Er Favo serietidnigar som barn ?
Posted 09 June 2004 - 10:11
Det bästa med Satellitförlaget var väl att de publicerade äventyren i kronologisk ordning, om jag har förstått rätt?
Okej, Marvels universum hade kanske inte kommit än...
Hur var det med DC-tidningarna? Fanns mer/mindre än Gigant och Stålmannen?
Posted 09 June 2004 - 10:19
Läderlappen/Batman har väl kommit ut i diverse omgångar.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 09 June 2004 - 10:27
Sen fanns väl "Månadens äventyr" som var lite Star Wars och annat?
Posted 09 June 2004 - 10:39
Sedan fanns det ju mycket bra DC i Magnum också. Dessutom min stora favorit bland superhjälteserier, Cat Claw. Nån som vet ifall skaparen fortfarande håller på? Nu är det väl relativt lugnt där nere i f.d. Jugoslavien, vad jag vet...
//Peak
sixty six."
Posted 09 June 2004 - 10:59
Jag läste för övrigt väldigt mycket MAD och senare Don Martins egna tidning.
Posted 09 June 2004 - 14:14
Jo, det var -84 som de tog över. Mina fina Spidde-tidningar börjar därifrånMycket möjligt att det var -84 ja... Var inte säker som sagt...
Läderlappen/Batman har väl kommit ut i diverse omgångar.
*säker*
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 09 June 2004 - 15:34
Posted 09 June 2004 - 18:46
Posted 09 June 2004 - 18:46
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 09 June 2004 - 18:52
Jag tyckte den var rätt bra, till att börja med. Spårade ut rätt rejält mot slutet. Sen lade jag av ett tag när John Byrne och Howard Mackie skrev. T. ex då Mary Jane "dog".
Posted 09 June 2004 - 18:57
Posted 09 June 2004 - 19:16
Sen tror jag inte att Peter skulle snegla på andra tjejer.
Posted 09 June 2004 - 21:15
Jo, jag vet att jag är rätt ensam om det. Men hela röran med Scarlet Spider var någonting som tilltalade mig och gjorde ett djupt intryck. Och Judas Traveller och Scrier - härliga karaktärer!Det är du nog rätt ensam om. Många slutade med Spidde då.
![]()
Jag tyckte den var rätt bra, till att börja med. Spårade ut rätt rejält mot slutet. Sen lade jag av ett tag när John Byrne och Howard Mackie skrev. T. ex då Mary Jane "dog".
Jag läste en bit av MJ dog storyn, men jag slutade där innan den hann ut. Främst av ekonomiska ankledningar dock, inte storymässiga.
Posted 09 June 2004 - 21:29
MJ dog egentligen inte, men jag lade ner det mycket för pengar också. Eller vi kan säga att jag kom på bättre saker att lägga de få kulor jag hade på. Men när Strazcynski började på Spidde var jag snabbt på. T. om lite innan.
Posted 09 June 2004 - 22:03
Hennes "hädanfärd" var perfekt. Sorglig och stämningsfull.
Men det verkar som om ju mer de ändrar, desto mer förblir allt detsamma. Status Quo är tråkigt, dock, tycker jag. Utvecklande av karaktärer. Låt döda förbli döda utan att bli återupplivade stup i kvarten.
//Peak
sixty six."
Posted 09 June 2004 - 22:22
Om preview:en av storyn "sins past" kommer att vara det den antyder på ett omslag kommer jag bli mäkta förgrymmad och kanske t. om överväga att lägga ner Spindelmannen, min stora favoritserie genom alla år.
Posted 09 June 2004 - 23:54
Jag läste nästan uteslutande Kalle Anka och Musse Pigg, och en massa olika seriealbum från biblioteket, tex Yakari, Lucky Luke, Asterix, Tintin och Buddy Longway. Sedan blev det mer Fantomen och slutligen superhjältar (främst DC).
Satellitförlaget tog väl egentligen inte över nån utgivning, det var väl bara Semic som beslutade för att ge superhjältetidningarna en egen nischettikett. Dvs så som alla amerikanska förlag gjort de senaste 10 åren. Semic var före sin tid....
