Jump to content

Photo

Marvels och DC:s mest kända superhjältar?

• Please log in to reply
53 replies to this topic

#26 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 09 March 2005 - 20:55

Men om vi snackar om alla människor i hela världen. Tror säkert att Spider-man är mycket mer känd än Hulk om vi tar en titt i världens alla hörn.

Undrar vilka hjältar som är mest kända i Uganda, Mozambique, Sudan eller Angola?
Förmodligen känner de inte till något av det som publiceras i västvärlden. Kanske de har helt andra hjältar... men risken är nog stor att de inte har några serier alls där.

<{POST_SNAPBACK}>

Stackars satar.

Batman är ingen superhjälte ty han hava inga superkrafter. Han är en maskerad äventyrare/detektiv helt enkelt.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#27 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 March 2005 - 16:06

Nja...Jag räknar ändå Batman till superhjältarna. Det är ju svårt att definera superhjälte. Är det bara hjältar med superkrafter? Räknas mutanter som superhjältar?
Personligen tycker jag att alla som maskerar sig och slåss mot maskerade skurkar är superhjältar, och dom behöver inte ens vara maskerade.
Hur som helst tror jag de flesta anser att Batman är en superhjälte.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#28 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 10 March 2005 - 17:30

Det tycker jag också att han är. Superhjälte är som sagt ett svårdefinierat ord. Jag tycker personligen att en superhjälte bör ha någon eller några av följande saker:

- Övernaturliga krafter, överlägsen teknisk hjälp eller bemästra kampsport eller annan stridsteknik.
- Att ha vigt sitt liv åt att bekämpa brottslighet.
- En hemlig identitet.
- En färgstark och symbolisk dräkt.
- En eller flera ärkefiender, så kallade superskurkar.
- En speciell motivation till att bekämpa brottslighet.

Och Batman har ju allt det här, så jag tycker definitivt att han är en superhjälte.

#29 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 10 March 2005 - 20:28

Ja, ja skit samma. Det är ändå superskurkarna som är viktigast :D
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#30 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 March 2005 - 21:19

Jo, men utan hjältarna skulle ju superskurkarna bli totalt ointressanta ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#31 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 March 2005 - 18:00

Superman är mest känd, följt av Batman. Två karaktärer som funnits längst så det hjälper ju en h el del. Och med Batman Begins och Superman Returns på väg så kommer de två att stanna där på toppen av listan.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#32 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 March 2005 - 18:09

Ja, det råder det inget större tvivel om. Möjligtvis är det lite annorlunda i t. ex Sverige där Spidde är mycket större. Men vilka tycker du är Marvels stora?
*Hockey och superhjältar*

#33 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 March 2005 - 21:48

Spider-Man och The Hulk skulle jag nog säga...
Batman Begins

The Dark Knight

#34 Collecta.se

Collecta.se

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Flickvännen,SSS, filmer, fotboll, elektronik, IT etc

Posted 12 March 2005 - 22:13

Spiderman. Indierna har ju gjort en egen spiderman-kalkon-rulle och populationen är ju ganska stor där, och det är bara Indien...

Jag lägger min röst på Spiderman

#35 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 March 2005 - 22:43

Indierna har även gjort en egen Superman rulle. Där många av scenerna och musiken var snodda direkt från Superman:The Movie.
Batman Begins

The Dark Knight

#36 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 March 2010 - 17:39

Lite kul att återkoppla här kanske? Nu ser man tonvis med Spider-Mankläder på barnen, mössor, ryggsäckar osv. Så han har nog tagit ännu ett kliv, kanske genom de tre framgångsrika filmerna. Så nu vet nog alla vem han är faktiskt. Superman är ju fortfarande väldigt känd, men kanske är lite "kallare" i och med att Superman Returns inte gick som alla förväntade sig. Batman, har han fortfarande identitetsproblem bland vissa, att de tror att han ska vara den gamle Adam West-typen?

#37 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 March 2010 - 18:35

Kan nog vara så att Spider-man är mest känd i världen. Annars är det väl Superman och sedan Batman.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#38 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 March 2010 - 18:47

Tror du Spidey har gått om nu?

#39 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 March 2010 - 19:12

HELT vet jag inte om han har gått om, (jag heller) men uppe på samma nivå har han nog kommit.

Ser faktiskt nästan lite för lustigt ut, när man läser din gamla post från 2005... :D XD Du trodde på allvar att Spider-man inte var mer känd än Hulk??

