Jump to content

Photo

Kalle Ankas Julprogram

• Please log in to reply
167 replies to this topic

Poll: Kalle Ankas Julprogram

Kalle Ankas Julprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bör "Kalle Anka" läggas ned?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 15 December 2004 - 21:58

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var, men det är nåt i stil med det här: Kalle plockar upp en kulspruta och försöker meja ner den irriterande fågeln. Sen har jag för mig att han skrattar för att han tror sig ha dödat den, men då dyker den förstås upp igen på sitt sedvanliga sätt. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, låter ju inte så farligt, det är ju aldrig någon som blir träffad i Disneyfilmer/serier när skjutvapen används. Fånigt av SVT att censurera de...i så fall får de väl censurera Tomteverkstan också eftersom den visar scener där soldater marscerar i takt till marschmusik....eller den stereotypa bild av svarta som visas genom dockan som skriker "mammy"..Nej låt programmet vara som det är, det behövs ingen censur i Kalle Anka!!

<{POST_SNAPBACK}>

Tomteverkstan tror jag också har varit censurerad just för sina så kallade rasistiska inslag. Mina föräldrar brukar alltid snacka om att en väldigt stereotyp jude som dansar fram i paraden mot slutet av filmen förr i tiden var bortklippt. Men att den alltså numera är med.
Men det här är jag inte 100% säker på... Nån som kan bekräfta eller dementera?

Hupp, även självmordförsöksscenen är tydligen borta i julversionen.

Om du menar den scenen när han tar upp strypsnaran och pistolen så tror jag du har fel. Jag har bestämmt för mig att den brukar vara med.

#27 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 15 December 2004 - 22:35

Jo, jag med. Men jag läste just på en hemsida att den var bortklippt.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#28 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 17 December 2004 - 14:30

Jo, jag med. Men jag läste just på en hemsida att den var bortklippt.

kanske är nytt för i år då... hehe till slut har dom bara me några helt osammanhängande klipp som visar hur glada alla är :P

När rökmolnet försvinner sitter hackspetten och surplar på en god drink! Obetalbart!

usch, nu blev jag jättetörstig!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#29 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 17 December 2004 - 21:20

Här går man och tror att Disney står för barnsliga filmer med söta rosa grisar och vackra prinsessor men tydligen är disney rasistiska våldsskildringar av snuff karaktär, herregud illusionen om den rosaskimmrande disney julen spricker i fogarna...vad skall komma härnäst? är teskedsgumman och karl-bertil jonsson också censurerade?

#30 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 17 December 2004 - 21:22

men asså dom här filmerna var ju gjorda för jäääääääteeeeelääääängeeee sen :P
å alla vet ju att folk var dumma i huvvet förr i tiden... ;)
nä, men då såg man ju egentligen inget fel i dessa jävla rasistiska skit-åsikter.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#31 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 18 December 2004 - 00:20

Vad är det som är så rasistiskt med att Kalle går och blir mentalt störd? :P

#32 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 18 December 2004 - 08:18

Campingsemestern gillar jag mest, även om den oklippta versionen är bäst. Och angående censur så har jag inget emot att avsnitten censureras nu vid jul, bara dom inte gör det annars då jag föredrar avsnitten då man faktiskt får se Kalle bli riktigt galen och ta till vapen :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#33 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 18 December 2004 - 10:58

dessutom har det väl lite med tid att göra också? dom kortar ner avsnitten så att de hinner med fler. eller?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#34 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 December 2004 - 14:00

Det finns tydligen fler bortklippta filmer ur "Kalle" med krigiska kopplingar. I går på programmet retroaktivt så fantiserade Sven Melander om hur han skulle göra om han blev Weizes efterträdare. En förändring han skulle göra var att återföra den gamla filmen som visades i slutet av 60-talet där Kalle krigar mot Zulu-myror, där förövrigt det klassiska utrycket "holabandola" myntades vilket är ursprunget till proggbandet Holabandola band

#35 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 20 December 2004 - 03:20

Tomteverkstan tror jag också har varit censurerad just för sina så kallade rasistiska inslag. Mina föräldrar brukar alltid snacka om att en väldigt stereotyp jude som dansar fram i paraden mot slutet av filmen förr i tiden var bortklippt. Men att den alltså numera är med.
Men det här är jag inte 100% säker på... Nån som kan bekräfta eller dementera?

