rör sig inte alls om ett dåligt manus - det kallas för stilgrepp. Samma princip användes i den tidiga filmhistorien med de sk. serials (föregångarna till teveserierna) och fungerade där. Och fungerar nu också.

Njä, en eller två gånger möjligen. Men sedan blev det uttjatat. Vi tittare förstod snabbt att "storyn" bara skulle fortsätta ett par minuter in på efterföljande avsnitt. Ett ytligt stilgrepp för att få tittarna att hänga kvar. Själva manusen var inte tyvärr mycket bättre än alla de stela "Stand Alone"-avsnitten som cirkulerar ute i teverymden.
Nej, Marie AS var sannerligen inte den enda som blev grymt besviken på Alias :(

Jag kan dock medge att serien bättrade sig mot slutet av säsongen.

#36 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 April 2004 - 18:28

Cliffhangersluten handlar inte om att få en handling att vara en ständig pågående handling, vilket jag tror du fått intrycket av att det skall varit. Som en ständigt pågående såpa, istället för standalones. Sluten handlar inte alls om det, men då kanske du menar att det är lika bra med standalones? Ja, rent storymässigt skulle det inte vara någt problem att ställa allt till det så - men det förlorar lite grann av poängen. Vi vet hur uppbyggnaden är och det handlar inte längre om att bli överraskad. Det handlar snarare om att sluta med hjärtat i halsgropen och aktiveras direkt då vi ser nästa avsnitt. Istället för att få en seg teaser slängs vi in i handlingne direkt och då Alias kan betraktas som en action/spyserie är det av stort viktigt. Så nej, ytligt stilgrep är inte alls sant. Det är ett stilgrepp. Basta. Sedan behöver man inte gilla det. Eller serien för den delen ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#37 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 13 April 2004 - 19:43

Du har nog helt rätt i det du skriver. Däremot tänker jag påpeka att alla cliffhangerslut är till för att få tittaren att hosta upp hjärtat ( ;) ). I Alias slipper vi den sega teasern i början. Det gör vi i såpor och övriga serier med pågående story-arcs också. Problemet med Alias är att det sega buildup-partitet istället kommer längre fram under avsnittet. Något som vi ofta slipper i storyarcs-serier ;)

Men nåja, du har rätt. Det är väl trevligt att någon försöker ta till nya grepp för att skilja sig mot mängden. Att inte alla fastnar i samma gamla uppbyggnadsklyschor ...

Sorry, lite slarvigt uttryck - jag menade sci-fi.

Egentligen inte sci-fi i ordets rätta bemärkelse. Science Fiction handlar väl om att man tillämpar ännu ej existerande teknik. Eller att en vedertagen teknikmetod missbrukas så till den milda grad att den utvecklar sig till ett hot mot människan själv. Den där Rembrandt byggde väl aldrig något själv - han bara ritade. ;)

Edited by Johannes NA, 13 April 2004 - 19:45.

#38 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 April 2004 - 20:05

Rambaldi :P

Han designade teknik som inte vår verklighet är möjligt att skapa, men i teveserien går att göra. De använder mao. icke-existerande teknologi = sci-fi. ;)

Givetvis har du rätt i att alla cliffhangers syftar till att få tittaren att hoppa till och se fram mot nästa avsnitt. ;)

#39 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 13 April 2004 - 21:31

Han designade teknik som inte vår verklighet är möjligt att skapa, men i teveserien går att göra. De använder mao. icke-existerande teknologi = sci-fi.

Ytterst diffus form av Sci Fi ;) Har de ens använt sig av sådan teknik? Trodde bara att de hade funnit ritningarna ...

Rambaldi ... just ja :blush:

#40 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2004 - 07:39

Ja, de använde det till och med i första avsnittet (dubbelt så långt som ett normalt) om jag inte minns helt fel... ;)

#41 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 14 April 2004 - 19:05

Jaså? Vilket?

#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2004 - 19:41

Bla... Den där flygande röda bollen. Fråga mig inte vad det var - det var så länge sedan... :P

#43 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 14 April 2004 - 20:49

Bla... Den där flygande röda bollen. Fråga mig inte vad det var - det var så länge sedan... :P

Jag har vaga minnen av den röda bollen... :unsure:

Posted ImagePosted Image

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 April 2004 - 15:50

Ungefär som jag då... Minns inte vad den var till för - men på kommentatorspåret på DVD:n berättade JJ just att den fansn med för att visa att det var Sci-Fi i serien, för om det skulle komma senare skulle publiken ha svårare att acceptera det.