Skulle nog säga att du hade fel då, kära groda. Nu så är det ju uppenbart att han gått om, men jag skulle säga att redan för 5 år sen så låg han allt lite högre också.

Sen undrar man ju om inte kanske kartan håller på att förändras lite ännu mer nu? Iron Man är ju en figur på frammarsch, och det känns som om han kan bli ännu mer populär än han är nu, till och med. Sen har vi resten av medlemmarna i Avengers, som håller på att få mer exponering. Kanske att nån av dom kan bli mer känd dom också?

Sen är ju en fråga jag suttit och funderat på... och det är vem som är mest känd av Superman & Batman? Undrans om inte Batman trots allt är mer känd än Stålis nuförtiden... Han har ju trots allt haft mer exponering i media, fler filmer, filmer som uppskattats, fler och längre tecknade tv-serier, etc.

Sammanfattningsvis, trot jag att det är dags för en ny snabblista, ja? Vad tror ni om denna, gubbs och töser? :)

1. Batman/Spiderman ( delad plats)
2. Superman
3. Hulk
4. X-men
5. Iron Man

Och sen var det inte så mycket mer. Fast förvisso så kanske uppstickaren Gröna Lyktan, som haft såna serieframgångar och har en film på G, kan ta sig in på listan om några år?

Edited by PredaBot, 20 March 2010 - 19:13.

#40 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 March 2010 - 19:17

DC brukar ranka sina figurers kändisfaktor såhär:
Superman
Batman
Wonder Woman
Green Lantern
Flash

Kan nog stämma.

Jag skulle ranka Marvels såhär tror jag:
Spider-man
Hulk
Captain America
Wolverine
Iron Man
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#41 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 March 2010 - 19:46

Möjligtvis är Wolverine större än Captain America hos Marvel, annars tror jag på dig där. Man undrar hur kända sådana som Wonder Woman, Green Lantern och Flash är numera, men det kan ju vara på väg att ändras. Kanske är Green Arrow hyfsat känd nu tack vare Smallville...?

#42 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 March 2010 - 19:07

Det som Marvel lyckats bra med är att när man sysslade mycket med att hyra ut licens på sina karaktärer till olika animerade TV-serier på 90-talet så har man skapat en publik till även sådana karaktärer som var mindre kända. Både X-men filmerna och Iron Man har säkert tjänat på det att det fanns en hel del animerat relaterat till dem på 90-talet och de kidsen som såg de serierna då blev säkert hypade som vuxna för live-action filmerna.

Sen är ju en fråga jag suttit och funderat på... och det är vem som är mest känd av Superman & Batman? Undrans om inte Batman trots allt är mer känd än Stålis nuförtiden... Han har ju trots allt haft mer exponering i media, fler filmer, filmer som uppskattats, fler och längre tecknade tv-serier, etc.

Supermans framgång på TV är dock väldigt imponerande. Serien med George Reeves gick från 1951-1958, Superboy gick från 1988-1992, Lois&Clark 1993-1997, och Smallville fyller 10 år nästa säsong så den kommer att ha minst gått 2001-2010. Sen kan vi börja räkna en jäkla massa olika tecknade serier och filmer utöver de 5 live-action filmerna som gjorts för bio.

Batman skapar ju dock Batmania! fortfarande, han gjorde ju det 1966, 1989 och nu senast 2008 med The Dark Knight. Batman är nog mer populär just nu än Stålis, men Stålis overall track record, speciellt på TV är grymt imponerande.

Möjligtvis är Wolverine större än Captain America hos Marvel, annars tror jag på dig där. Man undrar hur kända sådana som Wonder Woman, Green Lantern och Flash är numera, men det kan ju vara på väg att ändras. Kanske är Green Arrow hyfsat känd nu tack vare Smallville...?

Wolverine är ju jäkligt populär hos Marvel. Blir automatiskt mycket snack om hur kända karaktärerna är och varför, och även om detta är ju serie-sektionen så måste man nämna superhjältarnas framfart på TV och film eftersom det här är relaterat till det. Säkert att flera människor vet vem Green Arrow är än Green Lantern just på grund av Smallville.

