Jag kommer inte ihåg exakt hur det var, men det är nåt i stil med det här: Kalle plockar upp en kulspruta och försöker meja ner den irriterande fågeln. Sen har jag för mig att han skrattar för att han tror sig ha dödat den, men då dyker den förstås upp igen på sitt sedvanliga sätt.
![]()
Ok, låter ju inte så farligt, det är ju aldrig någon som blir träffad i Disneyfilmer/serier när skjutvapen används. Fånigt av SVT att censurera de...i så fall får de väl censurera Tomteverkstan också eftersom den visar scener där soldater marscerar i takt till marschmusik....eller den stereotypa bild av svarta som visas genom dockan som skriker "mammy"..Nej låt programmet vara som det är, det behövs ingen censur i Kalle Anka!!
Tomteverkstan tror jag också har varit censurerad just för sina så kallade rasistiska inslag. Mina föräldrar brukar alltid snacka om att en väldigt stereotyp jude som dansar fram i paraden mot slutet av filmen förr i tiden var bortklippt. Men att den alltså numera är med.
Men det här är jag inte 100% säker på... Nån som kan bekräfta eller dementera?
Hupp, även självmordförsöksscenen är tydligen borta i julversionen.
Om du menar den scenen när han tar upp strypsnaran och pistolen så tror jag du har fel. Jag har bestämmt för mig att den brukar vara med.