Jump to content

Photo

Smallville ^__^

• Please log in to reply
90 replies to this topic

#26 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 July 2005 - 11:20

Det tycker jag ändå är att ta i. Man måste vara riktigt överdrivet känslig om man skulle ta så illa vid sig av en sån grej i en tv-serie. Dessutom är det inte bara de som har en sådan relation. Ross och Rachel i vänner, Fry och Leela i Futurama, the list goes on........ Visst, det skulle högst sannolikt inte funka i verkligheten, men det är just för att det är fiktion. Därmed inte sagt att det inte kan vara lite irriterande emellanåt.

Njaa hur då?
Det finns dem som har sådana problem i sin relation att någon inte
vill öppna sig och alltid verka dölja något. Fundera först över hur det skulle
kännas att se ironi över verkliga personliga problem.

Det kommer så klart uppfattas som ironisk vanära om någon
står så pass nära en sådan kritisk situation.

#27 jlx

jlx

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 19 July 2005 - 13:27

Smallville är en undrebar serie. Det är roligt att se våran Superman växa upp , och så bara älskar jag Clark och Lana tillsammans :)
http://smallville.info.se, ett svenskt forum för dom som gillar Smallville.

#28 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 July 2005 - 14:53

Smallville är en undrebar serie. Det är roligt att se våran Superman växa upp , och så bara älskar jag Clark och Lana tillsammans :)
http://smallville.info.se, ett svenskt forum för dom som gillar Smallville.

<{POST_SNAPBACK}>

Du gillar alltså Lanas ständiga besvikelse över att inte kunna
komma närmare Clark?

Men så har Lana t.ex. blivit vän med en annan som hade
speciallakrafter med som dog i nåt avsnitt. Han kunde i allafall berätta om sina
krafter vad Clark inte gör.

Lana frågade Clark i avsnittet om han skulle berätta om sina specialgrafter
om han skulle haft det. Där står Clark med sina krafter och varken
kan vara uppriktig ärlig och slingrar sig med någon kommentar
för att slippa komma till kritan.

Borde inte klark sett konsekvenserna hur Lanas reaktion och agerande
blev när den här killen hade berättat om sina krafter?
Skulle det verkligen bli något annorlunda värre om Clark hade
berättat om sina krafter?

Sen är det konstigt att ingen misstänker något. I serier eller film
så ska tydligen intelligensen vara så låg så folk inte fattar något
tillräckligt garanterat.

Att Clark tar sig till skolan väldigt snabbt när han har missat bussen.
Borde inte någon misstänka och undra hur han kom fram så snabbt?
Finns ju ingen bil som kör så fort.

När familjens Kent,s traktor råkar flyga iväg flera mil för
att Clark hade problem med sina krafter.
Clark råkar bränna med blicken ett konstigt tecken i väggen.

Källaren där farkosten var sprängdes så väldans.
Allt sker på Kent,s gård.

Clark blir helt onormal med den röda kryptoniten och
ändå nyttjar lite av sina krafter när han kastar iväg
folk långt.
Borde inte detta avslöja att Clark har specialkrafter.

Men så verka allt glömt och serien går vidare.

Vad heter han Luthor? Långa mannen som tycks misstänka
Clark. och Lex Luthor också som studerar om Clark.
Men längre tycks dom inte komma.
En vald anpassad intelligens som inte kommer längre.

#29 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 19 July 2005 - 18:13

Clark blir helt onormal med den röda kryptoniten och
ändå nyttjar lite av sina krafter när han kastar iväg
folk långt.
Borde inte detta avslöja att Clark har specialkrafter.

Men så verka allt glömt och serien går vidare.

Vad heter han Luthor? Långa mannen som tycks misstänka
Clark. och Lex Luthor också som studerar om Clark.
Men längre tycks dom inte komma.
En vald anpassad intelligens som inte kommer längre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns två enkla förklaringar på flera av dina frågor: status quo och tradition.