Det stämmer. Det var tre klipp som saknades mycket länge men sattes tillbaka för några år sedan. Juden är en av dem, negerdockan som kommer nedför ruschkanan och själv stämplar sig med OK-stämpeln en annan. Sedan är jag osäker på vilket det tredje klippet var - jag skulle gissa på att det är de två kinesdockorna med håret som reser sig när de blickar mot kameran (under paraden) som är det tredje klippet. Får kanske återkomma med en eventuell ändring om en vecka, när jag sett filmen på nytt.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#36 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 20 December 2004 - 14:47

låter som om nån kan sin tomteverkstad ;)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#37 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 20 December 2004 - 19:18

låter som om nån kan sin tomteverkstad ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, man har ju sett den en bra bit över 30 gånger vid det här laget. :)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#38 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 20 December 2004 - 19:54

oj, trodde inte du var så gammal :P asså inte gammal utan du var äldre. detta problem skulle ju lätt kunnats lösa om man införde mitt förslag om ålders-visning...
(se denna tråd: Ålder )

edit: MIN 400 POST!!! :thumbsup:

Edited by Thrai, 20 December 2004 - 19:54.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#39 SubaruGT

SubaruGT

Lieutenant

• Members
  • 76 posts
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 23 December 2004 - 00:15

Jag röstar på Husvagnssemestern.

OT

Var finns den oklippta Husvagnssemestern att köpa på DVD? Finns den med på av de DVD boxar som givits ut nu på senaste?

#40 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 December 2004 - 20:57

Är det en scen jag tycker bör klassas som stötande, så är det när de kör en stor borr i häcken på leksakshästarna innan de klistrar fast svansarna. Usch, sånt snusk ska man inte behöva se på julafton! :P De kanske ska ta och censurera bort den istället?

Edited by SwedishSuperhero, 23 December 2004 - 20:58.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#41 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 23 December 2004 - 22:03

eller så kunde dom ha sån här "mtv-cencurering" där dom gör det suddigt och har ett pip över svordommarna ;)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#42 hofverberg

hofverberg

Cadet First Year

• Members
  • 1 posts

Posted 25 December 2004 - 04:04

Var finns den oklippta Husvagnssemestern att köpa på DVD? Finns den med på av de DVD boxar som givits ut nu på senaste?

<{POST_SNAPBACK}>

Musse Piggs husvagn (Mickey's Trailer) finns med på DVD:n Mickey Mouse in Living Color (första volymen - den enda av volymerna som släppts i Sverige än), som ingår i serien Walt Disney Treasures. Dock är den där enbart i amerikansk originalversion med svensk text (inget svenskt ljudspår).

Edited by hofverberg, 25 December 2004 - 07:16.

#43 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 December 2004 - 10:28

Välkommen hit hofverberg! :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#44 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 25 December 2004 - 22:10

Att det inte finns nåt svenskt ljudspår till just Mickey´s Trailer är väl kanske just inget att gråta över, för det finns väl inget överhuvudtaget. Det är ju bara den där Bengt Feltreich som översätter dialogen på olika ställen där det inte redan är svenskdubbat.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#45 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 25 December 2004 - 22:56

Trevligt att Disney Treasures finns ute med svensk text! Mindre trevligt däremot att Complete Goofy (Långben) inte getts ut än :( Hans How to-filmer och Freewayphobia 1 & 2 är helt obetalbara. Humor på hög nivå :thumbsup:

#46 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 26 December 2004 - 13:44

Ingen annan som märkt att det blir mindre och mindre julprogram för varje år? Kommer ihåg att för ca 5-6 år sen så var det fullt med julfilmer, julavsnitt från tv-serier och liknande program. I år var det i princip endast Kalle Ankas julprogram och inget mer. Tittade i tv-tidningen idag och förväntade mej se en massa julfilmer på tv, men instället är det reality program och samma gamla serier som går varje dag.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#47 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 26 December 2004 - 16:17

och filmerna de senaste dagarna har ju inte varit mycket att hurra för heller...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#48 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 December 2004 - 22:11

Ju färre julprogram desto bättre. ^_^
*Hockey och superhjältar*

#49 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 26 December 2004 - 22:32

dom hade ju någon artikel i dn om att alla julfilmer sög typ. fanns dock några som inte gjorde det, och bl.a. var det die hard och lethal weapon :D
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#50 Tiberius77

Tiberius77

Ensign

• Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 30 December 2004 - 09:35

Så rankar jag dom i topp fem (älskar allihop och ser dom varje år)

1. Tomteverkstan
2. Kalles fotografiska expedition
3. Tjuren Ferdinand
4. Musses Piggs camping semester
5. Piff och Puff

<{POST_SNAPBACK}>

Rankar som Robban, Tomteverkstan är den bästa men det är väldigt jämt!
Tycker hela Kalle Anka kl 15.00 är en svensk klassiker!
:rambo:
Live Long And Prosper!