Jump to content

Photo

Medium

• Please log in to reply
145 replies to this topic

#26 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 20 September 2005 - 15:19

Kan man måhända se ett paradigmskifte?. Från den typiska manliga huvudrollen till ett mer jämlikt förjållande i TV-världen? 

<{POST_SNAPBACK}>

Jag satt faktiskt och funderade över något snarlikt för inte så länge sen... jag tror det var i samband med premiären av The Closer på TV3. Jag tror du kan ha rätt om ett paradigmskifte. Det har varit många serier nu som lyfter fram kvinnor som inte i huvudsak är "våg, objekt eller tråkigt ansvarstagande". Det är ju bra! Men jag tycker dock i många fall att man ger för stort utrymme för konflikter mellan män-kvinnor. Jag menar, alla vet att sexismen lever kvar och att inom vissa arbetsområden så har kvinnor det svårare att få respekt. På så sätt speglar många filmer/serier verkligheten - men det känns ändå klichéartat att betona det så mycket. Det vore roligare med en serie som faktiskt visar upp ett jämställt samhälle.
Posted ImagePosted Image

#27 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 September 2005 - 08:33

Jo det är klart det handlar om djupt liggande strukturer som inte förändras över en dag så visst kan det röra sig om en kortvarig trend snarare än ett skifte som jag beskrev innan. Eftersom det sexualiserade samhället liksom manssamhället är så institutionaliserat så kommer det väl ta ett tag innan tv-serierna och filmerna blir naturligt jämlika. För visst kan man konstruera en konstlad jämlikhet men det blir nog tämligen meningslöst....

#28 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 September 2005 - 11:12

Synd att det bara blir 1 gång i veckan nu framöver. Tyckte det var trevligt med 2 avnitt varje vecka.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#29 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 September 2005 - 14:04

Nja, jag har svårt att hinna med att se på tv flera dagar i rad så där, så att det återgår till det mera normala en gång per vecka passar mig bra. :)

Jag har fastnat för serien. Hennes mediala upplevelser är minst sagt oförutsägbara, iaf nu i början. Förhoppningsvis fortsätter det på samma vis.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#30 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2005 - 21:04

Vad tyckte ni om kvällens avsnitt då? (Om ni ser avsnittet fortfarande).

Själv gillade jag "twisten" om att flickan faktiskt levde och sökte hjälp via dottern. Grymt bra. Sedan tycker jag att det är lite soft faktiskt med en serie som hör Scifi geren till som det inte är så mycket action i. Jag gillar upplägget på serien.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#31 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 October 2005 - 21:39

Jag kollar fortfarande. Tyckte dagens avsnitt var intressant. Gillade hur de gjorde en historia av brottet i form av en prinsessa, troll och ett slott. Hmm hade inte den andra dottern också nått fall där hon såg en död kille. Allisons halvbror kunde också se döda. Rena medium familjen.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#32 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 13 October 2005 - 23:05

Jag gillar Medium, det är en mysig serie. Familjescenerna är mycket det som gör serien, fallen är inte alltid de mest intressanta, men hur Allison får ledtrådar och försöker lösa dem. Trevligt. (ser just nu s2)

#33 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 14 October 2005 - 08:13

Jag gillade också gårdagans avsnitt. det är kul när de flyttar fokus till döttrarna så man får se att de också har gåvan. Stackars pappan dock! Jag hoppas de gör fler sådana avsnitt... eller avsnitt där barnen kan hjälpa Allison med något fall kanske. Det ska bli spännande att se hur allt utvecklas med tiden.
Posted ImagePosted Image

#34 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 14 October 2005 - 09:01

Jo det var ett bra avsnitt i går :)

Fast jag retar mig lite på mamman ( sorry Marie ;) ) hon er en stark personlighet hållar jag med om , men familjelykkan er lite för " perfekt " och mamman höjar aldrig rösten :rolleyes: altis pratar hon softly <_< + hendes " bangs " retar mig :lol2: ( sånt lite värdelös kommentar )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#35 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2005 - 09:06

Det är antagligen pappan som är "Bad Cop" i den familjen. :) Sen å andra sidan så är ju amerikanarna väldigt förtjusta i att visa upp den amerikanska familjelyckan. Precis som de vill att du sall få känslan av att det finns bara medel- och högavlönade i USA.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#36 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 24 November 2005 - 22:23

Gillade kvällens avsnitt... lite småkuslig sådär.
Posted ImagePosted Image

#37 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 November 2005 - 23:16

Det var nästan en demon med i kvällens avsnitt. :D

#38 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 25 November 2005 - 10:37

Det är antagligen pappan som är "Bad Cop" i den familjen. :) Sen å andra sidan så är ju amerikanarna väldigt förtjusta i att visa upp den amerikanska familjelyckan. Precis som de vill att du sall få känslan av att det finns bara medel- och högavlönade i USA.

Jo, det hade varit kul att se en serie eller såpa som utspelade sig i de sämre kvarteren i någon amerikansk stad (utan att det för den skull måste handla om brottslighet).
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#39 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 26 November 2005 - 10:27

Det var ett av de bättre avsnitt helt klart , fast jag fortfarende stör mig på Alisons sätt att prata :P

men tyckte att " demonen " gav upp lite för lätt för att vara trovärdig :)

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#40 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 November 2005 - 11:28

Störde mig också på hennes röst i början, men jag har vant mig. :P

Håller med dig om "demonen", men vad annat kan man vänta sig i en CotW-serie? :rolleyes

#41 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 26 November 2005 - 15:15

Fast vi vet ju inte om demonen dycker upp igen... känns som en sak man kunde återvända till sen i ett senare avsnitt och sånt gillar jag ;)
Posted ImagePosted Image

#42 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 26 November 2005 - 16:21

Nästa vecka är det dags för säsongsfinal! :)
------>Sci-Fi Nytt <-------

#43 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 November 2005 - 16:24

Fyrans variant av säsongsfinaler eller efter seriens ursprungliga upplägg? Det är en viss skillnad imho.

#44 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 26 November 2005 - 16:33

Jag missade torsdagens avsnitt. :(

Marie, det är riktig säsongsavslutning, del 16 av 16

#45 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 November 2005 - 17:33

Jag missade förra torsdagens när jag var i Köpenhamn och det är väl ingen som tror att någon av mina familjemedlemmar var nog omtänksam att banda avsnittet? :rolleyes

Aha. Ibland gör även fyran rätt. :P

Edited by Marie Morot, 26 November 2005 - 17:34.

#46 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 05 January 2006 - 19:45

Ikväll är det säsongspremiär för Medium på TV4! :D
------>Sci-Fi Nytt <-------

#47 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 05 January 2006 - 22:13

Tyckte det var ett bra avsnitt! Är så glad att Push inte dog. Lite snopet slut bara... pang så va han död. Men jag gillar att säsongen kickat igång igen :thumbsup:
Posted ImagePosted Image

#48 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 January 2006 - 22:46

Missade avsnittet då jag inte var hemma och glömde programmera videon. Som tur är går det i repris senare i kväll. :D

#49 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 05 January 2006 - 22:46

Ja detta var ett bra avsnitt :D

Är bara lite trött på mannen ( Alisons man altså :P )

Min avatar samling

#50 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 05 January 2006 - 23:01

Är bara lite trött på mannen ( Alisons man altså :P )

Jag med! Fast samtidigt förstår jag honom till viss del. Intressanta komplikationer när könsroller skiftar.

Men psykologen gick mig på nerverna... :mellow: :blink: :lol2: [jag vet... dumt som bara den!]

Edited by Sötnosen, 05 January 2006 - 23:03.

Posted ImagePosted Image