Status quo... man kan titta på vilka TV-serier och serietidningar som helst, och upptäcka att majoriteten av dem aldrig går för långt bort från originalkonceptet. Serier, i synnerhet amerikanska sådana, handlar inte om förändring, utan om att försöka dra ut på dem så länge som möjligt. Skulle för mycket förändras riskerar man att tappa fansen, och därför trycker man på resetknappen då och då för att återställa allting till ursprunget.

I Smallville, om Clarks närmaste vänner skulle få reda på hans hemlighet, så skulle det allvarligt förändra grunden för serien. Nu kan man "knuffa" både Lex och Lana fram och tillbaka, så att de i ena stunden kommer närmare Clark, för att i nästa stund tappa förtroendet för honom p.g.a. hans hemlighetsmakeri. Det är artificiellt tillverkat drama. Skulle vi låta endera av dem få reda på hemligheten skulle det effektivt göra slut på åtminstone den delet av dramat. Plötsligt måste manusförfattarna komma på helt nya saker för att behålla TV-tittarnas intresse, och det finns ingen garanti för att dessa nya saker verkligen kommer tilltala TV-publiken.

Tradition... Även om Superman har 67 år på nacken så finns det ett antal detaljer som alltid finns med i bakgrunden och som har blivit grundläggande för hela konceptet. Lana Lang och Lex Luthor är några av dem.
Lex Luthor porträtterades länge som Clark Kents vän i tonåren, samtidigt som han redan då var Supermans (då fortfarande Superboy) fiende. Hans vänskap med Clark här i Smallville speglar de gamla serietidningsskildringarna och gör att de långtida Supermanfansen känner igen sig. Eftersom vi samtidigt vet att Lex Luthor kommer bli Supermans ärkefiende längre fram, så vet vi också att han helst aldrig bör få kännedom om Clarks hemligheter. Samtidigt framstår han som tillräckligt god vän i Smallville för att vi ska känna starka sympatier för honom, vilket skapar en bra och intressant konflikt.
Ungefär samma sak med Lana, som även hon har funnits med i evigheter (sedan 1950) och är ett fast element i Clarks bakgrund. En vanlig paradox i de gamla serietidningarna var att Clark var förtjust i kvinnor som själva bara hade ögon för Superboy/Superman. I Smallville har han ännu inte blivit Superboy/Superman, men Lana finns ändå med som den tjej som han trånar efter men som vi vet att han aldrig kommer kunna få. Det skapar ännu ett dramatiskt element - vi känner med Clark och kan hoppas att han får det han eftertraktar, samtidigt som vi vet att det är hopplöst.

Till serietidningstraditionen hör också omgivningens oförmåga att genomskåda hemligheter och hemliga identiteter. Det är inte begränsat till just Superman, utan återkommer i de flesta superhjälteserier. Och det här är starkt kopplat till status quo - dramat finns bara kvar så länge det finns någonting att dölja, och om bifigurerna fungerade normalt så skulle de mycket snart lista ut sanningen. Skulle sanningen komma fram skulle många av dem försvinna bort från huvudpersonen, medan resten skulle sluta uppröras över huvudpersonens opålitlighet. Men oavsett om de försvinner eller närmar sig, så skulle det dramatiska elementet vara borta - oron för att hemligheten skulle komma ut skulle inte längre finnas kvar, och det enda drama som blir kvar blir striderna mot skurkarna. Det skulle bli rätt tråkigt i längden.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#30 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 July 2005 - 18:33

Oj Man skattar ju.

Ska allt beror på för att serien inte ska förfalla?

Varför skulle serien inte bli bra för att Clark avslöjar sina
krafter för Lana?

#31 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 July 2005 - 18:59

Oj Man skattar ju.

krafter för Lana?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker Groundsplitter gav en alldeles utmärkt förklaring. En fråga bara, om du tycker Smallville är så otroligt fånigt, varför bryr du dig om att titta på det och skriva om det i en tråd som den här? :huh:
*Hockey och superhjältar*

#32 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 July 2005 - 19:10

Oj Man skattar ju.

krafter för Lana?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker Groundsplitter gav en alldeles utmärkt förklaring. En fråga bara, om du tycker Smallville är så otroligt fånigt, varför bryr du dig om att titta på det och skriva om det i en tråd som den här? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

En fråga till dig också. Är det inte meningen här att folk ska komma med
sina åsikter och debattera? Vad vore ett forum om alla tyckte likadant
och höll med varann?
Skulle det bli en debatt då?