DC har ju gjort mycket för att lansera Green Lantern på sistone och om filmen är en hit så tror jag att man kan skriva in GL som DCs tredje populäraste karaktär.
Batman Begins

The Dark Knight

#43 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 March 2010 - 19:17

Vi får inte glömma att vi pratar om hela världen. Gissar att i många länder i Asien och Afrika så är Superman mest känd fortfarande. Han är ju en sån extrem ikon. Man kan ju t ex säga "att vara en stålman". Alla vet vad som menas och vem förebilden är. Man kan nog inte byta ut stålman mot t ex läderlapp eller amerikansk kapten.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#44 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 21 March 2010 - 21:07

I det här landet bör väl även Fantomen räknas till de mest kända... men han hör ju varken till Marvel eller DC.

#45 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 June 2010 - 22:28

Inte så vetenskapligt men ändå:

Antal träffar på Google:
Batman 53 000 000
Superman 28 800 000
Spiderman 22 300 000
X-men 20 500 000
Hulk 19 300 000
The Phantom 7 310 000
Punisher 6 150 000
Daredevil 4 000 000
Green Lantern 3 430 000
Bamse 920 000
Cat Claw 310 000
James Hund 6 180

#46 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 June 2010 - 14:12

Iron Man 76 100 000
Wonder Woman 8 640 000
Captain America 5 960 000
Green Arrow 1 530 000
Swamp Thing 612 000
Stålruben 5

#47 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 07 June 2010 - 15:26

Iron Man 76 100 000
Wonder Woman 8 640 000
Captain America 5 960 000
Green Arrow 1 530 000
Swamp Thing 612 000
Stålruben 5

Nu har Jazzdevil redan sagt att hans sökning/resultat inte är så vetenskapligt, men jag tycker ändå att det bör påpekas en extra gång att man får akta sig för att tolka den där typen av sökningar som ens i närheten av tillförlitligt.

Vissa fraser resulterar ju i träffar på en hel del annat också. Tar vi "Iron Man" som enligt det där resultatet ser ut att vara mer känd än både Läderlappen och Stålmannen, så hittar den sökningen också en massa triatlon-tävlingar, en gammal Black Sabbath-låt, en typ av wrestling-match, samt säkert en del annat också.
På samma sätt så resulterar Jazzdevils sökning på "The Phantom" i en massa träffar för musikalen Fantomen på Operan, och sökningen på "Superman" i träffar på Nietzsches övermänniska.

Säkert gäller det för de allra flesta sökningarna att de resulterar i falska träffar, även om jag på rak arm inte kan avgöra vilka falska träffar vi får på t.ex. "Wonder Woman" och "Captain America". :)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#48 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 08 June 2010 - 08:47

Ja, vill man vara noggrannare kanske man skulle söka på de här namnen i kombination med något annat. Då kan man kanske vara aningen säkrare på att man hittar Matt Murdock och inte en vanlig allmän våghals.

#49 GreenMonkey

GreenMonkey

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 51 posts
  • Interests:Fotboll, Science Fiction, Färgen Blå, Marvel, och så älskar jag mina barn.

Posted 06 August 2010 - 11:08

Kan va såhär: Dagens föräldrar läste tidningar som bla Stålmannen,Stålpojken,Rymdens Hjältar,Gigant (DC tidningar) m.m som unga på 70talet, sen kom den Stora Marvel invasionen med Spidelmannen i topp då Red Baron började ge ut Spidelmannen 1974,föräldrarna fortsatte läsa DC-comics + Spindelmannen,men iom Spidermanfilmerna så väcktes intresset hos dom unga för Marvel dvs Spiderman & X-Men men intresset för DC comics fick inte samma uppsving, för ungarna ville inte ta i "mossiga" DC-comics tidningar som låg snyggt travade på hög som ett kärt minne hos sina föräldrar, ser bara hur det ser ut här hos mig, här läses det Spindelmannen från 1974 fram till 1993 med glädje men tex en Gigant eller en Läderlappen förblir orörd jämnte en barnasäng, dvs bara jag som läser DC,summan av kardemumman är: Spindelmannen är störst för han läses av båda stora å små (barn) medans DC mest läses av stora.

#50 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 11 August 2010 - 10:23

Kan va såhär: Dagens föräldrar läste tidningar som bla Stålmannen,Stålpojken,Rymdens Hjältar,Gigant (DC tidningar) m.m som unga på 70talet, sen kom den Stora Marvel invasionen med Spidelmannen i topp då Red Baron började ge ut Spidelmannen 1974,

Fast nu fokuserar du på den svenska marknaden. Även om jag tror att Marvels superhjältar över lag är lite mer kända även i resten av världen, så tror jag inte proportionerna är på långa vägar lika snedbalanserade som de antagligen är här i Sverige, där vi väl inte sett en DC-tidning på 15 år.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA