Jump to content

Photo

Lost Säsong 2

• Please log in to reply
397 replies to this topic

#26 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 19 October 2005 - 22:22

Efter den utmärkta öppningen av säsong två i förra avsnittet så blev detta avsnitt en liten besvikelse imho...
Det blev mest på stället march.
Sawyer och Michael grälande på flottresterna var väl inte det mest spännande och vårdnadstvisten mellan Michael och frun var väl, tja standard...
Några frågor dök upp iallafall, det var ju ett väldigt välfyllt förråd Kate hamna i och vad betyder den där symbolen som var överallt?
Locke fick slå in de berömda nummren på den gamla datorn och en kalender bläddrade upp :o
På slutet dök då "The Others" upp igen med knölpåkar i händerna :o
En vecka till nästa avsnitt... :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#27 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 October 2005 - 22:39

Det här avsnittet var helt enkelt ett kompelment till förra avsnittet som fyllde i luckor och det är förstås bra men lite tråkigt. Dom borde ha öpnnat med ett dubbelavsnitt i stället. På tal om tråkigt. Michaels flashbacks. OMG! Så otroligt meningslöst. Vi visste ju redan allt det där. Att Michael är den tråkigaste karaktären gör inte saken bättre. Inget nytt om Desmond heller, frustrationen fortsätter bygga upp.
Nån annan än jag som pausade och slog på Soundtracket från Jaws när Sawyer skulle simma till den andra flottdelen? ;)
Sawyer ja, jag har nyvunnen respekt för den mannen. Hur macho är det på en skala mellan 1-10 att gräva ut en kula med sina bara händer? Typ 120.

Jin: Others! Others!

Ooooo. Scary...

Edited by Wylie Times, 19 October 2005 - 22:40.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#28 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 October 2005 - 22:41

Håller med om att detta var ett filleravsnitt som inte gav någonting mer än att man fick se lite mer hur det såg ut nere under luckan.

Av Desmonds frågor och reaktioner får jag iaf intrycket av att han är mycket rädd för det som finns utanför luckan, sjukdom, död, whatever.

Det mest intressanta är väl frågan om var Jin, Michael och Sawyer hamnat. Vilke de är som kommer i motljus på krönet ... :P

Scenerna i mörkret på resterna av flotten med Michael och Sawyer i bassängen där? :lol: Kunde de inte försökt lite mer att få det att se ut som om de var på havet? :P

Edit: Och gräva ut kulan med fingret? Puh-leeze! :rolleyes:

Edited by Marie Morot, 19 October 2005 - 22:43.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#29 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 19 October 2005 - 23:02

Trots att det bevisligen hände rätt mycket, så känns det samtidigt som det hände alldeles för litet. Vad fick vi veta utanför ramberättelsen med utforskningen av luckan och Jacks tillbakablickar? Inte ett skvatt. Vi fick veta att Shannon tappat bort Vincent och att hon såg en syn av Walt, men det är allt. Hälften av rollbesättningen syntes ju inte ens eller hade på sin höjd en enda replik!

Ännu värre den här gången. Bortsett från att Michael, Sawyer och Jin kom i land så hände inte ett skvatt av betydelse, och den här gången var det två tredjedelar av rollbesättningen som helt saknades eller på sin höjd hade någon enda replik.
Det måste till en ordentlig skärpning nästa vecka om inte jag ska tappa intresset för serien.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#30 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 October 2005 - 23:15

Jodå, de närmaste veckorna händer det mer saker.. ;) .. Det här avsnittet var rätt mycket filler där inte speciellt mycket hände som sagt...

Speciellt när

Posted Image

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#31 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 20 October 2005 - 05:59

:lol:
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"Jack Bauer"-24

#32 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 October 2005 - 08:37

Ja i går hände verkligen ingenting som förde handlingen framåt, eller det är ju klart det gjorde, men att hoppa tillbaka i tiden så att vi fortfarande inte är längre fram än föregående vecka är lite av ett fult trick. Bara för att dra ut på det i extrema proportioner hoppas det inte fortsätter så här för då ger jag nog upp. Börjar det närma sig ett stort avslöjande eller varför tar de till sådanan här trick?

#33 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 21 October 2005 - 10:25

tyckte det var ett bra avsnitt :) men sawyer nämde ju att fiskarna var the other och att walt var barnet de skulle ta, och jin sa att killarna med spikklubbor var the others (lite zombiekänsla där). men fiskarna har båt, pistoler, nån sorts granater och dom på ön har spikklubbor. är de verkligen samma snubbar då?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#34 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 October 2005 - 12:39

Så dåligt var det inte. Tyckte det var ett intressant grepp att visa samma scen som förra veckan, fast ur en annan vinkel (Kate & Locke). Vi fick vissa svar angående den mystiska siffer-kombinationen, det har inget övernaturligt över sig utan det finns (förmodligen) en naturlig förklaring till att Desmond ville ha den inskriven på sin veteran-dator. Desmond har länge väntat efter "Han", vilken Locke låtsades vara.

Min teori; "Han" var den mentalpatient Hurley mötte som gav honom den vinnande lotto-raden med de numera allt för bekanta siffrorna.

#35 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 21 October 2005 - 12:57

Allt med Michael är dåligt, väldigt trista flashbacks. Sawyer på flotten är rätt intressant och sen var det trevligt att få se bunkern från ett annat perspektiv.

Locke låtsades, och även önskar vara, den Desmond är ute efter. Själv tror jag det är Jack. Den där mentalpatienten tror jag inte har något med saken att göra, isåfall är Hurley mer trolig.

#36 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 October 2005 - 16:12

Jag tycker faktiskt det var ett bra avsnitt (men jag tycker i och för sig alltid att LOST är väldigt bra), och jag har inga problem med att de visar samma händelser ur andra karaktärers perspektiv. Det var ganska intressant och spännande, och jag tror det är något vi kommer få ser mer av i den här serien...Michael är INTE en tråkig karaktär, utan snarare ganska intressant. Jag tycker det är ganska rörande hur han tas ifrån sin son, men jag kanske bara är sentimental (shit, det är inte speciellt kul att vara 18 och kallas sentimental, men, men). Scenen med Michael och Sawyer på flotten (eller snarare det som fanns kvar av flotten) var intressant, och cliffhangern var även den riktigt grym...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#37 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 21 October 2005 - 16:26

jag tycker inte att michael är så tråkig, tycker väldigt synd om honom, och att hans son togs ifrån honom.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#38 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 21 October 2005 - 17:54

jag tycker inte att michael är så tråkig, tycker väldigt synd om honom, och att hans son togs ifrån honom.

Då är vi två ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#39 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 21 October 2005 - 18:14

japp, precis så är det :D
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#40 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 October 2005 - 18:17

Locke som är "man of faith" vill gärna vara den utvalde, men precis om Illyria tror jag inte alls på det.

Scenen med Sawyer och Michael på resterna av flotten gav mig tankar om "Tre män i en båt" och liknande. Hade de suttit där en dag till eller så hade förmodligen existentiella diskussioner utvecklats. ;)

Om nästa avsnitt fortsätter p.o.v-temat får vi se vad som hände när de tog Walt (och efteråt) från Jins synvinkel också.

#41 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 21 October 2005 - 21:23

Om nästa avsnitt fortsätter p.o.v-temat får vi se vad som hände när de tog Walt (och efteråt) från Jins synvinkel också.

Det skulle kunna bli både obehagligt och bra...jag undrar väldigt mycket över vilka de här andra öborna är...Desmond verkar ju i alla fall tillhöra ett annat gäng...Men allting är fortfarande väldigt mystiskt...och väldigt bra ;)

last.fm Filmtipset

#42 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 22 October 2005 - 01:01

Ännu värre den här gången. Bortsett från att Michael, Sawyer och Jin kom i land så hände inte ett skvatt av betydelse, och den här gången var det två tredjedelar av rollbesättningen som helt saknades eller på sin höjd hade någon enda replik.

Jag håller inte med om det du skriver om säsongspremiären, för där bör ju fokus helst ligga på ramberättelsen och inte på det runtomkring. Sånt kan utvecklas senare under säsongen. Nu fick vi svaret på en av förra säsongens stora gåtor, nämligen vad som dolde sig under luckan.

Edited by Johannes NA, 22 October 2005 - 01:02.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#43 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 October 2005 - 20:36

Nån annan än jag som pausade och slog på Soundtracket från Jaws när Sawyer skulle simma till den andra flottdelen?

Så brukar jag göra! :D Jag spelar en scen ur en film, och så spelar jag en låt på stereon samtidigt. Jag har t.o.m. en tråd om det nånstans på Off Topic, vi kanske kan spinna vidare på det där.

Tyckte också Michaels flashbacks var meningslösa tills han gav upp om att slåss om vårdnaden om Walt, då fattade jag att det hade något att säga. Intressant hur han gav honom en mjukis-isbjörn med tanke på att han nästan blivit dödad av en på ön. Now, that´s irony...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#44 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 26 October 2005 - 20:53

Okej, nu har serien sjunkit till kalkonnivå...

#45 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2005 - 21:03

Jo det var lite B över storyn i kvällens avsnitt vad? :unsure: Själv är jag sporadisk Lost-tittare och har lite svårt med att hålla ihop saker och ting. (Men det är ju mitt eget fel.)

Personligen tycker jag att det är konstigt att Locke gick på snacket om att rädda världen. Eller gjorde han verkligen det? Och koden, visst var det lottonumren som nämndes för några veckor sedan?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#46 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 26 October 2005 - 21:42

Xc, jupp, därför Hurley inte ville de skulle knappa in dem.

Men kändes så B just med fällan.
"Hej, vi blir tillfångatagna, nedslängda i en bur. lite senare slängs en tidigare okänd kvinna ned i buren.
Jag vet! vi visar henne pistolen det första vi gör (nästan)"
Man bör ju vara lite försiktig i ett sådant läge.
de har ju trots allt infiltrerats tidigare (hallåååå Ethan), och det slutade ju nära inpå tragiskt.

Jag lutar mig åt Groundsplitters inlägg, men vill ändå ge det en chans till (eller ja, jag kommer väl följa det, men kanske inte lika ivrig över varje avsnitt)

edit; stavarN^

Edited by Hofling, 26 October 2005 - 21:43.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#47 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 26 October 2005 - 21:53

B? kalkon?? nej inte alls imho... :)
vi fick veta mer om syftet med Station 5 The Swan genom en film som kan ses här (gömd länk under den sjunde)
Är det ett psykologiskt experiment eller?
Ana-lucia verkar tillhöra ett annat gäng överlevare, de bakre i planet...
vi fick veta mer om Lockes bakgrund också..
Nej, det är fortfarande mycket bra :)
"Jack Bauer"-24

#48 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 October 2005 - 22:25

Ska vara duktig och inte bara kopiera mitt inlägg från Tv-land. ;)

Lockes flashbacks var mer av samma, förutom att han faktiskt haft en relation med en kvinna på riktigt och inte bara telefonsex. ;) Annars inte särskilt intressant.

Det som jag funderar över är varifrån hans bergfasta övertygelse om att han är utvald för något högre syfte kommer och varför han så okritiskt accepterar allt han ser och hör här på ön som absoluta sanningar. Man of faith indeed.

Det psykologiska experimentet är inte särskilt avancerat. Att isolera någon eller några och tuta i dem att de måste göra si eller så för att klara sig och tillfredställa sina "herrar" är ju inget nytt eller revolutionerande.

Det är en filosofisk fråga det där, skillnaden mellan Jacks ifrågasättande av hela grejen med bunkern och datorn och koden och Lockes totala acceptans. Jag står givetvis på Jacks sida. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit ett kategoriskt påstående från en person "högre upp" för gott, jag frågar alltid varför. :P

Jin, Sawyer och Michael? :urk: Så dumma är de inte att de skulle ta hennes ord för gott och inte fråga sig ens för en nanosekund om det hon säger är sant ... :rolleyes:

Hurley i skafferiet? :lol:

#49 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 October 2005 - 22:55

Jag är lat och kopierar helt skamlöst mitt inlägg från TV-land: :P
---------------------------------------------------------------------------
Äh, Jack fegade ur. Han borde ha väntat och se vad som skulle ha hänt. Förmodligen ingenting. Sitter "dom andra" som jag nu tänker börjar kalla The Others i nån av dom andra stationerna? och vart tog Rousseau vägen?

Lockes flashbacks var tråkiga. Berättade inget nytt förutom att han haft ett förhållande med Peggy Bundy. Locke har överhuvudtaget tappat greppet sen han kom in i bunkern.

Adewale Akinnuoye-Agbajes karaktär verkar vara ungefär lika snäll som Adebisi. (hans karaktär i Oz) Sawyer får passa sig...

Edited by Wylie Times, 26 October 2005 - 22:58.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#50 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 27 October 2005 - 00:07

Jag stör mig enormt på den där löjliga sagan om att man måste slå in den där koden var 108:e minut, och ännu mer på att varenda person i rummet går på den. Det är ju inte trovärdigt för fem öre!

Om det nu vore så jävla viktigt att en programsekvens körs var 108:e minut för att rädda världen, varför skriver man inte en programloop som kör den? Människor är felbara; de kan bli sjuka, skada sig, eller vara så utsjasade att de sover för tungt för att vakna av signalen (särskilt som kommandot måste köras oftare än varannan timme).
Varför måste man skriva in en kod? En så viktig funktion ska kunna köras utan att man måste memorera en nummerserie. Om den nu överhuvudtaget ska startas via ett tangentbord (och inte en knapp speciellt gjord för ändamålet), så ska datorn programmeras så funktionen startas med en enkel tangenttryckning.
Varför finns inga reservdatorer? Datorer har begränsad livslängd, ett moderkort kan brinna när som helst! Vad är det för ena jäkla KORKHUVUDEN som inte ordnar med reserver för en så viktig funktion som att rädda världen? Ska man riskera att jorden går under för en så simpel sak som att det kommer fukt, damm, eller insekter i en dator?
Och varför brydde man sig inte om att tala om för övervakarna vad som skulle kunna hända om de inte fullföljde sina uppgifter? Man kan inte förlita sig på att någon ska utföra en sån enformig och obekväm uppgift med ett enkelt "därför" som enda förklaring. Utan information kommer någon förr eller senare ifrågasätta sina order och ta risken att ignorera timern.

Hela påhittet är så otroligt fullt av hål att den enda möjliga förklaringen är att det är ett psykologiskt experiment, precis som Jack vid ett tillfälle föreslår. Men ändå är det inte någon som kommer på tanken att ifrågasätta det när timern börjar närma sig noll, utan alla ställer upp på amsagan. Och det gör mig så sabla arg!

Så vad har de tänkt göra nu? Ska alla de 40+ överlevande sitta där i skift till tidens ände, och trycka in en kod i fruktan för att något fruktansvärt kommer hända om de inte gör det? Är de så korkade så kan de gott sitta där.