Så vad är det för nåt så verkar störa dig för att man framför sitt eget?

Åter till ämnen tack.

#33 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 July 2005 - 19:15

Det är inget som stör mig, jag ställde en enkel fråga. Tycker själv inte Smallville är så otroligt bra alla stunder, och väljer därför att inte se på det.

#34 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 July 2005 - 21:32

Då återgår vi till ämnet.

Halloj Groundsplitter

Är det där din förklaring eller har du hämtat det någonstans?

Om detta är grunden så vill jag nog har källan.

#35 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 19 July 2005 - 22:22

Då återgår vi till ämnet.

Halloj Groundsplitter

Är det där din förklaring eller har du hämtat det någonstans?

Om detta är grunden så vill jag nog har källan.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är mina egna tankar.

#36 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 July 2005 - 22:34

Oj Man skattar ju.

krafter för Lana?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Svarar igen. Fel. Tv-Serien är intressant men jag är här för att debattera över
alla märkluga något lustiga konstiga fenomen av själva tv-serien.

Edited by Supertreck, 19 July 2005 - 22:37.

#37 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 July 2005 - 15:44

Jag gillar glass.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#38 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 July 2005 - 15:53

Jag gillar glass.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har det med ämnet Smallville?

#39 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 July 2005 - 16:17

Jag valde att berätta om min närmast sjukliga kärlek för glass, eftersom jag ansåg att det var moget, och jag växte som människa när jag berättade om det.

Åter till Smallville.

Vad tycker du är bra med Smallville?, jag själv gillar serien eftersom jag alltid varit ett stort fan av Superman, och den här versionen av karaktären är rätt underhållande, även om den har sina brister. Groundsplitters förklaring om varför vissa grejer är som de är i Smallville var närmast perfekt, han sa allting som jag skulle ha sagt om jag inte just sprungit 10 km och efter det gjort en jäkla massa sit-ups (militären,gillar inte träna annars)

Smallvilles producenter och manusförfattare har valt att hålla fast vid vissa traditioner från serietidningen som funnits där i årtionden, sen t ex i nuvarande kontinuitet, i Supermans serietidningar, så berättar Clark för Lana om sina krafter innan han flyttar från Smallville, så om TV-serien följer serietidningen så får Lana veta sanningen i sista avsnittet...

Jag använde redan ordet "plot-device"...tror jag att jag gjorde i allafall, Smallville är uppbyggd så som Groundsplitter säger, och mycket av spänningne skulle försvinna om alla visste om Clarks krafter, och om Kryptoniten igen...om man är sjukligt intresserad av Kryptonit och dess verkan på människor så finns det en bok som heter "The Science of Superman" som visst har ett kapitel om detta, boken ha väldigt lite bilder, men mest en faktabok om hur Supermans krafter funkar, jag gissar på att den inte är den bästa och alla som läst fysik,biologi etc kan visa vilka hål Stålmannens logik har, men som jag nämde redan tidigare, Smallville baserar sig på de historier som berättas i Stålmannens serietidningar....något som inte är menat att analyseras sönder.
Batman Begins

The Dark Knight

#40 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 July 2005 - 17:14

[quote=super85,20 Jul 2005, 16:17]
Jag valde att berätta om min närmast sjukliga kärlek för glass, eftersom jag ansåg att det var moget, och jag växte som människa när jag berättade om det.

Åter till Smallville.

Oj äntligen har debatten börjat igen. Trodde nästan att istiden hade kommit över den :blush:

Jaså är det en tradition att inte folk i serien ska avslöja Clark? Vad bygger du det
resonemanget på i så fall?

Clark är överallt där märkliga saker sker samt också har en relation
där han inte kan öppnas sig inför Lana. Så dyker folk upp som sniffat något
men det förgås som inget speciellt har hänt och serien fortsätter.

