Jump to content

Photo

Böckar till film

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#26 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 26 February 2009 - 17:12

The Lies of Locke Lamora (av Scott Lynch). Jag tror den skulle fungera riktigt bra som film, den känns som en film när man läser den. Den är riktigt rolig, lagom spännande och har vackra miljöer.

Eller, i kategorin "never gonna happen": Dead Beat av Jim Butcher.
Alla som läst den kan gissa varför. :lol:
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#27 Fantastix

Fantastix

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 59 posts

Posted 13 March 2009 - 11:18

Alastair Reynolds Pushing Ice. En space opera som kanske kunde bli litet tråkig men som nog vore intressant att se.

China Mievilles Perdido Street Station skulle också kunna vara helt fantastisk och njutbar på många vis. Boken är ju helt underbar.

Men på tal om Michael Chabon så lär planerna på The Amazing Adventures of Cavalier & Klay vara på gång. Bakom spakarna står Stephen Daldry

#28 Flair

Flair

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts

Posted 20 March 2009 - 15:18

En annan serie jag skulle kunna tänka mig som film är "Darren Shan" böckerna.
12 st mellan tjocka som har en liten twist på slutet. :lol:
Hans andra böcker blir nog lite svårare att göra till film :rolleyes:

#29 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 April 2009 - 00:02

Det första som dyker upp i mitt huvud är böckerna om Thomas Covenant

Det skulle kunna bli riktigt riktigt bra :) Men det är klart, jag är partiskt, böckerna om Thomas Covenant hör till mina absoluta favoriter.

Annars så skulle en filmatisering av Pratchetts böcker vara riktigt kul att se. Kanske inte nödvändigtvis rakt av från någon specifik bok men säg en film baserad på Ankh Morporks vakt styrka (nog mitt första hands val) eller Mormor Vädervax.

Inte precis science fiction eller fantasy men ändå... Jag skulle hemskt gärna vilja se en filmatisering av Modesty Blaise. Och nej, filmen från 66 räknas inte i mitt tycke :P

#30 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 April 2009 - 01:21

Jag skulle nog vilja se Dark Tower som en trilogi av storfilmer. :)

Givetvis kan man inte täcka riktigt allt... men dom bästa delarna skulle man väl kunna plocka ut, och sedan komprimera dom också? Borde ändå gå att göra en bra film, om det är duktigt folk med. Extra roligt vore ju om några av Marvelkillarna från serietidningsversionen skulle kunna vara med i produktionen dessutom.

Annars så har Snusmumriken en jättebra tanke, med en KORREKT utförd Modesty Blaise film. ;) Dock så kom det faktiskt en nyproducerad lågbudgetvariant nyligen... bara 3-4 år sen tror jag. "My name is Modesty" hette den, tror jag. Dock så var den långt ifrån optimal, inte nog trogen originalet, som ändå är såpass lätt att överföra till verklighet, skulle man kunna tro.

#31 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 April 2009 - 01:57

Det slog mig strax efter att jag hade postat att jag hört nåt om en nyinspelning men jag har inte sett den än. Vilket jag ju som gammalt Modesty fan måste göra ;)
Men kommentarerna på IMDB fyllde mig inte med hopp precis...