Posted 10 June 2004 - 00:21
Tyckte om dem just för de var så kraftfulla. Det var inte riktigt något som gick att lsåss mot. Tvärtom - de var där för en moralisk/filosofisk tankeställning. Och de hade en mystik runt sig som jag gilladeTyckte också om Scarlet Spider, men Judas Traveller och Scrier(s) kändes lite onödiga. För kraftfulla i Spiddes universum t. ex.
Posted 10 June 2004 - 10:46
Annars är det rätt mycket mystik i Spindelmannen numera. Dr. Strange och hela köret.
Posted 11 June 2004 - 12:05
Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime
Posted 11 June 2004 - 15:33
Posted 11 June 2004 - 15:51
Posted 11 June 2004 - 23:49
Posted 12 June 2004 - 00:59
Ibland brukade jag och mina kompisar slå upp ett tält på gården, fylla det med tidningar och övernatta där ... sen låg vi och läste serier hela natten med hjälp av ficklampor.
Mina favoriter var HULKEN (ingen sliter upp asfalt som en grön jätte), SPINDELMANNEN (gillade hans skämtsamma sida), FANTASTISKA FYRAN (älskade Big Ben), STÅLMANNEN (superhjälten nummer ett), TARZAN och KORAK (djungeläventyr med far och son), JOHN CARTER - MÄNNISKA PÅ MARS (med de coola, gröna och sexiga rymdkvinnorna), FANTOMEN (med den första Achilles Wiggen-serien), RYMDENS HJÄLTAR (namnet säger allt), STJÄRNORNAS KRIG (nuff said), GIGANT (Jägaren var sååå cool!), BAMSE (missade aldrig ett nummer), BOBO (gillade hans kikare), GOLIAT (jag grät om jag missade Hajk, så självklart läste jag serien) ...
Och sen läste jag naturligtvis en hel del album också, som t.ex. SMURFARNA (hade en komplett samling av både album och figurer), JOHAN OCH PELLEVIN (smurf-crossovern var en särskild favorit), TINTIN (såklart), ASTERIX (serien som lärde mig vad en bautasten är), LUCKY LUKE (hur fan blir man snabbare än sin egen skugga?), SIBYLLINA (hade bara albumet med "svartslipsarna", men det läste jag om och om igen).
Att välja ut en enda favorit bland barndomens serier är som ni förstår ganska svårt, men om jag måste välja så blir det nog Stålmannen.
Inte för att det var den serie jag läste mest, men den satte onekligen prägel på min barndom.
När jag var sex, sju år gammal var jag nämligen på Kanarieöarna med familjen för att fira jul.
Jag fick någon tråkig sångbok i julklapp som jag absolut inte ville ha, så efter lite gnäll gick mor och far med på att jag skulle få välja en egen julklapp under mellandagarna ...
Vi gick in i en butik, och där såg jag den ...
... en alldeles äkta Stålmannendräkt!
På den här tiden var det nästan bara Bamse och Smurfarna som gällde för mig, men jag hade även några Stålistidningar som jag gillade, och den första Stålisfilmen hade inte undgått mitt medvetande ...
... och det här var en officiell Stålisdräkt med stövlar (i filttyg), spänne och hela köret!
Kartongen hade en framsida av genomskinlig plast, bakom vilken man kunde se dräkten som låg placerad ovanpå ett muskulöst "lösbröst" i hårdplast, och längs sidorna på kartongen löpte filmremsor med bilder på Christopher Reeve i heroiska poser.
När jag kom hem använde jag dräkten så ofta som möjligt ... ofta med "lösbröstet" instoppat under tröjan (det gjorde visserligen ont som fan, men vill man vara fin så får man lida pin).
Faktum är att jag t.o.m. gick på min storebrors skolavslutning iklädd dräkten!
Hans gamla lärare kallar mig fortfarande Stålmannen.
Något år senare började jag läsa även andra superhjälteserier, och när Hulken kom som TV-serie tog han även över förstaplatsen på min serietidningslista ... men som sagt, Stålis kommer alltid att vara superhjälten nummer ett för mig.
Posted 12 June 2004 - 01:06
Hulken börjar i morgon på femman..
//Peak
sixty six."