Avsnittet som gick idag. Om den gär reporten inte hade haft alkoholproblem
vad skulle man skylt på då? Här väljer man att bakbinda handlingen så
den inte ska präckas.

Har aldrig sett sista avsnittet. Lana borde väl blir riktigt ledsen över
att Clark hålt nåt sådan för sig på så lång tid dom känt varandra.
Medan andra med specialkrafter har berättat öppet för Lana.

Och då väljer man att serien ska vara slut bara för Clark har
avslöjat sina krafter inför Lana.

I serien Lois & Clark kunde ju fungera bra fast Clark hade avslöjat sig
för Lois
Vad skulle vara skillnaden om serien skulle fortsätta med några
säsonger medan Lana känner till Clarks krafter?

Kärleken är starkare bortom all besvikelse. I serien Lois&Clark
kom ju Lois över det. Kärleken är som intakt oförstörbar.

Oj här snackar jag om en annan tv-serie plötsligt ursäkta mig :wub:

#41 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 July 2005 - 17:19

Kan du kanske ha en lite trevligare ton?

Smallville bygger på Stålmannen. Vi vet hur det kommer att bli, Clark blir Stålis och flyttar till Metropolis. Får Lex som ärkefiende. Lana fick aldrig reda på vem Clark var och det kan de inte ändra på i tv-serien heller.

Vad jag däremot kan tycka är lite irriterande är att när man vet det, att Lex eller Lana inte kommer att veta att Clark är/blir Stålmannen så blir alla dessa spänningsmoment rätt meningslösa.

#42 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 July 2005 - 19:23

Kan du kanske ha en lite trevligare ton?

Smallville bygger på Stålmannen. Vi vet hur det kommer att bli, Clark blir Stålis och flyttar till Metropolis. Får Lex som ärkefiende. Lana fick aldrig reda på vem Clark var och det kan de inte ändra på i tv-serien heller.

Vad jag däremot kan tycka är lite irriterande är att när man vet det, att Lex eller Lana inte kommer att veta att Clark är/blir Stålmannen så blir alla dessa spänningsmoment rätt meningslösa.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart vet jag att Smallville bygger på stålmannen.. Undrar vad du vill
komma fram med det?

Vet nån om det går att få tag i allra första nummret av stålmannen (serietidningen)

#43 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 July 2005 - 19:35

Vad jag vill komma fram till? Det står i resten av stycket, eller läste du bara första meningen? I serien, som Smallville följer ganska mycket vet varken Lex eller Lana om Clarks hemlighet. Så det händer knappast i Smallville heller eftersom de är väldigt trogna till serien.

#44 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 20 July 2005 - 22:06

Oj äntligen har debatten börjat igen. Trodde nästan att istiden hade kommit över den  :blush:

Jaså är det en tradition att inte folk i serien ska avslöja Clark? Vad bygger du det
resonemanget på i så fall?

67 års skildringar i tidningar, tv och på film. Hemlighållandet av identiteten är en av grundstenarna i Superman/Stålmannen. Särskilt under 1950- och 60-talet, då det kryllande av berättelser där Lois Lane eller Lana Lang försökte lura in Stålmannen eller Clark i situationer där han skulle få svårt att bevaka hemligheten.
Jag minns t.ex. en äldre serie där några maffiaskurkar fejkade en prisutdelning för att lura på Stålmannen ett stort halsband (stort som axelvaddarna hos en amerikansk fotbollsspelare) försett med en radiosändare - kom Stålmannen i närheten av skurkarna medan de utförde sina brott, så skulle radiosändaren detonera en massa sprängämnen i tätbefolkade områden. Inte heller kunde han plocka av sig det, för det skulle också detonera sprängladdningarna.
Som om inte detta vore ett tillräckligt stort problem, så beslöt sig Lois Lane för att det här var ett utmärkt tillfälle att bevisa att Clark och Stålmannen var samma person - eftersom han inte kunde ta av sig det axelvaddsstora halsbandet så skulle han omöjligen kunna förklä sig till Clark utan att halsbandet syntes. Så via telefon skickade hon ut honom på reporteruppdrag efter reporteruppdrag till olika ställen där de hade kameror utställda, för att tvinga honom att visa sig som Clark...
Och det här är alltså bara ett exempel på hur de gamla 60-talsserierna kunde se ut. Det fanns hundratals andra äventyr i samma stil.

Clark är överallt där märkliga saker sker samt också har en relation
där han inte kan öppnas sig inför Lana. Så dyker folk upp som sniffat något
men det förgås som inget speciellt har hänt och serien fortsätter.

Avsnittet som gick idag. Om den gär reporten inte hade haft alkoholproblem
vad skulle man skylt på då? Här väljer man att bakbinda handlingen så
den inte ska präckas.

Den kritiken håller jag faktiskt med om. Manusförfattarnas idéer för att skydda Stålmannens hemliga identitet i serietidningarna var inte alltid så trovärdiga, men de försökte i alla fall. Det kan man inte säga om manusförfattarna i Smallville - där är det ofta bara tack vare rollfigurernas osannolika naivitet som de misslyckas med att genomskåda Clark. Det är rent löjligt att inte Chloe, Lana eller Lois inser att någonting är märkligt när Clark kan försvinna medan de vänder bort blicken en halv sekund.

Har aldrig sett sista avsnittet. Lana borde väl blir riktigt ledsen över
att Clark hålt nåt sådan för sig på så lång tid dom känt varandra.
Medan andra med specialkrafter har berättat öppet för Lana.

Sista avsnittet har inte gått än. Man har nyligen förlängt serien med en femte säsong, som kommer visas i höst. När och hur serien slutar är det ingen som vet, troligen inte ens manusförfattarna själva.

I serien Lois & Clark kunde ju fungera bra fast Clark hade avslöjat sig
för Lois
Vad skulle vara skillnaden om serien skulle fortsätta med några
säsonger medan Lana känner till Clarks krafter?

Lyssnar du på Lois & Clark-fansen på Internet, så tycker en väldigt stor del av dem att kvaliteten på episoderna gick ned efter att Clark avslöjade sig.
Jag håller inte nödvändigtvis med, men det är sant att åtminstone ett dramatiskt element försvann. Och fokus i serien styrdes över ännu mer på Lois & Clark än under de första säsongerna. Jimmy Olsen och Perry White sjönk tillbaka från biroller till statister med repliker.

Kärleken är starkare bortom all besvikelse. I serien Lois&Clark
kom ju Lois över det. Kärleken är som intakt oförstörbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Men var finns spänningen? Clark behöver ju inte längre oroa sig lika mycket för att bli avslöjad. Han har en person mindre att oroa sig för ska upptäcka sanningen, och en person mer som hjälper honom komma upp med alibin och ursäkter.
Det sista är nästan värre än att Lois känner till sanningen. I de gamla serietidningarna tvingades Clark ständigt finna på ihåliga ursäkter på stört innan han rusade iväg ("Åh, jag har ont i magen!" "Oj, jag kom just på att jag måste ringa mina föräldrar/min skräddare/en informatör!" "Jag bröt av min penna, dröj medan jag hämtar en ny i förrådet"); i Lois & Clark blev alltid Lois kvar, med gott om tid för att hitta på en mer trovärdig ursäkt om någon undrade över Clarks snabba försvinnande. Det är lite för bekvämt, tycker jag. Man får inte längre känslan av att det är på håret att hans identitet avslöjas.

#45 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 July 2005 - 22:50

Hej Groundsplitter :)

Jaså det. Tycker flera att Lois&cklar-serien blev sämre efter att han avslöjat sig.
Men själv märker jag inte en så stor skillnan. Clark hade bara ett mindre problem
att inte behöva dölja sin hemlighet inför Lois.
Men ändå fortsätter serien att Clark måste rädda personer i fara och
massavis med saker sker.

Varför skulle serien Smallvis bli sämre med ett problem mindre för Clark.
Den här mörkhyade killen känner ju till Clarks krafter.

Vore häftigt om man fick tag i dom där seriern som du minns.

Dagens moderna serierfigurer idag är ingen kul längre.
Fantomen idag är sämre. Krånglig handling
Kalle anka är sämre också. Krånglig handling.

Jag gillar bäst serietidningar från 70 80 talet eller tidigare.
Tur att jag man föddes 1973 och inte 1995, det skulle vara trist.

Skulle jag nu varit barn så skulle jag nog inte läst serietidningar
på grund av dessa krångliga handlingar.
Serietidningen ska väl vara för barn och då kan man väl inte göra
handlingen för avancerad krånglig invecklad. Det är just vad dom
är idag i serietidningar.

Jag får väl försöka snoka runt på loppisar och begagnad marknad
för att få tag på gamla Superman-nummer så man få läsa lite av
grundstrukturens karaktär av Superman.

Jag är mycket nyfiken. :thumbsup:

Avsnittet idag 21 juli på tv3

Konstigt att Clark inte råkar försäga sig om sina krafter när hamnar
i trans med dom där synerna. Lana misstänker inte något.

Edited by Supertreck, 21 July 2005 - 17:09.

#46 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 25 July 2005 - 19:03

Avsnittet idag på tv3 25 juli

Oj oj oj. Vad gör Clark nu då. Ska verkligen Clark föråda sin
vän Lex att ha inbillat sig av vanföreställningar som sett Clark trycka
ihop en bil som papper?

Och nu blev Lex taget till psykvård. Vad innebär detta?
Att Clark blir tvungen en bära en börda av lögn inför Lex.

Men inte bara det. Handlingen är redan bakbunden

Så löser man problemet så Clark inte blir avslöjat med
medicinen som ska ta bort minnet på Lex i psykvården
Så var problemet löst och serien kan fortsätta.

Ursäkta mig. Är det fel att recensera avsnitt här?

#47 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 25 July 2005 - 19:25

Ursäkta mig. Är det fel att recensera avsnitt här?

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jag inte eftersom bl. a. Capshaw och XC-SE recenserar Xena-avsnitt i den Xena-tråd som finns i "TV-program". Så det är nog fritt fram för dig att recensera Smallville-avsnitt i den här tråden. :)

#48 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 July 2005 - 17:17

Avsnittet som gick idag på tv3 26 juli

Man släppte lite här i handlingen och lät det dra ut på tiden.
Lex lät bli medicinen men ändå till slut nådde handlingen
sin återvändsgränd.
Men varför ska andra göra sig dummare som lyckas ta
Clarks krafter som inte lyckas behålla den förstår jag dock inte.

Vet man att el kan flytta kraften så är väl det enklaste
att hålla sig borta från det. På de viset skulle det försvåra
för Clark att få tillbaks kraften.
Killen som snodde kraften kunde lika gärna flytt direkt
men gjorde det inte.
Den bakbundna handling tog en återvändsgränd för
att nollställa sig.

Clark kom försent men tydligen ändå menat som nu
kan känna sig lugn för att Lex inte känner till hans krafter.

Men vad är det som säger att Lex inte kan hålla hemligheten om Clark?
Det enda vi såg att Lex blev häpen något förbryllad och nöjd
över den gissning.

Serien vill inte trotsa sin oroliga risk att riskera ta
chansen och pröva en annans tillit om Clarks kraft

Varje förföljelse av avslöjande är ett suddugum i hälen :blush:

Men en sak. Märklig kraft som Clark har som inte sitter permanent.

#49 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 August 2005 - 09:05

Men en sak. Märklig kraft som Clark har som inte sitter permanent.

Om jag minns rätt, läste inte din recension extremt noggrant, men avsnittet är det där Clark förlorar sina krafter, och då är Kryptonit och elektricitet inblandat, och just den Krypto-freaken som snor krafterna, hans kropp reagerar på kryptonit på det sättet att han kan sno Clarks krafter...

Igen, det är plot devicen att kryptonit fungerar på annorlunda sätt på alla människor...och det är igen lite av grunden för serien................
Batman Begins

The Dark Knight

#50 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 August 2005 - 16:14

Jag klarar inte av att se Christopher Reeve.

Jag får uppfattningen att det är Clark själv som skickat
sig tillbaks från framtiden där han förbrukat sina krafter
och på nåt sätt hamnat i rullstol.